Heb ik mijn computer met terugwerkende kracht kapotgeclockt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Of: 'geclocked', maar dat past niet meer in de titel.

Irrelevante intro

Ik wilde met wat lui een avondje Mario Kart Double Dash op de Nintendo Gamecube spelen. Maar wanneer ik mijn oude Gabecube aansluit zie ik dat het slechts SD kwaliteit (smallscreen) geeft. Ik googlen naar Gamecube widescreen, en ik lees dat de cube SD-only is, en hail en praise over een emulator genaamd Dolphin, die zou truukjes aan boord hebben om gewoon die SD spellen in HD te renderen inclusief widescreen-truukje.

Even downloaden en testen, blijkt dat mijn computer het nèt niet trekt. Niet vanwege de videokaart (GeForce 450 GTX oid), maar de processor die alle cores op 100% heeft.

Terzake

Dus ik denk, met de BIOS van mijn Asus P5QC kan ik best veel instellen, dus ik ga gewoon mijn Core 2 Quad Q6700 overclocken. Stock op 2,66 GHz, dus 3,0 of 3,33 GHz moet wel voldoende zijn.

Dus, multiplier op 10, PCIE op 100 en FSB van (default) 266 naar 333 proberen. (Zo had ik vroeger mijn Core 2 Duo E6600 ook overgeclocked van 2,4 naar 3,2 GHz.) Ging prima allemaal, behalve dat de temperatuur opeens 80-90 graden werd, terwijl die standaard altijd 60-70 is bij load, ondanks mijn Scythe Kama Cross cooler. Dus ik probeer te undervolten. De automatisch gekozen 1,36 volt leek me een beetje overbodig, dus ik probeerde alles daaronder van 1,20 tot 1,30 maar het ging niet stabiel lopen.

Dus bij wijze van experiment maar even load defaults gedaan en nu de multiplier op 8, FSB op 400 (en PCIE nog steeds expliciet op 100). Ik wou gewoon even checken of ie daarmee wilde starten, temps en voltage checken en weer afsluiten. Hij boot netjes in Windows 7 (wat ie bij de undervolt dus niet deed), en ik wordt afgeleid door een telefoontje.

15 minuten later, ik meldt me aan en check Core Temp. Tot mijn verbazing zie ik (op aanmeldt-gedoe na compleet idle) letterlijk:

Core 0: 223 °C (!) [?]
Core 1: 85 °C
Core 2: 81 °C
Core 3: 82 °C

Hoewel me dat compleet onrealistisch lijkt schrik ik me wel een hoedje en sluit meteen af. BIOS Load Defaults gedaan, en dan maar geen overclock.

Die avond, een complete werkdag later, google ik nog even truuks om Dolphin sneller te laten draaien, en merk dat het met truuks als Disable Fog en wat andere opties gewoon soepel wil draaien. We hebben de hele avond Gamecube (Dolphin emulator) gespeeld, gewoon op de niet-overgeclockte computer. Geen probleem.

Probleem

De volgende dag crasht de computer bij het BIOS-scherm. Na een reboot komt er helemaal geen scherm meer. Soft reboot, hard reboot, een uur later reboot, power off en CMOS jumper op RESET een uur lang en dan reboot, de computer start niet meer op.

Wel gewoon fan aan en alles, geen beeld en geen hardeschijfgeratel en geen alarmpiepjes en geen flashcode op de mobo-led.

Kan het zo zijn dat een computer het 12 uur na een discutabele overklock van 15 minuten nog prima doet, maar 24 uur erna opeens niet meer?

Komt iemand dit beeld bekend voor? Ervaring mee? Kan ik het mobo of de cpu weggooien? Moet de socket gewoon gerebased gereballed worden? Ik ben even door mijn kennis en fantasie heen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Kan het zo zijn dat een computer het 12 uur na een discutabele overklock van 15 minuten nog prima doet, maar 24 uur erna opeens niet meer?
Ja dat kan als ie echt 223grad was heb je een probleem. Ik neem aan dat je niet effe met de hand hebt gevoeld (of ernaast hebt gehouden) om de temp handmatig op te namen. Wat er met hoge temperaturen gebeurt is dat alles gaat uitzetten en zelfs smelt. Hierna bij het afkoelen hoeft niet elk spoor nog goed aan te sluiten.
Wat ik ook zou doen is de videokaart uitsluiten (probeer een ander) want deze kan ook beschadigen door over voltages van FSB. Ook kan je de CPU eruit halen en de socket controleren op schade en of vervormingen (niet dat je alles kan zien maar is het proberen waard). Aangezien ik me ook niet kan voorstellen dat je de FSB zomaar naar de 400 drukt (dit vereist zeer veel aanpassingen) heb je denk ik pech en is je mobo gebarsten.

Nu ik naar de andere cores kijk ( ik moet wel goed lezen). Lijkt het onwaarscheinlijk dat core1 echt zo warm is geweest en kan het ook een defecte sensor zijn natuurlijk 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 91626 op 21-01-2013 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Met de standaard bios van de P5QC kan je best veel bruut veranderen. FSB van 200 tot 800 bijvoorbeeld. Ik koos voor 333 omdat het geheugen dan op 1,335 MHz kon, en dat was (geloof ik) waarvoor het DDR3 geheugen gerated was.

Hoewel ik weinig zin heb om dat hele ding open te halen en los te schroeven denk ik dat dat inderdaad uiteindelijk de enige manier is om het uit te sluiten of er achter te komen. Ik kan me alleen zo moeilijk voorstellen dat één core daarop zo heet werd (400 * 8 = 3,2 GHz, 20% overclock, op mijn E6600 werden de cores ook langggg niet zo heet met een 20% overclock.) Misschien een bug ofzo. Ik hoop nog even dat iemand van de vele overclockers hier het exacte scenario herkent en gewoon zegt dat ik een beetje WD40 moet toepassen ofzo en dan weer verder kan gamen. :P

Pro-tip: grapje natuurlijk

[ Voor 19% gewijzigd door Sando op 21-01-2013 01:07 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

De cores zitten op mm's van elkaar af dus de temps zouden gerelateerd moeten zijn natuurlijk. Wat ik me net bedacht is dat ook bv een voeding kabeltje kan beschadigen? Dus word leuke troubleshoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

De Q6600 zou geen 200 graden moeten kunnen meten. Het ding meet een t-delta van max, waarbij de max ik meen 109 graden is. De CPU weet het dus helemaal niet als ie wel 150, 200 of 223 graden zou zijn, hij zou dan gewoon UIT gaan.

Ik meen dat de P5Q series North Bridge en CPU fasen wel enigsinds gevoelig waren. Nou was de C versie wel een betere P45, 8 phases etc, maar als er iets kapot is dan zou ik eerder aan het moederbord denken. De chipset moet namelijk wel mee gaan in de FSB en wordt wat meer gestressed. Ik geloof dat ik in de winkel wel eens een P5QC heb gezien waarbij de NB gewoon oververhit was omdat deze op "auto" bij OC's snel teveel stroom gaat pakken (omdat het kan...) terwijl het ding toch niet zo heel erg gekoeld wordt (en boven de GPU zit!!!) en er weinig lucht langs kan.

Dolphin staat er ook wel om bekend dat het een fur-mark achtige uitwerking op je GPU kan hebben. Het is natuurlijk toch gewoon foute code via een VM compatible maken met een andere architectuur dan waarvoor het bedoeld is. Als je je NB een duw hebt gegeven en em daarna een tijd lang hard laat werken met een loeihete GT 450 eronder, zou dat em nog wel eens kunnen zijn geweest, gegeven de ondertussen oude kauwgom pasta die Asus gebruikt voor die toch al kleine heatspreader.

Maar goed, what do I know, ik filosofeer hier ook maar op een zondag nacht met een biertje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Nee, leuk, filosofeerze!

Ik wil alleen wel even de kanttekening maken dat ik bij beide overclocks niet Dolphin heb gestart. Het was telkens de computer nog geen 5 minuten aan. Alleen bij die duidelijk buggy temperatuurweergave stond ie 15 minuten aan. (En dat het om de Q6700 gaat, die klokt vanuit stilstand wat hoger. :) )

Zo'n CPU kan best wel wat hebben, dus met mijn neus denk ik dat je best wel eens gelijk kunt hebben wat betreft het mobo/nb. Maar hij deed het nog 24 uur, en toen niet meer. Dat lijkt me dan eerder een verbindingsprobleem (popcorn) dan dat de chip zelf werkelijk kapot is? In een wereld met onbeperkte tijd en succes zou ik dus gewoon de nb en de socket moeten reballen en dan eens kijken wat er gebeurt, maar dat is zoveel gedoe en best wel faalgevoelig k*twerk.

@larsiano nog even, ik heb inderdaad niet met de vinger gevoeld. ;( Stom dat ik daar niet aan dacht.

Heeft iemand nog P5QC northbridge stencils? :P

Hoewel, ik blijf mijn twijfels hebben. Waarop (als in: formule gebaseerd op clockspeed) draait de NB eigenlijk? Want de FSB van de P5QC is rated voor 1600/1333/1066/800 MHz. Ik dacht dat de FSB standaard een multiplier van 4 had, dus FSB op 400 zou neerkomen op 1600 MHz, well within safety regulations, zo redeneerde ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Sando op 21-01-2013 16:23 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Neen, de FSB is gerate op 333 VTT intern meen ik. De CPU bus is daar vaak een veelvoud van, de geheugencontroller is de enige die je daar eerlijk op kan beoordelen geloof ik. De 800 tot 1600 FSB slaat op de geheugen / effectieve BUS van CPU / memory, de NB clock generator staat standaard op 333 meen ik.

Het is alleen wel weer erg lang geleden, ik heb zeker 4 jaar geen P45 / X48 meer overclockt. Ik hoop dat ik geen onzin loop te spuien maar waarschijnlijk wel.

M'n record met andermans E8500 was toen een Bus van 532mhz, wat met een multi verlaging (van 9 naar 7? en buiten speedstep 8x?) een respectabele 3.7Ghz tot 4.28Ghz opleverde, dat was heel wat voor toen. (ik zou de stocksnelheid niet eens meer weten, m'n werk E8400 (ugh) loopt op 2,97ghz volgens mij, 8.5 * 366?)

Kan ook goed zijn dat ik de Q6600 en Q9x00 door elkaar haal, die laatste hadden wel een stock bus van 400mhz, wellicht de Q6x00 van 333?

Een nieuwe NB op je bord gaan zetten lijkt me niet echt wat. Dat ding is zo complex als je CPU zelf. Hoe dan ook even terugdenkend en rekenend, een 400FSB zou voor de P45 helemaal geen probleem horen te zijn.

Neemt niet weg overigens dat 80 graden teveel is voor de Q6700. Ik meen me ook te herinneren dat ze eigenlijk helemaal niet overvolted hoeven te worden voor zo'n OC, maar de 70-75 graden moest je volgens mij bij voorkeur niet doorbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Even kort reagerend daarop, ik heb zelf ook zoiets van: Dit kan niet. Er is niks stuk.
djunicron schreef op maandag 21 januari 2013 @ 17:12:
even terugdenkend en rekenend, een 400FSB zou voor de P45 helemaal geen probleem horen te zijn.
En die temperatuur is inderdaad hoog, maar dat was hij ook maar een paar minuten. Mijn ervaring is dat de CPU erg taai is. Ik zou bijna durven zeggen dat hij met een beetje geluk ook wel een jaar op 90 graden kan draaien. Maargoed, los van speculatie, feit is dat ie 5 + 15 minuten rond de 80 graden zat, met één core die uiteindelijk foutief uitgelezen werd omdat een dergelijke temperatuur helemaal niet kan, aldus jezelf alsook het automatisch-uitschakel-protocol van Intel.

Toch is er iets mis sinds dit avontuur, en het meest logische lijkt mij een falende connectie op het moederbord. Als het de CPU was kreeg ik wel een foutcode te horen, dus denk ik aan de NB.
Een nieuwe NB op je bord gaan zetten lijkt me niet echt wat. Dat ding is zo complex als je CPU zelf.
Ik denk niet dat de NB stuk is, maar dat misschien één of meerdere tinverbindingen heeft losgelaten omdat de asus-kauwgum zoals je al zei niet optimaal meer is met koelen. :) Daarom dacht ik aan reballen, alleen heb ik een stencil nodig van de pinout om dit te kunnen doen. Ervanuitgaande dat de NB ook gewoon BGA is.

En ik moet niet vergeten even ergens een voeding op de kop te tikken, larciano zou zo maar eens een goed punt kunnen hebben. Je denkt er niet aan vanwege de situatie, maar zo vaak als een voeding al de culprit is geweest in computerproblemen, verantwoordt eigenlijk het bij voorbaat beschuldigen als een soort antisemiet antivoeding.

edit:
Helaas is socket 775 nog niet oud genoeg want 775 bordjes komen nog in een flink prijzenpalet en ik wil er ook niet op achteruit gaan, moet toch maar eens een paar uurtjes opofferen dan en dat ding demonteren en goed onderzoeken. Was wel grappig geweest als er een Mini-ITX variant van China-Tek voor een paar tientjes was. :P Kan ik meteen die lompe kast weggooien. Ohnee dan past de videokaart er niet meer in. Nevermind, ik loop weer eens hardop te denken. :P

Hmm, met het G41 chipset ben ik voor €40-50 klaar. Hoe verhoudt die zich tot de P45?

[ Voor 17% gewijzigd door Sando op 21-01-2013 18:58 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mwah, zo'n G41 is de IGP kantoor versie van de P45, welke op fanatiekere gebruikers gericht was. Je had nu een mooie versie van de middle of the road moederborden, je levert bij de G41 vooral wat tweak-functies in en veelal wat aan FSB; hangt er dus vanaf wat voor eisen je hebt aan geheugen (1600 en dan lage cl of sneller gaat niet), waar je ook 1 kannaal aan verliest, G41 bordjes hebben maar 2 sloten.

Verder even de Intel productvergelijkings plaat erbij pakken, dat weet je de details.

En je verliest natuurlijk de 10R southbridge, je krijgt er maar 2 sata 300 maximaal voor terug. (en geen gbit lan etc.)

[ Voor 3% gewijzigd door djunicron op 21-01-2013 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Soms zie je in de monitoring progjes dat bij een hiccup in het systeem de waarden van een meting over enkele seconden worden opgeteld, en dat verklaart dan de hoge temperatuurwaarde. Echter zou je dan verwachten dat die op alle cores hoger zou worden, maar goed.

Zo zie ik soms weleens een TDP verbruikswaarde van 240w langs komen (maar dan zeer korte tijd, zeg een/twee seconden) als ik in CoreTemp monitor tijdens 't stressen of testen in Prime of LinX; en dat kan natuurlijk nooit. Dat dit ook met de temps gebeurt heb ik nog niet gehad, maar het kan best dat die software eventjes 'hangt'. Realtemp heeft dit issue vooralsnog niet, tenminste ik heb t niet gemerkt. Sindsdien gebruik ik dus Realtemp en cpu-z voor monitoren... CoreTemp is ook aardig belastend heb ik gemerkt. Soms wilde CoreTemp crashen terwijl Linx gewoon doorliep enzo...

Dus ik zou niet al teveel waarde hechten aan die hoge temp meting als die uit CoreTemp komt, dat is eigenlijk mijn punt :)

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
djunicron schreef op maandag 21 januari 2013 @ 01:46:
de ondertussen oude kauwgom pasta die Asus gebruikt
Wat een kauwgom inderdaad!

Ik heb de Northbridge los, het is een bga-chip maar hij zit vastgelijmd ofzo? Anyway, dikke kauwgum. Naast de NB zijn er nog 3 passieve koelelementen. Twee ervan zitten over elk 4 transistor-achtige chipjes rond de CPU:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1919923/Pictures/trash/IMG_20130123_154355.jpg

En de laatste is de southbridge, en die zit muurvast aan de 'pasta'!

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1919923/Pictures/trash/IMG_20130123_154443.jpg

Anyway los van mijn lowbudgetcamera met scherpstelmoeite ziet het er allemaal perfect uit, als in niet ge'popcorned' en kan geen smeltsporen.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1919923/Pictures/trash/IMG_20130123_151453.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1919923/Pictures/trash/IMG_20130123_152245.jpg

Excuses voor de lompe plaatjes. Ik heb hier geen pc, en mijn SGS2 of dropbox doen niet thumbnails maken ofzo.

[ Voor 27% gewijzigd door Sando op 23-01-2013 16:09 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Dit is echt een onmogelijke troubleshoot.

Als je alleen voeding aan een mobo doet, geen proc/mem/vid, zou een functioneel moederbord dan ook piepcode's moeten geven?

Dit mobo is 37 maanden oud, geen garantie meer.
djunicron schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:18:
je levert bij de G41 vooral wat tweak-functies in
Nou, *blijkbaar* heb ik niks aan tweakfuncties, want de dag dat ik besluit de P5QC te tweaken, en niet eens zo bruut, gaat hij in een dag kapot.

Suggesties voor een vervanger? 2xDDR3, 4xSATA (kan wel met G41) en PCIe x16 is alles wat ik nodig heb.

[ Voor 58% gewijzigd door Sando op 23-01-2013 15:58 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1