HTPC en NAS combineren betekend automatisch dat het geen fluister-stil systeem zal worden. Als dat geen bezwaar is, dan zal deze setup zeker werken, maar kan wel iets verbetering krijgen.
Ten eerste vraag ik me af waarom je voor deze case kiest. Je wil de machine ook als NAS laten draaien, en je hebt hierin nauwelijks ruimte voor storage. Je komt namelijk
altijd te kort, en je kan hier geen disk bij plaatsen. Ten tweede valt me op dat je vervolgens meteen de remote én de voeding gaat vervangen. Dan kan je voor dat geld wel een fraaiere en betere case krijgen.
Je remote kan je het beste via BT laten connecten; geeft de meest stabiele verbinding en is geen line-of-sight nodig. Voor wat betreft de grootte van de case (en dus uitbreiding van storage mogelijk te houden) zal ik voor het gemak maar aannemen dat het een ruimte-issue is. Een grotere case moet je wel kwijt kunnen natuurlijk.
Je kiest voor een mini-ITX bordje, terwijl je een uATX in deze case kwijt kan. Ik neem dus aan dat een uATX-formaat case goed is waardoor je een heel ruime keuze krijgt aan borden (met betere specs) en cases, voor minder. Bord en case kosten 168,30 samen, maar je kan bijvoorbeeld ook kiezen voor een
pricewatch: Silverstone Milo ML03B samen met een
pricewatch: Asus F2A85-M LE
Mocht je wat ruimte in je budget hebben, zou je eventueel een
http://tweakers.net/product/145698/silverstone-lascala-lc19/ kunnen overwegen. Oogt wat beter, maar is wel weer mini-ITX (en dan kan je dus weer beter het MSI-bord kiezen dat je nu hebt staan).
Wat de remote betreft lees ik wisselende berichten. De een vindt het geweldig, en de ander vindt 't niets... Ik ben bang dat ik zelf tot die laatste groep zal behoren, maar dat is puur een voor-gevoel. Het lijkt me namelijk niet een prettig in de hand liggende remote, en dat is toch wel een puntje. Het niet nodig hebben van een toetsenbord is wel een groot plus-punt, maar hoe vaak heb je die nu echt nodig? Iets op youtube opzoeken via XBMC gaat prima zonder toetsenbord (ok, niet zo praktisch als met, maar het is niet ondoenlijk). Ik zou zelf dan ook eerder opteren voor een wat meer conventionele remote (bijvoorbeeld een iMon Pad of via CEC en de remote van je TV gebruiken) en eventueel aangevuld met een compact draadloos toetsenbordje erbij met touchpad.
Tot slot is je keuze voor SSD opvallend. De SSD zal überhaupt weinig toevoegen; qua geluid win je niets, aangezien je content op HDD staat en dus draait. Je film zal er niet "beter" door afspelen; de HDD voldoet ruimschoots aan wat nodig is. Je verkort er dus alleen je boot-tijd mee, en aangezien hij ook als NAS draait, zal je m niet steeds gaan booten. Bespaar je die kosten dus. Mocht je toch een SSD willen, kies dan voor een Crucial m4 of een Samsung 830 of 840 Pro (de gewone 840 is trager dan de 830).
Oftewel: je setup is een leuke aanzet, maar kan beter zonder extra kosten.