Goedkoopste oplossing voor dolby surround

Pagina: 1
Acties:

• djtje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
Ik zit met een probleempje, momenteel stream ik via mijn pc naar de tv (philips 32PFL7476H/K). Op het moment heb ik een ernstig verouderde home cinema set staan waarop zowel dvd's als videobanden op kunnen worden gekeken. Hierop zit geen HDMI aansluiting.

Mijn probleem is dat ik dolby surround wil krijgen als ik mijn gestreamde films aan het kijken ben en dit alles zo goedkoop mogelijk. Ik wil dit dus doen via het HDMI ARC. Het gaat mij meer om het principe dat ik dolby surround wil dan dat ik echt perfect geluid wil. Aangezien de boxen van de oude home cinema set nog bruikbaar zijn wil ik deze opnieuw gaan gebruiken.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Ik zou een versterker kunnen gebruiken en daar de oude boxen op aan kunnen sluiten, echter is de goedkoopste versterker die dit mogelijk kan maken 180 euro. (pricewatch: Onkyo TX-SR313)

Andere optie is om het hergebruiken van de oude boxen te negeren en een nieuwe home cinema set te kopen waarbij je dan al gauw op een setje met hdmi aansluiting komt van minimaal 120 euro (http://tweakers.net/categ...zEF2WmKNkFa1kaWmpFFtbWwsA)

Nu is mijn vraag aan jullie wat nu de voordelen zijn van een versterker? Er komt in de nabije toekomst misschien nog een spelcomputer aan. Moet ik voor de goedkoopste oplossing kiezen of is het beter om nu een goede investering te doen in een versterker met het oog op de toekomst?

WP: PUHZ-SW75 YAA & ERST20D-VM2D; PV: 10.8 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

knip

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 30-01-2013 00:54 . Reden: Geen verkoop op het forum ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

Ik vat even niet waarom "zo goedkoop mogelijk" gelinkt word aan HDMI ARC. Je kan namelijk ook een optische kabel dan wel digitaal coaxiale kabel leggen vanaf de PC naar een home cinema. Doorlinken vanaf de TV zou niet mijn eerste keuze zijn aangezien het niet zeker is dat de TV alles één op één doorzet en het dus niet zeker is dat je op die manier ook echt 5.1 geluid krijgt.

Voor minder kan je ook een tweedehands receiver scoren op bijvoorbeeld Marktplaats. Optische dan wel coaxiale ingangen zijn helemaal niet zo zeldzaam en dat maakt het voor jezelf een stuk goedkoper dan iets nieuw(ers) te zoeken met HDMI. Denk dat je met een derde van de Onkyo het dan wel redt qua budget,

Let wel dat je de speakers ook daadwerkelijk aan kan sluiten, het zal niet de eerste keer zijn dat een set niet aan te sluiten is aangezien er een passieve subwoofer bij de set zit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• djtje
Een kabel leggen van mijn pc naar de tv is niet echt een optie aangezien daar 2 verdiepingen tussen zit :)

Speakerset is erg goedkoop, zit niet eens een passieve subwoofer bij.
Maar met een versterker waar een optische geluidsINgang op zit zou ik in principe al rond kunnen zijn? Dat scheelt inderdaad behoorlijk in de kosten.

WP: PUHZ-SW75 YAA & ERST20D-VM2D; PV: 10.8 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q450 ERV

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-11-2025
Heeft je huidige cinema set een optische of coax spdif ingang? Of analoge surround 5.1 ingangen?
In dat geval zou je een mediaplayer kunnen overwegen die je aan je huidige installatie koppelt. Voor analoge surround uitgangen wordt het even zoeken naar een geschikte mediaplayer.
Ik vermoed dat streamen naar de tv geen surround geluid via optisch uit gaat opleveren. Waarschijnlijk heb je dus een 2e hands mediaplayer (50 euro) en een surround versterker (100) nodig.

• djtje
Huidige cinema set heeft alleen een 2.1 audio ingang meer niet dus dat gaat niet werken.

Waarom zou een mediaplayer nodig zijn? Ik gebruik nu ps3 media server op mijn pc en dit werkt in principe gewoon goed.
Misschien dat ik het verkeerd begrijp maar via HDMI ARC is het dus altijd mogelijk om 5.1 geluid uit de gestreamde media te krijgen? Werkt dit principe dus ook met een optische of coaxiale ingang?

En zit er verschil tussen tv's of ze het geluid wel daadwerkelijk 1 op 1 doorzetten?

Ik krijg steeds meer vragen :p

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45
Je geluid doorgifte laten afhangen van de tv is meestal vragen om problemen. De ene stream is de andere niet en voor je het weet heb je enkel stereo geluid dat uit de tv komt. Ook een ARC is naar mijn weten geen garantie. De media player van de tv gebruiken is eveneens vragen om problemen :), de ene player pakt de ene codec weer niet, een andere geeft geen ondertitels weer, etc, vandaar de tip om een losse mediaplayer te gebruiken waarvan bekend is dat het vrijwel alles speelt.

Verder is het voordeel van een versterker dat je daar alles op aansluit, en slechts het beeld doorgeeft naar de tv. Dit kost je dan wel een versterker plus die mediaplayer. De tv blijven gebruiken als player kan, maar is geen garantie dat het werkt, maar wellicht draait het gewoon prima.

De optie van 120,- euro voor een nieuwe alles in 1 set zou ik in ieder geval niet doen. Op zulke sets kun je vaak niks extra aansluiten, surround werkt dan alleen vanaf de ingebouwde dvd speler, en de hdmi is dan enkel een uitgang. Het zou ook vreemd zijn als een versterker 200,- euro kost en een versterker met speakers van 120,- minstens net zoveel zou kunnen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

djtje schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:43:
Misschien dat ik het verkeerd begrijp maar via HDMI ARC is het dus altijd mogelijk om 5.1 geluid uit de gestreamde media te krijgen? Werkt dit principe dus ook met een optische of coaxiale ingang?
Zoals gezegd hangt het van de TV af wat deze met het geluid doet voordat deze de TV verlaat. Ga er maar van uit dat de meeste TV's het geluid eerst terugzetten naar 2.0 stereo. Er zijn TV's die Dolby 5.1 doorlaten, maar dat zie je al minder en het doorlaten van DTS 5.1 is al helemaal zeldzaam en mag volgens mij niet eens. Althans, uit mijn TV is het gehaald door middel van een update. Let wel dat er ook nog verschil (kan) zit(ten) wat de TV doet met het geluid als dit van externe bron dan wel interne bron (interne mediaspeler en CI-module) komt. Al met al is de bron rechtstreeks op een receiver aansluiten de meest veilige oplossing.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1