Nieuwe game PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoalin
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-08-2024
Goedendag beste Tweakers!

Na jaren van mijn huidige PC genoten te hebben is het nu echt tijd voor maar weer eens een upgrade. Ik heb zelf al wat samengesteld naar aanleiding van Best Buy Guides en van het lezen van verschillende ideeën/artikelen op internet.

Zoals ik hieronder al aangeef wil ik deze PC bouwen als game PC. Ik doe er nog wel andere dingen op maar dat mag geen naam hebben. Ik doe geen videobewerking, ik werk niet met programma's als autocad of andere ontwerpprogramma's. Ik doe wel eens wat Photoshop maar daar moet de nadruk van deze PC niet liggen. Ik wil deze PC gebruiken als game PC.

- Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?

Ik wil dit systeem voornamelijk gebruiken om te gamen. Buiten dat is het gewoon wat internetten, wat Photoshop (wat geen naam mag hebben). Ik zal dus niet gaan ontwerpen of videobewerken etc. op deze PC. Het enige wat ik daarnaast veel gebruik is office en iTunes.

Ik ben wel een beetje een graphic geek moet ik bekennen. Ik hoef niet alles op ultra ultra te hebben maar wil het toch wel met vrij hoge grafische mogelijkheden spelen. Maar bovenal, games als Far Cry 3, Crysis 3, Max Payne 3, Skyrim en wat toekomstige games, gewoon vloeiend.

- Wat mag het systeem gaan kosten?

Rond de 600-650 euro wil ik zitten.

- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Ik ben al in het bezit van:

Muis/toetsenbord
Beeldscherm
Luidsprekers
DVD brander
Kast

Daarnaast heb ik de volgende voeding waarvan ik niet zeker weet of ik daar genoeg aan zal hebben:

Cooler Master Real Power M520 watt

De volgende harde schijven heb ik:

2x 1 TB Samsung HDD

Ik ben van plan om ook een SSD te kopen maar dit mag ook wel een maandje later zijn. Dat is dus nog niet een prioriteit voor mij.

- Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Op dit moment denk ik aan:

Moederbord
CPU
Videokaart
Geheugen

- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee, die heb ik niet.

- Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Natuurlijk heb je het liefst een zo stil mogelijk systeem en een zo zuinig systeem, maar dit is (nog) geen prioriteit.

Daarnaast zou ik wel een moederbord willen hebben waarbij ik in de toekomst wellicht een 2e videokaart in Crossfire naast kan zetten. Ik ben geen overclocker, daar heb ik gewoon te weinig verstand van, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit is wat ik voorlopig heb samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 201,50€ 201,50
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,95€ 55,95
1Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5€ 270,99€ 270,99
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A2133C11B€ 59,80€ 59,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,24

Wat vinden jullie er van? Wellicht heb ik nog andere dingen over het hoofd gezien?

Alvast bedankt voor jullie reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 19:15

Rordarok

De enige echte

Ga je overclocken?

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoalin
Nee, daar heb ik te weinig verstand van.

Ik had me voorgenomen om bij mijn huidige PC (die ik al 6 jaar heb) dat ook te gaan doen, maar dat heb ik nooit gedaan. Mijn kennis daarvoor is gewoon op dit moment niet groot genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

i5 3470 dan, icm met je gekozen moederbord, een willekeurige 7950/7970 die aan je wensen voldoet en gewoon 4x2GB 1600mhz Low Profile RAM. Als je nog wat stilte wil, dan kan je een 3rd party koeler kop zoals bv. de Scythe Shuriken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoalin
Ortzamoa schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:42:
i5 3470 dan, icm met je gekozen moederbord, een willekeurige 7950/7970 die aan je wensen voldoet en gewoon 4x2GB 1600mhz Low Profile RAM. Als je nog wat stilte wil, dan kan je een 3rd party koeler kop zoals bv. de Scythe Shuriken.
Hoe zit het dan met het verschil in snelheid tussen de 3470 en de 3570? Is dat niet 'merkbaar'? Of is de 3570 echt puur voor mensen die willen OC'en? Want het verschil is 'maar' 30 euro tussen beide processors.

[ Voor 5% gewijzigd door shoalin op 19-01-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

Een 'k' processor betekent dat je hem goed kan overclocken. Aangezien je dat niet gaat doen, is een k processor dus overbodig. Je zou in theorie ook de 'i3570' kunnen pakken, dus de non-k, maar of je die paar Mhz hoger geclocked gaat merken..dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoalin
Ortzamoa schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 14:13:
Een 'k' processor betekent dat je hem goed kan overclocken. Aangezien je dat niet gaat doen, is een k processor dus overbodig. Je zou in theorie ook de 'i3570' kunnen pakken, dus de non-k, maar of je die paar Mhz hoger geclocked gaat merken..dat betwijfel ik.
Ok dank je.

Aangezien er dan een aantal tientjes vrij komen, wellicht een iets betere videokaart?

Wat vind je van deze kaart:

pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation

in combinatie met die i5 3470?

Zal er dan iets als bottleneck kunnen optreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

Nee hoor, een CPU bottleneck zal alleen bij bepaalde ERG intensieve spellen voor komen..zoals Planetside 2. Aangezien deze reeks processoren al ongelofelijk snel is, zou je die videokaart er 2x in kunnen zetten en dan heb je alsnog verre van een bottleneck.

Die XFX 'schijnt' wat luid te zijn, moet je zelf even opzoeken. Anders kan je bv. nog een Gigabyte 7970 overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoalin
Ok, dan ziet mijn PC er dus zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 168,20€ 168,20
1XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation€ 333,-€ 333,-
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 64,25€ 64,25
1Samsung Syncmaster 2494HS Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech Internet Pro Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518€ 1.210.000€ 1.210.000
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A2133C11B€ 59,80€ 59,80
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.210.681

Niet op de prijs letten want die klopt van geen kant :P .

Is dit dus een goede game PC? En een PC waarbij er geen Bottlenecks zijn voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok

Rordarok

De enige echte

De snelheid van je RAM zal niet zo heel veel snelheidswinst opleveren, ik raad je toch aan om hier 15-20 euro op te besparen en gewoon 2x4GB van 1600mhz te kopen (van Corsair Vengeance bij wijze van). Voor deze prijs van 60 euro kan je bijna 16GB RAM kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-07 13:24
Voor wat meer stilte zou ik deze videokaart nemen: pricewatch: Gigabyte GV-R797OC-3GD
Verder kun je ook een i5 3350p nemen, die is goedkoper, en iets langzamer, maar dat merk je niet in de praktijk. Hij heeft geen ingebouwde IGP, daarom is 'ie zo goedkoop.
Een tweede videokaart is met dit moederbord niet mogelijk, maar meestal is het aantrekkelijker om gewoon een nieuwe videokaart te kopen wanneer deze verouderd is.
RAM geheugen kun je gewoon 1600 MHz van nemen inderdaad, is snel genoeg.
De voeding zou het denk ik nog wel kunnen trekken, je kunt ook je wensenlijstje kopiëren naar dit topic en dan daar vragen of je voeding nog volstaat.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoalin
Oke,

Dan heb ik dit geheugen gevonden:

pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Deze kost € 41,49 bij Alternate, waar ik het waarschijnlijk ga halen.

[ Voor 206% gewijzigd door shoalin op 19-01-2013 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoalin
MartijnLoarne schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 15:19:
Voor wat meer stilte zou ik deze videokaart nemen: pricewatch: Gigabyte GV-R797OC-3GD
Verder kun je ook een i5 3350p nemen, die is goedkoper, en iets langzamer, maar dat merk je niet in de praktijk. Hij heeft geen ingebouwde IGP, daarom is 'ie zo goedkoop.
Een tweede videokaart is met dit moederbord niet mogelijk, maar meestal is het aantrekkelijker om gewoon een nieuwe videokaart te kopen wanneer deze verouderd is.
RAM geheugen kun je gewoon 1600 MHz van nemen inderdaad, is snel genoeg.
De voeding zou het denk ik nog wel kunnen trekken, je kunt ook je wensenlijstje kopiëren naar dit topic en dan daar vragen of je voeding nog volstaat.
Bedankt voor je input :) .

- Ok, die videokaart maakt in prestatie niets uit, maar hij is alleen wat stiller toch?

- Het verschil met die processor en die ik al had is maar 15 euro, wellicht voor dat kleine bedrag toch maar voor die, zij het kleine, verbeterde 3470 kiezen?

- Ok, dus een 2e videokaart is niet mogelijk mogelijk, maar de prijs van dit moederbord is wel aantrekkelijk. Dan kan ik zoals jij al zegt, wellicht beter gewoon een nieuwe kaart kopen wanneer deze verouderd is (wat hopelijk nog wel een aantal jaartjes zal duren.. :P )

- Het geheugen heb ik op jullie aanraden veranderd in deze: pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

- Als ik mijn wensenlijstje klaar heb zal ik daar zeker even langsgaan :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 153,95€ 153,95
1MSI N660Ti PE 2GD5/OC€ 274,50€ 274,50
1Corsair Carbide 200R€ 51,-€ 51,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,60€ 42,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 602,30

De goedkoopste i5 behaalt vrijwel dezelfde resultaten bij het gamen als de duurste (i5 3570k) met overklok erbij.
Zo hou je het lekker goedkoop ;)

Ik geef de voorkeur aan Nvidia omdat AMD last schijnt te hebben van microstuttering. Het spel loopt dat niet vloeiend. Er zullen dus af en toe stotteringen te zien zijn. AMD is echter wel toekomst bewuster met 3GB.
Ik vind het wel belangrijk dat het spel lekker speelt. Zonder irritaties zoals stotteringen. Far cry 3 heeft er ook erg veel last van zag ik op HWI.

Je kan filmpjes gaan kijken om AMD en Nvidia te vergelijken. Soms is het niet erg te zien de microstuttering. Als je echter goed kijkt zie je wel dat Nvidia wat "smoother" loopt.

Als het je niet uitmaakt. Is het ook wel belangrijk om te kijken naar de games die je speelt. Bij de ene game werkt AMD beter. Bij de ander weer Nvidia.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoalin
mirno schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:49:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 153,95€ 153,95
1MSI N660Ti PE 2GD5/OC€ 274,50€ 274,50
1Corsair Carbide 200R€ 51,-€ 51,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,60€ 42,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 602,30

De goedkoopste i5 behaalt vrijwel dezelfde resultaten bij het gamen als de duurste (i5 3570k) met overklok erbij.
Zo hou je het lekker goedkoop ;)

Ik geef de voorkeur aan Nvidia omdat AMD last schijnt te hebben van microstuttering. Het spel loopt dat niet vloeiend. Er zullen dus af en toe stotteringen te zien zijn. AMD is echter wel toekomst bewuster met 3GB.
Ik vind het wel belangrijk dat het spel lekker speelt. Zonder irritaties zoals stotteringen. Far cry 3 heeft er ook erg veel last van zag ik op HWI.

Je kan filmpjes gaan kijken om AMD en Nvidia te vergelijken. Soms is het niet erg te zien de microstuttering. Als je echter goed kijkt zie je wel dat Nvidia wat "smoother" loopt.

Als het je niet uitmaakt. Is het ook wel belangrijk om te kijken naar de games die je speelt. Bij de ene game werkt AMD beter. Bij de ander weer Nvidia.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!
Bedankt voor je bericht!

Als ik hier kijk zie ik inderdaad maar weinig verschil tussen de 3350p en de 3470K.

http://www.tomshardware.c...iew-overclock,3106-3.html
http://www.tomshardware.c...iew-overclock,3106-4.html

Ook hier bij de specificaties van tweakers pricewatch zie ik alleen dit verschil (buiten de Geïntegreerde graphics):

i5 3350p
Snelheid 3,1GHz
Maximale turbo frequentie 3,3GHz

i5 3470
Snelheid 3,2GHz
Maximale turbo frequentie 3,6GHz

Dit verschil zal lijkt mij niet echt merkbaar zijn toch?

----------------------------------------------------

Microstuttering heb ik niet veel ervaring mee. Een snelle google zoek levert ook genoeg resultaten op bij Nvidia kaarten. Daar heb ik dus niet veel aan. Ik heb nu een HD4870 van AMD en die doet het prima. Maar hier kan ik dus niet veel over kwijt.

Een kast heb ik al ;) .

Een processorkoeler zal ik toch niet gelijk nodig hebben? Wellicht alleen bij OC of als ik minder geluid zou willen? Maar dat is altijd in de toekomst ook nog mogelijk.

Geheugen ziet er ook prima uit.

Bedankt voor je lijstje!

Ik vraag me wel af, we hadden het er eerder over dat de XFX best wel wat geluid zou veroorzaken. Maar deze is wel een stukkie goedkoper dan de andere Gigabyte die voorgesteld werd. Is het ook niet mogelijk dat wanneer ik de XFX te luid zou vinden, ik er zelf een andere, stillere koeler op kan zetten?
Pagina: 1