Ik ben op zoek naar een HTPC, en wil in dit topic graag jullie mening over mijn keuzes en graag aanvullingen / aanpassingen hierop gezien ik op het moment nog een leek ben op dit gebied.
Wat verwacht ik van mijn HTPC:
- Ik wil windows 7 of 8 gaan draaien
- Ik wil er 1080p films op kijken, en eventueel ook 3d (als ik een nieuwe tv koop met die functie moet de HTPC gereed zijn
- Ik wil kunnen browsen, word / excel draaien (het moet de laptop die mijn vrouw in de woonkamer gebruikt voor facebook en af en toe een verslag maken ook vervangen)
- Ik wil simpele games kunnen spelen (geen Crysis 3 ofzo)
- Ik wil hem gebruiken als soort van NAS, dus altijd aanstaan om er films e.d. op te zetten / met extern bureaublad op afstand te bedienen om bijv. spotnet aan te zetten enz enz
Ik heb zelf het volgende samengesteld: (15-01-2013 21:45 uur gewijzigd)
Waarom deze componenten?
Processor: In mijn wetenschap de beste gpu erin zitten wat betaalbaar blijft
Processor koeler: Goede reviews over deze koeler gelezen en stiller dan de eventuele stock koeler
Moederbord: Enige mini ATX met bluetooth en sp/dif (spdif is vereiste voor koppeling naar home cinemaset voor het geluid)
Geheugen: 1.5v ivm gelijk aan wat mobo vraagt. Ook 8gb ivm wordt door velen geadviseerd voor een HTPC. Ook 1833 want dat wil de processor graag
SSD: Deze heb ik nu in mijn huidige pc en die wil ik toch vervangen door een 256gb dus deze is nu beschikbaar. En een SSD wordt door velen geadviseerd in een HTPC
HDD: Deze gebruik ik nu voor films in mijn huidige PC, en is 5400rpm (ivm warmte) en groot genoeg
Behuizing: Deze vind ik er mooi uitzien en lees er goede reviews over. Dit model zoek ik sowieso
80mm fan 1: Voor vervanging van de fan in de std. voeding bij de behuizing. Deze moet een stuk stiller zijn.
80mm fan 2 en de 70mm fan: Voor airflow in de kast, op advies van iDont in zijn review
Al met al kom ik dus uit op 4 ventilatoren in de kast, zal dat niet te veel geluid produceren?
Heb bij het kijken naar de ventilatoren wel gekozen voor degene met een zo laag mogelijk aantal dB.
Graag hoor ik van jullie / kenners tips en advies over deze opstelling.
Wat zouden jullie veranderen of eventueel toevoegen?
Alvast bedankt voor het meedenken...
Wat verwacht ik van mijn HTPC:
- Ik wil windows 7 of 8 gaan draaien
- Ik wil er 1080p films op kijken, en eventueel ook 3d (als ik een nieuwe tv koop met die functie moet de HTPC gereed zijn
- Ik wil kunnen browsen, word / excel draaien (het moet de laptop die mijn vrouw in de woonkamer gebruikt voor facebook en af en toe een verslag maken ook vervangen)
- Ik wil simpele games kunnen spelen (geen Crysis 3 ofzo)
- Ik wil hem gebruiken als soort van NAS, dus altijd aanstaan om er films e.d. op te zetten / met extern bureaublad op afstand te bedienen om bijv. spotnet aan te zetten enz enz
Ik heb zelf het volgende samengesteld: (15-01-2013 21:45 uur gewijzigd)
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A10-5800K Black Edition | € 111,20 | € 111,20 |
| 1 | Gigabyte GA-F2A85XM-D3H | € 67,20 | € 67,20 |
| 1 | MS-Tech MC-1200 | € 91,30 | € 91,30 |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 24,30 | € 24,30 |
| 1 | Nexus 70mm Silent Fan, 70mm | € 4,72 | € 4,72 |
| 1 | Noctua NF-R8-1800 , 80mm | € 12,90 | € 12,90 |
| 1 | Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0 | € 43,50 | € 43,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 355,12 | |
Waarom deze componenten?
Processor: In mijn wetenschap de beste gpu erin zitten wat betaalbaar blijft
Processor koeler: Goede reviews over deze koeler gelezen en stiller dan de eventuele stock koeler
Moederbord: Enige mini ATX met bluetooth en sp/dif (spdif is vereiste voor koppeling naar home cinemaset voor het geluid)
Geheugen: 1.5v ivm gelijk aan wat mobo vraagt. Ook 8gb ivm wordt door velen geadviseerd voor een HTPC. Ook 1833 want dat wil de processor graag
SSD: Deze heb ik nu in mijn huidige pc en die wil ik toch vervangen door een 256gb dus deze is nu beschikbaar. En een SSD wordt door velen geadviseerd in een HTPC
HDD: Deze gebruik ik nu voor films in mijn huidige PC, en is 5400rpm (ivm warmte) en groot genoeg
Behuizing: Deze vind ik er mooi uitzien en lees er goede reviews over. Dit model zoek ik sowieso
80mm fan 1: Voor vervanging van de fan in de std. voeding bij de behuizing. Deze moet een stuk stiller zijn.
80mm fan 2 en de 70mm fan: Voor airflow in de kast, op advies van iDont in zijn review
Al met al kom ik dus uit op 4 ventilatoren in de kast, zal dat niet te veel geluid produceren?
Heb bij het kijken naar de ventilatoren wel gekozen voor degene met een zo laag mogelijk aantal dB.
Graag hoor ik van jullie / kenners tips en advies over deze opstelling.
Wat zouden jullie veranderen of eventueel toevoegen?
Alvast bedankt voor het meedenken...
[ Voor 13% gewijzigd door joskuiper op 15-01-2013 21:43 ]
Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE