Geluid Wadia cd speler

Pagina: 1
Acties:

• kerstbal082012
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-11-2020
Ik vroeg mij iets af. Ik heb in de woonkamer een aardige hifi set staan. Ik vraag mij alleen af hoe het komt dat deze naar mijn inzien helemaal niet hard kan. Ik heb zelf weinig verstand van hifi vandaar mijn deze vraag

het gaat om een Wadia 301 CD speler
2x zelfbouw aleph 5versterker
2 zelfgemaakte zuilen van circa 1,5 meter

Toen de zuilen een jaar of 6 geleden op een andere versterker + cd speler stonden kon de muziek vele malen harder.
Ik weet wel dat deze versterker + CD speler een hogere kwaliteit hebben als hun voorganger dus vind ik dit een beetje vreemd.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe dat kan...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zal niet aan je cd-speler liggen vermoed ik ;)
Wat zijn de specs van je versterker en van je speakers, en wat was je vorige versterker? Want zonder dat blijft het een beetje gokken natuurlijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kerstbal082012
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-11-2020
Het klinkt stom maar ik weet niet het vermogen van de speakers het is namelijk geërfd.
de vorige versterker was een quad 303 met de volgende specs

De twee zelfbouw versterkers hebben de volgende specs.

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 17:25
Normaler wijs kan dat niet echt aan de cd speler liggen! Je zou eventueel met een db meter de signalen die uit de cd speler komen kunnen meten. Als deze zwak zijn zal de versterker ook absoluut gezien minder versterken. Dit is ook makkelijk te testen zonder hard waarde door er bijvoorbeeld een mp3 speler, smartphone of laptop aan te hangen om een beetje te vergelijken.

Is het dit niet zou ik een een andere versterker proberen, desnoods wat van iemand lenen ofzo.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Een hogere kwaliteit heeft natuurlijk niets met een hoger (of gelijkwaardig) vermogen te maken dat de versterker (want daar zal het wel in zitten) kan leveren. Dat zijn 2 heel gescheiden onderwerpen.
Zoals al eerder gezegd hierboven, als je niet weet wat je aan het doen bent, ga er dan niet even een andere versterker tussen proppen, want daar kan je je speakers vrij eenvoudig mee om zeep helpen. Als dit setje niet bevalt, dan kan je het beste alles wat je hebt staan even goed opschrijven, en naar een goede audio-zaak gaan en vragen wat er mogelijk is.

iRacing Profiel

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Wat is 'niet zo hard'? 60 echte Watts geven een hoop herrie namelijk, kan me niet voorstellen dat je hem helemaal open hebt gedraaid. Misschien is de volumeknop gewoon subtieler.

daarnaast: zuiverder geluid lijkt zachter ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mr.paaJ op 17-01-2013 17:46 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

lier

MikroTik nerd

mr.paaJ schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 17:43:
Wat is 'niet zo hard'? 60 echte Watts geven een hoop herrie namelijk, kan me niet voorstellen dat je hem helemaal open hebt gedraaid. Misschien is de volumeknop gewoon subtieler.
De "hoop herrie" wordt echt niet alleen door het vermogen bepaald, bij speakers met een rendement van 100+ dB komt er bij 1 Watt echt een hele "hoop herrie" uit.
zuiverder geluid lijkt zachter
Hele goede en terechte opmerking! Veel mensen verwarren vervorming met "hard", terwijl het alleen vermoeiend is.

Verder heeft dit niets met verstand te maken...wat wel met verstand te maken heeft is of je muziek heel hard moet zetten ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
Probeer even een andere cd speler (of iets met een lijn uitgang), Wadia wijkt naar mijn weten nog wel eens af van de norm, wellicht is het line level wat lager dan normaal en is de gain van de versterker niet toereikend.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 17:25
kroegtijger schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:39:
Een hogere kwaliteit heeft natuurlijk niets met een hoger (of gelijkwaardig) vermogen te maken dat de versterker (want daar zal het wel in zitten) kan leveren. Dat zijn 2 heel gescheiden onderwerpen.
Zoals al eerder gezegd hierboven, als je niet weet wat je aan het doen bent, ga er dan niet even een andere versterker tussen proppen, want daar kan je je speakers vrij eenvoudig mee om zeep helpen. Als dit setje niet bevalt, dan kan je het beste alles wat je hebt staan even goed opschrijven, en naar een goede audio-zaak gaan en vragen wat er mogelijk is.
Er is zeker verschil tussen kwaliteit en vermogen, maar met een beetje gezond verstand blaas je je speakers echt niet op! Dat gaat niet zo snel! Hij heeft aangegeven wat die voor set heeft en dat de speakers zelfbouw zijn, dan moet je al een echt hele goede audio zaak hebben willen ze je kunnen helpen! Wil die het probleem opsporen zal die eerst het apparaat moeten lokaliseren dat een naar zijn in zien te laag signaal niveau heeft! Oplossing alles verwisselen wat voor de speakers zit!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

De aleph 5 zijn eindversterkers ,gebruik je nog een voorversterker of zit de cd speler rechtstreeks aangesloten op de eindversterkers?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

lier schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:20:
[...]

De "hoop herrie" wordt echt niet alleen door het vermogen bepaald, bij speakers met een rendement van 100+ dB komt er bij 1 Watt echt een hele "hoop herrie" uit.
Dat bedoel ik ook, 60W zou ruim voldoende moeten zijn om het systeem flink open te draaien. Ook een matig efficiente speaker van ~85dB/1W haalt 100dB.

Als je een voorversterker gebruikt of de Aleph met volumeregeling hebt gekocht: staat de Wadia open? Daar zit een digitale volumeregeling op.

[ Voor 14% gewijzigd door mr.paaJ op 20-01-2013 15:56 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1