Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoop advies studie laptop

Pagina: 1
Acties:

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-11 10:09
Hoi! Ik ben al een tijdje op zoek naar een laptop, en door een aanbieding van de saturn vroeg ik me af wat nou wijsheid is om te doen.

•Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik doe vooral office taken voor mijn studie (wel meerdere tabbladen open, word, pdf's en dergelijke), maar doe ook af en toe aan fotobewerking. Opzich niet heel bijzonder, beetje spelen met contrast en dergelijke, maar de laptop die ik nu heb (4 jaar oude acer aspire 5715z) trekt dit toch niet zo heel goed. Ook heb ik voor mijn studie SPSS nodig. Daarnaast kan het zo zijn dat ik in de toekomst ook wat moet gaan programmeren, dus dan zou het nogal fijn zijn als ik programma's als matlab/PEBL/opensesame goed kan draaien. Films kijken doe ik opzich niet zo heel vaak op m'n laptop, maar een beetje tv serie op internet af kunnen spelen op normale kwaliteit zou wel relaxt zijn.

•Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik heb opzich een vrij rekbaar budget (tot 900 euro oid ben ik wel bereid), maar dat hangt heel erg af van de meerwaarde. Als een laptop van 500 euro voor mijn doeleinden in principe prima is, dan hoef ik geen duurdere.

•Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Op dit moment staat m'n laptop al tijden op m'n bureau stil te staan, maar dat komt ook mede doordat de batterij dood is en hij dus altijd aan het stopcontact moet, en er in de collegezalen niet echt stopcontacten beschikbaar waren. Enigszins mobiel zou dus wel fijn zijn (15.6 inch, max 3 kilo). Accuduur hoeft niet per sé extreem goed te zijn, maar mijn laptop van nu had na 2 jaar geen batterijcapaciteit meer over, dus het zou wel prettig zijn als 'ie ook over een paar jaar in elk geval nog een uurtje met licht gebruik haalt. In principe kan ik thuis mijn laptop aansluiten aan mn tv (32 inch, full HD) als 'ie een HDMI aansluiting heeft, dus of een hoge schermresolutie noodzakelijk is weet ik niet zo goed.

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Op dit moment neig ik naar Lenovo en Asus, omdat ik hier goeie ervaringen over heb gehoord.

Goed, ik heb zelf uiteraard al een hele hoop onderzoek gedaan. Ik heb gekeken naar laptops met een i5 processor, omdat dat volgens mij voor mijn werkzaamheden voldoende moet zijn, en met minimaal 4GB werkgeheugen. Ik heb eigenlijk niet echt gekeken naar videokaarten, maar dat is voornamelijk omdat ik niet zo goed weet of voor mijn gebruik een aparte videokaart nou echt nodig is of niet.

Ik heb op dit moment twee opties, die nogal variëren in prijs en specs:
Asus R500vd-SX206v, 500 euro
en
Lenovo y580, 799 euro

Ook heb ik nogal veel over de Dell Inspiron 15R SE gelezen (zou dan in mijn geval gaan om de goedkoopste variant met alle kortingsbonnen rond de 640 euro meen ik).

Nu weet ik dat de lenovo veel betere specs heeft (full HD, videokaart, kleurenbereik, 8 ipv 4 gb ram) dan de asus, maar waar ik vooral over twijfel, is of deze specs voor mij echt zodanig veel opleveren dat ik er 300 euro meer voor uit 'moet' geven. En als de videokaart en dergelijke voor mij niet uitmaken, of ik dan niet meer heb aan de Dell (hoewel batterijduur daarvan een stuk minder is dan van de lenovo).

Daarnaast doet mijn oude laptop het in principe nog goed genoeg (hoewel af en toe wat traag) en zit ik overdag op stage op een desktop, dus hoef ik niet per sé per direct een nieuwe laptop. Ik twijfel nu dus enorm of ik de lenovo moet kopen omdat het een goeie deal is en ongetwijfeld niet lang leverbaar aangezien daar eerst ook zoveel problemen mee waren, of dat een laptop zoals die asus voor mijn gebruik even goed is en het zonde van mijn geld is om zoveel meer uit te geven aan de lenovo. Of zou ik juist nog even moeten wachten aangezien het geen haast heeft, omdat er wel weer nieuwere modellen uit zullen komen waardoor de prijzen dalen of ik meer specs voor hetzelfde geld kan krijgen?

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
De y580 is voor die prijs echt een hele mooie laptop. Daar kun je zeker nog een aantal jaren mee vooruit. Van het overgbleven budget zou je nog een SSD kunnen kopen en daar Windows op zetten. De y580 heeft een apart slot daarvoor, dus de orginele hdd kan erin blijven. Als je daar Windows op zet en je programma's en je data op de hdd, heb je echt een hele mooie laptop.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• carolien89
Dank voor je antwoord! Dat de y580 een hele goede laptop is had ik inderdaad gelezen, maar ik vroeg me eigenlijk voornamelijk af in hoeverre met mijn gebruik de specs van de y580 echt een pluspunt zijn tegenover bijvoorbeeld die asus uit de beginpost? (of bv nog goedkoper, voor 440 euro een dell inspiron 15 met i5)? En of het voordeel wat ik van de extra specs merk, die 300/360 euro waard is?

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
carolien89 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 19:21:
Dank voor je antwoord! Dat de y580 een hele goede laptop is had ik inderdaad gelezen, maar ik vroeg me eigenlijk voornamelijk af in hoeverre met mijn gebruik de specs van de y580 echt een pluspunt zijn tegenover bijvoorbeeld die asus uit de beginpost? (of bv nog goedkoper, voor 440 euro een dell inspiron 15 met i5)? En of het voordeel wat ik van de extra specs merk, die 300/360 euro waard is?
Nouja, als je alleen office/internetten doet dan volstaat elke laptop wel. Maar als je zoals je zegt in de toekomst ook wil gaan programmeren en wat zwaardere programma's wil gaan gebruiken zou ik toch voor de Lenovo gaan ondanks zijn hogere prijs. Waarom?

Omdat die gewoon veel meer waarde bied (zeker voor die prijs van 799) op de lange termijn. Bovendien heeft de Lenovo een aardig goed 1080p scherm wat wil zeggen dat er meer pixels op hetzelfde oppervlak zitten wat weer resulteert in een scherper beeld. Daarnaast zie je ook veel meer. Darkstone had hier een heel goed aantal plaatjes voor, maar ik kan de post niet zo 1-2-3 meer vinden..

Hier vind je een uitgebreide review van de Y580,staat eingelijk alles in wat je wilt weten: productreview: Lenovo IdeaPad Y580-M772CMH review door Omni

Dus om samen te vatten: De y580 is meer een investering voor de toekomst (zie vergelijking hieronder) en wat je wellicht ook kan doen is de lenovo kopen, plus een 128gb ssd. Dan zit je op 930 in totaal. Dan heb je en een hele snelle PC en behoud je de mogelijkheid om veel data op te slaan, want de hardeschijf hoeft niet verwisseld te worden, de lenovo heeft een apart slot hiervoor.

Verschil met de Asus laptop:

+ Hogere resolutie en veel beter scherm (zelfde formaat) 768p vs 1080p (full hd)
+ Meer RAM 8GB vs 4GB'
+ Meer opslag 750gb vs 320gb
+ Veeeeeel betere grafische kaart die nog aantal jaren goed meekan
+ Stuk beter toetsenbord
+ Beter geluid (jbl speakers)

Je moet zelf weten wat je wil kopen natuurlijk, maar persoonlijk vind ik het de extra 300 euro die je uitgeeft meer dan waard, zeker als je een toekomstbestendige laptop wilt.

Wat eventueel ook nog kan als je wel een goede laptop wilt maar niet teveel geld wilt uitgeven is de Dell 15R SE die komt met:

- i5
- mat 1080p scherm
- 6gb ram
-750gb hdd
- 7730M

Weliswaar niet zo'n krachtige grafische kaart als de Y580, maar toch ook zeker niet slecht aangezien deze met kortingsbonnen zo rond de 650 euro te krijgen is. Als je wilt gaan programmeren is een 1080p scherm erg aan te raden. Maar let wel: Deze dell heeft geen numpad. Meer info hier: Dell Waardebonnen Topic - Deel 2

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• carolien89
Thanks voor je uitgebreide post! Dat helpt me om de voordelen wat duidelijker op een rijtje te hebben staan. Ik neig op dit moment wel naar de Lenovo, zeker omdat het echt een goede prijs is. De Dell zit ook nog in de overweging, maar die 150 euro extra voor betere videokaart, msata slot en betere batterij vind ik voor mezelf nog wel te verantwoorden :).

Verwijderd

Iekozz schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 19:44:
Omdat die gewoon veel meer waarde bied (zeker voor die prijs van 799) op de lange termijn. Bovendien heeft de Lenovo een aardig goed 1080p scherm wat wil zeggen dat er meer pixels op hetzelfde oppervlak zitten wat weer resulteert in een scherper beeld. Daarnaast zie je ook veel meer. Darkstone had hier een heel goed aantal plaatjes voor, maar ik kan de post niet zo 1-2-3 meer vinden..
Die staan in [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen. Ofwel:

een kleine demonstratie
1080p forum768p forum1080p frowsen
768p bowsenAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JE9fmiQRJNGccuLn0LCcP0p1/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kMfp4MBj2g3h4oG9ajinLKmo/thumb.png

Houd er wel rekening mee dat de y500 (niet de Y580) een slecht touchpad heeft. Er staan behoorlijk wat klachten in de fora.

• carolien89
Goed om te weten Darkstone, ik zal de y500 dan vermijden en als ik voor een Lenovo ga, voor de y580 gaan. En dank voor de plaatjes, dat scheelt veel zeg!

Verwijderd

Nu je het zegt, de Y580 is nog leverbaar:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772LMH

Ik dacht dat je die niet meer kon krijgen.

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-11 20:42
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:34:
Nu je het zegt, de Y580 is nog leverbaar:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772LMH

Ik dacht dat je die niet meer kon krijgen.
Zou je deze aanraden boven de dell 15R SE? Aangezien het een studie laptop is?

Verwijderd

'Aanraden boven' is een groot woord. De Y580 doet wat dingen beter en dingen slechter. Hoofdzakelijk het eerste. Belangrijkste verschil: de inspiron is €250 goedkoper.

• amadeus123
Raar dat de Y580 nog altijd zo duur uitvalt aangezien die al een opvolger heeft. En is het trouwens niet €800 (volgens topicstart) tov 650 €?

Verwijderd

Op de een of andere manier zat ik met de prijs van €899 in mijn hoofd. Maar het is €799. Goed gezien.

• carolien89
Darkstone, welke dingen doet de inspiron precies slechter? En belangrijker, zijn dat dingen die je met mijn gebruik (dus vnl office, wat (simpele) fotobewerking en in toekomst wat programmeren) erg merkt? Als ik in de buurt van een stopcontact werk (wat wel meestal het geval zal zijn) haal ik de accu eruit, dus de capaciteit daarvan zal niet zo heel hard achteruit gaan neem ik aan? Vooral de batterijduur en de videokaart twijfel ik over, deze zijn van de y580 natuurlijk beter, maar aangezien ik echt 0,0 game, heb ik dan iets aan de gtx660 tegenover de 7730m of merk je dat bij mijn gebruik eigenlijk niet?

De y580 is inderdaad 799, hij is deze week bij de saturn in de aanbieding, vandaar ook dat ik me afvroeg of hij nu de extra prijs waard zou zijn met mijn gebruik, aangezien dat met nog 100 euro meer denk ik niet het geval zou zijn :)

Ik zie trouwens dat niemand mijn processorkeuze in twijfel trekt, klopt het inderdaad dat een i7 voor mijn gebruik eigenlijk een beetje 'overkill' zou zijn en dat ik met een i5 alle beschreven dingen moeiteloos kan doen?

[ Voor 11% gewijzigd door carolien89 op 08-01-2013 23:37 ]

• amadeus123
Alleen mocht je eens wel meer kracht kunnen gebruiken (bijv toepassen effecten in Photoshop ofzo) dan heeft de i7 wat extra in huis denk ik zo? Persoonlijk zou ik voor alleen die i7 extra niet zoveel meer over hebben. Ik ben bijvoorbeeld aan het denken om de dell 15 R SE met i5 te kopen( 650€) en deze uit te breiden met een SSD 128GB waardoor in totaal 750€. Misschien ook nog een optie die je zou kunnen overwegen?

Verwijderd

carolien89 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:22:
Darkstone, welke dingen doet de inspiron precies slechter?
Wat kleine dingen. Een wat langere accuduur (scheelt flink), een bijna 2x zo snelle GPU. mSATA. Standaard(?) een backlit toetsenbord. De inspion bevat wel een mat scherm en het door velen geliefde touchpad met fatsoenlijke knoppen er onder.

Als je niet gamet valt het grootste voordeel van de grafische kaart weg. Waardoor het het extra geld naar mijn inziens zeker niet waard is. Geef je geld liever uit aan een grotere SSD.

En een i5 is niet bepaald traag hoor. Ik heb onlangs nog een nieuwe 2e-handse laptop voor mij gekocht, met een i5. Ik kan me zo snel niets herinneren van de afgelopen 2 maanden waar ik die extra cores echt bij zou merken.

• carolien89
Dank voor je antwoord! Dat is goed om te weten, dat het verschil in grafische kaart in elk geval voor mijn overweging niet uit maakt. Ik denk ook zeker niet dat een i5 traag is (zeker in vergelijking met mijn 4jaar oude processor) maar wilde even zeker weten dat een i5 goed genoeg is, als ik toch geld ga uitgeven doe ik het natuurlijk graag in één keer goed zodat ik weer een aantal jaar vooruit kan. Goed om te horen dat dat inderdaad zo is, scheelt weer geld!
Pagina: 1