Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:36
Afgelopen weekend is de harde schijf in mijn Synology DS213+ gecrasht. De SMART test gaf aan dat deze vervangen moest worden en dus heb ik deze weggebracht naar de leverancier aangezien ik nog garantie had. Echter kan ik mijn tweede harde schijf (RAID-1 configuratie) niet lezen via Windows of Linux.

De kapotte schijf was de primaire schijf van de NAS. Echter weet ik niet of ik zomaar de schijf van plek 2 naar 1 kan zetten en dan de NAS weer aan kan zetten zonder dataverlies.

Is er iemand die mij dit uit kan leggen?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Misschien hier even proberen:
Het grote Synology topic - deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
Bedankt voor je reactie Tarabass. Echter is dit topic zo groot, dat het lastig is om bij te houden wie er nu echt op mijn vraag reageert. Vandaar dat ik er een nieuwe topic voor geopend heb. Hierdoor blijft het overzichtelijk en duidelijk voor iedereen.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je Het grote Synology topic - deel 5 aanhoudt als pointer krijg je altijd de laatste updates - teruglezen is ook niet moeilijk :)
Hierdoor blijft het overzichtelijk voor iedereen: synology vragen en problemen in het synology topic ;)

Als iedereen met een vraag over een synology een eigen topic zou maken, dan zou het gezien het totaal aantal reacties in dat topic ook een zooitje worden he? Da's nog minder overzichtelijk ;)

Maar om even ontopic te blijven: Dat ding is deel van een RAID array en daarmee vermoedelijk afhankelijk van de controller die er aan hangt. In jouw PC zal een andere controller zitten en dan wordt het lastig.
Zie ook RAID FAQ
(en ik geef toe, tegenvoordig zitten de FAQ's best aardig verstopt - helaas)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
The Eagle schreef op maandag 21 januari 2013 @ 08:42:
Als je Het grote Synology topic - deel 5 aanhoudt als pointer krijg je altijd de laatste updates - teruglezen is ook niet moeilijk :)
Hierdoor blijft het overzichtelijk voor iedereen: synology vragen en problemen in het synology topic ;)

Als iedereen met een vraag over een synology een eigen topic zou maken, dan zou het gezien het totaal aantal reacties in dat topic ook een zooitje worden he? Da's nog minder overzichtelijk ;)

Maar om even ontopic te blijven: Dat ding is deel van een RAID array en daarmee vermoedelijk afhankelijk van de controller die er aan hangt. In jouw PC zal een andere controller zitten en dan wordt het lastig.
Zie ook RAID FAQ
(en ik geef toe, tegenvoordig zitten de FAQ's best aardig verstopt - helaas)
Bedankt Eagle. Voortaan zal ik dit in de algemene topics houden. Weet jij misschien of ik de nog intacte harde schijf als eerste schijf kan plaatsen (het was de tweede) en dan de NAS kan starten?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Al sla je me dood, ik heb geen Synology, dus gen idee hoe die ingebouwde RAID controller zou reageren :P
Persoonlijk zou ik zegen dat je twee opties hebt:
1) Als je snel over je data wilt beschikken: de goede schijf laten zitten waar ie zit en een andere kopen als primaire, en vervolgens de RAID set opnieuw laten opbouwen. Hou je op den duur wel een disk over, maar gelukkig bestaat er niet zoiets als "teveel storage" :Y) Desnoods hang je die teruggekomen schijf op een later tijdstip via USB of eSata (indien mogelijk) aan je NAS.

2) Wachten totdat je schijf weer gefixt terug is.

Maar vraag het anders eens in het al genoemde Synology topic, die gasten weten het wel :)

Overigens snap je nu denk ik ook waarom je geen RAID 0 wilt - dan was je nu al je data kwijt geweest ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
The Eagle schreef op maandag 21 januari 2013 @ 09:38:
Al sla je me dood, ik heb geen Synology, dus gen idee hoe die ingebouwde RAID controller zou reageren :P
Persoonlijk zou ik zegen dat je twee opties hebt:
1) Als je snel over je data wilt beschikken: de goede schijf laten zitten waar ie zit en een andere kopen als primaire, en vervolgens de RAID set opnieuw laten opbouwen. Hou je op den duur wel een disk over, maar gelukkig bestaat er niet zoiets als "teveel storage" :Y) Desnoods hang je die teruggekomen schijf op een later tijdstip via USB of eSata (indien mogelijk) aan je NAS.

2) Wachten totdat je schijf weer gefixt terug is.

Maar vraag het anders eens in het al genoemde Synology topic, die gasten weten het wel :)

Overigens snap je nu denk ik ook waarom je geen RAID 0 wilt - dan was je nu al je data kwijt geweest ;)
Mocht ik gaan voor optie 1, maakt het dan uit welke schijf ik kies? Of moet ik echt dezelfde schijf kopen zoals degene die er in zat?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nogmaals, ik heb geen idee hoe die RAID van Synology in elkaar steekt, dus vraag het in het synology topic en dikek kans dat je het antwoord binnen no time hebt :)

Having said that: ik zou er een identieke schijf in zetten indien mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je al geprobeert de overgebleven schijf te laten zitten (dus niet gaan verplaatsen) en je NAS aan te zetten? Dan moet je gewoon bij je data kunnen. Hele punt van RAID1 lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
Iedereen bedankt voor de hulp. Ik heb gister maar gewoon 2 nieuwe schijven gehaald. Ik heb de oude schijf naast een nieuwe gezet. Met het herstellen van het volume heeft de NAS zonder problemen het volume hersteld. Nu ben ik bezig met de tweede harde schijf en het gaat eigenljik heel goed. De nieuwe HDD moest wel groter zijn dan de oorspronkelijke harde schijf.

Iedereen bedankt voor de geleverde hulp.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Was die tweede schijf dan ook kapot? Aangezien je nog kon rebuilden lijkt het mij toch onnodig om ook die tweede te vervangen. Sterker, als je die niet vervangt heb je minder kans op dataverlies aangezien je 2 schijven van verschillende batches hebt draaien. Heb je meerdere schijven van dezelfde batch en gaat er 1 kapot dan is de kans er dat de anderen volgen. Nu is die eerste van jou al gegaan, maar de tweede was nog OK. Ergo, om te voorkomen dat 2 schijven tegelijk ermee ophouden is het handiger om te mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
Dat ben ik met je eens, maar door de hoeveelheid data die ik erop had staan was ik al van plan om de schijven te vervangen voor grotere. Ik had er 2 x 1,5TB in RAID 1 inzitten, nu is dat 2 x 2TB. De tweede schijf was niet kapot, maar heb nu alle data zonder dataverlies op beide nieuwe schijven staan. Synology heeft dat goed voor elkaar met een duidelijke uitleg op hun website.

Mixen was voor mij niet echt een optie. De oorspronkelijke harde schijf is niet meer te krijgen en ik moest er dus een andere inzetten. Daarom heb ik besloten voor een grotere en om geen ruimte kwijt te raken, heb ik ze allebei maar vervangen. De goede schijf gaat nu gewoon in mijn PC :P

Steam

Pagina: 1