Win 8 Upgrade later overzetten op nieuwe PC toegestaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423265

Topicstarter
De MS helpdesk gaf helaas geen duidelijk antwoord, en na uren zoeken wordt mijn verwarring alleen maar groter:

Mag je de Windows 8 Pro Upgrade van de bekende 29,99 Euro download actie nou later overzetten op een nieuwe PC of niet?

Want als ik de licentieovereenkomst lees, lijkt dat idd. te mogen?
Hoe zit het met upgraden van de software?
De software waarop deze overeenkomst betrekking heeft is een upgrade voor uw bestaande besturingssysteemsoftware. De upgrade vervangt derhalve de originele software waarvoor u een upgrade uitvoert. U behoudt geen rechten voor de originele software nadat u de upgrade hebt uitgevoerd, en u mag deze niet blijven gebruiken of op welke manier dan ook overdragen. Deze overeenkomst bepaalt uw rechten voor het gebruik van de upgradesoftware en vervangt de overeenkomst van de software waarvoor u een upgrade uitvoert. Nadat u de upgrade hebt uitgevoerd, wordt aanvullende software vereist voor het afspelen of opnemen van bepaalde soorten media, waaronder dvd's.
Maar:
Kan ik de software overzetten naar een andere computer of gebruiker?
U mag de software overzetten naar een andere computer die uw eigendom is. U mag de software ook (samen met de licentie) verzetten naar een computer die eigendom is van iemand anders indien a) u de eerste gelicentieerde gebruiker bent van de software en b) de nieuwe gebruiker instemt met de voorwaarden van deze vereenkomst. Om de software over te zetten dient u de originele gegevensdrager, het certificaat van echtheid, de productcode en het aankoopbewijs rechtstreeks over te dragen aan de andere persoon, zonder zelf kopieën van de software te bewaren. Voor de overdracht van de software mag u gebruikmaken van de gegevensdrager waarop de software is geleverd of de back-upkopie die u met onze toestemming mag maken. Op het moment dat u de software overzet naar een nieuwe computer, dient u de software van de oorspronkelijke computer te verwijderen. U mag de software niet overzetten met het doel om licenties te delen op meerdere computers.
De nieuwe licentieovereenkomst bepaalt dus mijn rechten voor het gebruik van de upgradesoftware en vervangt de overeenkomst van de software waarvoor ik een upgrade uitvoer. Ik heb een Windows XP versie met een OEM licentie (zoeen), maar begrijp ik nou goed dat door de upgrade naar Windows 8 die eerdere licentieovereenkomst vervalt (en dus daarmee ook de beperkingen), en wordt vervangen door de nieuwe licentieovereenkomst van Windows 8?

En dat, volgens die nieuwe licentieovereenkomst, ik dus mijn software (tzt) mag overzetten naar een nieuwe PC, ook al mocht ik dat niet onder de oude licentievoorwaarden (van Win XP OEM)?

Of betekent het dat ik alleen de *upgrade* mag overzetten, en dus dat ook m'n nieuwe PC al een in aanmerking komende Windows-versie (XP, Vista, of 7) moet bevatten? En dat ik dan m'n Windows 8 upgrade opnieuw kan gebruiken om die nieuwe PC te upgraden (mits ik de oude Win 8 installatie uiteraard weer verwijderd heb)?

Maar dat zou een groot nadeel betekenen voor degenen die ooit een retail-versie gekocht hebben. Want door te upgraden naar Windows 8 vervallen dan hun rechten op die eerdere retail versie (nl. het mogen overzetten naar een nieuwe PC), die immers vervangen worden door de Windows 8 Upgrade licentieovereenkomst. Wat inhoudt dat hun retail licentie in feite een OEM licentie is geworden die gebonden is en blijft aan PC die naar Windows 8 is geupgraded. Aangezien dan voor het overzetten naar een nieuwe PC, deze al een in aanmerking komende Windows-versie (XP, Vista, of 7) moet bevatten, terwijl ze hun eerdere retail-versie daar niet meer voor mogen gebruiken.

Het is jammer dat de bepaling: 'U mag de software overzetten naar een andere computer die uw eigendom is.' in de licentieovereenkomst niet wat duidelijker is omschreven. Want welke van mijn bovengenoemde interpretaties is nu juist, of ligt het nog weer anders? Is er iemand die met zekerheid kan vertellen hoe dit nou precies in elkaar steekt, want de MS helpdesk wordt helemaal gek hiervan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-06 10:44
Anoniem: 423265 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 08:11:
Of betekent het dat ik alleen de *upgrade* mag overzetten, en dus dat ook m'n nieuwe PC al een in aanmerking komende Windows-versie (XP, Vista, of 7) moet bevatten? En dat ik dan m'n Windows 8 upgrade opnieuw kan gebruiken om die nieuwe PC te upgraden (mits ik de oude Win 8 installatie uiteraard weer verwijderd heb)?
Zoals ik het lees is het dat. Je hebt PC A en PC B, beide met een valide Windows installatie. Je mag A upgraden. Als je dan vervolgens B zou willen upgraden met dezelfde upgrade licentie zou je hem eerst van A moeten verwijderen.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-06 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Rupie schreef op maandag 28 januari 2013 @ 08:44:
[...]

Zoals ik het lees is het dat. Je hebt PC A en PC B, beide met een valide Windows installatie. Je mag A upgraden. Als je dan vervolgens B zou willen upgraden met dezelfde upgrade licentie zou je hem eerst van A moeten verwijderen.
Hmja, niet helemaal. Want er wordt ook aangegeven dat de upgrade de voorgaande versie van het OS ongeldig maakt qua licentie. Je volledige versie en upgrade zijn aan elkaar verbonden. Dat staat ook in z'n eerste quote:
De software waarop deze overeenkomst betrekking heeft is een upgrade voor uw bestaande besturingssysteemsoftware. De upgrade vervangt derhalve de originele software waarvoor u een upgrade uitvoert. U behoudt geen rechten voor de originele software nadat u de upgrade hebt uitgevoerd, en u mag deze niet blijven gebruiken of op welke manier dan ook overdragen.
Dus het OS wat je upgrade, mag je niet meer gebruiken. Omdat de upgrade deze licentie vervangt, kan 't geen tweede licentie vervangen. Als je je upgrade wilt overdragen naar een andere PC, zal je de voorgaande versie (die dus 'ongeldig' is geworden) moeten installeren en direct de upgrade uit moeten voeren, zodat de upgrade licentie geldig is.
Je mag niet de ongeldig verklaarde licentie apart blijven gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hero Of Time schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:00:
[...]
Als je je upgrade wilt overdragen naar een andere PC, zal je de voorgaande versie (die dus 'ongeldig' is geworden) moeten installeren en direct de upgrade uit moeten voeren, zodat de upgrade licentie geldig is.
[...]
Volgens mij mag je die voorgaande versie daar nou juist niet meer voor gebruiken. Want zodra je die hebt geupgraded naar Windows 8, vervallen al je rechten op die (oorspronkelijke) versie. Dus ook het recht om die versie (tijdelijk) opnieuw te installeren op je nieuwe PC voor een nieuwe upgrade naar Windows 8. Je lijkt die Windows 8 upgrade dus weliswaar naar een nieuwe PC te mogen overzetten, maar dan moet ook die nieuwe PC al een bestaande valide Windows licentie hebben, en bovendien heeft je oude PC dan geen enkele licentie meer (want de oorspronkelijke licentie is permanent vervallen). Tenzij ik het mis heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-06 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is dus het vage aan de licensering van MS. Het is onduidelijk hoe dit precies in z'n werk gaat. De upgrade is verbonden met de licentie die je upgradet, dus om je W8 upgrade licentie naar een nieuw systeem te brengen en geldig te houden, zou je verwachten dat de voorgaande licentie aanwezig moet zijn. Je kan 'm anders niet installeren of degelijk activeren.

Je kan een clean install doen met de upgrade installer, maar het moet wel een voorgaande versie vinden. Zonder zal 't niet installeren. Als je de oorspronkelijke licentie niet mag gebruiken, ben je telkens een licentie kwijt om W8 over te dragen naar een ander systeem. Niet dat je 't vaak zal doen, maar je zal net wat rotte hardware hebben en dezelfde moederbord niet meer kunnen krijgen. Ben je flink duur uit. Betaal je ~ €100,- voor een nieuw moederbord, om vervolgens €250,- te moeten betalen om je W8 upgrade te kunnen gebruiken. Had je vanaf 't begin beter een full retail kunnen kopen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:01
Vooralsnog heb ik hier voor een aantal bekende de Windows 8 Pro (die je mocht kopen voor € 14,99 als je vorig jaar een Windows 7 PC hebt aangeschaft vanaf 6 juni 2012, of voor € 29,99 bij een recent Microsoft OS) clean geïnstalleerd op de PC's (zelfs iemand die hem met de laptop had besteld en op de desktop had geïnstalleerd).

Upgrade of niet ik ga meestal als volgt te werk als ik voor iemand zijn PC opnieuw installeer: Complete format van de hele HDD/SSD of de boot partitie, Windows 8 Pro installeren, updaten, overige drivers erop en veel plezier ermee. Ik heb tot op heden en in het verleden niet echt het idee Microsoft een clean install niet toestaat. In het verleden weleens gehad dat Windows of Office een disc van een vorige versie vroeg tijdens de installatie, maar dan voldeed een orignele *.iso van de Microsoft servers gewoon (zonder productcode).

Op papier is het wellicht allemaal veel zwaarder. Microsoft kan hier dus wel strakker op gaan controleren. Vooralsnog zitten de illegale versies versus de legale versies, voor de legale versies goed in de lift. Microsoft heeft er ook alle belangen bij om de Microsoft Store van zoveel mogelijk gebruikers te voorzien om het een succes te maken (vandaar ook de gunstige upgrade naar Windows 8 Pro voor € 29,99, voor iedereen met relatief recent Microsoft OS).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je kunt de key die die erbij hoort wel maximaal twee keer activeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 04-02-2013 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:01
shadowman12 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 04:43:
Je kunt de key die die erbij hoort wel maximaal twee keer activeren.
Hoe bedoel je dit?

Er is één machine bij die ik sinds oktober 2012 al drie keer opnieuw heb geïnstalleerd met een 'clean install' met dezelf productcode ook dit gaf tot op heden geen problemen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Jumpman schreef op maandag 04 februari 2013 @ 09:59:
[...]

Hoe bedoel je dit?

Er is één machine bij die ik sinds oktober 2012 al drie keer opnieuw heb geïnstalleerd met een 'clean install' met dezelf productcode ook dit gaf tot op heden geen problemen.
Dat het kan betekend niet dat het mag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 18:44
Wat een zweverig geklets allemaal zeg.. Blijkbaar kan het dus gewoon..

Alsof Microsoft al die particuliere keys gaat checken.. En dan nog, staat het zo duidelijk in de voorwaarden dan? Nee. Wat willen ze gaan doen dan? Je key blokkeren?

Het kan maar het mag niet, ja het kan dus gewoon..

En trouwens ik heb toch netjes een W7 OEM aangeschaft destijds voor de volle mep? Waarom mag ik die niet upgraden dan wanneer ik wil??

Mijn god wat een gezwets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:19
Jovas schreef op maandag 04 februari 2013 @ 13:54:
[...] Mijn god wat een gezwets..
Dat valt nog wel mee. Ze zijn gewoon eerlijk om er bij te vermelden dat het dus op eigen risico is. En ja MS zou best eens kunnen besluiten om een hele serie aan keys te blokkeren. Of ze het echt zullen doen denk ik niet, maar je weet het maar nooit.
Dus kort: Ja, het kan. Nee, het is geen gezwets. Je doet het op eigen risico.

Dat gezegd hebbende: Zelf zou ik het ook gewoon doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 04-02-2013 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat het kán weet ik al een tijdje (uit eigen ervaring ;) ), maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar m'n rechten als licentiehouder. En dan blijkt dat zelfs op deze simpele vraag niemand het antwoord zeker weet. Best bizar dat de licentievoorwaarden blijkbaar zo onduidelijk zijn, dat ook de MS helpdesk, zelfs na navragen, er telkens een ander antwoord op geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 18:44
Anoniem: 423265 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:53:
Dat het kán weet ik al een tijdje (uit eigen ervaring ;) ), maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar m'n rechten als licentiehouder. En dan blijkt dat zelfs op deze simpele vraag niemand het antwoord zeker weet. Best bizar dat de licentievoorwaarden blijkbaar zo onduidelijk zijn, dat ook de MS helpdesk, zelfs na navragen, er telkens een ander antwoord op geeft ;)
Ik vind het niet erg Windows 8 voor 30 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:36
Zo heb ik gisteravond dus W8 upgrade versie geïnstalleerd. Gekregen van mijn werk. Ik meende me te herinneren dat hij clean install kon doen mits er een volledige versie van een vorig OS te vinden was. Installer dus vanuit Windows 7 gedraaid. Dat is dus echt een upgrade i.p.v. clean dus ik meteen rebooten voor een clean install. Ik had verder nog niks gedaan.

Clean install gedaan, kom op de desktop. Bam, u moet activeren, en hij pakt de code niet meer omdat deze blijkbaar bij de upgrade al geactiveerd was.

Nou mag ik dus gaan bellen om te activeren. Wat mij betreft promoot je op deze manier juist illegaal gebruik. Mensen hebben geen zin in dit soort poespas. Ik ga dus niet bellen ook, los het wel anders op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Heb de C/ESD map op dvd gezet , daarna xp geinstaleerd op de tweede pc ,zonder xp te activeren kon de w8 dvd zijn werk doen .Daarna lukte activeren van w8 probleemloos , kennelijk hoeft de vorige versie niet geactiveerd te zijn wat het een stuk makkelijker maakt die upgrade te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kaap schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 06:34:
Zo heb ik gisteravond dus W8 upgrade versie geïnstalleerd. Gekregen van mijn werk. Ik meende me te herinneren dat hij clean install kon doen mits er een volledige versie van een vorig OS te vinden was. Installer dus vanuit Windows 7 gedraaid. Dat is dus echt een upgrade i.p.v. clean dus ik meteen rebooten voor een clean install. Ik had verder nog niks gedaan.

Clean install gedaan, kom op de desktop. Bam, u moet activeren, en hij pakt de code niet meer omdat deze blijkbaar bij de upgrade al geactiveerd was.

Nou mag ik dus gaan bellen om te activeren. Wat mij betreft promoot je op deze manier juist illegaal gebruik. Mensen hebben geen zin in dit soort poespas. Ik ga dus niet bellen ook, los het wel anders op ;)
Ik vind het niet erg Windows 8 voor 30 0 euro! :+
Maar idd. mij werd ook steeds verteld: "Als u nou problemen krijgt bij het upgraden, moet u even bellen, dan wordt het 'vast' wel opgelost". Ja, of niet ;)

Wat ik verder begrepen heb, is dat wanneer je Windows 8 regelmatig opnieuw installeert, je uiteindelijk MS zal moeten bellen, om uitleg te geven, ook als je de System Builder versie gebruikt. Als alles in orde is, zullen ze weliswaar niet moeilijk doen, en het is een kort gesprek (als het niet druk is ;) ), maar als Tweaker installeer ik Windows (op m'n prutsbak) vaak opnieuw, en ik zit er niet op te wachten om dan regelmatig MS te moeten bellen, zeker niet als ik speciaal daarvoor de (dure) System Builder versie zou aanschaffen. Natuurlijk kun je een image maken of de activatieonderdelen backuppen, maar het blijft omslachtig. Nouja, we merken het wel, hopelijk valt het mee.
Pagina: 1