HTPC bouwen...

Pagina: 1
Acties:

• twente18
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-02-2023
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 111,30€ 111,30
1MSI FM2-A75IA-E53€ 77,-€ 77,-
1MS-Tech MC-1200€ 91,30€ 91,30
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,10€ 33,10
1Logitech diNovo Mini€ 76,-€ 76,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 41,95€ 41,95
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 41,31€ 41,31
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 43,40€ 43,40
1Crucial v4 SSD 2.5" 64GB€ 54,16€ 54,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 569,52

Ik ben een HTPC voor audio en HD films. De opslag heb ik staan op een Western Digital live 3GB schijf die ik als NAS wil laten draaien.
Heeft iemand nog op en of aanmerkingen wat betreft mijn gekozen systeem. Alle hulp is welkom! _/-\o_

Thnx

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Een a4-5300 is voldoende voor hd films kijken en de ms-tech behuizing heeft al een ingebouwde voeding.

• twente18
Chris Smoove schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 18:53:
Een a4-5300 is voldoende voor hd films kijken en de ms-tech behuizing heeft al een ingebouwde voeding.
thnx voor je reactie!

Werkt een A4 ook goed op een A75 board?

[ Voor 6% gewijzigd door twente18 op 29-01-2013 20:14 ]

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Ik weet niet wat je eisen zijn qua dimensie van je behuizing, want een ITX mobo is flink duurder dan een micro-ATX en je hebt een micro-ATX behuizing in je lijst staan.

• Pasman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04 13:15
De processor is voor HD films inderdaad een beetje overkill, echter als je ook nog eens 3D wilt kijken is een A4 weer net te krap. In het geval van 3D zou ik voor een A8-5600k gaan, zo niet dan kan je af met een A4 of een A6.

Die kast die je gekozen hebt heeft inderdaad al een voeding, ik weet alleen niet hoe goed deze voeding is. Je kan altijd voor een andere voeding gaan, maar dan zou ik voor de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W gaan.

Je processor zal niet even iets beter lopen met 1866 geheugen erin en voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Waarom heb je gekozen voor een V4 SSD en niet een M4 of Samsung 830?

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Wie zegt dat hij 3d wilt kijken...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
HTPC en NAS combineren betekend automatisch dat het geen fluister-stil systeem zal worden. Als dat geen bezwaar is, dan zal deze setup zeker werken, maar kan wel iets verbetering krijgen.

Ten eerste vraag ik me af waarom je voor deze case kiest. Je wil de machine ook als NAS laten draaien, en je hebt hierin nauwelijks ruimte voor storage. Je komt namelijk altijd te kort, en je kan hier geen disk bij plaatsen. Ten tweede valt me op dat je vervolgens meteen de remote én de voeding gaat vervangen. Dan kan je voor dat geld wel een fraaiere en betere case krijgen.
Je remote kan je het beste via BT laten connecten; geeft de meest stabiele verbinding en is geen line-of-sight nodig. Voor wat betreft de grootte van de case (en dus uitbreiding van storage mogelijk te houden) zal ik voor het gemak maar aannemen dat het een ruimte-issue is. Een grotere case moet je wel kwijt kunnen natuurlijk.
Je kiest voor een mini-ITX bordje, terwijl je een uATX in deze case kwijt kan. Ik neem dus aan dat een uATX-formaat case goed is waardoor je een heel ruime keuze krijgt aan borden (met betere specs) en cases, voor minder. Bord en case kosten 168,30 samen, maar je kan bijvoorbeeld ook kiezen voor een pricewatch: Silverstone Milo ML03B samen met een pricewatch: Asus F2A85-M LE
Mocht je wat ruimte in je budget hebben, zou je eventueel een http://tweakers.net/product/145698/silverstone-lascala-lc19/ kunnen overwegen. Oogt wat beter, maar is wel weer mini-ITX (en dan kan je dus weer beter het MSI-bord kiezen dat je nu hebt staan).

Wat de remote betreft lees ik wisselende berichten. De een vindt het geweldig, en de ander vindt 't niets... Ik ben bang dat ik zelf tot die laatste groep zal behoren, maar dat is puur een voor-gevoel. Het lijkt me namelijk niet een prettig in de hand liggende remote, en dat is toch wel een puntje. Het niet nodig hebben van een toetsenbord is wel een groot plus-punt, maar hoe vaak heb je die nu echt nodig? Iets op youtube opzoeken via XBMC gaat prima zonder toetsenbord (ok, niet zo praktisch als met, maar het is niet ondoenlijk). Ik zou zelf dan ook eerder opteren voor een wat meer conventionele remote (bijvoorbeeld een iMon Pad of via CEC en de remote van je TV gebruiken) en eventueel aangevuld met een compact draadloos toetsenbordje erbij met touchpad.

Tot slot is je keuze voor SSD opvallend. De SSD zal überhaupt weinig toevoegen; qua geluid win je niets, aangezien je content op HDD staat en dus draait. Je film zal er niet "beter" door afspelen; de HDD voldoet ruimschoots aan wat nodig is. Je verkort er dus alleen je boot-tijd mee, en aangezien hij ook als NAS draait, zal je m niet steeds gaan booten. Bespaar je die kosten dus. Mocht je toch een SSD willen, kies dan voor een Crucial m4 of een Samsung 830 of 840 Pro (de gewone 840 is trager dan de 830).

Oftewel: je setup is een leuke aanzet, maar kan beter zonder extra kosten.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
De TS is volgens mij nogal warrig, want zoals ik het begrijp heb je nu 3TB aan storage in een WD mediaplayer die je als NAS wilt gaan gebruiken? Dus geen HDD in je HTPC?

Verder zie ik ook niet echt dat hij de afstandsbediening wil vervangen, ik zie alleen een relatief duur logitech toetsenbord. Is een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard niet genoeg? Ik snap overigens wel dat je er een toetsenbord/muis bij je HTPC neemt wanneer je af en toe wilt surfen. url's in gaan typen met je afstandsbediening is gewoon ontzettend onhandig (en nu gaat een filmpje op youtube ook een stuk sneller),

Verder pak je een A10 zonder een beschrijving wat je nu precies wilt afspelen met je HTPC. Wanneer je inderdaad niet gaat gamen of blu-ray 3d video afspelen is een A4 al meer dan genoeg en een stuk goedkoper. Verder zou ik ook de pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 behuizing pakken wanneer je het uiterlijk van de behuizing je aanspreekt (voor de prijs vind ik deze behuizing er zeer strak uit zien). Hier zit geen voeding bij, wat geen probleem is aangezien de voeding van de MS-tech van slechte kwaliteit is. Vervang deze door een SFX voeding (dus geen ATX). bijvoorbeeld pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt of pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC Nu moet ik wel zeggen dat ik nogal tegenstrijdige berichten hoor over of er een afstandsbediening meegeleverd is met die epsilon kast.

SSD kun je inderdaad beter vervangen door een M4 of een 830/840 (gewone 840 is inderdaad trager, maar ga je dat echt merken?)

• twente18
Thnx voor alle reacties tot nu toe!!

Ben al een heel stuk wijzer geworden en heb een boel geld bespaard, denk ik.
Helaas nog geen tijd om nieuwe configuratie erop te zetten ivm drukte op werk.
Hopelijk morgen tijd om eea uit te zoeken en te posten :-).

Ik wil inderdaad gaan werken, zoals hierboven geschreven, met een NAS (WD livebook 3TB) die in de meterkast staat. Vandaar ook de een HTPC met SSD schijf (welke in de woonkamer komt te staan).

Mede vanwege geluidsreductie en snellere opstart leek me het handiger om een SSD in mijn HTPC te bouwen ipv een normale HDD. Ik wil een systeem aanschaffen dat weinig geluid maakt omdat het midden in de woonkamer komt te staan.

Geluidstips zijn dan ook meer dan welkom.

greetzzz

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:07:
De TS is volgens mij nogal warrig, want zoals ik het begrijp heb je nu 3TB aan storage in een WD mediaplayer die je als NAS wilt gaan gebruiken? Dus geen HDD in je HTPC?
In dat geval kan je wel weer mini-ITX nemen, maar kan je weer beter een kleinere (lees: echte mini-ITX)-case nemen lijkt me.
Verder zie ik ook niet echt dat hij de afstandsbediening wil vervangen, ik zie alleen een relatief duur logitech toetsenbord. Is een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard niet genoeg? Ik snap overigens wel dat je er een toetsenbord/muis bij je HTPC neemt wanneer je af en toe wilt surfen. url's in gaan typen met je afstandsbediening is gewoon ontzettend onhandig (en nu gaat een filmpje op youtube ook een stuk sneller),
De DiNovo kan je met een klein beetje inzet prima als remote gebruiken; ik ging er dano ok vanuit dat TS dat voor ogen had. Niet dat het daarmee plots wel handig wordt overigens ;) En ja, een K400 is een prima oplossing voor bij de remote dan inderdaad :) Ik gebruik zelf nauwelijks nog mn keyboard. Het meeste gaat via de remote, en youtube zoek ik vooraf op de laptop of telefoon op en add deze aan mn playlist die ik dan weer via de HTPC oproep. Zodoende dat ik eigenlijk nooit een toetsenbord erbij pak. Wat het handigst werkt is toch iets dat je zal moeten uitproberen. Iedereen heeft zn eigen voorkeuren.
Verder pak je een A10 zonder een beschrijving wat je nu precies wilt afspelen met je HTPC. Wanneer je inderdaad niet gaat gamen of blu-ray 3d video afspelen is een A4 al meer dan genoeg en een stuk goedkoper.
:Y helemaal eens
Verder zou ik ook de pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 behuizing pakken wanneer je het uiterlijk van de behuizing je aanspreekt (voor de prijs vind ik deze behuizing er zeer strak uit zien). Hier zit geen voeding bij, wat geen probleem is aangezien de voeding van de MS-tech van slechte kwaliteit is. Vervang deze door een SFX voeding (dus geen ATX). bijvoorbeeld pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt of pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC Nu moet ik wel zeggen dat ik nogal tegenstrijdige berichten hoor over of er een afstandsbediening meegeleverd is met die epsilon kast.
Is voor zn prijs inderdaad een heel nette kast, maar ook hier weer een persoonlijke mening natuurlijk (en een case is ook vaak erg budget-afhankelijk).
SSD kun je inderdaad beter vervangen door een M4 of een 830/840 (gewone 840 is inderdaad trager, maar ga je dat echt merken?)
Van dat snelheidsverschil ga je waarschijnlijk nooit iets merken inderdaad, maar waarom zou je minder kopen als je voor hetzelfde geld beter kan krijgen?

iRacing Profiel

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:50

player-x

Disruptive by design

Dit zouden mijn keuzes zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 66,80€ 66,80
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,70€ 48,70
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,-€ 33,-
1Crucial BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 30,99€ 30,99
1Conceptronic Lounge ‘n Look CLLRCMCE€ 28,90€ 28,90
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 37,44€ 37,44
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,10€ 65,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 422,23

CPU - A10-5800K of A8-5600K
Waarom de A10-5800K of A8-5600K over de A4-5300 of A6-5400?

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
  • De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave. (BR software 3D en hardware op een FM1 APU)
  • Voor games heeft de A10 heeft een snellere GPU.
  • Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
  • Mogelijk langer bruikbaar van wegen krachtiger CPU en GPU.
  • Mogelijk minder moeite met zwaardere codec's, en zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC:
Stroomverbruik van een systeem (uitzondering het gebruik van een PicoPSU)

Wanneer een A4, A6, A8 of A10 (K) kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Wel 3D wild maar gaming is nvt voor je is, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt, en gaming en 3D nvt, dan is een A6 of A4 een prima keuze
Moederbord- Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Waarom dit bord?
Er is genoeg keuze en als je een van de betere borden kiest zo als bv van ASUS zal je geen miskoop doen, mijn keuze valt op dit bord omdat imho het stroom circuit het beste is voor zijn prijs op dit bord.

HDD
Persoonlijk als je geen server hebt, zou ik de 3 of 4TB versie kiezen, daar je dan energie bespaard, en later kan je in deze kast geen extra HDDs plaatsen, maar uiteraard een op het moment goedkopere 2TB werkt ook.

SSD - m4 64GB
Zou echt ook een SSD gebruiken als het even in het budget zit, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zou ik zelfs de HDD in zijn geheel uit de kast laten.
Alternatief een stille 2.5'' HDD, die zijn ook super zuinig en stil, alleen niet zo snel als een SSD, maar wel verkrijgbaar tot en met 2TB

Heb exact deze HTPC zelf gebrouwd voor een vriend, met een 3TB HDD, probleem alleen met deze kast is dat er geen plaats is voor de SSD, dat was simpel opgelost door dik dubbelzijdig foam tape te gebruiken, en hem voor de mobo in de kast te plakken, of tegen de PSU, zit nagenoeg net zo goed vast als of hij ge-schroeft is.

Behuizing - Epsilon EC-HTPC-1
De Epsilon EC-HTPC-1 is een hele mooie behuizing maar die zonder een AB komt, hij is dan wel van binnen niet zo netjes afgewerkt en stevig als sommige andere kasten, maar de front van de kast ziet er imho mooier uit dan de meeste andere, iets wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.
Er zijn uiteraard vele andere behuizingen als je geen 43cm brede installatie hebt, er zijn kube's en natuurlijk kleine gewone behuizingen als de Fractal Design Core 1000 als je HTPC ergens weg zet.

Voeding - Seasonic SS-300SFD
De behuizing heeft een FSX type voeding nodig, en is de Seasonic een van de beste, maar vooral stilste optie vergeleken met de andere voedingen.

Geheugen - 8GB DDR3 1600
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar helemaal niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• twente18
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 67,30€ 67,30
1Epsilon EC-HTPC-1€ 56,-€ 56,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,-€ 33,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 30,37€ 30,37
1Crucial BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 30,99€ 30,99
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 41,31€ 41,31
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 37,44€ 37,44
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,10€ 65,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 472,81

Wederom bedankt voor de reacties! _/-\o_

Door alle reacties op een heel nieuw, beter en goedkoper systeem uitgekomen!
Wat meer ingelezen en de volgende keuzes gemaakt:

Moederbord:
A85 ipv een A75 genomen. Past volgens mij beter bij de A10-8500K.
ITX vervangen door een ATX.

De keuze Asus F2A85-M LE of een Gigabyte GA-F2A85XM-D3H lijkt mij niet zo heel veel verschil maken?

Kast:
vervangen, vond ik gewoon mooier en netter. Remote gebruik ik toch toetsenbord voor.

Voeding:
Seasonic SS-300SFD Active PFC genomen. Zie geen verschil met de andere aanbevolen be quiet! SFX Power 300 Watt.

SSD:
Vervangen naar een M4 aangezien iedereen hierboven dat aangeeft.

Geheugen:
Geen idee... op aanraden van player-x meegenomen.

Mis ik tevens nog componenten extra Fan ofzo?

Echt donders bedankt allen!! Echt blij mee :*) _/-\o_

• kroegtijger
Je zou eventueel een casefan erbij kunnen doen. Er past nog een 80mm in als je een uATX-bord hebt, maar kijk eerst even aan of dit koel genoeg blijft.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Icm een big shuriken zal dit geheel prima koel blijven. Echter is het systeem stiller wanneer je wat airflow realiseert in de behuizing. Een goede casefan hoeft niet duur te zijn, bijvoorbeeld pricewatch: Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm

Als je nog meer geld wilt besparen kun je nog een andere CPU nemen, een A10 is leuk, maar wanneer je alleen 1080p video af wilt spelen is een A4 al voldoende. Misschien is een A6 een goed compromis. Wil je echter casual gaan gamen op je HTPC dan is een A10 wel een goede keuze. Wil je blu-ray 3d toevoegen aan het wensenlijstje, dan zou ik een A8 nemen (ik heb het niet over SBS 3d mkv's).

Verwijderd

Ik zou misschien overwegen om een DDR3-1886 geheugenreepje te nemen. Schijnt je GPU wel leuk te vinden heb ik gehoord... Of wil je de DDR3-1600 overklokken?

• maniace
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-04 21:34
Heeft iemand een goede optie voor een CPU Fan voor de Silverstone Lascala LC19B.
Ik zit denken aan de volgende set up:

AMD A4-5300 Boxed
MSI FM2-A75IA-E53
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Alleen dus de fan is een probleem ik zou echt niet weten welke in de kast past... Ik zag wel wat Silverstone fans maar die zijn allemaal gericht op Intel/AM2/AM3.

Alvast bedankt!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je zit daarmee vast aan een CPU-koelerhoogte van 37mm, pricewatch: Noctua NH-L9a is precies 37mm én past op een FM2-voetje, kijk alleen wel even waar de fan dan zijn lucht weg moet plukken.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• maniace
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-04 21:34
Heel erg bedankt! Ik zal deze optie zeker even inacht gaan nemen!
Pagina: 1