"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
-Persoonlijke smaak (Somigge mensen vinden bv. Creative boxen goed klinken, maar een hoop ook absoluut niet, en daar sluit ik me bij aan, onderbouwing op navraag)
-Favoriet muziek genre (Creative boxjes zijn voor pop, trance etc. "voldoende", gezien daar weinig midrange in zit.
-Budget (5.1 set met ingebouwde DolbyD en DTS decoder is behoorlijk duurder dan een 4.1 setje met analoge surround mode.)
-Kamer grootte (voor een kamer van 6x6 zijn Creative sets altijd bijna te klein, voor kamer van 4x4 genoeg.)
-Wat voor soort set wil je, dus 4.1/2.1/5.1 set met/zonder ingebouwde DD decoder.
-Ga je voor acoustische kwaliteit, of wil je gewoon "vette bass" (frequentiebereik en standaard-equalizer-afstelling) en moet de set hard kunnen.
Dus zeg ff erbij als je wilt....
Anders krijg je altijd weer onzin als "Ik heb een Creative setje, en ben er best tevreden over." Ja, das leuk, kan ook, als de set toch aan geen enkele criteria hoeft te voldoen kun je een Creative set nemen.
Dus geef ff antwoord op bovenstaande vraagjes. Dan kan ik wel ff wat voor je opzoeken. Zelf zou ik nooit meer een Creative set nemen, nogmaals dat kan ik met 500 woorden wel even onderbouwen, dus als je gaat zeiken dat Creative wel goed is, moet je met behoorlijke argumenten komen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Altec Lansing is wat acoustische kwaliteit iig beter dan Creative. Je vergeet echter dat Labtec nog steeds bestaat. En die maakt ook genoeg low budget 4.1 sets die buiten een beter frequentiebereik ook betere akoustische kwaliteit hebben dan bovenstaande 2 merken.Op zaterdag 02 juni 2001 17:39 schreef Exirion het volgende:
Ik zag net in een andere topic dat je 12 bent, en dan heb je voor 135 piek aan die FPS1000 een paar leuke boxjes voor games enzo. FPS1500 is net iets duurder, en de ACS-54 van AL nog een stukje duurder.
Maargoed, jij vindt Creative sets goed, ik niet, en zeg eens waarom je Creative boven Labtec zou kiezen als je een low budget 4.1 set wilt? Zeg mij eens op welk punt Creative beter is? Enige punt dat ik ken van ze dat goed is, is de marketing.
Ehm... Waar haal je het vandaan dat ik Creative goed vind?Op zaterdag 02 juni 2001 17:45 schreef Yokozuna het volgende:
Maargoed, jij vind Creative sets goed, ik niet, en zeg eens waarom je Creative boven Labtec zou kiezen als je een low budget 4.1 set wilt? Zeg mij eens op welk punt Creative beter is? Enige punt dat ik ken van ze dat goed is is de marketing.
Alle PC speakers zijn meuk. Dat is mijn bescheiden mening
MAarjah, zegt hij niet. Dus ik kan hem niet helpen, of ik moet een waslijst van aanbevelingen posten. Maar das niet zo efficient
Die FPS1000 kost 135 gulden, en ik denk dat ie als 12-jarige niet veel te besteden heeft. Voor spelletjes zijn ze gewoon OK.Op zaterdag 02 juni 2001 17:48 schreef Yokozuna het volgende:
Omdat je (vooral) Creative aanraadt aan die gast.
Verwijderd
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Verwijderd
Een kameraad van me heeft dat creative setje en ik moet zeggen dat ik persoonlijk met onze muzieksmaak (metal, punk, hardrock en nog harder) de labtecs beter vind.
Ik zal eens even uitleggen waarom je nooit Creative moet nemen:
* De sattelites, zijn 1 weg, moeten een volledig frequentiespectrum weergeven, dat braken ze vervolgens uit (op redelijk volume) omdat het membraan zo enorm klein is, iets van 1.5 ". Midrange is nauwelijks te herkennen als je Bv. black metal ed. Luistert op die set. Geen duidelijke Midrange dus. En geen zuivere higs omdat de een heel spectrum moeten weergeven en slechte scheidingsfilters hebben. Door het kleine membraan kunnen de sattelite drivers geen redelijke volumes verwerken en krijg je enorm snel distortion, en dat wil je absoluut niet. Conclusie; de sattelites zijn superbrak.
* De woofer, komt tot een schaamtelijke 45Hz voor een 4" woofer, en dat nog wel op ongeveer -10dB.
* Behuizing: plastic. Dat zegt genoeg over het cheapy ass design.
Nu de rest van de sets. Die baseert Creative altijd op de FPS1000, nu echter met ProLogic en of DD ondersteuning. En met optische ingang, waar de akoestische kwaliteit echter niet op vooruit gaat, ook niet de signaal/ruis verhouding. De sattelites zijn enkele millimeter groter van de FPS sattelites en zijn in zwart uitgevoerd. Akoestische kwaliteit blijft dus praktisch hetzelfde, gezien Creative nog steeds gebruik maakt van 1weg sattelites (en scheidingsfilter zijn volgens mij niet eens aangebracht gezien ze schaamteloos een heel frequentiespectrum uitbraken).
*Door de nieuwe behuizing van de woofer bij de DTT serie (t.o.v. de FPS serie en dat hij van hout is) komen de sets nog enkele Hz'en lager. Ook hebben de magneten een iets groter continu vermogen en is het membraan iets groter. Wat alles resulteert in enkele Hz'en lager. Maar nog steeds de gebruikelijke te stroeve ophanging, en te klein membraan (hooguit 5") en die krijgen natuurlijk nog steeds snel distortion op hoog niveau. Door de (relatief aan het membraan) enorm grote conus van de DTT sets subwooferdrivers hebben ze behoorlijk veel moeite met de 80Hz + tonen. En omdat de subwoofer moeite heeft met midbass en de sattelites ook, heb je bijna een gat in het frequentiebereik.
Dan de prijs kwaliteit verhouding. Van de DTT2500 en de DTT3500 is die enorm slecht. Je betaald F499,- of F850,- en je krijgt nog steeds kleine woofer- en sattelite drivers die snel distortion geven op redelijk volume, en dat wil je niet als je een heftig moment van een film zit te kijken.
* En dan nog de misleidende specs! Als voorbeeld: Creative DTT3500: Frequentiebereik: 20-20.000 Hz.
20Hz, ja op -18dB? Dat gaat hun niet lukken zonder een 10" membraan en grotere spoelen.
Conclusion:
* Creative offert je een slechte prijskwaliteit verhouding en je hebt in die prijsklasse bijna altijd sets die alles ondersteunen wat Creative doet, maar hebben dan betere drivers en scheidingsfilters en akoestische kwaliteit, met als voorbeeld Videologic (vooral F800 +), Yamaha en Labtec (de goedkopere modellen) en Altec (alles van F150,- tot F900,-).
Bij deze eindig ik de discussie met mensen die Creative sets aanraden. (hopelijk)
Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford
Ik denk je weinig andere setjes voor 135 kan kopen met 4 speakers.
Heel stoer als iedereen gaat blaten hoe geweldig hun peperdure Klipsch enzo klinkt, maar daar heeft HIJ niks aan.
Verwijderd
-Ik onderbouw mijn mening tenminste.Op zaterdag 02 juni 2001 17:58 schreef Exirion het volgende:
Elke keer weer hetzelfde... Jullie kunnen wel elke keer allerlei dure shit adviseren, maar het gaat hier om de vraag van een jongen van 12 die waarschijnlijk gewoon spelletjes op z'n PC wil spelen! Kan je wel gaan lopen roepen van: Creative is kut, en Creative is klote, maar hij hoort met z'n games het verschil denk ik amper, en het scheelt 'm wel geld.
Heel stoer als iedereen gaat blaten hoe geweldig hun peperdure Klipsch enzo klinkt, maar daar heeft HIJ niks aan.
-Ik raad geen dure shit aan, het enige wat ik tot nu toe heb aangeraden is Labtec, en ik zei de low-budget serie, dus raad ik geen dure shit aan.
Koptelefoons van Sennheiser (en vele andere merken) hebben acoustische kwaliteit die met stereo sets (die 3x duurder zijn) niet te evenaren is ja. Dat klopt. Alleen is dat denk ik niet zo'n goede vergelijking
Dit zijn ze:

Dit zijn overigens ook 1-weg dingen, en in principe is dat helemaal niet erg. Ik heb liever een pc-speakertje dat van 150-14000Hz weergeeft dan een die van 500-20.000Hz weergeeft, en dan krijsent lelijk is in het middengebied.. Nee, doe dan maar wat "rustigs" en wat minder sprankelend (lees: gillend
motherfuckers! volgens mij heeft philips vannacht de hele website omgegooid
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
Zo'n Linear II, wat heb je ervoor betaald?Op zaterdag 02 juni 2001 18:00 schreef Yokozuna het volgende:
[..]
-Ik onderbouw mijn mening tenminste.
-Ik raad geen dure shit aan, het enige wat ik tot nu toe heb aangeraden is Labtec, en ik zei de low-budget serie, dus raad ik geen dure shit aan.
Geef mij maar een Warsteiner.
Um, labtec LCS 2514 is net zo duur als FPS 1000Op zaterdag 02 juni 2001 17:58 schreef Exirion het volgende:
Elke keer weer hetzelfde... Jullie kunnen wel elke keer allerlei dure shit adviseren, maar het gaat hier om de vraag van een jongen van 12 die waarschijnlijk gewoon spelletjes op z'n PC wil spelen! Kan je wel gaan lopen roepen van: Creative is kut, en Creative is klote, maar hij hoort met z'n games het verschil denk ik amper, en het scheelt 'm wel geld.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Jep, die zou ik ook adviseren (heb een LCS2414 gehad, zelfde princiepe als de 2514 en de Arena515). En ik adviseer dus gene dure shit, maar gaat die topicstarter nou enes zijn eigen topic lezen, want hij heeft nog steeds niet op mijn 6 criteriumpunten geantwoord.Op zaterdag 02 juni 2001 19:37 schreef JT het volgende:
[..]
Um, labtec LCS 2514 is net zo duur als FPS 1000
Ik heb precies het zelfde setje en ik ben er erg erg erg erg tevreden over hoor:)Op zaterdag 02 juni 2001 18:01 schreef JvS het volgende:
Ik hoorde gisteren bij een kennis van me de Philips 2.500, die vond ik persoonlijk best aardig klinken! Niet zo'n overdreven bonkering woofertje (fps1000) en een vrij "aardige" sound! Niet zo goed als mijn pc-speakers. Volgens mij komt er NOOIT meer een pc-speaker met de prijs/kwaliteit van de mijne.
Dit zijn ze:
[afbeelding]
Dit zijn overigens ook 1-weg dingen, en in principe is dat helemaal niet erg. Ik heb liever een pc-speakertje dat van 150-14000Hz weergeeft dan een die van 500-20.000Hz weergeeft, en dan krijsent lelijk is in het middengebied.. Nee, doe dan maar wat "rustigs" en wat minder sprankelend (lees: gillend)
motherfuckers! volgens mij heeft philips vannacht de hele website omgegooid
Bas is ook wel redelijk goed>:)
owja...ik ben 15 en dat setje kosten mij 250 piek toen het net uit was...
Dat ben ik helemaal met je eens! En dat is ook het voordeel van Labtec tov. van Creative. Bovendien is 14000Hz zat. Een signaal dat boxen creeren dat tot 14000Hz komt geeft volgens mij meer dan 99% van het echte signaal weer. Ohja, en van dat 20.000Hz geloof ik nog steeds geen zak, dat boxen dat kunnen weergeven, bij mij kwamen de stereo (Jamo) boxen tot 17KHz, en mijn Sennheiser koptelefoon tot 18KHz, iets lager nog, daarna daalt het volume gewoon geleidelijk, net als met de bass. En ik geloof ook niet dat andere speakers wel 20.000 fatsoenlijk kunnen weergeven. (met 77dB SPL + (80dB referentielijn - 3dB))Ik heb liever een pc-speakertje dat van 150-14000Hz weergeeft dan een die van 500-20.000Hz weergeeft, en dan krijsent lelijk is in het middengebied..
http://www.yamaha.com/cgi-win/webcgi.exe/DsplyModel/?gSPK00007TSS1B
moesten rond de 550 kosten
Bas :
Bonkerig en totaal niet laag en niet strak.
Midlaag
Is er (bijna) niet.
De subwoofer moet bij ongeveer 150 hz gesneden worden. Gaattie hoger weergeven, dan hoor je waar de sub staat (wat je eigenlijk toch al hoort doordat de sub bonkerig is).
De sattelieten dan, kunnen niet goed lager weergeven dan een hz of 350-400.
Je krijgt dus een groot frequentie gat in het geluidsgedeelte genaamd midlaag.
Midhoog :
Is wel aanwezig, hier heb je niet zo'n grote conus voor nodig. Maar dan nog niet van denderende kwaliteit, door de zwakke conusjes.
Hoog :
Is er niet.
Voeding DTT3500/2500 :
Het opgegeven vermogen halen ze nooit. KOM OP MAN !!! Externe voedingen die dat vermogen moeten leveren !! Yeah right....
Ecodan warmtepomp
Die was trouwens van Yokozuna, maareh dat is het merk geen eens waardOp zaterdag 02 juni 2001 20:36 schreef Exirion het volgende:
JT : Moet je niet ff opnieuw de anti-Creative topic openen? Die is ook verloren gegaan
Ecodan warmtepomp
Ja, maar dan kun je er naar verwijzen in andere topics.. Erg handigOp zaterdag 02 juni 2001 20:40 schreef JT het volgende:
[..]
Die was trouwens van Yokozuna, maareh dat is het merk geen eens waard
Is het al wereldwijd bekent dat Exiron ook creative FPS1500 speakers heeft?Op zaterdag 02 juni 2001 20:36 schreef Exirion het volgende:
JT : Moet je niet ff opnieuw de anti-Creative topic openen? Die is ook verloren gegaan
Waarom verklap je dat nou nu al!! Ik was nog druk bezig met een presentatie op te zetten, en een persconferentie voor te bereidenOp zaterdag 02 juni 2001 21:15 schreef JvS het volgende:
[..]
Is het al wereldwijd bekent dat Exiron ook creative FPS1500 speakers heeft?
BAN BAN BAN BAN BAN BAN !!!!Op zaterdag 02 juni 2001 21:15 schreef JvS het volgende:
[..]
Is het al wereldwijd bekent dat Exiron ook creative FPS1500 speakers heeft?
Ecodan warmtepomp
Wacht maar op wat ik volgend jaar heb staan als PC speakersOp zaterdag 02 juni 2001 21:17 schreef JT het volgende:
[..]
BAN BAN BAN BAN BAN BAN !!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dit bedoelt JT met eenOp zaterdag 02 juni 2001 21:17 schreef JT het volgende:
[..]
BAN BAN BAN BAN BAN BAN !!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb nog een nieuwtje over z'n pc-speakers, maar ik denk dat hij daar TZT wel een eigen topic over wil openen.
Hint: het heeft met stinken en zweten te maken.
DAAR hou ik je aan !!!Op zaterdag 02 juni 2001 21:19 schreef Exirion het volgende:
[..]
Wacht maar op wat ik volgend jaar heb staan als PC speakersDan gaan deze overboord, en misschien mag jij ze dan wel hebben
Wat ga je dan kopen ?
Creative speakers zijn gewoon klote, maar je mag een gegeven paard nooit in de bek kijken
Ecodan warmtepomp
Vertel ExirionOp zaterdag 02 juni 2001 21:20 schreef JvS het volgende:
Ik heb nog een nieuwtje over z'n pc-speakers, maar ik denk dat hij daar TZT wel een eigen topic over wil openen.
Hint: het heeft met stinken en zweten te maken.
Ecodan warmtepomp
Wie heeft het over kopen? Bouwen!Op zaterdag 02 juni 2001 21:20 schreef JT het volgende:
Wat ga je dan kopen ?
En m'n FPS1500 heb ik nu al gemod.... met.... een sok! Als je het basspoortje dichtstop met een sok, dan ben je van de ergste bonkbass af. Klinkt ie ietsje beter, en als je dan de basslevel wat lager zet (is in de 0-stand niet om aan te horen), dan klinkt ie erg verteerbaar VOOR GAMES.
Das best wel een idee....Op zaterdag 02 juni 2001 21:22 schreef Exirion het volgende:
[..]
Wie heeft het over kopen? Bouwen!
Maar die FPS 1500 komen gratis naar mij toe dus.
Ecodan warmtepomp
Mensen, voor dit stuk tekst is dus gezweet. Vooral om het zo politiek correct te brengen en toch niet te wankelen op de audiofiele sokkel, waar-ie op denkt te staan.Op zaterdag 02 juni 2001 21:22 schreef Exirion het volgende:
[..]
Wie heeft het over kopen? Bouwen!
En m'n FPS1500 heb ik nu al gemod.... met.... een sok! Als je het basspoortje dichtstop met een sok, dan ben je van de ergste bonkbass af. Klinkt ie ietsje beter, en als je dan de basslevel wat lager zet (is in de 0-stand niet om aan te horen), dan klinkt ie erg verteerbaar VOOR GAMES.
Oh en het zweten had nog een doel: stinksokken doen het beter in stinksubwoofers.
JT er staat Misschien in die eerste Post. ff rekening mee houden hè? Ik wil ook meedingen.Op zaterdag 02 juni 2001 21:24 schreef JT het volgende:
[..]
Das best wel een idee....
Maar die FPS 1500 komen gratis naar mij toe dus.
Op zaterdag 02 juni 2001 21:24 schreef JvS het volgende:
Oh en het zweten had nog een doel: stinksokken doen het beter in stinksubwoofers.
Ecodan warmtepomp
ROFLOp zaterdag 02 juni 2001 21:24 schreef JvS het volgende:
1. ik heb geen zweetvoeten
2. hij is gewassen
3. hij is schoon en fris
4. als de bass hard is gaat m'n kamer naar wasmiddel ruiken
PFff.....jij......Op zaterdag 02 juni 2001 21:24 schreef JvS het volgende:
JT er staat Misschien in die eerste Post. ff rekening mee houden hè? Ik wil ook meedingen.
Nog ff......hij gaat naar MIJ...en krijg jij die set, dan krijg je ook me vuisten
Ik bied iig alvast 5 piek
Ecodan warmtepomp
Creative, normaal een kutmerk.Op zaterdag 02 juni 2001 21:28 schreef Exirion het volgende:
* Exirion heeft het gevoel dat ie een rage gaat veroorzaken: creative boxjes met merksokken erineen ware hype op GoT, en ik stel JT aan als m'n marketing manager
Maar er is een revolutie gaande !!!
Koop nu uw verbeter-creative sok bij JT en Exirion voor de speciale introductie prijs van slechts 15 gulden ! Natuurlijk gesigneerd door JT of Exirion.
(extra handtekening kost 7,50 extra)
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
(of andere sokken
De datum staat nog wel vet + ander quote symbooltje
Zie ook: http://gathering.tweakers.net/forum/faq
"Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist"
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 18:10 ]
Dit topic is gesloten.
![]()