Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iYell0wi7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:48
Hè Tweakers,

Over 2 weken stap ik over van koper naar fiber, we krijgen dan ook een nieuwe modem van KPN, de experiabox V8. Nou heb ik gehoord dat deze experiabox heel erg dichtgetimmerd is en moeilijk naar eigen richting in te stellen is. Ik beschik al over een Router van TP-Link de WDR-4300.

Nou is mijn vraag kan ik de TP-Link zo instellen dat ik al mijn instellingen van mijn internet zoals portforwarding en het gebruiken van een ftp server via de TP-Link gaat? Zodat de experiabox alleen nog wordt gebruikt voor interactieve TV en bellen?

Zou dit kunnen lukken met behulp van de PPPoE functie in mijn TP-Link en de MAC-adres van de experiabox te klonen?

Ik hoop dat jullie mij wat informatie kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Zoek in het KPN topic even naar "VLAN"

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iYell0wi7
fast-server schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 00:16:
Zoek in het KPN topic even naar "VLAN"
Dus als ik het zo bekijk Heb ik nog een switch nodig om mijn netwerkje te kunnen switchen via de VLAN functie. Dus dan krijg ik voor alles de switch aan de switch zit de experiabox en mijn TP-Link router, en moet deze de PPPoE instellingen van KPN geven?

Dan krijg ik deze setup: - Switchpoort 1 - Experiabox - TV en Bellen
internet - Switchpoort 2 - TP-Link - Computers

[ Voor 9% gewijzigd door iYell0wi7 op 12-01-2013 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Precies.

De VLAN switch stuurt de VLAN-pakketjes voor tv en telefonie onaangepast door naar de experiabox die ze daar uit elkaar plukt. De switch stuurt daarnaast de VLAN-pakketjes voor internet zonder VLAN-tag/label door naar je eigen router die er dan icm PPPoE instellingen wel wat mee kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 12-01-2013 12:55 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iYell0wi7
Raven schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:54:
Precies.

De VLAN switch stuurt de VLAN-pakketjes voor tv en telefonie onaangepast door naar de experiabox die ze daar uit elkaar plukt. De switch stuurt daarnaast de VLAN-pakketjes voor internet zonder VLAN-tag/label door naar je eigen router die er dan icm PPPoE instellingen wel wat mee kan.
Bedankt voor de snelle reactie,

ik heb deze managed switch gevonden http://tweakers.net/price...afe-gs105e/specificaties/
moet ik in de switch ook de PPPoE gegevens instellen of hoef dit alleen maar bij de Router?
En moet er alleen 2 VLAN's worden aangemaakt? las ergens dat bellen en interactive tv een aparte VLAN nodig heeft of wordt dit al geregeld in de experia box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alleen in de router. Het enige dat de switch gaat doen is de VLAN pakketjes voor tv/telefoon naar de experiabox sturen en bij die van het internet het VLAN-label/tag verwijderen en die doorsturen naar je router.

De VLANs zijn al aangemaakt. Je moet in de switch instellen dat de pakketjes met de VLAN-nr's van telefonie en tv onaangepast naar de poort gaan waar de Experiabox op aangesloten is. De VLAN-pakketjes van internet moet je door laten sturen naar de poort waar jouw router aan hangt, met als instelling dat de VLAN tags/labels van de internetpakketjes verwijdert moet worden voor ze doorgestuurd worden. Pakketjes van jouw router die naar de switch gaan moeten juist weer wel voorzien worden van VLAN-tags/labels in de switch omdat er anders geen verkeer naar buiten mogelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 12-01-2013 13:21 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iYell0wi7
Raven schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 13:19:
Alleen in de router. Het enige dat de switch gaat doen is de VLAN pakketjes voor tv/telefoon naar de experiabox sturen en bij die van het internet het VLAN-label/tag verwijderen en die doorsturen naar je router.

De VLANs zijn al aangemaakt. Je moet in de switch instellen dat de pakketjes met de VLAN-nr's van telefonie en tv onaangepast naar de poort gaan waar de Experiabox op aangesloten is. De VLAN-pakketjes van internet moet je door laten sturen naar de poort waar jouw router aan hangt, met als instelling dat de VLAN tags/labels van de internetpakketjes verwijdert moet worden voor ze doorgestuurd worden. Pakketjes van jouw router die naar de switch gaan moeten juist weer wel voorzien worden van VLAN-tags/labels in de switch omdat er anders geen verkeer naar buiten mogelijk is.
Bedankt hartstikke duidelijk maar nog 1 klein vraagje.

het weer voorzien van een VLAN label moet ik dat instellen op de switch ivm de router geen VLAN opties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Instellen op de switch inderdaad, die moet het labelen en ontdoen van labels doen. Consumentenrouters kunnen niets met VLAN op de WAN-poort, vandaar dat er een VLAN switch tussen moet.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 12-01-2013 13:43 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mega13
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-10-2023
Zonder switch , maar meteen met een router is het ook te doen.

Ik heb een wndr3800 met OpenWrt met verschillende interfaces voor de VLANs op de wan poort. Daarna VOIP en ITV op een switchpoort van de router tagged naar de wan poort van de Experia en internet op een andere poort untagged.

Scheelt weer een switch.

Oja, de interfaces aan de wan kant ( VOIP en ITV) zijn bridges naar de switchpoort voor de Experia ( heb even naar mijn config gekeken).

Afgekeken van http://hermanvandrie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=13%3Anetgear-wndr3700-v1v2&catid=4%3Akpn-glasvezel&Itemid=15&lang=en

[ Voor 43% gewijzigd door mega13 op 12-01-2013 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iYell0wi7
mega13 schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 17:58:
Zonder switch , maar meteen met een router is het ook te doen.

Ik heb een wndr3800 met OpenWrt met verschillende interfaces voor de VLANs op de wan poort. Daarna VOIP en ITV op een switchpoort van de router tagged naar de wan poort van de Experia en internet op een andere poort untagged.

Scheelt weer een switch.

Oja, de interfaces aan de wan kant ( VOIP en ITV) zijn bridges naar de switchpoort voor de Experia ( heb even naar mijn config gekeken).

Afgekeken van http://hermanvandrie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=13%3Anetgear-wndr3700-v1v2&catid=4%3Akpn-glasvezel&Itemid=15&lang=en
Dat is ook een idee ja, maar heb liever een router op een betere plek dan in mijn meterkast ivm betere wifi op alle etages. en om nou ook de telefoon lijn naar boven te trekken is ook niet zo gedaan.
daarom lijkt me het handiger om de expriabox en switch in de meterkast te houden en de Router op de 2de etage van de woning.
Pagina: 1