HTPC twijfels

Pagina: 1
Acties:

• Heezy
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-04 19:50
Hey,

na 6-7 jaar gebruik van de Popcorn A-100, is het tijd voor een upgrade. Ik heb de fora liggen doorlezen en heb een goed idee welke kant ik op wil, enkel heb ik bij enkele onderdelen nog twijfels en had ik graag jullie mening gehoord.

De prio's

In de voornaamste plaats zal hij dienen als XBMC mediacenter. Hij gaat streamen van een NAS en er zal Win7 opkomen daar hij ook zal gebruikt worden om af en toe te surfen, een flash spelletje te spelen...

Ik heb geprobeerd de vereisten in volgorde van belangrijkheid te zetten:

1) Prijs
2) Moet alles kunnen afspelen wat hem gegeven wordt, behalve 3D.
3) Interface bediening moet vlot zijn zonder enige hapering.
4) Stil
5) Zuinig
6) Bij voorkeur zouden de onderdelen uit alternate.be, cdromland.nl of 4launch.nl moeten komen. Mix hierin geen probleem.

Alles dus :-).

Mogelijkheden per component

*Case

#ProductPrijsSubtotaal
1MS-Tech MC-10-ITX€ 48,50€ 48,50
1Silverstone Grandia GD05B€ 99,90€ 99,90
1Silverstone Milo ML03B€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 118,40

Het moet een liggende kast zijn.
GD05B: mijn voorkeur gaat uit naar deze case door zen 120mm fans en ruimte binnenin wat de koeling en stilte ten goede komt.
ML03B: ziet er ook goed uit en is goedkoper, maar ik heb wat schrik voor de 80mm fans.
MS-TECH: Goedkoop. Enkel in het geval van een ITX samenstelling.

*CPU

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,95€ 41,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 41,95

Ik ben vrij zeker van deze CPU. Echte games gaan hier niet op gespeeld worden. Enkel een browser spelletje kan gebeuren. 3D kijk ik toch niet en aangezien we nooit gaan kijken en browsen tegelijkertijd, zouden 10bit rips geen probleem mogen zijn denk ik.
Enige andere keuze denk ik zou de mobo + cpu combo kunnen zijn van ASUS (zie hieronder).

*Mobo

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 125,50€ 125,50
1Asus F2A85-M LE€ 65,-€ 65,-
1Gigabyte Gigabyte GA-F2A75M-D3H€ 65,95€ 65,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 78,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,45

Gigabyte: hier heb ik wat bang omdat er geen VRM HS is en die hoge temps geeft. Heeft wel 3 PWM fans.
ASUS: Het verschil tussen A75 en A85 qua features maakt voor mij niets uit. eSATA, graka en displayport ga ik toch niet gebruiken. Heeft wel betere temps en mogelijks dan ook een iets lager verbruik. Heeft wel maar 1 PWM.
MSI: Igv. ITX samenstelling.
ASUS combo: hier had ik graag jullie mening over gehoord. Passief gekoeld, scherpe prijs. Enkel prestaties en temps zou ik niet weten en veel reviews zijn er niet te vinden.

*Geheugen

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 23,99€ 23,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 23,99

*SSD

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 64,-

Ik opteer voor een SSD aangezien de HTPC op een master/slave stekkerdoos zal hangen, stiller is en enkel het OS en XBMC erop komt.

*Voeding

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 38,40€ 38,40
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 42,10€ 42,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 80,50

Dit zijn 2 voedingen die ik regelmatig ben tegengekomen en die stil en efficiënt zouden zijn op laag verbruik. Maar andere suggesties zijn welkom, zeker op gebied van stilte.

*Koeling

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 32,-

Andere suggesties welkom. Deze moet vooral stil zijn. Denken jullie dat het mogelijk zou zijn om de CPU passief te koelen?

*Accessoires

Dit komt achteraf. Maar als jullie opmerkingen hebben, shoot:

NYXboard Hybrid
CEC adapter
Blu-Ray brander/lezer

Voila, dit is wat ik op het moment in gedachte heb. Graag jullie mening.

Alvast bedankt!

[ Voor 100% gewijzigd door Heezy op 08-01-2013 17:11 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Gegeven dat je stilte hoog op je prioriteitenlijstje hebt zou ik een overstap naar uATX adviseren. Dat zijn wat grotere borden, waardoor je wat meer ruimte voor koeling krijgt, en je met grotere fans of zelfs met minder fans af zou kunnen. Daarnaast heb je daarmee plots een veel groter aanbod in cases en borden waaruit je kan kiezen. Een AMD A4-5300 volstaat prima als APU, mits je niet je eisen-pakket later nog op gaat schroeven. Mocht dat toch mogelijk gaan gebeuren, dan is de A6 misschien een iets veiligere keuze.
Wat betreft de cases die je geselecteerd hebt zijn de silverstone-cases kwalitatief beduidend de beste, maar let wel dat deze in tegenstelling tot de MsTech geen remote en geen voeding meeleveren. Daarmee maakt het zich dus een vrij prijzige grap. Stel je overigens ook niet al te veel voor van de PSU van de MSTech... Het is niet het meest geweldige wat je kan krijgen ;)

Afhankelijk van je budget kan je ervoor kiezen om een passieve PSU te nemen, zoals de pricewatch: Silverstone Nightjar 400W
Dit scheelt aanzienlijk in geluidsproductie. Daarnaast een goede aftermarket CPU-koeler zoals de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B en een grote 120mm case-fan op een heel laag RPM zou moeten volstaan dan. Volledig passief koelen van de CPU kan ook, maar koeling (en zeker passieve koeling) valt of staat bij oppervlakte. Hoe meer oppervlakte je hebt van metaal waar lucht langs kan stromen, hoe beter de warmte afgevoerd kan worden. In een HTPC heb je hier over het algemeen niet de ruimte voor, en dus is een zo stil mogelijke actieve koeling helaas een noodzakelijk kwaad.
Er zijn wel wat creatieve oplossingen, zoals van streacom waarin de case als koeling gaat dienen, maar daar blijken toch nog wel wat problemen mee te zijn met de hogere TDP's. Met een A4 zal je hier niet zo snel tegenaan lopen, dus je zou er nog even een blik op kunnen werpen.
Verdere reducties in geluid gaan helaas steevast hand in hand met snel stijgende kosten, dus ik zou daar later eventueel naar kijken mocht dit niet volstaan.

De gekozen SSD is prima; mocht de Samsung 830 beter leverbaar zijn, dan is dat het gelijkwaardige alternatief.

Wat betreft het bord zou mijn voorkeur uitgaan naar de Asus F2A85M LE, aangezien dit bord een hoop biedt voor een scherpe prijs, maar je niet opscheept met onzinnige functies waar je voor betaald maar nooit gebruikt. Daarnaast beschikt het bord over de A85-chipset, die steeds meer wordt toegepast zodat je je over support e.d. voorlopig niet druk hoeft te maken. Veel A75-based borden zijn er niet meer, aangezien de A75 min of meer al wel EOL is geworden.

Wat betreft de bediening is een CEC-adapter imho de meest logische manier. Een additionele remote wordt toch vaak als onhandig ervaren, en het is daarbij nog de meest goedkope en betrouwbare oplossing ook.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Aanvulling op kroegtijger:
Die silverstone kasten zijn inderdaad een wat betere keuze dan de MS-tech. De bijgeleverde voedingen van MS-tech kasten zijn vaak van slechte kwaliteit, hoewel ik specifiek met deze geen ervaring heb. Heb zelf al wel een setup gebouwd met de GD05B en die beviel goed, zeker omdat daar wat zwaardere hardware in ging (100W TDP CPU + Mid end videokaart).

De Milo is ook een prima kast. Zeker met wat zuinigere HTPC hardware zal dit geheel geen geluid gaan produceren. Voor 80mm fans zou ik niet zo bang zijn, neem 1 die dmv pwm aangesloten kan worden (heb goede ervaringen met de nexus real silent fans) en verlaag het toerental in de bios en je zal het geheel niet meer horen. Samen met een big shuriken en de stille fan uit een bequiet voeding is het geheel fluisterstil en je hebt meer dan genoeg airflow voor het systeem. Je kunt er zelfs nog voor kiezen om die 80mm fan eerst weg te laten, grote kans dat het systeem koel genoeg blijft zonder en makkelijk achteraf toe te voegen.

Dit is ook de reden waarom ik niet voor de passieve voeding van kroegtijger zal kiezen (eigenlijk het prijsverschil van €95,- maar goed). Door een passieve voeding te kiezen zal je casefan wat harder moeten draaien om genoeg airflow te hebben (immers weinig airflow in de voeding zelf, terwijl dit minder handig is in een krap audio/video meubel en ook geen afzuiging van warme lucht in de kast door de voeding). Ik vraag me af wat stiller is, een 12cm fan op laag toerental (bequiet voeding) + een 80mm fan op laag toerental of een 80mm fan die wat harder moet draaien (zonder de airflow van de 12cm fan van de bequiet). Overigens kun je ook nog gaan voor een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W bij een betere beschikbaarheid.

Om een beetje een vlot systeem te hebben zou ik niet gaan voor de E450 oplossing van Asus. Puur voor alleen video afspelen voldoet dit prima, maar wil je een beetje multitasken op je HTPC (dus browsen en flash spelletjes), dan is een A4 gewoon beter. Daarnaast is het geheel goedkoper en idle bijna net zo zuinig.

Qua bediening heb je een aantal mogelijkheden, die silverstone kasten hebben inderdaad geen bijgeleverde afstandsbediening, een CEC-adapter is dan een elegante oplossing (zelf geen ervaring mee, ga even uit van de ervaringen van kroegtijger). Ik zal me eens een keer gaan inlezen en wat proberen want ik durf zo niet te zeggen hoe het met de ondersteuning zit). Daarnaast zou ik bij het surfen geen toetsenbord/muis kunnen missen (kan wel, maar naar mijn mening erg onhandig). Heb goede ervaringen met een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard Zo heb je voor films de afstandsbediening van je tv en bij het surfen een volwaardig toetsenbord in handig formaat + muis.

Qua blu-ray (brander) kan ik alleen mijn eigen ervaringen geven, maar dit hoeft natuurlijk niet voor jou op te gaan. Zelf heb ik een blu-ray speler in mijn HTPC gezet (brander was toen te duur) en heb welgeteld 2 keer een blu-ray schijf erin gehad. Het is bijna makkelijker om een blu-ray iso te downloaden en te mounten dan met schijfjes te werken. Achteraf gezien had ik de blu-ray drive prima weg kunnen laten. Gebruik je echter nog steeds veel optische media (b.v. gigantische DVD collectie je die niet kunt/wilt digitaliseren) dan is het een ander verhaal.

• kroegtijger
Dit is ook de reden waarom ik niet voor de passieve voeding van kroegtijger zal kiezen (eigenlijk het prijsverschil van €95,- maar goed). Door een passieve voeding te kiezen zal je casefan wat harder moeten draaien om genoeg airflow te hebben (immers weinig airflow in de voeding zelf, terwijl dit minder handig is in een krap audio/video meubel en ook geen afzuiging van warme lucht in de kast door de voeding). Ik vraag me af wat stiller is, een 12cm fan op laag toerental (bequiet voeding) + een 80mm fan op laag toerental of een 80mm fan die wat harder moet draaien (zonder de airflow van de 12cm fan van de bequiet). Overigens kun je ook nog gaan voor een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W bij een betere beschikbaarheid.
Dat is inderdaad een punt... Bij passieve voeding gaat inderdaad de airflow die je hebt bij een actieve voeding verloren. Dat hoeft niet direct een probleem te zijn, maar kan het wel gaan worden als daardoor onvoldoende airflow ontstaat. Het is een beetje afhankelijk van de case en hoe deze wordt gevuld. Als je netjes je kabels weg werkt, en veel ruimte laat voor airflow moet het wel lukken. Wordt de case erg vol en kan er onvoldoende luchtstroom ontstaan, dan zal de warmte gaan blijven hangen met alle gevolgen van dien. l

iRacing Profiel

• Heezy
Bedankt voor jullie opmerkingen.

Van dit ben ik al zeker:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 23,99€ 23,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 129,94

Nu de rest nog :) .

Eigenlijk is het grote dilemma of ik voor passief ga of niet...

Passief:

Dus met de componenten van hierboven bij:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone NT01-E€ 39,-€ 39,-
3Noiseblocker NB-Multiframe S-Series MF12-S1, 120mm€ 15,90€ 47,70
1Seasonic X-400 Fanless€ 117,39€ 117,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 303,99

De 3 NB fans zijn de nr. 1 van SPCR. Die zouden rechtstreeks blazen op de HS van de CPU. Daarom had ik gedacht dat dit passief zou lukken. Kijk ook hier.
Kunnen jullie een betere passieve CPU HS aanraden?

Actief:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Milo ML03B€ 68,65€ 68,65
1Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm€ 5,38€ 5,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 144,43

Dit is wel een pak goedkoper. Alleen heb ik wat schrik voor de geluidsproductie.

Mobo:

1Asus F2A85-M LE€ 65,-€ 65,-
1Gigabyte Gigabyte GA-F2A75M-D3H€ 66,95€ 66,95

Als mobo twijfel ik tussen deze 2. De A85 chipset voordelen heb ik niet nodig en de Gigabyte heeft meer PWM aansluitingen.

De Logitech K400 ziet er idd goed uit, thx!

• cantate
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 15:11
Mijn pa draait de oude onderdelen van mijn setups, waaronder een A64 3200+ venice (TDP 67W) en deze draait passief onder een Scythe ninja.(nee, die zal niet in je htpc passen :9 ) Voor de rest zit er een aopen 300W voeding en een of 2 8cm case fans (5V) in. Het voornaamste geluid komt van de HDD, maar het geheel is bijna onhoorbaar.

Ik denk dat je een hoop geld kunt sparen door gewoon een normale voeding met fan te nemen en dan bijvoorbeeld de cpu passief koelen.(niet dat je echt geluid hebt van zo een scythe BS) In zijn geheel zal je dan goedkoper klaar zijn en ik denk dat het geluid reuze meevalt als je hem op meer dan een meter afstand hebt staan.

Ter overweging, bij veel van de taken zal het geheel rondom de idle stand draaien, en misschien 40W afnemen. Voor een dergelijk hoeveelheid warmte zal je niet al teveel airflow nodig hebben en draait je cpu fan waarschijnlijk niet eens.

semi-ontopic: Aangezien ik voor mijn zus de afgelopen dagen ben bezig geweest om een leuk setje uit te zoeken, heb ik me aardig ingelezen en zojuist een 3225 etc etc etc besteld. Tevens heb ik er een be-quiet! system power 7 300w bij besteld, dus met een beetje geluk kan ik je van het weekend wat vertellen over het geluid van deze voeding. :)

• Heezy
Dat mag je zeker doen cantate, thx.

Ik ben voor 90% zeker van de set-up:

#ProductPrijsSubtotaal
1Pulse-Eight Internal USB HDMI-CEC Adapter€ 38,00€ 38,00
1Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter€ 5,81€ 5,81
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 39,95€ 39,95
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,16

Ik heb me wat verdiept in de BeQuit voeding en die schijnt echt wel fluisterstil te zijn, dus 100e meer neertellen voor de passieve voeding is mss niet zo slim.
De BD-ROM steek ik er ook maar in. Het kan altijd van pas komen. Vorige week wilden we Scene It spelen, maar dit ging niet want ik had geen dvd speler staan. En dat wil ik dus niet meer :) .
Ook heb ik 8GB RAM genomen, het is maar een kleine meerprijs, alhoewel ik het mss niet ga nodig hebben...

Het enige wat mss nog kan veranderen is het mobo: zoals gezegd heeft de Gigabyte 4 PWM fan aansluitingen en de ASUS maar 1.
En de passieve CPU koeler kan mss nog de Shuriken worden, maar gezien deze positieve review in dezelfde case, denk ik dat ik hier bij ga blijven.

Iemand die denkt dat het nog beter zou kunnen?

En wat is zowat de aangeraden software op een HTPC, buiten het OS en XBMC? Bv. software voor de fans, temps, ...

Thx!

• kroegtijger
Heezy schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 09:55:
Dat mag je zeker doen cantate, thx.

Ik ben voor 90% zeker van de set-up:

#ProductPrijsSubtotaal
1Pulse-Eight Internal USB HDMI-CEC Adapter€ 38,00€ 38,00
1Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter€ 5,81€ 5,81
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,16
De internal CEC-adapter die je hier hebt gekozen gaat waarschijnlijk niet werken; volgens mij beschikken alle2 die borden niet over een HTPC-header / Custom Solutions Header die noodzakelijk hiervoor is. Alleen een aantal intel-borden hebben dit. Je kan wel voor de external CEC adapter kiezen.
http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx
Ik heb me wat verdiept in de BeQuit voeding en die schijnt echt wel fluisterstil te zijn, dus 100e meer neertellen voor de passieve voeding is mss niet zo slim.
Dat lijkt me inderdaad voor nu de logische keuze. Een passieve voeding is mooi, maar erg veel geld nog en kan je later altijd nog eens als upgrade doen mocht je het nog te veel geluid vinden.
De BD-ROM steek ik er ook maar in. Het kan altijd van pas komen. Vorige week wilden we Scene It spelen, maar dit ging niet want ik had geen dvd speler staan. En dat wil ik dus niet meer :) .
Ook heb ik 8GB RAM genomen, het is maar een kleine meerprijs, alhoewel ik het mss niet ga nodig hebben...
Wat betreft de BD-ROM is dat een persoonlijke keuze natuurlijk. Zelf gebruik ik m nooit, maar kan me voorstellen dat iemand dat wel zou willen hebben. 8GB lijkt mij ook de meest verstandige keuze. Geheugen kost nu niet veel, maar als je gaat upgraden is het niet meer "de standaard" en betaal je de hoofdprijs.
Het enige wat mss nog kan veranderen is het mobo: zoals gezegd heeft de Gigabyte 4 PWM fan aansluitingen en de ASUS maar 1.
1 is in principe ook voldoende. De rest kan je prima af met 3-polige aansluitingen.
En de passieve CPU koeler kan mss nog de Shuriken worden, maar gezien deze positieve review in dezelfde case, denk ik dat ik hier bij ga blijven.
Zolang je de airflow over de koeler goed houdt moet dat prima functioneren ^O^
Iemand die denkt dat het nog beter zou kunnen?

En wat is zowat de aangeraden software op een HTPC, buiten het OS en XBMC? Bv. software voor de fans, temps, ...

Thx!
Probeer de HTPC zo kaal mogelijk te laten; strip alles van je OS af wat je niet nodig hebt. Bij mij draait windows zelfs zonder shell (dus geen taakbalk, bureaublad etc). Afhankelijk van wat je precies ermee wilt doen.
Je data staat zo gezegd op een NAS, maar handelt die NAS nog meer af / kan die NAS nog meer afhandelen?

Wat ik zelf aan software draai (weliswaar verdeeld over diverse devices) zijn:
- SABNZBD
- couchPotato
- Sickbeard
- Headphones
- XAMPP
- MediaPortal TV Server
- Argus TV
- Newznab+
- Virusscanner + malwarebytes
- EventGhost
- FocusBitch
- iMon Utilities
- Python 2.7
- Speedfan
- EventGhost

Daarnaast zijn er de nodige aanpassingen in Windows zelf gemaakt, waaronder auto-logon, Multi-user RDP, Shell aangepast van explorer.exe naar eventghost (die vervolgens weer wat applicaties opstart), logon-background aangepast, startup splashscreen aangepast etc.

het merendeel van de applicaties draait server-sided. Als het puur om de HTPC gaat (en ervan uitgaande dat als je een tuner-card gebruikt je deze server-sided laat draaien) kan je af met de nodige windows-tweaks, XBMC, iMon Utilities (als de HTPC over een imon remote beschikt), speedfan, focusbitch en eventghost.

iRacing Profiel

• jaapsander
Aanvulling:
Ik zie dat je geluidsproductie erg belangrijk vindt, maar voor een HTPC met A4 CPU is het niet altijd het beste om de CPU passief te koelen en tegelijkertijd zoveel mogelijk (dure) casefans te gebruiken. In mijn ervaring (vergelijkbare setup) is het stiller om de big shuriken actief te koelen (die scythe fan is heel stil en ook 12cm) en maar 1 of 2 casefans te gebruiken.

In je setup zijn er maar 2 onderdelen die wat meer warmte produceren, dat zijn de APU en de voeding. Door de voeding en APU actief te koelen (koelvermogen rechtstreeks op het onderdeel dat gekoeld moet worden) en 1 stille casefan om die warmte de kast uit te krijgen (of 1 om verse lucht aan te voeren) heb je een erg koel en stil systeem. Ik zou als casefan de pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm gebruiken (ook een goede bekende bij silentpcreview), deze aan te sluiten op een 3 pins header en in het moederbord het toerental te verlagen afhankelijk van de temperatuur. Zo is je systeem fluisterstil aangezien de 3/4 aanwezige fans allemaal stil zijn en op lage toeren draaien. Je hebt immers helemaal geen high end hardware in je htpc. Dit is ook nog eens een stukje goedkoper dan 3 noiseblocker fans. Ook kun je prima 3 pins aansluitingen gebruiken ipv 4 pins. PWM is een wat elegantere manier om het toerental van je fans te regelen, maar op laag toerental is dit lood om oud ijzer.

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 11:23:
Aanvulling:
Ik zie dat je geluidsproductie erg belangrijk vindt, maar voor een HTPC met A4 CPU is het niet altijd het beste om de CPU passief te koelen en tegelijkertijd zoveel mogelijk (dure) casefans te gebruiken. In mijn ervaring (vergelijkbare setup) is het stiller om de big shuriken actief te koelen (die scythe fan is heel stil en ook 12cm) en maar 1 of 2 casefans te gebruiken.
:Y als je inderdaad een hoop moet investeren in meerdere case-fans die bij elkaar net zoveel zoniet meer geluid produceren dan een actieve CPU-koeler, dan is passief CPU gaan koelen misschien niet de meest handige weg om in te slaan. Als je wel de ruimte ervoor hebt (dus een heel cleane airflow van case naar koeler toe en weer naar buiten, of des noods een push-pull-setup met 120 of 140mm fans) kan het een grote meerwaarde leveren. In dit geval denk ik dat de verschillen erg klein zullen zijn dus zou ik voor de goedkoopste van de 2 oplossingen kiezen. Upgrade kan altijd nog.
In je setup zijn er maar 2 onderdelen die wat meer warmte produceren, dat zijn de APU en de voeding. Door de voeding en APU actief te koelen (koelvermogen rechtstreeks op het onderdeel dat gekoeld moet worden) en 1 stille casefan om die warmte de kast uit te krijgen (of 1 om verse lucht aan te voeren) heb je een erg koel en stil systeem. Ik zou als casefan de pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm gebruiken (ook een goede bekende bij silentpcreview), deze aan te sluiten op een 3 pins header en in het moederbord het toerental te verlagen afhankelijk van de temperatuur. Zo is je systeem fluisterstil aangezien de 3/4 aanwezige fans allemaal stil zijn en op lage toeren draaien. Je hebt immers helemaal geen high end hardware in je htpc. Dit is ook nog eens een stukje goedkoper dan 3 noiseblocker fans. Ook kun je prima 3 pins aansluitingen gebruiken ipv 4 pins. PWM is een wat elegantere manier om het toerental van je fans te regelen, maar op laag toerental is dit lood om oud ijzer.

iRacing Profiel

• cantate
3 fans lijken me erg veel voor een dergelijke setup. Zoals hierboven al gezegd, de BS is niet de beste keuze voor passieve koeling, en met een fannetje op de BS en de voeding-outtake, heb je mogelijk al voldoende airflow en dus koeling voor het geheel ;)

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 10:51
Als ik je first post goed interpreteer, wil jij gewoon vloeiend XBMC kunnen draaien en ook volwaardig kunnen browsen. Met als hoofdvoorwaarde dat je pc stil is.

Nu is je laatste overzicht een systeem van bijna €500 en een moederbord ontbreekt nog. Ok 100 euro omdat je een mooie (erg grote) case wil, maar je kiest een CPU die onder load zeker warm wordt. Vervolgens ga je geld besteden aan allerlei stille fans om dat te compenseren.

Naar mijn persoonlijke mening kan je veel beter voor een fanless oplossing gaan zoals het Asus mobo die je noemde. Als je nog verder gaat zoeken op sites van Zotac (of Xtreamer of Sapphire) zie je dat Zotac je een oplossing biedt die:
- echt stil
- sneller dan het Asus mobo
- veel, veel kleiner
- veel, veel goedkoper is (235 euro)

Ik wilde ook graag zelf een HTPC bouwen die absoluut stil is en snel genoeg om volwaardig te browsen.
Nu kan ik dat al met een sterk verouderde 780G mobo met oude Athlon processor. Dus ik weet dat eigenlijk alle huidige CPUs/APUs snel zat zijn voor wat ik wil.
Zelf een pc samenstellen is dan duurder en komt nooit lekker uit, daarvoor zijn er te weinig interessante mITX borden (Klein is voor mij ook een vereiste). Intel heeft wel 1 of meerdere die ook mSATA ondersteunen (ivm kleine case handig) maar ik wil geen Intel Graphics. AMD heeft niks, behalve dat Asus bordje.

Je zal zeker tevreden zijn met de AMD A4 oplossing, maar het kan ook voor veel minder geld (hou dat lekker voor je volgende vakantie) en met minder fans.

Zelf heb ik nu mijn ogen gericht op de Zotac AD12 +een SSD, deze is een stuk kleiner dan je op de foto ziet en bevat de AMD E2 1800 die out-of-order werkt en daardoor meestal sneller is dan welke Atom op dit moment dan ook. Met een kleine turbo en prima gpu ingebouwd ben je klaar met dat ding. Ik mis mSATA dus kijk nog rond, maar zie steeds meer mensen uiteindelijk voor zoiets kiezen. Ik heb op een zotac ad12 zonder SSD gewerkt en vond het al ruim voldoende.

Dan heb je nog 1 tegenargument: dat Zotac boxje kan ik niet upgraden in de toekomst. Nou, zelf upgrade ik eens in de 4jr/5jr en dan moet ik toch een geheel nieuw mobo. Dus eigenlijk bijna nieuw systeem. Aangezien je nu al ruim 250 euro bespaard, ben je juist voordeliger uit..

my 2 cents!

• kroegtijger
Een Zotac Zbox en een HTPC zijn toch wel 2 verschillende dingen imho. Een ZBox is een leuk playback-device wat net effe wat meer kan dan de gemiddelde mediastreamer, maar daar houdt t dan vaak ook al wel snel op, terwijl je met een HTPC eigenlijk geen beperkingen kent.
Een HTPC koop je imho dan ook niet vanuit een financieel gunstig perspectief (het tegendeel is vaak zelfs waar) maar meer uit hobby-overwegingen en vooruitstrevendheid. Juist omdat je naar onbegrensde mogelijkheden gaat wordt 't leuk. Denk bijvoorbeeld aan de integratie van domotica, PVR-mogelijkheden, beeld-bellen etc wordt hiermee mogelijk en dat maakt het zo aantrekkelijk. Wil je een device dat goed je content kan weergeven en daar blijft het bij, dan is een HTPC niet het juiste stuk hardware als je het mij vraagt.

iRacing Profiel

• Heezy
@kroegtijger

Ja ik had de titel aangepast, nl. USB-CEC adapter, maar niet de link. Ik bedoelde wel degelijk de USB versie, want idd, het is enkel Intel die headers heeft voor de interne versie.
Bedankt voor de opsomming van al die software. In sommigen (de meeste :) ) ga ik me eens moeten verdiepen.
Op de HTPC zal niets gebeuren van downloaden of extracten oid, dat gebeurt op de NAS. Zal enkel dienen om films te kijken en eens wat te browsen.
De uiteindelijke bedoeling is om Win8 als OS te proberen. Heb toch al wel wat positiefs gelezen daarover.

@jaapsander

Idd, die 3 NB fans zijn te veel van het goede. 2 zouden meer dan genoeg moeten zijn in de GD05B, 1 links en 1 rechts.
Ik zou in eerste instantie toch bij de passieve NT01-E willen blijven, want heb al gelezen dat de BS moeilijk zou in te bouwen zijn in die case. Moet ik eens nakijken.

Afbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/images/publicuse/NT01-E.jpg

@jazco2nd

Bedankt voor je input. Maar ik deel de mening van kroegtijger daaronder. Ik wil een alleskunner hebben. Niet dat ik al de rest zoveel ga gebruiken. Maar als het dan eens nodig blijkt, wil ik dat het kan.

Ik ga het nog eens bekijken :) . Thx!

• jaapsander
Uit eigen ervaring weet ik dat die big shuriken ook prima past in die case (GD05B). Die passieve NT01E ziet er opzich wel leuk uit, maar valt of staat natuurlijk bij het feit dat je hem zo kunt monteren dat hij recht voor een casefan staat. De GD05B heeft de 12cm fans aan de zijkant dus als je hem nog 90 graden gedraaid kan monteren (tov hoe het op de foto staat), dan moet dat prima willen. Maar ik blijf erbij dat je op deze manier een betere luchtstroom in je kast krijgt, maar een mindere luchtstroom langs de CPU. Aangezien bijna al de warmte in de kast geproduceerd wordt kun je het beter andersom hebben (en nu heb ik het over stilte).

• Heezy
Ok ik snap je punt. En goed om horen dat de BS past in de case. Thx, ik laat jullie men mening weten als hij in mekaar steekt.

• cantate
De Be quiet system power 7 is muisstil!

Verbruik met een I3 3225 op eenB75 bo is zo een rond de 20 a 30W. 1080P youtube nature scene draait vlekkeloos. Opstarten verbruikt ie iets meer, zo rond de 35W, duurt zo een 16 seconden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 117,95€ 117,95
1Gigabyte GA-B75M-D3H€ 67,93€ 67,93
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 14,70€ 14,70
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,20€ 16,20
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,25€ 33,25
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,99€ 93,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 344,02

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:50

player-x

Disruptive by design

Zou gewoon je systeem simpeler houden, en denk dat je met die CEC adapter alleen maar problemen op je hals haalt, ipv van een oplossing, en is een Harmonie One de simpelere oplossing.

Dit is wat ik in het algemeen adviseer.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 111,20€ 111,20
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 68,80€ 68,80
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,70€ 48,70
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 37,44€ 37,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,09

CPU - A10-5800K of A8-5600K
Waarom de A10-5800K of A8-5600K over de A4-5300 of A6-5400?

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
  • De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave.
  • Voor games heeft de A10 heeft een wat snellere GPU.
  • Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
  • Langer bruikbaar van wegen krachtiger CPU en GPU.
  • Minder moeite met zware codec's, is mogelijk zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC:
Stroomverbruik van een systeem

Waneer een A4, A6 of A8 kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Wel 3D wild maar gaming is nvt voor je is, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt, en gaming en 3D nvt, dan is een A6 of A4 een prima keuze
Moederbord- Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
Waarom dit bord?
Er is genoeg keuze en als je een van de betere borden kiest zo als bv van ASUS zal je geen miskoop doen, mijn keuze valt op dit bord omdat imho het stroom circuit het beste is voor zijn prijs op dit bord.

HDD
Persoonlijk als je geen server hebt, zou ik de 3 of 4TB versie kiezen, daar je dan energie bespaard, en later kan je in deze kast geen extra HDDs plaatsen, maar uiteraard een op het moment goedkopere 2TB werkt ook.

SSD - m4 64GB
Zou echt ook een SSD gebruiken als het even in het budget zit, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zou ik zelfs de HDD in zijn geheel uit de kast laten.

Heb exact deze HTPC zelf gebrouwd voor een vriend, alleen met een 3TB HDD, probleem alleen met deze kast is dat er geen plaats is voor de SSD, dat was simpel opgelost door dik dubbelzijdig tape te gebruiken, en hem voor de mobo in de kast te plakken, of tegen de PSU, zit nagenoeg net zo goed vast als of hij ge-schroeft is.

Behuizing - Epsilon EC-HTPC-1
De Epsilon EC-HTPC-1 is een hele mooie behuizing die met een redelijk bruikbare AB komt, hij is dan wel van binnen niet zo netjes afgewerkt als sommige andere kasten, maar de front van de kast ziet er imho mooier uit dan de meeste andere, iets wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.
Er zijn uiteraard vele andere behuizingen als je geen 43cm brede installatie hebt, er zijn kube's en natuurlijk kleine gewone behuizingen als de Fractal Design Core 1000 als je HTPC ergens weg zet.

Voeding - Seasonic SS-300SFD
De behuizing heeft een FSX type voeding nodig, en is de Seasonic de beste en vooral stilste optie.

Geheugen - 8GB DDR3 1600
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar helemaal niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• kroegtijger
Zou gewoon je systeem simpeler houden, en denk dat je met die CEC adapter alleen maar problemen op je hals haalt, ipv van een oplossing,
:? hoeveel problemen kan je ermee hebben dan? USB inpluggen, driver installeren en LibCEC installeren en daarna kan je direct je key-mappings maken. Ik zie niet echt een probleem erin. Als je al problemen ermee krijgt is het dat je TV het niet (goed) ondersteund. Dat kan je vooraf goed controleren, en eventueel met een firmware-update oplossen.
en is een Harmonie One de simpelere oplossing.
Komt op hetzelfde neer, maar geeft je een beperking, namelijk dat je een (al dan niet indirecte) line-of-sight moet hebben met je HTPC, én is een duurdere oplossing indien je nog niet over een Harmony One beschikt.
overigens vind ik vrijwel alle harmony's er verschrikkelijk lelijk uit zien; er zijn wel wat fraaiere remotes te krijgen met dezelfde functionaliteiten

iRacing Profiel

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:50

player-x

Disruptive by design

kroegtijger schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:32:
:? hoeveel problemen kan je ermee hebben dan? USB inpluggen, driver installeren en LibCEC installeren en daarna kan je direct je key-mappings maken. Ik zie niet echt een probleem erin. Als je al problemen ermee krijgt is het dat je TV het niet (goed) ondersteund. Dat kan je vooraf goed controleren, en eventueel met een firmware-update oplossen.
Kan zijn dat het verbeterd is, maar een vriend van me heeft er mee zitten etteren, en is over gestapt op een Harmony.
Komt op hetzelfde neer, maar geeft je een beperking, namelijk dat je een (al dan niet indirecte) line-of-sight moet hebben met je HTPC, én is een duurdere oplossing indien je nog niet over een Harmony One beschikt.
Maar wel letterlijk al je AB's in een verzamelt, dus inclusief je receiver, TV, setup box, BR/DVD/CD speller, of wat nog meer een AB nodig heeft.

Maar je hebt gelijk een Harmony kost ook geld.
overigens vind ik vrijwel alle harmony's er verschrikkelijk lelijk uit zien; er zijn wel wat fraaiere remotes te krijgen met dezelfde functionaliteiten
Persoonlijk vind ik een Harmony One er erg mooi uitzien, en daarnaast handig in gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/assets/14668/14668.png

Maar smaken verschillen uiteraard!

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• kroegtijger
player-x schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:40:
[...]

Kan zijn dat het verbeterd is, maar een vriend van me heeft er mee zitten etteren, en is over gestapt op een Harmony.
Zo lastig was het toch niet leek me :{ Heb er nog nooit ook maar een probleem mee gehad. Zolang het device herkent wordt kan je mappings maken en werkt het als elke andere remote.
[...]

Maar wel letterlijk al je AB's in een verzamelt, dus inclusief je receiver, TV, setup box, BR/DVD/CD speller, of wat nog meer een AB nodig heeft.
Het is inderdaad wat universeler, maar de vraag is hoe lang dat nog zal zijn. CEC wordt steeds meer ondersteund en is de toekomst aan het worden. Helaas geen backwards compatiblity met SCART-systemen e.d., maar wel weer het voordeel van geen line-of-sight, en werkt zonder extra bekabeling oid. Het is dus een wat meer toekomst-gericht systeem, waar de Harmony meer een verleden/huidige omgeving bedient.
Maar je hebt gelijk een Harmony kost ook geld.
Alhoewel je dat dat wel weer zo duur of zo goedkoop als je zelf wilt kan maken.
Persoonlijk vind ik een Harmony One er erg mooi uitzien, en daarnaast handig in gebruik.

[afbeelding]

Maar smaken verschillen uiteraard!
Vergelijkbare functionaliteiten vind je ook in andere remotes, die wat fraaier ogen, zoals de pricewatch: Philips Prestigo SRU9600

Helaas dat dit een van de weinige remotes is die ook nog een leuke prijs kent, én dat de support voor andere remotes dan de logitech vaak beroerd is.
Je komt anders al weer snel uit bij remotes die qua prijs niet echt meer realistisch zijn, zoals de Philips Pronto TSU9200 (http://www.p4c.philips.co...=TSU9200/79&scy=au&slg=en) die je voor "slechts" 355 blinkende euro'tjes in huis haalt -O-
Dan is al met al CEC zo slecht nog niet, én toekomst-gericht :P

iRacing Profiel

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 22:44

Rordarok

De enige echte

Ik weet niet hoe het zit i.c.m. met de koeler, maar misschien is het toch om Low Profile RAM te nemen? Scheelt altijd wat goed, je zit sowieso veilig.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Die silverstone is een hele fijne kast. Het is ook één van de weinige kasten die niet zo lang is en dus niet uitsteekt. Ik had eerst zo'n MS-Tech geprobeerd, en dat is leuk spul voor die prijs hoor, maar hij stak zodanig ver uit m'n meubel dat het best storend en niet mooi was. Overigens een goede airflow realiseren is idd best lastig als je kast in een meubel staat zonder gaten (aan de achterkant). Ooit nog over na zitten denken hoe ik dat op kan lossen, maar uiteindelijk maar zo gelaten en het draait allemaal prima en stil met z'n 120s aan de zijkant en een 80 aan de achterkant icm een onboard videokaartje.

fototje van mijn GD05B (middelste plank rechts, kwaliteit foto is een beetje crap)
http://tweakers.net/ext/i/?UserID=204552&FotoID=5849

edit:
qua bediening gebruik ik trouwens een goedkoop draadloos keyboard muis setje, en ik moet zeggen dat zo'n muis nog best makkelijk te bedienen is met als ondergrond een oneffen bank. Heb je er zelf al over nagedacht wat je als bediening wilt gaan gebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door temp00 op 14-01-2013 14:26 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• jaapsander
player-x schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:15:
Zou gewoon je systeem simpeler houden, en denk dat je met die CEC adapter alleen maar problemen op je hals haalt, ipv van een oplossing, en is een Harmonie One de simpelere oplossing.

Dit is wat ik in het algemeen adviseer.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 111,20€ 111,20
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 68,80€ 68,80
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,70€ 48,70
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 37,44€ 37,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,09

Behuizing - Epsilon EC-HTPC-1
De Epsilon EC-HTPC-1 is een hele mooie behuizing die met een redelijk bruikbare AB komt, hij is dan wel van binnen niet zo netjes afgewerkt als sommige andere kasten, maar de front van de kast ziet er imho mooier uit dan de meeste andere, iets wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.
Redelijk goed beginpunt voor advies alleen wel wat veel aannames die niet op feiten gebaseerd zijn*. Echter moet ik je toch corrigeren op het stukje hierboven over de behuizing. Qua uiterlijk is deze inderdaad gelijk aan de MS-tech en Techsolo alleen wordt deze volgen Afuture (mailcontact gehad over deze kast) niet geleverd met Ir oog en afstandsbediening. Ik zou deze dus ook snel uit je advies halen.

*
-Ondersteuning van 3D weergave is veel te kort door de bocht. We hebben het hier alleen over blu-ray 3D, niet over SBS 3D zoals vaak voorkomt bij 3D MKV's. Ook ondersteunen de A8 en A10 hardwarematig geen blu-ray 3D, alleen hebben deze genoeg kracht om het softwarematig op te lossen (met een hoger stroomverbruik als gevolg) Als blu-ray 3D erg belangrijk is zou ik zelfs overwegen om een Llano setup te maken (waar de A4 en A6 prima blu-ray 3D af kunnen spelen).
-Ook verbruiken een dualcore of quadcore natuurlijk niet per definitie hetzelfde. Je kunt wel zeggen dat het idle verbruik hetzelfde is, of het verbruik tijdens afspelen van HD video.
- Langer bruikbaar van wegen krachtiger CPU en GPU is natuurlijk niks meer dan koffiedik kijken.
- "Minder moeite met zware codec's, is mogelijk zelfs stiller van wegen betere verdeling last" ? Welke codecs hebben we het over? H264, Hi10p? Een A6 heeft hier geen moeite mee. En dat een A10 stiller is gaat juist weer recht tegen je eerdere claim in dat de verschillende APU's hetzelfde verbruiken bij dezelfde taken...

Ik hoop dat je deze comments gebruikt om je verder aardige stuk te verbeteren.

Verder ben ik het wel helemaal eens met het stukje daaronder over wanneer je een A4, A8 of A10 moet kiezen.

• Heezy
Iedereen al bedankt voor de reacties. Ik heb de afgelopen 2 weken nog wat verder liggen opzoeken over HTPC's en XBMC. Ik wist dat er veel mogelijk was, maar ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van wat er allemaal mogelijk is (en een beetje overweldigd ook).

Is er iemand van jullie die op een soortgelijke config XBMC met MPC-HC + madVR + LAV + SVP als external player draait.
En zo ja, wat zijn de prestaties? Welke instellingen zijn er mogelijk?

• jaapsander
Zelf gebruik ik geen MPC-HC als externe player binnen XBMC, maar heb wel een volledig geconfigureerde config van MPC-HC als player op mijn HTPC (inc madvr+LAV). Wanneer MPC-HC goed geconfigureerd is, zijn de prestaties natuurlijk perfect. Zeker met een relatief sterke GPU uit de AMD Trinity APU's kun je zo ongeveer alle toeters en bellen uit MadVR aanzetten. Echter is de kwaliteit van de interne XBMC mediaplayer al prima wanneer je video's van goede kwaliteit afspeelt. Post-processing gaat wel een stuk beter met MadVR. Deze guide heb ik gebruikt http://imouto.my/watching...device-architecture-cuda/

MPC-HC als externe player gebruiken is ook niet heel ingewikkeld: http://www.mediasmartserv...our-video-player-in-xbmc/ Wat vooral handig is, is de mogelijkheid om zelf regels te specificeren wanneer XBMC welke player moet gebruiken. Al met al kun je met een goede configuratie zo ongeveer de best mogelijke beeldkwaliteit realiseren die mogelijk is.

• Heezy
Thx Jaapsander. Zeer interessante links. Als je er nog hebt, mag je die altijd posten.

Hier een goede review over Trinity met de prestaties onder MadVR.

• jaapsander
De beste tip naar mijn mening is om er mee te gaan spelen zodra je de hardware binnen hebt. Zelf heb ik aardig wat tijd gestoken in het optimaal configureren van MPC-HC icm met MadVR en LAV om er achter te komen dat ik de standaard decoder van XBMC al goed genoeg vind (bij afspelen van goede kwaliteit video natuurlijk). Wat dat betreft had het kalibreren van mijn TV een veel grotere invloed op de beeldkwaliteit en kwaliteitsbeleving. De link die je zelf geeft is ook erg interessant, had ik nog niet gelezen. Alleen vind ik HTPC gerelateerde reviews van anand altijd een beetje uit perspectief (persoonlijke mening). Ze gebruiken relatief veel exotische video's die 95% van de HTPC gebruikers niet of nauwelijks zal willen afspelen. Het is daarom ook handig om zelf te gaan spelen met de configuratie.

Qua guides voor de configuratie van MadVR vind ik die uit mijn vorige post erg nuttig omdat er niet 1 configuratie voorgesteld wordt, maar dat er duidelijk uitgelegd wordt wat elke keuze inhoud zodat je zelf obv je hardware en wensen beslissingen kunt maken.

Verder kan ik meerdere pagina's met interessante links vullen, maar dit heeft natuurlijk niet meer zoveel te maken met het aanschaffen van HTPC hardware, als je specifiek vragen hebt is het misschien handiger om dit via DM te regelen ;)

• Heezy
Dat is wel waar. Bedankt voor de uitleg iig.

• Heezy
EDIT: Nvm, heb de GD05B nog kunnen vinden :) .

Dit is het uiteindelijk geworden:

Asus F2A85-M LE
SilverStone Grandia GD05B
AMD A8-5600K HD7560D / 3,6 GHz
be quiet! System Power 7 300W
Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Crucial RealSSD M4 64GB CT064M4SSD2
Corsair Vengeance LP 8 GB DDR3-1600 Kit CML8GX3M2A1600C9
€ 468,00

Ik ben uiteindelijk toch voor de AMD A8 gegaan. Na veel gelezen en gevraagd te hebben over MadVR ed., wil ik er toch mee aan de slag gaan.
Het enige wat nog mist hier, is de AB/keyboard.

De CEC adapter ga ik ook bestellen. Enkel over de AB ben ik er nog niet uit. Men valt nu op de NYXboard van Pulse-Eight.

Hoe alles verbonden zal zijn:

HTPC via HDMI naar TV (= Panasonic plasma G10).
TV Decoder (Belgacom) via HDMI naar TV.
Optische kabel van TV naar versterker (geen CEC).

Wat zou het ideale zijn om zo weinig mogelijk AB's/keyboards te hebben?

Thx

[ Voor 177% gewijzigd door Heezy op 02-02-2013 18:21 ]

• kroegtijger
Heezy schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 11:41:

Dit is het uiteindelijk geworden:

Asus F2A85-M LE
SilverStone Grandia GD05B
AMD A8-5600K HD7560D / 3,6 GHz
be quiet! System Power 7 300W
Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Crucial RealSSD M4 64GB CT064M4SSD2
Corsair Vengeance LP 8 GB DDR3-1600 Kit CML8GX3M2A1600C9
€ 468,00

Ik ben uiteindelijk toch voor de AMD A8 gegaan. Na veel gelezen en gevraagd te hebben over MadVR ed., wil ik er toch mee aan de slag gaan.
Het enige wat nog mist hier, is de AB/keyboard.

De CEC adapter ga ik ook bestellen. Enkel over de AB ben ik er nog niet uit. Men valt nu op de NYXboard van Pulse-Eight.

Hoe alles verbonden zal zijn:

Thx
Het meest ideale imho is CEC, omdat je hierdoor ook maar 1 receiver nodig hebt, en je de rest netjes weg kan werken, maar CEC is nog niet heel universeel ondersteund. Zeker de wat oudere hardware als DVD-spelers e.d. kunnen hier nog niet mee overweg, en ook verschillende merken onderling kunnen problemen geven. Als je dus alleen maar over hardware beschikt die dit (goed) ondersteund en met elkaar wil samenwerken zou dat imho de voorkeur hebben. Gaat dat niet op, dan kun je bijvoorbeeld een Logitech Harmony nemen om met 1 remote alles te kunnen bedienen, maar dan is Line-Of-Sight wel weer nodig omdat alles zn eigen IR-receiver heeft. Als je devices toch uit het zicht wel hebben zijn daar ook wel weer oplossingen voor, maar die zijn imho niet echt fraai (dan krijg je een IR-receiver die je in het zicht plaatst, en op de receivers van je devices moet je dan een klein zendertje plakken. Zie bijvoorbeeld http://www.amazon.com/Sew...er-Controls/dp/B004FJV8EE).
Daarnaast kun je een bluetooth adaptertje in je HTPC plaatsen en via bluetooth een wireless toetsenbordje erbij nemen voor de functies die met remote wat lastiger zijn (Denk bijvoorbeeld aan search op youtube), zoals een pricewatch: Rapoo E6300 (Zwart) of een ander compact modelletje wat fraai oogt.

iRacing Profiel

• jaapsander
Heezy schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 11:41:

Thx
Let wel op dat je bij bovenstaande aansluitingen problemen kan krijgen bij het doorgeven van DTS (en misschien DD 5.1). Doordat je TV de binnenkomende audio (via HDMI) omzet in stereo en deze weer doorgeeft aan je versterker. Er zijn maar een paar TV's die DTS kunnen bitstreamen naar je versterker. Dit kun je oplossen door b.v. een extra optisch kabeltje rechtstreeks van de HTPC naar de versterker.

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:33:
[...]

Let wel op dat je bij bovenstaande aansluitingen problemen kan krijgen bij het doorgeven van DTS (en misschien DD 5.1). Doordat je TV de binnenkomende audio (via HDMI) omzet in stereo en deze weer doorgeeft aan je versterker. Er zijn maar een paar TV's die DTS kunnen bitstreamen naar je versterker. Dit kun je oplossen door b.v. een extra optisch kabeltje rechtstreeks van de HTPC naar de versterker.
De 40W5500 wil wel DD51 doorgeven, maar DTS passthrough doet het ding helaas niet -O- Ik ben tegen hetzelfde probleem aangelopen, en uiteindelijk maar besloten dat er binnenkort toch een nieuwe receiver moet komen om het zaakje goed werkend te krijgen :P

iRacing Profiel

• Heezy
Ik heb het even druk gehad, maar hier eindelijk een update:
jaapsander schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:33:
[...]

Bedankt, inderdaad de tv doet geen bitstreaming. Dan maar even sparen voor een deftige receiver :) .

Ik ben bovenstaande onderdelen gaan halen. Hieronder enkele foto's en bevindingen:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/81927436/IMG_20130208_193819.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/81927436/IMG_20130208_211739.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/81927436/IMG_20130208_212350.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/81927436/IMG_20130208_215139.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/81927436/IMG_20130208_232954.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/81927436/IMG_20130209_004053.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/81927436/IMG_20130209_004103.jpg

*Wat een case. Groot, mooi, stil, ruimte zat en alles kon mooi weggewerkt worden.
*De HTPC is supersnel. Ik boot in 8 seconden rechtstreeks in XBMC met Win8. Heb hem getest met enkele zware en high bitrate video's van hier en alles speelt hij zonder enig probleem af.
*Ik heb de Logitech K400 er ook nog bij gekocht. Mooi, makkelijk en compact. Maar spijtig genoeg heeft hij last van de 'grip of death' :-( .
*CEC adapter is er ook tussen gezet. Super ding. Moest wel ff de drivers en firmware updaten, maar daarna ging hij als een fluitje van een cent.

Ik moet wel zeggen dat XBMC een serieus leerproces is als je van een Popcorn komt. Ik begin er nu eindelijk men weg in te vinden (na enige uren gelezen te hebben).
Het enige wat echt nog niet in orde is, is de video library. Man daar zit ik aan te kl*ten :) . Ik weet dat file naming belangrijk is, maar ik krijg het maar niet in orde.

In ieder geval, bedankt aan iedereen voor alle tips en uitleg. Als mensen vragen, opmerkingen of andere tips hebben, feel free om te posten. Ik blijf deze thread in het oog houden.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:04
Heezy schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 17:29:
*Ik heb de Logitech K400 er ook nog bij gekocht. Mooi, makkelijk en compact. Maar spijtig genoeg heeft hij last van de 'grip of death' :-( .
Heb je de ontvanger al een keertje verplaatst met een usb verlengkabel?
Ik heb er met een air mouse ook wat last van en daarmee was het bij mij opgelost.

Zelf was ik al een tijdje niet tevreden over de temp regeling in combinatie met mijn Antec ISK-300 kast.
Doordat de airflow met de A10-5700 niet geweldig is heb ik er 2 Noctua fans naast elkaar inzitten.
Nu kon ik maar 1 fan op de MSI FM2-A75IA-E53 mainboard aansluiten.
Daarnaast had ik een noctua fan aangesloten met de bijgeleverde weerstand kabel.
Dit werkte redelijk maar ik hoorde voor mijn gevoel de fan die door het mainboard gestuurd werd toch teveel.
Ook bleef 1 fan constant op dezelfde toeren draaien en werd deze niet volledig benut.

Na veel zoeken kon ik niet echt een geschikte fan controller vinden (te groot, alleen op een vaste snelheid in te stellen met een pot meter, of geen eigen ingestelde setpoint in te stellen)

Na wat zoekwerk aan de hand van de volgende site maar zelf een fan controller (NTC regeling) in elkaar gesoldeerd.
http://www.radiolocman.com/shem/schematics.html?di=47949

Hier ben ik uiterst tevreden over omdat de fans pas wat doen wanneer het echt nodig is.
Dus als je de pc aanzet draaien de case fans niet en bij mijn case gaan ze pas lineair regelen bij de +-49 graden. Het instellen is even een gedoe maar ik heb hem via 100% load met prime95 en Furmark dat de snelheid op een gegeven moment voor de temperatuur niet meer uitmaakt omdat hij dan al voldoende airflow heeft. Bij mij was de max mainboard temp dan 58 graden en als ik de fans harder laat lopen blijft het 58 graden.

Direct na de 100% belasting de kast open geschroefd en met een thermo gun de temps gecheckt en ik
had toen bij de warmste delen een temp van +-50 graden.
Lijkt me dus netjes.

Bij XBMC onder Kubuntu draaien de fans in het menu iets en tijdens een film gaat de fan zacht draaien of uit.
Dus als je handig bent en kunt solderen is het misschien wel een tip voor anderen aangezien de onderdelen in totaal maar 5,37 euro kosten (excl verzendkosten) :).

• Heezy
De ontvanger steekt langs de voorkant erin, op 2,5 meter van men toetsenbord.

Van de warmte en geluid heb ik geen last. Hij is echt fluisterstil. Ik moet er met men oor 10cm naast liggen om hem juist te kunnen horen. Ben blij dat ik geluisterd heb naar de raadgevingen hier en niet voor de passieve oplossing ben gegaan.

• kroegtijger
Heezy schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 17:29:
Ik heb het even druk gehad, maar hier eindelijk een update:

[...]

Bedankt, inderdaad de tv doet geen bitstreaming. Dan maar even sparen voor een deftige receiver :) .

Ik ben bovenstaande onderdelen gaan halen. Hieronder enkele foto's en bevindingen:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

*Wat een case. Groot, mooi, stil, ruimte zat en alles kon mooi weggewerkt worden.
*De HTPC is supersnel. Ik boot in 8 seconden rechtstreeks in XBMC met Win8. Heb hem getest met enkele zware en high bitrate video's van hier en alles speelt hij zonder enig probleem af.
*CEC adapter is er ook tussen gezet. Super ding. Moest wel ff de drivers en firmware updaten, maar daarna ging hij als een fluitje van een cent.

Ik moet wel zeggen dat XBMC een serieus leerproces is als je van een Popcorn komt. Ik begin er nu eindelijk men weg in te vinden (na enige uren gelezen te hebben).
Het enige wat echt nog niet in orde is, is de video library. Man daar zit ik aan te kl*ten :) . Ik weet dat file naming belangrijk is, maar ik krijg het maar niet in orde.
Klopt inderdaad :) Als je het eenmaal door hebt, is het een fluitje van een cent. Voor video's hanteer ik bij series het formaat TITEL.S01E01 voor de bestanden, opgedeeld in seizoenen (alle afleveringen van een seizoen dus in 1 map). Voor flims hanteer ik TITEL (jaar). Op deze manier wordt vrijwel alles meteen goed herkend, behalve series die niet in TVDB staan. Eventueel kan je die laten toevoegen door een .nfo-file in je folder erbij te plaatsen met dezelfde bestands-naam als je video-file.
Deze formaten kan je ook aanhouden in bijvoorbeeld Sickbeard of coudhpotato.
Muziek-video's heb ik ook nog niet heel erg goed werkend. Veel video's worden niet herkend, of kan ik wel weer als speelfilm toevoegen (maar dat is dus juist weer niet de bedoeling).
In ieder geval, bedankt aan iedereen voor alle tips en uitleg. Als mensen vragen, opmerkingen of andere tips hebben, feel free om te posten. Ik blijf deze thread in het oog houden.
Plaats je XBMC-database in een MySQL. Een andere installatie van XBMC kan dan dezelfde database gebruiken, waardoor je consistentie hebt in je netwerk van je library, en kun je zelfs op het ene device je video pauseren, en weer op het andere device verder kijken

iRacing Profiel

• Heezy
Hey Kroegtijger,

*men films zijn in orde, het zijn de tv series die niet goed lukken. Men file naming is exact dezelfde als de jouwe. Maar bij het scannen vindt de TVDB scraper een heleboel episodes niet. En het lijkt er op dat het altijd het laatste seizoen is dat niet goed gevonden wordt.

Bv. Person of Interest heeft 2 seizoenen. Het eerste seizoen wordt correct weergegeven, maar bij het tweede seizoen vindt hij maar enkele episodes. En meestal in de trend van episode 1 en 2, en dan de laatste nieuwe aflevering (in dit geval E15 dus). En dat lijkt zo terug te komen bij alle tv shows.

Weet je soms hoe dit komt?

*mySQL staat op de to-do lijst :).

[ Voor 3% gewijzigd door Heezy op 18-02-2013 19:40 ]

• kroegtijger
Heezy schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:38:
Hey Kroegtijger,

*men films zijn in orde, het zijn de tv series die niet goed lukken. Men file naming is exact dezelfde als de jouwe. Maar bij het scannen vindt de TVDB scraper een heleboel episodes niet. En het lijkt er op dat het altijd het laatste seizoen is dat niet goed gevonden wordt.

Bv. Person of Interest heeft 2 seizoenen. Het eerste seizoen wordt correct weergegeven, maar bij het tweede seizoen vindt hij maar enkele episodes. En meestal in de trend van episode 1 en 2, en dan de laatste nieuwe aflevering (in dit geval E15 dus). En dat lijkt zo terug te komen bij alle tv shows.

Weet je soms hoe dit komt?

*mySQL staat op de to-do lijst :).
Welke scraper gebruik je? Het kan voorkomen dat bij nieuwe(re) series nog niet alles beschikbaar is online, maar wat jij beschrijft is wel bitterweinig. Waarschijnlijk maak je gebruik van Thetvdb.com voor je series.
Mogelijk dat dit door je taal-instellingen op de library komt. Als je laat zoeken op NL wordt over het algemeen vele malen minder gevonden dan in het Engels. In dit geval zouden alle2 op Thetvdb.com beschikbaar moeten zijn, dus speelt dat hierbij niet.
Staan er nog additionele files in de folder met dezelfde naam als de episode-naam? Controleer dan of dit geen NFO-files zijn die voor problemen zorgen.

Wat het leven nog makkelijker zou maken is als je sickbeard gaat gebruiken,en deze e.e.a laten afhandelen. Die zet al je episodes en series goed, en daardoor wordt vrijwel alles goed opgepikt (mits je sickbeard goed configureert natuurlijk).

iRacing Profiel

• Heezy
Ik gebruik sickbeard al van voor deze HTPC, en hij staat goed ingesteld voor XMBC naming en metadata.

Ik heb inderdaad gewoon de standaard scraper TheTVDB.com gebruikt. Eerst heb ik hem al men series laten scannen, inclusief de metadata en nfo's die door sickbeard werden gescraped.
Daarna heb ik alle metadata en nfo's verwijderd en hem zo men kale verzameling laten scannen en scrapen.
Beiden gaven hetzelfde resultaat :(.

Ik zal het mss best maar eens op het XBMC forum gooien.

• kroegtijger
Heezy schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 18:40:
Ik gebruik sickbeard al van voor deze HTPC, en hij staat goed ingesteld voor XMBC naming en metadata.

Ik heb inderdaad gewoon de standaard scraper TheTVDB.com gebruikt. Eerst heb ik hem al men series laten scannen, inclusief de metadata en nfo's die door sickbeard werden gescraped.
Daarna heb ik alle metadata en nfo's verwijderd en hem zo men kale verzameling laten scannen en scrapen.
Beiden gaven hetzelfde resultaat :(.

Ik zal het mss best maar eens op het XBMC forum gooien.
IK neem aan dat je Frodo gebruikt?? Dan zou het inderdaad gewoon horen te werken zo.

iRacing Profiel

Pagina: 1