Data Recovery nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
Dus, na een jaar met OSX te werken kwam ik vandaag tot te vervelende ontdekking dat mappen met dezelfde naam gewoon overschreven worden, niet gemerged. Fijn, ben nu een heleboel foto's kwijt, die moet ik terug. :(
Op zoek naar bij voorkeur gratis data recovery programma. Betreft een USB HDD in ExFAT.
Iemand een suggestie?

(het betrefd geloof ik ook maar 1 map die overschreven is, maar volgens mij richt geen enkel data recovery programma zich daar op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik maak hieruit op dat je ook geen backups maakte van je foto's. Misschien direct een goed moment om daar ook eens mee te beginnen?

Verder: welke data recovery programma's heb je zelf al gevonden en geprobeerd? Het is vervelend dat je data kwijt bent, maar GoT is geen helpdesk.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
Ik snap je reactie helemaal, maar financieel gezien is het voor mij nog niet haalbaar om voor elke TB nog een TB aan te schaffen. Bij documenten ligt die prioriteit net wat hoger.

Anyhow, enigste die ik nu werkend heb is Data Recovery Guru, maar gaat erg traag en geeft me alleen maar jpgs met nummers (anders dan origineel uiteraard), dat is echt niet wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:06
Boeiend schreef op zondag 03 februari 2013 @ 20:39:
Ik snap je reactie helemaal, maar financieel gezien is het voor mij nog niet haalbaar om voor elke TB nog een TB aan te schaffen. Bij documenten ligt die prioriteit net wat hoger.
Heb je voor meer dan een TB aan foto's dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Alhoewel de meeste tools onder Windows draaien, kijk toch eens in Thematopic: Datarecovery.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

gambieter schreef op zondag 03 februari 2013 @ 20:43:
Alhoewel de meeste tools onder Windows draaien, kijk toch eens in Thematopic: Datarecovery.
Aangezien het om een exFAT volume gaat, lijkt me dit helemaal geen slechte suggestie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Boeiend schreef op zondag 03 februari 2013 @ 20:39:

Anyhow, enigste die ik nu werkend heb is Data Recovery Guru, maar gaat erg traag en geeft me alleen maar jpgs met nummers (anders dan origineel uiteraard), dat is echt niet wat ik wil.
jpgs met nummers is op zich logisch. De data is overschreven, dus de filename is verloren gegaan. Wat de recovery tool doet is datablokken verzamelen die bij elkaar horen, en op basis van de metadata (en wat intelligentie) bepalen wat voor type bestand het dan is. Een bergje datablokken die een JPEG bestand zouden kunnen vertegenwoordigen worden dan weggeschreven in bijvoorbeeld 000001.jpg

Als je exact terug wilt hebben wat je had, had je backups moeten maken. Die heb je niet, dus zal je het moeten doen met wat recovery tools terug kunnen krijgen. Dat zal echter uitsluitend content zijn, geen filenames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik als fotograaf heb het een keer meegemaakt. 60 gb aan foto's weg, foetsie (HD crash). Destijds geen backups. Een gedeelte teruggekregen via klanten (RAW Nooit terug..). Data recovery programma's werkten niet meer, het was een hardware crash (leeskop werd niet meer goed geplaatst, kosten zijn 2500 euro minimaal om te herstellen en dat had ik niet, en er ook neit voor over).

Inmiddels weer "opnieuw" begonnen. HD van 1TB aan m'n macbook voor Time machine partitie, en partitie met de foto's en video's. Daarvan een backup op nog een TB schijf. Bij mijn zus in een andere stad weer een backup die elke week word bijgewerkt (handmatig).

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Pagina: 1