Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

13 inch ultrabook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik ben opzoek naar een 13 inch ultrabook voor school voor onder de 1000 euro ex btw. nu heb ik de sony t13 gevonden op http://www.sony.com en als ik daar wat opties aanklik kom ik hier op uit:

Intel® CoreTM i7-3517U, 1.9GHz
Windows 8
24 gb ssd
320 GB Serieel ATA (5400 rpm)
8 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM

dan kost deze laptop 864 euro ex btw. dit lijkt mij voor mijn doeleinden de perfecte laptop.
nu vroeg ik mij af of er toch nog een addertje onder het gras zit en of er evt nog betere alternatieven zijn.

groeten,
Gugnit

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Er zit inderdaad een flink grote adder (of zelfs een zwart bek mamba) onder de gras: Het scherm...

Ik heb dat ding weleens eerder door de slijk heen gehaald.
Kun je hier lezen, dan mag je het zelf oordelen wat je ervan vind:
Vinand in "[NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook februari 2012"

Ik ben van mening dat je onder de duizend euro nog een veel betere laptop heb als de Vaio T series... Namelijk de Vaio Z series... Deze is een heel stuk lichter: 1,15kg, is ook erg krachtig (Raid 0 SSD) en heeft een heel mooi mat scherm met een betere resolutie: 1600x900.
Dit is hem: pricewatch: Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)

Maar misschien kun je nog wat meer vertellen over jouw "doeleinden"? Daar ben je namelijk niet helemaal duidelijk over.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 15:51

JT

VETAK y0

Vaio Z die Vinand aanhaalt is zéker beter. Je kan oo kijken naar een Asus UX31 met IPS 1080p scherm en een beter tobo maar stuk tragere SSD en zwaarder dan Sony. Of de UX32 met zelfde 1080p scherm en NVidia GPU, maar wat matige koeling en iets dikker/zwaarder dan de UX31. De Zenbooks zijn daarnaast ook van alu.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 22-01-2013 18:39 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Maar allemaal zonder touch of niet

• JT

JT

VETAK y0

Klopt, maar zou je serieus bereid zijn zóveel concessies te doen alleen maar om een touchscreen te hebben?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Haha true is het beeld echt zo verschrikkelijk? Ben nl niet zoveel gewent werk nu op een hp van 6 jaar oud ofzo

Verwijderd

Topicstarter
Heb ff nagedacht en t wordt waarschijnlijk de z :) raden jullie aan om hem zo te kopen of om hem zelf samen te stellen op Sony.com?

• JT

JT

VETAK y0

De meeste schermen op de meeste laptops zijn verschrikkelijk.

De Z21 die Vinand aanhaalt is een wat ouder model maar is daardoor aantrekkelijk geprijsd. Als je op sony.nl een Vaio samenstelt dan betaal je wel de volle bak (wellicht minus een aanbieding). Voordeel is dat je de nieuwste CPU hebt, eigenlijk niet veel meer dan dat. Je kan er zelfs een full voltage quadcore in doen. Maar pas op want de upgrades op sony.nl zijn schreeuwend duur (op een aanbieding na).

Overigens is/komt er volgens mij ook een touch versie van de Zenbook van Asus. Dan heb je een fatsoenlijke laptop mét touchscreen.

Een belangrijke vraag, ook al door Vinand gesteld: wat wil je ermee doen?

Ecodan warmtepomp

• Vinand
JT schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:21:
De meeste schermen op de meeste laptops zijn verschrikkelijk.

De Z21 die Vinand aanhaalt is een wat ouder model maar is daardoor aantrekkelijk geprijsd. Als je op sony.nl een Vaio samenstelt dan betaal je wel de volle bak (wellicht minus een aanbieding). Voordeel is dat je de nieuwste CPU hebt, eigenlijk niet veel meer dan dat. Je kan er zelfs een full voltage quadcore in doen. Maar pas op want de upgrades op sony.nl zijn schreeuwend duur (op een aanbieding na).

Overigens is/komt er volgens mij ook een touch versie van de Zenbook van Asus. Dan heb je een fatsoenlijke laptop mét touchscreen.

Een belangrijke vraag, ook al door Vinand gesteld: wat wil je ermee doen?
zenbook met touch is behoorlijk duur.. (Ver boven de duizend euro, ik dacht rond de 1400 euro). Dan zou ik eerder kijken naar de XPS 12...

Maar goed, als je voor touchscreen kiest dan offer je een hoop op, op het gebied van prijs/specs verhouding. Als je een gewoon een snelle, goede, zeer mobiele 13" laptop met een uitstekende scherm + accuduur wilt hebben dan is de Vaio Z van de correct gewoon een baas van een keuze. Verder heb je als alternatief inderdaad nog de Asus Zenbook Prime.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
ik wil er voor school op werken waarmee ik af en toe wel een ontwerp tekening moet maken
films/series op kijken gamen doe ik wel op mn xbox ;)
verder moet ie gewoon goed snel zijn want ik kan er absoluut niet tegen als een laptop traag is..

Verwijderd

Topicstarter
en hij moet mooi zijn

• JT

JT

VETAK y0

Hou er wel rekening mee dat het keyboard een wat korte slag heeft/ Op zich wen je er wel aan en een paar pagina's typen gaat prima. Maar als je meerdere dagen in de week de hele dag aan het typen bent dan is dat wellicht een ander probleem. Maar goed, mijn vriendin vind het dan wél weer een fijn tobo :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
scheelt die nieuwere cpu veel in de snelheid van de laptop?

• Vinand
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:38:
scheelt die nieuwere cpu veel in de snelheid van de laptop?
Met jouw taken ga je dat absoluut niet merken...

De i5 die in de vaio zit mag dan wel een oude generatie zijn, maar is alsnog een full voltage variant die nog behoorlijk krachtig is in verhouding met een ultra low voltage die je in de gemiddelde ultrabook terug gaat vinden. De quad core i7 is uiteraard veel krachtiger maar die power ga je alleen merken als je je heel erg bezig gaat houden met videomontage op wat hoger niveau en dat soort zaken... Voor jouw taken zou ik daar niet het geld voor uitgeven. Photoshoppen en illustrator lukt meer dan uitstekend met de i5 Vaio Z, helemaal omdat het scherm een uitzonderlijke goede kleurenproductie heeft.

De korte keyboard slag van de Vaio z is inderdaad waar maar zou geen reden moeten zijn om de laptop niet te nemen. Nadat je er gewend aan bent is het namelijk best wel een fijn en stil keyboard waar je mee kan leven. (Het zou pas slecht zijn wanneer een keyboard veel flex heeft, toetsaanslagen mist of erg slecht op het gebied van bouwkwaliteit is, en laat dat nou bij de Vaio Z toevallig niet het geval te zijn).

Edit: Nog een andere belangrijke reden waarom je beter de model bij correct kan halen: De service. Sony garantie is namelijk een van de slechtere service punten die er bestaan in deze wereld. Als je hem bij de correct haalt heb je hier namelijk geen last van aangezien Correct een hele nette service geeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Vinand op 23-01-2013 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
haha thx :) nog 1 vraagje :) hij is windows 7.. is het noodzakelijk om windows 8 omdat ik anders achter ga lopen ofzo? :P of is windows 7 eigenlijk gewoon een veel chiller besturingssysteem?

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 13:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

(jarig!)
Misschien is de http://www.sony.nl/product/vn-duo/tab/overview vaio duo 11 iets? Heb er niet veel over gelezen, maar zag er veelbelovend uit op de beurs(en) vorig jaar.

Windows 7 vs 8 is erg persoonlijk, maar beide zullen nog vele jaren up to date blijven hoor ;) .

[ Voor 22% gewijzigd door RoofTurkey op 23-01-2013 16:17 ]

Grillmeister

Verwijderd

Topicstarter
RoofTurkey schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:17:
Misschien is de http://www.sony.nl/product/vn-duo/tab/overview vaio duo 11 iets? Heb er niet veel over gelezen, maar zag er veelbelovend uit op de beurs(en) vorig jaar.

Windows 7 vs 8 is erg persoonlijk, maar beide zullen nog vele jaren up to date blijven hoor ;) .
denk het niet heb m in de mediamarkt in mn handen gehad en ik had het idee dat hij niet zeer stevig gebouwd was en aangezien het voor mij eigenlijk een school laptop is denk ik dat hij te fragiel is.

ik denk dat het de z met windows 7 word

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2013 16:20 ]

• JT

JT

VETAK y0

W7 is prima hoor, ik heb NOOIT Vista gehad, altijd XP gedraaid tot W7 uit kwam. Nooit problemen met compatibility gehad. Daarnaast is W8 wel werkend te krijgen op de Z, dat is geen probleem. Even een paar keer Googlen ofzo.

Ecodan warmtepomp

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:26
Misschien ook goed om eens naar dit topic te kijken, staan al een aantal goed adviezen in:
Ultrabook werk/studie/spelletje

Flickr PSN ID= cheironnl

• Vinand
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:19:
[...]

denk het niet heb m in de mediamarkt in mn handen gehad en ik had het idee dat hij niet zeer stevig gebouwd was en aangezien het voor mij eigenlijk een school laptop is denk ik dat hij te fragiel is.
De sterkste punt van de duo11 was juist de bouwkwaliteit (En het mooie IPS paneel) volgens bijna elke review website...

Ik raad hem alsnog sterk af, de ergonomie van de laptop met name het feit dat het scherm niet op een andere hoek geplaats van worden is slecht... Daarnaast is die ook behoorlijk duur en is de accuduur onder de 4 uren wat dramatisch is voor woorden...

Verder heeft deze wel een leuke digitizer in het scherm met een stylus en daarbij ook nog eens NFC maar daarvoor zou ik de 400 extra er niet voor uitgeven...

Windows 8 bied niet echt veel sterke voordelen ten opzichte van win 7... De keuze om het up te daten laat ik aan jou over, maar ik zou het zelf niet doen. Win 7 is prima en de voordelen van win 8 ga je juist merken met een touchscreen. Daarnaast ook nog eens het feit dat de Vaio win 7 Professional heeft in plaats van Win 7 home premium. Dus je hebt de uitgebreidere versie met xp compatibiliteit. Tevens als je hem update zul je ook flink moeten worstelen met het vinden van de juiste drivers voor win 8.

Als advies zou ik nog hiernaar kijken: Een 3G simkaart voor de Vaio Z, deze heeft namelijk een 3G modem voor mobiel internet. Is echt super handig als je veel onderweg bent en op locaties wilt kunnen internetten waar geen WiFi/hotspot beschikbaar is. :)

Verwijderd

Topicstarter
3g hoeft voor mij niet doe ik wel via mn telefoon ;)
Nu zit ik ook ff naar macbooks te kijken en is een 13 inch air met 4 gig ram en 128 gig SSD vergelijkbaar met de vaio z?

• JT

JT

VETAK y0

Slechter scherm, veel tragere SSD, zwaarder, weet niet zeker of die een backlit tobo heeft, geen lichtsensor, glossy scherm, duurder, tobo heeft wel iets langere slag. En vergeleken met de nieuwe generatie Z (die dan wel weer duurder is dan de Z21L9 van 999) is de CPU ook fors sneller.

Ecodan warmtepomp

• Vinand
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 23:41:
3g hoeft voor mij niet doe ik wel via mn telefoon ;)
Nu zit ik ook ff naar macbooks te kijken en is een 13 inch air met 4 gig ram en 128 gig SSD vergelijkbaar met de vaio z?
Kort maar krachtig antwoord: Nee... Macbook word in het algemeen gezien als een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ook op het gebied van virussen daarop scoort Mac beter toch?
Of hebben ze dat voordeel ook al niet meer?

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 00:01:
Slechter scherm, veel tragere SSD, zwaarder, weet niet zeker of die een backlit tobo heeft, geen lichtsensor, glossy scherm, duurder, tobo heeft wel iets langere slag. En vergeleken met de nieuwe generatie Z (die dan wel weer duurder is dan de Z21L9 van 999) is de CPU ook fors sneller.
En ten opzichte van die z21?

Verwijderd

Topicstarter
Er is deze week een actie bij Sony waardoor je een nvidea kaart cadeau krijgt. Is deze set up niet beter dan die z behalve de hdd ipv de ssd?

• Vinand
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 00:27:
Virussen heb je ook voor de mac, het is nu alleen nog een leuke vorm van marketing voor de Apple verkopers en fans. En echt virussen voor windows, die je computer helemaal slopen heb je tegenwoordig nauwelijks meer. Zeker de dagen van vandaag heb je met een gratis anti virus scanner (Avira/AVG) gewoon geen probleem mee.
Hetzelfde, De Vaio Z21l wint het op letterlijk 90% van alle fronten ten opzichte van de Macbook.

De Z3x series zijn in principe hetzelfde als de Z2x series. Helemaal hetzelfde design, alleen de CPU is naar de nieuwste generatie verbeterd... Daarbij praat je dus puur over rekenkracht met zware programma's, wat je met jou gebruik dus niet gaat merken... Jammer genoeg ligt de prijs ook een stuk hoger wat het in jouw geval dus niet veel uitmaakt welke CPU je nou moet hebben. Dus ik zou in jouw geval gewoon die laptop z21l9e nemen, dat is gewoon een baas van een laptop.
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 00:40:
Er is deze week een actie bij Sony waardoor je een nvidea kaart cadeau krijgt. Is deze set up niet beter dan die z behalve de hdd ipv de ssd?
De Vaio S series (die dus de huidige actie hebben) zijn gemaakt voor wat zwaardere performance op portability. Hierbij praat je dan puur over gamen omdat de GPU (Nvidea) het unieke is aan de laptop en opzichte van de rest van de markt. Het is alsnog een zeer goed laptop, maar niet voor jouw doeleinden gemaakt. De Vaio S geeft namelijk minder op het gebied van portability en scherm om daarmee te compenseren. Het scherm is namelijk een flink stuk slechter op het gebied van kleurenproductie, met ook nog een vervelende screen indoor effect. Daarnaast is de laptop zo een 1,7kg waar de Vaio Z series 1,15 kg weegt... En as het laatste punt mis je inderdaad ook zaken zoals Raid 0 SSD...

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 00:27:
OSX wordt nu zoveel gebruikt dat het voor virus- en malwaremakers steeds interessanter wordt om ook troep te maken voor Apple.
Ja dat heb ik in die post allemaal opgenoemd :P
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 00:40:
+ Hybride GPU
+ Je kan zelf onderdelen als HDD en RAM vervangen
+ Normaal tobo

- 40% Zwaarder
- Slecht scherm
- geen RAID 0 SSD

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Thx!!

• JT

JT

VETAK y0

Had je al gezegd ;)

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1