Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:43
Mede-tweakers,

Zoals wel meerdere van jullie doen verwacht ik zo, doe ik ook wel vaker voor mensen thuis wat computerwerk fixen. Daar vraag ik meestal maar een klein bedrag voor 10-20 euro per uur ofzo.

Nu doe ik sinds enige tijd bij familie met eigen bedrijf het netwerk beheren. Gewoon in mijn vrije tijd of int weekend.
Gaat om 2 computers en backup naar synology.
Kom als er iets aan de hand is en elke maand een keertje alles checken. Antivirus, backup, beetje opschonen.

Nu is mijn vraag wat kan ik hiervoor vragen of wat zouden jullie hiervoor vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:21
Heel topic interessant om door te spitten:
Pc's fixen als bijbaantje

Ligt aan je leeftijd en hoe goed je bent. In het begin vroeg ik 10/15 euro per uur, nu het allemaal nog sneller en beter gaat heb ik het al verhoogd naar 25.. voor 15 euro ga ik nu niet meer de moeite doen.. haha. Vaste klanten gaan nog voor de oude prijs en soms alleen voor een kopje koffie. Vaak ook onderhands.
Een klant is automonteur, ik repareer bijvoorbeeld zijn laptop, hij doet mijn auto door de APK en doet reparaties.. etc.

[ Voor 79% gewijzigd door maarud op 09-01-2013 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Ben 24 jaar. Tja hoe goed je bent? Ik word altijd goed beoordeeld op m'n werk dus :) Zie mezelf wel als een goede allround IT'er .
Nu ik een vaste baan doe ik niet meer voor vreemde of bekende van bekende ofzo. De moeite loont zich niet meer. De meeste betalen je maar 1 keer en zien de rest als garantie..

Een van m'n andere klanten is ook automonteur en doet mijn auto ook een beurt geven zo nu en dan. Zijn vaak de leuke deals. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Klopt... een hoge prijs geldt ook vooral voor vreemden.

Tja, familiewerk. Ik doe het meestal gratis omdat ik weet dat ze mij sowieso wat geven. Maar het blijft een gevoelig iets.
Doe je het niet, dan heb je kans dat ze telkens gaan bellen en je je suf werkt voor niets. Doe je het wel voor geld, dan voelt dat misschien 'awkward'.

Meestal los ik jouw 'probleem' op door er gewoon een gezellige visite bij aan te plakken. Biertje erbij, voor mij is het toch peanuts en in een kwartier klaar, en ik heb er weer een leuk contact aan gehad. Meestal krijg ik er toch weer 20 euro voor :)

Als het maandelijks is.. tja.. het blijft toch feitelijk wel werken. Misschien kan je een afspraak maken dat je er iets voor krijgt.. is het niet geld, misschien dan wat anders :)

[ Voor 13% gewijzigd door maarud op 09-01-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Zo doe ik dat meestal als het uitkomt ook, gewoon visite aan vast plakken als er problemen zijn.
Ze willen me wel gewoon betalen, geen fratsen :) .
Maar wat je al zegt maandelijks is toch een bepaalde afspraak/werk wat je wel na "moet" komen.
Het blijft lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Als je er wat voor krijgt is het geldprobleem iig ook opgelost. als je daar tevreden mee bent, is het goed, lijkt me? :)

Zolang de andere partij weet dat jij dat in je vrije tijd erbij doet, zou er in principe (soms gaat dat in de praktijk anders :p ) geen verplichting zijn dat het steevast elke 4e zaterdag in de maand moet.

Verschilt per situatie :) Als dit werkt en iedereen is tevreden, zou ik gewoon zo doorgaan, lijkt me :)

maar dat zijn mijn 2 centjes... in dat andere topic waarnaar ik linkte staan ook veel berichten over familiewerk en dergelijk.. kan soms veel ellende opleveren. Dan valt of staat het met afspraken. Maar de ene familie is de andere niet, daarom heb ik de regel, als iedereen tevreden is, is het goed :)

[ Voor 25% gewijzigd door maarud op 09-01-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je kan hier alles voor vragen wat je wilt, 150 euro per uur ofzo, of je het krijgt is een 2e ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
tja wat je kunt/wilt vragen hangt van je normale werk af.
Als je ouder wordt ga je meer vragen omdat je waarde hecht aan je vrije tijd.

Vroeger kluste ik wel bij voor een 5 euro per uur.
Tegenwoordig overweeg ik het niet meer onder de 40 euro per uur.
Als je dan nog gaat kijken naar een vast baantje wat je hebt voor een bedrijf kom je toch al op 60 euro per uur uit.

Mijn vrije tijd heeft voor mij ook een waarde en die wordt met de jaren steeds kostbaarder voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:39
Ik zou het omkeren. Als het werk het karakter krijgt van zwaarder/consistenter werk, dan zou ik om de tafel gaan zitten en het gewoon bespreken. Neem voor jezelf als uitgangspositie dat je die tijd ook ergens aan kan besteden, en ken daar een waarde aan toe. Bijvoorbeeld:
Het kost je je halve zaterdag, waar je ook voor 13 eu per uur bij een bedrijf had kunnen werken, dus 6 x 13 = 78 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 16:35
Erg kort door de bocht assasinbats. Dat is de fout die veel mensen maken. 10€ p/u bij een baas != als zelfstandig.

Je moet zelf diverse kosten maken (TS wellicht nog niet) en risico's indekken. Nu gaat het om niet zo veel, dus als je ziek bent kun je het ook een andere dag doen.
Maar wanneer je als zelfstandige gaat werken zouden de volgende zaken in je uurloon moeten zitten:
- Ziekte (anders krijg je door betaald van je baas);
- Pensioen, oké je denkt er nu vast niet aan, maar als je bij je baas werkt (vaak va 21j) betaald deze je pensioen;
- AOV, reiskosten and so on..

Anders gezegd, als jij voor 13p/u voor jouw baas werkt en jij doet werk voor een ander bedrijf zal hij ook niet 13 p/u vragen. Nee dit zal eerder 50 zijn. Waarom? Nujuist om alle kosten, indirecte uren e.d. (zie boven) te dekken en natuurlijk een stukje marge. Dan blijft er onder aan de streep € 13,- over om bruto te betalen als loon per uur.

Dus je kunt niet zeggen bij een willekeurige werkgever kan ik 13p/u krijgen, dus ik vraag 13€ p/u. Dit zou dan al gauw, gezien het feit dat je dit in je vrije uren doet, 20/25 mogen/moeten zijn. Om op te vangen dat je een keer ziek bent en alle overige kosten die je maakt te dekken.

Ik hoop dat je iets met deze zienswijze kunt. & natuurlijk kun je netwerken door bij div. mensen het voor een zachtprijsje te doen zoals hierboven beschreven, zodat je ook een keer een wederdienst kunt verwachten.

N.b. met de redenatie van assasinbats zou je zelfs kunnen zeggen, als jullie dit laten doen door een extern IT bedrijf kost dit je 130€ (zaterdag) x 6 en 100€ reiskosten.
Gezien wij family zijn blabla doe ik het voor 50.. (geen 100, dit professionele bedrijf heeft natuurlijk ook een risicoverzekering als het mis gaat, hoe gaat dit bij jou?)

[ Voor 23% gewijzigd door Hoowgii op 11-01-2013 17:04 . Reden: N.b. toegevoegd ]

Pagina: 1