Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-11 19:42
mark184 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 00:06:
Sinds kort hebben we de stelling in huis. We maken gebruik van de energie die me nodig hebben, nutteloos gebruik spreken we elkaar op aan in de vorm van een tip. bijvoorbeeld:
- Luchten van kamer, doe even de radiator uit.
- dagelijks een nieuwe handdoek, zullen we op oneven dagen (of 2 maal per week) de handdoeken verschonen.
- Alle deuren op laten als je naar buiten gaat (container aan de weg) is wel fijn voor de vogels, doe de kamer deur in ieder geval dicht.
- het kopje voelt weinig als je het met koud water afspoelt.

Kortom, Humor is een goede leermeester als je iemand bewust wilt maken van zijn eigen gedrag. We hebben 2 kinderen, die probeer je ook te sturen in hun gedrag. Juist positief benaderen helpt bij afwijkend gedrag.
Ik heb eerder het idee dat je veel te geobsedeerd aan het bezuinigen bent. Bijvoorbeeld met dat kamer luchten, als je de verwarming aan laat dan ontsnapt er wel warmte, maar je hebt de thermostaat daar niet hangen. En het koelt dan sowieso af in die kamer, dus als je het raam dicht doet en de radiator weer aan dan moet die kamer net zo goed weer opwarmen dus je wint amper wat.

Als je elkaar voortdurend aanspreekt op zuinig doen of besparen dan wordt dat een keer vervelend. en wordt het zeuren. Je vrouw zit zich aan jou te ergeren met je opmerkingen, en jij ergert je aan je vrouw die iets vergeet uit te doen of "overbodig" warm water gebruikt.

Kijk als iemand de voordeur open laat staan is natuurlijk irritant en geeft tocht, maar om te gaan zaniken over 3 minuten douchen vind ik echt mierenneukerij. Waar heb je het over 1 euro besparing? En waarom wil je zo zuinig doen, om het geld of voor het milieu. als je het om het milieu doet dan zal ik het maar laten want er zijn genoeg grote vervuilers die jouw besparing totaal teniet doen.

Toch nog een tip:

Als je warm water helemaal van zolder moet komen, hang dan in de keuken zo'n mini boiler die het water constant op 30 of 40 graden houdt, dan heb je altijd per direct warm water en spaar je water uit, en het warme water wat vanaf zolder tot aan de kraan in de leiding blijft zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Bulls op 31-01-2013 17:38 ]

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 15:16

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ach ik vond vroeger mijn moeder een zeur als ik mijn computer uit moest doen die de hele dag niets stond te doen. Ook lekker vroeger iedere dag onder de douche met nieuwe handdoek...of beter groot badlaken. De handdoek was extra voor onder de voetjes...ook lekker iedere dag.

Moet zeggen dat sinds ik "het licht" heb gezien en zelf een huishouden heb, verspilling toch erg duidelijk is geworden. Verspilling is zonde. Energie verbruiken niet percé...ligt eraan waar het voor gebruikt wordt.

Ik heb met vrouwlief gewoon bespoken of ze svp de koelkast niet open wilde laten staan terwijl ze een glas inschonk. Pak gewoon wat je nodig hebt en sluit hem. Ook licht uit waar je niet bent. Is gewoon niet nodig. Steeds kort warm water pakken waardoor de ketel (en dus ik) er zenuwachtig van werd....pak gewoon koud....of laat de warme kraan even die paar minuutjes lopen. Scheelt weer veel aan/uit schakelingen van de ketel en driewegkleppen die scheel gaan kijken.

Huis gewoon randje comfort laten verwarmen. Ruimte gekregen voor experimenten. Comfortabel leven en minder energie verbruiken gaat best samen...kennis is macht en in een duurzame relatie heb je kleine dingen voor elkaar over. Beetje begrip is niet vervelend....kommane*ken natuurlijk wel.

reserveringshouder Tesla Model 3

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11 20:14
Steeds kort warm water pakken waardoor de ketel (en dus ik) er zenuwachtig van werd....
Ik zal dit nooit kunnen begrijpen, sorry.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

JohnStaakke schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:00:
[...]

Ik zal dit nooit kunnen begrijpen, sorry.
Die komt mij als keteltechneut ook een beetje apart over.....

ieeeepppppp :P

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-11 19:42
Hebben wij geen last van, we hebben een hout gestookte CV ketel, met buffervat van 800 liter, daarbinnen in zit een boiler vat van of 200 liter voor douche en warm water. Vaak staat het op 80°C dan heb je maar bar weinig warm water nodig voor aangename temperatuur. En je kan het opvragen zonder dat de brander aan hoeft. Aanschaf is redelijk prijzig en om te stoken moet je wel van houden want het is redelijk meer werk, maar daar staat tegen over dat je buiten de winter maanden om amper 1x per week de ketel moet stoken, en geen gas meer nodig hebt. Binnen 4 jaar heb je de installatie er uit. we hebben de gas meter weg laten halen zodat je geen vast recht meer hoeft te betalen en koken op butaan gas.

[ Voor 8% gewijzigd door Bulls op 31-01-2013 21:36 ]

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-10 20:22

nephilimcrt

Mad Scientist

Zoals bij zoveel dingen is ook hier de enige oplossing eentje waarbij geen gedragsverandering nodig is. Onnodig veel licht aan? LED lampen. Onnodig warm water gebruiken? Zonneboiler. Timers. Standby killers. Slimme thermostaten. You name it.
Als Mohammed niet naar de berg wil komen...(of zoiets)

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:44
Tja mijn vrouw zegt altijd dat ik de stekker van de TV er uit moet halen maar zet wel de kraan voor 3 seconden op de warme stand :)
Soms moet je ook willen veranderen.
Pagina: 1 2 Laatste