Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 20:16
Ik denk dat het overgrote deel bezoekers hier mannelijk is.
Dan ervaren we gezamenlijk vaak dat vrouwen het bewust met energie omgaan niet zo nou nemen.
  • Elke keer de warme kraan gebruiken, ook bij even de handen wassen. (water moet van zolder komen)
  • Toch veel wassen op 60 graden draaien.
  • 15 minuten douche is geen uitzondering.
Zelf kun je nog zo energiebewust leven, 3 minuten douche met lauw water, het nieuwe rijden, isoleren wat je lief is, toch ben je grotendeels bepaald bij de zwakke schakel, de vrouw die meer thuis is dan jij.

Ach, ik mag er tegenwoordig niks meer van zeggen, want ik schijn alleen maar door te schieten. Besparen heeft in dit huishouden een vieze benaming gekregen. Het vragen of het iets minder kan, levert vaak oorlog op dan groene gedachtens. Misschien mijn hand overspeeld, hahah.

Hebben jullie seksegenoten en medestrijders ook dit soort ervaringen. Hoe verander je deze starre houding van de vrouwen waar ook niet zonder mee kunnen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien laten zien dat het aan het eind van het jaar keiharde euro's oplevert, waarmee je leuke dingen kunt zoals weekendje weg etc. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2013 15:28 ]

Verwijderd

Hier precies hetzelfde. In veel gevallen heeft ze echter wel gelijk. Waarom 3 minuten lauw douchen als 15 minuten met warm water veel fijner is? Misschien is het je vrouw wel helemaal niet waard om wat geld te besparen en daardoor bepaalde dingen te moeten laten. Heb je al eens haar motivatie gevraagd om 'niet-zuinig' te zijn?

Het enige waar ik me echt aan irriteer is lampen aan laten in ruimtes waar ze niet meer terug komt.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zou het eigenlijk meer bij jezelf zoeken.

1. Water uit de kraan is met dit weer idd ijskoud.
2. Wassen op 60 graden is prima. Leuk dat kleren "schoon" worden door nieuwe enzymen op 30 graden, helaas leven bacterien wel gewoon door.
3. Tja, dat is een lastige. Lang douchen is nu eenmaal lekker. Wat ik zelf nu doe is "zoek nummer uit dat ongeveer 8 minuten duurt, zodat je beseft hoe lang je er al onder staat"

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• ElektroNeko
  • Laatst online: 30-09-2024
Ten eerste:
Dan ervaren we gezamenlijk vaak dat vrouwen het bewust met energie omgaan niet zo nou nemen.
Hebben jullie seksegenoten en medestrijders ook dit soort ervaringen. Hoe verander je deze starre houding van de vrouwen waar ook niet zonder mee kunnen?
Fijn dat je even alle vrouwen en mannen over dezelfde kam scheert. Ik kan je uit ervaring vertellen dat er meer dan genoeg mannen zijn die ook niet echt zuinig omgaan met energie.

Ten tweede: Probeer haar inderdaad uit te leggen wat je kan doen van het geld wat je kan besparen. Geef haar ook een beetje ruimte om bepaalde dingen te doen, zoals het douchen bijvoorbeeld. Dus vooral: Zoek een tussenweg, probeer niet jouw zin door te drijven. Als jullie er niet uitkomen en dit je gigantisch in de weg zit, dan zal je eens moeten overwegen om een andere partner te nemen.

• mark184
Vroeger kon ik op de kamping met een muntje 5 minuten douche, lijkt me hier een uitkomst!!!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Nou nou nou... doe eens lief. :P

Bewustwording zal inderdaad het keyword zijn. Duidelijk maken hoeveel extra water ze per jaar weggooit om de handjes met warm water te willen wassen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mark184
@t giostyle, dus weggaan als ze niet even energiezuinig zijn als ik?? hahahah
Mijn huwelijk is geven en nemen, ze neemt ook veel van mij.
Ik ben dol op haar!!!!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:33

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Het leven is te kort om je druk te maken om paar centen, enjoy it before its too late!!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• ElektroNeko
mark184 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:38:
@t giostyle, dus weggaan als ze niet even energiezuinig zijn als ik?? hahahah
Mijn huwelijk is geven en nemen, ze neemt ook veel van mij.
Ik ben dol op haar!!!!
Ben jij je ook bewust dat jij misschien veel neemt dan?

Nogmaals: Je brengt het hier nog net niet alsof je haar wilt dwingen tot het minderen van haar gebruik, in plaats van een vraag van "Goh, hoe zou ik het met haar kunnen overleggen?" Je komt vrij dwingerig over vind ik. Je kunt mensen niet zomaar veranderen. Je zal sowieso een tussenweg moeten proberen te vinden.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
Dan ga je er vanuit dat vrouwen zich laten leiden door logica :P
Die fout heb ik ook al een keer gemaakt ;)

En anders, laat haar eens wat meer met de financiën doen als ze het niet wil begrijpen.
Vaak verspillen mensen een hoop geld, simpelweg omdat ze nooit degene zijn die de rekening krijgt.
Eerst zijn het de ouders. en daarna samen gaan wonen met een partner die alles regelt.

De 1e keer dat je op het eind van de maand geen geld meer hebt, omdat je een hoop extra kwijt bent aan je nutsrekeningen.
Of de 1e keer dat je op het eind van het jaar iets leuks kan doen, met het geld dat je terug krijgt van je voorschot.
Dat zijn een paar belangrijke lessen die iedereen een keer gehad moet hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 27-01-2013 19:23 ]

TheS4ndm4n#1919

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:46
Na een paar jaar weet je toch wel waar je vrouw gevoelig voor is? En hoe je e.e.a. moet benaderen voor een betere uitkomst?

Als je bij mij komt drammen omdat ik te lang warm zou douchen dan is het ook: ga maar lekker zelf koud douchen :w

Over het algemeen werkt het het best als je niet op een breed front zaken aanstipt, maar op een specifiek, significant en uitlegbaar onderwerp. En maak het een beetje fun. En als ik dan zie dat 2 van de 3 punten al direct relateren aan een basisvorm van comfort dan kan ik nu al zeggen dat je een heilloze strijd voert. Op het overblijvende punt van het te vaak heet wassen kun je aanbieden zelf de wasmachine regelmatig te reinigen met schoonmaakazijn.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik lees hier dat er een beetje generaliserend over vrouwen wordt gedaan terwijl ik kan beamen dat kerels er ook wel wat van kunnen hoor. Het punt is hier eerder waar je je prioriteiten stelt. Je levert het een in om geld over te houden voor het ander. Persoonlijk heb ik een hekel aan douchen en zie het als een noodzakelijk kwaad, dus ik zal er niet al te lang onder staan met als gevolg dat het niet veel kost. Geld wat overblijft kan ik spenderen aan andere dingen die mij wel aan staan zoals een nieuwe camera of een nieuw systeem. Maarja, als je vrouw, vriendin of huisgenoot zelf geen geld zinkt in hobby's of bezigheden en liever wat meer luxe over het algemeen wilt hebben dan is dat helemaal te begrijpen.

Kortom, ga eens met haar praten over afwegingen. Ik heb zelf namelijk het gevoel dat jij dingen met het geld wilt doen die ze zelf niet zo belangrijk vindt.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• mark184
RocketKoen schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:47:
[...]

Dan ga je er vanuit dat vrouwen zich laten leiden door logica :P
Die fout heb ik ook al een keer gemaakt ;)

En anders, laat haar eens wat meer met de financiën doen als ze het niet wil begrijpen.
Vaak verspillen mensen een hoop geld, simpelweg omdat ze nooit degene zijn die de rekening krijgt.
Eerst zijn het de ouders. en daarna samen gaan wonen met een partner die alles regelt.

De 1e keer dat je op het eind van de maand geen geld meer hebt, omdat je een hoop extra kwijt bent aan je nutsrekeningen.
Of de 1e keer dat je op het eind van het jaar iets leuks kan doen, met het geld dat je terug krijgt van je voorschot.
Dat zijn een paar belangrijke lessen die iedereen een keer gehad moet hebben.
Met deze reactie kunnen we wat!!
Ja, als je inzichtelijk maakt dat elke besparingen enkele 10tallen euros oplevert, welke gezamenlijk een weekendje weg naar brussel mogelijk maakt, is ze makkelijker over te halen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ThinkPadd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:28:
Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien laten zien dat het aan het eind van het jaar keiharde euro's oplevert, waarmee je leuke dingen kunt zoals weekendje weg etc. ;)
Laten we even douchen pakken, even wat cijfer gepakt (weet niet of ze 100% kloppen)
- 5 min. gebruikt 50 l water
- 30ct per 200lt

150 vs 50 liter, zeg 7x per week. 52x7 = 364 x 50 = ~20.000 vs ~ 60.000
40.000 / 200 x 0.30 = 60 euro.

Dat is van 15 minuten naar 5 minuten douchen, per dag, in een jaar.

Dus 10 minuten inleveren op 'luxe' (10 minuten extra noemen we dan maar luxe) kost je 60 euro per jaar. Zal zij heel makkelijk zeggen, ik betaal wel 60 euro voor die luxe ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zorg ervoor dat je begint met te besparen op zaken waar je niet hoeft in te boeten op comfort (of dat van je vrouw).

Schaf ook een Youless of iets dergelijks aan om het verbruik en de besparing visueel en inzichtelijk te maken. Dan kan je de wederhelft enthousiasmeren voor verdere besparingen. Zorg dat het een soort van spel wordt :P. "Ohw we hebben nu ongeveer 50 euro bespaart daar kunnen we vanavond voor uiteten"

Besparen moet leuk zijn en niet vervelend of per definitie comfort beperkend.
Soms moet je met iets met de stroom meezwemmen om te kunnen sturen, dwars er tegenin werkt over het algemeen averechts.

Een paar jaar terug was PV hier onbespreekbaar, ik heb nu al bijna draagvlak voor uitbreiding >:)

[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 27-01-2013 16:01 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• RocketKoen
mark184 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:56:
[...]

Ja, als je inzichtelijk maakt dat elke besparingen enkele 10tallen euros oplevert, welke gezamenlijk een weekendje weg naar brussel mogelijk maakt, is ze makkelijker over te halen.
Dat kan een leuke motivatie zijn ja.
Geef haar de laatste nutsrekeningen. En zeg dat je wat leuks met haar gaat doen met elke euro die er vanaf gaat.

Of dat dat een etentje bij de Mac wordt, of een weekendje Brussel is aan haar ;)
SinergyX schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:57:
[...]

Laten we even douchen pakken, even wat cijfer gepakt (weet niet of ze 100% kloppen)
- 5 min. gebruikt 50 l water
- 30ct per 200lt

150 vs 50 liter, zeg 7x per week. 52x7 = 364 x 50 = ~20.000 vs ~ 60.000
40.000 / 200 x 0.30 = 60 euro.

Dat is van 15 minuten naar 5 minuten douchen, per dag, in een jaar.

Dus 10 minuten inleveren op 'luxe' (10 minuten extra noemen we dan maar luxe) kost je 60 euro per jaar. Zal zij heel makkelijk zeggen, ik betaal wel 60 euro voor die luxe ;)
Jij doucht koud?

Volgens Nibud kost warm water voor een bad of douche 30 cent voor 70L (Bij een HR gasketel)
Dus 365 dagen/jaar met 100L verschil tussen kort en lang douchen = €156,43 per persoon per jaar.

[ Voor 41% gewijzigd door RocketKoen op 27-01-2013 16:03 ]

TheS4ndm4n#1919

• ElektroNeko
mark184 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:56:
[...]

Ben jij hier nou voor oprecht advies, of om bevestiging te krijgen dat jij vindt dat je vrouw verkeerd zit?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of... Ga samen douchen. Kun je wél 15 minuten onder de douche staan, met lekker warm water en ben je beide in die tijd schoon. Wat je verder uitspookt moet jij weten, maar meestal hoeft daar de kachel ook niet bij aan ;-) Ofwel: besparing!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Samen douchen is een geweldig idee, doe ik ook altijd met mijn vriendin en zorgt echt wel voor een flinke besparing. En ja, wat erna gebeurd, daar word je ook wel warm van.

En dicht bij elkaar liggen in bed of op de bank, dan hoeft de verwarming ook minder snel aan.

People as things, that’s where it starts.

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

RocketKoen schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:58:

Jij doucht koud?

Volgens Nibud kost warm water voor een bad of douche 30 cent voor 70L (Bij een HR gasketel)
Dus 365 dagen/jaar met 100L verschil tussen kort en lang douchen = €156,43 per persoon per jaar.
En dan nog, als je op €150 per jaar moet letten heb je toch iets verkeerd gedaan in je leven.
Kom op zeg, ik heb laatst bloemen voor mijn vrouw gekocht welke duurder waren.

[ Voor 20% gewijzigd door Sinner op 27-01-2013 16:25 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb het opgegeven.. ;)

Waar ik me voornamelijk aan erger is 'ff kopje thee zetten'.. plempt de waterkoker van 1,8 liter voor ruim de helft vol (moet vervolgens ook veel langer wachten) en neemt dan 1 glas thee van nog geen 30cl :zucht:..

Aan de andere kant, ik hecht meer waarde aan apparatuur/wasmiddel enz te kopen welke zoveel mogelijk Co² neutraal gemaakt (en weer afgebroken) wordt dan geld besparen op energie ver-/gebruik.

Mits er maar genoeg energie wordt afgenomen is er ook meer geld om te investeren in Co² neutrale/arme manieren van winnen/opwekken.
Uiteraard hoef ik gelukkig ook niet ieder 'dubbeltje' om te draaien voordat ik het uitgeef.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ah, je vrouw zou voor jou de reden zijn om een Qooker te installeren dus. (bij mij net zo...)

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:26
Vooral warme kraan aanzetten en dichtdoen voor het uberhaupt warm is.....heel herkenbaar

• RocketKoen
Ach, ligt ook aan je inkomen.
Voor de een is €150 nog geen uurtje werken. Voor de ander 2 dagen.

Die eerste moet niet zeuren als zn vrouw een kwartier onder de douche staat. Maar de tweaker die het met minimumloon of een uitkering moet doen snap ik best.

TheS4ndm4n#1919

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Hier ben ik de waterverbruiker :P Ik kan 's ochtends niet wakker worden, dus ik sta rustig 20 minuten onder de douche. Komt er scheren bij, dan 10 minuten langer. Ach, ik heb het ervoor over.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
Kies domweg voor maatregelen die passief zijn: zorg dat niemand iets hoeft te doen, en je daardoor toch zuiniger uit bent. Dus:
- Zuinige apparaten kopen. Denk aan wasmachine, vriezer, koelkast, etc. Maar ook aan simpele dingen als een waterbesparende douchekop.
- Iets goedkoper: tochtstrips. Op tochtjacht gaan levert je zeker punten op.
- Alles extra isoleren. Isolatie verhoogd je comfort, terwijl het aan de andere kant je verbruik verlaagd. Met name met vloerisolatie scoor je heel goed qua comfort. Maar denk ook aan spouw, dak en ramen/deuren.
- Douche WTW: verlaagd de warmtebehoeft met maximaal ca. 60%.
- Zonneboiler/zonnepanelen. Goedkope productie van warmwater en energie is altijd handig.
Ofwel: als het toch gebruikt wordt zorg dan dat het zo goedkoop mogelijk gedaan wordt. Als je daarnaast met de maatregelen ook nog het comfort verhoogd hoef je niet op heel veel tegenspraak te rekenen, en hoef je ook nergens meer over te gaan zeuren.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mark184 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:26:
Ik denk dat het overgrote deel bezoekers hier mannelijk is.
  • Elke keer de warme kraan gebruiken, ook bij even de handen wassen. (water moet van zolder komen)
  • Toch veel wassen op 60 graden draaien.
  • 15 minuten douche is geen uitzondering.
Zelf kun je nog zo energiebewust leven, 3 minuten douche met lauw water, het nieuwe rijden, isoleren wat je lief is, toch ben je grotendeels bepaald bij de zwakke schakel, de vrouw die meer thuis is dan jij.

Ach, ik mag er tegenwoordig niks meer van zeggen, want ik schijn alleen maar door te schieten. Besparen heeft in dit huishouden een vieze benaming gekregen. Het vragen of het iets minder kan, levert vaak oorlog op dan groene gedachtens. Misschien mijn hand overspeeld, hahah.

Ik "voel" met je mee maar je moet je er bij neer leggen dat sommige dingen nu eenmaal nooit zullen veranderen. Daar zitten vaak geen kwaadwillende bedoelingen achter maar het is nu eenmaal niet anders.
Mijn vrouw is bijvoorbeeld al teveel gewend dat deuren automatisch dicht gaan of dat lampen altijd blijven branden. Dit zal met haar werk in de zorg te maken hebben wat ze nu al tientallen jaren doet. Thuis doet ze dan ook meestal het licht niet uit als ze een ruimte verlaat en deuren achter haar dicht doen is ook niet haar sterkste kant. 5 minuten met de achterdeur open gaan staan bij -10°C komt toch ook heel vaak voor (alleen bij koude winters gelukkig). Ik kan zeggen wat ik wil maar werkelijk iets veranderen doet het niet. Helaas heb ik de vervelende eigenschap dat ik nooit opgeef en dus blijf ik keer op keer zeggen dat het licht nog brand of dat de deur nog open is, enz. enz. Op de meeste plaatsen heb ik nu bewegings-detectie actief gemaakt zodat de lampen vanzelf aan- en uitgaan. Door omstandigheden doe ik tegenwoordig zelf altijd de was voor ons huishouden (inderdaad, op 30°C ja) en draai daarbij regelmatig een lege machine op kook i.v.m. luchtjes en andere zaken die de nadelige gevolgen van het altijd op lage temperaturen wassen met zich mee brengen (advies van wasmachine-monteur en zijn verklaring daarvoor kwam me heel logisch over).
Zo zijn er wel meer zaken die wat mij betreft heel anders mogen gaan maar acceptatie dat er nu eenmaal een verschil kan zijn tussen partners geeft een hoop rust :)

Testing, one, two ...

• Sinner

Sinner

RocketKoen schreef op zondag 27 januari 2013 @ 16:39:

Die eerste moet niet zeuren als zn vrouw een kwartier onder de douche staat. Maar de tweaker die het met minimumloon of een uitkering moet doen snap ik best.
Natuurlijk heeft niet iedereen het even breed, maar we hebben het hier over bedragen op jaarbasis.
Dus een kleine €0.40 per dag. 4 duppies. Veertig centjes. Ik ben ook student geweest met een
krappe beurs, maar nog nooit zo erg dat ik op moest letten dat ik niet langer dan 5 minuten douche.
Ik ken(de) trouwens ook niemand die dat wél (om financiele redenen) moet. Kijk, ik kan me best wel
voorstellen dat iemand het doet uit milieu-redenen (welke dan ook) maar niet om een paar cent te besparen.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-11 19:42
3 minuten douchen ben je gek? Duurt langer voordat het water warm is en dan zeker er snel eronder, even alles bij langs terwijl je hoofd al ingezeept was of zo? Je staat niet op de camping met muntjes.
Je poetst toch ook je tanden niet met alleen een beetje tandpasta water in je mond te spoelen.

10 minuten douchen is al kort, misschien als je elke ochtend en avond gaat douchen niet maar verder, kom op zeg, zuinig zijn OK maar je kan ook door slaan en obsessief worden.
ThinkPadd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:28:
Ja dat is een goed idee, het hele jaar valse zuinigheid toepassen om vervolgens het vliegtuig in te stappen, alsof dat milieu bewust is.

[ Voor 31% gewijzigd door Bulls op 27-01-2013 17:02 ]

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Hier geen problemen :)

Voor isolatie maatregelen e.d. heb ik altijd keurig voor mezelf een business caseje gebouwd (scheelt dat dat aardig lukt als je keteltechneut bent :+ ) dus alle investeringen goed uitgelegd en goed gekozen. Links en rechts schiet ik er zelf ook wat af en die ziet mijn vrouw ook dus ze vertrouwt er wat dat betreft op dat ik in elk geval scherp ben op mijn eigen bedenksels.

Energie verbruik wordt hier zeer gedetaileerd door ondergetekende bijgehouden dus het effect van alle maatregelen is hier heel goed zichtbaar :)

We hebben er beiden sport aan om zuinig te rijden.

Korter douchen wil ze ook wel. En ook wel met de kraan op de spaarstand.

Wassen doen we vrijwel nooit op 60C, alleen de vaatdoeken en zo wel. Het scheelt ook dat 60C duidelijk slechter is voor veel kleren dan 40C. Als je een vrouw hebt die graag vaak nieuwe kleren koopt is dat misschien niet het krachtigste argument om de was temperatuur naar beneden te krijgen trouwens :+

Verder over het wassen: Ik heb een tijdje een kWh meter achter onze wasmachine gehangen en het verbruik van dat ding valt mij 100% mee. Zelfs zo ver dat ik het maken van een hotfill niet recht gerekend krijg qua geld en het kost ons pakweg 20 euro om dat aan te leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door VROEM! op 27-01-2013 17:07 ]

ieeeepppppp :P

• Bulls
Bezuiniger schreef op zondag 27 januari 2013 @ 16:43:
Kies domweg voor maatregelen die passief zijn: zorg dat niemand iets hoeft te doen, en je daardoor toch zuiniger uit bent. Dus:
- Zuinige apparaten kopen. Denk aan wasmachine, vriezer, koelkast, etc. Maar ook aan simpele dingen als een waterbesparende douchekop.
- Iets goedkoper: tochtstrips. Op tochtjacht gaan levert je zeker punten op.
- Alles extra isoleren. Isolatie verhoogd je comfort, terwijl het aan de andere kant je verbruik verlaagd. Met name met vloerisolatie scoor je heel goed qua comfort. Maar denk ook aan spouw, dak en ramen/deuren.
- Douche WTW: verlaagd de warmtebehoeft met maximaal ca. 60%.
- Zonneboiler/zonnepanelen. Goedkope productie van warmwater en energie is altijd handig.
Ofwel: als het toch gebruikt wordt zorg dan dat het zo goedkoop mogelijk gedaan wordt. Als je daarnaast met de maatregelen ook nog het comfort verhoogd hoef je niet op heel veel tegenspraak te rekenen, en hoef je ook nergens meer over te gaan zeuren.
Ja en als je dat alles hebt aangeschaft ben je een paar duizend euro verder. Inclusief de apparaten die je weg doet die nog lang niet afgeschreven zijn, maar na 5 jaar of langer heb je het er wel uit... :F

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
Bulls schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:12:
[...]
Ja en als je dat alles hebt aangeschaft ben je een paar duizend euro verder. Inclusief de apparaten die je weg doet die nog lang niet afgeschreven zijn, maar na 5 jaar of langer heb je het er wel uit... :F
Heb ik gezegd dat alles tegelijk uitgevoerd moet worden? Het is handig dat juist niet te doen. Alles op een rij zetten, en in de juiste volgorde uitvoeren. Het heeft weinig nut een zonneboiler te plaatsen en dan erachter te komen dat zonnepanelen er nog beter hadden gepast, of dat je beter eerst het dak extra had kunnen isoleren.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Wel lachen dit topic gaat om een paar liter water besparing en een was van 60 graden en dat op een site die tweakers heet en waar een groot deel gebruikers allerlei media apparatuur heeft waar een veel grotere besparing valt te halen.
Een deel van de tweakers heeft een pc die vaak de hele dag aanstaat of in elk geval een groot deel van de dag.
Daarnaast hebben de meeste toch ook wel een smartphone achtig iets (ipod,ipad,android phone ed) die minimaal 1 x per etmaal aan de lading moet.
Als de meeste vrouwen van de tweakers echt wisten wat een gemiddelde tweaker gebruikt voor zijn pc ,tv,audio en aanverwante artikelen dan krijg je als jezelf er niets aan doet geen voet aan de grond.
Tel maar eens op wat een gemiddelde pc,tv,audio,smartphone,nas,router etc etc gebruikt dan hou je snel je mond over een kwartiertje douchen,en een was op 60 graden.
En ik ben eerlijk ik maak me hier ook schuldig aan.
Ik zie het antwoord van je vrouw al als je daarover begint ik maar 3 minuten douchen jij maar 3 minuten internetten.
Ik de was op 30 graden jij iets minder schone kleren en langer in dezelfde kleren lopen.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Sinner schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:51:
[...]

Dit is ontopic. €150 op jaarbasis (ca. €0.40 p/d) is gewoon weinig, hoe graag jij het ook anders ziet.
Zoals ik al eerder zei, als je daar al op moet letten heb je echt iets verkeerd gedaan. Ik bedoel, iedereen in dit topic heeft wel geld voor een lekker snelle internetverbinding en bijbehorende computer/tablet, de
meest dure zonnepanelen, domotica-systemen en dergelijke, maar o wee als zijn vrouw een paar minuten langer doucht. Dan is de wereld ineens te klein en wordt er plots op de laatste paar centen gelet. :o

offtopic:
Jij moet nodig iets over "patsen" zeggen met die sig van je. Wie, buiten F&V, boeit dat nou man. :')
Dit is niet waar.
-Wij hebben:
*Oude computers
*Geen tablets
*Geen domotica
*Basis internet abbo
*Geen zonnepanelen
*Oude TV (zo'n breedbeeld elektronen kanon)
*Alles wat 's nachts uit kan gaat uit. Dus ook geen server die 's nachts doordraait.
*etc.

En ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.

En daarbij: Die ene €0,40 per dag is misschien weinig, maar als je op allerlei dingetjes steeds een paar cent of paar euro per dag pakt is de netto winst over het jaar van alles samen heel groot.

• Read

Read

Join The Résistance

VROEM! schreef op zondag 27 januari 2013 @ 18:02:
[...]

Dit is niet waar.
-Wij hebben:
*Oude computers
*Geen tablets
*Geen domotica
*Basis internet abbo
*Geen zonnepanelen
*Oude TV (zo'n breedbeeld elektronen kanon)
*Alles wat 's nachts uit kan gaat uit. Dus ook geen server die 's nachts doordraait.
*etc.

En ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.

En daarbij: Die ene €0,40 per dag is misschien weinig, maar als je op allerlei dingetjes steeds een paar cent of paar euro per dag pakt is de netto winst over het jaar van alles samen heel groot.
Dus is er bij jou ook besparing te halen oude tv eruit led tv erin,oude computer eruit laptop erin.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vwb licht heb ik op alle plekken waar ze het licht laat branden led licht en spaarlampen. Dat vind mevrouw niet gezellig, mijn argument was 'dan moet je het maar uit doen'. Nooit meer iets van gehoord.
Vwb douchen, die paar tientjes op jaarbasis hebben we er allebei voor over.
Vwb handenwassen met warm water zit ik toch te denken aan een keukenboilertje als dat uitkan, heb zelf nl ook een hekel aan koude handen.
Vwb wassen en drogen, alle apparaten vervangen door energiezuinigste, terugverdientijd was 4 jaar bij aanschaf > die smetvrees krijg ik er niet uit dus dat moet ik maar accepteren.

Sowieso denk ik dat het zozeer een man/vrouw verschil is maar meer een hoofdkostwinner/bijverdiener verhaal, geld heeft voor mijn vriendin een andere waarde merk ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Read schreef op zondag 27 januari 2013 @ 18:09:
[...]

Dus is er bij jou ook besparing te halen oude tv eruit led tv erin,oude computer eruit laptop erin.
Nee :)

De TV staat hier gemiddeld max 2 uur aan per week. Een LED TV rekent zich dan nooit binnen de levernsduur terug. (Over een tijd als onze kleine groter wordt is dat anders en dan komt die LED TV er echt wel een keer).

De computers die wij hoofdzakelijk gebruiken zijn:
-Prive laptop
-Laptop van de zaak
-Een servertje op basis van een Via Epia moederbord wat af en toe een uurtje of wat aan staat. Gemiddeld verbruik circa 35W.

Maar daar ging de post niet om :)

[ Voor 5% gewijzigd door VROEM! op 27-01-2013 18:15 ]

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 09:07
Ik lees hier reacties over dat ze bewuster gemaakt zou moeten worden van de verspilling in geld of water. Ook lees ik dat zij misschien maar eens de financien moet doen. Etc.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het haar gewoon niets doet?

Ik douche ook elke dag ruim 15 minuten met heet water ipv. 3 minuten met lauw water. Ik was mijn handen met warm water ipv. koud water. Licht op de gang laat ik aan ipv. elke keer dat ik er langsloop die knoppen weer om te schakelen. Ik laat mijn opladers gewoon in het stopcontact ipv. deze elke dag er 2x in en uit te trekken.

Waarom? Omdat ik vind dat het comfort belangrijker is. So what dat ik een paar tientjes in de maand aan extra stroom en water betaal. Of ik groen leef of niet maakt me ook niets uit. Ik heb het geld er voor over.

Misschien zou je eens kunnen kijken naar welk punt je belangrijk vind, en er iets tegenover zet voor haar. Bijvoorbeeld: "Als jij elke dag 5 minuten korter doucht, krijg jij van mij aan het eind van het jaar een dikke spa behandeling." Dan hoeft ze in ieder geval niet zo veel in te leveren, terwijl ze er niets voor terugkrijgt.

PS: Drie minuten douchen is wel héél erg kort. Ik vraag me af of dat wel hygienisch verantwoord is.

[ Voor 20% gewijzigd door DiSiLLUSiON op 27-01-2013 18:21 ]

• Read

Read

Join The Résistance

VROEM! schreef op zondag 27 januari 2013 @ 18:13:
[...]

Nee :)

De TV staat hier gemiddeld max 2 uur aan per week. Een LED TV rekent zich dan nooit binnen de levernsduur terug. (Over een tijd als onze kleine groter wordt is dat anders en dan komt die LED TV er echt wel een keer).

De computers die wij hoofdzakelijk gebruiken zijn:
-Prive laptop
-Laptop van de zaak
-Een servertje op basis van een Via Epia moederbord wat af en toe een uurtje of wat aan staat.
Ja als een zon ding niet echt aanstaat gebruikt hij zowiso geen energie en is er dus ook geen besparing mogelijk.
Voor wat betreft 'oude computers' daaronder versta ik niet echt laptops dus vandaar mijn reacktie dan had je beter kunnen vermelden oude laptops.
Maar inderdaad this off topic :X

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Jij had even moeten nadenken over waar mijn post in essentie over ging :)

Ik reageerde op iemand die stelt dat "iedereen" op dit forum maar allerlei luxe tweakers zooi in huis heeft gesleept en aan laat staan. Dat is gewoon niet waar en om dat te illustreren haalde ik mijn thuis situatie erbij :)

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Ook in dit topic wordt (weer) de de indruk gewekt (door diverse posters) dat je comfort moet inleveren als het allemaal wat zuiniger gaat. Onzin, echt onzin.

Ik heb het er net even met vrouwlief over gehad.... De bespaarde eurootjes vertalen in een etentje of leuke vakantie werkt het best. Die bewustwording komt vanzelf. Hier worden inmiddels meer ovengerechten gemaakt. Op zonnestroom (al dan niet gesaldeerd), want gas kunnen we niet salderen.

@TS: maak je geen zorgen, doe gewoon je ding. Het komt allemaal goed.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hansdegit schreef op zondag 27 januari 2013 @ 18:22:
Ook in dit topic wordt (weer) de de indruk gewekt (door diverse posters) dat je comfort moet inleveren als het allemaal wat zuiniger gaat. Onzin, echt onzin.

Ik heb het er net even met vrouwlief over gehad.... De bespaarde eurootjes vertalen in een etentje of leuke vakantie werkt het best. Die bewustwording komt vanzelf. Hier worden inmiddels meer ovengerechten gemaakt. Op zonnestroom (al dan niet gesaldeerd), want gas kunnen we niet salderen.

@TS: maak je geen zorgen, doe gewoon je ding. Het komt allemaal goed.
Dit dus! Wij verbruiken nu 1200kwh en 500m3 per jaar zonder enige vorm van comfort in te leveren. Daarbij hebben we alle luxe aan boord.

Juist omdat mijn vriendin nu ziet dat het loont en dat het fors bespaart is er draagvlak voor nieuwe maatregelen zoals uitbreiding van het PV systeem.

Bij ons is het altijd weer feest als de eindafrekening op de deur ploft :P

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 27-01-2013 18:31 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Read

Read

Join The Résistance

[off topic]
Misschien word het gezien als heel off topic maar misschien toch een tip over besparingen.
Waar ik in mijn omgeving een heleboel mensen over hoor is dat mensen niet weten waar het geld in verdwijnt.
Een mogelijke oplossing is misschien werk met een huishoud pot ipv alles maar te pinnen.
Ik zie dat het vaak mis gaat omdat men alles maar pint dat mensen het overzicht kwijt zijn.
Werk met bijv weekgeld 1 keer in de week 100 euro ophalen of een bedrag waarvan je denkt dat je je boodschappen voor moet doen en daarvan alle boodschappen doen dus niets verder pinnen je zult zien dat als je dat doet er eerder gezegt word ships wat is de boel duur geworden.
Dit berichtje heeft niets met dit topic te maken maar is meer om mensen te helpen hun kosten in de hand te houden.
[off topic]

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik denk dat het probleem niet zozeer bij de vrouw ligt maar bij de man, mannen schieten vrijwel altijd door in dat soort dingen en denken dat ze meteen de rest van de wereld ook moeten overtuigen dat ze het goed moeten doen.

De man hangt het hele huis vol met zonnepanelen en vind dat er best bezuinigd kan worden, maar dat zijn dan vooral de dingen die zij niet zo belangrijk vinden, de droger mag bijvoorbeeld niet gebruikt worden, maar denk maar niet dat ze de was zelf gaan ophangen.

En dan hier een topic openen omdat ze willen weten hoe ze hun vrouw zo ver kunnen krijgn om hetzelfde te gaan doen. Als je niet gewoo metje vrouw erover kan hebben dan heb je er al veel te veel over lopen zeiken de afgeloopen jaren en is het misschien handiger als je je dat vingertje eens in je broekzak houdt ipv het voor iemands gezicht laat wapperen.

Wacht dacht je ervan wat minder obsessief gedrag te vertonen en wat minder te zeiken om dingen die er niet toe doen?

En ga dan niet in je eerste zin meteen net doen alsof alle mannen dat probleem hebben want persoonlijk wil ik niet geassocieerd worden met zo'n geitenwollensokkenzeikerd, die denkt de hele wereld te moeten verbeteren door vooral anderen te zeggen wat ze moeten doen.

Wat voor auto rijd je eigenlijk?

ps over 6 weken worden hier de zonnepanelen geplaatst, gek genoeg vind mijn vriendin dat ook gewoon leuk, komt waarschijnlijk omdat ik d'r niet over doorzaag.

[edit] sla deze post maar over en lees diegene hieronder maar, die klinkt wat vriendelijker. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Flagg op 27-01-2013 18:48 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 02:50
Het gaat waarschijnlijk al helemaal niet meer om de inhoud, nl energie besparen, wat je vrouw betreft. Ik zou eens goed bij haar nagaan hoe ze jouw aandringen op zuinigheid eigenlijk ervaart. Dat kan je doen door je eigen punt eventjes helemaal opzij te zetten, en het je even tot doel maken om haar zo goed mogelijk begrijpen. Waarschijnlijk ervaart ze je als behoorlijk dwingend, en het is misschien handig om het dààr eens over te hebben. Het zal waarschijnlijk niet je bedoeling zijn om de baas over alles te spelen in huis, maar misschien ervaart zij dat wel zo, en geeft ze (terecht) geen millimeter meer aan je toe.

Je moet je wel even afvragen wat je belangrijker vindt - een goede verstandhouding met je vrouw, of een iets lagere energierekening en een gang van zaken in huis zoals jij die bedacht hebt. Als het laatste belangrijker voor je is, dan zal je dit probleem ook wel met andere dingen gaan tegenkomen (hoe de auto moet worden ingepakt bij vakantie, welk tv-programma er gekeken worden, hoe kerst georganiseerd wordt, etc etc etc).

[ Voor 30% gewijzigd door Znorkus op 27-01-2013 18:46 ]

Verwijderd

RocketKoen schreef op zondag 27 januari 2013 @ 16:39:
er zijn momenten, zo`n 10 maanden van het jaar dat het niet meer uitmaakt of wij 15 of 50 minuten douchen,
dat komt omdat ik duurzaam heb afgerekend met graai bedrijven.
mijn waterverbruik is ook al ver onder het gemiddelde.
menigeen vind het stoer, en wil roepen dat het comfort is.
ik zwaai iedereen uit onderweg naar het werk,...
wat is comfort ? 1 vol jaar werken van de 10 voor het energiebedrijf ?
ik doe het comfortabel niet meer, en dat heeft niets met je inkomen te maken,
maar met je instelling en inzichten.
de vrouw was hier de stuwende kracht, niet ik, ik was een domme hollander.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Read schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:48:
Wel lachen dit topic gaat om een paar liter water besparing en een was van 60 graden en dat op een site die tweakers heet en waar een groot deel gebruikers allerlei media apparatuur heeft waar een veel grotere besparing valt te halen.
Besparen != Verspillen

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Modbreak:Zojuist heb ik enkele reacties verwijderd die off-topic, provocerend of anderszins onwenselijk waren. Zoals duidelijk omschreven in Het algemeen beleid en de Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics kan men beter een TR aanmaken dan in het topic zelf de wijsneus uit gaan hangen of in een poging tot humor een misplaatste grap te maken. Reageer on-topic en constructief, of reageer niet. Als jouw post verwijderd is, dan is dit een leermoment.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:21
Volgens mij draait het om keuzes maken. Mijn vrouw doet wel lekker mee en gebruikt de waterkoker voor kleine beetjes warm water ipv 2 minuten water te laten lopen. Ook gaat de kachel aan als we het koud hebben en niet omdat ie per se aan moet. Aan de andere kant hebben we ook luxe, zoals altijd met 5.1 geluid tv kijken, meterkast met apparaatjes die het leven leuker en makkelijker maken en ook wij vinden douchen niet alleen een sociaal wenselijk tijdverdrijf en dat soort dingen. Tegelijk wel overal kika's op, zodat we nauwelijks standby gebruik hebben en pv op het dak om de zon mee te laten betalen. Doorslaan is inderdaad makkelijk maar onnodig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier is het zelfs andersom. Toen ze zag wat de droger als verbruik had is ze gelijk gestopt met drogen, ik hang het wel op zei ze maar ik vind dat er gewoon een zuinig drogertje moet komen, die zijn niet cheap maar hij gaat er wel komen, verdiend bijna nog beter terug als panelen.
Aangezien we ons scheel wassen in de week met 5 pers ook eens geoppert voor een andere wasmachine van een kilo of 8 of dat niet makkelijker zou zijn, gelijk energie zuinig dus zij blij en ik blij.

En ja ook zij pakt soms water met links voor 2-3 sec, en laat onnodig de (led) lamp branden, so what, dat is peanuts en kan je geen ruzie voor maken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-11 21:56
DiSiLLUSiON schreef op zondag 27 januari 2013 @ 18:15:
Licht op de gang laat ik aan ipv. elke keer dat ik er langsloop die knoppen weer om te schakelen. Ik laat mijn opladers gewoon in het stopcontact ipv. deze elke dag er 2x in en uit te trekken.

Waarom? Omdat ik vind dat het comfort belangrijker is.
Dit heeft naar mijn mening niets met comfort te maken, eerder een beetje lui.

• Rol-Co

Rol-Co

ElectricAlex schreef op zondag 27 januari 2013 @ 21:26:
[...]

Om er een ledlamp in te draaien inderdaad, dan kan die lamp de hele dag aan als dat nodig is.
En laders verbruiken niets zonder telefoon er aan.

Sommige mensen verstaan onder comfort "nergens naar kijken"

• mark184
nee comfort is relatief en daar moet je niet op bezuinigen om conflicten alleen al niet te hebben.
Toch is het heel makkelijk om alles onder comfort te schuiven. Laatst ging mijn zoontje van 4 even douche. Vrouw doet zoonlief om 9 uur onder de douche, ik loop naar de schuur, hoor daar het 9 uur journaal.
Kom ik terug met gereedschap rond 9.20 naar boven lopen, zoon nog steeds lekker onder de douche.
Dus vraag ik aan vrouw, waarom staat ie nu al 20 minuten onder de douche. Vrouw was druk aan het strijken. Haar argument was dat hij lekker aan het douche was.
Zelf vond ik dat douche functioneel wassen zou moeten zijn en niet spelen met een auto`tje met een waterstaal, voor 20 minuten lang.
Maargoed, ze was het wel met me eens maar gaf me toch niet helemaal gelijk.

Gedrag koppelen aan kosten en milieu-werkelijkheid is niet altijd even leuk.

• mark184
Sinds kort hebben we de stelling in huis. We maken gebruik van de energie die me nodig hebben, nutteloos gebruik spreken we elkaar op aan in de vorm van een tip. bijvoorbeeld:
- Luchten van kamer, doe even de radiator uit.
- dagelijks een nieuwe handdoek, zullen we op oneven dagen (of 2 maal per week) de handdoeken verschonen.
- Alle deuren op laten als je naar buiten gaat (container aan de weg) is wel fijn voor de vogels, doe de kamer deur in ieder geval dicht.
- het kopje voelt weinig als je het met koud water afspoelt.

Kortom, Humor is een goede leermeester als je iemand bewust wilt maken van zijn eigen gedrag. We hebben 2 kinderen, die probeer je ook te sturen in hun gedrag. Juist positief benaderen helpt bij afwijkend gedrag.

• Sinner

Sinner

Mijn god, wat ben ik blij dat ik die complexen niet heb zeg. Wat een last op jullie levens moet dat zijn..

• mark184
Sinner schreef op maandag 28 januari 2013 @ 00:08:
Mijn god, wat ben ik blij dat ik die complexen niet heb zeg. Wat een last op jullie levens moet dat zijn..
dank voor de reactie die naar mijn inziens iets wat neerbuigend van uit de hoogte is, en wat zou je ons aanbevelen?

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:30
In het kader van minder 60 graden wasjes te moeten draaien.. En ik bedoel dit met serieuze toon: Een handdoek omwisselen om de twee dagen? Ik hoor weleens van mensen die elke dag een schone pakken :?

Niet om van iedereen te willen weten hoevaak ze handdoeken de was in gooien maar imo kan je prima met 1 handdoek doen per 6 dagen?!

• mark184
Tomino schreef op maandag 28 januari 2013 @ 00:13:
In het kader van minder 60 graden wasjes te moeten draaien.. En ik bedoel dit met serieuze toon: Een handdoek omwisselen om de twee dagen? Ik hoor weleens van mensen die elke dag een schone pakken :?

Niet om van iedereen te willen weten hoevaak ze handdoeken de was in gooien maar imo kan je prima met 1 handdoek doen per 6 dagen?!
Zelf doe ik dat ook, was me om de dag, en wissel om de keer dat ik douche. We wassen bijna 2 maal per week als er dagelijks 4 handdoeken (4 gezinsleden) de was in gaan.
Ik zeg altijd dat er niets schoner is dan een schoon lijf, wat net is gewassen, af te drogen met een handdoek. Wekelijks verwisselen scheelt veel wasjes maandelijks. Maargoed er is nog geen gedragsverandering.

• NiGeLaToR
Enfin, dat met die handdoeken word je in hotels ook voor gemotiveerd; om ze vaker dan 1 keer te gebruiken voor het milieu. En wassen op minder graden, tjah, ondergoed en vieze baby slabbetjes en doekjes wassen we toch ook warmer zodat het niet waarschijnlijk, maar zeker weten schoon word. Ook scheer ik me onder de douche, zodat een douchebeurt meestal geen 2 minuten duurt.

Maarja, let wel op de lampen, die eigenljik veelal al LED zijn, doe de kachel niet aan zonder dat het zin heeft (ook geen computer die dat altijd maar doet) en hou er ook niet van als de deur open staat.
Het punt is gewoon dat je keuzes maakt - waar bespaar je wel op en waar niet. Ik ben opgegroeid met buren waar de kinderen niet mochten doortrekken bij nummer 1, maar alleen bij nummer 2. Melk werd verdund met water en beleg op brood was op rantsoen. Dat alles omdat papa en mama een net te groot en te duur vrijstaand huis hadden gekocht. Is ook een keuze (wij rijtjesmensen hadden iig beleg op brood :) ).

Overigens merk ik dat de consensus inmiddels wel is dat elke dag douchen niet goed voor je is, beter even een opfrisbeurt voor de spiegel en om de dag douchen. Niets met besparen te maken :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Ben ik hier op het Viva forum beland?! 8)7

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op maandag 28 januari 2013 @ 06:51:
Enfin, dat met die handdoeken word je in hotels ook voor gemotiveerd; om ze vaker dan 1 keer te gebruiken voor het milieu.
Ja zeker die bedrijven doen dit omdat ze erg betrokken zijn met het mileu O-)
Het zal toch niets met geld te maken hebben. 8)7

Verder moet je vrouw alleen dingen beter doen die ze zelf wil en de rest moet je gewoon accepteren, net dat zij moet accepteren dat jij wel zo'n (niet lullig bedoeld) safe de world instelling hebt.

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:24

Hokkie

Hello

Zet een tijdschakelaar op je CV ketel en laat deze dagelijks tussen 08:00 - 17:00 uitschakelen.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• NiGeLaToR
Mr-Leo schreef op maandag 28 januari 2013 @ 08:50:
Ben ik hier op het Viva forum beland?! 8)7
Owjeej, de lokale Sheldon trekt alle fuzzy logic niet in dit topic :+
Misschien is het wel het allerduursaamst om je vrouw de bons te geven - kan ze geen energie verspillen, laat staan zorg dragen voor nakomelingen ;)

Verwijderd

een voorbeeld van veel gemaakt verkeerde zuinigheid is je vaatwasser, wie zet deze op eco stand?

hierdoor slippen je afvoer leidingen dicht van je vaatwasser en moet je deze eerder vervangen wat dus slechter is voor het milieu. Net als de verwarming helemaal uit zetten, dat kost meer gas om het huis 's morgens weer op temperatuur te krijgen dan als je hem 2 graden lager zet 's nachts.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:18:
een voorbeeld van veel gemaakt verkeerde zuinigheid is je vaatwasser, wie zet deze op eco stand?

hierdoor slippen je afvoer leidingen dicht van je vaatwasser en moet je deze eerder vervangen wat dus slechter is voor het milieu. Net als de verwarming helemaal uit zetten, dat kost meer gas om het huis 's morgens weer op temperatuur te krijgen dan als je hem 2 graden lager zet 's nachts.
Wat betreft die nachtverlaging klopt niet, hele topics vol over geschreven, maar afhankelijk van de isolatie van je huis.
En een vaatwasser ga ik niet vervangen als hij alleen schoongemaakt moet worden, dat is dus een beetje het probleem tegenwoordig,....vervang mentaliteit.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:18:

Het is heel vaak zuiniger om de verwarming helemaal uit te zetten s'nachts. Bij een traag verwarming systeem of onderbemeten vermogen kan het lonen om de nachtverlaging te beperken.

Vaatwasser staat hier gewoon op de warmwaterleiding aangesloten :)

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11 20:14
mark184 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 00:12:
[...]

dank voor de reactie die naar mijn inziens iets wat neerbuigend van uit de hoogte is, en wat zou je ons aanbevelen?
Ik snap zijn standpunt wel, echter niet zo sterk als hij dat aanvoert :) . Een hoop zaken die hier besproken wroden hebben direct invloed op je levensgenot (zoals het douchen). Daar heb ik wel wat meer geld voor over en is bij mijn geen echte bespaar-optie. Dat gezegd hebbende, leef en laat leven is mijn motto.
mark184 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 00:06:
Sinds kort hebben we de stelling in huis. We maken gebruik van de energie die me nodig hebben, nutteloos gebruik spreken we elkaar op aan in de vorm van een tip.
En hoe vaak gebeurt zoiets op een dag? Hoe vaak 'spreek je haar aan' op zoiets?

[ Voor 24% gewijzigd door JohnStaakke op 28-01-2013 09:43 ]

• Señor Sjon
Hokkie schreef op maandag 28 januari 2013 @ 08:58:
Zet een tijdschakelaar op je CV ketel en laat deze dagelijks tussen 08:00 - 17:00 uitschakelen.
Ik heb gewoon een thermostaat met weekprogramma. Die zorgt dat ik een warme badkamer binnenstap 's ochtends, maar erna weer uitgaat als mijn vrouw de deur uit is. Het is een zelflerend systeem die eerder aangaat zodat het op de ingestelde tijd warm is en zelf uitrekent hoeveel eerder nodig is. Omdat zij minder werkt is haar 'vrije dag' ook het huis verwarmd zonder dat ze daar aan hoeft te denken.

In de vakanties staat ie nog in het werkschema en vooral in de kerstvakantie merk je het toch dat ie niet aanstaat tot ~17.30-18.00.

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:24:
[...]En een vaatwasser ga ik niet vervangen als hij alleen schoongemaakt moet worden, dat is dus een beetje het probleem tegenwoordig,....vervang mentaliteit.
Probeer deze dan maar schoon te maken als die vol met gestold vet en ander rotzooi zit.
Dat is bijna niet te doen.
Afbeeldingslocatie: http://vaatwasserenwasmachineonderdelen.nl/images/labirint%20AEG%20OKO%20Favorit%203020%20W.JPG

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
'n keer in de maand, op een zonnige dag, de vaatwasser en wasmachine zonder zeep oid op de hoogste temperatuur laten draaien. Voorkomt een hoop problemen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

drielp schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:57:
'n keer in de maand, op een zonne dag, de vaatwasser en wasmachine zonder zeep oid op de hoogste temperatuur laten draaien. Voorkomt een hoop problemen.
Mijn vaatwasser kan maar max op 65c draaien... Daar spoel je weinig vet mee weg
Daarbij komt dat vet zo ie zo stolt en het is de vraag waar. Als het in je VW stolt dan moet je met een beetje pech je VW vervangen, stolt het in je leidingen dan moet je je keuken/vloer openbreken om de boel te vervangen, stolt het in de 110mm dan mag je met een beetje pech je stront riool openmaken/vervangen... etc. etc.
Oftewel; Vet/olie hoort niet in het riool thuis, ook al was het maar om het milieu/portemonnee(gemeentelijke belastingen) te ontlasten....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:44:
[...]

Probeer deze dan maar schoon te maken als die vol met gestold vet en ander rotzooi zit.
[afbeelding]
Krijg je denk ik wel een heel stuk schoon met de goede middelen, anders kan je altijd nog een nieuw labyrint bestellen bij de fabrikant.
Ik heb mijn siemens vaatwasser ook al meerdere keren schoon moeten maken, en die wast altijd op auto programma, sommige zijn gewoon niet zo goed ;)

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:28
@vaatwasser

wij hadden onglangs een verstopte afvoer. Een groote klomp vet zat er in de leiding. Als top gekregen om de vaatwasser 1x per maand met soda er in de draaien. Temp maakte niet veel uit, maar de soda zou moeten zorgen voor een laagje waar door het vet niet goed hecht.. geen idee of het werkt.. maar ja.. kwaad kan het in ieder geval niet lijkt me..:)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
oei oei. de opening post ging over hoe overtuig ik de vrouw.
ik lees maar erg weinig tips daar over.
het lijkt hier wel een 2de kroeg.

maar goed de vrouw:
het is de gene die jouw het beste kent, lief en leed met je deelt.
dus heel belangrijk:"heb het lief!!!!!"

hier was het eigenlijk niet zo moeilijk om het balletje aan het rollen te krijgen.
heeft wel veel tijd gekost, maar we hadden ook maar zeer beperkte mogenlijkheden in die tijd.

jaren geleden had ik genoeg van de dure energie rekening.
ik heb toen de server vervangen voor een stuk energie zuiniger model.
en voor 300 gulden (ja jaren geleden) aan spaar lampen gekocht. (led lampen waren toen nog amper tot niet te krijgen).
na 1 jaar kregen wij ineens 200 gulden terug van de energie maatschappij.
en sins dien is het balletje gaan rollen. (ik gebruik trouwens nog steeds een aantal van die lampen.)
daarna ging het wat langzamer, maar we kregen het toch voor elkaar om elk jaar het bedrag wat we moesten betalen het zelfde te houden ondanks de prijs stijgingen.

nu we een eigenhuis hebben, zijn we verder kunnen gaan als wat we eerst konden doen.
sterker nog zij is de gene geweest die de omvormer + 1st set panelen heeft betaald.
ik heb de 2e set betaald.

dus rust, geen zure woorden en geduld zijn een zeer effectief middel.
inzicht krijgen in hoe zaken werken helpt ook veel.
het is vaak onwetendheid wat veel problemen veroorzaakt.
betrek het vooral bij de beslissingen en bespreek zaken.

een goede relatie is goud waard en moet je koesteren.
dat moet ook duurzaam zijn. :*)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• drielp
migjes schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:58:
oei oei. de opening post ging over hoe overtuig ik de vrouw....

...rust, geen zure woorden en geduld zijn een zeer effectief middel.
inzicht krijgen in hoe zaken werken helpt ook veel.
het is vaak onwetendheid wat veel problemekon veroorzaakt.
betrek het vooral bij de beslissingen en bespreek zaken.

een goede relatie is goud waard en moet je koesteren.
dat moet ook duurzaam zijn. :*)
_/-\o_

Hiermee is zo'n beetje de oplossing gegeven.........

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik mis 'de corrigerende tik' in je verhaal..

• NickG
  • Laatst online: 27-11 14:09
Volgens mij is het simpel*: reken uit hoeveel harde euri's je per jaar kan uitsparen. Herbereken deze uitkomst naar X-aantal paar nieuwe damesschoenen of handtassen en zeg tegen je betere helft: "Schat, op deze manier besparen we het equivalent van 5 paar nieuwe schoenen per jaar!".

* ik realiseer me dat ik bij deze opmerking alle vrouwen over één kam scheer en de opmerking nogal seksistisch overkomt :-)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-11 10:32

Stoffel

Engineering the impossible

NickG schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:43:
Volgens mij is het simpel*: reken uit hoeveel harde euri's je per jaar kan uitsparen. Herbereken deze uitkomst naar X-aantal paar nieuwe damesschoenen of handtassen en zeg tegen je betere helft: "Schat, op deze manier besparen we het equivalent van 5 paar nieuwe schoenen per jaar!".

* ik realiseer me dat ik bij deze opmerking alle vrouwen over één kam scheer en de opmerking nogal seksistisch overkomt :-)
Wat dus betekent dat je geen euro bespaart maar het alleen in schoenen moet gaan investeren in plaats van energie. Goed bezig :)

• internet4me
  • Laatst online: 12:15
[...]

Zo moeilijk is dat ook weer niet. Heb het nu 2keer gedaan, met meer vervuiling. (o.a. bij mijn schoonouders.)
Met veel geduld en soda water. lukt het wel.

Ik ben het er inderdaad mee eens dat bezuinigen wel zinvol moet gebeuren. Dus ook voor je portemonee maar ook voor het milieu en het allerbelangrijkste. Je moet prettig wonen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door internet4me op 29-01-2013 11:15 ]

• NickG
  • Laatst online: 27-11 14:09
Stoffel schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:46:
[...]
Wat dus betekent dat je geen euro bespaart maar het alleen in schoenen moet gaan investeren in plaats van energie. Goed bezig :)
Nee hoor, het ligt er maar net aan welke conversiesleutel je gebruikt om de harde Euri's om te rekenen naar schoenen :P

• ByteMe_
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:29:
Het enige waar ik me echt aan irriteer is lampen aan laten in ruimtes waar ze niet meer terug komt.
Waar kan ik dat toch van? En dan commentaar geven als je de lamp snel uit doet en haar ermee confronteert dat dit pure verspilling is en onnodig.

En dan heb ik een vrouw die vaak in slaap valt met de tv aan. Heeeeeeeeeeeeeel gevaarlijk bij mij >:)

De verwarming die nog aanstaat op 18-19 als ik thuiskom terwijl er niemand 5-6 uur lang thuis is. En afvragen waarom het zo lang duurt waarom het zolang duurt dat de boel opwarmt. Ik weet van niets (lage temp + eco modus i.p.v. comfort :+ )

Ja, dit onderwerp geeft een hoog percentage van de ruzies. Tja vaak genoeg proberen overleggen over duurzaamheid, maar het komt niet binnen

[ Voor 5% gewijzigd door ByteMe_ op 29-01-2013 11:49 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Manmanman... waar hebben jullie je vrouw op geselecteerd joh? Wij kunnen er uitstekend samen over praten en spreken dan samen af wat we comfortabel vinden en waar we op letten.
Mijn vrouw vindt het juist leuk als ik een beetje duurzaam aan het hobby-en ben.
Laat zien dat je het leuk vind, en dat je verspilling zonde vind (niet van het geld, maar voor Gaia die zucht onder onze heerschappij!)
Als geld je grootste drijfveer is heb je een slecht argument.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-11 16:58

Rub3s

+3 , omdat het kan

Een kwartier douchen?? zo kort....

Dat ken veeeeel langer :+

Als ik jou was zou ik zelf gewoon veel moeite doen en je vrouw gewoon lekker laten doen. Duurzaamheid is volgens mij niet echt een ruzie waard....

• Señor Sjon
Wij proberen om in bedrijfstarieven te komen en dan hebben we niet eens een droger of kinderen. :P

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Dat je al de tijd hebt om je druk te Maken of je vrouw paar minuutjes te lang doucht (volgens jou, want aan 3 minuten heeft een normaal mens toch echt niet genoeg). ik zou zeggen besteed die tijd in je relatie word je een stuk gelukkiger van.

• ByteMe_
  • Niet online
3 minuten douchen daarintegen, wie doet dat? Douche zelf ook 5-10 min, en dat is anderzijds ook weer beter dan dat je vaak een bad zou nemen(nu hebben wij dan geen bad dus dat scheelt sowieso :p)

[ Voor 14% gewijzigd door ByteMe_ op 29-01-2013 12:31 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:23

prein2

Monument verduurzamen is leuk

gister werkte mijn vriendin tot 10 uur 's ochtends thuis, ze had dus de verwarming aangezet. zegt ze 's avonds tegen me: sorry, vergeten de verwarming weer uit te zetten toen ik wegging.

Tja wat verwacht je dat ik doe, haar de huid volschelden enz? tuurlijk niet! kan toch gebeuren, de volgende keer doe jij iets onduurzaams.

wij hebben afgesproken dat we er op letten, dus lampen uit waar we niet zijn. zij wil een lamp in de gang aan: 'gezellig voor als er iemand aanbelt'. prima joh, dan hang ik er een led lamp in, iedereen blij.

ik weiger in een koud huis te wonen, kom op zeg, daar zijn we welvarend genoeg voor. maar in de ochtend gaat de verwarming niet aan voor die 20 minuten dat wij ons weghaasten en 's avonds gaat ie standaard naar 18 graden. soms prima, soms te koud. dan niet moeilijk doen en gewoon hoger draaien.

inmiddels vinden we het allebei prima om er een beetje mee bezig te zijn. Zo staat inmiddels de studeerkamerapparatuur (printers etc.) op een kaku schakelaar. scheelt 20W sluipverbruik. en ook hier geldt, een keer vergeten uit te zetten na gebruik: jammer, maar daar gaat het niet om.

edit: zelfde geldt voor douchen. wil ze een kwartier douchen? moet ze vooral doen. we gebruiken 12 kuub gas per maand voor warmwater en koken. nou, dat kan er heus wel af.

[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 29-01-2013 12:41 ]

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 09:07
ElectricAlex schreef op zondag 27 januari 2013 @ 21:26:
[...]
Rol-Co schreef op zondag 27 januari 2013 @ 21:41:
[...]
Om er een ledlamp in te draaien inderdaad, dan kan die lamp de hele dag aan als dat nodig is.
En laders verbruiken niets zonder telefoon er aan.

Sommige mensen verstaan onder comfort "nergens naar kijken"
Rol-Co, wat jij zegt was inderdaad ook eigenlijk mijn punt (albeit misschien onduidelijk :+).

De grens tussen zinnig en onzinnig besparen ligt bij iedereen ergens anders.

Een halogeen lampje eruit schroeven een led-lampje er in is zo gebeurt. Dat is, voor mij, zinnig besparen.

Hier komen alle deuren uit op de gang. Met 2 mensen betekent dat dat, zolang we thuis zijn, die lampen vaker aan staan dan uit. Dan kun je ze net zo goed aan laten staan, zolang je niet beiden weg van huis bent. Je bespaart er zo weinig mee dat dat, voor mij, valt onder onzinnig besparen.

Na het doen van de afwas, spoel ik mijn servies af met water om de zeepsmaak tegen te gaan. In plaats van met lopend water, kan dit ook in een afwas teiltje. Scheelt zo een paar liter water, zonder het lastig te maken. Zinnig besparen.

Je afwas doen met koud water bespaart je meer, maar je bent 3x zo lang bezig om de aangekoekte dingen die je hebt schoon te krijgen. Tijd die je beter ergens anders in had kunnen steken. En dan is het nog maar de vraag of het écht schoon is. Onzinnig besparen, dus.

Een handdoek kun je best meer dan 1 dag mee doen. Doe er 2 dagen mee, en het scheelt de helft aan handdoeken wassen. Zinnig besparen.

Sommige mensen doen een week met hun handdoek. Het lijkt mij, dat na een week die handdoek echt niet fris meer is. Heeft het dan nog wel zin om te douchen, als je erna met een vieze handdoek af gaat drogen? Onzinnig besparen.

Punt is, dat het allemaal relatief is. Sommige mensen vinden 1x douchen per dag genoeg, anderen douchen liever 2x. Natuurlijk kun je je op papier een boel besparen om dan maar 1x te gaan douchen, maar lang niet iedereen is daarvan gedient. En als dat je partner betreft, dan zou je dat toch zo onderhand al moeten weten...

Elke relatie valt of staat bij goede communicatie. De vraag: "ik vind dat we zuiniger moeten zijn, dus hoe zorg ik ervoor dat mijn vrouw de kwestie vanuit mijn standpunt gaat zien en overal het met mij eens is?" vind ik dan ook geen gezonde vraag in een relatie.

De vraag zou eerder moeten zijn: "Ik heb met mijn vrouw gepraat. Ze weet dat ik wil bezuinigen, en ik heb nu op papier welke dingen ze niet op wilt inleveren. Is er nog iets te bezuinigen op andere aspecten zonder haar leefcomfort te minderen?" een veel betere.

• drielp
En ik maar denken dat we eruit waren. Nog even over handdoeken. Ik heb de ervaring dat witte langer fris blijven dan gekleurde. Soms doe ik een week met 1 bamboe handdoek, die blijven lang fris. En zeg nou zelf, hoe vies ben je nog na het douchen?

Mijn vriendin laat mij lekker bezuinigen, zonnepanelen, isolatie, ledverlichting en houtkachel. Alles is leuk, kost geen comfort en bespaart echt veel geld. In huiskamer 's avonds >22 graden, maandbedrag < 30 euro. zonneboiler en douchewtw zijn bijna in bestelling.... Gewoon zorgen dat het comfortabel is, dan blijft de vrede bewaard :)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik vind het een beetje gek topic, dit. Alsof vrouwen niet duurzaam 'willen'. Zolang mijn vrouw het maar niet koud heeft en haar laptop het doet - en als ik maar niet ál het geld aan duurzame zut uitgeef - is zij blij.

Dankzij haar eten we nu de meeste weken zeker drie of vier dagen vleesloos (een heel vaak vergeten vorm van duurzaamheid).

Ik denk dat het, het is hierboven ook al gezegd, vooral een zaak is van goede communicatie. Goed duidelijk maken wat je wilt bereiken, en waarom. En vraag om input. Betrekken dus, en openstaan voor een compromis. Het lijkt wel werk zeg ;)

Misschien heb ik gewoon een heel goede vrouw getroffen... (dat weet ik trouwens wel zeker *; )

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 30-01-2013 13:04 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Señor Sjon
Meat for the grinder, hell no dat ik mijn vleesje laat staan. :P Die basis van duurzaamheid met allerlei theoretische modellen heb ik een broertje dood aan. Heb met een bouwproject gewerkt waarbij alles ook in milieukosten werd uitgedrukt. Na veel discussie met diverse experts bleek er letterlijk geen hout van te kloppen. Hout was bijvoorbeeld heel duurzaam, maar door dat toe te passen werd het gebouw hoger en moest de hoofddraagconstructie 120 minuten i.p.v. 90 minuten brandwerend worden. Ook door opgeteld een 1-1,5 meter meer gevel te maken ging dat helemaal de mist in. Zo waren er nog wel meer onderdelen die theoretisch misschien kloppen, maar niet met de praktijk te zijn verenigen. Voorbeeld:
norm 1: staal = evil, want omsmelten en ontginnen kost veel energie
norm 2: staal = good, want voor 99,9% herbruikbaar als bouwmateriaal door omsmelten naar nieuwe stalen profielen.
Tsja, wie moet je dan geloven? Onderling kwamen ze er al niet uit.

Over zonnepanelen, ik ben gezegend met een verkeerde situering van het dak. In de winter ligt deze lange tijd in de schaduw van de buren (dwarskappen naast elkaar). Geeft een makkelijkere zolderindeling dan standaard, maar is niet handig voor zonnecellen. Andere kant is op het noordoosten, dus daar win je ook de oorlog niet mee.

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 18:57
"Hoe overtuig ik mijn vrouw"

Niet zou ik zelf zeggen, als ik zie als een vriendin op bezoek is en het bekende thee zetten wat dat doet op een dag is het verstandiger samen met de andere dingen te kijken of je dit type vrouw of vriendin niet beter kan inruilen of helemaal het huis uit kan doen, hetgeen de meeste besoaringen zal opleveren.

Als ik alleen al ga rekenen wat voor een co2 besparing dat al niet is door geen vriendin/vrouw te nemen voor 24/7 daar kan je heel wat andere dingen voor doen.

Maar alles wat aangedragen wordt, is allemaal leuk en aardig wat je dan financieel besparen kan, maar ik lees niets over het feit dat dit geld weer uitgegeven wordt aan andere zaken die ook weer co2.0 uit zullen stoten waardoor je per saldo er dus helemaal niets mee zal op schieten.
Waardoor de vraag omgaat van besparen voor het mileu of besparen voor de centjes.?
Waardoor de discussie weer uitkomt waar elke discussie overgaat uiteindelijk, het draait allemaal en alleen maar om geld.
Eigenlijk best wel grappig.

• Señor Sjon
Lol, ik kan bovenstaande reactie niet helemaal los zien van de nick... :+

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:48
Hij is niet geheel ontopic, maar ik wil heb jullie niet onthouden:

Een man koopt op een rommelmarkt een oude lamp. Thuisgekomen wrijft hem op en u raad het al, er verschijnt een Geest.
Geest: Dank u wel dat u mij na al die jaren hebt bevrijd uit deze lamp. U mag een wens doen.
Man: Das geweldig, Ik heb altijd naar America gewild maar ik heb vliegangst. Dus ik wil graag een brug naar Amerika.
Geest: Dat is wel een hele grote wens, dat gaat lastig worden. Heeft u misschien een wat minder grote wens?
Man: Nou een andere wens van mij is dat ik graag vrouwen wil begrijpen.
Geest: Zeg die brug, Moet die 2 of 4 baans worden?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Senor Sjon schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 17:16:
Meat for the grinder, hell no dat ik mijn vleesje laat staan. :P Die basis van duurzaamheid met allerlei theoretische modellen heb ik een broertje dood aan. Heb met een bouwproject gewerkt waarbij alles ook in milieukosten werd uitgedrukt. Na veel discussie met diverse experts bleek er letterlijk geen hout van te kloppen. Hout was bijvoorbeeld heel duurzaam, maar door dat toe te passen werd het gebouw hoger en moest de hoofddraagconstructie 120 minuten i.p.v. 90 minuten brandwerend worden. Ook door opgeteld een 1-1,5 meter meer gevel te maken ging dat helemaal de mist in. Zo waren er nog wel meer onderdelen die theoretisch misschien kloppen, maar niet met de praktijk te zijn verenigen. Voorbeeld:
norm 1: staal = evil, want omsmelten en ontginnen kost veel energie
norm 2: staal = good, want voor 99,9% herbruikbaar als bouwmateriaal door omsmelten naar nieuwe stalen profielen.
Tsja, wie moet je dan geloven? Onderling kwamen ze er al niet uit.

Over zonnepanelen, ik ben gezegend met een verkeerde situering van het dak. In de winter ligt deze lange tijd in de schaduw van de buren (dwarskappen naast elkaar). Geeft een makkelijkere zolderindeling dan standaard, maar is niet handig voor zonnecellen. Andere kant is op het noordoosten, dus daar win je ook de oorlog niet mee.
Offtopic:
Misschien moet je dan eens je twijfels zetten bij degene die de duurzaamheidsmodellen toepast, of ze die wel echt begrijpen en waarom ze die toepassen (hint: geld, imago) niet aan de modellen en duurzaamheid zelf. Want in verschillende situaties kan staal inderdaad best wel of niet duurzaam zijn. (levensduur gebouw en dergelijke....)
En verder is het (ook met hout) helemaal niet zo heel onduurzaam om die 30 minuten extra brandwerendheid te krijgen... maar daar hadden ze natuurlijk ook slimmer mee om kunnen gaan in het ontwerp.

[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 31-01-2013 08:49 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Señor Sjon
Hout met meer brandwerendheid is er op zich wel, maar de jump van 90 naar 120 schijnt nogal heftig te zijn, vooral aangezien de meeste details tot 90 minuten gaan. Je kan bij hout overdimensioneren, omdat hout inbrand en daarna lang zijn sterkte houdt, maar dat betekende dat het een extra verdieping aan constructiehoogte ging kosten. Dat werd toch even te duur.

We hebben onze twijfels ook bij veel duurzaamheidsadviseurs.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 21:54

Pixelmagic

Ubergeek

Wat ik heb gedaan na het plaatsen van onze zonnepanelen is een dagelijkse email die door een php scriptje en uitlezing van de 'slimme' meter en inverter naar mezelf en de vrouw met deze inhoud:

** Verzameldatum: 2013-01-30 **
SoortTotaalPrijs
Solar Productie:4.900 kWh€1.13
Solar aktief van 09:40 tot 17:26 
Terug geleverd: 3.156 kWh €0.73
Verbruikt op meter: 5.698 kWh €1.31
Solar zelf gebruikt: 1.744 kWh €0.40
Daadwerkelijk gebruik: 7.442 kWh €1.71
Gasverbruik: 0.437 m3 €0.28
DagtotaalBetalen€1.59
DagtotaalOntvangen€0.73

Vooral de colom Betalen is een gevoelige voor haar merk ik, zodra we een dag de CV gestookt hebben (we hebben een houtkachel, dus dat is niet 'gewoon') of als de was machine/droger heeft gedraaid dan meld ze me smorgens vrijwel direct dat we veel hebben gebruikt ;)

PVoutput van mijn 4950Wp

• Bulls
Ikke_niet schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 19:53:
Hij is niet geheel ontopic, maar ik wil heb jullie niet onthouden:

Een man koopt op een rommelmarkt een oude lamp. Thuisgekomen wrijft hem op en u raad het al, er verschijnt een Geest.
Geest: Dank u wel dat u mij na al die jaren hebt bevrijd uit deze lamp. U mag een wens doen.
Man: Das geweldig, Ik heb altijd naar America gewild maar ik heb vliegangst. Dus ik wil graag een brug naar Amerika.
Geest: Dat is wel een hele grote wens, dat gaat lastig worden. Heeft u misschien een wat minder grote wens?
Man: Nou een andere wens van mij is dat ik graag vrouwen wil begrijpen.
Geest: Zeg die brug, Moet die 2 of 4 baans worden?
Maakt mij niet uit zolang ik maar de tol ontvang. O-)
Pagina: 1 2 Laatste