Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ultrabook werk/studie/spelletje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar de juiste ultrabook en ik wilde jullie graag om advies vragen. Ik ben regelmatig onderweg en van huis en moet wel kunnen blijven werken, vandaar de keuze voor een ultrabook. Ik heb vaak een stopcontact in de buurt, dus ultralange batterijduur is niet nodig. 4-5 uur lijkt me voldoende.

Het gaat dus om werk/studie (vnl. tekstverwerking), maar af en toe wil ik wel eens een spelletje spelen. Niet de allernieuwse op de allerhoogste settings natuurlijk, dan haal ik wel een desktop, maar bijvoorbeeld Civilization V (hoewel me dat dus moeilijk lijkt op een ultrabook, op lagere settings moet het misschien kunnen?).

Qua budget zit ik rond de €1.000 te denken. Er kan wel een paar honderd euro bij, maar als het niet noodzakelijk is bespaar ik dat geld liever.

Een aantal eisen waar ik verder aan zit te denken:
13.3", geen touchscreen. Resolutie maakt me niet heel veel uit. Full HD is geen noodzaak.
i5 processor, i7 lijkt me niet noodzakelijk en niet binnen het budget te passen.
256GB SSD.
Minimaal Intel HD 4000. Ik weet niet of een aparte gfx-kaart haalbaar/noodzakelijk is gezien het budget/eisen.
4/8 GB RAM weet ik niet, wat raden jullie aan?
Windows 7 of 8 maakt me weinig uit.

Lijkt zoiets mogelijk binnen dit budget, of zal ik zo'n €200 meer uit moeten geven?

Ik kan nog niet echt wegwijs worden in de verschillende modelnummers van de merken en de serienummers van de CPU's. Ik dacht zelf aan een Asus Zenbook of iets uit de Samsung 9 series. Die Acer Aspire S7 is natuurlijk een prima apparaat, maar goed aan de prijs.

Is er nog iets dat ik vergeten ben te zeggen? Ik hoop dat ik een beetje een realistisch beeld heb geschetst.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had natuurlijk wat specifieker naar de pricewatch moeten kijken.
Op het eerste gezicht zou ik denken aan de Asus UX31A-R4002V (pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002V) (en wat is dan weer het verschil met de R4002H?)

Is zo'n i7 CPU in dit geval het extra geld waard en zal ik bijvoorbeeld voor een Asus UX31E-RY010V moeten kiezen?

Die UX32 serie duidt er voornamelijk op dat er een gfx-kaart bijzit? Misschien is dan de Asus UX32VD-R4002H een optie, maar gaat dat ten koste van de SSD, of maakt dat hybride weinig verschil?

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Als je perse een 13 inch laptop wilt is de S13 van Sony een goede optie. Maar let wel, het scherm niet zo goed. Een andere optie is wellicht de S15. Welliswaar 15 inch, maar hij weegt maar 1.89kg en beschikt over een 1080p ips paneel. Komt met een i5, 640M LE 6gb ram en een 640gb hdd, Eventueel kan je de HDD nog zelf upgraden naar een SSD.

Een tip: Een SSD en RAM upgrade moet je NIET bij Sony kopen, dis hebben er een 1000000000% marge op.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:37
DE 13"-er is volgens vele een Macbook Pro of Macbook Air! Erg goede accuduur, licht, en ook voorzien van een SSD (air) of de optie deze in te bouwen(pro)? Dit is wel een optie die je moet liggen. Zelf raad ik de S13 aan boven een ultrabook, omdat je kan upgraden.

Het verschil tussen een i5 en een i7 leg ik altijd uit als het verschil tussen een BMW (i5) en een Porsche (i7). Beide zijn snel genoeg om je rijbewijs kwijt te raken, maar met de Porsche gaat het iets sneller. De i5 is namelijk al een snelle chip.

Verwijderd

Volgens mij is het ongeveer 3 jaar geleden dat ik iemand de macbook pro 13 'DE 13" heb horen noemen. De air is momenteel een beetje voorbij gestreefd door de UX31A, maar geen slechte keus. Melden dat het 'DE' notebook is gaat echter een beetje ver.

En, zeker in een 13" is een i7 onzin (ja ja vinand.. niet in de vaio Z). Je krijgt er een paar honderd Mhz bij. Als je waarde hecht aan een snelle CPU, koop dan iets met een volwaardige processor. Dan is een i7 met zijn 4 cores meteen zo'n 80% sneller dan een i5.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2013 00:31 ]

Verwijderd

Ik ben toevallig naar vrijwel dezelfde specs aan het kijken voor mijn verloofde. Budget ligt bij ons wel wat hoger....

De Sony 13" lijn is voor ons compleet afgevallen. De specs zijn goed, maar de schermen zijn echt heel erg slecht. Zijn allemaal TN schermen, met verschrikkelijk slechte kijkhoeken. (Erger dan gemiddeld.)

De Apple's zijn duur, maar blinken nergens in uit. De schermen zijn extreem spiegelend, en toetsenbord is matig. Ook geen optie dus.

De modellen die er het best uitkomen, zijn de Asus Zenbook, en de Samsung 9. De Samsung heeft een fantastisch scherm, mat, en ongelooflijk dun. Jammer genoeg is het toetsenbord eentje die vrijwel helemaal geen travel heeft, en ook nauwelijks enig gevoel aan de vingers geeft. Niet prettig. (maar dat is natuurlijk vrij persoonlijk...)
De UX31A heb ik nog niet in een winkel kunnen testen... lijkt me echter vrijwel gelijk aan de Samsung 9 serie. Toetsenbord bij de overige Zenbook modellen voelt iets prettiger dan de Samsung 9. Ik vermoed dat de UX31-A hetzelfde toestenbord heeft. Wat dat betreft voorlopig dus de voorkeur voor de Zenbook...

Nu heeft mijn verloofde echter net de Lenovo Yoga gezien, en is daar helemaal verliefd op geworden. Voelt bijzonder solide aan, en heeft een prettiger toetsenbord dan de anderen. Scherm is goed, wel spiegelend, maar lang niet zo hinderlijk als bij de Apple's. Heeft alleen niet zo'n heel snelle cpu, dus daarom toch nog iets verder aan het kijken.

Wat betreft het geheugen... 4GB is op dit moment meer dan zat. In principe verwacht ik niet dat de geheugen eisen erg zullen veranderen in de toekomst... applicaties hebben het al jaren niet meer ndoig, en met de nadruk op kleine lichte tablets op dit moment, is de trent zeker niet om meer geheugen te gaan gebruiken. Niettemin is het natuurlijk altijd prettiger als er 8GB in kan, mocht de toekomst toch anders uitpakken, maar het lijkt me killing feature.

HD4000 is voldoende om simpele spelletjes te spelen.

Snelle cpu kan natuurlijk prima in een 13". Geen reden waarom daar niets snels in mag zitten. NB: vrijwel alle mobile i7's zijn dual core, geen quadcore. Bij Notebooks is het verschil tussen i5 en i7 niet zo groot.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2013 13:58 ]

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:56:
Ik ben toevallig naar vrijwel dezelfde specs aan het kijken voor mijn verloofde. Budget ligt bij ons wel wat hoger....

De Sony 13" lijn is voor ons compleet afgevallen. De specs zijn goed, maar de schermen zijn echt heel erg slecht. Zijn allemaal TN schermen, met verschrikkelijk slechte kijkhoeken. (Erger dan gemiddeld.)
Tsja, het ligt er natuurlijk aan wat ts ermee wil doen. De S13 is voor gamen echt ideaal door de mogelijkheid er een geforce 640m le in te stoppen. Het scherm is mat, hetgeen je ook niet vaak tegenkomt meer tegenwoordig (helaas!). Vergeleken met de 'gemiddeld' laptop is het S13 scherm zeker beter. De resolutie is hoger en het scherm is mat afgewerkt.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 02:50
Leuke zoektocht, laat ons weten waar je op uitkomt.
Tikkie groter dan 13'' lijkt je niet wat? Zowel voor tekstverwerking als voor gamen lijkt mij dat wel prettig, en als je toch voor een ultrabook gaat wordt hij niet echt heel veel zwaarder/lomper ervan. Beetje gamen gaat toch wel lekkerder op 15'' oid, en bovendien kan je dan met name verticaal een hogere resolutie krijgen (>900 pixels ipv 768) wat voor werk/studie naar mijn mening wel buitengewoon prettig is.

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:26
Ik vind de Dell XPS 13 nog steeds een ontzettend mooie ultrabook. Echterblijken er nog wat issues mee te zijn (trackpad, ventilator geluid, screen flicker). Jammer, anders was dat misschien een kandidaat geweest

Flickr PSN ID= cheironnl

Verwijderd

Bij een 13.3" laptop zou ik net als eerder werd gesteld níet voor een Macbook van Apple gaan. Aan jouw eisen voldoet een Zenbook van ASUS prima. Zelf sta ik ook op het punt zo'n laptop aan te schaffen en een i5 is wat dat betreft meer dan voldoende. De prijs is daarnaast ook zeker aanvaardbaar: pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY003V
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:30:
Volgens mij is het ongeveer 3 jaar geleden dat ik iemand de macbook pro 13 'DE 13" heb horen noemen. De air is momenteel een beetje voorbij gestreefd door de UX31A, maar geen slechte keus. Melden dat het 'DE' notebook is gaat echter een beetje ver.
Toch moet ik zeggen dat voor veel studenten een Macbook haast een 'must' is. Het klinkt gek, maar elektronica van Apple geeft -zo denken ze dan- in een zekere zin status. iPhone, iPad, Macbook... Alles moeten ze hebben.

• Mosc
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:56:
Nu heeft mijn verloofde echter net de Lenovo Yoga gezien, en is daar helemaal verliefd op geworden. Voelt bijzonder solide aan, en heeft een prettiger toetsenbord dan de anderen. Scherm is goed, wel spiegelend, maar lang niet zo hinderlijk als bij de Apple's. Heeft alleen niet zo'n heel snelle cpu, dus daarom toch nog iets verder aan het kijken.
Voor wat het waard is, de beschikbare cpu-modellen voor de Yoga 13 zijn dezelfde die je ook in de andere ultrabooks tegenkomt. Wat betreft snelheid doet hij dus niet onder voor bijvoorbeeld de UX31A.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 16:18:
Bij een 13.3" laptop zou ik net als eerder werd gesteld níet voor een Macbook van Apple gaan. Aan jouw eisen voldoet een Zenbook van ASUS prima. Zelf sta ik ook op het punt zo'n laptop aan te schaffen en een i5 is wat dat betreft meer dan voldoende. De prijs is daarnaast ook zeker aanvaardbaar: pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY003V
De UX31E (niet de UX31A) valt kwalitatief erg tegen.

En wat betreft de yoga: mooie notebook, alleen maakt hij vrij veel herrie in idle.
cheiron schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:44:
Ik vind de Dell XPS 13 nog steeds een ontzettend mooie ultrabook. Echterblijken er nog wat issues mee te zijn (trackpad, ventilator geluid, screen flicker). Jammer, anders was dat misschien een kandidaat geweest
De koelings problemen zijn opgelost. Van de screen flicker heb ik nog nooit gehoord.
Echter: niet kopen. Dell heeft aangekondigd dat er binnenkort een 1080p scherm in komt. Daar wil je zeker op wachten.

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40
Ik heb recent een Samsung series 9 aangeschaft (15") en kan hem zeker adviseren! Bevalt me tot nu toe erg goed.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 16:55:
[...]

De UX31E (niet de UX31A) valt kwalitatief erg tegen.
Kun je misschien ook vertellen waarom?

Verwijderd

Tk55 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 16:59:
[...]

Kun je misschien ook vertellen waarom?
Significant slechter scherm dan de macbook air, die al geen erg goed scherm heeft. Slecht toetsenbord. Misschien een slecht touchpad.

En de XPS 12 is maar €50 duurder.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11 12:40

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik heb de UX31A, met fullhd en i7. Prima laptop voor dagelijks gebruik, ik neem hem elke dag mee naar school. De 256gb is voor schoolgebruik en dropbox prima. Echter heb ik meestal wel een 1tb usb3.0 2.5inch schijfje mee als ik langer van huis ben.

Prachtig scherm en kwaliteit van de behuizing is super. Schermkwaliteit is vergeleken met de Asus G74 wel flink beter, kleuren zijn veel frisser.

Mocht je willen weten hoe games draaien op de asus ultrabook, kijk dan op youtube. Staat vol met filmpjes betreffende games op een ultrabook

[ Voor 27% gewijzigd door Ghostrider op 09-01-2013 19:01 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel op dit moment om misschien te gaan voor de Asus Zenbook UX32VD. Windows 7 of 8 maakt me dus niet zoveel uit. Maakt de i5 of i7 praktisch nog wat uit voor de onderstaande modellen? Dan zou ik namelijk beter voor de i5 kunnen kiezen, gezien het budget.
pricewatch: Asus Zenbook UX32VD-R4002H
pricewatch: Asus Zenbook UX32VD-R3001H

Ten opzichte van de UX31A offer ik dan de SSD schijf op voor een grafische kaart en is de UX32VD geen unibody design. Daar kan ik denk ik wel mee leven.

Qua UX31A zat ik anders te denken aan een van de R4002 modellen. Dus met i5 i.p.v. i7, maar wel met 256GB SSD
pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002V

Ik moet er onderweg (e.g. trein of vliegtuig) op kunnen werken, dus lijkt 15" me echt te groot. Tekstverwerking en portability is het belangrijkst, spelletjes een (soms erg aangename) bijkomstigheid.

Verwijderd

De onderste UX32VD bevat een 768p scherm. Dat is een totale miskoop, een dergelijke resolutie en schermkwaliteit is gewoon niet acceptabel in dit prijssegment. Bovendien bevat de UX32VD slechte koeling.

€1000 is gewoon net iets te weinig voor een goede ultrabook. Als je echt onder de €1000 wilt blijven zou je de XPS 12 of 13 kunnen nemen, maar de meerprijs voor de UX31A is het naar mijn mening zeker waard.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie het inderdaad. Een UX32VD lijkt me echter geschikt vanwege de dedicated GPU.
Zou die lagere resolutie echt een dealbreaker zijn? Hij kost namelijk €1.000 en dat zou mooi passen.

€1.200 kan wel, maar als ik iets kan vinden dat past voor minder geld, dan dat is dat natuurlijk mooi.
Die R4002H staat trouwens al voor 1040e in pricewatch, maar lange levertijd. Weet ook niet hoe het zit met de betrouwbaarheid van die winkels?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2013 11:26 ]

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11 12:40

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Die dedeicated GPU is niet veel sneller, daarbij heeft die veel slechtere koeling. (lawaai e.d. check topics)

Asus Zenbook i7 256gb

Verwijderd

De UX32VD moet je inderdaad niet kopen vanwege de GPU. De koeling is namelijk ontoereikend voor de zwaardere games.

Verwijderd

Topicstarter
Echt zwaardere of nieuwe games hoef ik niet te spelen. Enige zwaardere game die ik me kan voorstellen is Civ V. Ik heb natuurlijk ook op notebookcheck.net gekeken, en daar zeggen ze dat ze de hitteproblemen alleen in extreme gevallen zien (http://www.notebookcheck....VD-Ultrabook.75591.0.html). Als Civ V daar onder valt is het inderdaad zonde om de UX32VD te nemen.

Ik lees nog even verder. Twijfel dus tussen de UX32VD en de UX31A.

Verwijderd

Topicstarter
Laatste update. De UX32VD is afgevallen vanwege mogelijke problemen met koeling en lawaai. Civ V op een ultrabook is misschien teveel gevraagd. Spelletje was bijzaak, dus vandaar dat de UX32VD afvalt.

Dan is de UX31A (pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002V) de eerste keuze, maar gezien de prijs twijfel ik nog over de Sony T/S13. Een beroerd scherm (en kleinere SSD), maar flink goedkoper.
pricewatch: Sony Vaio SVT1311W1E
of misschien
pricewatch: Sony SVT1312V1ES

Gelet op de prijs is er ook nog de Samsung 5 Series zonder SSD. Is dit nog het overwegen waard?
pricewatch: Samsung NP530U3C-A07NL

Zou overigens de eerste keer zijn dat ik bij een online winkel zo'n grote bestelling doe. Nog specifieke tips waar ik op moet letten (e.g. aftersales)?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:01:
Gelet op de prijs is er ook nog de Samsung 5 Series zonder SSD. Is dit nog het overwegen waard?
pricewatch: Samsung NP530U3C-A07NL
Nee. Voor een SSD ben je alsnog €100 kwijt, en dan zit je ook aan de €900.

Ik had het eerder al vermeld geloof ik. De XPS 13 kan je krijgen voor € 925 met 'redelijk' scherm. Voorheen was ik niet zo happerig om die laptop aan te raden vanwege koeling issues, maar die zijn nu opgelost. Alleen faalt het scherm alsnog op andere punten: 200cd/m op de accu is echt te weinig en de kijkhoeken zijn nog steeds waardeloos.

Dan heb je ook nog de XPS 12. Die gaat voor zo'n € 966 over de toonbank en is exact hetzelfde als de 13 (zelfde formaat, ook) op 2 punten na: het scherm is veel beter en kan je omklappen. En de koeling is totaal crap.

Alsnog raad ik aan iets meer uit te geven voor de UX31A. De meeste laptops in dit segment (met uitzondering van de XPS 12) zijn behoorlijk uitwisselbaar en bieden amper voordelen boven sommige laptops die al voor €600 te krijgen zijn. Waarom zou je de samsung 5 series nemen voor €800 als je voor €581 de inspiron 14z hebt met 128GB SSD? Als je bereid bent op marktplaats te shoppen naar een 2e-hands zakelik model krijg je nog meer voor minder.

Verwijderd

Topicstarter
UX31A-R4002V besteld bij 4Launch. Ben benieuwd.

• Beukgevaar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06-2021
Waarschijnlijk mis ik iets, maar is de "Asus Zenbook Prime UX31A-R4003H" voor hetzelfde geld niet beter?

[ Voor 11% gewijzigd door Beukgevaar op 27-01-2013 23:57 ]

• Reiben
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Reiben

Private First Class

Beukgevaar schreef op zondag 27 januari 2013 @ 23:51:
Waarschijnlijk mis ik iets, maar is de "Asus Zenbook Prime UX31A-R4003H" voor hetzelfde geld niet beter?
Je doelt waarschijnlijk op die 1157 euro van BCC maar dat was alleen tijdens de BTW actie van de Mediamarkt en nu is de prijs dus weer terug op het oude niveau.
Pagina: 1