HTPC bouwen

Pagina: 1
Acties:

• the_ur
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-03-2024
Hallo,

Ik wil een HTPC aanschaffen/bouwen en heb hier geen ervaring mee. Ik heb de laatste week veel gelezen en heb een set componenten bij elkaar gezocht.

- ik wil met het systeem full hd films op m'n panasonic 50vt20 kijken
- de audio wil ik optisch naar m'n versterker sturen aangezien deze geen hdmi in heeft
- ik wil nieuwsgroepen gebruiken
- het systeem staat in de kamer dus liefst zo stil mogelijk
- budget liefst zo laag mogelijk
- geen blue ray nodig

Aangezien ik niet veel specifieke kennis heb vraag ik me af of mijn opzet op deze manier in elkaar te zetten is, en of dit ook voldoet aan mijn eisen. Is het verder voor een 'beginner' te doen het systeem zelf in elkaar te zetten?

Alvast bedankt.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 60,45€ 60,45
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 84,85€ 84,85
1Silverstone Milo ML03B€ 69,90€ 69,90
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 24,50€ 24,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 38,40€ 38,40
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 66,44€ 66,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 410,79

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 13:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ziet er netjes uit, ik neem aan dat je er XMBC (zelf geen ervaring mee) op gaat draaien of iets dergelijks? Als ik mijn mede tweakers mag geloven dan is dit de ideale processor voor een dergelijke media pc. Qua geluidsproductie zit het hier denk ik ook wel snor gezien scythe en be quiet beide stille koelers/voedingen hebben en de SSD geen geluid maakt en de HDD zul je ook niet horen. Qua moederbord kun je misschien nog de pricewatch: Gigabyte Gigabyte GA-F2A75M-D3H overwegen, gezien Gigabyte een hele goede reputatie heeft en Asrock (in mijn ogen althans) toch wel wat minder goed bekend (heeft gestaan/) staat.

Grillmeister

• the_ur
Na eea gelezen te hebben ben ik wel benieuwd naar XBMC inderdaad.

Ik had in eerste instantie pricewatch: MSI FM2-A75IA-E53 als moederbord maar die is volgens mij echt nergens te krijgen op het moment.

Ik zal die gigabyte eens goed bekijken. Bedankt.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Ziet er uit als een logische setup inderdaad.
Waarom neem je anders niet een pricewatch: Asus F2A85-M LE ? Heb je een A85-chipset ipv A75 en is imho het betere bord van de 2.

De SSD zal je alleen een wat kortere boot-tijd geven. In prestaties en geluid zal je er geen verschil in merken (content staat immers op de HDD). Mocht je dus nog wat willen besparen, dan zou je die er eventueel uit kunnen laten.
Ik mis alleen nog iets voor bediening. Wat was je hiervoor van plan? IR? smartphone/tablet? of CEC??

iRacing Profiel

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 08:02

EnnaN

Toys in the attic

Heeft iemand enig idee hoe de linux ondersteuning van bovenstaand systeem is? Dat was de klacht die ik las n.a.v. het BBG systeem (wat vergelijkbaar is dacht ik) die ook deze proc. had?

Ik zat zelf naar een vergelijkbare setup te kijken, maar twijfel omdat ik inderdaad XBMC wil draaien, en dus wel een beetje support nodig heb voor openElec // Ubuntu+XBMC

sig

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Ah heb net bovenstaande vraag beantwoord in een ander topic:

jaapsander in "HTPC build"

• the_ur
Ik heb een ssd in m'n laptop en de opstarttijd vind ik echt zo'n plus dat ik dacht doe die er maar bij. (Als ik binnenkort wellicht nog eens een NAS aanschaf kan ik de HD daarin zetten)

CEC heb ik net even moeten googlen :? . Geen idee of dat mogelijk is. Ik heb pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard toegevoegd, en heb gelezen dat ik XBMC zou moeten kunnen bedienen met m'n Galaxy SII of Nexus 7.

Ik zal die ASUS ook even bekijken. Bedankt.

• kroegtijger
the_ur schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 09:51:
Ik heb een ssd in m'n laptop en de opstarttijd vind ik echt zo'n plus dat ik dacht doe die er maar bij. (Als ik binnenkort wellicht nog eens een NAS aanschaf kan ik de HD daarin zetten)
Als je inderdaad van plan bent een NAS aan te schaffen is het inderdaad een logische keuze :Y
CEC heb ik net even moeten googlen :? . Geen idee of dat mogelijk is. Ik heb
Om CEC te gebruiken moet je beschikken over een "CEC-enabled device". Vaak zijn dat DVD-spelers, HDD-recorders etc, maar ook bijvoorbeeld een Raspberry Pi die je dan middels CEC via 1 remote kan bedienen, bijvoorbeeld van je TV of je Receiver. Grafische kaarten in computers beschikken (nog) niet over CEC-enabled hardware, en daarom is er een aparte adapter voor nodig. (in sommige gevallen kan je met een interne module af, maar dat is slechts bij een handje vol intel-borden die hiervoor een header hebben). De CEC-adapter sluit je aan tussen je HTPC en je TV / receiver, en deze haalt het CEC-signaal eraf, en biedt dit aan over een USB-poort in de vorm van een HID. Je pc zal de CEC-adapter dus als een toetsenbord gaan behandelen. Een klein stukje software zorgt er vervolgens voor dat de binnekomende signale worden gekoppeled aan commando's die je in je software, meestal XBMC, wilt gebruiken.

Grote voordeel hiervan is, is dat je 1 en dezelfde remote gebruikt voor je devices, en dat je ook geen aparte IR-receiver nodig hebt en dus een line-of-sight nodig hebt voor je HTPC. Oftewel: je kan je HTPC helemaal uit het zicht plaatsen en nog steeds moeiteloos bedienen, omdat de IR-receiver van je TV wordt gebruikt. Eigenlijk dus de ideale oplossing wat dat betreft.
Een toetsenbordje erbij kan zeker handig zijn; met name als je gebruik maakt van YouTube e.d. is dat toch wat handiger/sneller dan met de remote.
en heb gelezen dat ik XBMC zou moeten kunnen bedienen met m'n Galaxy SII of Nexus 7.
Ook dat klopt, en ook dat werkt in principe prima. Zeker met audio vind ik dat erg plezierig gaan, maar met video is mijn ervaring dat ik liever mn ogen op het scherm hou en op gevoel pauzeer, doorspoel, terug spoel etc. dan dat ik naar een touchscreen moet kijken.
Zelf maak ik dan ook gebruik van een mix van bediening met smartphone (als ik muziek luister) draadloos toetsenbord voor youtube-plugin en remote voor vrijwel alle andere handelingen. (de remote wordt dan dus ook verreweg het meest gebruikt).
Ik zal die ASUS ook even bekijken. Bedankt.

iRacing Profiel

• jaapsander
Moet je TV trouwens ook CEC ondersteunen? of is dat die standaard functie die bij iedere fabrikant anders heet (bijv bij sony bravia link enz)?

En wanneer je de CEC adapter tussen de HTPC en de A/V receiver zet, moet je dan de remote van de receiver gebruiken, of kun je de remote van de TV blijven gebruiken?

[ Voor 37% gewijzigd door jaapsander op 09-01-2013 12:52 ]

• the_ur
Nu nog een keuze tussen de 3 aangegeven moederborden.

Maakt het verder nog iets uit of ik er windows7 32 of 64 op zet?

• jaapsander
Alle 3 de moederborden zijn prima. Heb zelf ervaring met het Asrock moederbord en die bevalt gewoon prima. De Asus is ook een goed alternatief, maar een paar € duurder en een A85 chipset (hoewel er bijna geen meerwaarde is tov een A75 chipset wanneer je niet meer dan 6 sata aansluitingen nodig hebt). Het MSI is mbt verkrijgbaarheid en hogere prijs minder interessant. Ik zou beslissen obv beschikbaarheid/prijs bij je webshop naar keuze.

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 11:01

trixx

-CTU- SuiZide

Ik heb zelf en soortgelijk systeem. Zelfde proc en mobo. gallery: trixx

Windows 7 64-bit. Volgens mij is het geheugen (max 3GB) probleem met 32-bit nog steeds aanwezig. Xbmc. Draai momenteel de beta frodo. Alles draait soepel. Op de achtergrond draait constant utorrent met gemiddeld 8-10 torrents.

Ik ben zelf altijd een Asus fan geweest maar ik las redelijk veel goed reviews van de Asrock. Helemaal als je naar de prijs kijkt. In de reviews zie je ook dat voor mediacenter gebruik er geen verschil is tussen de A85 en de A75 chipset.

Systeem draait bij mij de birdscene zonder stotteren

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:44:
Moet je TV trouwens ook CEC ondersteunen? of is dat die standaard functie die bij iedere fabrikant anders heet (bijv bij sony bravia link enz)?
Uiteraard moet dat worden ondersteund, maar helaas dat niet alle fabrikanten dezelfde implementatie hebben ervan. Op Sony Bravia's heb ik er nog geen problemen mee gehad.
En wanneer je de CEC adapter tussen de HTPC en de A/V receiver zet, moet je dan de remote van de receiver gebruiken, of kun je de remote van de TV blijven gebruiken?
Volgens mij is alle2 mogelijk, afhankelijk van je settings en welke je als "master" zet.

iRacing Profiel

• kroegtijger
the_ur schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:33:
Nu nog een keuze tussen de 3 aangegeven moederborden.

Maakt het verder nog iets uit of ik er windows7 32 of 64 op zet?
Nee, dat maakt niets uit... Gaat prima met alles werken. 32bits zal je minder problemen geven met compatibility van software, maar 64bits geeft je de mogelijkheid om meer dan 4GB geheugen direct te adresseren.

iRacing Profiel

• jaapsander
Overigens is de compatibiliteit met een 64 bits besturingssysteem ondertussen al prima. Ik zie geen reden meer om een 32 bits OS te nemen. Zeker als je nu al 4GB aan intern geheugen neemt.

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 16:35:
Overigens is de compatibiliteit met een 64 bits besturingssysteem ondertussen al prima. Ik zie geen reden meer om een 32 bits OS te nemen. Zeker als je nu al 4GB aan intern geheugen neemt.
:Y inderdaad. Alleen crappy software of incompatible drivers (en de vraag is dan meer of je die hardware eigenlijk wel wilt gebruiken) zijn eigenlijk nog argumenten om niet naar x64 te gaan

iRacing Profiel

• the_ur
Ik heb nog een paar kleine aanpassingen gemaakt toch en de componenten net besteld. De volgende klus wordt, de zaak in elkaar zetten en draaiend krijgen :-). Nieuw voor mij maar wel een uitdaging.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1Asus F2A85-M LE€ 65,-€ 65,-
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 84,85€ 84,85
1Silverstone Milo ML03B€ 68,65€ 68,65
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,30€ 24,30
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 23,95€ 23,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 38,40€ 38,40
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,60

Bedankt voor alle tips.

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 13:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Veel succes en plezier ermee! :)

Grillmeister

• Snazzy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-02-2025
kroegtijger schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 10:29:
Om CEC te gebruiken moet je beschikken over een "CEC-enabled device". Vaak zijn dat DVD-spelers, HDD-recorders etc, maar ook bijvoorbeeld een Raspberry Pi die je dan middels CEC via 1 remote kan bedienen, bijvoorbeeld van je TV of je Receiver. Grafische kaarten in computers beschikken (nog) niet over CEC-enabled hardware, en daarom is er een aparte adapter voor nodig. (in sommige gevallen kan je met een interne module af, maar dat is slechts bij een handje vol intel-borden die hiervoor een header hebben). De CEC-adapter sluit je aan tussen je HTPC en je TV / receiver, en deze haalt het CEC-signaal eraf, en biedt dit aan over een USB-poort in de vorm van een HID. Je pc zal de CEC-adapter dus als een toetsenbord gaan behandelen. Een klein stukje software zorgt er vervolgens voor dat de binnekomende signale worden gekoppeled aan commando's die je in je software, meestal XBMC, wilt gebruiken.
Heel interessant! Vooral nadat ik onderstaand filmpje over CEC met een HTPC had gezien. In de Pricewatch vind ik echter alleen de Pulse Eight, die echter nergens verkrijgbaar is. Heb je enig idee waar je op dit moment zo'n kastje kan bestellen?

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-04 12:59
Hij is leverbaar bij pulse eight zelf.

android since G1.

• Timmiboy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-04 15:15
Hallo allemaal. Ik ben ook bezig een HTPC in mekaar aan het zetten alleen heeft mijn MB nog geen hdmi. nu wil ik een HDMI Kaart kopen om het beeld en geluid over mijn Marantz Reciever te late lopen. alleen zou ik totaal niet weten welke kaart ik moet kopen. Iemand die mij advies kan geven?

Ik heb hier zelf ook een Topic van gemaakt http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1541207
Pagina: 1