HTPC componenten compatible??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik heb al veel topics gelezen over HTPC's en veel informatie opgedaan.
Alhoewel ik nog steeds niet zo veel kennis heb van alle randapparatuur en of het compatible is ja of nee,
zou ik graag van jullie willen horen of mijn onderstaande samengestelde lijst "werkt" en of er nog op of aanmerkingen zijn.

De situatie:
Ik ben een 17 jarige scholier ICT en woon gewoon bij mijn ouders,
ik heb al een tijdje geleden voorgesteld een HTPC te bouwen voor in de woonkamer,
eerst vonden ze dit niks maar nu gaan ze er zo goed als mee akkoord omdat ze nu overtuigd zijn van de voordelen.
Ik mag dus indien ik met een goed voorstel kom voor een niet al te hoog bedrag (plus minus €500.-) een toekomstgerichte HTPC bouwen voor hun, denk hierbij aan een HTPC die nog zeker 4 a 5 jaar meegaat met de tijd
(Films 1080p, 3D content indien ze hieraan toe zijn, een game niet zwaarder dan MW2 low settings en voor de rest gewoon mogelijkheid tot internetten zonder stotteren e.d. en ook stil)

Wel heb ik nog een vraag
de behuizing heeft een ingebouwde voeding van 350W, is deze betrouwbaar genoeg en heeft deze de benodigde "kabels/aansluitingen" of moet ik een aparte voeding aanschaffen die wel compatible is met onderstaande componenten?

Er word vaak ook geacht om te vertellen waarom er voor de desbetreffende componenten gekozen is,
dus hier een simpel antwoord;
Deze lijst heb ik zo goed als uit een ander topic overgenomen na alle reacties ervan goed te hebben doorgelezen en waar dit uiteindelijk uitkwam
(op de behuizing na, daar ging het om een 1 bay behuizing, geen dvd speler mogelijk en dat willen mijn ouders toch wel graag ingebouwd)

Duurdere versie

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 110,80€ 110,80
1ASRock Asrock MB ASRock FM2A85X Extreme4-M FM2 M-ATX D-Sub/DVI/HDMI€ 69,45€ 69,45
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 83,45€ 83,45
1MS-Tech MC-1200€ 91,30€ 91,30
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 30,04€ 30,04
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 42,10€ 42,10
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 75,53€ 75,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,97

+ http://www.informatique.nl/278028/ballistix-tactical-8gb-2x4gb-ddr3.html a €46.-

Ietsie goedkopere versie

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 91,50€ 91,50
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 58,45€ 58,45
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 83,45€ 83,45
1MS-Tech MC-1200€ 91,30€ 91,30
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 42,10€ 42,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 496,67

+ http://www.informatique.nl/278025/ballistix-tactical-4gb-2x2gb-ddr3.html a €25.-

[ Voor 27% gewijzigd door SmokingAces op 18-01-2013 15:33 ]

PADDAP - E-commerce - Conversieverhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 13:51

joskuiper

PapaCooper

Moet volgens mij prima passen!
Zou echter ander geheugen doen gezien je bord en procossor ook 1866 willen.

Ik heb zelf deze gekozen, staat niet hier in de pricewatch.

(heb waarschijnlijk de laatste bij informatique gekocht ofzo, want is vandaag geleverd en ze hebben nu de voorraad op ;))

[ Voor 171% gewijzigd door joskuiper op 18-01-2013 12:34 ]

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
joskuiper schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:31:
Moet volgens mij prima passen!
Zou echter ander geheugen doen gezien je bord en procossor ook 1866 willen.

Ik heb zelf deze gekozen, staat niet hier in de pricewatch.

(heb waarschijnlijk de laatste bij informatique gekocht ofzo, want is vandaag geleverd en ze hebben nu de voorraad op ;))
Dat is hartstikke mooi! Bedankt voor je informatie en hulp! ;)

Uhm, normaal word er voor een HTPC toch 8gb ram gekozen?? (reden waarom weet ik niet maar word door als ik het goed heb "kroegtijger" wel eens gezegd)
Zou ik dan gewoon 4 repen halen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor een HTPC kan je in principe met 1 GB best vlot uit de voeten (Linux + XBMC). Zelfs 512 is vlot doenbaar zonder te zware skins etc. Als je erop wil gamen zal het afhangen van de eisen van die spellen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 13:51

joskuiper

PapaCooper

Ik heb juist bewust voor 4 GB gekozen omdat 8GB veelal echte overkill is...
8 GB is er van hetzelfde merk en serie ook en kost je ongeveer 45.00

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilenceMurderer
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Waarom niet een 2TB schijf voor twee tientjes meer?
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB

Lijkt met toch wel handig voor een toekomstgerichte HTPC. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
Borromini schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:44:
Voor een HTPC kan je in principe met 1 GB best vlot uit de voeten (Linux + XBMC). Zelfs 512 is vlot doenbaar zonder te zware skins etc. Als je erop wil gamen zal het afhangen van de eisen van die spellen.
Ik ben er van plan Windows 7 + XBMC op te gooien aangezien mijn ouders zelf ook met Windows 7 werken,
en ze geen zin hebben in iets "anders", dus zo makkelijk mogelijk, voor mijzelf over een jaar a 2 jaar zou ik er nog wel een keer linux op willen gooien, ikzelf vind het wel interessant, wat nieuws.
joskuiper schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:51:
Ik heb juist bewust voor 4 GB gekozen omdat 8GB veelal echte overkill is...
8 GB is er van hetzelfde merk en serie ook en kost je ongeveer 45.00
De bedoeling is om er ook een spelletje op te draaien met op de achtergrond ook nog wat Torrents e.d.
Ik weet niet hoeveel dit zou trekken??
SilenceMurderer schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 13:22:

Goed dat je het zegt!
Zeker handig om een wat grotere te hebben ja!
Maar maakt de 7200RPM niet veel meer lawaai dan een 5400RPM??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Waarom een v4-SSD en geen m4 of een Samsung 830?
Daarbij begrijp ik je keuze van mobo niet helemaal. Ik zou zelf voor een Asus F2A85M-LE kiezen. Tot slot zou ik, gegeven dat het je ouders moet bevallen, er een CEC-adapter aan toevoegen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-06 14:30
SilenceMurderer schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 13:22:

Ik zou dan sowieso een 5400RPM doen, stiller, zuiniger en minder warm.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
kroegtijger schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 13:50:
Waarom een v4-SSD en geen m4 of een Samsung 830?
Daarbij begrijp ik je keuze van mobo niet helemaal. Ik zou zelf voor een Asus F2A85M-LE kiezen. Tot slot zou ik, gegeven dat het je ouders moet bevallen, er een CEC-adapter aan toevoegen.
De keuze van de SSD was compleet willekeurig.
Ik zie nu dat de Samsung 830 stukken sneller is dan de Crucial, bedankt voor het opmerken ;)

Wat heeft een A85 Moederbord voor voordelen ten opzichte van de A75 precies dan??

Welke CEC adapter stel je precies voor dan??
Aangezien er als er gebruik zal worden gemaakt van film kijken via XBMC waarschijnlijk de telefoon zal worden gebruikt met de XBMC app.
En voor de andere dingen het toetsenbord met ingebouwde muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
SmokingAces schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 13:58:
[...]

De keuze van de SSD was compleet willekeurig.
Ik zie nu dat de Samsung 830 stukken sneller is dan de Crucial, bedankt voor het opmerken ;)

Wat heeft een A85 Moederbord voor voordelen ten opzichte van de A75 precies dan??
De A85 is een wat nieuwe chipset, die dus ook iets meer support biedt. O.a. mbt SATA-III en USB3. Het is alles bij elkaar een wat volwassenere chipset dan de A75, maar de verschillen zijn niet extreem groot. (oftewel, je slaat geen modderfiguur met een A75, maar waarom zou je niet voor de nieuwe A85 kiezen?)
Welke CEC adapter stel je precies voor dan??
Voor zover me bekend is er maar 1 CEC-adapter hiervoor beschikbaar, en dat is de externe CEC van PulseEight. (de interne kan op een paar intel-borden, maar meer niet helaas).
Aangezien er als er gebruik zal worden gemaakt van film kijken via XBMC waarschijnlijk de telefoon zal worden gebruikt met de XBMC app.
meestal dat de "wat oudere generatie" daar niet echt happy van wordt, en die gebruiken liever een conventionele remote. Wat is dan idealer dan alles met dezelfde remote van je tv kunnen regelen?
En voor de andere dingen het toetsenbord met ingebouwde muis.
Toetsenbordje on the side kan nooit kwaad natuurlijk, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die van mij vrijwel nooit meer gebruik. Een goed geconfigureerd systeem heeft geen tobo en muis nodig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
kroegtijger schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 14:04:
De A85 is een wat nieuwe chipset, die dus ook iets meer support biedt. O.a. mbt SATA-III en USB3. Het is alles bij elkaar een wat volwassenere chipset dan de A75, maar de verschillen zijn niet extreem groot. (oftewel, je slaat geen modderfiguur met een A75, maar waarom zou je niet voor de nieuwe A85 kiezen?)
Daar heb je een goed punt, en aangezien ze toch een "toekomstgerichte" htpc willen Indien ze ermee akkoord gaan zal het geen kwaad kunnen dan denk ik.
Voor zover me bekend is er maar 1 CEC-adapter hiervoor beschikbaar, en dat is de externe CEC van PulseEight. (de interne kan op een paar intel-borden, maar meer niet helaas).
http://tweakers.net/pricewatch/321706/pulse-eight-internal-hdmi-cec-adapter/specificaties/
Deze is intern, Fortron heeft wel 3 externe, maar wat het precies allemaal inhoud zal ik zo even Googlen.
meestal dat de "wat oudere generatie" daar niet echt happy van wordt, en die gebruiken liever een conventionele remote. Wat is dan idealer dan alles met dezelfde remote van je tv kunnen regelen?
Opzich, zo oud zijn ze niet, mijn moeder is 43 (dacht ik) en mijn vader 45 (dacht ik), iig, er kan een jaartje verschillen, mijn moeder is nogal modern en heeft een iets meer IT gerichte functie op het werk, mijn vader daarin tegen is dan wel weer wat minder technisch.

Via de remote zou trouwens wel handiger zijn maar is dit praktisch gezien wel mogelijk in combinatie met windows 7 of bedoel je de remote dan om puur het "kijken" (afspelen van .mkv's e.d. te besturen in combo met xbmc?) dus doorspoelen, achteruitspoelen, harder, zachter, volgende etc. etc.???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
SmokingAces schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 14:18:
[...]

Daar heb je een goed punt, en aangezien ze toch een "toekomstgerichte" htpc willen Indien ze ermee akkoord gaan zal het geen kwaad kunnen dan denk ik.

[...]

http://tweakers.net/pricewatch/321706/pulse-eight-internal-hdmi-cec-adapter/specificaties/
Deze is intern, Fortron heeft wel 3 externe, maar wat het precies allemaal inhoud zal ik zo even Googlen.
CEC is een sturings-signaal over HDMI, waardoor je dus de remote van je TV of receiver kan gebruiken. De externe CEC-adapter is niet in de pricewatch opgenomen, maar is dacht ik 38,- en te bestellen via de website van pulse-eigth.
Opzich, zo oud zijn ze niet, mijn moeder is 43 (dacht ik) en mijn vader 45 (dacht ik), iig, er kan een jaartje verschillen, mijn moeder is nogal modern en heeft een iets meer IT gerichte functie op het werk, mijn vader daarin tegen is dan wel weer wat minder technisch.

Via de remote zou trouwens wel handiger zijn maar is dit praktisch gezien wel mogelijk in combinatie met windows 7 of bedoel je de remote dan om puur het "kijken" (afspelen van .mkv's e.d. te besturen in combo met xbmc?) dus doorspoelen, achteruitspoelen, harder, zachter, volgende etc. etc.???
In principe kan je alles via de remote regelen. Je installeert een klein stukje software (LibCEC), en daarmee kan je mappings maken van de knoppen van je remote naar acties die dan moeten gebeuren; meestal is dat een knoppen-commando of een combinatie van... Je kan er dus van maken wat je wilt. In principe is alles bestuurbaar van je HTPC met dezelfde remote als waar je TV mee kijkt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
kroegtijger schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 14:31:
[...]

CEC is een sturings-signaal over HDMI, waardoor je dus de remote van je TV of receiver kan gebruiken. De externe CEC-adapter is niet in de pricewatch opgenomen, maar is dacht ik 38,- en te bestellen via de website van pulse-eigth.

[...]

In principe kan je alles via de remote regelen. Je installeert een klein stukje software (LibCEC), en daarmee kan je mappings maken van de knoppen van je remote naar acties die dan moeten gebeuren; meestal is dat een knoppen-commando of een combinatie van... Je kan er dus van maken wat je wilt. In principe is alles bestuurbaar van je HTPC met dezelfde remote als waar je TV mee kijkt.
Ahaa op die manier, dat is nu je het zegt inderdaad wel heel erg handig!
Bedankt!! Die 38 euro heb ik er zelf dan ook wel voor over :)

Hiervoor hoeft geen aparte afstandsbediening voor aangeschaft worden waarmee een bepaald anders signaal word verstuurd dan de gewone afstandsbedieningen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
CEC is vast een heel mooi systeem, maar wel een beetje weggegooid geld wanneer je toch al een afstandsbediening hebt bij die MS-tech behuizing. Ook weet ik niet wat voor tv je hebt en of deze wel compatible is met CEC. Daarnaast is een afstandsbediening voor media bediening ideaal, maar heb je er niks aan wanneer je de HTPC ook gebruikt voor browsen. Verder heeft deze MS-tech wel een relatief slechte voeding (luidruchtig en slechte componenten) en met het oog op de toekomst zou ik die toch graag vervangen door een

Aangezien je toch al redelijk boven je budget aan het geraken bent zou ik ook besparen op de APU, neem een A8 ipv een A10. Verder is een A85x moederbord natuurlijk leuk, maar niet wanneer deze op de totaalprijs meer dan 10 euro verhoogd (afhankelijk van de prijs bij verschillende winkels). Ondanks dat kroegtijger wat vage voordelen noemt heeft dit bord, voor jouw gebruik (!) weinig voordelen* tov van de Asrock in de TS. Kies dus gewoon welke het goedkoopste en best beschikbaar is.

* Grootste verschil is Raid 5 support (niet genoeg ruimte voor zoveel HDD's), 8xSata 600 ipv 6xSata 600 (geen ruimte voor zoveel Sata drives) en xfire support door pci-e lanes te verdelen (niet relevant). http://www.anandtech.com/...w-a-look-at-fm2-with-a85x

Verder zou ik inderdaad een 5400 rpm HDD gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
jaapsander schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:02:
CEC is vast een heel mooi systeem, maar wel een beetje weggegooid geld wanneer je toch al een afstandsbediening hebt bij die MS-tech behuizing. Ook weet ik niet wat voor tv je hebt en of deze wel compatible is met CEC. Daarnaast is een afstandsbediening voor media bediening ideaal, maar heb je er niks aan wanneer je de HTPC ook gebruikt voor browsen. Verder heeft deze MS-tech wel een relatief slechte voeding (luidruchtig en slechte componenten) en met het oog op de toekomst zou ik die toch graag vervangen door een

Aangezien je toch al redelijk boven je budget aan het geraken bent zou ik ook besparen op de APU, neem een A8 ipv een A10. Verder is een A85x moederbord natuurlijk leuk, maar niet wanneer deze op de totaalprijs meer dan 10 euro verhoogd (afhankelijk van de prijs bij verschillende winkels). Ondanks dat kroegtijger wat vage voordelen noemt heeft dit bord, voor jouw gebruik (!) weinig voordelen* tov van de Asrock in de TS. Kies dus gewoon welke het goedkoopste en best beschikbaar is.

* Grootste verschil is Raid 5 support (niet genoeg ruimte voor zoveel HDD's), 8xSata 600 ipv 6xSata 600 (geen ruimte voor zoveel Sata drives) en xfire support door pci-e lanes te verdelen (niet relevant). http://www.anandtech.com/...w-a-look-at-fm2-with-a85x

Ik zal het overleggen met mijn ouders wat betreft de prijzen.

Ik zal dan wel 2 lijstjes maken, een met de Mobo A75 en A8 en een met de A75 chipset en de A10 Processor.

Voor de rest, is de voeding die ik heb geselecteerd een goede compatible voeding,
zou ik die dan dus voor de "standaard" ingebouwde vervangen of hebben jullie een kwalitatief betere voeding in gedachten??
Aangezien stilte ook nogal belangrijk is.. (ben ik vergeten te melden in de OP)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:02:
CEC is vast een heel mooi systeem, maar wel een beetje weggegooid geld wanneer je toch al een afstandsbediening hebt bij die MS-tech behuizing.
Het elimineert een extra remote, en zeker gegeven de kwaliteit van de geleverde remote bij de behuizing is dat wel een meerwaarde imho. Zie het als een soort Logitec harmony,, maar dan een verbeterde uitvoering die met slechts 1 IR-receiver kan werken. Is een Harmony weggegooid geld? Dan is dit niet veel beter.. Is een Harmony meerwaarde? Dan is dit nog veel meer meerwaarde.
Ook weet ik niet wat voor tv je hebt en of deze wel compatible is met CEC.
Dat moet je inderdaad vooraf even nagaan. Voor zover me bekend werkt het prima op Sony Bravia-toestellen. Andere toestellen als Samsung gaan ook goed, maar het schijnt met LG nog wel eens wat zeuren te zijn (ook niet onmogelijk, maar kan lastig doen).
Daarnaast is een afstandsbediening voor media bediening ideaal, maar heb je er niks aan wanneer je de HTPC ook gebruikt voor browsen.
:Y inderdaad. Maar het lijkt me niet meer dan logisch dat je dan ook wel weer een tobo en muis erbij pakt. Dat gaat met geen enkele afstandsbediening op een fatsoenlijke manier, net zo goed als dat media bekijken via tobo en muis ook weer niet ideaal is. Die 2 gemixt gebruiken geeft meestal het meest gebruiksvriendelijke resultaat.
Verder heeft deze MS-tech wel een relatief slechte voeding (luidruchtig en slechte componenten) en met het oog op de toekomst zou ik die toch graag vervangen door een
:Y eens met de stelling van vervangen... maar ben benieuwd wat je voor gaat stellen.. ;)
Aangezien je toch al redelijk boven je budget aan het geraken bent zou ik ook besparen op de APU, neem een A8 ipv een A10.
A8 volstaat inderdaad. A10 is leuk, als het budget er is. Als je moet bezuinigen is een A8 ipv A10 alvast een eerste besparing zonder op functionaliteit in te boeten.
Verder is een A85x moederbord natuurlijk leuk, maar niet wanneer deze op de totaalprijs meer dan 10 euro verhoogd (afhankelijk van de prijs bij verschillende winkels). Ondanks dat kroegtijger wat vage voordelen noemt heeft dit bord, voor jouw gebruik (!) weinig voordelen* tov van de Asrock in de TS. Kies dus gewoon welke het goedkoopste en best beschikbaar is.
Zo vaag lijkt het me toch niet... De specs zijn vrij helder wat dat betreft, en als je dan een systeem bouwt die wel wat jaartjes mee moet gaan lijkt het investeren in een verouderde chipset me nou niet direct de eerste keuze. Als je nou echt op een tight budget zit snap ik het nog, maar we praten hier over nog geen 10 euro... dat lijkt me verkeerde zuinigheid
Dat zijn in een notendop inderdaad de grootste punten van verschil ja. Nu ligt mij voorkeur voor mobo's toch al bij Asus, en daar die geen FM2's met A75's leveren lijkt me dat deels ook al wel een teken aan de wand (uberhaupt zijn er relatief weinig FM2's met A75... je komt zelfs meer A55's dan A75's tegen).
Voor media-content is een 5400RPM WD Green prima. Je kan eventueel wat geluidsdempende ophanging erbij nemen, zodat je systeem nog wat stiller wordt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ah ja, die je hebt geselecteerd is prima. Als alternatief kun je nog gaan voor een pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC

Met een stille voeding en goede CPU koeler zal het geheel behoorlijk stil zijn. Alleen is die behuizing aardig krap (heb zelf al een HTPC gebouwd met deze) en een casefan zorgt dan voor verversing van de lucht in de behuizing: pricewatch: Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm een grotere casefan gaat niet zo goed passen.

@kroegtijger
Met vage verschillen bedoelde ik:
De A85 is een wat nieuwe chipset, die dus ook iets meer support biedt. O.a. mbt SATA-III en USB3. Het is alles bij elkaar een wat volwassenere chipset dan de A75
meer support? meer volwassen? De A85x chipset is bijna gelijk aan de A75 chipset behalve dat de eerste meer sata poorten ondersteund. In dit specifieke geval gaat de TS dit niet gebruiken, dus dan blijft voor mij als enige argument de prijs over.

Ook "investeren in een oudere chipset" is niet echt onderbouwd he. Want wat is nou helemaal het verschil (noem ik hierboven) en verwacht je dat dit een probleem op gaat leveren? antwoord = Nee.

[ Voor 34% gewijzigd door jaapsander op 18-01-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
--edit--

[ Voor 99% gewijzigd door kroegtijger op 18-01-2013 15:33 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
SmokingAces schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:21:
[...]

Ik zal het overleggen met mijn ouders wat betreft de prijzen.

Ik zal dan wel 2 lijstjes maken, een met de Mobo A75 en A8 en een met de A75 chipset en de A10 Processor.

Voor de rest, is de voeding die ik heb geselecteerd een goede compatible voeding,
zou ik die dan dus voor de "standaard" ingebouwde vervangen of hebben jullie een kwalitatief betere voeding in gedachten??
De vraag die er dan ligt is hoe stil het moet zijn, en vooral wat het mag kosten. Als het redelijk stil moet, en een aantrekkelijke prijs moet hebben, heeft BeQuiet prima voedingen. Als het écht stil moet, en wel wat meer mag kosten, kom je bij passieve voedingen uit. Hou dan wel in de gaten dat je daardoor minder / geen airflow meer door je kast heen krijgt enj e vaak weer met een case-fan in de weer moet om airflow te genereren .

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:30:
Ah ja, die je hebt geselecteerd is prima. Als alternatief kun je nog gaan voor een pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC

Met een stille voeding en goede CPU koeler zal het geheel behoorlijk stil zijn. Alleen is die behuizing aardig krap (heb zelf al een HTPC gebouwd met deze) en een casefan zorgt dan voor verversing van de lucht in de behuizing: pricewatch: Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm een grotere casefan gaat niet zo goed passen.
Zijn die Nexus-fans enigszins stil? Want 80mm is wel wat klein... Zoals je zelf al aangeeft zal groter waarschijnlijk niet gaan, of je moet met de dremel aan de gang en creatief gaan worden

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
In het kort mijn antwoord over het bovenstaande verhaal tussen kroegtijger en jaapsander.

Ik heb zoals in de OP staat 2 lijsten gemaakt, en ik zie dat het verschil in geld niet zo heel groot is en het uiteindelijke merkbare verschil er wel is maar niet erg goed, waarschijnlijk zullen ze dus ook wel akkoord gaan met de wat duurdere, als deze maar geen 600+ zal kosten.

Hoe het er nu voor staat, zal alles in zijn geheel gewoon "stil" zijn (uiteraard met wat rubbertjes)??
En met stil bedoel ik, dat er geen naar of merkbaar geluid is wanneer je tv kijkt.
(ongeveer 6 meter afstand, in een kast met opening naar de zijkant dus er zit een mini wandje tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Correct. De verschillen tussen de systemen zijn niet wereld-schokkend qua performance e.d. en aan alle2 zal je waarschijnlijk net zo veel plezier beleven. Stil is uiteraard relatief en afhankelijk van de omgeving waarin je zit. Als je in een ruimte zit waarin er écht niets te horen is, dan valt elk beetje geluid op en wil je een zo stil mogelijk systeem. Zit je in een ruimte waar je bijvoorbeeld de vaatwasser op de achtergrond hoort zoemen, dan is een klein beetje geluid van de HTPC geen enkel probleem en kan je iets "toegevelijker" zijn. Daarnaast is er natuurlijk ook de persoonlijke beleving. De enige manier om dat echt uit te vinden is proberen maar.
in alle2 de gevallen zou ik wel overwegen om de remote te vervangen. Of dat nu voor CEC is of voor bijvoorbeeld een Logitec Harmony is een heel andere vraag, maar de remote bij de MS-Tech-kasten geven wel een erg "budget"-gevoel. (overigens is er niets mis met de receiver die erin zit; het gaat puur om de remote zelf die nogal goedkoop voelt).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Het geheel zal stil zijn inderdaad, hoewel ik nog wel een casefan zou toevoegen (nexus real silent 80mm is op gereduceerd toerental behoorlijk stil). Ook zou ik nog wat geld besparen door een Crucial M4 SSD te nemen (geen v4) pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB welke ongeveer even snel is tov de samsung.

@kroegtijger, op zich kun je eerst kijken hoe de afstandsbediening bevalt, indien hij niet bevalt kun je altijd nog vervangen. Als je overigens al weet dat je de afstandsbediening gaat vervangen door een CEC adapter dan zou ik de kast vervangen door pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 (zelfde kast, zonder iR, AB en voeding).

[ Voor 33% gewijzigd door jaapsander op 18-01-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
kroegtijger schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:21:
Correct. De verschillen tussen de systemen zijn niet wereld-schokkend qua performance e.d. en aan alle2 zal je waarschijnlijk net zo veel plezier beleven. Stil is uiteraard relatief en afhankelijk van de omgeving waarin je zit. Als je in een ruimte zit waarin er écht niets te horen is, dan valt elk beetje geluid op en wil je een zo stil mogelijk systeem. Zit je in een ruimte waar je bijvoorbeeld de vaatwasser op de achtergrond hoort zoemen, dan is een klein beetje geluid van de HTPC geen enkel probleem en kan je iets "toegevelijker" zijn. Daarnaast is er natuurlijk ook de persoonlijke beleving. De enige manier om dat echt uit te vinden is proberen maar.
in alle2 de gevallen zou ik wel overwegen om de remote te vervangen. Of dat nu voor CEC is of voor bijvoorbeeld een Logitec Harmony is een heel andere vraag, maar de remote bij de MS-Tech-kasten geven wel een erg "budget"-gevoel. (overigens is er niets mis met de receiver die erin zit; het gaat puur om de remote zelf die nogal goedkoop voelt).
Dan zal het waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn aangezien er altijd wel geluid op de achtergrond is,
mijn broertje die in zijn kamer zit te gamen (zacht geluid hoor je ondanks alles), de vaatwasser e.d. die in de kamer erachter staan hoor je soms ook zachtjes, dus dit zal niet veel uitmaken, en anders zal ik er wel een casefan bij in proppen, misschien dat dat verschil zal maken. :P
jaapsander schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:21:
Het geheel zal stil zijn inderdaad, hoewel ik nog wel een casefan zou toevoegen (nexus real silent 80mm is op gereduceerd toerental behoorlijk stil). Ook zou ik nog wat geld besparen door een Crucial M4 SSD te nemen (geen v4) pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB welke ongeveer even snel is tov de samsung.
Ik heb nu de Samsung geselecteerd,
die heeft een relatief hogere write speed, wat opzich niet merkbaar zal zijn maar toch wel handig is.
En voor die 10 euro hoef ik het niet te laten, dat maakt opzich niet zoveel uit als er toch al een x bedrag aan besteed word, alhoewel ik mijn ouders uiteraard wel de keuze laat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-07 13:41

player-x

Disruptive by design

Dit is de hardware die ik zou gebruiken voor een HTPC.

En hoewel de AB optie van kroegtijger waarschijnlijk wel werkt, zou ik gewoon de fractie duurdere AB nemen uit mijn lijstje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 67,20€ 67,20
1Epsilon EC-HTPC-1€ 55,70€ 55,70
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 40,-€ 40,-
1Conceptronic Lounge ‘n Look CLLRCMCE€ 28,90€ 28,90
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 37,44€ 37,44
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 63,50€ 63,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,54

CPU - A10-5800K of A8-5600K
Waarom de A10-5800K of A8-5600K over de A4-5300 of A6-5400?

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
  • De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave. (BR software 3D en hardware op een FM1 APU)
  • Voor games heeft de A10 een snellere GPU.
  • Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
  • Mogelijk minder moeite met zwaardere codec's, en zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC:
Stroomverbruik van een systeem (uitzondering het gebruik van een PicoPSU)

Wanneer een A4, A6, A8 of A10 (K) kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Wel 3D wild maar gaming is nvt voor je is, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt, en gaming en 3D nvt, dan is een A6 of A4 een prima keuze
Moederbord- Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Waarom dit bord?
Er is genoeg keuze en als je een van de betere borden kiest zo als bv van ASUS zal je geen miskoop doen, mijn keuze valt op dit bord omdat imho het stroom circuit het beste is voor zijn prijs op dit bord.

HDD
Persoonlijk als je geen server hebt, zou ik de 3 of 4TB versie kiezen, daar je dan energie bespaard, en later kan je in deze kast geen extra HDDs plaatsen, maar uiteraard een op het moment goedkopere 2TB werkt ook.

SSD - m4 64GB
Zou echt ook een SSD gebruiken als het even in het budget zit, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zou ik zelfs de HDD in zijn geheel uit de kast laten.
Alternatief een stille 2.5'' HDD, die zijn ook super zuinig en stil, alleen niet zo snel als een SSD, maar wel verkrijgbaar tot en met 2TB

Heb exact deze HTPC zelf gebrouwd voor een vriend, met een 3TB HDD, probleem alleen met deze kast is dat er geen plaats is voor de SSD, dat was simpel opgelost door dik dubbelzijdig foam tape te gebruiken, en hem voor de mobo in de kast te plakken, of tegen de PSU, zit nagenoeg net zo goed vast als of hij ge-schroeft is.

Behuizing - Epsilon EC-HTPC-1
De Epsilon EC-HTPC-1 is een hele mooie behuizing maar die zonder een AB komt, hij is dan wel van binnen niet zo netjes afgewerkt en stevig als sommige andere kasten, maar de front van de kast ziet er imho mooier uit dan de meeste andere, iets wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.
Er zijn uiteraard vele andere behuizingen als je geen 43cm brede installatie hebt, er zijn kube's en natuurlijk kleine gewone behuizingen als de Fractal Design Core 1000 als je HTPC ergens weg zet.

Voeding - Seasonic SS-300SFD
De behuizing heeft een FSX type voeding nodig, en is de Seasonic een van de beste, maar vooral stilste optie vergeleken met de andere voedingen.

Geheugen - 8GB DDR3 1600
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar helemaal niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
player-x schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 19:31:
Dit is de hardware die ik zou gebruiken voor een HTPC.

En hoewel de AB optie van kroegtijger waarschijnlijk wel werkt, zou ik gewoon de fractie duurdere AB nemen uit mijn lijstje.

[...]
Dan kom ik als ik alles zo hoor en zie, uiteindelijk uit op de volgende lijst,
dit zal dus gewoon goed werken??

Qua extra functionaliteiten als een allround remote zal ik later verder naar kijken.
Ik heb hier in ieder geval al heel erg veel informatie opgedaan, bedankt allemaal!

+ Ballistix Tactical 8GB(2x4GB) DDR3 1866MHz CL9 a €46.-
http://www.informatique.nl/278028/ballistix-tactical-8gb-2x4gb-ddr3.html

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 67,20€ 67,20
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 84,35€ 84,35
1Epsilon EC-HTPC-1€ 55,70€ 55,70
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 37,44€ 37,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
--Bump--

Bovenstaand lijstje,
is alles compatible??
Heb nu van iedereen zijn/haar advies wat opgenomen en gekeken of het dan ook paste en het niet te duur werd.
Zoals bovenstaand staat lijkt het mij wel een goede setup (naar aanleiding van jullie advies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
SmokingAces schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 09:51:
--Bump--

Bovenstaand lijstje,
is alles compatible??
Heb nu van iedereen zijn/haar advies wat opgenomen en gekeken of het dan ook paste en het niet te duur werd.
Zoals bovenstaand staat lijkt het mij wel een goede setup (naar aanleiding van jullie advies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Ja prima lijstje, alleen zou ik de Crucial m4 nemen als SSD daar de 830 nagenoeg is uitverkocht.

Ook zou ik als je geen server of NAS hebt een 3TB HDD nemen ipv 2TB, je hebt namelijk maar een HDD plaats in de behuizing, heb je een NAS laat dan de HDD er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Gaat dat geheugen onder een big shuriken passen? wordt krap als ik het plaatje zo zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

vast wel, maar deze modules zeker.
http://www.informatique.n...ngeance-lp-8gb-2x4gb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
player-x schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:12:
Ja prima lijstje, alleen zou ik de Crucial m4 nemen als SSD daar de 830 nagenoeg is uitverkocht.

Ook zou ik als je geen server of NAS hebt een 3TB HDD nemen ipv 2TB, je hebt namelijk maar een HDD plaats in de behuizing, heb je een NAS laat dan de HDD er uit.
Goed punt wat betreft de SSD, ik zal kijken naar de beschikbaarheid en de prijsverschillen vergeleken met winkels waar deze wel direct beschikbaar is, en zo kijken welke ik neem.

Wat de opslag betreft, hier zal ik nog wel naar gaan kijken, aangezien ik van wel meerdere hoor dat ik een grotere moet nemen, maar dit overleg ik met mijn ouders zodra ze akkoord gaan.
Die andere RAM Modules waren toch ook "low-profile" ??
Deze zijn wel weer 10 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Bij nader inzien schat ik dat die Ballistix Tactical modules net gaan passen (mag je geen rechten aan verlenen ;) ). Heb zelf ook een big shuriken en er is weinig ruimte tussen de dimms en de koeler. Maar als ik het plaatje van die dimms bekijk steekt het koelblokje maar een heel klein stukje boven de modules uit. Ik denk dat dit net gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
jaapsander schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:22:
Bij nader inzien schat ik dat die Ballistix Tactical modules net gaan passen (mag je geen rechten aan verlenen ;) ). Heb zelf ook een big shuriken en er is weinig ruimte tussen de dimms en de koeler. Maar als ik het plaatje van die dimms bekijk steekt het koelblokje maar een heel klein stukje boven de modules uit. Ik denk dat dit net gaat passen.
Ik waag het er dan maar op, en anders, terugbrengen naar de winkel of doorverkopen aan een tweaker en een passende module kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Je kan het altijd terugbrengen, je hebt gewoon wettelijke omruilgarantie op dergelijke onderdelen.

Maar je kan altijd de heatsink verwijderen, doet meestal meer kwaad dan goed, en zit er alleen maar op omdat de kopers verwachten dat er een op zit.

Pagina: 1