Zonnepanelen en opbrengst meten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.818 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-07 12:12
Ben van plan op zonnepanelen aan te schaffen.
Maar hoe kan ik meten wat de opbrengst is?
Ik heb een slimme meter met 4 telwerken, 2 hiervan zijn voor teruglevering.
Hier heb ik al een plugwise smile op aangesloten. Werkt perfect.
Maar stel mijn panelen leveren 1 kw. Worden die dan geregistreerd door mijn slimme meter, of is het zo dat
als mijn huidige gebruik is stel 0,6kw en mijn panelen leveren 1kw de meter dus 0,4 kw registreerd. Zo ja hoe kan dit? Daarmee wil ik zeggen: Hoe weten mijn apparaten dat ze eerst de stroom van de pv-panelen moeten gebruiken en niet de stroon uit het net moeten trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

Je kan -voor zover ik weet- tussen je omvormer en je meter een tweede meter plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-07 23:21
pazzje schreef op zondag 06 januari 2013 @ 12:26:
Maar stel mijn panelen leveren 1 kw. Worden die dan geregistreerd door mijn slimme meter, of is het zo dat
als mijn huidige gebruik is stel 0,6kw en mijn panelen leveren 1kw de meter dus 0,4 kw registreerd. Zo ja hoe kan dit? Daarmee wil ik zeggen: Hoe weten mijn apparaten dat ze eerst de stroom van de pv-panelen moeten gebruiken en niet de stroon uit het net moeten trekken?
Je kunt de opbrengst van je panelen meten door dit uit de omvormer uit te lezen. Je apparaten 'zien' het verschil tussen stroom uit het netwerk en stroom uit je panelen niet. Met je slimme meter meet je niet netto wat je panelen opleveren: je ziet niet wat je zelf aan 'eigen' energie gebruikt hebt. Alleen het overschot (dus teruggeleverde) energie meet je met je slimme meter.

En volg de suggestie van Microkid :)

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

pazzje schreef op zondag 06 januari 2013 @ 12:26:
Als voorbeeld neem ik even de oude ferarris meter, stel ik gebruik 0,6kWh en de panelen ook 0,6kWh dan staat de meter precies stil terwijl ik toch verbruik.
Nou is dit met je digitale het zelfde, en als er meer stroom van de panelen af komt en dus de andere kant op gaat telt hij dat met het teruglever telwerk, de ferarris zou dan achteruit lopen.
Het ligt er dus aan welke kant de stroom op gaat. :)
Nadeel is dat je dus geen bruto verbruik en netto opwek kan zien met zo'n meter, wil je dit wel is een simpele kWh meter in de meterkast erbij voor de pv de oplossing.
Ik heb er zelfs 2, 1 voor bruto verbruik en 1 voor opbrengst pv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 496142

Beste leden,

Ik heb momenteel een optie op panelen uit China. een paneel is 72 cell 300Wp polycrystalline en heeft de volgende specificaties;
VMP (V) 36.8
IMP (A) 8.16
VOC (V) 45.1
ISC (A) 8.8
Nu is mijn vraag of deze panelen voldoende specificaties hebben? Oftewel, zijn deze panelen goed in opbrengst? Of kan ik beter voor mono crystalline gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@dustin

je kunt je vraag beter hier stellen:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)

en dan gelijk het merk er bij noemen voor de volledigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 494629

Hier staat een oplossing om om het verbruik (slimme meter) en opbrengst (pulse meter) te meten.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1530176

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.