• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 21:16

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een HTPC, en wil in dit topic graag jullie mening over mijn keuzes en graag aanvullingen / aanpassingen hierop gezien ik op het moment nog een leek ben op dit gebied.

Wat verwacht ik van mijn HTPC:
- Ik wil windows 7 of 8 gaan draaien
- Ik wil er 1080p films op kijken, en eventueel ook 3d (als ik een nieuwe tv koop met die functie moet de HTPC gereed zijn
- Ik wil kunnen browsen, word / excel draaien (het moet de laptop die mijn vrouw in de woonkamer gebruikt voor facebook en af en toe een verslag maken ook vervangen)
- Ik wil simpele games kunnen spelen (geen Crysis 3 ofzo)

- Ik wil hem gebruiken als soort van NAS, dus altijd aanstaan om er films e.d. op te zetten / met extern bureaublad op afstand te bedienen om bijv. spotnet aan te zetten enz enz

Ik heb zelf het volgende samengesteld: (15-01-2013 21:45 uur gewijzigd)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 111,20€ 111,20
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 67,20€ 67,20
1MS-Tech MC-1200€ 91,30€ 91,30
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Nexus 70mm Silent Fan, 70mm€ 4,72€ 4,72
1Noctua NF-R8-1800 , 80mm€ 12,90€ 12,90
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0€ 43,50€ 43,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,12

Waarom deze componenten?

Processor: In mijn wetenschap de beste gpu erin zitten wat betaalbaar blijft

Processor koeler: Goede reviews over deze koeler gelezen en stiller dan de eventuele stock koeler

Moederbord: Enige mini ATX met bluetooth en sp/dif (spdif is vereiste voor koppeling naar home cinemaset voor het geluid)

Geheugen: 1.5v ivm gelijk aan wat mobo vraagt. Ook 8gb ivm wordt door velen geadviseerd voor een HTPC. Ook 1833 want dat wil de processor graag ;)

SSD: Deze heb ik nu in mijn huidige pc en die wil ik toch vervangen door een 256gb dus deze is nu beschikbaar. En een SSD wordt door velen geadviseerd in een HTPC

HDD: Deze gebruik ik nu voor films in mijn huidige PC, en is 5400rpm (ivm warmte) en groot genoeg

Behuizing: Deze vind ik er mooi uitzien en lees er goede reviews over. Dit model zoek ik sowieso

80mm fan 1: Voor vervanging van de fan in de std. voeding bij de behuizing. Deze moet een stuk stiller zijn.

80mm fan 2 en de 70mm fan: Voor airflow in de kast, op advies van iDont in zijn review

Al met al kom ik dus uit op 4 ventilatoren in de kast, zal dat niet te veel geluid produceren?
Heb bij het kijken naar de ventilatoren wel gekozen voor degene met een zo laag mogelijk aantal dB.

Graag hoor ik van jullie / kenners tips en advies over deze opstelling.
Wat zouden jullie veranderen of eventueel toevoegen?
Alvast bedankt voor het meedenken...

[ Voor 13% gewijzigd door joskuiper op 15-01-2013 21:43 ]

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Heb een paar kleinigheden nog gewijzigd in FP:

- Ander geheugen, toch 1833 gekozen schijnt beter te zijn icm de gekozen CPU

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
Word / Excel / Facebook op een HTPC gebruiken is bijna ondoenlijk. Ik zou er niet eens aan willen beginnen.
Wat betreft je configuratie klopt het allemaal wel redelijk verder.

iRacing Profiel

Verwijderd

Is een prima kast. Zeker voor het geld en de voeding die er in zit hoor je in principe niet. In een tweaker review had iemand er een andere ventilator ingezet is imo niet nodig.
Ik wil simpele games kunnen spelen (geen Crysis 3 ofzo)
Nogal twee uiterste. Volgens mij kun je (op 1080p) met onboard gfx niks spelen. Lijkt mij sterk dat dat al HL2 soepel draait. Low profile kaart kan dr in.... zou niet weten wat voor lp kaart medior spelletjes kan draaien.

De 5400rpm ivm. warmte is overdreven. Zeker als je er zoveel ventilatoren in hangt. Pak lekker een (F3 1TB). Ventilatoren is denk geneens nodig daar kast vrij ruim is... als je je zorgen maakt over warmte pak een cpu met minder TDP (100 watt is vrij veel) en stop er een standalone videokaart in.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2013 19:18 ]

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-02 19:54
kroegtijger schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:02:
Word / Excel / Facebook op een HTPC gebruiken is bijna ondoenlijk. Ik zou er niet eens aan willen beginnen.
Waarom niet? Ik doe dat regelmatig.

Gewoon een tweede account aanmaken. Ook kan ik een RDP verbinding maken naar de HTPC terwijl de film gewoon blijft draaien: http://lifehacker.com/587...n-windows-with-this-patch

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
kroegtijger schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:02:
Ik begrijp niet helemaal waarom dit ondoenlijk is?
Als ik er een wireless keyboard / muis op aansluit, kan ik toch gewoon typen en muizen zoals bij een normale PC?
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:13:
De 5400rpm ivm. warmte is overdreven. Zeker als je er zoveel ventilatoren in hangt. Pak lekker een (F3 1TB). Ventilatoren is denk geneens nodig daar kast vrij ruim is... als je je zorgen maakt over warmte pak een cpu met minder TDP (100 watt is vrij veel) en stop er een standalone videokaart in.
Dus volgens jou hoef ik naast de voeding ventilator en de ventilator op de processor (de Scyth) geen extra ventilatoren toe te voegen? Dit wordt niet (te) warm?

Ik heb 'm in een tv meubel op de decoder staan als hij klaar is. Daaromheen is niet veel ruimte, dus in principe alleen van de voorkant geheel open, maar rondom (ook de achterzijde) is dan afgesloten...
Nogal twee uiterste. Volgens mij kun je (op 1080p) met onboard gfx niks spelen. Lijkt mij sterk dat dat al HL2 soepel draait. Low profile kaart kan dr in.... zou niet weten wat voor lp kaart medior spelletjes kan draaien.
Als ik op de volgende link kijk, moet deze cpu/gpu wel aardig wat games aankunnen, of zie ik iets verkeerd?
LINK

[ Voor 17% gewijzigd door joskuiper op 13-01-2013 22:44 ]

• kroegtijger
ictleerling schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:19:
[...]

Waarom niet? Ik doe dat regelmatig.

Gewoon een tweede account aanmaken. Ook kan ik een RDP verbinding maken naar de HTPC terwijl de film gewoon blijft draaien: http://lifehacker.com/587...n-windows-with-this-patch
Omdat een brief /excel-sheet op 50" beeldschermen zo kut leest. Daarbij is het nu niet de meest ergonomische werkplek die je kan bedenken.

Een RDP-sessie bouwen is niet zo'n probleem nee, maar waarom zou je een RDP gaan maken voor word/excel te kunnen doen? Dan heb je kennelijk al de beschikking over een computer. Draai het dan gewoon lekker lokaal toch?

iRacing Profiel

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
kroegtijger schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:30:
[...]

Omdat een brief /excel-sheet op 50" beeldschermen zo kut leest. Daarbij is het nu niet de meest ergonomische werkplek die je kan bedenken.

Een RDP-sessie bouwen is niet zo'n probleem nee, maar waarom zou je een RDP gaan maken voor word/excel te kunnen doen? Dan heb je kennelijk al de beschikking over een computer. Draai het dan gewoon lekker lokaal toch?
Oké ik begrijp je.
Of het daadwerkelijk (veel) gebruikt gaat worden zullen we t.z.t. wel zien, als de mogelijkheid er maar is :)

• kroegtijger
joskuiper schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:05:
[...]

Oké ik begrijp je.
Of het daadwerkelijk (veel) gebruikt gaat worden zullen we t.z.t. wel zien, als de mogelijkheid er maar is :)
De mogelijkheid is er uiteraard wel. Het is immers gewoon een desktop-machine qua hardware, dus je kan het er zonder problemen op draaien. Je zou zelfs nog via XBMC Excel / Word kunnen laten starten zodat je je Windows start-menu niet nodig hebt.

iRacing Profiel

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Als extra aanvulling zit ik "voorzichtig" te kijken naar het TV kijken via de HTPC.
Ik heb Ziggo met een kaartje en zie wel diverse 'kaartlezers' hiervoor, maar werkt dat in de praktijk wel handig?

Kortgezegd, mijn vrouw dus 0,0 technisch inzicht heeft moet de TV aan kunnen zetten en dan meteen TV kunnen kijken (zoals nu met een decoder) of max 1 knop indrukken.

En kan ik dan ook opnemen en kijken via de HTPC?

• kroegtijger
joskuiper schreef op maandag 14 januari 2013 @ 12:18:
Als extra aanvulling zit ik "voorzichtig" te kijken naar het TV kijken via de HTPC.
Ik heb Ziggo met een kaartje en zie wel diverse 'kaartlezers' hiervoor, maar werkt dat in de praktijk wel handig?
Werkt perfect :Y
Ik gebruik zelf een TechniSat CableStar HD2 icm een AlphaCrypt Classic voor Ziggo te kijken, en werkt ideaal. Ik gebruik hem voornamelijk voor opnames; TV kijken doe ik er niet zo gek veel mee omdat ik de EPG van XBMC iets minder handig vindt dan die van mn TV zelf, maar dat is eigenlijk de enige overweging om via de TV te kijken ipv via de PC.
Kortgezegd, mijn vrouw dus 0,0 technisch inzicht heeft moet de TV aan kunnen zetten en dan meteen TV kunnen kijken (zoals nu met een decoder) of max 1 knop indrukken.
Je zal uiteraard wel even de TV-functie moeten selecteren, maar dat kan inderdaad dan ja. :)
En kan ik dan ook opnemen en kijken via de HTPC?
:Y zolang je maar bedenkt dat je met 1 tuner óf kan opnemen, óf kan kijken. Wil je alle2 tegelijk doen, dan heb je logischerwijs natuurlijk 2 of meer tuners nodig.

iRacing Profiel

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Over de 2 tuners... Ik gebruik nu een Humax 5050c, hier zit 1 ziggo kaart in maar het ding heeft 2 (of 3?) tuners in zich zitten zodat ik 2 tegelijk kan opnemen en ook kan kijken.

Als ik nu zo'n TechniSat koop kan daar 1 kaart in, en heb ik 1 tuner.
Als ik dan 2 tuners wil, kan ik dan een TechniSat er bij zetten, maar dan ben ik ook nog een Ziggo Smartcard extra nodig?
Is het dan nog wel bruikbaar en praktisch?

En werkt dan ook via XMBC of los daarvan?

En valt dit allemaal (dus cd MS-Tech behuizing en de genoemde TechniSat) te bedienen via een Harmony one?

[ Voor 10% gewijzigd door joskuiper op 14-01-2013 17:09 ]

• kroegtijger
joskuiper schreef op maandag 14 januari 2013 @ 17:04:
Over de 2 tuners... Ik gebruik nu een Humax 5050c, hier zit 1 ziggo kaart in maar het ding heeft 2 (of 3?) tuners in zich zitten zodat ik 2 tegelijk kan opnemen en ook kan kijken.
:Y Correct. 1 CAM met smartcard, maar meerdere tuners
Als ik nu zo'n TechniSat koop kan daar 1 kaart in, en heb ik 1 tuner.
Als ik dan 2 tuners wil, kan ik dan een TechniSat er bij zetten, maar dan ben ik ook nog een Ziggo Smartcard extra nodig?
:N dat kan met 1 AlphaCrypt en 1 smartcard. Alleen een tuner is dus al voldoende.
Is het dan nog wel bruikbaar en praktisch?

En werkt dan ook via XMBC of los daarvan?
Uiteraard. XBMC "praat" tegen je TV-backend. In windows-omgevingen wordt daar meestal MediaPortal TV-Server voor gebruikt, eventueel aangevuld met Argus-TV om een goede web-interface te krijgen (in XBMC Frodo RC3 zit overigens ook al een prima EPG-functionaliteit, maar de functies van Argus-TV zijn toch nog iets uitgebreider en gebruiksvriendelijker).
XBMC heeft daarmee dus niets meer te maken met hoe de TV-dienst wordt aangeboden, maar heeft alleen nog maar betrekking op de weergave. MediaPortal handelt de rest of, én is prima in staat om met meerdere tuners om te gaan. Ook kan je bijvoorbeeld kiezen om een DVB-C te combineren met DVB-S(2) als je over een dak-wok beschikt, of DVB-T voor digitenne (alhoewel ik daar niet echt de meerwaarde van inzie als je DVB-C hebt). Je zou zelfs nog analoge tuners kunnen toevoegen als je zou willen.

iRacing Profiel

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Sorry, ik ben nogal een leek op dit "tuner-gebied" en kan je niet helemaal volgen :)

1. Wat ben ik nu dus concreet nodig om TWEE tuners te hebben?
2. Als ik nu TV heb gekeken via mijn HTPC, en ik zet de TV uit (dus niet de htpc), als ik dan de TV weer aanzet kan ik dan zo verder kijken, dus staat hij gewoon op TV kijken en kan ik dan met de harmony zappen?

• kroegtijger
joskuiper schreef op maandag 14 januari 2013 @ 17:13:
Sorry, ik ben nogal een leek op dit "tuner-gebied" en kan je niet helemaal volgen :)

1. Wat ben ik nu dus concreet nodig om TWEE tuners te hebben?
2. Als ik nu TV heb gekeken via mijn HTPC, en ik zet de TV uit (dus niet de htpc), als ik dan de TV weer aanzet kan ik dan zo verder kijken, dus staat hij gewoon op TV kijken en kan ik dan met de harmony zappen?
1. Als je kiest voor een Alphacrypt kan je kiezen voor een dual-tuner kaart met een CI-bracket (en een alphacrypt dus met geactiveerde smartcard), of voor 2 losse tuners, bijvoorbeeld de TechniSat cablestar HD2 met 1 alphacrypt en 1 geactiveerde smartcard.

2. Ja (uiteraard afhankelijk van hoe je de boel configureerd natuurlijk, maar dat spreekt voor zich).

iRacing Profiel

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Is er geen Dual-Tuner kaart waarbij ik geen CAM-module nodig ben?
Dus waar ik rechtstreeks de smartcard in kan steken zoals bijvoorbeeld de AnySee E30 ComboPlus, maar dan dus PCI?

De reden dan ik geen usb (of firewire) oplossing wil is dat ik alles netjes in mijn kast wil inbouwen, niets buiten de kast...

[ Voor 18% gewijzigd door joskuiper op 15-01-2013 09:48 ]

• guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

Kijk anders even in dit topic:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1421829

Daar staat heel veel informatie over TV kijken op de PC.

In deze how-to staat vervolgens ook duidelijk uitgelegd hoe je alles moet configureren:

http://zepman.tweakblogs....e-pc-met-cardsharing.html

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Is dit niet exact wat ik nodig ben?
http://shop.blackgold.tv/BGT3650

• MrUnknown1898
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:57
Heren misschien een stomme vraag, maar ik zag dat het moederbord geen S/PDIF uitgang had. Deze HTPC kan je dan dus niet digitaal aan een versterker hangen die voor 5.1 geluid gaat zorgen?

EDIT: zie nu dit staan: Audio uitgangen Analoog (3,5mm), Digitaal Optisch (S/PDIF)

Maar ik zie op de afbeelding heel die uitgang niet?

EDIT2: Ik dacht dat S/PDIF een ronde uitgang was, blijkt hier een vierkant te zijn boven de PS/2 aansluiting, iemand hier meer info over?

[ Voor 44% gewijzigd door MrUnknown1898 op 15-01-2013 13:00 ]

• kroegtijger
joskuiper schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:48:
Is er geen Dual-Tuner kaart waarbij ik geen CAM-module nodig ben?
Dus waar ik rechtstreeks de smartcard in kan steken zoals bijvoorbeeld de AnySee E30 ComboPlus, maar dan dus PCI?
:N helaas heb ik die nog niet gezien
De reden dan ik geen usb (of firewire) oplossing wil is dat ik alles netjes in mijn kast wil inbouwen, niets buiten de kast...
Dat kan toch ook met een anysee? Het kost je mogelijk wel een beetje werk, maar met een dremel, wat pattex en een beetje creativiteit kan je m toch wel aan de binnenkant van je case plakken? Dremeltje om een opening voor je smartcard te maken en de tv-kabel door naar binnen te voeren, en een verloopje om je USB direct op een header op je bord aan te sluiten, en alles is weer netjes dan.
Mocht je overigens kiezen voor een CableStar HD2 icm een AlphaCrypt, hou er dan wel rekening mee dat dit alles bij elkaar, dus CAM met smartcard, en een TV-kabel pakweg 7cm uitsteekt aan de achterkant. Mocht je dus iets tegen komen dat wel in een PCI-slot past, meet dan ook even hoeveel je aan extra diepte nodig hebt.

iRacing Profiel

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Oke dan vervalt die CableStar oplossing, want ik heb die 7 cm niet meer beschikbaar in mijn meubel.
De Anysee kan ik wel intern kwijt, maar hoe kom ik dan uit met de afstandbediening?

En voor 2 tuners ben ik dan ook 2 AnySee's nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door joskuiper op 15-01-2013 13:04 ]

• kroegtijger
joskuiper schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:55:
Oke dan vervalt die CableStar oplossing, want ik heb die 7 cm niet meer beschikbaar in mijn meubel.
De Anysee kan ik wel intern kwijt, maar hoe kom ik dan uit met de afstandbediening?
:? Hoe bedoel je precies? De MS-Tech MC1200 komt toch mét afstandsbediening? Dan zit de IR-receiver gewoon netjes in het frontje (zoals je ook op het plaatje in de pricewatch ziet), en heb je toch niets met de remote te maken met je tuner?
En voor 2 tuners ben ik dan ook 2 AnySee's nodig?
Tenzij AnySee ook een dual-tuner-versie heeft (en niet dat ik weet dat dit zo is) heb je dan uiteraard ook 2 anysee's nodig. De anysee is namelijk de tuner, met ingebouwde cardreader, en daar heb je er dus 2 van nodig. Of de Anysee ook met 2 tuners overweg kan in combinatie met 1 smartcard weet ik niet. Op het eerste gezicht zou ik zeggen van niet, en dan zou je dus 2 smartcards nodig hebben.
Voor Ziggo kan je maximaal 5 smartcards laten activeren per aansluiting. (3 via de website, en de laatste 2 telefonisch)

iRacing Profiel

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Ik kan dus met de MS-Tech afstandbediening de AnySee bediening? Maar de IR ontvanger daarvan komt dan toch in de kast, dus niet bereikbaar met afstandbediening?
Of werkt dat dan anders?

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Ik heb besloten eerst de HTPC compleet te willen bestellen EXCL. het tuner verhaal.
Dit zal later (waarschijnlijk wel) toegevoegd gaan worden, echter wil ik me daar eerst een een stuk
verder in verdiepen.

Ik kom nu op de volgende bestelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 111,40€ 111,40
1Asus F2A85-M LE€ 66,10€ 66,10
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 354,22

Toch gekozen voor de a10 ivm het minimale prijsverschil met de a8 en met het oog op de toekomst (deze kan toch net iets meer aan...)
Ook geswitched naar een ander mobo omdat deze wél over de a85 chipset beschikt en dat werd wel geadviseerd icm de a10.
Ook voor deze Asus gekozen vanwege hun ideale "fan-control"

Daar komt nog een Crucial m4 SSD bij in die ik inmiddels heb en een Samsung Spinpoint 5400rpm 2tb HDD.
Ook een Blue-Ray of DVD-speler maar die zoek ik uit bij de webshop waar ik alles ga bestellen (waarschijnlijk Afuture).

Er is na overleg met iDont 1 ventilator vervallen, die volgens hem overbodig is.
Dus ik heb dan incl psu en processor 3 ventilatoren (allemaal zo stil mogelijk, daarop uitgezocht).

Adviseert iemand een andere processor koeler? Ik sta open voor advies!

Tot zover wil ik iedereen bedankt die tot nu toe heeft bijgedragen aan dit topic!

[ Voor 4% gewijzigd door joskuiper op 15-01-2013 22:47 ]

• kroegtijger
joskuiper schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 20:59:
Ik kan dus met de MS-Tech afstandbediening de AnySee bediening? Maar de IR ontvanger daarvan komt dan toch in de kast, dus niet bereikbaar met afstandbediening?
Of werkt dat dan anders?
de remote van je case bedient xbmc die met mediaportal of een ander backend praat. 1x configureren en klaar :)

iRacing Profiel

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Ik ben nu gekomen tot de volgende setup na vele, vele uren speuren en afwegen.
Willen jullie er jullie licht er eens over laten schijnen?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 110,70€ 110,70
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 59,20€ 59,20
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 354,32

Toelichting:

Processor: Deze gekozen omdat het TDP 65w is t.o.v. 100w voor de a10-5800k. Kortom, zuiniger en vooral minder warm dus ook minder lawaai v.a. de koeler(s). Iets "trager" dan de 5800k maar zelfde GPU. De a10 serie gekozen omdat ik wel een goede GPU wil hebben voor eventuele games...

Moederbord: Keuze gevallen op deze gezien het M-ATX is, en wel de a75 chipset heeft (ivm s-ata 600 en USB 3.0). De a85x chipset voegt voor mij niks toe. Dit bord schijnt ook ideaal te zijn voor 'undervolten' van de processor en de fan-control (ivm geluidniveau fans in te regelen)
Verder sp/dif aan boord wat ik gebruik om geluid naar mijn Home Cinema set te transporteren.

Behuizing: Vind deze ten eerste er mooi uitzien, goede reviews ook over gelezen met veel info, en deze past qua afmetingen perfect in mijn TV-meubel

Processor Koeler: De Big Shuriken verkozen boven de gewone omdat deze moet passen in de kast en op het moederbord net als de normale Shuriken, echter heeft deze een grotere fan, en blijft stil(ler) op IDLE.

70mm fan: Outtake fan om warme lucht uit de behuizing af te voeren (advies van idont zijn review)

80mm fan: Voor vervanging van de std. fan in de std. voeding van de behuizing. (mocht deze stil genoeg zijn laat ik deze fan uiteraard achterwege)

Geheugen: Voor het moederbord zocht ik ddr3, op 1866mhz, zo laag mogelijk (dus geen grote heatsink erop, dit ivm de big shuriken) en ook op 1.5v... Dit was de enige beschikbaar.

Er komt een Samsung Spinpoint 2TB in en een Crucial M4 64GB SSD die ik inmiddels nog heb.

A.d.h.v. deze configuratie restten mij nog deze vragen:

- Het geheugen, eigenlijk is 8GB overkill, maar ik kan geen 4GB 1866 DDR3 op 1.5v vinden, zonder grote heatsink... (wil wel 2 strips ivm dual channel) Iemand wel?

- Ik kan nergens 100% duidelijkheid vinden of de big shuriken gaat passen op dit moederbord! Inmiddels heel wat afgegoogled. Iemand die hier duidelijkheid in kan verschaffen?

- Iemand anders nog commentaar / tips over deze config?

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11-2025

Tarabass

Webmaster

Is een prima kast. Zeker voor het geld en de voeding die er in zit hoor je in principe niet.
Dit is onzin! Ik heb de kast zelf ook, en in eerste instantie wilde ik de originele voeding er gewoon in laten. Dit was gewoon niet te doen door de decibels die hij produceert. Deze heb ik vervangen voor een:
pricewatch: Silverstone SST-ST45SF (450W)

Nu is hij nagenoeg niet meer te horen. Maar dat die originele voeding niet te horen is, is echt onzin :)

Daarnaast heb je aan 1 fan wel genoeg. Die kan je op de bodem plaatsen (helemaal voorin) zodat hij de warme lucht naar buiten blaast..

[ Voor 9% gewijzigd door Tarabass op 17-01-2013 11:18 ]

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Tarabass schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 11:16:
[...]

Dit is onzin! Ik heb de kast zelf ook, en in eerste instantie wilde ik de originele voeding er gewoon in laten. Dit was gewoon niet te doen door de decibels die hij produceert. Deze heb ik vervangen voor een:
pricewatch: Silverstone SST-ST45SF (450W)

Nu is hij nagenoeg niet meer te horen. Maar dat die originele voeding niet te horen is, is echt onzin :)

Daarnaast heb je aan 1 fan wel genoeg. Die kan je op de bodem plaatsen (helemaal voorin) zodat hij de warme lucht naar buiten blaast..
In principe zou het vervangen van alleen de ventilator in de voeding door een goede stille vervanger ook afdoende moeten zijn.

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11-2025

Tarabass

Webmaster

joskuiper schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 11:25:
[...]

In principe zou het vervangen van alleen de ventilator in de voeding door een goede stille vervanger ook afdoende moeten zijn.
Ben niet zo'n fan van de stabiliteit die standaard voedingen leveren. Ik zou hem vervangen. Maar voor de geluidsproductie heb je natuurlijk gewoon gelijk :)

• joskuiper

joskuiper

PapaCooper

Topicstarter
Oké bedankt voor je reactie. Ik zal eerste de fan vervangen, mocht de stabiliteit problemen geven kan ik 'm in elk geval vervangen.
Zal de genoemde Silverstone koeler voeding in gedachten houden, dan weet ik dat die fijn gaat passen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door joskuiper op 17-01-2013 11:36 ]

Pagina: 1