Welk moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• RavelineMusic
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-03-2022
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met mijn computer samen te stellen, maar nu loop ik vast. Ik moet een moederbord kiezen, maar het lukt maar niet. Mijn moederbord mag maximaal 120 euro zijn. Ik heb er al een paar van honderd euro in gezet (mijn wensenlijst), maar ik weet er niet veel vanaf. Eerst had ik een Asus die ondergewaardeerd was. Daarna ging ik in de best buy guide van tweakers kijken en kwam ik deze tegen:

MSI Z77A-G45

Is dit een goed moederbord, of raad je me een andere aan.

De rest van mijn componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 201,50€ 201,50
1MSI Z77A-G45€ 98,99€ 98,99
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 272,70€ 272,70
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 83,45€ 83,45
1Zalman Z11 Plus€ 57,30€ 57,30
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Kingston HyperX KHX24C11T2K2/8X€ 49,90€ 49,90
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 18,39€ 18,39
1Corsair CX600M€ 64,10€ 64,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 881,32

Hij mag dus maximal 120 euro zijn, anders past het niet meer in mijn budget. Bedankt!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
weinig mis met dit bord. hij staat ook niet voor niets in de laatste bestbuy guide https://tweakers.net/revi...instream-gamesysteem.html

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door om je te helpen bij het kiezen van je moederbord.

Verder is die GD45 een prima plank, ik heb z'n grotere broertje getest (de GD65) en dat was een best fijn bord om mee te werken.

• RavelineMusic
Okay thanks! Omdat andere moederborden van MSI soms afgekraakt worden dacht ik: Ik vraag het even. Ik heb trouwens het geheugen veranderd naar Corsair Vengeance 16gb Low Profile. Niet dat dat jullie boeit xd

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mjah, er is voor ieder merk wel wat te zeggen. Gewoon op reviews van dat specifieke moederbord of serie afgaan en kijken welke het interessantste is voor jou.

• RavelineMusic
Ik zou eigenlijk graag een msata willen. Ik kan hier weinig van vinden. Kunnen jullie mij hier mee helpen?

Verwijderd

RavelineMusic schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:50:
Ik zou eigenlijk graag een msata willen. Ik kan hier weinig van vinden. Kunnen jullie mij hier mee helpen?
Waar ga je dat voor gebruiken dan?
Er is van Gigabyte een bordje met msata.

• RavelineMusic
een kleine ssd zodat bestanden opslaan sneller gaat

• RavelineMusic
Om te cachen met mn HDD.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik zou de Gigabytes laten liggen. Ik heb twee D3H's onder handen gehad en zelf een UD3H in m'n systeem, ik ben niet zo te spreken over de tune software en vooral niet over de EUFI van Gigabyte.

Mijn EUFI loopt namelijk nog steeds zo nu en dan vast :-/
De eerdere BIOSsen (F5, 6, 7) waarmee het bord geleverd wordt heeft een aantal vrij dodelijke bugs in oa het video gedeelte en de automatische instellingen van CPU / Memory.

(mijn bord wil m'n 3570K op auto 1.295V aanbieden - dat is behoorlijk overvolted voor "auto")

Een F7 D3H wilde QVL Kingston geheugen niet op de XMP instellingen accepteren tot BIOS F16 erin geflashed was. Strepen in de HD4000 en bleuscreens bij de win install.

MSI G65 en Asrock Extreme 3 of 4 zou ik persoonlijk eerder pakken, daar heb ik geen problemen mee gehad, de iets duurdere Asus Z77 V series ook niet.

• RavelineMusic
Dan maar weer verder kijken. Misschien zijn er ook nog betaalbare mSata moederborden die ze hier niet op tweakers hebben. (p.s. ze mogen uitlopen tot 140 euro)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou gewoon een Gigabyte pakken met mSATA slot. De UEFI van Gigabyte werkt stabieler als die van MSI is mijn ervaring (vergeleken dan met de UEFI op de Z68 en A75MA die ik van ze heb gehad).
Ik heb zelf de Z77M-UD3H gehad van Gigabyte, vond ik een heerlijk plankje.

Verwijderd

Heb zelf ook een D3H en geen van de gemelde problemen tegengekomen.

• RavelineMusic
Okee bedankt voor de info. Maar dat wat djunicron zei heb ik wel vaker gezien. Maar jullie hebben er beiden geen problemen mee gehad, dus ik denk dat ik er wel uit ben. Bedankt!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02 14:03

Ultrapc

Anyone steak?

TERW_DAN schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:02:
Ik zou gewoon een Gigabyte pakken met mSATA slot. De UEFI van Gigabyte werkt stabieler als die van MSI is mijn ervaring (vergeleken dan met de UEFI op de Z68 en A75MA die ik van ze heb gehad).
Ik heb zelf de Z77M-UD3H gehad van Gigabyte, vond ik een heerlijk plankje.
Om mee te behangen?

Allround.

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nahjah, het hele ding is, als ie werkt, werkt ie.

Ik kan driemaal tegen ellende aangelopen zijn, wie weet. Maar als ik nu m'n machine zou moeten herbouwen zou ik niet weer de Z77X-UD3H kiezen, al dan niet om daarna met betraande wangen bij iets slechters uit te komen.

Als je gaat overclocken, gooi er de nieuwste UEFI op, als je de videokaart van de 3570 gaat gebruiken ook en als je je geheugen netjes in timing wilt houden ook.

Overclocken via de bios = af en toe hangen in de bios.
Overclocken via Easy Tune 6 werkt vanaf F10 en nieuwer pas goed, zet em op manual fanspeed in de UEFI anders wordt het "silent" of "normal" profiel overschreven. De andere OC tools van gigabyte zijn totaal niet betrouwbaar met dit bord of de D3H, met de "nog-wat-tweak" tool schoot de CPU nog wel eens zonder aanleiding door naar 4.8Ghz 1.489V, de limiet van het bord via de tool. Thanks 86 graden
+ Freeze...

Maar als alles eenmaal staat dan staat het, ik kan het spul niet van ondegelijkheid betichten verder. Andere fanatiekelingen dit bord aanraden? Nee dat kan ik niet meer eerlijk gezegd. Maar als je je OC binnen de perken houd (of achterwege laat) en gewoon een Z77 met m-sata wilt, is er niets aan de hand.

• RavelineMusic
Wat overclocken? Mijn processor of wat? Ik heb trouwens een top gekoelde kast: De Zalman Z11 Plus. Als processorkoeling: de Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition. Ik ga denk ik gewoon gokken. Misschien wel dom, maar sommigen hebben er geen problemen mee, anderen wel. Hopen dat ik er ook geen problemen mee heb.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

RavelineMusic schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:48:
Wat overclocken? Mijn processor of wat? Ik heb trouwens een top gekoelde kast: De Zalman Z11 Plus. Als processorkoeling: de Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition. Ik ga denk ik gewoon gokken. Misschien wel dom, maar sommigen hebben er geen problemen mee, anderen wel. Hopen dat ik er ook geen problemen mee heb.
Ja, de processor gaat het over, bij de 3570K voornamelijk multiplier overclocken. Als je dat helemaal niet van plan bent, zou je jezelf geld kunnen besparen en voor een non-K CPU kunnen kiezen. Die kunnen namelijk maximaal 4 stappen boven hun stock-snelheid, de K's (3570K en 3770K) zijn vrij instelbaar.

De Mugen 3 PCGHE is prima, maar het ding koelt naar mijn ervaring niet goed genoeg om erg ver te overclocken. Nu is dat in mijn ervaring nooit in zo'n mooie case als die Zalman geweest, wellicht dat je de airflow zo goed krijg dat je 4.5 ~ 4.6 Ghz onder de 75 graden weet te houden, maar ik houd er een hard hoofd in.

Dom is het niet, het is allemaal gewoon goede hardware die je overweegt, maar goed, dit is tweakers, velen van ons steven naar perfectie (wat dat dan ook mag zijn).

Z77X-D3H met 3570K met Mugen 3 dual fan in een Z11 Plus is gewoon een prachtig systeem en ja, je spullen passen prima bij elkaar.

{edit} oh wacht, de Z11 plus is geen GS1100 / 1200 waar ik even mee in m'n hoofd zat.
pricewatch: Zalman GS1200

[ Voor 6% gewijzigd door djunicron op 18-01-2013 02:12 ]

Verwijderd

TERW_DAN schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:49:
Neem *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door om je te helpen bij het kiezen van je moederbord.

Verder is die GD45 een prima plank, ik heb z'n grotere broertje getest (de GD65) en dat was een best fijn bord om mee te werken.
heb zelf ook het msi z77a-gd65 gehad leuk bordje ..maar eens en nooit meer msi of een ander moederbord merk .. wat een drama op die msi site .. en die bios werkt ook niet helemaal naar behoren

persoonlijk zou ik asus nemen goede support en werken fijn...
Pagina: 1