De MS helpdesk gaf helaas geen duidelijk antwoord, en na uren zoeken wordt mijn verwarring alleen maar groter:
Mag je de Windows 8 Pro Upgrade van de bekende 29,99 Euro download actie nou later overzetten op een nieuwe PC of niet?
Want als ik de licentieovereenkomst lees, lijkt dat idd. te mogen?
En dat, volgens die nieuwe licentieovereenkomst, ik dus mijn software (tzt) mag overzetten naar een nieuwe PC, ook al mocht ik dat niet onder de oude licentievoorwaarden (van Win XP OEM)?
Of betekent het dat ik alleen de *upgrade* mag overzetten, en dus dat ook m'n nieuwe PC al een in aanmerking komende Windows-versie (XP, Vista, of 7) moet bevatten? En dat ik dan m'n Windows 8 upgrade opnieuw kan gebruiken om die nieuwe PC te upgraden (mits ik de oude Win 8 installatie uiteraard weer verwijderd heb)?
Maar dat zou een groot nadeel betekenen voor degenen die ooit een retail-versie gekocht hebben. Want door te upgraden naar Windows 8 vervallen dan hun rechten op die eerdere retail versie (nl. het mogen overzetten naar een nieuwe PC), die immers vervangen worden door de Windows 8 Upgrade licentieovereenkomst. Wat inhoudt dat hun retail licentie in feite een OEM licentie is geworden die gebonden is en blijft aan PC die naar Windows 8 is geupgraded. Aangezien dan voor het overzetten naar een nieuwe PC, deze al een in aanmerking komende Windows-versie (XP, Vista, of 7) moet bevatten, terwijl ze hun eerdere retail-versie daar niet meer voor mogen gebruiken.
Het is jammer dat de bepaling: 'U mag de software overzetten naar een andere computer die uw eigendom is.' in de licentieovereenkomst niet wat duidelijker is omschreven. Want welke van mijn bovengenoemde interpretaties is nu juist, of ligt het nog weer anders? Is er iemand die met zekerheid kan vertellen hoe dit nou precies in elkaar steekt, want de MS helpdesk wordt helemaal gek hiervan
Mag je de Windows 8 Pro Upgrade van de bekende 29,99 Euro download actie nou later overzetten op een nieuwe PC of niet?
Want als ik de licentieovereenkomst lees, lijkt dat idd. te mogen?
Maar:Hoe zit het met upgraden van de software?
De software waarop deze overeenkomst betrekking heeft is een upgrade voor uw bestaande besturingssysteemsoftware. De upgrade vervangt derhalve de originele software waarvoor u een upgrade uitvoert. U behoudt geen rechten voor de originele software nadat u de upgrade hebt uitgevoerd, en u mag deze niet blijven gebruiken of op welke manier dan ook overdragen. Deze overeenkomst bepaalt uw rechten voor het gebruik van de upgradesoftware en vervangt de overeenkomst van de software waarvoor u een upgrade uitvoert. Nadat u de upgrade hebt uitgevoerd, wordt aanvullende software vereist voor het afspelen of opnemen van bepaalde soorten media, waaronder dvd's.
De nieuwe licentieovereenkomst bepaalt dus mijn rechten voor het gebruik van de upgradesoftware en vervangt de overeenkomst van de software waarvoor ik een upgrade uitvoer. Ik heb een Windows XP versie met een OEM licentie (zoeen), maar begrijp ik nou goed dat door de upgrade naar Windows 8 die eerdere licentieovereenkomst vervalt (en dus daarmee ook de beperkingen), en wordt vervangen door de nieuwe licentieovereenkomst van Windows 8?Kan ik de software overzetten naar een andere computer of gebruiker?
U mag de software overzetten naar een andere computer die uw eigendom is. U mag de software ook (samen met de licentie) verzetten naar een computer die eigendom is van iemand anders indien a) u de eerste gelicentieerde gebruiker bent van de software en b) de nieuwe gebruiker instemt met de voorwaarden van deze vereenkomst. Om de software over te zetten dient u de originele gegevensdrager, het certificaat van echtheid, de productcode en het aankoopbewijs rechtstreeks over te dragen aan de andere persoon, zonder zelf kopieën van de software te bewaren. Voor de overdracht van de software mag u gebruikmaken van de gegevensdrager waarop de software is geleverd of de back-upkopie die u met onze toestemming mag maken. Op het moment dat u de software overzet naar een nieuwe computer, dient u de software van de oorspronkelijke computer te verwijderen. U mag de software niet overzetten met het doel om licenties te delen op meerdere computers.
En dat, volgens die nieuwe licentieovereenkomst, ik dus mijn software (tzt) mag overzetten naar een nieuwe PC, ook al mocht ik dat niet onder de oude licentievoorwaarden (van Win XP OEM)?
Of betekent het dat ik alleen de *upgrade* mag overzetten, en dus dat ook m'n nieuwe PC al een in aanmerking komende Windows-versie (XP, Vista, of 7) moet bevatten? En dat ik dan m'n Windows 8 upgrade opnieuw kan gebruiken om die nieuwe PC te upgraden (mits ik de oude Win 8 installatie uiteraard weer verwijderd heb)?
Maar dat zou een groot nadeel betekenen voor degenen die ooit een retail-versie gekocht hebben. Want door te upgraden naar Windows 8 vervallen dan hun rechten op die eerdere retail versie (nl. het mogen overzetten naar een nieuwe PC), die immers vervangen worden door de Windows 8 Upgrade licentieovereenkomst. Wat inhoudt dat hun retail licentie in feite een OEM licentie is geworden die gebonden is en blijft aan PC die naar Windows 8 is geupgraded. Aangezien dan voor het overzetten naar een nieuwe PC, deze al een in aanmerking komende Windows-versie (XP, Vista, of 7) moet bevatten, terwijl ze hun eerdere retail-versie daar niet meer voor mogen gebruiken.
Het is jammer dat de bepaling: 'U mag de software overzetten naar een andere computer die uw eigendom is.' in de licentieovereenkomst niet wat duidelijker is omschreven. Want welke van mijn bovengenoemde interpretaties is nu juist, of ligt het nog weer anders? Is er iemand die met zekerheid kan vertellen hoe dit nou precies in elkaar steekt, want de MS helpdesk wordt helemaal gek hiervan