SSD aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qast
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik wil mijn pc graag uitbreiden met een SSD. Het budget is ongeveer 100 euro. Ik weet dat dit niet zo veel is maar ik hoef ook niet zo veel ruimte, 120-128 gig is genoeg.
Er zijn dan een paar keuze's die ik kan maken. De Samsung 840 is een optie, maar het nadeel daarvan is de lage schrijfsnelheid en de chips die snel degraderen. De Samsung 830 was beter geweest maar die is nu bijna niet meer te verkrijgen.
De Crucial M4 is natuurlijk ook een erg populaire SSD maar is het nu nog een goed moment om deze te kopen? Zal ik wachten op de M500?

Zijn er verder nog opties? Misschien iets van Intel of OCZ? Ik hoor het graag.

De SSD is voor gebruik in een multimedia/gamesysteem. Mijn voornamelijke doel is gewoon snelheid bij het opstarten van programma's en de PC zelf.

Een vriend van me heeft zo'n caching SSD. Is dat misschien ook nog handig om te nemen? Dan wordt alles natuurlijk automatisch veel sneller... Hier is wel weer het probleem dat de SSD's maar een beperkt aantal keren overgeschreven kan worden. Wat advies hierover zou geapprecieerd worden.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien soms handig als je eens wat meer rondneust op Tweakers want laten we nou dit Het grote SSD topic ~ Deel 9 topic hebben waar je al je antwoorden zeker vinden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qast
  • Niet online
Roel1966 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:45:
Misschien soms handig als je eens wat meer rondneust op Tweakers want laten we nou dit Het grote SSD topic ~ Deel 9 topic hebben waar je al je antwoorden zeker vinden kan.
Ik wordt niet heel veel wijzer van dat topic, ik ben echt op zoek naar aankoopadvies en dit is de plek daarvoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je nu eens wat meer info schrijft van het systeem wat je nu hebt dan word het ook al wat gemakkelijker om je te helpen met de keuze. Een caching ssd is b.v. al zoiets wat afhankelijk is van het type moederboard wat je hebt want dit kan niet zomaar bij elk moederboard.

OCZ raad ik je in elk geval af vanwege de hoge uitval maar je ook eens naar Intel kan kijken want daar zitten ongetwijfeld ook types bij die binnen je budget vallen. Hoe dan ook zal je toch hoofdzakelijk zelf op zoek moeten gaan net zoals elke andere Tweaker doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 23:37
Als je kunt wachten, wacht gewoon op de M5.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qast
  • Niet online
Roel1966 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 23:15:
Als je nu eens wat meer info schrijft van het systeem wat je nu hebt dan word het ook al wat gemakkelijker om je te helpen met de keuze. Een caching ssd is b.v. al zoiets wat afhankelijk is van het type moederboard wat je hebt want dit kan niet zomaar bij elk moederboard.

OCZ raad ik je in elk geval af vanwege de hoge uitval maar je ook eens naar Intel kan kijken want daar zitten ongetwijfeld ook types bij die binnen je budget vallen. Hoe dan ook zal je toch hoofdzakelijk zelf op zoek moeten gaan net zoals elke andere Tweaker doet.
Ja ik ben al een tijdje aan het rondneuzen. OCZ valt inderdaad af. De M4 is interessant. Betrouwbaar en snel en ook nog eens mooi geprijsd.
De 840 van Samsung heeft zich nog niet echt bewezen dus daar heb ik mijn twijfels over. Intel is over het algemeen wat duurder maar levert ook goede prestaties.

Kortom ik ben nog druk aan het zoeken maar zou graag de mening van anderen horen.

Caching kan wel op ieder moederbord met behulp van speciale software. Er zijn echter maar heel weinig van dit soort SSD's.

Over mijn systeem: Het is niet zoveel bijzonders. Al weer een tijdje oud. Het was een kant-en-klare HP desktop. De p6350 om precies te zijn. Gamen kan er niet echt op, maar ik ga in de toekomst de pc wel upgraden met een betere videokaart denk ik. Een SSD leek me mooi om eens mee te beginnen om het lekker snel te maken.

Over die 500: Dat zal vast een goede SSD worden maar die zal wel weer een stuk duuder zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:03
De M5 zal echter niet wereldschokkend sneller zijn dan de M4 en de 128GB versie zal een stuk duurder zijn dan 100 euro. De M4 heeft zich inmiddels bewezen als een top SSD voor een goede prijs.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Qast schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 23:27:
[...]

De 840 van Samsung heeft zich nog niet echt bewezen dus daar heb ik mijn twijfels over. Intel is over het algemeen wat duurder maar levert ook goede prestaties.

Over die 500: Dat zal vast een goede SSD worden maar die zal wel weer een stuk duuder zijn...
Grappige redenering: de 840 van samsung heeft zich nog niet bewezen (enkele maanden op markt, nog geen problemen), dus daar blijf je met je vingers vanaf....

maar de M5 (die nog eens niet uit is, dus daar weten we nog zeer weinig over) zou dan wel een optie zijn ?? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Reepje schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 05:09:
[...]

Grappige redenering: de 840 van samsung heeft zich nog niet bewezen (enkele maanden op markt, nog geen problemen), dus daar blijf je met je vingers vanaf....

maar de M5 (die nog eens niet uit is, dus daar weten we nog zeer weinig over) zou dan wel een optie zijn ?? |:(
De 840 is van het type TLC ;)
Daarom moet hij zich eigenlijk nog bewijzen. (minder cycles, maar eigenlijk moet je er ook niet op wachten, want anders kan je blijven wachten tot hij zich bewezen heeft na x aantal jaar :P)

De M500 zal van het type mlc zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door SmokingCrop op 09-02-2013 05:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Daar heb je gelijk in.
Maar alle andere ssd zijn met MLC geheugen. En daar zitten veel exemplaren tussen die absoluut niet zijn aan te raden.
Je kan dus niet redeneren de M500 heeft MLC geheugen dus zal die goed zijn. Ook deze schijf zal zich moeten bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qast
  • Niet online
True, daarom ga ik maar gewoon voor de M4. Weet ik zeker dat het goed zit en het goede type geheugen heb. Schrijfsnelheid is minder maar ik heb toch geen SATA3 en het gaat vooral om lezen.
Pagina: 1