Advies gevraagd voor aankoop 32 / 37 inch Full HD TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153794

Topicstarter
Wij hadden nog een oude CRT 100hz breedbeeld TV die het nu definitief heeft begeven. Nu zijn we dus op zoek naar een geschikte TV ter vervanging.

Graag willen we een Full HD TV met een goede beeldkwaliteit met een aantrekelijke prijs / kwaliteit-verhouding.
Het lijkt me ideaal om eindelijk in een fatsoenlijke resolutie foto's op de TV te kunnen kijken vanaf een usb-stick of vanaf een laptop of het netwerk.
Wij willen straks natuurlijk graag digitale-TV kijken, dus een CI+ aansluiting is een must en een certificering voor kabelaanbieder Ziggo zeer wenselijk.
Wat mij betreft hoeft er geen 3D functionaliteit op te zitten, maar dat krijg je er tegenwoordig meestal standaard bij geloof ik.
SMART ben ik nog niet helemaal over uit. Internetten op de TV hoeft voor mij niet, social media onzin ook niet, maar ik wil wel graag een EPG (elektronische TV gids).
De mogelijkheid om programma's terug te kijken lijkt me ook handig, maar daar kom ik nog op terug.

Met deze eisen in het achterhoofd heb ik een lijstje samengesteld met specificaties die ik daarvoor wenselijk acht.

Richtprijs: €550,- á €650,-
Schermdiagonaal: 32" / 37"
Resolutie: Full HD
Aansluitingen: HDMI, DVI, SUB-D, LAN, USB, Scart (en natuurlijk de standaard TV aansluitingen voor Coax, composiet)
Overige functies: EPG, DLNA

Uiteindelijk heb ik deze modellen op mijn voorlopige lijstje gezet:

LG 32lm660s
pricewatch: LG 32LM660S

Samsung 32ES6570
pricewatch: Samsung UE32ES6570

Samsung 32ES6710
pricewatch: Samsung UE32ES6710

Op papier lijkt de LG zeer interessant, omdat deze volledige ondersteuning heeft voor de nederlandse uitzending gemist, rtl gemist en andere zenders. De Samsung heeft dat slechts heel beperkt voor de publieke omroepen.

Hoewel ik graag programma's terug wil kijken begin ik me nu echter af te vragen of die functionaliteit op de TV wel zo nodig is. Biedt Ziggo zelf ook niet een dergelijke dienst aan voor zijn zenderaanbod? Dan zou dit voordeel van de LG t.o.v. de Samsungs wegvallen of niet?

In reviews en hier op het forum wordt de LG nogal bekritiseert vanwege de beeldkwaliteit. Er zit een ander paneel in dan bij de Samsungs, waardoor hij een betere kijkhoek heeft, maar dat gaat ten koste van de beeldkwaliteit. Hij schijnt meer last te hebben van vaagheid bij bewegende beelden en de zwarttinten zijn niet donker genoeg.
Ik weet niet in hoeverre dit merkbaar gaat zijn in de praktijk, maar beeldkwaliteit is wel belangrijk natuurlijk, daar koop je de TV uiteindelijk voor.

De samsungs ontlopen elkaar niet veel, alleen schijnt de 6710 een iets betere beeldkwaliteit te bieden.

Morgen ga ik eens bij de mediamarkt kijken, hopelijk hebben ze beide TV's daar staan en kan ik het eens in de praktijk bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:48

CeesKees

I rest my Kees

Inhoudelijk wellicht later.. Maar mijn (gouden) tip aan een ieder die een TV wil gaan kopen...

Koop een maat groter dan je nodig denkt te hebben. Dus in jouw geval groter dan 37''. Je went er zo snel aan, helemaal met de HDinput van tegenwoordig.

Mocht je willen weten hoe groot het nu werkelijk is? Maak van karton een plaat net zo groot als je toekomstige TV is. Daarmee kun je goed kijken hoe het uitpakt.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-07 12:47
Ik zou zoals hierboven ook gaan voor een grotere. Pak dan het formaat 40inch.

40inch modellen zijn vaak ook goedkoper dan 37inch. Dit is een minder voorkomende grootte!

Ik ben zelf erg tevreden over mijn 40inch Samsung (ue40es5500). Deze heeft geen 3D optie, maar wel smarttv. Ook genoeg aansluiting en is Ziggo certified.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
In deze verliest de LG van de beide Samsung modellen. De Samsung modellen hebben namelijk een 100Hz LCD paneel waar de LG een 50Hz paneel heeft. Dat ga je terug zien in de motion resolution wat staat voor de resolutie tijdens bewegende beelden. Bij het 50Hz paneel van de LG krijg je motion blur wat onscherpte is en strepen veroorzaakt bij hoge contrasten. Denk aan het verhaal van de bal welke geen bal is maar een ovaal.

Met een 100Hz paneel heb je daar minder last van en bij een 200Hz paneel zelfs geen last.
De pricewatch: Sony KDL-32HX750 heeft zo'n 200Hz paneel wat dus goed is voor de motion resolution. Daarnaast levert Sony ook een redelijk goed out of the box kleur reproductie dus als je niet van plan bent om te kalibreren, zit je daar ook al goed. Echter is het altijd aan te raden, ook al zou je het zelf doen. Hij past ook nog eens goed in je budget.

Echter ben ik het wel eens met de rest. Ga niet voor zo'n klein model maar voor een groter model. Al zit je er maar 2 meter vanaf, 40/42" kan makkelijk op die afstand en als je via de Ziggo CI+ module kijkt, zijn veel zenders ook in HD waardoor het qua scherpte ook helemaal goed komt.

Ook de niet HD zenders zullen, bij een goede televisie met de juiste jaggies reduction, er scherp uitzien. Niet zo scherp als HD zenders, maar tenminste niet op die manier onscherp dat je pixels gaat tellen.

Nou is het wel zo dat je in veel gevallen met een grotere televisie ook duurder uit bent, maar in dit geval brengt het een voordeel mee. Dat is dat je met een 42" televisie ook voor plasma kunt kiezen en plasma biedt voor dezelfde prijs als een LCD een betere beeldkwaliteit. Bijvoorbeeld de pricewatch: Panasonic Viera TX-P42ST50 welke in mijn ogen de beste prijs/kwaliteit heeft en ook de televisie van 2012/2013 is. Als je deze haalt bij de Media Markt inclusief de BTW weg ermee actie, kun je behoorlijk goedkoop uit zijn en een hele goede televisie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dimens schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:00:
In deze verliest de LG van de beide Samsung modellen. De Samsung modellen hebben namelijk een 100Hz LCD paneel waar de LG een 50Hz paneel heeft. Dat ga je terug zien in de motion resolution wat staat voor de resolutie tijdens bewegende beelden. Bij het 50Hz paneel van de LG krijg je motion blur wat onscherpte is en strepen veroorzaakt bij hoge contrasten. Denk aan het verhaal van de bal welke geen bal is maar een ovaal.
Bedankt voor de toelichting. Ik was er van uit gegaan dat de LG ook een 100hz paneel had, omdat zowel de LG en Samsungs als 400hz tv's worden geadverteerd. Goed dat je mij daar op wijst, want die motion blur heb je liever niet natuurlijk.
Heb jouw informatieve bijdrage elders op intenet ook gevonden en gelezen. Dank voor die uitgebreide omschrijving. Het was een zeer welkome uitleg!

Dan zou de LG dus eigenlijk afvallen en blijven de Samsungs over. De sony had ik eerder links laten liggen, omdat deze minder goed werden gewaardeerd dan de Samsungs en LG's. Bij deze voeg ik de Sony toch weer toe aan het lijstje i.v.m. het snellere paneel. Vraag me alleen wel af of het het gebrek aan microdiming zou gaan missen. Ook ondersteunt de Sony minder formaten / codecs dan de Samsung of LG.

Plasma geeft hele mooie kleuren, dat begrijp ik. De kijkhoek is ook veel beter. Toch ben ik een beetje terughoudend om twee redenen. Ten eerste hoor ik nog steeds van 'inbranden' en bijvoorbeeld logo's die vaag in beel blijven staan. Ten tweede is 42" waarschijnlijk net te groot, maar dat ga ik morgen in de winkel beoordelen.

Eerdere reacties adviseerden ook al om een maatje of twee groter te overwegen. Daar ga ik zeker over nadenken.
Mediamarkt heeft idd een BTW kortingsactie binnenkort, maar ik zie ook dat sommige TV's ruim duurder geprijst zijn t.o.v. aanbieders in de pricewatch.

De vraag m.b.t. het SMART deel blijft ... hoe belangrijk is het? Indien ik uitzending gemist (publieke omroepen en de commerciele zenders) ook gewoon via Ziggo kan terugkijken, dan maakt het SMART deel mij eigenlijk helemaal niets meer uit. Dan is het niet erg dat Samsung, Sony en Panasonic dit niet volledig ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:48

CeesKees

I rest my Kees

SMART is (wat mij betreft) totaal niet belangrijk.

Internet heb ik op mijn telefoon, tablet, laptop en computer. Dat hoeft niet op mijn TV.

Media speel ik af met een mediaspeler, niet met mijn TV (die geeft het weer)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-07 11:20

Sorbo

Uw hulp in huis!

Als je uitzending gemist op je TV wil kijken zou ik het zeker in de TV nemen, in plaats van via je provider.

Via je provider wordt t namelijk gezien als extra dienst die de provider jou levert, waardoor ze altijd het recht houden je ervoor te laten gaan betalen mochten ze daar opeens geld in gaan zien. Via je TV ben je dus van niemand afhankelijk, en kun je zolang die dienst nog zo bestaat altijd gewoon blijven kijken.

Het is nooit helemaal zeker natuurlijk, maar als je TV het kan, ben je in ieder geval niet afhankelijk van je provider ervoor.

Voorbeeldje: Glashart Media: Betalen voor RTL Gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Anoniem: 153794 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:51:
[...]

Bedankt voor de toelichting. Ik was er van uit gegaan dat de LG ook een 100hz paneel had, omdat zowel de LG en Samsungs als 400hz tv's worden geadverteerd. Goed dat je mij daar op wijst, want die motion blur heb je liever niet natuurlijk.
Heb jouw informatieve bijdrage elders op intenet ook gevonden en gelezen. Dank voor die uitgebreide omschrijving. Het was een zeer welkome uitleg!
Nee. Het aantal Hz waarmee geadverteerd wordt is overal weer verschillend. Waar Sony bij 400Hz Motion Flow XR een 200Hz paneel heeft, is dat bij LG met 400Hz Motion Clearity Index (MCI) weer een 50Hz paneel.

Echter hoeft een 50Hz paneel niet altijd slecht te zijn hoor. Sommige televisies zijn in staat om met een 50Hz paneel toch een goed plaatje met weinig/geen motion blur neer te zetten.
Dan zou de LG dus eigenlijk afvallen en blijven de Samsungs over. De sony had ik eerder links laten liggen, omdat deze minder goed werden gewaardeerd dan de Samsungs en LG's. Bij deze voeg ik de Sony toch weer toe aan het lijstje i.v.m. het snellere paneel. Vraag me alleen wel af of het het gebrek aan microdiming zou gaan missen. Ook ondersteunt de Sony minder formaten / codecs dan de Samsung of LG.
Microdimming is geen officiële benaming voor het dimmen van LCD backlight. De Sony beschikt namelijk ook over deze technologie en noemt het hier Dynamic Edge LED. De officiële benaming is denk ik backlight dimming, al ben ik niet zeker hiervan.

Om media af te spelen zou ik niet de interne speler gebruiken maar een mediaspeler. De interne speler mist op vrijwel elk systeem bepaalde functies en ook codecs waardoor je altijd beperking hebt. Een goede mediaspeler heeft dit niet en in sommige gevallen gebruiken ze nog wel eens betere codecs voor een betere beeld dan de interne mediaspeler.
Plasma geeft hele mooie kleuren, dat begrijp ik. De kijkhoek is ook veel beter. Toch ben ik een beetje terughoudend om twee redenen. Ten eerste hoor ik nog steeds van 'inbranden' en bijvoorbeeld logo's die vaag in beel blijven staan. Ten tweede is 42" waarschijnlijk net te groot, maar dat ga ik morgen in de winkel beoordelen.
Inbranden is ook het eerste waar men aan denkt bij het horen van plasma. Het wordt nog steeds veel gebruikt om mensen bang te maken voor plasma, maar dat is nergens voor nodig. Inbranden komt namelijk bijna niet voor en je moet bijna je best doen om dit te krijgen. Iemand die elke dag hetzelfde programma de hele dag aan heeft staan, zou het krijgen ja. Maar als je niet een programma voor dagen lang kijkt, is het niet iets waar je bang voor hoeft te zijn.

Image retention (IR) is iets wat wel voorkomt. Dit wil zeggen dat je voor een bepaalde tijd wel inbranding krijgt. Na een avond een bepaalde zender te hebben gekeken, zou je het dus kunnen zien. Maar het verdwijnt en is dus niet permanent. En meestal is het ook aleen te bezichtigen wanneer je daarna een egale kleur aan hebt staan zoals wit.

IR kun je ook minderen door de eerste 200 uur een break in DVD te draaien om daardoor het fosfor gelijkmatig te slijten. Deze slijtage in de eerste 200 uur is het belangrijkste en als dit gelijkmatig gaat, zul je het minst last hebben van IR. Ook kun je op laag contrast en lage luminance het beeld inspelen. Deze manier wordt door de meeste gebruikt zodat je alsnog gewoon televisie kunt kijken.

Je zou de Tweakers in het Panasonic Plasma topic kunnen vragen hoe zij het ervaren en daarbij ook kunnen vragen of zij de televisie hebben ingespeeld.
Eerdere reacties adviseerden ook al om een maatje of twee groter te overwegen. Daar ga ik zeker over nadenken.
Echt waar, ik zou echt een maatje groter nemen. Als je het geld ervoor hebt, zeker doen. Persoonlijke ervaring zegt ook al dat 32" te klein is en groot heel snel gaat wennen. Houdt er ook rekening mee dat een CRT televisie vrij dik is en een LCD/Plasma dus ook verder naar achter komt te staan waardoor de afstand van de televisie groter is.

Mijn ouders hebben nu een 32" televisie op 3 tot 6 meter afstand. maar zouden ook liever groter willen hebben. Zij kwamen ook van een CRT televisie af en zitten nu te wachten tot ik mijn 40" televisie ga vervangen zodat ik deze aan hun kan doorverkopen tegen een lage prijs. Maar aangezien ik geen geld daarvoor heb, zal dat nog wel even duren.

Zelf zou ik op de 2.5 meter die ik nu van mijn televisie vandaan zit nog een maat groter willen hebben.
Mediamarkt heeft idd een BTW kortingsactie binnenkort, maar ik zie ook dat sommige TV's ruim duurder geprijst zijn t.o.v. aanbieders in de pricewatch.
Als ik jou was zou ik ook kijken naar hoe de webshops zijn. Of ze Nederlandse modellen of buitenlandse/Duitse modellen leveren of modellen voor de Nederlandse markt. En of ze ook goede regelingen hebben m.b.t. garantie e.d. want daar kan een groot verschil in zitten.
De vraag m.b.t. het SMART deel blijft ... hoe belangrijk is het? Indien ik uitzending gemist (publieke omroepen en de commerciele zenders) ook gewoon via Ziggo kan terugkijken, dan maakt het SMART deel mij eigenlijk helemaal niets meer uit. Dan is het niet erg dat Samsung, Sony en Panasonic dit niet volledig ondersteunen.
Er is niet een Smart platform wat alle zenders ondersteunt. LG is in deze wel het beste door een snel platform en een goede besturing te leveren. Philips doet het hier het slechtst in door een ontzettend traag systeem te hebben en Sony heeft niet zo'n groot aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:39

IkWilbert

Het is mij!

Samsung heeft de publieke en commerciële zenders in het smart platform. Voordeel is dat je dit gratis kunt gebruiken. Bij ziggo betaal je al snel 0,45 of 0,95 cent per programma.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
IkWilbert schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:49:
Samsung heeft de publieke en commerciële zenders in het smart platform. Voordeel is dat je dit gratis kunt gebruiken. Bij ziggo betaal je al snel 0,45 of 0,95 cent per programma.
Het probleem bij Samsung is dat ze het er ook gewoon zo weer af kunnen halen. Lees het Samsung topic maar eens door, daar wordt nog wel eens geklaagd dat apps gewoon verdwijnen na een geforceerde update. Sowieso zie ik het forcerende updaten in het Samsung platform als een enorme nadeel. Updaten komt te vaak voor en je moet updaten voordat je van een app gebruik kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag ben ik een mediamarkt binnen gestapt om enkele van de bovenstaande genoemde TV's met elkaar te vergelijken.
Mijn verwachtingspatroon kwam totaal niet overeen met hoe de TV's daar in de praktijk hingen.

De LG 32lm660s hing er wel, maar grotere maten hadden ze niet. Het viel me op dat de kijkhoek erg tegenviel. Op papier zou dit paneel een betere kijkhoek moeten bieden dan de Samsung (en Sony).
De realiteit was echter dat de Sony naar mijn idee een betere kijkhoek had! Ook vond ik de Sony van de drie qua beeld waarschijnlijk het mooist.
Totaal onverwacht, want Sony had ik voor de suggestie van Dimens niet eens overwogen!

De Panasonic plasma heb ik ook gezien en vergeleken met de Samsung ES7610. Ondanks de hooggespannen verwachtingen viel het beeld mij tegen. Het zwart is inderdaad beter dan van de LCD tv's, maar ik vond het zwart van bijvoorbeeld de Samsung ES7610 niet storend.
Wat wel erg opviel bij de Panasonic Viera TX-P42ST50 was dat het beeld veel doffer of donkerder was. Vergeleken met de Samsung leek de witbalans niet goed te zijn, net alsof er een dikke waas of mistlaag over de TV hing?

Mogelijk waren de instellingen van de TV's niet goed of de omstandigheden in de winkel misleidend. Ik had verwacht dat de Panasonic plasma het mooiste beeld zou geven, maar dat was in de winkel niet zo.

Wel ben ik er van overtuigd dat een maatje groter een goede tip was. De keuze is er nu echter niet makkelijker op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Anoniem: 153794 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:51:
Vandaag ben ik een mediamarkt binnen gestapt om enkele van de bovenstaande genoemde TV's met elkaar te vergelijken.
Mijn verwachtingspatroon kwam totaal niet overeen met hoe de TV's daar in de praktijk hingen.

De LG 32lm660s hing er wel, maar grotere maten hadden ze niet. Het viel me op dat de kijkhoek erg tegenviel. Op papier zou dit paneel een betere kijkhoek moeten bieden dan de Samsung (en Sony).
De realiteit was echter dat de Sony naar mijn idee een betere kijkhoek had! Ook vond ik de Sony van de drie qua beeld waarschijnlijk het mooist.
Totaal onverwacht, want Sony had ik voor de suggestie van Dimens niet eens overwogen!
Kijkhoek kan verschillende dingen zijn. IPS heeft op papier inderdaad de beste kijkhoek en dat is ook zo, als je kijkt naar kleuren. De kleuren bij een IPS paneel verzadigen namelijk minder dan dat van TN, MVA en PVA maar andere dingen kunnen wel weer veranderen bij de kijkhoek zoals luminantie of zwartwaarde wat inderdaad bij LG en ook Panasonic wel veranderd.

Maar bij kijkhoek wordt er voornamelijk gesproken over de verzadiging van kleuren (saturation).
De Panasonic plasma heb ik ook gezien en vergeleken met de Samsung ES7610. Ondanks de hooggespannen verwachtingen viel het beeld mij tegen. Het zwart is inderdaad beter dan van de LCD tv's, maar ik vond het zwart van bijvoorbeeld de Samsung ES7610 niet storend.
Wat wel erg opviel bij de Panasonic Viera TX-P42ST50 was dat het beeld veel doffer of donkerder was. Vergeleken met de Samsung leek de witbalans niet goed te zijn, net alsof er een dikke waas of mistlaag over de TV hing?
Klopt. Als ik in de winkel naar een plasma televisie kijk, vind ik LCD ook veel aantrekkelijker. Dat komt door verschillende redenen.
  1. Slechte instellingen;
    Televisies zijn in de winkels sowieso al slecht ingesteld omdat ze daar in de winkel-modus staan. In deze modus staan alle instelling veel te hoog en is het beeld verre van natuurlijk. Contrast, kleur, luminantie, helderheid etc., allemaal niet zoals het moet. Maar dit trekt wel publiek en met de juiste beelden kan dat er heel aantrekkelijk uitzien. Eigenlijk is hetgeen wat je dus in de winkel ziet een leugen, vies, bijna oplichterij. Maar aan de andere kant moeten ze dat ook wel. En dan komen we bij;
  2. Omgevingslicht;
    In de winkels wordt meestal gebruik gemaakt van TL-verlichting. Een heel fel en aanwezig licht wat een negatief effect heeft op het beeld van de televisies. Televisies moeten dus ook fel zijn want anders vallen ze niet op. En een televisie dat niet opvalt, verkoopt niet.

Plasma is hierdoor wel flink in het nadeel. Plasma heeft namelijk niet zo'n hoge luminantie als dat LCD heeft en self-illuminated schermen presteren ook slechter bij verlichting. Daardoor krijg je dus een grauw scherm en door de TL-verlichting een bruine gloed over het scherm.
  3. Hertz;De TL-verlichting in de winkels trilt, oftewel Hz. Dit heeft ook een negatieve werking op plasma televisie wat ook trilt. Plasma trilt op een andere frequentie dan de TL-Verlichting doet en wat je daardoor krijgt is dat je ogen zich niet kunnen aanpassen aan een van de twee trillingen. Onze ogen, of eigenlijk hersens, passen zich aan op de trillingen van de TL-verlichting waardoor deze zich dus goed niet meer aanpassen op dat van plasma. En dat uit zich dus in trillingen bij de plasma televisie.
Mogelijk waren de instellingen van de TV's niet goed of de omstandigheden in de winkel misleidend. Ik had verwacht dat de Panasonic plasma het mooiste beeld zou geven, maar dat was in de winkel niet zo.
Eigenlijk zou je dus de televisies in een leefomgeving moeten bekijken met de juiste instellingen wil je het eerlijk met elkaar vergelijken. Helaas zijn er maar weinig winkels die dat kunnen bieden. Ze zijn er wel hoor, winkels met ook een verduisterde omgeving, maar dan moet je goed zoeken.

Of vertrouwen op een aantal andere mensen welke toch ook voor plasma hebben gekozen en die je het nu ook zouden aanraden. Eenmaal dat het in je huiskamer staat, ben ik ervan overtuigd dat heel je mening over de slechte beeldkwaliteit in de winkel is bijgetrokken en je ontzettend blij bent dat je niet voor een van de andere televisies bent gegaan.
Ik heb het meermaals zien gebeuren dat men bang was voor de aankoop maar nu niets anders meer zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide reactie Dimens! :-)

Onze huiskamer is vrij licht met drie grote ramen in de hoek waar de TV moet komen te staan. Dat zou een probleem voor een plasma tv kunnen zijn begreep ik, omdat het lastig is overdag voldoende te verduisteren.
Zoals ik gisteren in de praktijk ondervond is het lastig om een goed oordeel te vormen in de winkel. Daarom ga ik vanavond bij iemand langs die ook een plasma tv heeft staan. Dan kan ik deze in een natuurlijke omgeving bewonderen. Morgenavond gaan we dan maar weer langs de media markt, want de BTW acties zijn natuurlijk wel aantrekkelijk voor bepaalde modellen.

De LED opties zijn wat mij betreft nu nog de Samsung ES6710 en de Sony HX750. De Sony heeft mooi beeld, maar laat het afweten qua smart functionaliteit. Hij heeft zeer beperkte ondersteuning voor uitzending gemist diensten van nederlandse zenders. Ook ondersteund deze slechts een beperkt aantal formaten en codecs.
De Samsung doet het wat dat betreft veel beter, die heeft nu ondersteuning voor uitzending gemist van de publieke omroepen en sinds kort ook voor de diensten van RTL en SBS. Qua formaten zit het bij de Samsung wel snor. Die speelt bijna alles af vanaf USB of het netwerk. Enige onzekerheid is of dit model ook last heeft van 'motion judder'. Dat zou vervelend zijn, omdat dan de wens om TV te kunnen kijken via de Ziggo CL+ zonder extra decoder niet kan worden gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Waar je rekening mee moet houden is dat niet één televisie goed in een fel verlichte kamer is. Bij normale verlichting zul je er geen last van hebben, maar als de zon fel op je televisie staat, zie je hoe dan ook geen beeld.

In dat geval zul je altijd moeten verduisteren, ongeacht welke televisie je hebt.

Dat plasma donkerder is dan LCD klopt en klopt niet. Het ligt er namelijk aan om welke plasma televisie het gaat. Het is ook niet per definitie zo dat een LCD televisie altijd veel luminantie geeft, dit is ook weer per model verschillend.

De Panasonic ST50 heeft bijvoorbeeld weer een goede luminantie waardoor je in zonnige kamers ook gewoon een goed beeld hebt. Maar een Panasonic UT50, een model lager, heeft daar weer veel meer moeite mee. Daar zou je toch weer meer moeten verduisteren voor een goed beeld.

Wat meer meespeelt is spiegeling. Dit geldt voor plasma en voor LCD met een glossy coating. Plasma heeft een glasplaat voor het paneel zitten en deze spiegelt. Nou zijn er wel allemaal filters op het paneel wat dit deels doet voorkomen, maar helemaal weg krijg je het niet. Dat is inderdaad een nadeel van plasma en je zou dus even moeten kijken of jij last zult krijgen van spiegeling op de plaatsen waar jij zit. Als er dus een raam achter je is, dan zul je zeker last daarvan krijgen.

Maar dit geldt ook voor LCD. LCD heeft matte en glossy schermen. Glossy is vrij gevoelig voor spiegeling net zoals plasma dat is. Van de Samsung ES6710 serie weet ik dat deze een glossy scherm heeft, dus ook als je van plan bent om deze televisie aan te schaffen moet je daar rekening mee houden.

De Sony HX750 heeft een matter scherm waardoor hij dus minder gevoelig is voor spiegeling. Dit kun je ook heel mooi in winkels zien of ze een glossy of mat scherm hebben door hem even uit te zetten.

Qua smart omgeving, een HTPC of mediaspeler is in mijn inziens toch nog altijd veel en veel beter. Op de televisie zelf zit je altijd met restricties waar dat bij een HTPC en veel mediaspelers niet zo is. Zo worden er wel veel bestanden geaccepteerd op een Samsung televisie, maar niet alles is af te spelen. Met een HTPC of mediaspeler heb je dit veel minder/niet en wel de zekerheid dat je iets af kan spelen.

Ik gebruik zelf een HTPC inclusief XBMC software om mijn films af te spelen. In mijn ogen de beste manier. Zo kan ik ook gewoon het internet op om video's van het internet af te spelen.
Pagina: 1