Inleiding
Ik, noch Tweakers.Net zijn in geen geval verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het sleeven, deze methode heeft voor mij gewerkt, maar het kan ook zomaar zo zijn dat het bij jouw je connectors of zelfs je voeding naar z'n grootje helpt.
In de afelopen paar weken / misschien net 1,5 maand ben ik ernstig verslaafd geraakt aan het casemodden. Ik kwam ergens iets tegen van paracord sleeving, ik geloof dat het van Lutro0 customs was op Overclock.net. Ik was helemaal verliefd. Ik had wat paracord besteld, omdat ik de prijzen van ander sleeving erg duur vind en kwam tot de conclusie dat ik ongeveer 40 meter nodig had voor een hele voeding. Ook had ik krimpkous besteld en geleverd gekregen.Na hier op Tweakers te hebben geneusd kwam ik uit bij iemand die gesponsord werd door 550 Paracord. Hier heb ik ook bij besteld en ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben. Levering is gratis (
Inmiddels is mijn gesleeve klaar en ziet het er mooi uit, zoals je kan zien op de foto.

Na kort overleg met _ferry_ is hij er dan, de how to voor het sleeven met Paracord. Ik heb besloten deze how to te maken, omdat ik de door mij opgedane kennis graag wil delen met de rest van de wereld. Paracord sleeving is namelijk iets dat, als je het goed doet erg goedkoop kan zijn en daarbij echt insane mooi.
Door naar de echte how to.
Benodigdheden
Wat ik nodig was voor het sleeven van mijn voeding, waar ik elke kabel 75 cm had gemaakt, was uit mijn hoofd +/- 40 meter.Daarbij waren 24 pins, 8 pins cpu, 6 pins pci, 6 pins pci en de ventilatoren. voor de rest heb ik 5x 30 cm gebruikt voor de zichtbare delen van de sata voedingskabel (omdat ik te weinig had..) en ook nog iets voor de i/o kabels, 15 cm stukjes.
Ikzelf heb voor de niet modulaire kabels een marge van ongeveer 3 cm aangehouden. Dit omdat je de kabels in de voeding wilt wegwerken.
Voor de modulaire kabels heb ik 2 cm aangehouden. Dit omdat je aan 2 kanten connectors hebt, dus bij elke connector 1 cm extra.
Verder had ik nodig:
- Een draad knippend tangetje, voor de kabels
- Een hele kleine platbek schroevendraaier, om de paracord in de connector te drukken als dat nodig is
- Een erg scherpe schaar, voor het paracord (stanley mes lukt ook, is alleen lastiger)
- Een paperclip om de connectors los te maken
- Een aansteker
- Wat tape
- Soldeerbout, tin en krimpkous alleen nodig als je de kabels ook wilt verlengen.

Als je een molex connector remover hebt, kan je deze gebruiken in plaats van de paperclip. Dit heeft wel echt de voorkeur, maar deze zijn redelijk prijzig naar wat ik heb gezien. Ook schijnen deze aardig snel stuk te gaan (ik heb het over de ontpinner welke lijkt op een pincet, maar dan met extreem kleine pootjes)
Hoe te werken
Stap 1Ik heb een aantal manieren geprobeerd, de makkelijkste is om eerst je paracord op maat te knippen en dan de binnenkant te scheiden van de buitenkant. Als je het op maat hebt, dan pak je de aansteker en haal je die een aantal keer langs de uiteindes, zodat je iets smelten anders gaat het rafelen en dat willen we niet.
Niet te veel!!
Als je het te veel doet, gaat het niet mooi worden. Gelukkig merk je zelf wanneer het goed is, want dan blijf je zitten met een mooi uiteinde.Nu heb je een mooi stukje paracord. Op de onderstaande foto heb ik te kort de aansteker er langsheen gehaald, om het vervolgens vaak op de foto te zetten en in mijn handen te hebben waardoor het is gaan rafelen.

Hier een foto waar het smelten aardig is gelukt

Stap 2 zal zijn het ontpinnen van je connector
In het voorbeeld ga ik uit van deze:

Nu is het tijd voor de paperclip. (of voor de molex tool)
Ga met je paperclip aan de zijkanten van de connector, tussen het plastic en de metalen connector. (Aangegeven in het rood op de foto) Druk deze ongeveer 1,5 CM in de connector. Draai nu een kwart slag, totdat je iets weerstand voelt. Doe dit aan beide zijkanten, want hier zitten de weerhaakjes die je moet terug drukken, zoals te zien op de foto.

Hier de paperclip truuk uithalen, dit geld ook voor de cd speler molex want ook hier zitten de weerhaakjes aan de zijkant.

Nu zorg je met tape dat de connector geen uitstekende onderdeeltjes bevat en dus helemaal glad is. Anders blijft het haken in de sleeve.
Als je je kabels wilt verlengen is dit een mooi punt. Ik zelf heb er voor gekozen om het in het midden te doen, zodat de soldeerpunten niet zichtbaar zijn, omdat ze achter de backplate zitten. Je moet hiervoor wel isolatie gebruiken, vandaar de krimpkous. Ik raad die van 3 mm aan.
Nu heb je twee opties:
Optie 1 is iets minder strak, maar spaart je vingers. Deze bespreek ik hieronder.
Als je de kabel in de sleeve hebt, doe je voorzichtig met de paperclip de pinnetjes weer goed, het is niet erg als er een van de twee niet een weerhaakje meer heeft, dat kan gebeuren.
Vervolgens ga je hiermee een voor een door, totdat je je connector weer vol hebt.
De volgende stap is om met je ultra mini platbek schroevendraaier de sleeve voorzichtig in de connector te drukken.
Je had er ook voor kunnen kiezen om krimpkous om de paracord te doen, maar persoonlijk vind ik dit niet mooi, dus daarom maar voorzichtig
Nu is je kabeltje klaar.
Je resultaat ziet er nu zo uit, als je het goed hebt gedaan.

Als je goed kijkt, kan je ook zien dat ik bij de 24 pins connector niet zo heel mooi resultaat heb gekregen. Vandaar dat de voorkeur eigenlijk ook uit gaat naar optie 2.
Optie 2 hiervan gaan je vingers zeer doen.
Als je de sleeve om de kabel hebt, doe je 'm iets over het `knopje` waar het metaal van de pin begint. Waar hij vastgeklemd zit zegmaar.
Het `knopje` inclusief de sweet spot

Inclusief sleeve ziet het er zo uit:

Vervolgens pak je de aansteker en zorg je dat het iets gaat smelten, maar niet branden. Als het gesmolten is, rol je het snel en licht knijpend door je vingers. Als je vingers zeer doen ben je goed bezig
Als je de paracord er in hebt geduwd, is je kabeltje klaar bijna klaar. Je moet nu, net als bij optie 1, de connectors weer voorzichtig goedbuigen om ze vervolgens terug in de connector te doen. Dan kom je uit op een resultaat als dat van Meelobee.
Het resultaat van Meelobee

It's that easy
Edit: Vanavond ga ik even foto's maken, dit omdat een aantal foto's niet van mij zijn. Daarbij komt dat ze niet bijster duidelijk zijn.
Edit 2:
Ik heb de commentaren van Hukkel en Meelobee verwerkt in 2 aparte opties voor het sleeven. Ook heb ik wat foto's toegevoegd.
Edit 3: Foto's toegevoegd, er volgen nog foto's van hoe het eindresultaat er uit ziet na het door de vingers rollen, maar ik kon geen aansteker vinden
Have fun!
~Michel
[ Voor 21% gewijzigd door JustMitchie op 18-01-2013 15:40 . Reden: Edit praatje ]