Htpc samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324007

Topicstarter
Ik ben bezig een htpc aan het samenstellen, nu lees ik een hoop maar loop ik een beetje stuk op het processor verhaal. Ik twijfel tussen de Intel i3 3225 en een a6, 8 of wellicht 10 van de amd trinity serie.

De Intel beschikt over een HD 4000 gpu en de Amd's over de radeon 7000 serie welke sneller zouden zijn en tevens niet over de zogenaamde 24p bug zouden beschikken (what so ever). Echter qua reken kracht is Intel weer een stuk sneller.

Mijn vraag is eigenlijk welke processen kan ik het beste nemen voor een htpc, welke ik tevens als nas en download client wil gaan gebruiken. Ben van plan win7 icm xbmc met daarnaast nog wat benodigde software te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:51

joskuiper

PapaCooper

A10-5700 heb ik gekozen.
Wel goede gpu aanboord, en toch een tdp van 65w (t.o.v. de 5800k) ivm de warmte.

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
de AMD's scoren qua performance / prijs voor HTPC's toch nog het beste imho. Ik zou mn build daar dus op baseren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat houdt die TDP waarde aan zie dan de 5800k een TDP heeft van 100w. Is dit het wattage wat de processor verbruikt?
joskuiper schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:37:
A10-5700 heb ik gekozen.
Wel goede gpu aanboord, en toch een tdp van 65w (t.o.v. de 5800k) ivm de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:41

player-x

Disruptive by design

Dit is de hardware die ik zou gebruiken voor een HTPC.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 110,80€ 110,80
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 67,20€ 67,20
1Epsilon EC-HTPC-1€ 55,70€ 55,70
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 40,-€ 40,-
1Conceptronic Lounge ‘n Look CLLRCMCE€ 28,90€ 28,90
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 37,44€ 37,44
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 63,50€ 63,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,54

CPU - A10-5800K of A8-5600K
Waarom de A10-5800K of A8-5600K over de A4-5300 of A6-5400?

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
  • De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave. (BR software 3D en hardware op een FM1 APU)
  • Voor games heeft de A10 een snellere GPU.
  • Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
  • Mogelijk minder moeite met zwaardere codec's, en zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC:
Stroomverbruik van een systeem (uitzondering het gebruik van een PicoPSU)

Wanneer een A4, A6, A8 of A10 (K) kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Wel 3D wild maar gaming is nvt voor je is, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt, en gaming en 3D nvt, dan is een A6 of A4 een prima keuze
Moederbord- Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Waarom dit bord?
Er is genoeg keuze en als je een van de betere borden kiest zo als bv van ASUS zal je geen miskoop doen, mijn keuze valt op dit bord omdat imho het stroom circuit het beste is voor zijn prijs op dit bord.

HDD
Persoonlijk als je geen server hebt, zou ik de 3 of 4TB versie kiezen, daar je dan energie bespaard, en later kan je in deze kast geen extra HDDs plaatsen, maar uiteraard een op het moment goedkopere 2TB werkt ook.

SSD - m4 64GB
Zou echt ook een SSD gebruiken als het even in het budget zit, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zou ik zelfs de HDD in zijn geheel uit de kast laten.
Alternatief een stille 2.5'' HDD, die zijn ook super zuinig en stil, alleen niet zo snel als een SSD, maar wel verkrijgbaar tot en met 2TB

Heb exact deze HTPC zelf gebrouwd voor een vriend, met een 3TB HDD, probleem alleen met deze kast is dat er geen plaats is voor de SSD, dat was simpel opgelost door dik dubbelzijdig foam tape te gebruiken, en hem voor de mobo in de kast te plakken, of tegen de PSU, zit nagenoeg net zo goed vast als of hij ge-schroeft is.

Behuizing - Epsilon EC-HTPC-1
De Epsilon EC-HTPC-1 is een hele mooie behuizing maar die zonder een AB komt, hij is dan wel van binnen niet zo netjes afgewerkt en stevig als sommige andere kasten, maar de front van de kast ziet er imho mooier uit dan de meeste andere, iets wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.
Er zijn uiteraard vele andere behuizingen als je geen 43cm brede installatie hebt, er zijn kube's en natuurlijk kleine gewone behuizingen als de Fractal Design Core 1000 als je HTPC ergens weg zet.

Voeding - Seasonic SS-300SFD
De behuizing heeft een FSX type voeding nodig, en is de Seasonic een van de beste, maar vooral stilste optie vergeleken met de andere voedingen.

Geheugen - 8GB DDR3 1600
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar helemaal niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Anoniem: 324007 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:19:
Wat houdt die TDP waarde aan zie dan de 5800k een TDP heeft van 100w. Is dit het wattage wat de processor verbruikt?
[...]
TDP is Thermal Design Power, dus het aantal watts dat je, volgens specs, minimaal aan warmte moet kunnen afvoeren, maar is zeker niet gelijk aan het opgenomen vermogen. Dat ligt meestal lager, ivm veiligheidsmarges.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankje voor je uitgebreide info!!

Had zelf ook al wat samengesteld wat redelijk in de buurt komt.

Als kast was ik de MS-Tech 1200 tegen gekomen die ik ook wel mooi vind alleen wordt er over de standaard PSU fan geklaagd. Dit zou op gelost kunnen worden door de standaard fan te vervangen door een 92mm, al weet ik dan nog niet hoeveel geluid die maakt.
Geluid vind ik wel belangrijk. Maar dat zit geloof wel ik wel goed bij jouw gekozen componenten. Weet jij toevallig ook of de kast nog wat geluid tegenhoud t.o.v. (b.v. MS Tech 1200)

Verder lijkt mij de A-10 5800k een goede keus mede omdat ik er ook een download client van wil gaan maken. Hiervoor heb je toch wat rekenkracht nodig, en wil zeker gebruik maken van BR 3D!!

Het moederboard is de volgende waar ik over twijfel. Zou eigenlijk een MB willen met E-sata (ivm externe HD voor back-up) na wat onderzoek ben ik het volgende tegengekomen ASrock FM2A75 Pro4-M. Nu ken ik het merk ASrock niet zo goed. Zou dit een optie kunnen zijn of zeg je, zou ik niet doen.

Alvast weer bedankt voor je reactie.
player-x schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 19:14:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,54

CPU - A10-5800K of A8-5600K
Waarom de A10-5800K of A8-5600K over de A4-5300 of A6-5400?

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
  • De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave. (BR software 3D en hardware op een FM1 APU)
  • Voor games heeft de A10 een snellere GPU.
  • Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
  • Mogelijk minder moeite met zwaardere codec's, en zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC:
Stroomverbruik van een systeem (uitzondering het gebruik van een PicoPSU)

Wanneer een A4, A6, A8 of A10 (K) kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Wel 3D wild maar gaming is nvt voor je is, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt, en gaming en 3D nvt, dan is een A6 of A4 een prima keuze
Moederbord- Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Waarom dit bord?
Er is genoeg keuze en als je een van de betere borden kiest zo als bv van ASUS zal je geen miskoop doen, mijn keuze valt op dit bord omdat imho het stroom circuit het beste is voor zijn prijs op dit bord.

HDD
Persoonlijk als je geen server hebt, zou ik de 3 of 4TB versie kiezen, daar je dan energie bespaard, en later kan je in deze kast geen extra HDDs plaatsen, maar uiteraard een op het moment goedkopere 2TB werkt ook.

SSD - m4 64GB
Zou echt ook een SSD gebruiken als het even in het budget zit, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zou ik zelfs de HDD in zijn geheel uit de kast laten.
Alternatief een stille 2.5'' HDD, die zijn ook super zuinig en stil, alleen niet zo snel als een SSD, maar wel verkrijgbaar tot en met 2TB

Heb exact deze HTPC zelf gebrouwd voor een vriend, met een 3TB HDD, probleem alleen met deze kast is dat er geen plaats is voor de SSD, dat was simpel opgelost door dik dubbelzijdig foam tape te gebruiken, en hem voor de mobo in de kast te plakken, of tegen de PSU, zit nagenoeg net zo goed vast als of hij ge-schroeft is.

Behuizing - Epsilon EC-HTPC-1
De Epsilon EC-HTPC-1 is een hele mooie behuizing maar die zonder een AB komt, hij is dan wel van binnen niet zo netjes afgewerkt en stevig als sommige andere kasten, maar de front van de kast ziet er imho mooier uit dan de meeste andere, iets wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.
Er zijn uiteraard vele andere behuizingen als je geen 43cm brede installatie hebt, er zijn kube's en natuurlijk kleine gewone behuizingen als de Fractal Design Core 1000 als je HTPC ergens weg zet.

Voeding - Seasonic SS-300SFD
De behuizing heeft een FSX type voeding nodig, en is de Seasonic een van de beste, maar vooral stilste optie vergeleken met de andere voedingen.

Geheugen - 8GB DDR3 1600
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar helemaal niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Tsja, het is wel een veel gebruikt bord, maar ik ben niet echt wild van Asrock. Hoor de laatste tijd er toch wel weer wat verhalen van uitval over helaas (is een tijd lang niet voor gekomen).
Ik zou zelf kiezen voor een Asus F2A85M LE. Redelijk basic bordje, maar heeft alles in huis wat je in een dergelijke build nodig zal hebben.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:41

player-x

Disruptive by design

Zelf ben ik ook niet echt meer een fan van ASRock, hoor gewoon over te veel problemen er mee, niet dat de kans heel groot is dat je een slecht bord krijgt, alleen is de kans gewoon een heel stuk groter dan bij de echte A merken, je krijgt waar je betaald voor.

Mijn voorkeur gaat naar de pricewatch: Gigabyte GA-F2A85XM-D3H

En de gekozen hardware is gewoon echt stil

Wat betreft eSATA, was leuk geweest als het er op had gezetten, maar USB3 is een prima alternatief dat net zo snel is.

De gekozen kast is het zelfde als de MS-Tech 1200, maar komt zonder voeding die je toch moet vervangen, en zonder AB, waar de AB in het lijstje een RF model is en je dus niet het IR oog hoef te zien.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abeldrome
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-11-2022
player-x schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 19:14:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,54
Ik heb deze bijna zo gekocht, alleen zonder afstandsbediening en de Crucial m4 - Solid state drive - 128 GB - intern - 2.5" - SATA-600 in plaats van de 64GB. Ook heb ik nog een blu ray speler.

Ik werk met XBMC en dit werkt uitstekend. Alleen na ongeveer een kwartier begint het beeld te haperen. Als ik dan op pauze druk en meteen weer op play is het weer goed. Kan dit te maken hebben met een instelling van XBMC of iets anders?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Dat klinkt eerder als een probleem met ofwel de (verbinding naar de) storage of het OS. Probeer het eens door een film naar de SSD te kopieren en hem vanaf SSD af te spelen; als dat goed gaat is het storage of netwerk dat het probleem vormt. Als dat ook problemen geeft kan je nog even proberen met een clean install (makkelijkste optie is dan OpenElec of een andere kant-en-klare build). Daarmee kan je dan uitsluiten dat het probleem in iets anders dan de hardware zit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemreh
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-03-2024
ik kwam dit product tegen

http://us.acer.com/ac/en/...el-datasheet/DT.SMGAA.001

zou dit kunnen dienen als basis voor een htpc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Ja dat zou prima werken als HTPC. Dit is "gewoon" een kastje met een Brazos CPU. Niet de snelste, maar zolang je DXVA gebruikt zou dit prima HD video af kunnen spelen.

edit:
Typo

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 08-05-2013 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 08:54:
Ja dat zou prima werken als HTPC. Dit is "gewoon" een kastje met een Brozaos CPU. Niet de snelste, maar zolang je DXVA gebruikt zou dit prima HD video af kunnen spelen.
Is alleen veel te duur voor hetgeen je ervoor krijgt :{

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
kroegtijger schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:23:
[...]

Is alleen veel te duur voor hetgeen je ervoor krijgt :{
Valt op zich nog wel mee, is wel inclusief
Windows 8 - 64-bit version - AMD E-Series E-450 processor (1.65GHz) - 2GB DDR3 memory - 500GB hard drive - AMD Radeon™ HD 6300 graphics - AMD A45 Fusion™ chipset - HD audio - Dolby® Home Theater® v4 - wireless keyboard and mouse - Wi-Fi - Bluetooth® 4.0 - HDMI® - card reader - 1-year limited warranty
Zelfbouw is meestal goedkoper, maar wanneer dit toevallig precies is wat je zoekt valt het nog wel mee. Vergeet ook niet de prijs in dollars om te rekenen naar euro's hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemreh
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-03-2024
aangezien ik ook nog voor een NAS aan het kijken ben wordt het toch een DIY

als mobo denk ik aan de
ASUS P8Z77-I Deluxe
of
ASUS E2KM1-I Deluxe
of
ASRock FM2A85X-ITX