Monitor gaat niet aan, na het installeren van extra ram

Pagina: 1
Acties:

• inny45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-01-2022
Hallo Tweakers,

Ik heb laatst geprobeerd ander geheugen in mn pc te installeren. Ik heb 1 geheugen bankje er uit gehaald om de nieuwe te installeren, maar dit pastte niet op mijn moederbord. Vervolgens stop ik het oudje geheugen bankje er in. Ik start mijn pc en mn monitor geeft geen beeld meer + mn moederbord geeft geen piep meer als hij opstart. Toen heb ik hem eruit gehaald, met 1 geheugen bankje gaat hij wel aan. Het ligt niet aan het geheugen bankje zelf, want ik had ze verwisseld en hij bleef werken. Beide geheugen bankjes zijn overigens precies hetzelfde en ze hebben het altijd gedaan,

Heeft iemand suggesties wat hier mis mee zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de support, want het frustreert enorm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Geheugenbanken zijn die slots waar je je geheugen in steekt. Het geheugen zelf wordt aangeduid als DIMMs (of SIMMs, maar dat is wel heel lang geleden ;) ), of voor mijn part reepjes.

Welk moederbord heb je? Kun je je DIMMs ook in andere bankjes/slots proberen? Wat levert dat op? Wat voor geheugen heb je nu, en welke probeerde je er in te doen? Heb je je 'nieuwe' DIMM met grote kracht er in proberen te duwen en/of uitgeschoten oid?

Even voor de duidelijkheid: Beide DIMMs doen het wel in bank 1, en beide doen het niet in bank 2?

Rail Away!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Beetje onduidelijk verhaal zo. Je had 2 modules in 2 sloten ? Daarvan er 1 uitgehaald om te vervangen door een andere ? Toen die niet paste, heb je de originele weer terug gestopt ? En daarna helaas pindakaas geen startup.

Heb je voor deze operatie alle stekkers uit de pc gehaald, met name het die van de voeding ?
Welke hardware heb je in gebruik ?

• inny45
Sorry jongen, ik probeer het opnieuw!

Ik heb dus niet mijn pc op kunnen starten met het nieuwe geheugen reepje/module/ : p
toen heb ik het oude geheugen reepje er weer terug gedaan, die het voorheen dus gewoon prima deed.

Nadat ik dit had gedaan startte mijn pc prima alles ging aan, ik hoorde alleen geen piep van mijn moederbord meer en mijn monitor bleef op zwart (geen beeld dus)

Met de geheugen reepjes is niks aan de hand, want beiden doen het wel in bank 1.
Inderdaad heb ik het reepje de 2e bank harder moeten duwen, omdat ik niet die klik hoorde dat hij vast zat.

Zolang ik dus (maakt niet uit welk reepje) in de eerste bank doe, start hij op. Voeg ik er 1 toe in het 2e bankje start hij niet op.

Ik heb alle stekers uit de pc gehaald toen ik deed, ook de voeding en de power knop van de voeding deed ik ook op OFF.

Specs:

Geheugen (dat werkt en ik dus nu gebruik): Hynix 1GB 2Rx8 PC2 5300U-555-12 (ik gebruik 2 reepjes van beide 1GB)
Processor: Intel core 2 Quad CPU Q6600 2,4Ghz
Moederbord: Acer, type: EG31M
Videokaart: Nvidia GTS250 512MB DDR3
32-bits windows 7

Hoop dat het duidelijker is!
Bedankt

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:40

Quad

Doof

En wat heeft de nieuwe DIMM voor specs?

Het lijkt erop dat de slot defect/gemolesteerd is omdat de DIMM er niet goed in is gedaan.

[ Voor 54% gewijzigd door Quad op 23-01-2013 18:31 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• inny45
Specs oude DIMM: Hynix 1GB 2Rx8 PC2 5300U-555-12

Specs NIEUWE DIMM: Hynix 4GB 2Rx8 PC3 10600U-9-11-B1

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mad Marty schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 17:52:
Geheugenbanken zijn die slots waar je je geheugen in steekt. Het geheugen zelf wordt aangeduid als DIMMs (of SIMMs, maar dat is wel heel lang geleden ;) ), of voor mijn part reepjes.
Nee, ook niet.

Geheugenbanken zijn een virtuele indeling van je geheugen, het is dus niet iets tastbaars. Die dingen waar jij op doelt zijn sloten.

@TS; heb je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorgenomen?

• inny45
Ja daar staat eingelijk wat ik heb gedaan, ik snap alleen die memtest86+ niet helemaal

• Quad

Quad

Doof

inny45 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 18:32:
Specs oude DIMM: Hynix 1GB 2Rx8 PC2 5300U-555-12

Specs NIEUWE DIMM: Hynix 4GB 2Rx8 PC3 10600U-9-11-B1
Probleem gevonden, je hebt je geheugenslot zijn gemold en waarschijnlijk jouw nieuwe RAM ook, want dat is DDR3!!
Er past enkel DDR2 DIMMs in.

nggyu nglyd

• inny45
gemold? : (

Ik heb dat DDR3 geheugen reepje niet door geduwd hoor, omdat ik als zag dat hij niet goed aansloot..

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:08
Quad schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 18:38:
[...]

Probleem gevonden, je hebt je geheugenslot zijn gemold en waarschijnlijk jouw nieuwe RAM ook, want dat is DDR3!!
Er past enkel DDR2 DIMMs in.
ja, gelijk alles doodverklaren, dat helpt.

heb je het al eens geprobeerd met 1 bankje?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• inny45
Yup, zoals ik zei allebei de geheugen reepjes van DDR2 doen het in het Eerste Bankje, zodra ik dus 1 van de 2 in het 2 bankje doe, blijft mn scherm zwart.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

inny45 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 18:26:

Ik heb dus niet mijn pc op kunnen starten met het nieuwe geheugen reepje/module/ : p
inny45 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 18:40:

Ik heb dat DDR3 geheugen reepje niet door geduwd hoor, omdat ik als zag dat hij niet goed aansloot..
Wat is het nou ? Wel opgestart (lees: aangezet) met de niet passende DDR3 module erin of niet ?
Als je het wel gedaan hebt, is er waarschijnlijk iets kapot gegaan.

• Quad

Quad

Doof

Ook als je slot 0 leeg laat en slot 1 een dimm (DDR2!) erin drukt?

@Haarbal, harde waarheid ;)

Die nieuwe niet meer proberen want dat werkt dus sowieso niet.

Edit: Ik ben benieuwd hoe je bij deze keuze geraakt bent.

[ Voor 44% gewijzigd door Quad op 23-01-2013 18:45 ]

nggyu nglyd

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

inny45 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 18:38:
Ja daar staat eingelijk wat ik heb gedaan, ik snap alleen die memtest86+ niet helemaal
Memtest is op zich vrij duidelijk. Booten met een memtestCD/USB en laten draaien. Hoef je zelf niets aan te doen, behalve kijken of het fouten genereert.

• inny45
Oke! Het gaat niet meer over die DDR3 Module, die heeft er niks meer mee te maken.
mijn scherm doet gewoon niets met mijn DDR2 modules in beide slots verdeeld
Hippocampus schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 18:44:
[...]

[...]

Wat is het nou ? Wel opgestart met de niet passende DDR3 module erin of niet ?
Als je het wel gedaan hebt, is er waarschijnlijk iets kapot gegaan.

• haarbal
kijk iig even of je een fysieke beschadiging in het defecte geheugenslot ziet, ff een flinke lamp erop ofzo.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

ok, nou geef ik het op, lekker verwarrend zo. :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je scherm heeft er ook niet zoveel mee te maken, dat is alleen een gevolg. Je hebt een systeem dat niet post. Als je een DIMM duwt in het 2e slot (en het eerste leeglaat), doet hij dan precies hetzelfde?

Ik denk dat je slot fysiek stuk is namelijk.

• inny45
Oke mijn DIMM zit in het 2e SLOT, met mijn eerste slot leeg. Mn PC gaat wel aan, scherm doet nog steeds niks, mn moederbord geeft nu ook 3 pieps bij het opstarten!

• Quad

Quad

Doof

Zijn het drie keer kort of drie keer lange piepjes?

Ik denk dat je geheugenslot fysiek kapot is zoals ik al zei.

nggyu nglyd

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

3 beeps is meestal geheugen. Als het dan nog niet werkt kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het 2e slot stuk is.

• inny45
3 korte piepjes!
Kapot.. meen je niet, dat kan dus gewoon door te hard duwen..?
Dat betekent een nieuw moederbord, of dus meer enkel geheugen om in mn eerste slot te doen?

• Quad

Quad

Doof

inny45 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 18:54:
3 korte piepjes!
Kapot.. meen je niet, dat kan dus gewoon door te hard duwen..?
Dat betekent een nieuw moederbord, of dus meer enkel geheugen om in mn eerste slot te doen?
Nieuw geheugen alleen in het eerste slot: http://tweakers.net/categ...bRnsbwOhxkBe7-0kYX502qLXe

En anders deze PC afschrijven en een nieuwe samenstellen voor niet al te veel geld (kan je nieuwe geheugendimm ook mee, als deze het dan nog doet.)

[ Voor 12% gewijzigd door Quad op 23-01-2013 18:56 ]

nggyu nglyd

• haarbal
1GB ram met win7 is behoorlijk karig.

ik zou zoiets halen, kan je je ddr3 op gebruiken. pricewatch: Asrock G41M-VS3 R2.0

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, als je hard duwt kun je iets beschadigen.
Werken met 1 module kan natuurlijk ook prima. Nu werk je dan wel met singlechannel in plaats van dualchannel, wat het wel wat langzamer maakt. Maar evt kun je je geheugen wat hoger clocken als je bios dat toelaat om dat verschil te niet te doen.

• Quad

Quad

Doof

TERW_DAN schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 18:56:
Ja, als je hard duwt kun je iets beschadigen.
Werken met 1 module kan natuurlijk ook prima. Nu werk je dan wel met singlechannel in plaats van dualchannel, wat het wel wat langzamer maakt. Maar evt kun je je geheugen wat hoger clocken als je bios dat toelaat om dat verschil te niet te doen.
Ik denk het niet, Acer moederbord en dus een Acer PC en heel erg beperkt in opties.

nggyu nglyd

• inny45
Ik denk dat ik dan beter mn hele pc kan upgraden, aangezien mn specs niet heel goed meer zijn, denk ik?
Kan ik nog wel door met mijn videokaart denken jullie?

Processor: Intel core 2 Quad CPU Q6600 2,4Ghz
Moederbord: Acer, type: EG31M
Videokaart: Nvidia GTS250 512MB DDR3
32-bits windows 7

• inny45
Trouwens heeft naar 4GB upgraden wel zin? 32Bits versie van windows ondersteunt toch alleen tot 3GB of vergis ik mij nu?

• Quad

Quad

Doof

Je moet nu natuurlijk niet te overhaast gaan zijn hè.
Je specs zijn niet heel slecht, maar goed wil ik het ook niet meer noemen.

Je kan eventueel alleen een ander moederbord nemen waar wel DDR3 op zit, kan je je nieuwe geheugen alsnog gebruiken. Moet je wel de DDR2 weg doen.

En wijzig even je laatste post als je als laatste gereageerd hebt :)

Tsja, het is of 4GB of 2GB, je hebt geen enkele DIMM met 3GB.

[ Voor 8% gewijzigd door Quad op 23-01-2013 19:00 ]

nggyu nglyd

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Quad schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:00:
Je kan eventueel alleen een ander moederbord nemen waar wel DDR3 op zit, kan je je nieuwe geheugen alsnog gebruiken. Moet je wel de DDR2 weg doen.
Mits het DDR3 geheugen nog functioneerd na het 'in het ddr2 slot forceren' verhaal =/

• inny45
Sorry ik snap niet helemaal wat je bedoelt: En wijzig even je laatste post als je als laatste gereageerd hebt???

• Quad

Quad

Doof

W.Zijlstra. schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:02:
[...]

Mits het DDR3 geheugen nog functioneerd na het 'in het ddr2 slot forceren' verhaal =/
Klopt, maar dat heb ik al eerder aangegeven :)
inny45 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:03:
Sorry ik snap niet helemaal wat je bedoelt: En wijzig even je laatste post als je als laatste gereageerd hebt???
Elke keer als je gepost hebt kan je je post quoten of wijzigen. staat in je post rechts.

nggyu nglyd

• inny45
Nieuw moederbord is idd ook een optie, ik lagg alleen behoorlijk met Games, ik weet dus alleen niet of dat door mijn geheugen komt want, DDR2 2GB is wel een beetje outdated heb ik het idee.

Lol snap het nu pas, sorry :D

[ Voor 8% gewijzigd door inny45 op 23-01-2013 19:05 ]

• Quad

Quad

Doof

Maar goed, als je iets wilt waar je weer een tijd mee vooruit kan is het aanschaffen van nieuwe hardware een flinke sprong in de goede richting ;).

Moet je natuurlijk wel het budget ervoor hebben, maar de huidige kaart vervangen door ik zeg maar wat een HD7770 van AMD zal je een boost geven in games qua framerates.

nggyu nglyd

• inny45
Quad schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:06:
Maar goed, als je iets wilt waar je weer een tijd mee vooruit kan is het aanschaffen van nieuwe hardware een flinke sprong in de goede richting ;).

Moet je natuurlijk wel het budget ervoor hebben, maar de huidige kaart vervangen door ik zeg maar wat een HD7770 van AMD zal je een boost geven in games qua framerates.
Cool, ja ik zit de laatste tijd te kijken, heb best wel leuke dingen gezien, ik snap dus alleen niet hoe je kan zien welk geheugen past bij je moederbord, en welke proccessor er in welke socket kan!??

• Quad

Quad

Doof

Om te beginnen heel veel leesvoer:

[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen
DAA beleid (DAA = Desktop Aankoop Advies)

En de Pricewatch: http://tweakers.net/pricewatch/

Tegenwoordig is alles DDR3, dus als je in de pricewatch naar Computers - > Basiscomponenten - > Geheugen intern gaat kan je links allemaal dingen filteren, in dit geval kan je dus DDR3 aanvinken en krijg je overzicht met het in Nederland verkochte DDR3 geheugen.

Als eerste voor je iets doet is het wel belangrijk wat je er mee doet, simpel tekst verwerken heb je aan 4GB genoeg, wil je high end gamen heb je aan 8GB voldoende.

Als je iets gevonden hebt (behuizing voeding etc.) kan je het in een wenslijst plaatsen zodat je een mooi overzicht krijgt: gallery: inny45 daar dus.

Je doet dat door bij een product op 'willen' te klikken en de eerste keer maak je dus een nieuwe aan, bij de volgende producten kan je het simpelweg aan klikken en op wijzigen drukken.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/9bgaif.jpg

nggyu nglyd

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
dat is gewoon specs opzoeken

als je je processor naam googled krijg je sites als dit:
http://ark.intel.com/prod...che-2_40-GHz-1066-MHz-FSB
daar kun je alle info vinden waaronder de socket (lga775)

of je kijkt bijvoorbeeld in de pricewatch, hier op tweakers:
http://tweakers.net/categorie/46/processors/producten/

Volgens mij werkt eigenlijk alles nu wel op ddr3 (ddr4 komt er al weer aan straks).

Verder is het handig om dan door de adviestopics heen te lopen, daar kun je wel wat algemene info uit oppikken. En de best buy guide kan je meestal wel in goede richting duwen.

En zodra je denkt dat je alles wel op een rijtje hebt, dan kun je even een topic maken in de aankoopadvies sectie. Dan zijn er zat mensen die er naar kijken en je er wel op kunnen wijzen als er iets niet goed is, of tips geven

edit:
ok er is altijd baas boven baas. mijn tekst voegt niet echt wat toe op die van Quad die net eerder was

edit2:
even voor de duidelijkheid:
je probeerde het ddr3 plank in het ddr2 slot te doen. Heb je toen ook geprobeerd de computer aan te zetten, of heb je hem er zonder te draaien al meteen weer uit gehaald?
in het laatste geval zal er met je geheugen niks mis zijn (nog te gebruiken in nieuwe pc) en is je probleem misschien niets meer als een krom pinnetje in je geheugen slot

[ Voor 22% gewijzigd door timberleek op 23-01-2013 19:22 ]

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Voor die informatie kan je de websites van de fabrikant(en) raadplegen. Bij de meeste hardware staat vaak (altijd) vermeld met welke andere hardware het samenwerkt. (Spec's noemen ze dat)

Als je een nieuw systeem wil samenstellen, en daar vragen over hebt kan je terecht in Desktop Aankoop Advies. Lees daar eerst goed het beleid door alvorens een topic te maken.

En je oude hardware kan je eventueel hier weer verkopen via Vraag & Aanbod.

Edit: En ik ben spuit 11, ohnee 12 zelfs :P

[ Voor 3% gewijzigd door Hippocampus op 23-01-2013 19:22 ]

• inny45
Top man, ik waardeer de tijd en uitleg die je er voor neemt!
Quad schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:17:
Om te beginnen heel veel leesvoer:

[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen
DAA beleid (DAA = Desktop Aankoop Advies)

En de Pricewatch: http://tweakers.net/pricewatch/

Tegenwoordig is alles DDR3, dus als je in de pricewatch naar Computers - > Basiscomponenten - > Geheugen intern gaat kan je links allemaal dingen filteren, in dit geval kan je dus DDR3 aanvinken en krijg je overzicht met het in Nederland verkochte DDR3 geheugen.

Als eerste voor je iets doet is het wel belangrijk wat je er mee doet, simpel tekst verwerken heb je aan 4GB genoeg, wil je high end gamen heb je aan 8GB voldoende.

Als je iets gevonden hebt (behuizing voeding etc.) kan je het in een wenslijst plaatsen zodat je een mooi overzicht krijgt: gallery: inny45 daar dus.

Je doet dat door bij een product op 'willen' te klikken en de eerste keer maak je dus een nieuwe aan, bij de volgende producten kan je het simpelweg aan klikken en op wijzigen drukken.

[afbeelding]

• Quad

Quad

Doof

Graag gedaan, bij eventuele hulp mag je gerust een DM sturen voordat je een topic wilt starten.
Niet de bedoeling om blind wat geld over de balk te gooien, je moet weten wat je koopt en wat er mee gebeuren moet natuurlijk! ;)

nggyu nglyd

Pagina: 1