3 vragen & Samsung NP535U3C-A03NL

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-07 20:01
Beste allemaal,

Ik zou heel graag een situatie willen schetsen en hierbij 3 vragen willen stellen:

Ik heb recent een Asus n56vz aangeschaft. (Ik heb hierin een Samsung 830 256GB SSD geplaatst en de HDD met caddy in plaats van de optische drive gedaan). Ik ben nu van plan mijn RAM up te graden naar 2 x 8GB. Bijvoorbeeld: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10. Op internet lees ik talloze verhalen dat dit niet zou werken.

Vraag 1: Ondersteunt mijn laptop deze RAM?

Mijn vriendin wil graag een nieuwe laptop kopen. Deze mag niet veel meer dan 600 euro kosten, moet licht zijn en +- 13 inch. Verder gebruikt ze deze voor webbrowsen, skypen en wat office af en toe. Daarom dat ik dat Samsung NP535U3C-A03NL de beste keuze is voor haar. Ik heb zelf nog wel een SSD liggen die ik in haar laptop zou willen zetten.

Vraag 2: Is dit de beste keuze op dit moment op de markt?

Tot slot de hamvraag. Ik lees op internet dat het uitbreiden van de RAM van de Samsung laptop grote gevolgen heeft in positieven zin voor de prestaties van de laptop.

Vraag 3: Als ik mijn eigen RAM vervang, dan haal ik uit mijn Asus N56vz 2 x 4GB. Kan ik er hier 1 van plaatsen in de nieuwe samsung laptop van mijn vriendin?

Alvast heel hartelijk dank voor het lezen en beantwoorden van deze vragen. Ik zal zelf actief online zijn om jullie eventuele vragen te beantwoorden.

Vriendelijke groet,
Freek Hobelman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 21:19
Ik heb dezelfde Asus laptop dus ik kan je wel helpen.

1: Ja, dat kan, Ik heb er 16GB DDR3 1600Mhz in. Wel van Kingston, namelijk deze: pricewatch: Kingston KTA-MB1600/8G Werkt perfect :).

2: Als ik puur naar de specificaties kijk denk ik niet, maar ik ben niet zo van de ultrabooks, dus ik laat het graag aan iemand anders over.

3: Samsung gebruikt waarschijnlijk langzamer geheugen in de 5 serie, dus dan klokt die uit je asus wel automatisch terug.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek1710
Okej. Dan zal de Corsair ook wel werken denk ik. Hartelijk dank voor die info!

Ik weet dat de CPU in de samsung heel slecht is, ik ben toch benieuwd naar alternatieven, dus als iemand antwoord heeft?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Het enige alternatief is voor zover ik weet de inspiron 14z. Die kost hetzelfde (€ 539), komt met een 2x zo snelle CPU en een msata ssd van onbekende groote Voor € 581 is er een variant met alleen een 128GB SSD.

Voor de discussie tussen die 2 laptops kun je [NBBG] betaalbare Thin & light / ultrabook februari 2013 raadplegen. De samsung is lichter en bevat een mat scherm met een relatief hoge helderheid, de inspiron is een inch groter, veel snellere processor, uur langere accuduur. En bevat een glossy scherm met lage helderheid. Je kan er wel aftermarket een beter paneel in zetten: de samsung is net als alles in dit segment op het gebied van kijkhoeken en contrast prut.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 21-01-2013 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
De beste alternatief is inderdaad de Inspiron 14Z... Darkstone, kun jij niet eventjes vogelen met url hacks en kortingsbonnen?

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat heb ik al gedaan (uit de sheet gehaald). Daarom staan de prijzen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:08

JT

VETAK y0

Imho gaat het hier om 3 dingen als je moet kiezen tussen de 14z en de Samsung:
• Gaat je vriendin er ook buiten mee werken (in de trein, wellicht zelfs in de tuin als de zon schijnt)? Als dat het geval is dan kan je de 14z al links laten liggen want dat gaat niet met dat scherm ivm glossy en lage helderheid.
• Heb je de CPU kracht nodig van de 14z? De 14z is gewoon een stukje sneller, maar de Samsung werkt prima voor standaard dingen als Office en internet. De GPU zorgt ervoor dat HD materiaal ook geen probleem is.
• Hoe vaak ga je ermee reizen? Uit gewicht-ervaring kan ik zeggen dat het verschil tussen 1,45 en 1,85kg echt wel flink is, los van het formaat. Maar als de laptop 80% van de tijd op een bureau thuis staat dan is dat wellicht minder van belang.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
JT schreef op maandag 21 januari 2013 @ 17:52:
• Gaat je vriendin er ook buiten mee werken (in de trein, wellicht zelfs in de tuin als de zon schijnt)? Als dat het geval is dan kan je de 14z al links laten liggen want dat gaat niet met dat scherm ivm glossy en lage helderheid.
• Heb je de CPU kracht nodig van de 14z? De 14z is gewoon een stukje sneller, maar de Samsung werkt prima voor standaard dingen als Office en internet. De GPU zorgt ervoor dat HD materiaal ook geen probleem is.
• Hoe vaak ga je ermee reizen? Uit gewicht-ervaring kan ik zeggen dat het verschil tussen 1,45 en 1,85kg echt wel flink is, los van het formaat. Maar als de laptop 80% van de tijd op een bureau thuis staat dan is dat wellicht minder van belang.
Je vergeet het verschil van de accuduur... Dat is ook een belangrijke issue van de Samsung. (bijvoorbeeld naar mijn mening al een belangrijker verschil dan de 3 punten van hierboven.

[ Voor 4% gewijzigd door Vinand op 21-01-2013 17:57 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:08

JT

VETAK y0

Sorry, maar 4,5 uur met internetten via wifi vind ik niet een issue. Hoogstens middelmatig.

[ Voor 15% gewijzigd door JT op 21-01-2013 18:12 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iets meer dan de heft van de accuduur van de V131 is middelmatig? Dat noem ik slecht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
JT schreef op maandag 21 januari 2013 @ 18:07:
Sorry, maar 4,5 uur met internetten via wifi vind ik niet een issue. Hoogstens middelmatig.
Met zo een brakke zogenaamde chipset is het volstrekt niet acceptabel. 4:20 is echt slecht voor een ultrabook, en dat komt niet door Samsung, dat komt omdat AMD Trinity gewoon brak is. Zeker als je kijkt naar de situatie waarvoor de bedoeld is vind ik het erg slecht... Hell, er zijn nog menig multimedia laptops die nog soortgelijk/langer meegaan dan dat (Asus N56, Vaio S15, Lenovo Y580)...

Daarbij moet ik tevens ook erbij vermelden dat ik de accuduur van de Dell ook niet zo geweldig vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trinity is brak qua accuduur? Uhu, really?

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph5831/46672.png
www.anandtech.com/show/58...ew-a10-4600m-a-new-hope/8

Samsung heeft gewoon niet veel moeite gedaan er een leuke accuduur van te maken. Dell heeft dat wel gedaan, maar maakt weer de fatale fout er een 44Wh accu in te zetten in plaats van de 65Wh en 84Wh die de vorige jaren de kroon spanden in 13" segment. Met respectievelijk de V131 en U30JC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Anoniem: 303530 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 19:07:
Trinity is brak qua accuduur? Uhu, really?

[afbeelding]
www.anandtech.com/show/58...ew-a10-4600m-a-new-hope/8

Samsung heeft gewoon niet veel moeite gedaan er een leuke accuduur van te maken. Dell heeft dat wel gedaan, maar maakt weer de fatale fout er een 44Wh accu in te zetten in plaats van de 65Wh en 84Wh die de vorige jaren de kroon spanden in 13" segment. Met respectievelijk de V131 en U30JC.
De A10 kan misschien wel goed zijn maar kijk even eens hiernaar:
http://www.notebookcheck....U3C-Notebook.83159.0.html

Hoeveel stroom gebruikt de trinity in verhouding met de performance die het geeft... En al helemaal onder load is het frappant te noemen dat de energieverbruik zo hoog is, en dan nog zo weinig power geeft... Trinity A6 sucks hard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De relatieve accuduur van dit ding met ivy bridge en optimus is de helft van dat van de samsung en trinity. Betekent dat meteen dat ivy bridge zuigt? Nee, natuurlijk niet.

Ja ja ja, clevo.. Maar dat 1 notebook het niet zo goed doet op het gebied van accuduur betekent nog niet dat de hele chip prut is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Anoniem: 303530 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 19:30:
De relatieve accuduur van dit ding met ivy bridge en optimus is de helft van dat van de samsung en trinity. Betekent dat meteen dat ivy bridge zuigt? Nee, natuurlijk niet.

Ja ja ja, clevo.. Maar dat 1 notebook het niet zo goed doet op het gebied van accuduur betekent nog niet dat de hele chip prut is.
hmmm point taken.. Dus het ligt dus eigenlijk meer aan Samsung dat de chip dus niet goed geoptimaliseerd is ofzo (verkeerde componenten rondom de chip)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook. Het optimaliseren van de hardware is een vak op zich. Kijk maar wat tweaker mux voor elkaar krijgt. Met wat slimmere drivers en een beter moederbord ontwerp gaat er zo een watt af. Er zit niet voor niets een gigantische spreiding in de accu benchmarks op anandtech. De sony SB doet het 8.22 minuten per Wh, de envy spectre met veel mindere hardware haalt 4.22 min per Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek1710
JT schreef op maandag 21 januari 2013 @ 17:52:
Ze wil de laptop alleen gebruiken voor wat office en internet, HD films kijken is ook niet echt van belang. Mobiliteit is wel heel belangrijk.

Jullie zeggen dus dat het allemaal wel mogelijk is met de Samsung NP535U3C-A03NL? Of draait het echt allemaal heel sloom en kan ze beter doorsparen voor iets als: Samsung NP530U3C-A07NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-07 00:39
Freek1710 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:38:
[...]
Jullie zeggen dus dat het allemaal wel mogelijk is met de Samsung NP535U3C-A03NL? Of draait het echt allemaal heel sloom en kan ze beter doorsparen voor iets als: Samsung NP530U3C-A07NL
Kijk anders even naar mijn ervaringen in het topic Samsung Ervaringen.
[Ervaringen] Samsung Series 5 Ultrabook

Ik vind zelf de 535 met een echte SSD (7mm!) erg prettig werken.

Draadloos laden op onze Zon

Pagina: 1