LAN Switch verminderd Internet Snelheid Drastisch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Marley
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-12-2021
Ik heb 2 LAN Switches geprobeerd van Sweex en Netgear.....
Maar beiden werken zeer averechts. Heeft iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?

Situatie thuis:

Dit is de begane grond (woonkamer)

Ik heb Ziggo All in One abonnement met 60Mbit Internet.
Er is een Cisco Wifi Modem/Router geleverd door Ziggo die aan de Hoofdaansluiting van de Woonkamer is aangesloten.
Modem heeft 4ethernet aansluitingen,
In Lan1 gaat er een ethernetkabel naar deze LAN Switch
in Lan2 gaat er een ethernetkabel naar DM 500c
In Lan3 gaat er een ethernetkabel naar Playstation 3
In Lan4 gaat er een ethernetkabel naar SmartTV
Daarnaast levert deze Modem ook Wifi Internet aan Mobiel/Tablet voor de Begane Grond.

Lan1 die naar LAN Switch gaat, die deelt hem vervolgens in 3 LAN's weer.
Lan Switch 1 daar komt de Ethernetkabel van de Ziggo Modem IN (5 meter)
Lan Switch 2 daar UIT gaat een Ethernetkabel naar de PC (woonkamer)
Lan Switch 3 daar UIT gaat een Ethernetkabel naar de HP Printer (Woonkamer)
Lan Switch 4 daar UIT gaat een Ethernetkabel naar een Router (boven in slaapkamer 10 meter kabel)

Boven Slaapkamer situatie:

Deze Sitecom Wifi Router levert avond alleen wifi
Lan1 daar komt de Ethernetkabel van de LAN Switch uit Woonkamer IN (10 meter)
Deze Wifi Router levert alleen savonds Internet aan Mobiel/Tablet In de middag maakt niemand/niets er gebruik van!
De Ziggo Modem Wifi is net niet zo krachtig om ook de bovenste verdieping van Wifi te voorzien, vandaar deze Sitecom Wifi Router.

Dit is de situatie thuis!

Maar mijn probleem die ik vandaag wilt bespreken hier, ligt bij de LAN SWITCH.....
Als ik de LAN Switch aansluit dan haal ik max Snelheid op de PC (woonkamer) of Router boven 5-6 mbit.
Als ik de LAN Switch niet aansluit, dan haal ik op de PC max snelheid van 50mBit. (dan is PC direct met 5mtr LAN Kabel aan de Ziggo Modem aangesloten)
Groot verschil dus!

Kan iemand me uitleggen of dit op te lossen is. Want het verschil is echt groot.
Kan ik de LAN Switch niet vervangen met iets anders, waar ik dan niet zoveel internet verliest? 8)7

even een paar fotos geupload.
foto 1/2/3 is van de LAN Switch die ik heb getest (gebruik er maar 1, maar heb beiden getest)
foto 4/5/6 is van een ROUTER die ik kado heb gekregen. Ik dach, ik vervang de LAN Switch met deze Router, maar ik krijgt deze Router niet aan de praat om als een LAN Switch te funtioneren. Doe ik iets fout of kan het gewoon niet?
foto 7/8 is van de Speedtest resultaten met/zonder LAN Switch

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img43/5921/image1fci.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img16/7255/image2ce.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img14/8726/image3xp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img72/8632/image4rs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img580/6766/image5fw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img716/4821/image6hq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img812/50/speedtestmetswitch.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img836/5662/speedtestzonderswitch.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-07 14:40
Die netgear is max 10 mbit!!! Die kan je wegflikkeren, ik gok dat zelfs al zou je hem opsturen naar India dat hij daar al verouderd is ;)

Sweex is nou ook absoluut niet een betrouwbaar merk! Ik gok dat dat ding een behoorlijk oude switching hub is.
Beter vervang je die zooi, voor een paar tientjes heb je een echte nieuwe switch en voor een paar tientjes meer heb je een gigabit switch!

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-07 07:32

sjaak

un giorno credi

terror538 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 19:13:
Die netgear is max 10 mbit!!! Die kan je wegflikkeren, ik gok dat zelfs al zou je hem opsturen naar India dat hij daar al verouderd is ;)

Sweex is nou ook absoluut niet een betrouwbaar merk! Ik gok dat dat ding een behoorlijk oude switching hub is.
Beter vervang je die zooi, voor een paar tientjes heb je een echte nieuwe switch en voor een paar tientjes meer heb je een gigabit switch!
Van m'n collega's hier begrijp ik dat 2Mbps al best wel veel is anders. ;)

Maar inderdaad, zorg dat je een goede en nieuwe switch plaatst, waarschijnlijk is je probleem dan zo opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Marley
bedankt Jongens... Hebben jullie bepaalde Merken of Types die je aanraad om te halen?
Dan koop ik vandaag 1 nog via Internet...

ik hoor t graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unglaublich
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 21:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:55
Zorg daarnaast ook dat al al je bekabeling gigabit snelheden toelaat!!!!

Koop daarnaast een goede switch, geen sweex meuk.

[ Voor 28% gewijzigd door mcsluis op 10-01-2013 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:09
mcsluis schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 19:37:
Zorg daarnaast ook dat al al je bekabeling gigabit snelheden toelaat.
Dus alles Cat5E of hoger. Cat5 of lager kan echt niet meer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Marley
ik heb Ethernetkabels oftewel Cat 5 kabels. Is goed toch.
of zeg je dat ik moet overstappen naar Cat 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:55
Als ik mij niet vergis is CAT5 100mbit en CAT5e of CAT6 1000 Mbit. Als jij intern veel data overpompt tussen pc's kan je baat hebben bij 5e of 6. Echter met cat 5 is je bekabeling iig niet de beperkende factor voor je ziggo verbinding. (tenzij je overstapt naar ziggo 120mbit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-07 14:40
Voor nu gaat die nieuwe switch al je problemen waarschijnlijk oplossen ;)
Als je later geen gigabit blijkt te halen kan je ook rustig stuk voor stuk je kabels inderdaad gaan vervangen. Ik zou dan minstens cat 6 leggen voor de vaste kabels dan kan je in de toekomst eventueel nog sneller :)

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44
de netgear is een hub zo te zien ;) niet eens een switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Marley
maar die switch die me word aangeraden nu:
TP-Link Switch TL-SG1005D 5P 1Gbit

is toch een Gigabit Switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44
Volgens mij probeer je iets redelijk ingewikkelds te doen, met net iets te weinig kennis ;)

ten eerst, je hebt al een router van ziggo, dus verder heb je in je netwerk geen routers nodig. Verder gebruik altijd zo min mogelijk extra switches, dat kan alleen maar voor problemen zorgen. De geadviseerde switch is inderdaad een switch (itt een hub). Controleer ook even je bekabeling, want ook daar kunnen nog wel eens problemen optreden, evenals duplex settings problemen bij oudere netwerkkaarten en switches.

tot slot, test je snelheid altijd eerst over kabels, dat is een stuk betrouwbaarder dan via wlan, en test eerst ook de snelheid van je interne netwerk, zodat je niet beperkt wordt door je internverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Marley
borft schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 20:06:
Volgens mij probeer je iets redelijk ingewikkelds te doen, met net iets te weinig kennis ;)

ten eerst, je hebt al een router van ziggo, dus verder heb je in je netwerk geen routers nodig. Verder gebruik altijd zo min mogelijk extra switches, dat kan alleen maar voor problemen zorgen. De geadviseerde switch is inderdaad een switch (itt een hub). Controleer ook even je bekabeling, want ook daar kunnen nog wel eens problemen optreden, evenals duplex settings problemen bij oudere netwerkkaarten en switches.

tot slot, test je snelheid altijd eerst over kabels, dat is een stuk betrouwbaarder dan via wlan, en test eerst ook de snelheid van je interne netwerk, zodat je niet beperkt wordt door je internverbinding.
zoals je kunt zien heb ik de Speedtest gedaan zonder Switch en met Switch over Cat5 Kabel... En ik haal die 50mbit wel.. .Dus Settings of Kabels of Netwerkcard zal geen Issue zijn toch :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:12
Bob Marley schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 20:02:

Ja maar die gaat perfect werken hoor. Indien de bekabeling geen gigabit snelheden toelaat, zal hij gewoon wat trager werken ;) Maar nog vele vele malen sneller dan een 10 mbit hub :P Voor de prijs hoef je het zeker niet te laten.

Het kant natuurlijk wel zijn dat de ethernetkabel tussen de zigo modem en de switch dermate slecht is dat die in feite de beperkende factor is.
borft schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 20:06:
en eerst, je hebt al een router van ziggo, dus verder heb je in je netwerk geen routers nodig.
Als ik het goed gebruik, gebruikt hij de router als accespoint. Hopelijk staat DHCP wel uitgeschakeld op die router.
Verder gebruik altijd zo min mogelijk extra switches, dat kan alleen maar voor problemen zorgen.
Inderdaad maar hier valt het best wel mee toch? Als je wil uitbreiden kan je niet anders hé ;) Ik heb al veel erger gezien. Verschillende powerline adapters met wireless routers er op aangesloten. En dan verwonderd zijn waarom het traag gaat of verschillende pc in het netwerk elkaar niet zien. :P

[ Voor 18% gewijzigd door D-Three op 10-01-2013 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:34

job

Bob Marley schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 19:39:
ik heb Ethernetkabels oftewel Cat 5 kabels. Is goed toch.
of zeg je dat ik moet overstappen naar Cat 6?
Let op het verschil tussen cat 5, en cat 5e.
Cat 5 is geschikt tot maximaal 100mbit. Cat 5e is geschikt tot maximaal gigabit (1000mbit), cat 6 en cat 6a is geschikt tot maximaal 10gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:09
Bob Marley schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 20:02:

Het netwerk zal altijd de laagst mogelijke standaard aanhouden, dus als je een Cat5 kabel (100Mbit) op een 10Mbit switch zet, zal de switch gewoon 10Mbit door de kabel voeren. Als je switch daarentegen 1000Mbit is, zal er 100Mbit worden doorgestuurd, omdat dan de kabel de limiterende partij is. Alle 'hedendaagse' internetapparatuur is gewoon compatibel met oudere/nieuwere apparatuur en standaarden, dat heet backwards compatibility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Marley
ik heb m aangeschaft. €15.36. Mag hem zaterdag ophalen bij de TNT kantoor.
Hopen dat het werkt :-)

Bedankt voor jullie hulp guys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jongens, Cat5 of hoger is prima. Dat hele "cat5 is voor 100mbit" is onzin.

CyBeR in "Aanleggen bedraad netwerk icm coax"

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 11-01-2013 02:24 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Marley
Jongens, ik heb die TP-Link Switch TL-SG1005D 5P 1Gbit gehaald...

ik heb hem aangesloten en VOILAAA... ik haal de 47mbit met speedtest....
ik ben zoo blij...
thnX guys...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Marley
Maar ik heb nu een andere probleem guys!

Zoals ik al zei, deze TP-Link Switch TL-SG1005D 5P 1Gbit, voorziet een PC, Printer en Router van Internet!
Op de PC haal ik 47mBit binnen....
Die router wat hij verbindt is boven in de slaapkamer met een 5 meter Cat5 ethernetkabel.
De router is een Sweex LW050V2 Wireless 54G...
Deze router moet boven voorzien van Wifi Internet.
Maar als ik een speedtest uitvoer op wifi basis is het 9mbit max! Ik heb ook me laptop ff met lan aangesloten om de speedtest te kijken en ik kom niet boven de 10mbit! Terwijl de Switch toch wel 47mbit stuurt!

Ik ben ingelogd op de router en de modus en zo is prima. Channel een paar keer gewijzigd. Maar daar ligt het ook niet aan....

Firmware Version: 4.3.9 Build 100115 Rel.41746n
Hardware Version: LW050v2 v2.0.1 081520C2

Wireless
Wireless Radio: Enable
SSID: Donder Op Dief!
Channel: 12
Mode: 54Mbps (802.11g)
MAC Address: 00-16-0A-xx-xx-xx
IP Address: 192.xxx.xx.x

Nu is de vraag, waar kan het aan liggen? moet ik toch een andere router halen? Deze is toch prima?
Ik heb voor alle zekerheid de 5mtr ethernetkabel (die switch en router verbind) vervangen met een nieuwe Ethernetkabel, Cat5e, maar dat heeft niets opgeleverd!

Hellup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je hebt die router boven toch niet via de wan poort aangesloten ?

Deze zijn bij oudere apparaten meestal maar 10 mbit ipv 100 mbit.
Zet de router functionaliteit in ieder geval, zoals ik begrijp heb je beneden al een router staan die dhcp en dns regelt.

Boven wil je dus eigenlijk alleen een access point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Marley
Viper® schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:44:
Je hebt die router boven toch niet via de wan poort aangesloten ?

Deze zijn bij oudere apparaten meestal maar 10 mbit ipv 100 mbit.
Zet de router functionaliteit in ieder geval, zoals ik begrijp heb je beneden al een router staan die dhcp en dns regelt.

Boven wil je dus eigenlijk alleen een access point
klopt helemaal.. Beneden heb ik al de Ziggo Modem die voorziet DHCP en DNS.
Deze Router moet alleen internet via Wifi en lan leveren....

Maar je hebt ook gelijk, deze Lan Cable zit in de WAN Poort van de Router.
DHCP is uitgeschakeld op de Router.

Maar als ik de Lan Cable van WAN weghaalt en in Lan 1 of 2 of 3 of 4 zet, heb ik geen Internet Toegang 8)7 8)7

Alleen als hij in de WAN zit, heb ik Internet Toegang :D

paar snaps:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img607/5381/photo11cv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img834/6900/photo21zd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img716/8921/router1t.png

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img822/3595/router2n.png

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img571/5886/router3m.png

[ Voor 28% gewijzigd door Bob Marley op 15-01-2013 16:18 . Reden: paar snaps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een 802.11g router, dat wordt doodleuk geadverteerd met "54Mbps", maar dat is bruto carrier soeed onder ideale omstandigheden, waarbij full duplex ook nog eens opgeteld is. Netto haal je er nooit meer dan 24Mb/s mee, maar irl is 8-16Mb/s normaal. En dat is wat je haalt. Kortom niks aan de hand.

Vraag omdraaien: wat doe je met een of ander mobile device dat daadwerkelijk meer dan 9Mb/s nodig heeft?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-07 22:05
Bovendien had je de interne ip-adressen niet hoeven weg te painten, de mijne is namelijk hetzelfde ;) ;)
Ook was het wel interessant geweest wat voor IP-adres je deze router (ingesteld als access point dus) had gegeven. Deze mag dus niet gelijk zijn aan het IP-adres van je Ziggo router en moet ook buiten de DHCP liggen (van de Ziggo).

Zoals dion_b al aangeeft is het een verouderde router (ook nog van een niet al te best merk).
Bijvoorbeeld deze TP-Link is een goede vervanger: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND & [Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Marley
ey Jongens... bedankt voor jullie hulp!

Ik had vanmiddag de DHCP op de router uitgeschakeld en cat5 uit de WAN poort gehaald en in LAN 1 gezet.. Maar toen deed nix het.. Maar ik had de router natuurlijk niet herstart!
Dus DHCP was gewoon uit. Heb ik de Cat5 terug in WAN gezet. Toen deed internet het weer...
Maar Blijkbaar vanavond heeft de router zichzelf herstart en toen opeens was er geen internet.
Ik kon ook niet met de iP adres inloggen in de Sweex Router. Als ik IP-Adres intyp in browser zegt hij er is niks gevonden!

zoeken zoeken en kwam er maar niet op.. totdat opeens in 1 keer me binnenschoot. Wacht even. DHCP is nu UIT. dus IP-Adres is er niet. Misschien gaat van WAN naar LAN1 wel werken. En VOilaaaa. zet de Cat5 in de LAN 1 en internet deed het.

weer een speedtest uitgevoerd en ik kom niet boven de 16mbit!

boven gebruik ik alleen wifi. Maar niet alleen voor Tablet of Mobiele Telefoon, maar ook voor 1 laptops en een PC. 16mbit is te doen, maar waarom met 16mbit genoegen nemen als je lijn hebt van 50mbit toch??

Rooot dank voor je TP Link router.... ziet er prima uit....
maar vandaag heeft ibood de D-Link DHP-1565 voor €44 in de aanbieding. (goedkoopste prijs is €70)
Is deze D-Link ook niet aantrekkelijker, aangezien TP-Link en D-Link nu in dezelfde prijs categorie zitten?
Wel is er 1 verschil tussen beide routers:
De TP-Link ondersteunt: 802.11n, 802.11b, 802.11g
terwijl de D-Link: 802.11n, 802.11g

ik mis de b versie.. is dat ergg? of zeg je toch gewoon om de TP-Link te nemen??
Pagina: 1