Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thinkpad LCD vervangen CCFL naar LED

Pagina: 1
Acties:

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik heb een oude Thinkpad T60P liggen waarvan de LCD kapot is (niet de invertor of CCFL) vastgesteld omdat er lijnen door het beeld lopen en als ik de zijkant indruk waar de flatcable aan de LCD zelf is gehecht klopt het beeld weer.

Het is een niet vervangbare flatcable omdat deze gehecht is aan het paneel zelf (dus niet de flatcable tussen LCD en grafische kaart).

Enfin, ik moet dus een nieuw panel kopen en met benodigd type nummer (LP154W02) maar deze heeft een CCFL. Geen probleem om die te vinden online, maar ik wil kijken of er de mogelijkheid is om er een te vinden met LED, die compatible is.

Iemand enig idee hoe ik die kan vinden? Online krijg ik alleen dezelfde schermen met CCFL; bestaat dit, misschien in een ander merk laptop gebruikt met dezelfde aansluitingen en afmetingen en montage punten?

T60P Widescreen

Verwijderd

Je kan geen ccfl naar een led scherm omwissen. Een CCFL scherm bevat een 30-pin LVDS kabel plus een aparte ingang voor de hoogspanning van de CCFL's. Een LED scherm heeft 12v en een PWM input nodig, wat dan in een 30 + 10 = 40-pin kabel zit.

Met echte soldeerskills gaat dat misschien wel lukken, ik schat de kans niet erg groot in dat het ook echt gaat werken. Uit de datasheets (pick one) kan je het schema van de bekabeling halen. Probeer B156HW01 v4 pagina 18, 19 en 15. 99.9% van de led schermen bevatten hetzelfde schema. (die 0.1% zijn dan schermen met een eDP aansturing in plaats van LVDS).

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
hmm, das jammer, maar ik begrijp dus dat de inverter een andere input heeft dan de LED controller. Dat gaat dan helaas niet werken, jammer. Ik zal de datasheet eens doornemen.

T60P Widescreen

Verwijderd

Een andere input maar met een beetje geluk wel vergelijkbare voltages, die je dan weer door kan solderen. Ik heb er zelf overigens niet al te veel vertrouwen in dat je alle benodigde voltages kan leveren.

Pin 1 t/m 30 zijn bij een CCFL en LED scherm als het goed is hetzelfde. Het verschil zit hem in die laatste 10.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
het lijkt me niet de moeite waard om zoveel op de hals te halen en het ook nog allemaal netjes te gaan verwerken/installeren.

Ben niet bang voor beetje solderen en schema's uitzoeken, maar voor zo'n oud beestje wat toch niet mijn daily thinkpad is, lijkt me dat overbodig.

Had gehoopt dat de bekabeling universeel is en dat ik van de inverter af kon komen in geval die in de toekomst ermee uitscheidt.

I.i.g. bedankt, trouwens ontzettend handig die overviews van de laptop panels; das makkelijker zoeken als je online een nieuw paneel nodig hebt!

Misschien dat ik nog een donor laptop kan vinden van een acer ofzo als die hetzelfde paneel heeft :D.

T60P Widescreen