KPN experia box combineren met router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danner001
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21
Beste Tweakers,

Ik ben al een paar uur aan het klooien, en heb nog geen oplossing kunnen vinden. Nu heb ik weinig ervaring met het instellen van netwerken, dus hopelijk kan iemand hier mij helpen.

Even om de situatie te schetsen.

Sinds kort hebben we thuis Alles in 1 van KPN. Hierbij is de experia box ons modem+router. Hierop is een pc en een digitenne kastje aangesloten. Deze box staat beneden. Op mijn kamer boven heb ik een pc en een digitenne kastje staan, maar ik heb maar 1 LAN-kabel die naar boven loopt. Dit probeer ik op te lossen met behulp van onze oude sitecom router. Ik heb nu de volgende opstelling:

experia>kabel naar boven>sitecom>kabel naar tv/kabel naar pc

Nu hebben beide apparaten verbinding, maar kan ik nog geen tv kijken. Eerst was er de foutmelding 14, een apparaat met DHCP in het netwerk. DHCP functie op de sitecom uitgezet, nu komt de foutmelding 12: geen verbinding met thuisnetwerk. Op de één of andere manier maakt het kastje geen verbinding, want ook bij de settings van de experia box zijn maar 2 ip-adressen zichtbaar; de sitecom router en mijn pc (MAC-adressen gecheckt)

De settings van de sitecom kan ik zowel via 192.168.0.1 (default ip adres) als via 192.168.2.1 (ip toegewezen door experia box) bereiken.

Ik heb ergens gelezen dat je het ip adres van de sitecom moet veranderen in een 192.168.2.xx (in dezelfde range), maar buiten de DHCP lease van de experia, maar als ik dit probeer kan ik geen van beide meer bereiken tot ik de sitecom reset naar fabriekinstellingen dmv een hardware knop.

Bovenstaand verhaal zal misschien warrig zijn, maar heb geprobeerd alle informatie waarvan ik denk dat het van belang kan zijn te geven.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:32
Het handigst is gewoon een eenvoudige switch halen. Heb je al voor een paar tientjes en is precies bedoeld om te doen wat jij nu wil.

http://tweakers.net/categ...MTvVNrFCyMjLRgfIy85SsDGoB

[ Voor 28% gewijzigd door Shinji op 14-01-2013 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostinFFM
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:36
Kun je op de Sitecom de instellingen voor DCHP niet aanpassen naar DHCP Relay? Dan stuurt ie alle DHCP requests die hij ontvangt door naar de Experia box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:39

Speedmaster

Make my day...

IPTV zit in een apart VLAN, hierdoor is het niet mogelijk om die over 1 lan kabel naar boven te sturen samen met je normale dataverkeer. je zal dus naar een oplossing moeten met 2 kabels naar boven.

Edit:

Lees deze even door, daar wordt duidelijk uitgelegd hoe je het moet inrichten

internet van KPN experiabox V8 naar eigen router

[ Voor 29% gewijzigd door Speedmaster op 15-01-2013 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:31
Speedmaster schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 00:00:
IPTV zit in een apart VLAN, hierdoor is het niet mogelijk om die over 1 lan kabel naar boven te sturen samen met je normale dataverkeer. je zal dus naar een oplossing moeten met 2 kabels naar boven.
Ja en nee. In principe heb je helemaal gelijk, maar tegenwoordig hebben de meeste modems van KPN flexpoorten waarop zowel internet als IPTV werkt. Die kun je dus heel eenvoudig switchen om er een TV en/of PC op aan te sluiten. Grote vraag is: welk modem heeft de TS? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:39

Speedmaster

Make my day...

Puch-Maxi schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 00:10:
[...]
Ja en nee. In principe heb je helemaal gelijk, maar tegenwoordig hebben de meeste modems van KPN flexpoorten waarop zowel internet als IPTV werkt. Die kun je dus heel eenvoudig switchen om er een TV en/of PC op aan te sluiten. Grote vraag is: welk modem heeft de TS? :)
Dat jij en ik nu een arcadyan met flexpoorten hebben wil nog niet zeggen dat de KPN box dat ook heeft he.
Gezien de foutmeldingen denk ik dat het hiermee fout gaat.
Goed naar mijn avantar kijken en op dat andere forum verder zoeken :+

[ Voor 4% gewijzigd door Speedmaster op 15-01-2013 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Hahaha, geweldig :D Ik denk dat het idd wel veilig is om te stellen de TS misschien niet beschikt over een modem met flexpoorten :). De ZTE H220N en de Arcadyan VGV7519 (Experia Box V8) zijn modems met flexpoorten (de AVR7519 wss ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TS beschikt wel over flexpoorten anders had hij neem ik aan ook wel gezegd dat er van EB > boven ook nog een switch tussen zit voor de 2e iTV.
Ook als TS 'sinds kort' KPN heeft dan heeft TS een EB met flexpoorten(op het moment hebben wij V8/ZTE voor VDSL, V8/ZTE voor Glas en ARV voor ADSL), overigens betekend dit voor zo ver ik weet niet dat er boven bij de router nog via het zelfde lijntje geswapt kan worden naar netwerk + iTV.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Daar heb je een goed punt! TS, vervang de router door een simpele switch en het gaat werken!.(mits je dus een ZTE of Arcadyan modem hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danner001
Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik weet dat een switch waarschijnlijk het beste werkt, ik wou het alleen het liefst proberen met de router, zodat ik geen geld hoef uit te geven.

Ik zit op dit moment op het werk, zodra ik thuis ben zal ik nog het een en ander proberen, en kijken welk modem ik precies heb.

Ik weet niet of het een indicatie is voor flexpoorten, maar als de kabel die naar boven loopt direct aansluit op de pc of op de IPTV, werkt dit voor beide apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je hebt dan inderdaad flexpoorten. Je Eb herkennen is makkelijk. Staat er V8 op? Heeft die een plexiglasplaatje van 3cm bovenaan? Geen van dat dan is het de ARV low end.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Danner001 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:23:
Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik weet dat een switch waarschijnlijk het beste werkt, ik wou het alleen het liefst proberen met de router, zodat ik geen geld hoef uit te geven.

Ik zit op dit moment op het werk, zodra ik thuis ben zal ik nog het een en ander proberen, en kijken welk modem ik precies heb.

Ik weet niet of het een indicatie is voor flexpoorten, maar als de kabel die naar boven loopt direct aansluit op de pc of op de IPTV, werkt dit voor beide apparaten.
Voordat de Flexpoorten er waren leverde KPN altijd een kleine 5-poorts 3COM/HP switch (100Mbit/s). Sinds de Flexpoorten bestaan zit de switch niet meer standaard in het pakket.

Een simpele switch heb je al vanaf een tientje pricewatch: TP-Link TL-SF1005D. Indien je een Experia Box V8 hebt (deze heeft gbit-poorten) zou ik voor een gigabit switch gaan bijv. pricewatch: TP-Link TL-SG1005D. Duur hoeft het dus niet te zijn (en nee, ik heb geen aandelen in TP-Link) :)

Een router is hier minder geschikt, omdat je in feite een netwerk achter een netwerk creëert. Hierdoor moet de router alle pakketjes over de WAN-poort gaan routeren. Hier gaat het waarschijnlijk fout, het modem kijkt op basis van VCI en macadres wat er op de flexpoort zit aangesloten. Als je het toch met de router wil proberen dan moet je deze als een veredelde switch gaan gebruiken, dit houdt in dat je de WAN-poort niet moet aansluiten (dus alle netwerkkabels aan de LAN kant aansluiten). Ik kan niet garanderen of dat met jouw router gaat werken.
True schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:10:
Je hebt dan inderdaad flexpoorten. Heeft die een plexiglasplaatje van 3cm bovenaan?
Ahh, de ijskrabber :+ komt goed van pas met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danner001
Helden,

Het is nu gelukt, ik heb nu de router in gebruik als veredelde switch, naar suggestie van Puch-Maxi. Super bedankt!

NB: het ging om de v8

Edit: Ok het zou moeten blijven werken nu. Echter... Na een kwartier ongeveer heb ik op de pc geen verbinding meer. De netwerkadapter resetten werkt niet, alleen een reboot geeft me weer een kwartier internet.. Ik weet niet of het helemaal aan de pc ligt, want op het moment dat de pc verbinding verliest begint te tv te haperen, ookal doet deze het nog wel (met haperingen). Enig idee hoe dit mogelijk is?

[ Voor 57% gewijzigd door Danner001 op 15-01-2013 19:31 . Reden: zie post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ik verdenk toch de router, heb je DHCP op de router wel uitgezet? Anders ergens ff een switch lenen om te testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danner001
Tot nu toe werkt alles weer prima, ik weet niet wat ik na de laatste edit heb veranderd, maar het werkt nu, dus zal er niet meer aan zitten haha. Super bedankt voor de hulp, geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-05 10:49
Gerelateerde vraag: Ik heb een Netgear range extender aan mijn experia box gekoppeld. Mijn laptop heeft hierdoor op zolder perfect WIFI signaal, maar mijn android telefoon en tablet krijgen geen IP adres toegewezen. Het heeft maanden prima gewerkt, en ineens kan er geen verbinding worden gemaakt.
Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je modem en extender een keertje uittrekken in weer insteken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-05 10:49
Bartjezz schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 07:38:
Je modem en extender een keertje uittrekken in weer insteken??
Dat heb ik al meerdere keren geprobeerd en helpt niet..
Pagina: 1