Toon posts:

Opvallende temperatuur verschillen cores 3570K

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb mijn i5 3570K zojuist over geklokt via OC Genie 2. Dit is een optie die je krijgt bij een Z77-G45 moederbord van MSI. Was even aan het checken of alles goed liep en er viel mij toen iets op in de temperatuur verschillen van de cores.

Zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/1860/cpubq.jpg

Moet ik me zorgen maken?

Groeten!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ziet het er zeker voor een overgeklokt systeem prima uit. Welke waarde maak je jezelf precies druk om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Als je iets nuttigs wilt zeggen over je temperaturen, dan zul je ze toch moeten testen onder load...

draai eens prime95, linX of intel burn test en zie wat je temperaturen dan doen.. pieken die boven de 75 graden, dan moet je een stapje terug doen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat ga ik nu is even doen, zal daar ook een pic van plaatsen zo.

Ik heb even wat GPU waarden en CPU waarden opgezocht.
Iemand die hier wat van kan breien?? LOL

Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/328/cpugpuy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals nedernakker al zei je moet wat waarden hebben onder load (onder load betekend tijdens gebruik). hij heeft er ook wat test programma’s bij genoemd die het systeem een paar uur op 100% load zetten zodat alles vrij warm word, en is de overklok niet stabiel dan krijg je een mooi BSOD ofzo of ontploft je voeding :)
Verder heb je ook nog niet gezegd hoe en wat je allemaal geoverklokt hebt en wat de bevindingen zijn tijdens gebruik.
Tip: je screenshot is bijna niet te lezen probeer volgende keer andere instelling voor het uploaden of opslaan etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
roepen dat een voeding ontloft is bangmakerij, dit zal niet gebeuren. Een slechte voeding kan het wel begeven onder load, maar de kans dat dat gebeurt is tijdens een cpu stresstest net zo groot als tijdens een potje gamen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Om even op je eerste screenshot te reageren.

Je ziet daar als je goed kijkt dat juist op die cores waar jij een max belasting (load) had die boven de 0% ligt, de temperatuur is gestegen.

Dat is normaal. Voor wat referentiekader: cores op 100% load kunnen makkelijk 70-75 graden worden en dat is prima. Ga je tegen de 80 aan lopen dan is dat voor mij persoonlijk het punt dat ik iets aan de temperaturen ga doen, eea kan dan wat sneller gaan 'slijten' op die temperatuur en als je nog wat hoger komt treedt er een beveiligingsmechanisme op dat 'Throttling' heet. Dat betekent dat de cpu zichzelf terugklokt (vertraagt) om af te koelen.

Ik denk dat je met deze informatie ook wat beter onderlegd bent voor wat stress testjes, want ik zie een overklok en als je die nog niet gestresst hebt, zou ik dat maar eerst eens gaan doen. Grote kans dat je tegen een blauw schermpje aan gaat lopen wat kan betekenen dat je overklok nog wat getweakt moet worden !

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:42
Ik ga eigenlijk zeggen wat de rest ook doet.
Gooi eens Prime95 of iets dergelijks zodat alle cores 100% draaien en bekijk de temperaturen. 75 graden is een max, dus komen ze daar boven kan je hem stil zetten en moet je een stapje terug.

De 2 screenshots die je gepost hebt is de load op de cores te verschillend, daardoor is niet te bepalen of het goed of slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Sluit me aan bij bovenstaande om een screenshot te nemen naa 10min prime95 met middelste optie. En deze te posten. Zijn de verschillen nog steeds erg groot zie dan onderstaand verhaal:

Topctitel zegt iets over uitéénlopende core temps. Bij grote verschillende kan dit wijzen op een slecht of verkeerd gemonteerde koeler. Probeer hem eens opnieuw te monteren, en bij het aanbrengen van de koelpasta dit zo dun als mogelijk te doen.

Ik gebruik zelf altijd een plastic kaartje of oude bankpas en schraap iedere keer wat koelpasta van de CPU heatspreader af totdat er een volledig dekkend laagje opzit waarbij je de heatspreader niet meer ziet.

[ Voor 17% gewijzigd door NeHoX op 12-02-2013 15:38 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is hoe de temperaturen er uit zien na een uur prime 95.

Afbeeldingslocatie: http://img855.imageshack.us/img855/522/coretempm.jpg

De 1, 2 en 3 core zitten qua max temps redelijk bij elkaar.
De 0 core die verschilt het meest zoals jullie ook wel zien.

strange......

• nedernakker
dat is niet vreemd, dit heeft alles te maken met de opbouw van je cpu

Afbeeldingslocatie: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2012/04/ivy-bridge-core.jpg

als jij een losse videokaart gebruikt zie je dat de meest linker core (core 0) maar aan 1 kant met een warmte opwekkend onderdeel in contact ligt. alle andere cores zijn aan 2 kanten in contact, core 3 heeft ook nog de System Agent en geheugen controller tegen hem aan liggen.

zodoende kan core 0 zijn warmte veel beter kwijt en zie je dit verschijnsel bij 9 van de 10 ivy bridge cpu's voorbij komen

Verwijderd

Topicstarter
@Nedernakker, heel duidelijk en helder antwoord. Dank hiervoor!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:36
Voor mijn beeldvorming Froegata. Op welke kloksnelheid draait jouw CPU nu?

Zijn deze temperaturen een beetje normaal voor IB onder load overclocked?

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
Temps na pruimen of tijdens? AS het tijdens is, zijn het prima temperaturen.

mixing a drink and music

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet, dat zijn nu toch niet overdreven hoge temperaturen :P
Moest je afkomen met temperaturen van 70 °C en meer zou ik nog zeggen :P

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
Temps zijn tijdens de test Boefmans. @Fungho, mijn processor loopt stock met turbo functie ingeschakeld. Dus op full load is dat 3.8 Ghz.

@pm1, de temperatuur hoogte was voor mij ook geen probleem. echter de temperatuur verschillen maar daar heeft nedernakker een duidelijk antwoord op gegeven.

• fungho
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 12:44:
Temps zijn tijdens de test Boefmans. @Fungho, mijn processor loopt stock met turbo functie ingeschakeld. Dus op full load is dat 3.8 Ghz.
In het begin van je topic gaf je aan dat je hem 'geklokt had' met OC Genie 2? Wat bedoel je daar mee dan?
Ik zie ook dat in dat plaatje 4200mhz wordt aangetikt..?

Ik heb dezelfde proc maar ik heb niets veranderd aan die turbo settings, moet je die inschakelen?

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

• nedernakker
fungho, als je wat meer te weten wilt komen over het Ivy bridge platform moet je hier maar eens gaan lezen:

Ivy Bridge topic

[ Voor 4% gewijzigd door nedernakker op 14-02-2013 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@fungho. OCGenie2 is een optie in de BIOS waarmee je heel makkelijk je CPU laat overklokken.
Dit is niet met elke moederbord mogenlijk, ik heb een Z77a-G45 van MSI.

Dit draai ik nu permanent, want ik heb net weer een Prime 95 test gedaan op deze settings.
Zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://img837.imageshack.us/img837/790/ocgenie.png

Hier heeft prime een uur gedraaid dus temps lijken mij nog steeds prima bij deze overklok.

Heb nog wel een vraagje over waar ik kan zien op hoeveel Ghz. mijn cpu loopt als ie niet onder load staat?

Ik hoor dat dit normaliter 1.6 Ghz. is maar dit zit ik nergens terug.
Ook als cpu niet onder load staat geeft CPU-Z namelijk aan dat processor op 4.2 ghz loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
op het moment dat je speedstep, C1E en Cstates uitschakelt in de bios, of handmatig een multiplier instelt klokt je cpu niet meer terug.

wil je deze settings behouden moet je in het overklok menu onder cpu features een maximale turbo multiplier instellen voor 1 t/m 4 core gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil juist dat de frequentie van 4.2 ghz word ingeschakeld of gebruikt wanneer dat nodig is. Wanneer ik aan het browsen/muziek en tekst verwerken ben wil ik dat ie op een lagere frequentie draait. Ik heb niet handmatig aan de multiplier gezeten want ik heb gewoon de OCGenie 2 bios ingesteld. Dat zet de bios de frequentie vanzelf op 4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
wat ik omschrijf is dus precies wat OC genie doet.. die zet de multiplier handmatig op 42 en vergeet de turbo, dit omdat OC genie een oplossing moet zijn die wel stabiel werkt. een turbo overklok is afhankelijk van meerdere factoren en zo iets lastiger stabiel te krijgen. vandaar dat OC genie dit niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img841.imageshack.us/img841/7636/taskxc.jpg

Ook vrij apart dit trouwens haha.

Oke nedernakker, duidelijk. Wat zou je mij aanraden te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
als je de energie besparing wilt behouden zou ik je adviseren om OC genie niet te gebruiken.

Overklokken is leuk en nuttig, maar het vereist wel inzet en kennis.

Verdiep je eens in de materie achter alles, lees een paar turorials en guides om zo uit te vinden wat mogelijk is en veilig. duik daarna je bios in en ga proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 16:15:

Ook vrij apart dit trouwens haha.

Oke nedernakker, duidelijk. Wat zou je mij aanraden te doen?
Haha! Dit is idd behoorlijk apart..

In ieder geval zie ik nu dat jouw overgeclockte processor net zo warm wordt als mijne stock. NU weet ik zeker dat ik mijn heatsink (mugen 3) even opnieuw moet monteren en de koelpasta er op de juiste manier op moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Fungho, mooi om te zien dat ik niet de enige noob ben qua overklokken en dergelijke haha.
Wat zijn jou specs fungho, als jij ook interesse hebt in overclocken kunnen we misschien samen beetje zoeken en elkaar op de hoogte houden.
Wat voor cpu gpu e.d. heb jij

Over die koeler, vervang je die terwijl alles nog in de pc zit of haal je alles eruit. Dus moederbord e.d.
Pagina: 1