Eurolines ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 23:57
Beste Tweakers,

Samen met een vriend ben ik van plan om komende zomer naar Noorwegen op vakantie te gaan. Zelfde plekje als vorig jaar; Molde (westkust, grofweg tussen Bergen en Trondheim). Vorig jaar gingen we voor 280 euro met het vliegtuig, maar dit jaar willen we goedkoper uit zijn! Als studenten/scholieren (18 en 17 jaar) hebben we weinig bezwaar tegen ietwat oncomfortabele reizen, maar het moet niet te zot worden natuurlijk :P

De reis bestaat uit 2 delen; vanuit Nederland naar Oslo en dan vanuit Oslo naar Molde. Het laatste stuk hebben we al bedacht; dat gaan we met de trein doen. 70 euro met de (luxe, gratis wifi en stopcontacten!) trein, dat duurt dan 5 uur. Stuk goedkoper dan het vliegtuig, wat ruim 140 euro zou zijn.

Het stuk van Nederland naar Oslo willen we met de bus doen. Trein is sowieso te duur, vliegtuig kost 130 euro als we ruim van tevoren boeken. Eurolines biedt echter een retour naar Oslo aan voor 61 euro! De reis zal lang duren (23 uur), maar misschien is het het waard. Iemand enige ervaring met Eurolines? Heb al op internet gezocht en daar lees ik afwisselend goede en slechte resultaten.

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Zo'n 15 jaar geleden ben ik met Eurolines van Amsterdam naar zuid Portugal gegaan (Portimão) - de heenreis ging over 2 nachten, terug één nacht. Sindsdien heb ik nooit meer lange busreizen gemaakt :p

Wat jezelf moet afvragen: zijn die 70 euro besparing het jou waard? Het lijkt mij prima te doen 23 uur in de bus, grote kans dat je met de bus ook dichterbij het treinstation komt, dan wanneer je met het vliegtuig gaat. Scheelt ook weer wat geld.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29
Ja je bespaart extra, afhankelijk van welk vliegveld je vliegt, omdat je niet die kneiterdure airport trein hoeft te nemen. En over Eurolines: Het is natuurlijk niet zo goedkoop omdat het zo luxe reizen is. Het is kut en goedkoop.
Alternatief: liften?
Als 70 euro belangrijk is dan zou ik uberhaupt niet naar Noorwegen gaan, maar daar heb je neem ik aan zelf al over nagedacht.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-07 21:52
Ryanair? Ik ga altijd van Bremen naar Sandefjord voor € 12. Ryanair gaat ook naar Haugesund, ligt meer in jouw doelgebied :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-07 15:32
Ben niet heel lang geleden met Eurolines naar Londen geweest. Ja het is niet zo snel, aantal tussenstop enzo. Maar verder wel gratis wifi en lekker goedkoop. Ik had weinig te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
maarud schreef op maandag 04 februari 2013 @ 17:24:
Ryanair? Ik ga altijd van Bremen naar Sandefjord voor € 12. Ryanair gaat ook naar Haugesund, ligt meer in jouw doelgebied :)
Met Ryanair voor 12 euro? Met de bus / boot bedoel je? Of 120 euro? Als ik met Ryanair naar Haugesund of Sandefjord zou vliegen kom ik volgens de website uit op ruim 130 euro?

Thx voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Nee, echt €12 :) Nu is het wel lastiger zie ik.. een ticket naar Sandefjord voor mei bijvoorbeeld gaat me € 44 kosten. In de zomer gaat het al naar de 84 euro. Je moet je echt schikken naar Ryanair's data mocht je willen vliegen.. als je je eigen data wilt aanhouden ga je wel naar de 130 euro inderdaad.

Zouden de goedkope tijden voor Ryanair dan nu echt over zijn? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Het lijkt erop :'( Ik ga nog eens kijken of een combinatie trein --> Hamburg en dan met de boot van Hamburg naar Oslo ofzo niet goedkoper is.
MrAngry schreef op maandag 04 februari 2013 @ 17:22:
Als 70 euro belangrijk is dan zou ik uberhaupt niet naar Noorwegen gaan, maar daar heb je neem ik aan zelf al over nagedacht.
Sorry, daar had ik even op moeten reageren. We kunnen 2 weken gratis bij de vader van een vriend verblijven. Hij heeft een huis in Noorwegen. Enige voorwaarde is dat we hout hakken en kloven en helpen bij het opruimen enzo. Goed geregeld, al het eten is gratis! Bier wordt zelfgebrouwen, er is satelliet-internet en we nemen onze laptops mee. En hengels. Wij vermaken ons wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Als je echt low-budget wilt kan je misschien meeliften met een vrachtwagenchauffeur.. maar ik weet niet of ze dat tegenwoordig nog doen, dat idee kwam namelijk nog uit de verhalen van 'vroeger' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:50

Koenvh

Hier tekenen: ______

Auto huren geen optie?

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat is goedkoper dan vliegen (a €280 per persoon) wanneer je voor minder dan €300 twee weken een auto kan huren die 1:20 rijdt tegen €1,50 per liter. En ze hebben maar één chauffeur (max) want de ander is 17. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:48
Ik zou idd ook niet voor de bus gaan. Eén keer naar Spanje gegaan wat 24 uur duurde, maar das ook echt de laatste keer. Voor een paar euro meer heb je zoveel meer gemak en iets meer luxe. Liften is eigenlijk wel een goed idee. Kost geen reet en je bent waarschijnlijk sneller dan die bus. Auto's rijden 1,5x zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Liften... Sorry, volgens mij is dit weer zo'n ervaring als laatst bij het postkantoor, toen ik de dame achter de balie moest vragen waarom de postzegels niet vanzelf plakten. Andere generatie he :X Toch niet gewoon duimpje omhoog langs de snelweg? Of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 16:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

koeny 3 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 20:28:
Liften... Sorry, volgens mij is dit weer zo'n ervaring als laatst bij het postkantoor, toen ik de dame achter de balie moest vragen waarom de postzegels niet vanzelf plakten. Andere generatie he :X Toch niet gewoon duimpje omhoog langs de snelweg? Of...?
Ja, bijna. Maar het handiger om het bij een tankstation of een oprit te doen in plaats van een plek waar ze je met 120 km/h voorbij razen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Liften is in het rijke, verwende NL niet meer zo populair, maar gebeurt nog volop. Ook in NL trouwens, maar zowel lifters als chauffeurs die het doen zijn in de regel non-NL.

Ik neem altijd lifters mee als ik ze zie (ben ook geen NL-er trouwens ;) ), meestal zijn het Polen en Duitsers die mensen meenemen, maar ik heb lifters in de auto gehad uit overal van Canada to Belarus.

Vorig jaar nog in Noorwegen een stukje gelift (verre noorden, van Narvik naar het 30km verderop gelegen Ballangen). Duurde halfuur voor we een lift hadden, maar toevallig waren het de buren van waar we heen gingen, dus voor de deur afgezet en leuk verhaal gehad over leven in NO onderweg :)

Liften over zulke lange afstanden kan, maar je moet daarbij niet verkijken op overnachtingen. Kans dat je iemand vindt die ineens naar Bergen gaat is iig een stuk kleiner dan iemand die naar Berlin of Warszawa gaat. Vuistregel is dat je na zonsondergang geen lifts meer krijgt (de keer dat ik door dronken tieners in BE lift van Brussel naar Antwerpen kreeg was een angstaanjagende uitzondering). Als je bereid bent op de trappen van een station te slapen hoef je niets te budgetteren, maar als dat te ver gaat moet je rekening houden met hostels of hotels onderweg, en dat kan oplopen aangezien je niet van tevoren kunt plannen waar je slaapt.

Je kunt dat trouwens op jullie route opvangen door ergens een lange bootovertocht te pakken (DE -> NO bijvoorbeeld, iirc Kiel ofzo naar Oslo, maar mogelijk zijn er ook opties verder naar het westen) en dan op dag 1 van huis naar vertrekhaven te liften en op dag 2 van aankomsthaven naar bestemming. Dan nog eisen veel van de langere nachtboten dat je ook een hut boekt wat ook niet gratis is.

Kortom liften kan een valide optie zijn, maar je moet het vooral niet romantiseren en vooral niet denken dat je opeens nergens meer voor hoeft te betalen. Enige optie daartoe is als je het met couch surfing combineert, maar dan moet je vrij accuraat plannen, wat bij het liften lastig is. Soms heb je binnen 5 minuten iemand die je 500km verderop tot exacte bestemming brengt, soms sta je urenlang stil tot je duim ervan omvalt.

Totaal andere insteek. Iirc zijn er boten van Newcastle naar Bergen. Voorheen was het DFDS, geen idee wie het nu runt. Kijk of dat een optie is, want vanaf Ijmuiden kom je betrekkelijk betaalbaar in Newcastle.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 13:05

André

Analytics dude

Even helemaal anders gedacht: http://www.snappcar.nl/, http://www.mywheels.nl/ of http://www.wego.nu/nl/ dan? Dat zijn sites waar particulieren hun eigen auto verhuren. Op de eerste site staat bijvoorbeeld een Yaris voor €10 per dag. Komt dan alleen nog benzine overheen.

Of hebben jullie geen rijbewijs gezien jullie leeftijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zou gewoon de bus + trein doen. Als het niet bevalt weet je dat voor de toekomst en het is lekker goedkoop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

André schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:11:
Even helemaal anders gedacht: http://www.snappcar.nl/, http://www.mywheels.nl/ of http://www.wego.nu/nl/ dan? Dat zijn sites waar particulieren hun eigen auto verhuren. Op de eerste site staat bijvoorbeeld een Yaris voor €10 per dag. Komt dan alleen nog benzine overheen.

Of hebben jullie geen rijbewijs gezien jullie leeftijd?
Verkijk je niet op de kosten.

Ik moet in april naar noord-Zweden (Umeaa) en heb toevallig een zuinige dieselauto. Dus uitgerekend wat dat moet kosten. Antwoord was veel meer dan trein of vliegtuig (bus heb ik niet eens gekeken, in Scandinavie zelf is het trouwens een prima optie, ook op langere afstanden, veel betere bussen dan Eurolines - maar de prijs is ook Scandinavisch. Enkeltje Rovaniemi - Noordkaap kostte afgelopen zomer EUR 125 pp).

Mijn verbruik is in DE 1:17 gemiddeld (plankgas waar toegestaan) en in SE verwacht ik 1:21 te kunnen halen (max 110km/u). 550km enkele reis in NL/DE komt neer op 65l diesel en dus EUR 100 retour, 1250km enkele reis in SE komt neer op 120l diesel en dus EUR 180 retour. Puur brandstof kost dus al EUR 280, en dat is met een bovengemiddeld zuinige bak. Naar Bergen zou het een paar honderd km minder zijn, maar minder dan EUR 250 hoef je niet te rekenen.

Maar dan ben je er nog niet. Je moet linksom of rechtsom over de Skaggerak/het Kattegat. Auto op boot is duur, Oeresundbrug nog duurder. Reken EUR 100 retour minimaal.

Dus EUR 350 en je bent er? Nee, want je hebt het over meer dan 1500km rijden waarbij dat in Scandinavie hemeltergend traag gaat, en je moet kloten met boot of brug. Kortom je moet ergens overnachten. Twee opties:
- boot nemen die er lang genoeg over doet om uit te rusten. Klinkt goed, maar dat zijn uitgerekend de duurdere boten. Tel er nog maar EUR 100 op retour om dit te doen.
- overnachten ergens in goedkoop hotel/motel/hostel. Gaat je ook EUR 100 minimaal kosten.

Dus EUR 450 voor de reis. Ben je er dan? Nope, want je krijgt ook honger en dorst op zo'n lange reis en tegen de tijd dat je alle hotdogs en koffie op hebt ben je weer EUR 50 verder, dus EUR 500 totaal.

Met een persoon is dit krankzinnig duur. Met twee personen is het nog te overwegen - mits je een zuinige auto met winterbanden (verplicht in DE, DK, SE en NO) voor de deur hebt staan, maar het zal niet goedkoper zijn dan vliegen, pas met drie personen wordt het interessant.

* dion_b is om die reden een jaar terug met drie man naar Kroatie gereden voor een huwelijk, en langer terug met vieren naar Finland voor een zuipfestijn

Als je de auto nog moet huren of als de auto minder zuinig is tikt de afstand nog harder aan. Een middenklasser die 1:14 op benzine doet (Golfje ofzo) zou al gauw EUR 450 aan benzine alleen kwijt zijn waardoor totaal uitkomt op EUR 700 :o

Nee, Scandinavie moet je niet omwille van de prijs met de auto doen. En dan hebben we het nog niet over brandstofkosten in NO :X

Edit:
Om toch even on-topic te gaan. Heb aardig wat Eurolines-ervaringen, o.a. NL -> London en Dijon en Warszawa - Talinn. Je krijgt waar je voor betaalt, het zijn rijdende kippenhokken. Vooral het feit dat de meeste bussen 's nachts rijden is funest. Je komt in het beste geval slecht uitgerust en geradbraakt aan. In het slechtste geval zit je >18u naast een geestelijk gehandicapte Estse jongen die ook maar iedere poging tot rust of slapen om zeep helpt. Kan hij ook niets aan doen, maar itt vliegtuig duurt het LANG en itt trein kun je niet gewoon even verderop lopen en gaan zitten.

Gek genoeg zijn m'n buservaringen buiten Eurolines-gebied stukken beter. Spanje heeft prima lange-afstandsbussen, de Nordische landen ook. Zelfs een onverwarmde 40-jaar oude Belarusische bus bij -20C was nog iets rustgevender, tenminste nadat ik alle kleren die ik bij me had aangetrokken had.

Bottom line: tenzij het echt niet anders kan (er ligt bijv tussen Warszawa en Talinn geen spoor) zal ik altijd iets anders dan Eurolines kiezen. Maar ik heb ook de luxe om een paar tientjes extra er tegenaan te gooien voor een vlucht, en de luxe om even op de motor een paar honderd km te rijden om die goedkope vlucht te pakken (meestal vanuit DE). Zonder die luxes kan ik me voorstellen waarom je de bus pakt. Maar heb geen illusies over wat je gaat krijgen. Zelfs liften is bijna altijd comfortabeler.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 04-02-2013 22:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:22

Mystikal

It never hurts to help!

Ik zou als 18 jarige gewoon de cheap ass oplossing kiezen. Ja het is een lange rit, maar je zit hem gewoon uit. In deze tijd van mobieltjes / tablets, gewoon de boel volgooien met series/films/muziek en voor je het weet ben je er? Enige afweging kan zijn, als je er niet te veel tijd aan wil besteden.

Ik heb in een ver verleden ook een busreis gedaan met eurolines. 26 uur onderweg. Tuurlijk kom je brak aan, maar je bent nog jong en dat trek je makkelijk. Langeste non-stop reis voor mij was overigens 36 (zonder vliegtuig). Kom je ook brak aan. Je gaat naar bed en smorgens heb je 'geld' verdiend.

Have fun and enjoy the ride!

ps: Ik zou het nu niet meer doen, maar ben inmiddels (bijna) 35 en heb gewoon meer te besteden. Je legt dan je prioriteiten gewoon anders.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Hey, bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden! Ik zal over een paar maanden nog eens laten weten wat het wordt. In ieder geval niet de auto vanwege de kosten. Ook hebben we geen rijbewijs :) Misschien gaat er een 3e vriend mee die z'n rijbewijs heeft, maar vriend 2 gaf al aan onder geen enkele voorwaarde bij hem in de auto te willen zitten. Begrijp ik wel hoor, hij heeft nog steeds z'n praktijk niet en ook over z'n theorie heeft hij 3x gedaan. Waarschijnlijk wordt het toch de bus, in welk geval ik jullie natuurlijk laat weten hoe het was. In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:29
Ik ben met de eurolines (3 a 4x) naar parijs toegeweest (naar mijn vriendin). Inderdaad als je alleen reist komt de eurolines als goedkoopst uit de bus. Met 2 of meer personen wordt een zuinige diesel toch al wat aantrekkelijker.

Maar goed, mijn verhaal van Eurolines. Zij maken best veel tussenstops. Dit maakt de reis heel wat langer. Ik rij met de auto naar parijs in z'n 4 en een half uur. De eurolines neemt z'n 6-8 uur in beslag. Dit is te overzien als je een vriend of vriendin naast je heb zitten. Omdat ik nog wel eens alleen reisde, had ik soms een ongelukkig zitje (naast een "volslank" persoon). De hele reis was een hel. Zeker omdat ik de nachtbus had en verwachtte dat ik wel een oogje dicht had kunnen doen. Tevens zaten er best veel toeristen in de bus. Dit resulteerde bij mij dat een of andere slimme amerikaan bedacht om onderweg iets te roken in de toilet van de bus. Chaffeur was niet blij en je heel de bus stinkte ernaa.

Mijn persoonlijke conclusie:
Eurolines is prima te doen en met de vroegboekkortingen zijn ze aardig goedkoop te noemen. Echter ken ik ook mensen die een bus rit van 20+ uur hebben gemaakt, en die hebben toen gezworen om het nooit meer te doen :p
Pagina: 1