Sub dreunt op harde tegelvloer.

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Ik ben in het bezit van een SVS subwoofer (40Kg), welke standaard geleverd wordt met kleine rubberen voetjes. Nu staat deze sub op een harde tegelvloer en vroeg me af op welke manier ik de trillingen hier in huis kan dempen.

Helaas kom ik hier steeds topic's tegen over subs die op een houten vloer of laminaat staan, maar niets over een sub op een tegelvloer.

Iemand die een mooie oplossing of ervaring heeft om deze sub op een tegelvloer minder te laten door trillen op een harde tegelvloer :?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
In principe moet je je sub ontkoppelen van de vloer, bijv. met schuim of rubber. Ik zie niet zo in waarom dit voor een tegelvloer anders zou werken dan voor laminaat? Een populair product hiervoor is de Auralex Gramma. Spikes werken in ieder geval averechts voor dit doel.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Moris
Om de rubberen voetjes onder de sub niet te verwijderen, had ik als goedkope test onder de sub 4x wasmachinedempers geplaatst, helaas geen verbetering :?

Verwijderd

Mja, dat is net zo hard als de voetjes.

Kijk inderdaad eens naar de Auralex producten.

https://www.google.nl/sea...&oe=utf-8&channel=suggest

• ShittyOldMan
Probeer het eens met een stapel handdoeken.

Verwijderd

Mag ik vragen over welke SVS we het hebben ?

• Moris
Ik vind het niet direct terug, maar had ergens gelezen dat een Auralex gramma op beton niet veel zin had en meer bedoeld was voor laminaat of een houten vloer.

Het gaat hier om een gesloten Sub.

Verwijderd

? Dingen zijn juist bedoelt voor harde vloeren waaronder beton. Check hun site waar ze juist vergelijkingen geven op basis van een betonnen vloer.
http://www.auralex.com/sound_isolation_subdude/subdude.asp

• Moris
Goed om weten dat de Auralex geschikt is om op een betonnen vloer te gebruiken.
Zijn er andere en goedkopere alternatieven, want Auralex kan toch niet de enige zijn met dit product?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 19:46:
Mag ik vragen over welke SVS we het hebben ?
Ik wil nog aanvullen dat bonkende subwoofers, meetrillende dingen in het huis, rammelende deuren vaak zijn terug te voeren op de afstelling van de subwoofer. Een SW moet niet te hard staan, afgesteld zijn op een een zo laag mogelijke crossover maar bovenal moet een SW op een goede lokatie staan.

Trillingen via een tegelvloer waardoor andere zaken meetrillen lijkt me niet de eerst voor de hand liggende probleem (als er echt zoveel trillingen in de vloer zouden zitten gaat ook je voegwerk los nl.)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

Halve squashballetjes wordt ook nog weleens gegeven als budget-oplossing. Al weet ik niet hoe ver die inzakken met 40 kilo aan subwoofer. De key is zachte materialen om te ontkoppelen. Ik ben zelf voor een Subdude gegaan en die bevalt mij prima. Wel de pootjes van de subwoofer halen, subwoofer moet vlak op een dergelijk plateau.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Moris
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:13:
[...]
Ik wil nog aanvullen dat bonkende subwoofers, meetrillende dingen in het huis, rammelende deuren vaak zijn terug te voeren op de afstelling van de subwoofer. Een SW moet niet te hard staan, afgesteld zijn op een een zo laag mogelijke crossover maar bovenal moet een SW op een goede lokatie staan.

Trillingen via een tegelvloer waardoor andere zaken meetrillen lijkt me niet de eerst voor de hand liggende probleem (als er echt zoveel trillingen in de vloer zouden zitten gaat ook je voegwerk los nl.)
De sub staat op een goede plaats in een hoek en nergens in de kamer trilt of rammelt er iets mee omdat de gehele set is afgesteld met een spl-meter.
De xover zelf op de sub staat volledig open omdat de receiver de xover regelt.

Het is alleen zo dat je de sub hoort voelt trillen tot in de kamer er boven, zonder dat deze te hard staat.
Vandaar wil ik dat de sub zelf, de trillingen niet meer naar de tegelvloer kan doorgeven.

• Moris
FeaR schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:19:
Halve squashballetjes wordt ook nog weleens gegeven als budget-oplossing. Al weet ik niet hoe ver die inzakken met 40 kilo aan subwoofer. De key is zachte materialen om te ontkoppelen. Ik ben zelf voor een Subdude gegaan en die bevalt mij prima. Wel de pootjes van de subwoofer halen, subwoofer moet vlak op een dergelijk plateau.
Ik vrees dat de squashballetjes, flensjes worden onder deze sub :)
Er moeten toch andere en goedkopere alternatieven zijn dan bv een Auralex Subdude HD prijs +/- 112 euro.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Ik heb er geen ervaringen mee maar misschien is het een oplossing je kunt bij de diverse bouwcentrums van die doppen krijgen die het dreunen van de wasmachine tegengaan die zet je onder de wasmachine en werken voor een wasmachine uitstekend kosten ongeveer 10 euro per setje

oeps lezen is ook een vak.

[ Voor 6% gewijzigd door Read op 30-01-2013 20:34 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Verwijderd

Moris schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 19:17:
Om de rubberen voetjes onder de sub niet te verwijderen, had ik als goedkope test onder de sub 4x wasmachinedempers geplaatst, helaas geen verbetering :?
Mja.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Moris schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:23:
[...]
Ik vrees dat de squashballetjes, flensjes worden onder deze sub :)
Hoe meer je er gebruikt des te minder plat ze worden ;)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

ook een idee probeer eens van die papieren zakdoekjes incl. verpakking je weet wel die van oa tempo misschien ontkoppeld dat genoeg.
Een ander idee is van die eierkartons daar er een stuk of 4 van in elkaar zetten en die eronder zetten.

[ Voor 43% gewijzigd door Read op 30-01-2013 20:56 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:02
FeaR schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:33:
[...]

Hoe meer je er gebruikt des te minder plat ze worden ;)
Squashballetjes komen in verschillende hardheid - kunnen bovendien best wat hebben, als je nagaat dat ze gemaakt zijn om met vrij hoge snelheid tegen een muur te kaatsen... Gewoon eens proberen.

• Moris
Ik had geen idee dat deze in verschillende hardheid bestaan.
Misschien toch eens langs de sportwinkel lopen en vragen welke hardheid versies er bestaan voor een sub van iets meer dan 40kg 8)

Nog nooit heb ik een Squashballetje in twee gesneden, zijn deze hol van binnen?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Moris schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:01:
Nog nooit heb ik een Squashballetje in twee gesneden, zijn deze hol van binnen?
Jup. Na wat zoeken kom ik ook tegen dat sommigen ze niet doorsnijden en direct onder apparatuur plaatsen. Kan je ook nog proberen voordat je gaat snijden. Alleen wel lullig als je na het halveren er achter komt dat heel de betere uitwerking had.

[ Voor 42% gewijzigd door FeaR op 30-01-2013 21:09 ]

• Moris
Als ik de balletjes niet doorsnij, dan denk ik dat de sub door de luchtverplaatsing in de kamer rond rijdt :)
Ik ga de holle balletjes eens proberen en eens kijken wat het geeft, zo duur zullen deze ook niet zijn.

Mochten de balletjes niet aan de verwachting voldoen, dan zal de Auralex SubDude dan toch de enige oplossing zijn, want er zijn blijkbaar geen andere alternatieven?

Is er verder nog een groot verschil tussen de Auralex SubDude en de HD versie?
Vind het vreemd dat er bij de technische gegevens niets staat over het gewicht dat deze Auralex SubDude bv max. kan dragen voor een goede werking te waarborgen?

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:02
Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb m'n 2 chario subs nu op de bijbehorende spikes staan. (met voetje).
Ik lees hierboven dat spikes averechts werken? Is dat zo?
Zo'n mat, zou dat dus beter zijn? Ik lees ook wel eens van mensen die een zware marmeren tegel oid gebruiken.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Moris schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:20:
Als ik de balletjes niet doorsnij, dan denk ik dat de sub door de luchtverplaatsing in de kamer rond rijdt :)
Volgens mij valt dat wel mee. Squashballetjes zijn redelijk zacht en zakken dus in als je er iets op zet. En zodra ze niet meer rond zijn zal de drang om te gaan rollen ook een stuk minder zijn.
maurits82 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:21:
Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb m'n 2 chario subs nu op de bijbehorende spikes staan. (met voetje).
Ik lees hierboven dat spikes averechts werken? Is dat zo?
Zo'n mat, zou dat dus beter zijn? Ik lees ook wel eens van mensen die een zware marmeren tegel oid gebruiken.
Spikes koppelen waar zachte materialen ontkoppelen. Het is niet zo dat het averechts werkt, dan zou je met spikes juist nog meer overlast krijgen. Het is alleen een andere methode.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Moris
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:34:
Piepschuim isolatieplaten!!. :+
Als ik de specs van de Auralex lees, is het verschil vooral de prijs.
Goedkoop zijn die Auralex producten niet en vooral in zeer beperkte afmetingen verkrijgbaar.
Ik denk nog wel ergens zo een piepschuim plaatje op de kop te kunnen tikken, alleen jammer dat het spul niet zo vast van materiaal is.
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:34:
Een balletje blijft overigens uitstekend liggen als je er een cilindrisch buisje cq ring onder legt.
Een paar cm's pvc buis maakt van de meest beweeglijke bal een immobiel blok steen.
Je kunt zo naar hartelust met een paar tennisballen experimenteren . 8)
Tennisballen bij voorkeur niet leksteken, maar in oorspronkelijk staat gebruiken. :)
Bedankt voor de tip :)

[ Voor 10% gewijzigd door Moris op 30-01-2013 21:42 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere tip: Je hebt al jaren stoeptegels met een zacht rubberen toplaag, of volledig rubberen tegels. Worden voornamelijk rondom speeltoestellen gebruikt. Ook wel bekend als speelplaatstegels of veiligheistegels.
Elk bedrijf dat speeltoestellen levert en plaatst heeft die dingen zo liggen, mag je meestal voor een prikkie meenemen, maar opsturen doen ze meestal niet aan :+

Then again: http://www.rubbertegel.co...mm-in-de-kleur-grijs.html
of http://www.securitontegel...ten/veiligheidstegels.htm

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 30-01-2013 22:26 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• A-Tray
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-01 13:14
Welk type SVS subwoofer heb jij? De PB1-ISD die ik heb staan heeft een vaste plaat onder de speaker zitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.diskidee.be/uploads/magazine/images/article/s/svs_pb1-isd_front2.jpg

Deze staat ook op die rubberen doppen die zijn meegeleverd, geen probleem bij mij.
Wel heb ik een houten vloer met dempende ondervloer, dat is niet direct te vergelijken met een tegelvloer natuurlijk.

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

• audiomuts
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-05-2013
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 04:38:
[...]

In de rubberindustrie gaat het vaak door voor granulaatrubber, het kan zijn dat de hardheid verschilt.
Het is leverbaar in diverse diktes.
Ik gebruik het oa voor trainingstoestellen voor de honden en voor de bodem van comfortabele autoboxen.
Lekker zacht en stroef zodat zij bij remmen en optrekken niet door de hokken schuiven
Blokjes dus beperkt van afmeting houden, snijden doe je met een nat mes.
Bedankt voor de tip, dat is ook wel prettig om in het buitenhok van de hond te leggen.
Natuurlijk is de hond in huis wanneer ik thuis ben maar wanneer ik in de zomer eens weg moet loopt hij graag in de tuin en volgens mij krijgt hij dan ook geen eeltplekken.
On topic.
Je kan bij de Action voor weinig van die anti slipmatjes kopen, wanneer je daar blokjes uitknipt en stapeld werkt dat volgens mij ook, maar de tip van Johnbytheway is volgens mij beter.

Verwijderd

De oplossing is gewoon om te zoeken naar een vloer / dempingsmatje voor onder (cardio)fitnessappartuur. Daarvoor zijn rubberen matten verkrijgvbaar die je bv. onder je crosstrainer plaatst om te voorkomen dat de trillingen van dat dint naar de vloer doortrillen /en dat dat apparaat op zn plek blijft staan.

Overigens denk ik nog steeds dat het niets met trillingen door de vloer te maken heeft, maar eerder simpelweg met geluidsdruk op (heel) lage frequenties. Maar TS wil geen antwoord geven om mn vragen daarover (type SW, welke XO etc.) dus dan kan ik niet helpen.

Mijn sub is bv. 80*45*45 en heeft een grote Eminence 12" LAB12 woofer in downfire vorm(ik heb gewoon een mooie koffietafel gemaakt ;) ) . De SW staat op een zwevende houten ondervloer.

De ondervloer is weliswaar afgevuld met geperste minerale wol, waardoor deze wordt gedempd, maar dat neemt niet weg dat een houten vloer trillingen makkelijker oppakt dan een tegelvloer omdat hij gemaakt is van een veel lichter meteriaal. Desondanks trilt mijn vloer nauwelijks. Dit komt deels omdat ik hem op zo'n mat heb gezet, maar vooral ook omdat ik mn SW goed heb afgesteld.

Als je je XO te hoog kiest (bv. 80 Hz) of je SUB voornamelijk zo afstelt dat je afgaat op de 'mid-bass-punch" dan krijg je met de grotere subs van SVS trillingen. Dit omdat je vanwegde room-gain de tonen <60 Hz tot +6 wordten 'versterkt'. En reken maar dat echt lage tonen van rond 20Hz trillingen veroorzaken (het is eigenlijk luchtdruk die van alles in beweging drukt).

Ik gebruik voor mn afstellingen een SUB EQ (SVS- AS EQ1), niet iedereen kan zich dat permitteren. Maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat een goede plaatsing en een goede afstelling je SW helpt.

Maar dan nog trillen er bij mij flink wat dingen mee als ik hem hard zet. Dat is nu eenmaal de aard van tonen van rond de 20 Hz of kleiner.

• Moris
Ik ging er even vanuit dat het type sub meer dan voldoende was, dus hierbij wat meer info.
Het gaat om een SVS SB13ultra die in een hoek van de kamer staat op een tegelvloer en de XO van de sub staat op 50 Hz.

Een zwart/grijs fitnessmatje lijkt me ook een goed en mooi idee.

Verwijderd

Een SB13 Ultra ? Prima machien. Maar reken er dan maar op dat er van alles blijft meetrillen de geluidsdruk doordringt in andere ruimtes. Het zou me niets verbazen dat je buren het ook horen (als je buren hebt/zou hebben). Dat ding heeft gewoon erg veel punch.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2013 19:21 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kan ook kijken naar ondervloer matten voor laminaat. Niet van die groene, maar die antraciete matten. Is niet zo duur, en absobeerd goed. Makkelijk op maat te snijden ook, niet zo'n drama als piepschuim.

Maar voordat je overgaat zou ik eens kijken wat het effect is als je de sub eens in het midden van de kamer neerzet, ipv in een hoek, waar je naast je akoestiek-onvriendelijke vloer ook nog 2 muren hebt staan.

Mijn ouders hebben ook plavuizen, oppervlatke 50m2 ongeveer. En daar hebben ze pasgeleden andere gordijnen gehangen. Van dikke verduisterende stof, naar vintrage dunne stof.. Het is nu 1 grote galmbak geworden.. Alles klinkt alsof het uit een interne pc-spekaer komt :P

Ey!! Macarena \o/

• Moris
Zoals ik al eerder zegde, er trilt of rammelt niets in huis van deuren, kasten ramen of wat dan ook omdat de sub goed staat afgesteld. De reden dat alles in de kamers erboven alles hoorbaar is omdat de sub werd geleverd met kleine rubberen voetjes.

De volgende tips die ik hier heb meegekregen zal ik alvast proberen.
- Squashballetjes.
- Piepschuim.
- Fitnesmatje.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb het dan ook niet over resoneren en/of meetrillen, maar puur om de druk die elke speaker produceerd. Hoe groter de speaker, des te meer druk. Door het ophogen of ander materiaal onder je sub te plaatsen zal die druk niet afnemen.

Trek je kussen eens van je bed af, en zet de sub daar eens op. Ik denk dat dat namelijk 0,0 effect heeft voor het geluid boven. Immers, de druk die de speaker produceerd wordt er niet minder om.

Want behalve het galmende effect bij m'n ouders na die gordijnen-switch, zorgt dat ook voor meer geluid wat naar boven gaat, immers is er minder druk aborberend materiaal in die ruimte, en dat gaat naar boven...

Ey!! Macarena \o/

• Moris
Ik begrijp je verhaal ivm de druk of beter gezegd de luchtverplaatsing die in de kamer wordt opgebouwd door de sub niet zal verdwijnen.

Het trillen van de kist naar de vloer zelf, zal toch enigszins beter worden met een van de onderstaande tips ipv de te kleine rubberen voetjes van SVS zelf.
- Squashballetjes.
- Piepschuim.
- Fitnesmatje.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:14
Je hebt ook trillingsdempers voor onder wasmachines, misschien is dat ook wel wat.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Read schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:30:
Ik heb er geen ervaringen mee maar misschien is het een oplossing je kunt bij de diverse bouwcentrums van die doppen krijgen die het dreunen van de wasmachine tegengaan die zet je onder de wasmachine en werken voor een wasmachine uitstekend kosten ongeveer 10 euro per setje

oeps lezen is ook een vak.
martijn_tje schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 19:56:
Je hebt ook trillingsdempers voor onder wasmachines, misschien is dat ook wel wat.
Sweet lord.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2013 20:01 ]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:55
Een SVS verdient toch gewoon een Auralex. Een SubDude kost een kleine 60 Euries.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

toch gewoon spikes monteren en die op een dempende hard plaat zetten.
Daarmee staat je sub stabiel en neemt de plaat een deel van de trillingen op.
De genoemde rubber tegels zijn ook bij goede tuincentra of een Hornbach verkrijgbaar: per stuk!

Copyright and left by SED...

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• SED

SED

harde plaat rubber... waar je die kunt kopen staat er ook: lezen!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Moris
Ik ben in de sportwinkel het volgende in promotie gaan halen: 4 squashballetjes met hardheid 2 gele stippen om een sub van meer dan 40Kg te kunnen dragen en een fitnessmat.

Ik kies om te testen even voor de eenvoudigste manier en ga voor de fitnessmat (30Kg/m³), die ik dubbel leg onder de sub.
Mocht dit geen goed resultaat geven dan worden het de 4 squashballetjes die ik in zijn geheel en dankzij een tip hier, netjes in een ring plaats, waarop ik dan de sub plaats.

Ik zal eerst nog de rubberen voetjes onder de sub moeten verwijderen alvorens ik met de rest verder kan.
Zijn er hier SVS gebruikers die enig idee hebben of deze voetjes onder de sub zijn gekleefd of zijn deze rubbers in de vorm van een paddenstoel in de sub gelijmd :?

• JoostMagTWeten
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-11-2023
Goedkoop alternatief: gebruikte tennisballen, gehalveerd. Als de met schuim gevulde variant niet voldoet, kun je met de gas gevulde soort stapelen tot je het gewenste effect bereikt.

• SED

SED

Maar absorbeert een harde plaat rubber volgens jou goed, of voldoende vibraties??
Nee, dat doet het niet.
Met de sub op spikes werkt dat prima. Probeer het zelf maar.

• Moris
Gisteren even geprobeerd om de 4 squashballetjes onder de sub te plaatsen, helaas werden deze door het zware gewicht van de sub zo plat als een flensje, waardoor de sub onstabiel stond.

De fitnessmat, was dan nog het enige goedkoop alternatief tov de duurdere oplossingen.
Deze fitnessmat heb ik mooi op maat gesneden, zodat er 3 lagen netjes onder de sub konden gelegd worden.

Alles gisteren getest en de trillingen naar de tegelvloer zijn nu verdwenen :)
Allen hier nog bedankt voor het meedenken en misschien dat andere lezers hier ook ideeën hebben op gedaan.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:56
audiomuts schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 09:58:
[...]
Bedankt voor de tip, dat is ook wel prettig om in het buitenhok van de hond te leggen.
Een hond is natuurlijk ook een speciale variant van een woofer ja... :+

Maar ff alle gekheid op een stokje, zolang je een down firing sub hebt, lijkt het mij van meerwaarde dat er een volledige absorberende plaat onder ligt. De eerder genoemde rubber tegel of bijv. een houten plaat bekleed met schuim aan de bovenkant en rubber dopjes aan de onderkant.

Als je een niet down firing sub hebt, kun je volstaan met bijv de rubber onderlegplaatjes die ook bij Gamma te krijgen zijn. Die zijn 10x10cm en worden gebruikt als onderlegger onder vlonders ed. Zitten per 10 verpakt. Komt overeen met het idee van trillingsdempers tbv wasmachines zoals ook al genoemd idd, alleen goedkoper.

Je grootste vijand echter is nou juist het hele idee achter de subwoofer... de lange golflengte van lage tonen. Die verplaatsen zich vrijwel overal omheen. Tegenhouden heeft weinig nut en als het je lukt, hoor je hem ook niet meer 8)

Edit: En... lees nu pas dat je er inmiddels al uit was 8)7 Mooi! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Danny the dog op 03-02-2013 14:27 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• audiomuts
LOL @ Danny the dog.
Het is ook wel een echte blaffer, ik verwacht met deze knaap dat een mogelijke inbreker wel een deur verder gaat.

Inmiddels heb ik dus hetzelfde probleem.
Ik heb de bank verplaatst, dus nu kon de sub niet meer uit het zicht geplaats worden onder de leuning van de bank.
Nu staat hij dus onder de rechterluidspreker in het open bloementafeltje.
Hij staat wel op rubber stroken, maar toch heb ik nu veel meer bas/trilgeluiden, volgens mij komt dit omdat hij nu tussen de muur en de kast staat.
Ik zal de sub morgen of( zeer waarschijnlijk straks ) eens verplaatsen, dus de kabel verlengen en hem achter de zitplek plaatsen.
Zou dit wel een natuurlijk resultaat opleveren, wanneer je de sub achter je zitplek plaatst ?

• SED

SED

Zou dit wel een natuurlijk resultaat opleveren, wanneer je de sub achter je zitplek plaatst ? wel een te gek effect bij sommige films ;)
2012 bijv..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Danny the dog schreef op zondag 03 februari 2013 @ 14:25:
[...]

Een hond is natuurlijk ook een speciale variant van een woofer ja... :+
_O-

* The Eagle checkt vervolgens nickname: _O- _O-
Maar ff alle gekheid op een stokje, zolang je een down firing sub hebt, lijkt het mij van meerwaarde dat er een volledige absorberende plaat onder ligt. De eerder genoemde rubber tegel of bijv. een houten plaat bekleed met schuim aan de bovenkant en rubber dopjes aan de onderkant.

Als je een niet down firing sub hebt, kun je volstaan met bijv de rubber onderlegplaatjes die ook bij Gamma te krijgen zijn. Die zijn 10x10cm en worden gebruikt als onderlegger onder vlonders ed. Zitten per 10 verpakt. Komt overeen met het idee van trillingsdempers tbv wasmachines zoals ook al genoemd idd, alleen goedkoper.

Je grootste vijand echter is nou juist het hele idee achter de subwoofer... de lange golflengte van lage tonen. Die verplaatsen zich vrijwel overal omheen. Tegenhouden heeft weinig nut en als het je lukt, hoor je hem ook niet meer 8)

Edit: En... lees nu pas dat je er inmiddels al uit was 8)7 Mooi! :)
Fijn, ons nieuwe huis heeft een tegelvloer, en ik een downfiring sub - met basreflexpoort aan de achterkant. Goed dat ik het weet. Gaat die basreflexpoort aan de achterkaqnt dan nog verschil maken :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Moris
Intussen staat de sub een weekje op 3 op maat gesneden fitnessmatjes en zijn de trillingen in huis terug voelbaar. De reden is dat de fitnessmatjes door het zware gewicht van de sub (meer dan 40kg) zijn elasticiteit heeft verloren en hierdoor zijn trillingen terug naar de harde tegelvloer doorgeeft.

Mijn sub heeft de afmetingen 44x44cm.

Ik verondersteld dat het enige alternatief dat overblijft de Auralex SubDude is.
Nu zie ik dat hierin twee versies bestaan SubDude en de SubDude HD, wat is nu het verschil tussen beiden en is het prijsverschil de moeite waard :?

Ik begrijp alleen niet de je geen SubDude of Gramma kan kiezen naar het gewicht van je sub :?

[ Voor 12% gewijzigd door Moris op 09-02-2013 10:29 ]

• audiomuts
Moris schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 10:24:
De reden is dat de fitnessmatjes door het zware gewicht van de sub (meer dan 40kg) zijn elasticiteit heeft verloren en hierdoor zijn trillingen terug naar de harde tegelvloer doorgeeft.

Mijn sub heeft de afmetingen 44x44cm.

Ik verondersteld dat het enige alternatief dat overblijft de Auralex SubDude is.
Nu zie ik dat hierin twee versies bestaan SubDude en de SubDude HD, wat is nu het verschil tussen beiden en is het prijsverschil de moeite waard :?

Ik begrijp alleen niet de je geen SubDude of Gramma kan kiezen naar het gewicht van je sub :?
Ik zou toch eerst het advies van een medetweaker proberen.
Zo'n rubberen stoeptegel.

• ShittyOldMan
Of kijk even in de bouwmarkt wat daar te vinden in. Dat auralex voelt toch een beetje als schuimrubber voor 100 euro...

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Ik heb een subwoofer van 65 kg op een auralex gramma staan. Naar tevredenheid. Maar het klopt dat de gramma niet veel meer is dan een beklede mdf plaat met stevig schuimrubber eronder :)

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:16
Heb gisteren een BK Elec XXLS400 FF (kleine 30 kg) op een Aurelex subdube gezet, ze stonden eerst op spikes die op een aantal van die meubelviltjes waren geprikt. Dit heeft al mijn trillingsproblemen opgelost. Ook heb ik het gevoel dat, bij gelijke instellingen, de bas voller klinkt (bij luisteren naar Sunn O))) >:) ), maar dit kan uiteraard placebo zijn.

Het lijkt me dus veruit de simpelste oplossing om gewoon zo'n Auralex subdude/gramma aan te schaffen, helemaal bij een echt zware subwoofer. Wellicht niet de meest Tweaker-achtige oplossing maar het werkt gegarandeerd en kost echt geen vermogen. Tijd is ook geld ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 10-02-2013 11:14 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Moris
Intussen ben ik te weten gekomen wat het verschil is tussen de Auralex SubDude en de SubDude HD.
Het verschil tussen beiden is enkel, dat de HD volledig in de kleur zwart wordt geleverd, verder zijn ze identiek.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:16
Wat me opviel is dat alleen de gestoffeerde plank bovenop zwart is, het schuim aan de onderkant is gewoon dezelfde grijze kleur. Laat nu net de plank volledig bedekt zijn door je sub, kijk je alsnog alleen tegen het grijze schuim aan...

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Moris
De gestoffeerde MDF zal door de sub erop te plaatsen niet meer te zien zijn, dus in dat geval wordt de HD versie overpriced en kan ik net zo goed voor de standaard SubDude kiezen.
Pagina: 1