Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 428725

Topicstarter
Ik heb recent een externe HDD gekocht, zodat ik al mijn HD-films, muziek, foto's, etc. daarop kan gooien. Het gaat om precies te zijn om de Seagate Backup Plus Desktop Drive 3TB.

Tot mijn grote teleurstelling is niet 3TB, maar 2,7TB beschikbaar. Nog steeds veel, maar toch 10% minder dan ik gehoopt had.

Nu ben ik geen expert - vandaar dat ik jullie ook raadpleeg - maar heeft dit te maken met de 'handige' softwaremeuk die erop staat? Het liefst verwijder ik die met de snelheid van het geluid, maar win graag wat advies van jullie in wat te doen. Is er bijvoorbeeld een manier die 3TB wel te benutten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nee, dit heeft te maken met het verschil tussen TB (TeraByte) en TiB (TeBiByte).

Diskfabrikanten geven de capaciteit aan in TB, en dat is 1000 x 1000 x 1000 x 1000 bytes.
In je computer worden TiB aangegeven, en dat is 1024 x 1024 x 1024 x 1024 bytes. Dus je bent geen ruimte kwijt, en de disk is echt maar 2,7 TiB groot.

Zie ook: Wikipedia: Tebibyte

[ Voor 11% gewijzigd door u_nix_we_all op 25-01-2013 17:45 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Windows zit een TB als 2^10 GB, je HDD als 10^3GB. Daar zit het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/Binaryvdecimal.svg/776px-Binaryvdecimal.svg.png

Hier kun je zien in percentages het verschil tussen TB en TiB; wat op 9% dus bijna 10% neerkomt en dus zeker significant wordt.

De schuldige is Windows, die zegt TB terwijl het TiB bedoelt. De hardeschijffabrikanten maken natuurlijk misbruik van de situatie door in feite 10% af te snoepen van wat ze moeten leveren. Maar de enige die iets stelt wat niet klopt, is Windows.

Overigens is het antwoord op deze vraag ook in de FAQ te vinden: OM FAQ. Om die reden moet ik je topic dan ook sluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 25-01-2013 17:57 ]

Dit topic is gesloten.