dataverlies door slechte voeding? (of toch brakke ssd?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:21
Een tijde geleden alweer heb ik mijn HTPC een beetje gemod. Ik heb de hdd door een ssd vervangen en de fan in de voeding vervangen door een veel stiller exemplaar (maar ook met minder airflow). Nu is dit een tijd lang wel goed gegaan. Maar de laatste tijd merkte ik dat ik geregeld BSODs krijg.

Als ik ga zoeken in de logs vind ik oa
code:
1
An I/O operation initiated by the Registry failed unrecoverably.The Registry could not flush hive (file): ''. power supply

en
code:
1
The driver detected a controller error on \Device\Ide\IdePort3

Ook ben ik er een keer 1 tegengekomen waarin over powerloss werd gesproken.
Deze meldingen leveren me niet echt concrete oplossingen op als ik ze google, veel problemen met drivers, maar dat is vaak met drivers die al jaren oud zijn, deze pc zit pas een goed jaar in elkaar. Drivers zijn up to date.

Op het moment dat ik terug kom uit de BSOD merk ik ook dat bepaalde dingen kwijt zijn. Zo zijn settings van XBMC kwijt (maar niet de library) en ben ik ook eens een keer de actieve torrents in utorrent verloren. Allemaal geen serieuze zooi, maar zou niet moeten gebeuren. Nu is het een goedkope SSD van OCZ, maar met tools als ssdlife kan ik geen enkel probleem detecteren met de schijf.
Nu is mijn vermoeden dat de voeding het probleem is. Ik kan me zo inbeelden dat als het systeem abrupt zijn stroom verliest dat data die in gebruik was niet op tijd naar de schijf geschreven kan worden. Klein puntje daarbij is dat de fan van de voeding die ik geplaats had een andere aansluiting had als in de voeding aanwezig was, waardoor ik hem aangesloten heb als system fan. De temperatuurregeling in de voeding kan dus een beetje van het optimum afgezeten hebben.

Eigenlijk is mijn vraag nu, klopt mijn theorie? Zijn er mensen die gelijksoortige problemen gehad hebben als dataverlies door een brakken voeding? Ik heb inmiddels de oude fan teruggeplaats en zal het even een tijdje moeten aanzien. Of denken jullie dat het toch door die SSD moet komen? (ik begrijp dat de goedkopere ssds wel vaker voor BSODs zorgen, maar dan zou dat toch ook te detecteren moeten zijn met een tool? (kent iemand een tool die deze eventuele problemen wel aan het licht zal brengen?)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Het is normaal dat je wat bestanden kwijt bent na een BSOD zoals website login gegevens etc. Een powerloss kan ook de SSD power betekenen. En de melding van IdePort3 wijst ook in die richting. Dus controleer de kabel als eerste, gebruik een andere, of update de firmware van de SSD. Welke SSD en welk mobo is het? Mogelijk kan een BIOS update ook helpen of het aansluiten op een niet Sata3 poort bv of RAID controller poort. Ik zou de SSD drive ook aan een aantal tests onderwerpen!

P.s.: Is het een Sandybridge dan weet je genoeg als je IDE poorten flippen _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 91626 op 08-01-2013 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Anoniem: 91626 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:01:
Het is normaal dat je wat bestanden kwijt bent na een BSOD zoals website login gegevens etc. Een powerloss kan ook de SSD power betekenen. En de melding van IdePort3 wijst ook in die richting. Dus controleer de kabel als eerste, gebruik een andere, of update de firmware van de SSD. Welke SSD en welk mobo is het?
pricewatch: Gigabyte GA-A55M-S2HP Is een AMD bord, dus sowieso geen sandy bridge. SSD is een OCZ 64GB Octane SATAII 2.5".
Sowieso heb ik ook de fysieke stroomaansluiting van de SSD verwisseld.
Mogelijk kan een BIOS update ook helpen of het aansluiten op een niet Sata3 poort bv of RAID controller poort. Ik zou de SSD drive ook aan een aantal tests onderwerpen!

P.s.: Is het een Sandybridge dan weet je genoeg als je IDE poorten flippen _/-\o_
Wat voor tests heb je dan voor ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

chkdsk en hdtune schijf structuur integriteits check ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Anoniem: 91626 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:50:
chkdsk en hdtune schijf structuur integriteits check ofzo?
HDtune, geeft geen enkele error op de schijf. CHKDSK moet ik ff draaien als ik thuis ben, dat gaat remote niet :P
Maar volgens mij kan chkdsk een hoop fouten vinden, die dan het gevolg zijn van het plotselinge stroomverlies. Nietwaar?
Lijkt iig allemaal goed. Denk dat er niets anders op zit dan rustig afwachten totdat hij weer een keer vastloopt (als hij dat dus nog gaat doen nu). ...

[ Voor 15% gewijzigd door Maverick op 09-01-2013 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
We zijn een hele tijd verder.

Het heeft een hele tijd goed gedraaid, maar nu hangt hij toch weer af en toe. Heb de ssd gecheckt, en het geheuegen en de cpu met stresstests. Maar niets gevonden.

Nu vermoed ik toch echt de voeding. Is er een softwarematige manier om een voeding te checken op zijn stabiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Post eerst eens de SMART gegevens. Dat is altijd de eerste stap in analyse van I/O problemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Alle waardes van SMART gaven gewoon ok aan.

Draai nu net een self test van passmark diskcheckup, bsod en boot disk failure...... Lijkt me dat het probleem nu wel duidelijk is :{

Hm, nu start hij wel door, en de selftest komt hij ook door. Zou bijna denken dat het aan de controller ligt.
Ik heb dit in het topic niet gemeld zie ik, maar ik heb ook al eens de hdd door een andere (niet ssd) vervangen, toen hield ik de problemen.

[ Voor 41% gewijzigd door Maverick op 17-05-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat de SMART status op OK staat zegt niets; het gaat om de SMART data. Omdat je nu al andere utilities hebt geprobeerd kan je status ook weer veranderd zijn. In feite komt dat neer op vernietigen van bewijs. Lees ook eens dit topic door: HDD data recovery met bad sectors. Daar staat e.e.a. al uitgelegd.

Echter, bad sectors lijken me minder waarschijnlijk in jouw geval. Toch zou ik graag eerst je SMART willen zien voordat ik naar andere dingen kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8rVo7dYInvqzIXxAtVIPIKnJ/full.png

Dit is alles wat ik tevoorscvhijn krijg. Lijkt me niet veel vreemds aan te zien.
Temeer omdat hij toen er kortstondig een andere schijf aangehangen heeft dezelfde symptomen liet zien, verdenk ik de PSU, deze heeft wellicht doordat hij consequent te heet werd wellicht een kapot component opgelopen denk ik dan. Maar weer niet of dit ook echt kan.

[ Voor 45% gewijzigd door Maverick op 18-05-2013 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke psu is het? Heb je soms een andere psu waarmee je eventjes kunt testen?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Standaard voeding die meegeleverd werd met: pricewatch: MS-Tech MC-1200
Heb helaas geen andere liggen. Denk dat ik er zo maar een ga halen ff. (heb niet meer zo'n uitgebreide hw collectie als vroeger :) )

[ Voor 30% gewijzigd door Maverick op 18-05-2013 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jammer dat het een OCZ SSD is; die heeft geen goede SMART-ondersteuning. Je kunt dus niet zien of je kabelproblemen hebt of er andere zaken niet in orde zijn. Dat blijft dus gissen. Ik zou proberen de datakabel te vervangen, maar ook een Memtest86+ run zou ik doen om RAM-problemen uit te sluiten. Soms is het een combinatie van problemen en dat maakt diagnose veel lastiger. Dingen uitsluiten is dan je beste tactiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Goed.
Andere voeding erin gegooid (deze maakte sowieso te veel herrie). probleem niet opgelost.
memtest86+ gedraaid. No errors.

Kan bijna niet anders dan de hdd zijn lijkt me. OCZ staat al niet bekend om de kwaliteit geloof ik. Vrees dat ik dan maar eens een andere uit moet gaan zoeken.

Zal nog eens een andere hdd eraan hangen voor de zekerheid. Vreemd dat in verleden die het niet oploste, maar kan natuurlijk dat toen zowel de te zwakke fan van de voeding als de ssd voor problemen zorgden. Dan blijf je de problemen natuurlijk houden.

Pagina: 1