Probleem windows 8 klonen naar SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54
Laat ik voorop stellen: ik ben niet een complete leek op het gebied van windows systemen. Maar ik ga er even vanuit dat veel mensen dat wel zijn; en dat Microsoft ook voor deze mensen een fatsoenlijk herstelsysteem heeft ontwikkeld. Mijn situatie: ik heb een nieuw systeem staan met daarop windows 8 voorgeinstalleerd. Er zijn geen herstelschijven meegeleverd, maar er is wel een recovery partitie aanwezig.
Zelf een SSD aangeschaft met het idee om daar windows op te zetten, daarna kan de HDD leeg.

Het systeem is een recent systeem, voorzien van een UEFI bios.

In windows zit de optie om de herstelpartitie naar een USB schijf te kopieeren. Dit leek mij de meest logische optie; ik heb dit dus uitgevoerd, de harddisk los gekoppeld, de SSD aangesloten en opgestart vanaf deze USB stick. Ik krijg dan wanneer ik kies voor de optie fabrieksherstel echter de melding:
'Fabrieksherstel kan niet worden uitgevoerd, een vereiste stationspartitie ontbreekt'.

Onder 'geavanceerde opties' zijn nog de volgende dingen aanwezig:
'systeemherstel'- windows herstellen met een herstelpunt dat op uw pc is opgeslagen - dit werkt niet
'herstellen met installatiekopie' geeft aan dat er geen systeemkopie op deze computer kan worden gevonden.

Tot zo ver dus de het nut van de aangemaakte USB stick met recovery partitie. Je kan van die usb stick booten, maar hem vervolgens niet gebruiken om de herstelpartitie naar een nieuwe schijf te laten herstellen.

Vervolgens de normale harddisk maar weer aangesloten, hiervan opgestart, en een herstelpunt naar een usb harddisk laten wegschrijven. Meteen ook zo een bootable recovery cd gebrand wat vanuit dat zelfde menu gedaan kan worden.