Probleem windows 8 klonen naar SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54
Laat ik voorop stellen: ik ben niet een complete leek op het gebied van windows systemen. Maar ik ga er even vanuit dat veel mensen dat wel zijn; en dat Microsoft ook voor deze mensen een fatsoenlijk herstelsysteem heeft ontwikkeld. Mijn situatie: ik heb een nieuw systeem staan met daarop windows 8 voorgeinstalleerd. Er zijn geen herstelschijven meegeleverd, maar er is wel een recovery partitie aanwezig.
Zelf een SSD aangeschaft met het idee om daar windows op te zetten, daarna kan de HDD leeg.

Het systeem is een recent systeem, voorzien van een UEFI bios.

In windows zit de optie om de herstelpartitie naar een USB schijf te kopieeren. Dit leek mij de meest logische optie; ik heb dit dus uitgevoerd, de harddisk los gekoppeld, de SSD aangesloten en opgestart vanaf deze USB stick. Ik krijg dan wanneer ik kies voor de optie fabrieksherstel echter de melding:
'Fabrieksherstel kan niet worden uitgevoerd, een vereiste stationspartitie ontbreekt'.

Onder 'geavanceerde opties' zijn nog de volgende dingen aanwezig:
'systeemherstel'- windows herstellen met een herstelpunt dat op uw pc is opgeslagen - dit werkt niet
'herstellen met installatiekopie' geeft aan dat er geen systeemkopie op deze computer kan worden gevonden.

Tot zo ver dus de het nut van de aangemaakte USB stick met recovery partitie. Je kan van die usb stick booten, maar hem vervolgens niet gebruiken om de herstelpartitie naar een nieuwe schijf te laten herstellen.

Vervolgens de normale harddisk maar weer aangesloten, hiervan opgestart, en een herstelpunt naar een usb harddisk laten wegschrijven. Meteen ook zo een bootable recovery cd gebrand wat vanuit dat zelfde menu gedaan kan worden.

Booten vanaf die cd geeft echter de zelfde problemen min of meer. Ik kan herstellen vanaf een installatiekopie wel aanklikken, deze kopie vinden op de usb schijf, maar krijg dan vervolgens de melding 'het herstellen van de systeemkopie is mislukt. Er is een fout opgetreden bij het uitvoeren van de herstelbewerking.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die tegen dit probleem aan loopt. Er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die een SSD in een nieuw systeem willen zetten.. en niet de beschikking hebben over een windows 8 iso, en een MSDN account.
(Veel mensen die ene ssd-loze ultrabook hebben gekocht bijvoorbeeld die er zelf een in zetten - geen dvd drive, geen windows disk.. alleen een recovery partitie op de ingebouwde harddisk.)

[ Voor 4% gewijzigd door whiteguy op 13-01-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Interessant verhaal, maar wat is nu je vraag? Zo'n refresh/reset image in Windows 8 is niet bedoeld om het OS opnieuw helemaal te installeren, maar om je eigen settings terug te zetten of te herstellen.

Vaak kun je op machines met een aparte recovery partitie ook zelf op een CD/DVD de installatiemedia branden.

Hier was pas ook een topic over:

Windows 8 HDD naar SSD?

[ Voor 79% gewijzigd door Turdie op 13-01-2013 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
In het kort : Hoe krijg ik Windows bootable op die ssd zonder installatie cd ?

Die recovery partitie had ik dus al naar USB gezet via die tool in w8 maar daar mee werkt het dus niet.

[ Voor 40% gewijzigd door whiteguy op 13-01-2013 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
whiteguy schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:01:

Die recovery partitie had ik dus al naar USB gezet via die tool in w8 maar daar mee werkt het dus niet.
Wat werkt daar precies niet aan?

Vanuit Windows 8 kun je het Refresh image branden:
  • Open the Control Panel
  • Search for File Recovery
  • Select 'Create system image'
  • Choose where to save your image
  • Click Next
  • Verify settings, Click start backup
  • After the backup completes, it asks to create a system repair disc, click Yes.
    Insert a blank DVD into the disk drive
  • Click Create disc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
shadowman12 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:06:
[...]

Wat werkt daar precies niet aan?

Vanuit Windows 8 kun je het Refresh image branden:
  • Open the Control Panel
  • Search for File Recovery
  • Select 'Create system image'
  • Choose where to save your image
  • Click Next
  • Verify settings, Click start backup
  • After the backup completes, it asks to create a system repair disc, click Yes.
    Insert a blank DVD into the disk drive
  • Click Create disc.
Wat hieraan precies niet werkt weet ik dus niet, maar zoals ik in de op dus al zeg, dan krijg ik ook en foutmelding nadat ik de image aan klik. Fout opgetreden bij herstel bewerking.
Daar heb ik misschien wel wat aan; maar er moet toch ook voor de gemiddelde thuisgebruiker iets zijn wat simpel werkt zonder extra benodigde tools zoals paragon ?

[ Voor 23% gewijzigd door whiteguy op 13-01-2013 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

whiteguy schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:01:
Oude disk klonen naar de SSD met CloneZilla oid?

Of alleen de Win8 partitie en daarna even boot bestanden laten herstellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 13-01-2013 21:40 ]

Pagina: 1