Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home Cinema set max € 450,00

Pagina: 1
Acties:
  • 741 views

• Fjerpje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 21:44
Beste mensen,

Bij deze mijn vraag aan de echte expert van beeld en geluid.

Voor thuis zijn m'n ouders op zoek naar een kwalitatief hoogstaand 5.1 home cinema set. Ik weet dat een budget van € 450,00 niet veel is, maar daarentegen hoeft het ook niet het beste van het beste setje te zijn. Het setje moet geweldig geluid leveren (max haalbare qua budget) en ook geweldig beeld. Verder moet de set erg gebruikersvriendelijk zijn en de meeste audio en video formaten kunnen afspelen. Ook belangrijk is dat ze niet om merken geven en dus het beeld en geluid gewoon schitterend moeten zijn. Ik heb dus liever dat iemand met ervaring adviseert dan iemand met kennis van merken! Ik weet dat er veel mensen zeggen dat er een specifiek merk gekozen moet worden maar daar gaat het ze niet om. Het gaat ze puur en alleen om het beste beeld en geluid wat er max haalbaar is met het budget. Dus even in het kort:

- Geweldig geluid.
- Geweldig beeld.
- 5.1 set.
- Blu-ray speler. (3D is een pre)
- Budget: € 450,00.
- Geen zuilen.
- Support voor netwerk. (afspelen van audio/video via een netwerkshare)

Ik heb zelf al het één en het ander opgezocht op diverse sites,waaronder Tweakers natuurlijk maar graag wil ik ook de mening horen van de echte liefhebbers/experts.

Graag hoor ik jullie mening/ervaring!

Wat ik tot nu toe in de peiling heb:

1. pricewatch: Sony BDV-E380
2. pricewatch: Samsung HT-D5500
3. pricewatch: LG HX552

[ Voor 21% gewijzigd door Fjerpje op 06-01-2013 02:50 ]

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-10 22:07
Je hebt al een TV neem ik aan (wat voor één?). Wordt de set straks alleen gebruikt voor films en TV? Dus hoofdzakelijk een upgrade van het TV geluid (effecten)? Of gaat er ook veel naar de radio en cd's geluisterd worden (stereo)?

• Badr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-01 22:41
Ik had voorheen een Denon van 1000w en dito bedrag. 5.1.Super allemaal.
Maar ik heb nu een 2.1 setje van Samsung. De es5200. 200 Euro , goed geluid , geen Denon maar voldoende voor mij. Blu ray 3d.. Ben erg tevreden.

Verwijderd

Moeten het melkpakjes zijn of zijn normale zuilen ook goed?

• Fjerpje
Bedankt voor jullie reacties en excuses voor de verlate reactie.
GoeiedagEem schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 23:51:
Je hebt al een TV neem ik aan (wat voor één?). Wordt de set straks alleen gebruikt voor films en TV? Dus hoofdzakelijk een upgrade van het TV geluid (effecten)? Of gaat er ook veel naar de radio en cd's geluisterd worden (stereo)?
Op dit moment staat er een Samsung UE40ES6100. Echter is het in de toekomst de bedoeling dat er hoogstwaarschijnlijk een 6800 komt van Samsung. Verder gaat er ook naar CD's geluisterd worden (dus ook stereo) en DVD's en blu-ray's. Enige support voor netwerk, dus het afspelen van welbekende video formaten via een netwerkschijf, zou ook mooi meegenomen zijn!
Badr schreef op zondag 06 januari 2013 @ 00:43:
Ik had voorheen een Denon van 1000w en dito bedrag. 5.1.Super allemaal.
Maar ik heb nu een 2.1 setje van Samsung. De es5200. 200 Euro , goed geluid , geen Denon maar voldoende voor mij. Blu ray 3d.. Ben erg tevreden.
Denon zeg je? Ik ga er eens naar kijken...
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2013 @ 00:44:
Moeten het melkpakjes zijn of zijn normale zuilen ook goed?
Nou, in de vorm van pakken vla zou ook niet erg zijn. Het moeten in ieder geval geen statieven zijn dus zuilen niet nee. :P

EDIT: ik heb gezien dat Denon nogal een merk is welke ver boven het budget piekt, dus die setjes zullen het hoogstwaarschijnlijk wel niet gaan worden. ;w

[ Voor 5% gewijzigd door Fjerpje op 06-01-2013 02:19 ]

• GoeiedagEem
Je wilt geweldig geluid voor dit budget. Dat gaat lastig worden. Voor puur wat films, kogels die om je oren vliegen en helikopters die overvliegen is het geen probleem, maar bij het beluisteren van cd's en verder gebruik van stereo, moet je je niet al teveel voorstellen van een dergelijke set.

Het nadeel van kleine speakers is, dat het geluid uit een bepaalde hoek lijkt te komen. Grotere speakers kunnen meer een ruimtelijk effect creëren waardoor je een veel beter stereobeeld krijgt.

Wil je een set aanschaffen waar je vervolgens 5 jaar niet meer naar omkijkt (qua verbeteringen), dan zou je een dergelijke set kunnen aanschaffen. Wil je echter wat meer gaan upgraden, dan zou je ook kunnen overwegen om met een receiver en 2 redelijke speakers te beginnen. Dan kun je later, als er wat meer budget is, kunnen upgraden naar surround.

• Fjerpje
GoeiedagEem schreef op zondag 06 januari 2013 @ 11:45:
Je wilt geweldig geluid voor dit budget. Dat gaat lastig worden. Voor puur wat films, kogels die om je oren vliegen en helikopters die overvliegen is het geen probleem, maar bij het beluisteren van cd's en verder gebruik van stereo, moet je je niet al teveel voorstellen van een dergelijke set.

Het nadeel van kleine speakers is, dat het geluid uit een bepaalde hoek lijkt te komen. Grotere speakers kunnen meer een ruimtelijk effect creëren waardoor je een veel beter stereobeeld krijgt.

Wil je een set aanschaffen waar je vervolgens 5 jaar niet meer naar omkijkt (qua verbeteringen), dan zou je een dergelijke set kunnen aanschaffen. Wil je echter wat meer gaan upgraden, dan zou je ook kunnen overwegen om met een receiver en 2 redelijke speakers te beginnen. Dan kun je later, als er wat meer budget is, kunnen upgraden naar surround.
Nja, ik vermeld ook nadrukkelijk het "max haalbare" voor het budget.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Fjerpje
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2013 @ 13:53:
[...]

Nou, dat is niet helemaal correct, je schrijft ook:
- kwalitatief hoogstaand
- geweldig geluid
- geweldig beeld

Een verkoper (het is niet mijn gedachte O-) ) zou kunnen denken "Zóóó, die heeft een boel babbels voor die paar centen".
Ik snap best dat het om een behoorlijk bedrag gaat, maar je uitgebreide eisenpakket plaatst je wel in een andere discipline ben ik bang. ;)
Nja, ik heb die regel daarom ook "ervoor" geschreven dus als je de hele tekst gelezen had dan wist je dat. Het gaat me uiteraard niet om taalvaardigheid, maar om ervaringen van audio/video liefhebbers. :) Ben daar erg benieuwd naar.

[ Voor 8% gewijzigd door Fjerpje op 06-01-2013 14:29 ]

• GoeiedagEem
Ik geef aan wat ik vind van je opties, daarbij leg ik het verschil uit tussen grote en kleine speakers, ook geef ik je wat opties wat je zou kunnen doen.

Het zou mooi zijn dat je op die zaken reageert, door bijv. te zeggen: ja we moeten dan maar concessie's doen aan het feit dat een prettig stereobeeld niet behaald kan worden binnen dit budget.

Dat werkt een stuk motiverender voor een tweaker die jou probeert te helpen. Als de reagerende tweaker wat terugkoppeling krijgt, kan hij ook verder met topic. Je krijgt hier gratis advies van mensen die er verder geen belang bij hebben om jou wat "aan te smeren", iets wat je in een winkel vaak wel hebt. Daardoor krijg je in een winkel vaak ook een gekleurd beeld van de verschillende opties (immers de verkoper wil er zoveel mogelijk uit proberen te halen, zodat hij zoveel mogelijk geld verdient).

Dus mijn advies zou zijn, probeer de discussie zo inhoudelijk en ontopic mogelijk te houden. Als je aangeeft ja maar ik zeg zus en zo in het starttopic (m.a.w. dat had je kunnen weten), daar kan een reagerende tweaker niets mee.

Edit: overigens wil ik niet zeggen dat elke winkel zo werkt, maar als jij goed voorbereid naar een winkel gaat (doordat je in dit soort topics al veel kennis hebt verworven), dan prik je snel door argumenten van de "snelle verkoper" heen. Op die manier kun je in een winkel veel sneller tot een goed besluit komen en een goede aankoop doen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door GoeiedagEem op 06-01-2013 14:45 ]

• Fjerpje
GoeiedagEem schreef op zondag 06 januari 2013 @ 14:43:
Ik geef aan wat ik vind van je opties, daarbij leg ik het verschil uit tussen grote en kleine speakers, ook geef ik je wat opties wat je zou kunnen doen.

Het zou mooi zijn dat je op die zaken reageert, door bijv. te zeggen: ja we moeten dan maar concessie's doen aan het feit dat een prettig stereobeeld niet behaald kan worden binnen dit budget.

Dat werkt een stuk motiverender voor een tweaker die jou probeert te helpen. Als de reagerende tweaker wat terugkoppeling krijgt, kan hij ook verder met topic. Je krijgt hier gratis advies van mensen die er verder geen belang bij hebben om jou wat "aan te smeren", iets wat je in een winkel vaak wel hebt. Daardoor krijg je in een winkel vaak ook een gekleurd beeld van de verschillende opties (immers de verkoper wil er zoveel mogelijk uit proberen te halen, zodat hij zoveel mogelijk geld verdient).

Dus mijn advies zou zijn, probeer de discussie zo inhoudelijk en ontopic mogelijk te houden. Als je aangeeft ja maar ik zeg zus en zo in het starttopic (m.a.w. dat had je kunnen weten), daar kan een reagerende tweaker niets mee.

Edit: overigens wil ik niet zeggen dat elke winkel zo werkt, maar als jij goed voorbereid naar een winkel gaat (doordat je in dit soort topics al veel kennis hebt verworven), dan prik je snel door argumenten van de "snelle verkoper" heen. Op die manier kun je in een winkel veel sneller tot een goed besluit komen en een goede aankoop doen. ;)
Ik houd het uiteraard zo inhoudelijk mogelijk daarom kap ik taalkundige reacties ook zo gauw mogelijk af. Over hoe en wanneer ik een bericht moet posten. Die wijken namelijk behoorlijk af van het inhoudelijke. Ik heb daar namelijk niets aan :)

Dat vertel ik ook hé
Fjerpje schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 21:13:
maar graag wil ik ook de mening horen van de echte liefhebbers/experts.

Graag hoor ik jullie mening/ervaring!
Ik ben blij met reacties maar aan de hand van jou reactie Goeiedageem en van Johnbytheway weet ik niet welke setje hét setje is voor € 450,00 en dat zou ik graag te weten willen komen!

[ Voor 12% gewijzigd door Fjerpje op 06-01-2013 15:04 ]

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:16
Als je naar de prijsklasse kijkt zal je naar een mediamarkt etc moeten gaan, vaak kom je dan uit bij setjes van onkyo etc. 2dehands geen optie? Kritiek kan je nu eenmaal verwachten, je eisen stroken nu eenmaal niet met het opgegeven budget.

Kan je niet opteren voor een 5.1+versterker en een aparte blu ray?

[ Voor 12% gewijzigd door Nicklazzz op 06-01-2013 15:23 ]

• GoeiedagEem
Het is niet mijn bedoeling om je af te kraken of wat dan ook, maar het is wel leuker om een discussie over het onderwerp te krijgen. Ik kan wel klakkeloos nog meer setjes gaan zoeken en deze hier posten, maar wat is daar de meerwaarde van? Ik probeer mee te denken en je verschillende opties aan te reiken (zoals bijvoorbeeld eerst stereo en dan later uitbreiden), echter hier reageer je niet op. Als er geen terugkoppeling of verduidelijking van de TS is, dan is de discussie weg en hou je een topic over waar mensen setjes in plaatsen die binnen het budget vallen. Dit is iets wat je zelf ook wel kunt met de verschillende websites.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Misschien een gekke gedachte maar je hebt het er over dat het setje voor films gebruikt gaat worden maar ook voor muziek. Voor muzieken het gestelde budget heeft een 2.x systeem een dikke vette pre. Muziek uit melkpakjes vind ik nooit lekker over komen. Je mist gewoon te veel middengebied. Support voor netwerk zou ik me trouwens op een receiver ook niet al te veel van voorstellen, o.a. kwa compatibiliteit en bibliotheek mogenlijkheden werkt een losse netwerk speler zo veel prettiger.

Je hele wensen pakket kan idd voor je budget alleen het ding is dan nergens echt goed in (het beeld van BR zal trouwens prima zijn maar verschillen kunnen zitten in bijvoorbeeld het upscalen van SD bronnen). Volgens mij kan je dan nog het beste op kieskeurig.nl voor ervaringen kijken.

Voor 450 euro kan je ook een nieuwe receiver en 2 behoorlijke speakers halen, bijvoorbeeld wharfedale´s. Je hebt beter geluid, misschien heb je nog een oude DVD of BR speler die je op de receiver kan aansluiten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2013 15:51 ]

Verwijderd

Dat is best wel een koopje.

• Fjerpje
Nicklazzz schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:17:
Als je naar de prijsklasse kijkt zal je naar een mediamarkt etc moeten gaan, vaak kom je dan uit bij setjes van onkyo etc. 2dehands geen optie? Kritiek kan je nu eenmaal verwachten, je eisen stroken nu eenmaal niet met het opgegeven budget.

Kan je niet opteren voor een 5.1+versterker en een aparte blu ray?
Nog niet aan gedacht maar het moet wel zo simpel mogelijk zijn! Ik ga eens kijken of dat wat is in ieder geval bedankt! Nja, ik vertel ook dat het niet strookt, maar het max haalbare voor het budget is en als dat het max is dan zo zij het!
GoeiedagEem schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:27:
Het is niet mijn bedoeling om je af te kraken of wat dan ook, maar het is wel leuker om een discussie over het onderwerp te krijgen. Ik kan wel klakkeloos nog meer setjes gaan zoeken en deze hier posten, maar wat is daar de meerwaarde van? Ik probeer mee te denken en je verschillende opties aan te reiken (zoals bijvoorbeeld eerst stereo en dan later uitbreiden), echter hier reageer je niet op. Als er geen terugkoppeling of verduidelijking van de TS is, dan is de discussie weg en hou je een topic over waar mensen setjes in plaatsen die binnen het budget vallen. Dit is iets wat je zelf ook wel kunt met de verschillende websites.
Ja, nou het gaat mij meer om jou kennis, daarvoor heb ik immers dit topic geopend. Misschien weet jij iets van audio/video af wat ik niet weet of heb jij ervaring met die setjes die ik niet ken. Vandaar mijn poging om die informatie te verkrijgen. Ik heb zoal op kieskeurig gezocht, vergelijk.nl en tweakers.net, maar misschien is er nog iets beters te verkijgen en dat is waar ik naar op zoek ben! Laatste producten op dit gebied is waar het mij om gaat en de ervaringen!
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:47:
[...]

Je geprikkelde reacties doen voorkomen of het een heilige gunst is jou van advies te mogen dienen.
Dat is het niet.

In de openingspost had ik al iets van "Hoe kunnen wij deze knul toch helpen??".
Na je reacties weet ik zeker dat dit niet dé manier is. :+
Mijn eerdere reactie was niet "taalkundig" bedoeld, ik probeerde slechts aan te geven dat je eisenpakket en het betreffende budget beter op elkaar moeten worden afgestemd om verantwoord te kunnen antwoorden.
Het is een gratis, goedbedoelde en vrijblijvende, persoonlijke mening dat weet ik, maar die krijg je als je een publieke vraag stelt.
Naast het eerder genoemde onwaarschijnlijke eisenpakket, stel je ook al onredelijke eisen aan een forum dat uit behulpzame vrijwilligers bestaat. 8)

Ik kwam deze Onkyo aanbieding van Correct tegen die misschien kan helpen je kosten te drukken.
http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=452384B
Nja, eigen mening is nooit verkeerd! Echter gaat het mij specifiek om het onderwerp van dit topic, dus het setje onder de setjes voor € 450,00. Ik moet zeggen dat ik hier en daar ook over Onkyo het een en het ander heb gelezen. Ik vroeg me echter af hoe de kwaliteit van de audio/video is van Onkyo setjes tov Samsung en Sony? In ieder geval bedankt voor de link ik ga dit even verder bekijken!

EDIT: ik zag dat het alleen om een receiver ging? Is dat misschien een betere optie om een losse receiver te kopen met boxensetje van een ander merk?

[ Voor 3% gewijzigd door Fjerpje op 06-01-2013 19:13 ]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2013 10:17 ]

• Fjerpje
Zoo, dat is een behoorlijk bak informatie, waarvoor erg dankbaar! Een receiver met een losse boxenset is wel erg interessant vanwege de universele mogelijkheden, echter moet het wel eenvoudig blijven in beheer en gebruik. Ik zal hieronder even een stukje geschiedenis uitleggen voor een beter beeld.

M'n moeder is behoorlijk interieur gevoelig en dus wil ze het liefst zo min mogelijk zien van de aanwezige set, vandaar m'n voorkeur voor melkpakjes. Deze melkpakjes hebben we eerder ook gehad en waren goed te verbergen, maar dat setje is de deur uitgegaan omdat het (voor m'n ouders) niet makkelijk te bedienen was.

Dat vorige setje bestond namelijk uit een Logitech z906 5.1 speakerset met een Asrock 330HT waarop XBMC als mediacenter software draaide met daaraan een NAS. Omdat het feitelijk om een computer gaat (Asrock 330HT) met losse opensource software, zijn fouten niet eenvoudig door een huis-tuin-en-keuken gebruiker op te lossen. Vandaar dat ik dus altijd de aangewezen persoon was om problemen te verhelpen. Zelf vond ik de diversiteit aan mogelijkheden van de mediacenter icm XBMC wel erg fijn en klonk de Logitech set ook wel erg goed. Vanwege m'n IT achtergrond kon ik er dus wel goed mee overweg, maar de mogelijkheden waren voor m'n ouders teveel. Vandaar dus ook de vraag naar een relatief eenvoudig setje, maar wel eenzelfde of betere audio/video ervaring.

Ik zal dus even moeten afwegen de beste keuze tussen eenvoud en prestatie.

• Fjerpje
Ik ben nu al even een tijdje aan het kijken en nu ben ik toch wel erg overtuigd van een losse receiver. Het budget is inmiddels opgerekt naar € 500,00.

Stel ik zou een receiver kopen met de Boston Acoustics A 25 en een sub dan moet ik alsnog een blu-ray speler kopen? Als ik dan alles voor een budget van € 500,00 wil, wat is dan de beste combinatie?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.