HTPC + NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-07 09:18
Heren,

Eerst even kort een situatieschets. Momenteel heb ik een (voor mijn doen) nette pc (zie inventaris). Hier game ik op, met als zwaarste game momenteel GW2. Geen hele spannende dingen dus. Verder heb ik een Samsung UE55ES6100 TV en een IconBit XDS1003D als media speler. In mijn mediaspeler heb ik laatst een 3TB schijf geplaatst, maar had als idee om deze te gaan onderbrengen in een NAS.
De laatste tijd heb ik echter niet de beste ervaringen met mijn mediaspeler (vooral erg traag in het menu) en vind een beetje fatsoenlijke 4-bay NAS al wel aardig aan de prijs.

Nu is mijn idee dus om over ongeveer een maand te gaan investeren in een combinatie tussen HTPC en NAS en ben hier op het forum het een en ander gaan lezen. Mijn eisen zijn dus als volgt, ik zoek een systeem dat 1080p 3D films afspeeeld, met alles erop en eraan, maar ook gaat fungeren als download en opslag server. De twee dingen die dus belangrijk zijn is enerzijds genoeg power en anderzijds energie zuinig om langere tijden (wellicht zelfs 24/7) te draaien.

Dit is wat ik tot nu toe heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 110,70€ 110,70
1MSI FM2-A75IA-E53€ 77,50€ 77,50
1Fractal Design Node 304€ 91,30€ 91,30
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 30,04€ 30,04
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,45€ 42,45
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,25€ 33,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,54

Processor:
Ik had begrepen dat deze processor krachtig genoeg is voor de dingen die ik wil, maar zuiniger dan de 5800k. Wel had ik ergens gelezen dat 3D alleen ondersteund wordt bij de FM1 en niet bij de FM2, dit zou betekenen dat ik naar een A4/A6 moet gaan kijken? Wat ik dan niet begrijp is dat die volgens mij minder krachtig zijn dan de A10, dus waarom zou die dan geen 3D kunnen afspelen?

Moederbord:
Afhankelijk van FM1 of FM2 komt er ook een moederbord in met genoeg aansluitmogelijkheden en features. Dit hangt dus samen met de keuze van de processor.

Behuizing:
Zoals je heb kunnen zien in mijn inventaris heb ik nu ook een Fractal Design kast en ben erg gecharmeerd door de looks, maar ook bouwkwaliteit.

Processorkoeling:
Als ik de machine 24/7 laat draaien moet hij wel enigszins stil zijn. Helemaal geluidsarm hoeft voor mij nou ook weer niet.

Geheugen:
Rechtstreeks uit de BBG, verder weinig mening over.

Voeding:
Deze voeding wordt in de BBG aangeraden, echter lees ik elders dat een pricewatch: LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield een zuiniger alternatief is.

Hardeschijf:
Ik heb zelf al een 3TB 7200RPM schijf die erin gaat.

Mijn budget ligt zo rond de €400,-

Jullie raden het al, nu ben ik opzoek naar verbeter punten. Zaken waar ik echt nog niet over uit ben zijn, FM1, of FM2. Is een A4/A6 al voldoende, of kan ik toch beter voor de (veel duurdere) A10 gaan. Als ik zuinigheid ook echt wel belangrijk vind, kan ik dan beter voor die andere voeding gaan? Ik lees ook veel om er een (kleine) SSD in te stoppen, maar dan wil ik wel weer ergens anders besparen (bijvoorbeeld een A4).

En verder als al het advies natuurlijk welkom om deze setup zo krachtig mogelijk met zo min mogelijk energie verbruik te maken.

Alvast bedankt!

EDIT1: Ik ben van plan een XBMCbuntu of OpenElec te gaan draaien. Ik heb nog 0 ervaring met Linux, maar dit lijkt mij wel een leuk projectje. Heeft deze hardware de juiste ondersteuning om zo'n systeem te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:03
Lees de discussie in dit topic eens over de gekozen processor i.c.m. verbruik/prestatie HTPC, 3d, stil, harmony one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Leuk systeem, maar voor OpenElec XBMC is het een zware overkill waar je nooit ook maar in de buurt komt van de maximale capaciteiten van je systeem. Door het gesloten karakter van OpenElec zal je ook nooit écht het onderste uit het systeem kunnen halen. Kies dan voor andere software, of voor andere hardware, anders is het imho zonde van 't geld.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
@Niek:
Interessante discussie, ik had inderdaad al zitten kijken naar een iets minder zware processor

@kroegtijger:
Helder. Als het de verschillen tussen een OpenElec en XBMCbuntu, dan kies ik liever voor de laatste. Ook in het achterhoofd gehouden dat het systeem ook als nas moet dienen. Wat zou naar jou mening minder overkill zijn? want zoals ik al aangeef wil ik het liefst met zo min mogelijk verbruik genoeg power om de parren/rarren en 3D bluray af kunnen spelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 91,50€ 91,50
1Fractal Design Node 304€ 91,30€ 91,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,80€ 42,80
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,25€ 33,25
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 63,50€ 63,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Als je graag een HTPC en NAS wilt combineren is bovenstaande setup gewoon prima. Aangezien een NAS vaak 24/7 aan staat is het belangrijk om een setup te nemen welke een zo laag mogelijk idle verbruik heeft (MSI moederbord + Trinity APU is dan prima). Mocht je zeggen dat de NAS veel minder lang aan staat, dan zou je een FM1 APU kunnen overwegen aangezien deze hardwarematige ondersteuning heeft voor het afspelen van 3D. Dit betekend niet dat een Trinity A8 geen 3D af kan spelen, maar dat deze hier meer kracht en vermogen voor nodig heeft bij gebrek aan hardwarematige ondersteuning.

Verder heb je een prima behuizing en stille CPU koeler, toetsenbord heb ik ook goede ervaringen mee. Aan 4GB intern geheugen (wel 1600 MHz) heb je in principe genoeg echter is de meerprijs relatief laag...
Voeding en SSD zijn ook pirma. Misschien mis je nog een afstandsbediening? Anders kun je XBMC ook bedienen met je smartphone.

Verder zou je XBMCbuntu prima kunnen gebruiken als OS. Openelec is niet slim aangezien dit nogal een gestripte linux omgeving is. Je hebt wel een volwaardig OS nodig als je je NAS taken goed wilt configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:03
Je zou ook nog voor het 1866 geheugen kunnen gaan voor een optimale prestatie van de processor, mocht je deze volledig willen benutten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:20

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

De A8 en A10 op FM2 (Trinity) hebben gewoon hardwarematige ondersteuning voor 3D Bluray, hoor. Zie ook http://www.amd.com/uk/pro...s/Pages/a-series-pib.aspx

Ik zou niet voor FM1 kiezen, behalve als je echt een krap budget hebt. FM1 is sowieso end-of-life, FM2 gaat hopelijk nog even mee. En inderdaad, zoals niek87 aangeeft, ga voor 1866 geheugen, bandbreedte van geheugen heeft een flinke impact op APU performance, dus voor die paar euro meer zou ik dat niet laten.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Pasmanjeroen schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:25:
@kroegtijger:
Helder. Als het de verschillen tussen een OpenElec en XBMCbuntu, dan kies ik liever voor de laatste. Ook in het achterhoofd gehouden dat het systeem ook als nas moet dienen. Wat zou naar jou mening minder overkill zijn? want zoals ik al aangeef wil ik het liefst met zo min mogelijk verbruik genoeg power om de parren/rarren en 3D bluray af kunnen spelen.
ik denk dat je misschien nog wel het beste van scratch af aan zelf wat kan gaan bouwen, op basis van een linux-distro als Ubuntu (uiteraard ontdaan van alle overbodige rommel), en daar zelf de benodigde applicaties op gaan toevoegen. In hoeverre je XBMCBuntu als basis kan gebruiken durf ik niet te zeggen; daar ben ik niet zo bekend mee, maar het lijkt me het onderzoeken waard. Maak dus eerst even een lijstje van de applicaties die je wil gaan draaien, en controleer of dat op XBMCbuntu kan worden toegevoegd (ik denk dan aan storage-management, MySQL, sabnzbd, couchpotato, sickbeard etc).
Je zou zelfs nog virtualisatie kunnen overwegen en er zo 2 gescheiden systemen van maken, maar ik ben bang dat je dan tegen een probleem aanloopt met video-output.
Zorg dus dat je eerst een helemaal helder plaatje hebt van wat je precies wilt gaan doen, en op basis daarvan kunnen we er dan hardware bij gaan zoeken. De volgorde die je nu aanhoudt, dus eerst hardware zoeken en daarna gaan kijken wat je met die hardware kan doen, is naar mijn mening verkeerd om.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Mad Marty schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:56:
De A8 en A10 op FM2 (Trinity) hebben gewoon hardwarematige ondersteuning voor 3D Bluray, hoor. Zie ook http://www.amd.com/uk/pro...s/Pages/a-series-pib.aspx

Ik zou niet voor FM1 kiezen, behalve als je echt een krap budget hebt. FM1 is sowieso end-of-life, FM2 gaat hopelijk nog even mee. En inderdaad, zoals niek87 aangeeft, ga voor 1866 geheugen, bandbreedte van geheugen heeft een flinke impact op APU performance, dus voor die paar euro meer zou ik dat niet laten.
Het prijsverschil is inderdaad minimaal, maar de APU kan met speels gemak de taken aan die TS wil. Het zal in gebruik zoals beschreven door TS geen meerwaarde bieden. Mocht TS besluiten om nog wel eens een game oid te gaan spelen, dan is sneller geheugen inderdaad wel een echte meerwaarde aan 't worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
kroegtijger schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:00:
[...]

ik denk dat je misschien nog wel het beste van scratch af aan zelf wat kan gaan bouwen, op basis van een linux-distro als Ubuntu (uiteraard ontdaan van alle overbodige rommel), en daar zelf de benodigde applicaties op gaan toevoegen. In hoeverre je XBMCBuntu als basis kan gebruiken durf ik niet te zeggen; daar ben ik niet zo bekend mee, maar het lijkt me het onderzoeken waard. Maak dus eerst even een lijstje van de applicaties die je wil gaan draaien, en controleer of dat op XBMCbuntu kan worden toegevoegd (ik denk dan aan storage-management, MySQL, sabnzbd, couchpotato, sickbeard etc).
Je zou zelfs nog virtualisatie kunnen overwegen en er zo 2 gescheiden systemen van maken, maar ik ben bang dat je dan tegen een probleem aanloopt met video-output.
Zorg dus dat je eerst een helemaal helder plaatje hebt van wat je precies wilt gaan doen, en op basis daarvan kunnen we er dan hardware bij gaan zoeken. De volgorde die je nu aanhoudt, dus eerst hardware zoeken en daarna gaan kijken wat je met die hardware kan doen, is naar mijn mening verkeerd om.
Is dit voor een leek op linux gebied ook te doen? Dit klinkt mij namelijk nogal als een beste klus en ik had begrepen dat XBMCBuntu niks meer is dan Ubuntu met XBMC geintegreerd.

Alvast bedankt voor al het advies, valt er verder nog iets te zeggen over de voeding? Die silver lijkt mij wat zuiniger dan de be quiet?

En waarom zou ik niet kiezen voor de A8 5500, of zelfs A6 5400K? De 5500 heeft voor zover ik kan zien een zelfde gpu, maar minder TDP(al heb ik begrepen dat dit niet zoveel zegt). De A6 heb ik begrepen dat het krap wordt om 3D bluray af te kunnen spelen, maar deze scheelt wel weer een paar tientjes in prijs. Wat is in de volgende echt de minimale processor om 3D bluray af te kunnen spelen: http://tweakers.net/price...829;304830;304832;304834/ ?

[ Voor 13% gewijzigd door Pasman op 18-01-2013 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Pasmanjeroen schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 13:02:
[...]

Is dit voor een leek op linux gebied ook te doen? Dit klinkt mij namelijk nogal als een beste klus en ik had begrepen dat XBMCBuntu niks meer is dan Ubuntu met XBMC geintegreerd.
Het is ook best wel even wat werk. Met wat inzet kan je een heel eind komen. Zijn volop handleidingen en informatie te vinden over, maar je moet je er wel even in verdiepen. Ubuntu met XBMC is natuurlijk een leuk begin, maar ik neem aan dat je toch wel iets meer wilt dan alleen dat? Anders is je systeem redelijk een overkill qua hardware.
Alvast bedankt voor al het advies, valt er verder nog iets te zeggen over de voeding? Die silver lijkt mij wat zuiniger dan de be quiet?
De verschillen zijn niet zo enorm groot, dus je zal in de praktijk daar weinig van merken. De BeQuiet wordt altijd als erg stil bevonden; dat zou een overweging kunnen zijn voor de BeQuiet, maar ik weet niet hoe die zich verhoudt tov die andere voeding. Als ik de specs bekijk denk ik dat het elkaar dermate weinig ontloopt dat verschillen alleen duidelijk worden als je ze naast elkaar zou gebruiken; zonder referentie zal je waarschijnlijk niet een verschil ondervinden.
En waarom zou ik niet kiezen voor de A8 5500, of zelfs A6 5400K? De 5500 heeft voor zover ik kan zien een zelfde gpu, maar minder TDP(al heb ik begrepen dat dit niet zoveel zegt). De A6 heb ik begrepen dat het krap wordt om 3D bluray af te kunnen spelen, maar deze scheelt wel weer een paar tientjes in prijs. Wat is in de volgende echt de minimale processor om 3D bluray af te kunnen spelen: http://tweakers.net/price...829;304830;304832;304834/ ?
De A6 kan geen BD3D afspelen. De instructie-set hiervoor ontbreekt, en dus moet het puur op CPU-kracht worden afgehandeld. De A6 is daar simpelweg niet krachtig genoeg voor. De A8 heeft meer cores, meer L2 cache en daarmee (aanzienlijk) meer CPU-power aan boord dan de A6. De A10 brengt dat nog een stapje verder. Het prijsverschil tussen de A8 en A10 is relatief gezien klein, en dus is een A10 een logische keuze (alhoewel er ook genoeg voor de A8 te zeggen valt, maar dat valt of staat weer met beschikbaar budget. Als je een A10 kiest en daardoor moet bezuinigen op andere onderdelen, is een A8 misschien wel weer de betere keuze voor balans in je systeem).
Daarnaast: TDP-waardes zeggen niet zo gek veel. Het is een aanduiding van de fabrikant met betrekking tot hoeveel warmte (Thermal Design Power) de koeling moet kunnen afvoeren. Het is dus niet zo dat de ene APU 65Watt verstookt en de andere 100Watt. Eigenlijk weet je met TDP-waardes alleen dat de ene APU niet meer dan 65Watt van het opgenomen vermogen omzet in warmte, en de andere APU meer dan 65Watt, maar minder dan 100Watt van het opgenomen vermogen omzet in warmte. Dat kan dus ook betekenen dat de ene APU 64Watt en den andere APU 66Watt verstookt. Hoe de verhoudingen exact liggen is door gebrek aan informatie nog steeds vrij onduidelijk. We moeten het helaas doen met indicaties -O-

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Mad Marty schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:56:

Heb je het hier over dedicated silicon voor het hardwarematig decoderen van de 3d stream? Of heb je het hier over een HDMI 1.4 aansluiting? Is nogal een verschil. Overigens ben ik het met je eens dat een FM2 setup zinniger is, maar als ik kroegtijger mag geloven heeft AMD de hardwarematige decodering van blu-ray 3D uit Trinity gesloopt wat me toch wel tegenvalt. Afhankelijk van de CPU belasting bij softwarematige decoderen zal je HTPC meer geluid maken dan wanneer dit hardwarematig gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 20:29
Ik zou mezelf ook nog even goed inlezen over een AMD gpu icm XBMC en Linux. Misschien dat de ondersteuning tegenwoordig wel goed is, ik volg het niet meer zo heel erg intensief, maar XBMC raadt nog steeds een nVidia GPU aan op hun wiki:
http://wiki.xbmc.org/inde...are_requirements_for_XBMC

Mijn AMD systeem (gebaseerd op een R3200, dus erg outdated) heeft in ieder geval de grootste moeite met HD afspelen (Ubuntu 12.4 / XBMC 11). Om van het gedoe af te zijn heb ik een GF8400 in mijn systeem bijgeplaatst.

De Intel IGP's hebben verder ook goede open source drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:41:
[...]

Heb je het hier over dedicated silicon voor het hardwarematig decoderen van de 3d stream? Of heb je het hier over een HDMI 1.4 aansluiting? Is nogal een verschil. Overigens ben ik het met je eens dat een FM2 setup zinniger is, maar als ik kroegtijger mag geloven heeft AMD de hardwarematige decodering van blu-ray 3D uit Trinity gesloopt wat me toch wel tegenvalt. Afhankelijk van de CPU belasting bij softwarematige decoderen zal je HTPC meer geluid maken dan wanneer dit hardwarematig gebeurd.
:Y klopt inderdaad (helaas) Daar waar de Llano's nog wel de beschikking hadden over MVC Hardware decoding is dit op de Trinity's er niet meer het geval.
Dat het toch wil werken op een A8 / A10 is omdat deze de beschikking hbben over 4 cores, terwijl de A6 en A4 op Trinity het met slechts 2 cores moeten doen. 2 cores blijkt echt te kort te schieten om deze decodering softwarematig op te vangen.
Naar mijn mening is dit verkeerde zuinigheid van AMD geweest. Natuurlijk dat het weglaten van deze hardware-decoding goedkoper (en het zal waarschijnlijk een licentie-verhaal zijn geweest), maar juist voor HTPC-gebruik zijn daardoor de A4 en A6 trinity's een heel stuk minder interessant geworden, daar dat 3D steeds meer zn intreden gaat doen. Het standpunt van AMD daarin is dat als je een 3D-toestel koopt, een HTPC bouwt en alles er op en eraan aan het doen bent, die paar tientjes meerprijs voor een A8 ipv een A4 of A6 geen onoverkomenlijke drempel zal vormen. Ik ben bang dat ze daar toch een klein beetje de plank mis hebben geslagen, omdat veel mensen kopen met het oog op voorbereiding voor de toekomst.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
Wederom bedankt allemaal voor het advies!

@Caviatjuh: Wat ik heb begrepen is het opzich goed te doen tegenwoordig. Zo niet, dan ga ik wel windows draaien, maar Ubuntu leek mij wel een leuk project.

Ik heb nog een aantal aanpassingen gedaan en zit momenteel met het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 91,50€ 91,50
1Fractal Design Node 304€ 92,30€ 92,30
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 47,40€ 47,40
1LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield€ 42,21€ 42,21
1Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB€ 42,41€ 42,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 447,66

De voeding heb ik toch maar vervangen, aangezien dit een 80 silver certificaat heeft t.o.v. de 80 bronze bij de Be Quiet.
Geheugen heb ik gekozen voor een snellere op aanraden van Niek.
En ik heb er nu een kleinere SSD in gedaan, dit scheelde weer 2 tientjes en ik denk toch geen 64GB nodig te hebben, aangezien een XBMCBuntu installatie 2GB nodig heeft.

Zijn deze keuzes juist, of kan ik toch beter voor iets anders kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Je zou zelfs eventueel ervoor kunnen kiezen om de SSD helemaal weg te laten en vanaf USB te gaan booten. Boot-tijden zijn dan nog wel binnen het acceptabele, en is uiteraard net zo stil als SSD, maar is eigenlijk alleen aan te raden als je elders een centrale XBMC-database hebt staan, en je dus niet de database van XBMC op de USB-storage hebt staan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
Ik heb nog even twee vragen. In mijn huidige werk pc heb ik nog 2x pricewatch: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL zitten, dat was met de insteek gedaan dat ik sql server goed kon draaien, maar uiteindelijk heb ik dat buiten de deur laten doen. Ik zou dus eventueel 8gb aan geheugen uit mijn pc kunnen trekken en dit gebruiken in mijn htpc. De vraag is alleen, gaat dit geheugen passen, aangezien het geen low profile is.

In het geval dat het zou passen, bespaart mij dat een 50 euro. Dan komt de volgende vraag om de hoek kijken. Wat levert meer snelheidswinst op, een A8 + 1866 geheugen, of een A10 met 1600 geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:59
Pasmanjeroen schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:00:
Ik heb nog even twee vragen. In mijn huidige werk pc heb ik nog 2x pricewatch: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL zitten, dat was met de insteek gedaan dat ik sql server goed kon draaien, maar uiteindelijk heb ik dat buiten de deur laten doen. Ik zou dus eventueel 8gb aan geheugen uit mijn pc kunnen trekken en dit gebruiken in mijn htpc. De vraag is alleen, gaat dit geheugen passen, aangezien het geen low profile is.

In het geval dat het zou passen, bespaart mij dat een 50 euro. Dan komt de volgende vraag om de hoek kijken. Wat levert meer snelheidswinst op, een A8 + 1866 geheugen, of een A10 met 1600 geheugen?
Sneller geheugen geeft alleen performance winst bij gamen, bij internetten en films afspelen zul je het verschil niet merken. Zie ook http://www.tomshardware.c...600k-a6-5400k,3224-5.html. Als je verder kijkt in deze benchmarks zie je dat het verschil tussen de A8 en A10 ook niet heel groot is, behalve bij gamen, daar geeft een A10 meer fps dan een A8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
Dan is nu alleen nog de vraag of iemand weet of dit geheugen pricewatch: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL gaat passen i.c.m. de koeler die ik gekozen heb??

Volgens mij is dit de moederbord koeler combi die in mijn lijstje staat, oftewel daar moet echt low profile in:
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/collection-images/usersystem/1920x1080/68795.jpg?d=1354985641

[ Voor 29% gewijzigd door Pasman op 22-01-2013 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-07 23:34
Over de voeding: in een recent BBG topic stond een redelijk vernietigende post van mux over de kwaliteit van LC power voedingen. Hij heeft daar wel redelijk wat verstand van geloof ik.

Daarnaast hebben de meeste voedingen een matig rendement onder de 20% belasting (wat waarschijnlijk >95% van de tijd zal zijn). En daar wordt sowieso niet op getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:11

CeesKees

I rest my Kees

kroegtijger schreef op zondag 20 januari 2013 @ 21:25:
Je zou zelfs eventueel ervoor kunnen kiezen om de SSD helemaal weg te laten en vanaf USB te gaan booten. Boot-tijden zijn dan nog wel binnen het acceptabele, en is uiteraard net zo stil als SSD, maar is eigenlijk alleen aan te raden als je elders een centrale XBMC-database hebt staan, en je dus niet de database van XBMC op de USB-storage hebt staan.
Waarom werkt dit niet wanneer je de XBMC database op USB hebt staan?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
CeesKees schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:10:
[...]

Waarom werkt dit niet wanneer je de XBMC database op USB hebt staan?
Het werkt wel in de zin dat het functioneel operationeel is, maar het is geen werkbare oplossing in verband met traagheid van de storage. Zodra de database gaat groeien (en zeker als er de nodige afbeeldingen in worden gevoegd) wordt het trager. Een library waarin je 400 films en 30 series met elk 6 seizoenen van 24 afleveringen hebt zitten loopt niet vloeiend meer vanaf een relatief traag storage-medium als een USB-stick. Dat loopt veel beter als je dit op een centrale MySQL database hebt staan.

Je kan natuurlijk wel weer naar USB3 overstappen, maar de prijzen daarvan zijn nog zo hoog dat je net zo goed (zo niet beter) een SSD kan kopen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Pasmanjeroen schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 08:10:
Dan is nu alleen nog de vraag of iemand weet of dit geheugen pricewatch: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL gaat passen i.c.m. de koeler die ik gekozen heb??

Volgens mij is dit de moederbord koeler combi die in mijn lijstje staat, oftewel daar moet echt low profile in:
[afbeelding]
Dat geheugen gaat inderdaad heel krap worden. Overigens past al het geheugen zonder heatspreader prima onder een shuriken (is dit geen big shuriken op dit plaatje?). Corsair low profile heeft de goede hoogte. Als je geld wilt besparen kun je ook kijken of de heatspreader van die ripjaws wel nodig is (of alleen voor de show). Als de heatspreaders warm worden tijdens normaal gebruik dan kunnen ze niet zonder, maar wanneer deze gewoon koel blijven kunnen ze ook gewoon zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
jaapsander schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:04:
[...]

Dat geheugen gaat inderdaad heel krap worden. Overigens past al het geheugen zonder heatspreader prima onder een shuriken (is dit geen big shuriken op dit plaatje?). Corsair low profile heeft de goede hoogte. Als je geld wilt besparen kun je ook kijken of de heatspreader van die ripjaws wel nodig is (of alleen voor de show). Als de heatspreaders warm worden tijdens normaal gebruik dan kunnen ze niet zonder, maar wanneer deze gewoon koel blijven kunnen ze ook gewoon zonder.
Ik zie net dat de koeler in het plaatje de big shuriken is (http://nl.hardware.info/u...fm2-a75ia-e53-mediacenter), de gewone shuriken scheelt dus 1cm aan die kant, dat zal net wel passen :P.
Ik ga eerst wel kijken of het met bestaand geheugen gaat lukken, zo niet dan kan ik altijd nog Corsair LP bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
Dit topic is inmiddels al wat ouder, maar zoals aangegeven in de eerste post, is het nu pas tijd voor de aankoop. Ik heb nog een laatste vraag, ik ben van plan deze machine zo goed als 24/7 te laten draaien. Is het dan verstandiger om voor de 5700 te gaan i.p.v. de 5800k?
Als ik namelijk naar deze benchmarks kijk, scheelt het in idle gebruik 6 watt, dat komt toch weer neer op €12,- per jaar.
Pagina: 1