Hey,
na 6-7 jaar gebruik van de Popcorn A-100, is het tijd voor een upgrade. Ik heb de fora liggen doorlezen en heb een goed idee welke kant ik op wil, enkel heb ik bij enkele onderdelen nog twijfels en had ik graag jullie mening gehoord.
De prio's
In de voornaamste plaats zal hij dienen als XBMC mediacenter. Hij gaat streamen van een NAS en er zal Win7 opkomen daar hij ook zal gebruikt worden om af en toe te surfen, een flash spelletje te spelen...
Ik heb geprobeerd de vereisten in volgorde van belangrijkheid te zetten:
1) Prijs
2) Moet alles kunnen afspelen wat hem gegeven wordt, behalve 3D.
3) Interface bediening moet vlot zijn zonder enige hapering.
4) Stil
5) Zuinig
6) Bij voorkeur zouden de onderdelen uit alternate.be, cdromland.nl of 4launch.nl moeten komen. Mix hierin geen probleem.
Alles dus :-).
Mogelijkheden per component
*Case
Het moet een liggende kast zijn.
GD05B: mijn voorkeur gaat uit naar deze case door zen 120mm fans en ruimte binnenin wat de koeling en stilte ten goede komt.
ML03B: ziet er ook goed uit en is goedkoper, maar ik heb wat schrik voor de 80mm fans.
MS-TECH: Goedkoop. Enkel in het geval van een ITX samenstelling.
*CPU
Ik ben vrij zeker van deze CPU. Echte games gaan hier niet op gespeeld worden. Enkel een browser spelletje kan gebeuren. 3D kijk ik toch niet en aangezien we nooit gaan kijken en browsen tegelijkertijd, zouden 10bit rips geen probleem mogen zijn denk ik.
Enige andere keuze denk ik zou de mobo + cpu combo kunnen zijn van ASUS (zie hieronder).
*Mobo
Gigabyte: hier heb ik wat bang omdat er geen VRM HS is en die hoge temps geeft. Heeft wel 3 PWM fans.
ASUS: Het verschil tussen A75 en A85 qua features maakt voor mij niets uit. eSATA, graka en displayport ga ik toch niet gebruiken. Heeft wel betere temps en mogelijks dan ook een iets lager verbruik. Heeft wel maar 1 PWM.
MSI: Igv. ITX samenstelling.
ASUS combo: hier had ik graag jullie mening over gehoord. Passief gekoeld, scherpe prijs. Enkel prestaties en temps zou ik niet weten en veel reviews zijn er niet te vinden.
*Geheugen
*SSD
Ik opteer voor een SSD aangezien de HTPC op een master/slave stekkerdoos zal hangen, stiller is en enkel het OS en XBMC erop komt.
*Voeding
Dit zijn 2 voedingen die ik regelmatig ben tegengekomen en die stil en efficiënt zouden zijn op laag verbruik. Maar andere suggesties zijn welkom, zeker op gebied van stilte.
*Koeling
Andere suggesties welkom. Deze moet vooral stil zijn. Denken jullie dat het mogelijk zou zijn om de CPU passief te koelen?
*Accessoires
Dit komt achteraf. Maar als jullie opmerkingen hebben, shoot:
NYXboard Hybrid
CEC adapter
Blu-Ray brander/lezer
Voila, dit is wat ik op het moment in gedachte heb. Graag jullie mening.
Alvast bedankt!
na 6-7 jaar gebruik van de Popcorn A-100, is het tijd voor een upgrade. Ik heb de fora liggen doorlezen en heb een goed idee welke kant ik op wil, enkel heb ik bij enkele onderdelen nog twijfels en had ik graag jullie mening gehoord.
De prio's
In de voornaamste plaats zal hij dienen als XBMC mediacenter. Hij gaat streamen van een NAS en er zal Win7 opkomen daar hij ook zal gebruikt worden om af en toe te surfen, een flash spelletje te spelen...
Ik heb geprobeerd de vereisten in volgorde van belangrijkheid te zetten:
1) Prijs
2) Moet alles kunnen afspelen wat hem gegeven wordt, behalve 3D.
3) Interface bediening moet vlot zijn zonder enige hapering.
4) Stil
5) Zuinig
6) Bij voorkeur zouden de onderdelen uit alternate.be, cdromland.nl of 4launch.nl moeten komen. Mix hierin geen probleem.
Alles dus :-).
Mogelijkheden per component
*Case
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | MS-Tech MC-10-ITX | € 48,50 | € 48,50 |
| 1 | Silverstone Grandia GD05B | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Silverstone Milo ML03B | € 69,90 | € 69,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 118,40 | |
Het moet een liggende kast zijn.
GD05B: mijn voorkeur gaat uit naar deze case door zen 120mm fans en ruimte binnenin wat de koeling en stilte ten goede komt.
ML03B: ziet er ook goed uit en is goedkoper, maar ik heb wat schrik voor de 80mm fans.
MS-TECH: Goedkoop. Enkel in het geval van een ITX samenstelling.
*CPU
| 1 | AMD A4-5300 Boxed | € 41,95 | € 41,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 41,95 | |
Ik ben vrij zeker van deze CPU. Echte games gaan hier niet op gespeeld worden. Enkel een browser spelletje kan gebeuren. 3D kijk ik toch niet en aangezien we nooit gaan kijken en browsen tegelijkertijd, zouden 10bit rips geen probleem mogen zijn denk ik.
Enige andere keuze denk ik zou de mobo + cpu combo kunnen zijn van ASUS (zie hieronder).
*Mobo
| 1 | Asus E45M1-M PRO | € 125,50 | € 125,50 |
| 1 | Asus F2A85-M LE | € 65,- | € 65,- |
| 1 | Gigabyte Gigabyte GA-F2A75M-D3H | € 65,95 | € 65,95 |
| 1 | MSI FM2-A75IA-E53 | € 78,- | € 78,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 334,45 | |
Gigabyte: hier heb ik wat bang omdat er geen VRM HS is en die hoge temps geeft. Heeft wel 3 PWM fans.
ASUS: Het verschil tussen A75 en A85 qua features maakt voor mij niets uit. eSATA, graka en displayport ga ik toch niet gebruiken. Heeft wel betere temps en mogelijks dan ook een iets lager verbruik. Heeft wel maar 1 PWM.
MSI: Igv. ITX samenstelling.
ASUS combo: hier had ik graag jullie mening over gehoord. Passief gekoeld, scherpe prijs. Enkel prestaties en temps zou ik niet weten en veel reviews zijn er niet te vinden.
*Geheugen
| 1 | Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 | € 23,99 | € 23,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 23,99 | |
*SSD
| 1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 64,- | € 64,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 64,- | |
Ik opteer voor een SSD aangezien de HTPC op een master/slave stekkerdoos zal hangen, stiller is en enkel het OS en XBMC erop komt.
*Voeding
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 38,40 | € 38,40 |
| 1 | be quiet! SFX Power 300 Watt | € 42,10 | € 42,10 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 80,50 | |
Dit zijn 2 voedingen die ik regelmatig ben tegengekomen en die stil en efficiënt zouden zijn op laag verbruik. Maar andere suggesties zijn welkom, zeker op gebied van stilte.
*Koeling
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 32,- | € 32,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 32,- | |
Andere suggesties welkom. Deze moet vooral stil zijn. Denken jullie dat het mogelijk zou zijn om de CPU passief te koelen?
*Accessoires
Dit komt achteraf. Maar als jullie opmerkingen hebben, shoot:
NYXboard Hybrid
CEC adapter
Blu-Ray brander/lezer
Voila, dit is wat ik op het moment in gedachte heb. Graag jullie mening.
Alvast bedankt!
[ Voor 100% gewijzigd door Heezy op 08-01-2013 17:11 ]