Intel i3 3225 of AMD A10-5800K + andere vragen

Pagina: 1
Acties:

• NiwreK
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-08-2023
Beste mensen,

Allereerst wil ik even kwijt dat het bestaan van deze site en dit forum echt een uitkomst is. Ik heb hier de laatste dagen ongeveer full-time rondgehangen om over elke keuze voor mijn nieuwe systeem een weloverwegen beslissing te kunnen nemen. Maar aangezien ik met dit soort dingen nogal perfectionistisch kan zijn, zou ik graag toch nog even over een aantal dingen advies vragen. Alvast mijn excuses als het een wat lang verhaal wordt met nogal veel vragen, maar voel je vooral niet verplicht om over elk punt advies te geven.

Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen omdat mijn 9 jaar oude desktop (Athlon XP 2400 / 512 MB) nu toch echt een beetje te oud begint te worden. Video's van vimeo en youtube lopen maar al te vaak niet meer soepel, en als ik tegelijkertijd muziek luister, wat documenten (doc/pdf) geopend heb, een paar tabbladen open heb staan, en een nieuw bericht in gmail probeer te schrijven dan gaat dit vaak vertraagd en met pijn en moeite. Met het nieuwe systeem wat ik aan ga schaffen wil ik graag dat al deze dingen gewoon helemaal soepel lopen en dat ik met een budget van zo'n 500 euro weer zo lang mogelijk vooruit kan. Het liefst haal ik dit keer wel de 10 jaar :)

Wat moet het nieuwe systeem kunnen en waar moet het aan voldoen?
- Ik hou er heel erg van als alle basisprogamma's (office/browser/pdf-reader/media-speler/etc.) gewoon direct starten zonder dat de pc het merkbaar moeilijk heeft. Het liefst gaat alles dus heel direct. Om deze reden heb ik ook besloten een SSD in mijn nieuwe systeem te zetten.
- Ik heb graag een stil systeem die je niet tot nauwelijks hoort.
- Energiezuinig vind ik ook belangrijk, maar het moet niet of nauwelijks ten koste van de snelheid gaan.
- Ik wil graag hoge kwaliteit HD video's kunnen kijken, en wellicht dat ik over een jaar een keer een nieuwe grotere HD monitor (heb nu een Syncmaster 2253LW, dus nog geen HD) aanschaf. Sowieso heb ik geen TV, dus op dit punt mag het wel klaar voor de toekomst zijn.
- In het verleden heb ik veel spellen gespeeld, maar dat doe ik eigenlijk al jaren niet meer, op heel sporadisch nog een potje Unreal Tournament 1999 na :) Maar helemaal uitsluiten wil ik het ook niet.

Vooral om de laatste reden twijfel ik nog steeds tussen een i3 3225 en een AMD A10-5800K. De kans is niet groot dat ik nieuwe spellen ga spelen, dus in dat geval is de i3 waarschijnlijk de beste keus. Eventueel zou ik hem ook nog altijd kunnen uitbreiden met een nieuwe videokaart wanneer ik toch wel weer overweeg te gaan gamen. Maar als ik gewoon meteen een AMD A10-5800K aanschaf dan kan dit de komende 1 a 2 jaar - uiteraard niet op de hoogste kwaliteit - waarschijnlijk sowieso wel? Ook vraag ik me af in hoeverre een goede videokaart van invloed is op het kijken van HD kwaliteit video's. Maakt dat helemaal niets uit? En als het inderdaad niets uitmaakt, is er een kans dat dit over een aantal jaar wel het geval is?

Wat ik tot nu toe heb samengesteld

Intel i3 3225

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 117,95€ 117,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 58,90€ 58,90
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 61,95€ 61,95
1Corsair Carbide 200R€ 51,30€ 51,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,90€ 41,90
1Sony Optiarc AD-5280S Zwart€ 22,99€ 22,99
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,90€ 29,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 91,-€ 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 475,89

AMD A10-5800K

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 112,50€ 112,50
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 61,90€ 61,90
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 61,95€ 61,95
1Corsair Carbide 200R€ 51,30€ 51,30
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 47,-€ 47,-
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,90€ 29,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 91,-€ 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 478,54

Kiezen tussen beide systemen vind ik om bovengenoemde reden dus erg lastig.

Daarnaast nog een aantal andere vragen:

- Het is me niet helemaal duidelijk of er nou wel of niet een processorkoeler wordt meegeleverd bij de 3225. Waarschijnlijk wel?

- Zullen deze systemen nog noemenswaardig geluid produceren? Maken de fans die met de Corsair kast worden meegeleverd bijvoorbeeld veel geluid? Of zal het vooral de processorkoeler zijn? En is het in dat geval verstandig een alternatieve processorkoeler aan te schaffen?

- Ook zou het misschien kunnen dat de HDD veel geluid maakt? Is het eigenlijk wel verstandig om een 7200 RPM versie te nemen? Misschien beter een 5400 RPM aangezien ik toch al een SSD gebruik voor mijn programma's? Of maakt dat qua geluid niet veel uit en is het duidelijk een stuk trager?

- Is de 300W voeding genoeg voor dit systeem? En het is me even niet helemaal duidelijk of die überhaupt bij het Intel systeem past?

- Een sata-150 dvd-brander kan toch gewoon op dit moederbord worden aangesloten? Kan dat nergens terugvinden helaas.

- Aangezien de SSD best wel prijzig is overweeg ik nog om deze te vervangen door de Samsung 830 series SSD 64GB. Zolang ik deze SSD alleen voor het systeem en programma's gebruik is dit waarschijnlijk ook ruim genoeg? Of is de kans aanwezig dat een nieuwe versie van windows of van andere programma's over 5 jaar opeens 30 gig zijn?

- Heeft 16 GB RAM nog meerwaarde in mijn geval? Of waarschijnlijk kan ik dat beter in de toekomst upgraden mocht dat nodig zijn? En is 1333 werkelijk de max voor het moederbord voor de i3? En 1866 voor de AMD?

Tot slot heb ik nog een vraag. Ik zou de documenten (pdf/doc/ppt) tussen deze pc en mijn laptop graag op een makkelijke manier kunnen synchroniseren. Nu gebruik ik daar soms dropbox voor, maar dat heeft ook beperkte ruimte. Mijn laptop heeft helaas geen Bluetooth. Wat is de makkelijkste manier om dit te doen? Een WLAN kaart aan mijn systeem toevoegen en een folder delen? Of kan dit misschien ook zonder die WLAN kaart en gewoon via de modem?

Dat was het. Zoals ik al voorspelde is het een hele lap tekst geworden met een flink aantal vragen. Excuses daarvoor. Ik hoop dat het niet afschrikt en mensen me toch een beetje kunnen adviseren. Met zoveel vragen vraag ik me wel af of ik wel de knowhow heb om zelf een systeem in elkaar te zetten, maar dat lukte me vroeger ook altijd, dus daar hopen we dan maar op :)

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 255% gewijzigd door NiwreK op 05-01-2013 02:09 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:08

Thomg

Aww yiss

Dat zal niet zoveel uitmaken, als je je toch erg veel zorgen maakt, neem je de 3470. De 5800K is hier een niet zo'n handige keus lettende op de stroomverbruik ( 2x zoveel ).
3225 dus, ik zie wel liever een 3470 aangezien je hem 10 jaar wilt gebruiken.

• NiwreK
Dank voor je advies. De 3470 wordt me helaas toch echt iets te duur. Ik begon met het idee om voor 350 euro een syteem samen te stellen. Ondertussen zit ik al op 500 euro omdat ik wel graag wil dat het systeem lang meegaat. Maar 500 euro is toch wel echt de max.

Dat stroomverbruik bij de AMD twee keer zo hoog zou zijn is trouwens nieuw voor me. Ik dacht dat dit een beetje gelijkwaardig was. Wel een belangrijk punt ook. Dank!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Welke videokaart heb je nu? 3350P + wat je nu hebt lijkt me ideaal ( is toch wel pci-e he? )

• NiwreK
Ik heb er geen aparte videokaart in, aangezien ik waarschijnlijk toch niet ga gamen. Maar omdat ik die optie niet wil uitsluiten overweeg ik dus nog wel steeds de AMD, aangezien de onboard videokaart daarvan een stuk beter schijnt te zijn vergeleken met de i3 3225.

Ik wist niet hoe iedereen zo'n tabel met onderdelen maakte, maar dat doe je dus zeker door middel van het samenstellen van een wenslijst. Ik zal mijn openingspost even aanpassen en de systemen op die manier toevoegen.

Ik zie net overigens ook dat iemand in de ASRock B75 Pro3-M toch wel gewoon 8 GB 1600 RAM zet. Bij de specificaties staat dat 1333 max. zou zijn. Ik heb het in mijn systeen nu ook van 1333 naar 1600 veranderd. Heeft dit veel meerwaarde? Het kost wel 9 euro extra namelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door NiwreK op 05-01-2013 01:34 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nauwelijks, ik zou zeggen dat dat het niet waard is. Het geheugen vormt echt geen bottleneck in die prijsklasse. Maar om nou moeilijk te doen om 9 euro :p
En ja, dan zou ik zeggen AMD.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Zeker voor het grafische deel in de AMD APU kan de snelheid van het geheugen wel uitmaken.
http://www.tomshardware.c...600k-a6-5400k,3224-5.html
http://www.inpai.com.cn/doc/hard/182755.htm

http://tweakers.net/price...545/321695;317202;317215/

Als de game prestaties toch al niet belangrijk waren kun je de 10 euro ook in je zak houden.

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 05-01-2013 02:37 ]

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 12:06

BLACKfm

O_o

Ik ben persoonlijk in de budget reeks meer geneigd altijd voor een AMD te kiezen, en zeker met de huidige APU's waarbij de grafische kaart een stukje beter is. Als de minimum bedragen tegen de 750 euro aanlopen wil ik nog wel overstappen op een i5 gezien er dan ook wel een losse videokaart bij zit.
Maar gezien je in deze prijsklasse dan toch rekening moet houden met de interne grafische kaart is AMD de beste keus, in ieder geval de 5800k vergeleken met de i3.

Ik heb zelf van de week een AMD A10-5700 in elkaar geschroeft (Vanwege de TDP van 65watt), maar welke de zelfde grafische chip heeft als de 5800k.
Je geeft zelf aan niet te gamen, maar simpele spelletjes en internet (flash) games zullen het prima doen.
Ik heb zelf nog een potje COD:MW3 gespeeld op de interne chip en als je de instellingen goed zet loopt dat zonder problemen en lekker soepel.

Ik heb echter DDR3-1600 geheugen, ik krijg het echter niet werkend met dat systeem (in de bios ingesteld, 1.5v op het ram). Het draait nu dus standaard op 1333.

Over 10 jaar lachen ze je denk ik uit met een dergelijk systeem, dus voor de doorverkoopwaarde hoef je het denk ik niet te doen.

Mijn conclusie: Prima samengesteld systeem en ik zou voor de AMD gaan.

• mitsumark
  • Nu online
PS: de voeding heeft slechts een 4-pin cpu stekker, terwijl het moederbord is uitgerust met een 8-pin (4+4) aansluiting, ik weet niet zeker of dat gaat werken.

http://tweakers.net/price...664/322076;287501;258354/
De Antec is sowieso geschikt, deze BQ's dacht ik ook maar de website doet het momenteel even niet om het te controleren.

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 20:54
NiwreK schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 00:04:
- Energiezuinig vind ik ook belangrijk, maar het moet niet of nauwelijks ten koste van de snelheid gaan.
Als je voor zuinig gaat, dan kan je beter voor de A10-5700 kiezen ipv de 5800. De 5700 draait op een iets lagere frequentie, maar verbruikt een stuk minder. In idle (bv een beetje browsen op internet) verbruiken de A10's een paar watt minder dan een vergelijkbare i3.
Bij vergelijking van het stroomverbruik onder volledige belasting moet je goed opletten of de reviews de IGP belasten of alleen de CPU en of er wel of niet een discrete GPU wordt gebruikt. De verschillen in de prestaties van de IGP van de intel chips en die van APU's van AMD zijn zo groot dat je daar bij vergelijkingen wel rekening mee moet houden. In de review van Hexus komt de A10-5700 ivg met de i3-3225 vrij goed uit de test. De A10-5800 is wel een slokop wat stroomverbruik betreft.
- Ik wil graag hoge kwaliteit HD video's kunnen kijken, en wellicht dat ik over een jaar een keer een nieuwe grotere HD monitor (heb nu een Syncmaster 2253LW, dus nog geen HD) aanschaf. Sowieso heb ik geen TV, dus op dit punt mag het wel klaar voor de toekomst zijn.
Met een A10 kan je zonder problemen blu-ray afspelen.
- Ook zou het misschien kunnen dat de HDD veel geluid maakt? Is het eigenlijk wel verstandig om een 7200 RPM versie te nemen? Misschien beter een 5400 RPM aangezien ik toch al een SSD gebruik voor mijn programma's? Of maakt dat qua geluid niet veel uit en is het duidelijk een stuk trager?
Ik heb zelf net een Western Digital Green WD10EZRX, 1TB (5400 rpm) gekocht en ik vond dat die nog vrij veel trillingen doorgaf aan de behuizing. Ik heb hem nu op twee schuursponzen op de bodem van de behuizing liggen en dat bevalt goed; ik hoor alleen nog wat zoekgeluiden.
- Aangezien de SSD best wel prijzig is overweeg ik nog om deze te vervangen door de Samsung 830 series SSD 64GB. Zolang ik deze SSD alleen voor het systeem en programma's gebruik is dit waarschijnlijk ook ruim genoeg? Of is de kans aanwezig dat een nieuwe versie van windows of van andere programma's over 5 jaar opeens 30 gig zijn?
Mijn windows 8 met libreoffice, firefox, gimp en nog wat kleinere programma's neemt 28 gig in. Als je er ook een paar grote spellen op zou zetten, dan wordt het misschien wat krap.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Thomg schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 00:08:
Dat zal niet zoveel uitmaken, als je je toch erg veel zorgen maakt, neem je de 3470. De 5800K is hier een niet zo'n handige keus lettende op de stroomverbruik ( 2x zoveel ).
3225 dus, ik zie wel liever een 3470 aangezien je hem 10 jaar wilt gebruiken.
Dat is nog tezien hoe actief je die computer gebruikt en hoe zwaar je hem gebruikt ;)

Bekijk bv eens deze review van hwi: http://nl.hardware.info/r...e-gpu-idle--cinebench-115

In idle heeft de a10-5800k zelf minder watt nodig dan de i3 3225.. (34,6W vs 41,9W)
onder heavy load (cinebench in dit geval) is het wel een heel ander verhaal (125W vs 66,1W)

Alleen spijtig dat ze (en gelijk welke andere review..) dan niet bij "normaal gebruik" eens testen hoeveel dit is, want bij gewoon gebruik is het processorgebruik misschien een 0-20% (internet, office, dagelijkse dingen)

bij een vid kijken gaat mijn cpu even naar 20% voor 2 seconden en is hij weer aan het relaxen (0-5%).. veel Watt zal je daar niet aan verbruiken :)

[ Voor 52% gewijzigd door SmokingCrop op 05-01-2013 11:23 ]

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 09:39

player-x

Disruptive by design

SmokingCrop schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:08:
In idle heeft de a10-5800k zelf minder watt nodig dan de i3 3225.. (34,6W vs 41,9W)
onder heavy load (cinebench in dit geval) is het wel een heel ander verhaal (125W vs 66,1W)
Hoewel ik de Trinity lijn zelf ook zeer aanbeveel, zit je nu appels met peren te vergelijken.

Want de vergelijking tussen de i3225 en A10-5800K is niet helemaal eerlijk, daar ze als testplatform voor S1155 CPUs een High End Z67 gebruiken met veel toeters en bellen die allemaal extra stroom verbruiken, waar de A10 op een vrij efficiënte en kaal FM2-A85XA-G65 mobo hebben getest.

Als je de i3 op een goed maar kaal B75 bord prikt zal hij ongeveer de zelfde waardes geven als de A10.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• mitsumark
  • Nu online
Dat AX85 bord is behoorlijk uitgebreid en high-end hoor, daarvoor heb je zeker ook zuinigere opties.
Het uiteindelijke verschil zal inderdaad niet groot zijn.
Ik zie in de hele review overigens nergens welke borden ze gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 05-01-2013 14:01 ]

• player-x
  • Laatst online: 01-05 09:39

player-x

Disruptive by design

mitsumark schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:58:
Dat AX85 bord is behoorlijk uitgebreid en high-end hoor, daarvoor heb je zeker ook zuinigere opties.
Het uiteindelijke verschil zal inderdaad niet groot zijn.
Ik zie in de hele review overigens nergens welke borden ze gebruiken.
Ze testen SB CPUs op een high-end Z67 bord en IB CPUs op een high-end Z77, heb gelezen in een artikel welke het waren, maar kan het niet meer terug vinden.

De MSI FM2-A85XA-G65 is ook een high-end, maar met een verschil, er zitten geen extra SATA en USB controllers en dergelijke op die ook energie verbruiken, alles wat je op het bord kan gebruiken word alleen maar geleverd door de chipset, het enige luxe aan het bord is de goede en redelijk efficiënte stroom voorziening tegenover andere borden.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• NiwreK
Bedankt voor jullie input allemaal. Dat maakt het plaatje weer wat completer, alhoewel het maken van keuzes er nog niet direct makkelijk door is geworden :D Maar misschien moet ik gewoon wat knopen door gaan hakken. Ik geef het nog een paar dagen.

De keuze tussen de AMD 5800K (of nu is de 5700 er zelfs ook nog bijgekomen) en de i3 3225 vind ik nog steeds lastig. Hoe langer ik er over nadenk hoe kleiner ik de kans inschat dat ik nog (nieuwe) games zal gaan spelen de komende jaren (of überhaupt in mijn leven). En voordat ik eventueel kinderen heb die oud genoeg zijn om spellen te spelen is dit systeem hoe dan ook al te oud daarvoor. Aangezien de 3225 volgens mij een stuk beter presteert dan de 5800K op alle andere vlakken moet ik misschien maar gewoon daar voor gaan. Of zelfs voor een 3220 als de graphics toch niet uitmaken?

@Sphandor: Jij geeft aan dat een A10 prima blu-ray zal kunnen afspelen. Maar is hiervoor een goede grafische kaart vereist? Of kan de 3225 dit nu (en over 5 jaar) net zo goed? Anders zou dit punt nog een reden kunnen zijn om toch voor de AMD te gaan.

Wat de SSD betreft kan ik in dat geval misschien ook beter gewoon voor de 64 GB Samsung 830 gaan. Dat scheelt weer geld en als ik ooit al een spel zal gaan spelen zal het er nooit meer dan één tegelijk zijn. Dus ik denk dat die 64 GB versie meer dan genoeg moet zijn voor het aantal programma's wat ik gebruik.

Ook goed om te weten dat die WD HDD toch nog wel heel wat geluid produceert. Misschien even verder kijken naar iets wat minder geluid maakt. Klopt het dat de koeler van de CPU vaak het meeste lawaai maakt? Dus in vergelijking met de voeding en de fans die standaard in de kast (Corsair 200R) zitten. In dat geval misschien toch ook nog even een alternatieve processorkoeler zoeken.

Ook goed om te weten van het stroomgebruik van de A10. Alhoewel het me dus niet duidelijk is in hoeverre dit een significante verhoging oplevert als ik toch bijna nooit games speel. Als ik toch besluit voor AMD te gaan is het dus misschien wel het overwegen waard om voor de 5700 te gaan.

@mitsumark: Heb je het wat de voeding betreft over het moederbord van de AMD variant of de Intel variant? Ik snap niet zo goed hoe ik de compatabiliteit tussen deze dingen uitzoek. Ik had de Antec bewust niet genomen omdat die geen zuinigheidslabel heeft.

Nogmaals dank voor alle input. Zeer welkom!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

"Wat de SSD betreft kan ik in dat geval misschien ook beter gewoon voor de 64 GB Samsung 830 gaan."
64GB SSD's zijn vrijwel altijd een slecht idee, je levert flink in op snelheid. Neem dan de 128GB.
"Ook goed ... processorkoeler zoeken."
Als je last hebt van geluid kan je beter voor een Green gaan EN een betere processorkoeler kopen, je koeler gaat er geheid bovenuit komen. Nogal nutteloos om alleen een Green te kopen of processorkoeler.
"Heb je het wat de voeding betreft over het moederbord van de AMD variant of de Intel variant?"
Hij had het over de Intel variant.

Ik heb een 3770K, misschien kan ik een 3225 processor simuleren ( downklokken, cores uitschakelen ed ) om te zien hoe het werkt met blu-ray? Allebei HD 4000.

• mitsumark
  • Nu online
NiwreK schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:49:
@mitsumark: Heb je het wat de voeding betreft over het moederbord van de AMD variant of de Intel variant? Ik snap niet zo goed hoe ik de compatabiliteit tussen deze dingen uitzoek. Ik had de Antec bewust niet genomen omdat die geen zuinigheidslabel heeft.
Beide.

Soms is compatibiliteit wat lastiger te zien/vinden, maar deze combinatie zien we vaker laatste tijd, dan loont het om het wat beter uit te zoeken.

De Bequiet site werkt weer, de S6 350W heeft eveneens geen 4+4pin stekker, de 7 300W wel.
Dat de Antec geen label heeft betekent niet gelijk dat hij (veel) minder zuinig is.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/664/322076;287501/

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 05-01-2013 16:44 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

En anders deze
pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
Maar Thom, deze is zoveel duurder? Dat klopt, maar wel veel eficienter. Aangezien het 10 jaar meegaat geloof ik erin dat je het wel terugverdient.

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 20:54
[b][message=39539743,noline]
@Sphandor: Jij geeft aan dat een A10 prima blu-ray zal kunnen afspelen. Maar is hiervoor een goede grafische kaart vereist? Of kan de 3225 dit nu (en over 5 jaar) net zo goed? Anders zou dit punt nog een reden kunnen zijn om toch voor de AMD te gaan.
Ze kunnen beiden zonder aparte grafische kaart al blu-ray's afspelen.

Verwijderd

Ik zou voor de i3 gaan.

De AMD is vooral een goede keus als je net wat meer grafisch kracht nodig hebt , alleen heb jij er niks aan. De i3 is gewoon net even wat sneller , vooral als er maar 1 core/tread kan worden gebruikt is die veel sneller.

Besluit je ooit toch nog wel wat spelletjes te willen doen dan koop je voor een paar tientjes al een kaart die velen malen sneller is dan de gpu in de A10.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 12:52
cpu kracht heeft hij ook niet echt nodig.
De gpu is niet alleen voor games van belang. Browsers gebruiken ook gpu acceleration.
Dan zou je in principe ook kunnen kijken naar een veel goedkopere A4. Is ook al sterk genoeg voor HD-video. A4 en A6 ondersteunen alleen geen 3D video.

Verwijderd

De i3 heeft ook gewoon een gpu , jij gaat mij niet wijs maken dat de A10 merkbaar sneller is in browsen.

De Ts wil erg lang met zijn systeem doen dus cpu power lijkt me wel handig. Als hij over een paar jaar toch eens wat wil gamen dan kom je met de a10 ook helemaal nergens meer.

Ik vind de Gpu kracht van de a10 ook nogal mee vallen , voor een paar tientjes heb je al kaartjes die gewoon een stuk sneller zijn.

• NiwreK
Dank voor alle input weer. Jullie hebben me overtuigd wat de processor betreft. Ik ga gewoon voor de i3 3225 en mocht ik ooit nog willen gamen dan koop ik dan wel een goede videokaart. Er vanuitgaande dat blu-ray dus geen probleem gaat zijn. Als het simuleren van deze processor niet teveel moeite kost en je het zou willen checken Thomg, graag!

Wat betreft de 128 vs 64 GB SSD wist ik niet dat deze verschilde qua performance. Ik blijf maar gewoon bij de Crucial 128 GB dus.

@mitsumark: Dank voor het advies wat betreft de voeding. Dan ga ik gewoon voor de be quiet! System Power 7 300W. De Seasonic wordt me echt wat te duur en ik betwijfel of het inderdaad zoveel zal gaan besparen dat ik de extra kosten terug verdien.

Nu moet ik nog even een zo'n stil mogelijke HDD vinden. Heeft iemand nog tips wat dit betreft? Is het verschil in snelheid tussen 5400 RPM of 7200 RPM trouwens noemenswaardig als ik voor mijn systeem en programma's toch gewoon de SSD gebruik? Tot slot heb ik nog een goede stille alternatieve processrkoeler nodig. Tips? :)

Dank!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 12:52
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:05:
De i3 heeft ook gewoon een gpu , jij gaat mij niet wijs maken dat de A10 merkbaar sneller is in browsen.
Ik had het ook over een A4. ;) Juist door de relatief sterke gpu is deze sterk genoeg voor browsen en HD video. Op alleen cpu kracht is een A4 te zwak voor deze taken.

@NiwreK.
Het verschil in snelheid tussen 64GB en 128GB ga je echt niet merken. Zijn beide razend snel.
Het is meer dat je bij een 64GB snel tegen ruimtegebrek aan loopt. (Een ssd helemaal vol stampen is net als bij een hdd niet verstandig). Als je alleen Windows en een paar kleine programma's er op zet kan 64GB nog, maar als je erover denkt om er over een paar jaar mee te gaan games is 128GB geen overbodige luxe.

Als stilte belangrijk zou ik er een 5400rpm hdd in zetten. Je zet er neem ik aan alleen data op, en dan is snelheid niet zo belangrijk.

En voor een cpu-koeler: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt voor de koeler. Voor kleine behuizing, waar geen tower koeler in past, is dit naar mijn mening de beste koeler.
Op een laag toerental doodstil. Op een hoog toerental is het een lawaai-apparaat.
Dat is niet iets om meteen van te schrikken, want een i3-3225 heeft een tdp van maar 55W. De koeler hoeft dus nooit zo hard te werken.

Als deze past, is dit ook een goede optie: pricewatch: Cooler Master Hyper 412S
Op lage snelheid niet zo stil als de Big Shuriken, maar is op hoge snelheid wel de stilste: http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie

[ Voor 12% gewijzigd door wappiewappie op 06-01-2013 23:05 ]

• NiwreK
Oké, waarschijnlijk gaat dit systeem het worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3-M€ 58,77€ 58,77
1Western Digital Green WD10EZRX, 1TB€ 61,95€ 61,95
1Corsair Carbide 200R€ 53,30€ 53,30
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 37,99€ 37,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,25€ 33,25
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,19

- Dus van de WD Blue naar WD Green gegaan.
- Iets goedkoper Kingston geheugen erin i.p.v. Corsair Low Profile (zie daar sowieso het voordeel niet van in in mijn geval?)
- be quiet! System Power 7 300W (waarvan ik hoop dat ie een beetje stil is)
- Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition als alternatieve processorkoeler erbij.

Ben het met je eens wat HDD/SDD betreft wappiewappie. Volgens mij past de bovenstaande proccesorkoeler gewoon in de Corsair 200R kast toch? Hij is 120mm. Paar euro duurder dan degene die jij aanbeveelt, maar volgens mij wel beter?

Nu nog één iets waar ik advies voor kan gebruiken: ik wil mijn documenten (doc/pdf/ppt) graag makkelijk kunnen synchroniseren met mijn laptop. Op mijn laptop zit echter geen bluetooth. Wat is de meest handige manier om dit te realiseren? Een TP-Link TL-WN822N (WLAN op basis van USB) erbij kopen een wat mappen delen? Of kan dit laatste ook door middel van je normale internet modem en het delen van een map?

Dank dank.

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 22:17
Waarom kies je eigenlijk voor het ruimte innemende ATX formfactor. Met jou wensen lijkt het me makkelijk mogelijk om een stapje kleiner te gaan naar mATX bijvoorbeeld. Dan kun je een case nemen als de Fractal Design Core 1000 welke erg veel waar voor zijn geld biedt. pricewatch: Fractal Design Core 1000

Natuurlijk kun je naast die Intel i3 later nog eens een videokaart plaatsen, maar dan kun je misschien ook beter kijken naar een 350 watt voeding. Ik zou er dan in ieder geval rekening mee houden dat je een extra kabel hebt om de VGA van stroom te kunnen voorzien. Je weet immers nu nog niet wat voor videokaart je in de toekomst gaat kopen. Dit heeft je huidige keuze niet!

Daarnaast vraag ik mij af wat je in de praktijk gaat merken qua verschil in CPU met een i3 3225 en een A10 5700. Ik denk namelijk met de basistaken die jij doet helemaal niks. Wil je echter nu al een grafisch spelletje doen dan ga je dat verschil zeer zeker wel merken. Op de 5700 kun je ook prima FullHD shooters spelen als Counter-strike: Global Offensive of COD MW3, dat gaat je met de Intel niet lukken.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 112,50€ 112,50
1Gigabyte GA-F2A75M-HD2€ 56,95€ 56,95
1Western Digital Green WD10EZRX, 1TB€ 61,95€ 61,95
1Fractal Design Core 1000€ 30,89€ 30,89
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 47,-€ 47,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,52

Dit zou mijn advies zijn. Een goede balans tussen stroomverbruik (TDP 65) CPU en GPU kracht en daarnaast ook een kleine formfactor.

• Madrox
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

De koeler is overdone, zeker voor een systeem waar je niet overklokt. Geef niet meer dan 20 a 25 euro uit, zou ik zeggen. Je kan btw, als je mobo SRT ondersteund, een deel van je SSD (16 a 32 GB) als harddisk cache gebruiken. Dan zal je harddisk performance er ook op vooruit gaan.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• mitsumark
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:05:

De Ts wil erg lang met zijn systeem doen dus cpu power lijkt me wel handig. Als hij over een paar jaar toch eens wat wil gamen dan kom je met de a10 ook helemaal nergens meer.

Ik vind de Gpu kracht van de a10 ook nogal mee vallen , voor een paar tientjes heb je al kaartjes die gewoon een stuk sneller zijn.
Juist als je er lang mee wilt doen lijkt me gpu power belangrijk, een low end gpu van 5 jaar geleden heeft al moeite met youtube...
Kwa processor is de a10 amper langzamer dan de i3, zeker met multithreaded applicaties.
Kwa toekomstbestendigheid lijkt me de a10 dus zowel kwa cpu als gpu de betere keuze.
NiwreK schreef op zondag 06 januari 2013 @ 21:44:
@mitsumark: Dank voor het advies wat betreft de voeding. Dan ga ik gewoon voor de be quiet! System Power 7 300W. De Seasonic wordt me echt wat te duur en ik betwijfel of het inderdaad zoveel zal gaan besparen dat ik de extra kosten terug verdien.
Ligt eraan hoeveel de pc aan gaat staan, maar een besparing van 5 tot 10 euro per jaar is niet ondenkbaar.
(in dat geval verdien je hem dus terug en heb je een een kwalitatief betere voeding)

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 07-01-2013 13:14 ]

• mitsumark
  • Nu online
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door mitsumark op 07-01-2013 13:13 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Qua toekomst is er voor beide wat te zeggen; bij AMd zit je met FM2 platform en de cpu's die daarbij passen; bij Intel is de weg open naar snellere quadcores, die nu al heer en meester zijn.

• NiwreK
Dank voor het advies JcHm. Met formfactor heb je het in dit geval alleen over de behuizing neem ik aan? Aangezien het moederbord wat ik heb gekozen wel mATX is. De reden dat ik een ATX kast heb genomen is omdat ik met het oog op de toekomst toch wel graag een USB 3.0 aansluiting aan de voorkant heb. En dan blijft er maar heel weinig keus over wat mATX kasten betreft. Ook speelt het uiterlijk van de kast een rol aangezien het toch een flink aantal jaar zichtbaar in mijn huis zal gaan staan, en die behuizingen met gaas (en de andere opties die er dan over blijven) vind ik persoonlijk niet zo mooi.

Goed punt van de 350W voeding. Is dat sowieso wel genoeg als ik er op een gegeven moment een extra videokaart bij zou stoppen? Het gaat dan om de PCI Express power connector (6+2 pin) toch? Dus in dat geval zou ik de be quiet! System Power 7 350W kunnen nemen.

@mitsumark: mijn pc staat gemiddeld zo'n 5 uur per dag aan schat ik. Misschien heb je inderdaad gelijk en haal ik de kosten er uiteindelijk uit. Geen idee hoe ik dat moet uitrekenen alleen. Het is dan een beetje de keuze tussen nu 25 € extra betalen terwijl ik al ver boven het budget zit wat ik in eerste instantie voor ogen had, of de komende jaren 0.40 € (uitgaande van 5 euro besparing per jaar) per maand extra betalen. In vijf jaar zou ik het dan hebben terugverdient. Ik denk er nog even over na.

Nu brengen jullie me wel weer aan het twijfelen wat betreft processor. Haha. De reden dat ik gister heb besloten om voor de i3 3225 te kiezen is omdat ik er van overtuigd ben dat ik de komende 1 a 2 jaar zeker geen spellen zal spelen, en ik er vanuit ging dat juist de i3 beter is qua toekomstbestendigheid. Ik was dus in de veronderstelling dat de i3 zeker wel beter is dan de A10 als je puur naar de CPU kijkt. Uit testen blijkt dit toch ook? Maar daarnaast zou de GPU dus ook belangrijk kunnen zijn voor het afspelen van youtube video's en dergelijken? Is het niet zo dat GPU's van 5 jaar oud moeite hebben met youtube omdat de videokwaliteit in die tijd heel erg vooruit is gegaan? Dit zal de komende jaren lijkt mij toch niet heel veel meer verder gaan? Hoeveel beter kan het nog worden? :)

@Madrox: dank voor de SRT tip. Het moederbord wat ik nu heb gekozen ondersteunt dit niet volgens mij. Dus dan zou ik een duurdere moeten nemen. Maar als ik het goed begrijp kun je hier de snelheid van je HDD mee verhogen en niet van de SDD zelf? Als ik dus alleen data (muziek/films/documenten) op mijn HDD draai heeft dit waarschijnlijk niet veel meerwaarde lijkt mij?

Wat de processorkoeler betreft. De enige reden dat ik die apart aanschaf is om mijn geluidsproductie te minimaliseren. De be quiet voeding zit maximaal op 23/24 db bij 100 % load en op 14/15 db bij 0 tot 50 % load. Dus de enige vereiste voor mij is eigenlijk dat de processorkoeler maximaal 14/15 db produceert. Ik zie ook processorkoelers ertussen staan waarbij wordt aangegeven dat ze 0 db produceren (de Scythe Samurai ZZ bijvoorbeeld) terwijl ze wel gewoon 300 tot 1500 rpm draaien. Klopt dit wel?

En ook niet onbelangrijk: er zitten twee fans in de Corsair 200R. Ik heb alleen geen idee of die qua geluidsproductie boven de 15 db uitkomen? Iemand enig idee?

Edit: ik zie hier net dat de fans van de 200R tussen de 36 tot 44 db produceren. Dus dan zou bovenstaande grens (14/15 db) eigenlijk totaal nutteloos zijn, right?

[ Voor 4% gewijzigd door NiwreK op 07-01-2013 15:59 ]

• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2025
NiwreK schreef op maandag 07 januari 2013 @ 15:47:
Ik was dus in de veronderstelling dat de i3 zeker wel beter is dan de A10 als je puur naar de CPU kijkt. Uit testen blijkt dit toch ook? Maar daarnaast zou de GPU dus ook belangrijk kunnen zijn voor het afspelen van youtube video's en dergelijken? Is het niet zo dat GPU's van 5 jaar oud moeite hebben met youtube omdat de videokwaliteit in die tijd heel erg vooruit is gegaan? Dit zal de komende jaren lijkt mij toch niet heel veel meer verder gaan? Hoeveel beter kan het nog worden? :)
Het word nog wel beter qua resolutie, ongetwijfeld, maar twijfel niet aan de HD4000. Dit is ruimschoots genoeg voor wat je nu naar hem toe wil gooien. Ik heb zelf een i7 met dezelfde grafische oplossing (inmiddels een videokaart toegevoegd omdat ik wil gaan gamen) en ben ik het bezit van een 13" Macbook met alleen de HD4000 en ik kijk hierop dagelijks youtube filmpjes, soms op een extern scherm op 1080p, speel af en toe een potje starcraft 2, online (alles op Low) waar alles soepel loopt. Ik zou me er niet te druk om maken. Als je games uit 2013/2014 wil gaan spelen op Ultra kun je eens naar leuke videokaarten gaan kijken. Wat hier word aanbevolen is soms een beetje overkill, maar dat is denk ik ook niet erg. Beter iets te veel over dan te weinig power zodat iets niet lukt, immers.

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 22:17
@Niwrek, ik had niet gezien dat het moederbord ook mATX was. Het oog wil natuurlijk wat en ik zou ook altijd gaan voor de behuizing die ik het mooist vind (en in mijn geval dan ook graag klein van formaat). Er zijn nog best wel een aantal cases die eenzelfde strakke uitstraling hebben als de Corsair en kleiner zijn van formaat met usb 3.0, maar dan zit je al snel aan €80+ (denk aan Lian Li, Fractal Design)

Hier word de Intel i3 3220 met de 5800k vergeleken: http://www.anandtech.com/bench/Product/675?vs=677
De A10 5700 presteert marginaal minder als de 5800k en de i3 3220 is gelijkwaardig op als de 3225 met enkel een mindere GPU.

Conclusie: processor prestaties liggen vrij dicht op elkaar, i3 scoort beter in single thread en 5800k is vaak beter in multi-threaded. Tel daarbij de stuk betere grafische GPU en het zelfde prijskaartje, dat maakte voor mij persoonlijk de 5800k de betere koop.

Wat de voeding betreft zou ik persoonlijk ook voor die Seasonic G360 gaan. Dit omdat Seasonic zeer goed staat aangeschreven en ook een hogere belasting op de 12volt lijn kan hebben, namelijk 30A. De 350watt Systempower van Be Quiet kan max 28A op de 12volt zijn. Verder is het nog al bepalend wat voor kaliber videokaart je eventueel later bij wilt plaatsen. De Seasonic bied je in ieder geval meer speelruimte. Beiden zijn ze niet bedoelt om de high end kaarten over twee jaar te voorzien van prik.

En het idee om 10 jaar met een PC te doen zou ik persoonlijk snel laten varen. Het lijkt me een onrealistische verwachting dat een PC van nu over 10 jaar nog volledig voorziet in de gebruikswensen die je dan hebt O-)

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

die data op je harddisk komt er natuurlijk niet vanzelf ;)

Vind het persoonlijk wel lekker dat ik een film binnen 30 seconden uitpak ipv minutenlang te moeten wachten. Kortom, het hangt ook af van wat je ermee doet.

(zes harddisk in raid 5 hier op een niet te dure raidcontroller zo rond de 300Mb per sec).

[ Voor 68% gewijzigd door Madrox op 07-01-2013 23:35 ]

• NiwreK
Nee, maar als die data er nog niets is kan ie ook niet uit het cache komen toch of wel? Of wat bedoel je precies? Heeft SRT meerwaarde als ik mijn SSD als primaire schijf gebruik en ik daar alle programma's op heb staan? Ik zou er namelijk weer een 10 euro duurder moederbord (Asrock H77 Pro4-M) voor nodig hebben.

@JcHm: die andere kasten worden me inderdaad toch echt iets te duur.

Ik snap je redenering wat de processorkeuze betreft. Aangezien ik - hoe meer ik er over nadenk - er ondertussen toch wel vrij zeker van ben dat ik geen sterke GPU nodig heb (zolang ik maar hoge kwaliteit video's kan kijken) denk ik dat ik toch liever voor dat kleine beetje extra prestatie van de i3 kies.

Ik denk dat ik wat de voeding betreft toch voor de be quiet kies. Tenzij er hele sterke argumenten tegen zijn. Als ik het goed begrijp ga ik er sowieso met beide voedingen geen high-end videokaart in krijgen in de toekomst. Ik moet gewoon een beetje op de centen gaan letten. Anders ga ik zo stapje voor stapje naar een supersysteem van 1000+ euro ;)

Wat betreft de 10 jaar grens: ik doe met mijn huidige pc ondertussen meer dan 9 jaar en heb daar altijd op kunnen doen wat ik er op wilde doen. Behalve de laatste 1 a 2 jaar met de komst van hogere kwaliteit online video's is het een probleem geworden. Uiteraard ging de rest ook niet meer allemaal even soepel, maar het was te doen. Toen ik die pc heb aangeschaft heb ik maar zo'n 350 euro besteed en me totaal niet in de hardware verdiept, dus daarom hoop ik stiekem dat ik dit keer de 10 jaar best moet kunnen halen. Mijn gebruikerswensen zullen zeer waarschijnlijk niet veel veranderen. Alleen de voorwaarden om aan die gebruikerswensen te kunnen doen beetje bij beetje wel natuurlijk..

@Jouel: dank voor het delen van je ervaring met de HD4000. Volgens mij moet ik daar de komende 5 jaar zeker meer vooruit kunnen. En als rond die tijd de videokaart een bottleneck wordt koop ik rond die tijd een aparte videokaart (+eventueel nieuwe voeding mocht dat nodig zijn).

Nu alleen nog even mijn systeem zo stil mogelijk maken. De casefans van de Corsair 200R produceren blijkbaar rond de 40 dB bij maximaal gebruik. Maar volgens mij ontkom je daar niet echt aan met behuizingen van deze prijs? Of is het een idee om deze casefans eventueel ook te vervangen? In mijn huidige kast zitten geen eens casefans :P

[ Voor 76% gewijzigd door NiwreK op 07-01-2013 23:51 ]

• NiwreK
Ik heb na uitgebreid zoeken ook een processorkoeler gevonden met de optimale prijs/geluidsproductie verhouding. De Cooler Master Hyper 412S om precies te zijn.

Nog even kijken wat ik met de case fans van Corsair 200R ga doen. Als ik het goed begrijp zou ik ze op 7W kunnen laten draaien, en dat scheelt voor deze fans/behuizing nauwelijks iets in koeling, maar wel veel in geluidsproductie (36,9 vs 44 dB). Maar misschien kan ik als alternatief gewoon twee nieuwe fans kopen die nog een stuk minder geluid maken. Om eerlijk te zijn vind ik het moeilijk om in te schatten hoeveel 44 dB eigenlijk precies is. Sowieso produceert mijn huidige pc vast en zeker meer geluid :)

Wellicht de Asrock H77 Pro4-M i.p.v. de ASRock B75 Pro3-M als Madrox (of iemand anders) me weet te overtuigen dat de SRT ook in mijn geval echt meerwaarde op kan leveren (kost wel weer €11,50 extra namelijk).

Bijna perfectionistische geest is bijna tevreden. We komen er wel :)

[ Voor 197% gewijzigd door NiwreK op 08-01-2013 02:45 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zou zeggen lees je nog eens in over cache SSD en wat het opbrengt; als je de ruimte kan missen op je SSD is het zeker het overwegen waard.

Bijv: "Whereas in maximized mode the SSD cache behaves more like a write back cache, where writes hit the SSD and are eventually written back to the hard drive but not immediately."

http://www.anandtech.com/...logy-ssd-caching-review/2

Aha, het schrijven kan dus snel naar de "cache" en wanneer het uitkomt, word het pas weggeschreven naar de harddisk ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Madrox op 08-01-2013 05:13 ]

• NiwreK
Alle onderdelen zijn besteld. Dit is het definitieve systeem geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock H77 Pro4-M€ 69,40€ 69,40
1Western Digital Green WD10EZRX, 1TB€ 62,46€ 62,46
1Corsair Carbide 200R€ 51,90€ 51,90
1Cooler Master Hyper 412S€ 31,70€ 31,70
1Corsair Vengeance MM200 Compact Edition€ 11,93€ 11,93
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 37,99€ 37,99
1Sony Optiarc AD-5280S Zwart€ 16,95€ 16,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 557,28

Dus toch een iets duurdere versie moederbord genomen zodat ik gebruik kan maken van SRT. Maar ook omdat de kwaliteit van de condensatoren (Japans) beter schijnt te zijn. Dat laatste lijkt me wel handig als ik de 10 jaar wil gaan halen met dit systeem ;)

Uiteindelijk toch ook voor de Seasonic G360 gegaan. Heb alleen het vermoeden dat die een beetje slecht leverbaar zijn op het moment. Toen ik de bestelkosten ging berekenen werd ik gister naar Zerocom gestuurd. En alhoewel hij nog steeds in de pricewatch staat als beschikbaar bij deze winkel, staat op de website ondertussen dat ie niet meer leverbaar is. Heb hem toen maar bij Highflow besteld voor 77 euro inclusief verzendkosten omdat op hun website werd beweerd dat ie binnen 24 uur geleverd kon worden. Maar krijg nu net een mailtje dat ie niet op vooraad is en besteld moet worden. Dus ik hoop dat ie nog leverbaar is binnen redelijk korte termijn. Anders toch maar de Be Quiet! System Power 7 350W?

Ik vind de mogelijkheid om wenslijsten samen te stellen en bestelkosten te berekenen trouwens echt heel handig, echter kwam ik er gister wel achter dat van meerdere producten de prijzen niet overeenstemden tussen de leveranciers en de pricewatch. En ook de levertijd wijkt bij meerdere producten af. Dus heb uiteindelijk toch zelf een beetje moeten puzzelen om de goedkoopst mogelijk oplossing te vinden.

Goed, ik zal zien wanneer alles binnen is. Eens kijken of ik zonder moeite dit systeem in elkaar weet te krijgen. Als alles draait zal ik misschien nog alternatieven voor de case fans van de 200R bestellen om het systeem zo stil mogelijk te maken. Of even kijken of het voltage van die fans makkelijk naar beneden is te krijgen. Heel veel koeling heeft dit systeem volgens mij niet nodig?

Tot slot nog een keuze maken tussen Windows 7 en Windows 8. Als ik de verhalen zo hoor kan ik beter voor 7 gaan. Ik ga denk ik ook voor het eerst in mijn leven een keer op de legale toer wat Windows betreft. Wel weer bijna 100 euro extra helaas. Kan ik niet gewoon bij een winkel een cd-key kopen voor een paar tientjes en de dvd van iemand anders gebruiken eigenlijk?

Goed. Hartelijk dank voor al jullie advies!

• NiwreK
Ondertussen zijn alle onderdelen binnen. Helaas heb ik pas volgende week tijd om de boel in elkaar te gaan zetten.

Ik lees net echter ergens dat PCU koelers soms een probleem kunnen worden met geheugen qua ruimte. Ik heb uiteindelijk geen low profile genomen omdat ik niet wist dat dit een rol zou kunnen spelen bij het passen van mijn Cooler Master Hyper 412S.

Iemand enig idee of dit een probleem gaat leveren? Dus dit mobo+pcu koeler+geheugen? Aangezien ik het pas volgende week kan gaan uittesten moet ik anders wellicht even mijn geheugen zien om te ruilen....

Dank!

• mitsumark
  • Nu online
Dat kingston geheugen heeft misschien geen low profile in de naam, het is wel gewoon laag.
Het zal geen problemen opleveren met je koeler.

• NiwreK
Ah gelukkig. Dank voor de snelle reactie!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:32
Ook nog een kleine toevoeging op de vragen die je stelt nav geluidsproductie. Ten eerste moet je de dB waarden die fabrikanten opgeven met een kilo zout nemen. Iedereen meet dit op een andere manier waardoor de waarden nergens op slaan. Alleen de waarden uit een review van een club die expertise heeft in het meten van geluidsproductie kun je goed gebruiken.

Daarnaast worden behuizingen van de wat betere merken vaak voorzien van redelijk stille fans (en corsair is een prima merk). Sluit je vervolgens deze fans aan op 7v, dan hoor je ze naar alle waarschijnlijkheid helemaal niet meer. Zelfde met een CPU koeler, de wat betere koelers zijn fluisterstil met relatief low-end hardware, zorg alleen wel dat je de fan snelheid instelt in je bios/uefi zodat het toerental gereduceerd wordt. Overigens heb je nog best een goede luchtkoeler aangeschaft (een 20 euro koeler was voor jouw gebruik ook al goed geweest) dus dit zal ook geen geluid opleveren.

Dan hou je alleen qua geluidsproductie die HDD en de voeding over, bequiet voedingen zijn over het algemeen erg stil (gebruik ze vaak in HTPC's), maar een efficiënte voeding zoals die seasonic zal qua geluidsproductie ook prima zijn. Qua HDD's is het vooral belangrijk dat je de HDD zo bevestigt dat ze geen trillingen doorgeven aan de behuizing. Kun je bijvoorbeeld doe-het-zelven met een beetje rubber. Daarnaast zal een 5400 rpm schijf van een goed merk gewoon voldoen (en een WD is een goed merk). Met de door jou bestelde setup heb je dus (qua geluidsproductie) een goede keuze gemaakt.

• NiwreK
Dank voor je input jaapsander.

Dat ik niet op de dB die fabrikanten opgeven moet afgaan had ik me inderdaad ook al gerealiseerd. Heb de keuze voor de Cooler Master ook gebaseerd op reviews van onafhankelijke websites. Het had voor mijn doeleinde inderdaad misschien wat goedkoper gekunt, maar deze produceerde het minst geluid van allemaal in deze prijsklasse, en aangezien ik geen flauw idee heb wat in werkelijkheid het verschil in geluid is tussen bijvoorbeeld 25 of 40 dB vond ik het de 10 euro extra wel waard. Het ziet er wel als een ingewikkelde klus uit om dat ding in elkaar te zetten trouwens. Heb hier nog geen tijd voor gehad, maar ik hoop dat dit zonder probleem luikt.

De Seasonic voeding schijnt ook niet tot nauwelijks hoorbaar te zijn. Ik geloof dat bequiet vooral op maximaal vermogen iets stiller is, maar voor de doeleinden waarvoor ik mijn pc gebruik zal ie ik denk sowieso niet zo vaak op maximaal vermogen draaien.

Dus dan hoop ik inderdaad dat die Corsair casekoelingen een beetje stil zijn. Uit een test bleek geloof ik iets van 37 op 7v en 45 op 12v. En die 45 vonden ze in die review nogal hoog. Helemaal gezien het feit dat hij op 12v niet tot nauwelijks beter koelde dan op 7v. Maar zoals gezegd heb ik dus geen idee wat 45 dB in werkelijkheid betekent.

Heb ik trouwens überhaupt casekoelers nodig voor dit systeem? En zo ja voor welke onderdelen dan precies? In mijn huidige (9 jaar oude pc) ziten helemaal geen extra koelers, dus blijkbaar heeft een HDD het in ieder geval sowieso niet nodig. En de PCU wordt sowieso al door een aparte koeler gekoeld. Ik zal proberen ze in ieder geval op 7v te laten draaien. Dat kan niet even makkelijk via het BIOS alleen ben ik bang? Of wellicht dus zelfs helemaal niet aansluiten?

Bedank voor de tip wat de HDD Betreft. Wat rubber of iets anders gebruiken lijkt me inderdaad een goed idee!

• jaapsander
Je PC zal niet snel te warm worden wanneer je geen enkele casefan hebt (bij volle belasting), echter kan je systeem zelfs stiller worden met enkele casefans. Dit is omdat (bij ongeveer evel stille fans) 1 fan op volle toeren luidruchtiger is dan 2 fans op halve toeren. Met dit principe in het achterhoofd zorgen 2 casefans op lage snelheid ervoor dat er een luchtstroom in je behuizing komt. Hierdoor wordt warme lucht afgevoerd en koude lucht in de kast geblazen. Door deze luchtstroom zal de temperatuur in de kast afnemen (tov geen enkele luchtstroom). Dit heeft weer tot gevolg dat de CPUkoeler en de voeding makkelijker warmte af kunnen geven (temperatuurverschil is immers groter) en dat daardoor de ventilator minder hard hoeft te draaien. Resultaat is een stiller systeem ondanks dat je 2 extra fans toevoegt.

Hoe je deze fans aansluit ligt natuurlijk aan de fan zelf. Zit er alleen een molex op of heeft deze ook een 3 of 4 pins aansluiting voor op het moederbord. Voor een molex aansluiting staat het op deze site goed uitgelegd http://www.silentpcreview.com/article63-page1.html (zeer bedreven website op het gebied van stille computers btw). Het komt erop neer dat je wat draadjes in de aansluiting omdraait.

Zit er een 3 of 4 pins stekker op dan is het helemaal makkelijk, dan sluit je de fans aan op de header van het moederbord en stel je in je bios/uefi het toerental in die de fans moeten draaien wanneer de CPU onder een bepaalde temperatuur is (zie je manual). Dit moet je ook doen voor je CPU fan.

Wanneer je bovenstaande handelingen hebt verricht heb je gewoon een zeer stil systeem. Bij reviews over geluidsproductie (veel websites meten dit helemaal niet goed) moet je eerst een referentie stellen. Wat is nog hoorbaar en wat is helemaal niet hoorbaar? Als ik de gegevens zo zie zijn die corsair casefans op 7v onhoorbaar. Geen probleem dus.

edit: Als ik de manual van het moederbord zo bekijk dan kun je de rotatiesnelheid van fans regelen wanneer je ze aansluit op de CPU2 of chassis1 aansluiting (natuurlijk ook CPU1 waar je CPU koeler op komt).

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 23-01-2013 15:19 ]

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
De harde schijf die je gekocht heb, start zeer traag op zie mijn topic: Intel i3-3225 start zeer traag op, na 10 uur uit is geweest, dat komt omdat de schijf eerst warm moet worden en 5400 toeren schijf is, heb een 160gb schijf bijgeplaats, nu start de computer wel binnen 2 minuten op.
Als de grafischekaart van Intel gebruikt(HD400) mag je max.1.5v gebruiken, als je alleen losse grafische kaart gebruikt mag je wel 1.65v gebruiken.

Bij mij alleen met de standaardkoeler(Airflow kast) wordt CPU 33°C.
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/1zlzkgx.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door brommer1 op 23-01-2013 18:44 ]

• NiwreK
@jaapsander: bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb mijn behuizing helaas terug moeten sturen omdat er een kleine beschadiging (of ik denk eigenlijk productiefout) op zat, dus ik kan waarschijnlijk pas volgende week mijn systeem in elkaar gaan zetten. Ik zal dan gaan kijken of wel of geen casefans een verschil maken en sowieso kijken of en hoe ik het rpm omlaag kan zetten.

@brommer1: ik heb dat topic even doorgelezen en het lijkt me sterk dat al dit type HDD"s hier last van hebben. Waarschijnlijk is er iets mis met die van jou? Sowieso heb ik een SSD voor het systeem, dus met opstarten zal het hoe dan ook geen problemen geven. Ik snap overigns niet wat je met die voltages betreffende de grafische kaart bedoelt?

• brommer1
  • Niet online
Met mijn systeem is niks mee, toen ik de 160gb schijf installeerde waren alle problemen opgelost.

Ik snap overigns niet wat je met die voltages betreffende de grafische kaart bedoelt?
De processor(http://ark.intel.com/prod...ocessor-3M-Cache-3_30-GHz) mag is ontworpen voor: Memory Types DDR3-1333/1600(1.5v).

De HD4000(ingebouwde videokaart) gebruikt is het 1.5v. als je een losse videokaart instopt en niet de ingebouwde videokaart gebruikt kan je 1.65v gebruiken.

Zie ook mijn ander topic: Intel i3-3225 + Kingston OC 1.65v 8gb, is dat mogelijk?

Intel i3-3225 + Kingston OC 1.65v 8gb, is dat mogelijk?

IK heb deze set gekocht:
Corsair CMV8GX3M2A1600C11 ValueSelect Arbeitspeicher 8GB (1600MHz, CL11, 2x 4GB) DDR3-...
Verkauft von: Amazon EU S.a.r.L. EUR 36,81

[ Voor 24% gewijzigd door brommer1 op 23-01-2013 21:55 ]

• NiwreK
Ik zei dan ook niet dat er iets mis was met je systeem, maar met die schijf. Er zijn vele mensen die deze HDD hebben en ik heb mensen nog niet eerder gehoord over opstarttijden van 10 minuten. Dus dan lijkt mij de logische conclusie dat er iets mis is met jouw schijf.

Sorry maar wat je met die voltages bedoelt snap ik nog steeds niet. Bedoel je dat mijn geheugen niet geschikt zou zijn voor dit systeem? Ik heb wel een ander moederbord dan jij hebt. Heb je dat gezien? Moet een processor compatible zijn met een bepaalde soort geheugen en zijn deze twee dat niet? Verklaar je nader :)

• brommer1
  • Niet online
Je geheugen is niet geschikt, je hebt 1.65v gekocht, de processor mag maar 1.50v geheugen hebben, je moet geheugen kopen van 1.50v, kijk maar wat ik gekocht en(op de foto), de processor i3-3225 kan je alleen met 1.65v geheugen als je een losse videokaart instopt en de videokaart van Intel(HD4000) uitschakeld!

Alle geheugen van 1.65v is O.C. geheugen.

Op de Intel site staat: Memory Types DDR3-1333/1600, als je 1.65v mag gebruiken, moet er achter staan O.C.(overclocking), en daat staat er niet.

Als je op de site van je moederbord kijk staat er alleen maar 1600 geheugen.

Mijn moederbord Asus P8B75-M LX PLUS staat: 2 x DIMM, Max. 16GB, DDR3 2200(O.C.)/2000(O.C.)/1800(O.C.)/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
Dual Channel Memory Architecture

[ Voor 37% gewijzigd door brommer1 op 24-01-2013 00:54 ]

• NiwreK
Hmm dat zou vervelend zijn. Kan iemand anders dat bevestigen? Op de intel website kan ik het niet terugvinden?

[ Voor 28% gewijzigd door NiwreK op 24-01-2013 00:58 ]

• mitsumark
  • Nu online
Je kunt kijken wat het geheugen doet op op 1,5V of 1,575V (bios instelling), dat mag namelijk nog wel van intel (5% afwijking).
Desnoods zet je de kloksnelheden iets lager, 1333MHz draaien ze sowieso wel op een iets lager voltage, en daar merk je kwa performance eigenlijk weinig/niks van (dan heb je hooguit een paar euro teveel betaald)
In de praktijk heb ik overigens nog nooit van iemand gehoord dat er iets mis ging op 1.65V met een sandy bridge of ivy bridge processor, persoonlijk zou ik het gewoon op 1600 draaien met een zo laag mogelijk voltage, ook al is dat bv 1,6V.

[ Voor 37% gewijzigd door mitsumark op 24-01-2013 01:12 ]

• NiwreK
Wat zou er mis kunnen gaan? Is het een kwestie van dat het gewoon niet zou werken? Of loop je een risico dat je moederbord of geheugen er door beschadigt raakt? Loopt je systeem minder stabiel?

En als ik de bios instellingen verander naar 1.5 of 1.575, en het werkt, maak ik dan niet optimaal gebruik van dat geheugen?

Want als dit soort dingen mogelijk spelen kan ik eventueel nog kijken of ik het nog kan ruilen. Al ben ik bang dat ik net te laat ben (heb het vandaag een week geleden binnen gekregen).

• brommer1
  • Niet online
Ik heb het risico niet genomen, heb nieuwe gekocht, kreeg elkekeer waarschuwing van Asus te hoge Voltage.
Dat heb ik nu niet meer.

Je kan het gokken, maar opdat je lang met de processor wilt doen, zou ik ook maar eens goed gaan Google.
Asus is er gevoelig voor.

Dat staat ook in mijn Topic.

• NiwreK
Ik heb echter een ASRock H77 Pro4-M he?

Maar mijn processor zou er door kapot kunnen gaan?

• brommer1
  • Niet online
Ik weet het niet, elk moederbord is anders.

Lees dit eens:
http://communities.intel.com/thread/33251

• NiwreK
Dat gaat toch helemaal niet over het voltage maar over de snelheid van het geheugen?

• brommer1
  • Niet online
Er staat in het forum: The Intel specification for the i3-3225 processor is a maximum memory speed of 1600:

De persoon probeert uit te leggen dat er maar 1600 geheugen in kan voor de Intel videokaart(HD4000) en wat er kan gebeuren als je het verkeerd doet, mijn engels is o zo slecht, maar de Google vertaler helpt mij.

Je kan ook in het Intel forum gaan zoeken, wat ze schrijven over de i3-3225:

http://communities.intel....le=en_US&q=I3-3225&login=

http://communities.intel.com/message/151633#151633 :

This processor supports only DDR3-1066/1333, so
installing higher memory will force the system to run out of specifications, causing unexpected behaviors.
I strongly recommend using fully supported RAM, make sure it is 1.5 volts.

[ Voor 25% gewijzigd door brommer1 op 24-01-2013 11:42 ]

• NiwreK
Jouw Engels is ook slecht? Van wie nog meer dan? Die van mij niet hoor, die is perfect ;)

De 3225 kan sowieso DDR3-1600 aan. Die quote die je als laatste plaatst betreft een i7-2600 microprocessor.

Ik heb gemaild met de vraag of ik mijn geheugen nog kan ruilen. Ik ben eigenlijk precies een dag te laat ben ik bang, maar we gaan het zien. Ik zou het in dat geval voor dit geheugen ruilen:

#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill Ares F3-1600C9D-8GAB€ 45,30€ 45,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 45,30

Zo te zien is dit ook gewoon low profile toch? Staat er ook in dit geval niet bij namelijk en zou anders in problemen kunnen komen met mijn CPU koeler.

• mitsumark
  • Nu online
Ook voor 1,5V heb je inderdaad nog keus zat: http://tweakers.net/categ...D9YJLi6pIzB1Ql1f6NJCOl9AI

Ik zou me er echt niet druk om maken hoor, op 1,65V werkt het in 99,9% van de gevallen prima en desnoods zet je het voltage iets lager in de bios (dat werkt ook in 99% van de gevallen).

• brommer1
  • Niet online
Jouw Engels is ook slecht? Van wie nog meer dan? Die van mij niet hoor, die is perfect

Ik wou naar bed en had het te vlug gedaan moest wezen: mijn engels is o zo slecht, blij dat de Google vertaler mij helpt.

[ Voor 4% gewijzigd door brommer1 op 24-01-2013 11:46 ]

• NiwreK
Sowieso bedankt voor het laten weten brommer1! :)

@mitsumark: dat is goed om te weten. Het gaat dus in 99% van de gevallen goed. Maar is er een kans dat het toch niet bevordelijk is voor mijn processor en dat die het daarom over een aantal jaar begeeft? Zoals gezegd hoop ik de 10 jaar te halen met deze pc, dus ook als het op de lange termijn een potentiële schadelijke invloed heeft zou ik het graag weten.

Thanks.

Edit: ik kijk net op de support list van dit moederbord:
http://www.asrock.com/mb/Intel/H77%20Pro4-M/?cat=Memory
Mijn geheugen (Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2) staat daar niet tussen. Zegt dat iets?
Er staan wel veel soorten die nagenoeg hetzelfde typenummer hebben. Maar geen exact.

[ Voor 25% gewijzigd door NiwreK op 24-01-2013 12:50 ]

• brommer1
  • Niet online
De 3225 kan sowieso DDR3-1600 aan. Die quote die je als laatste plaatst betreft een i7-2600 microprocessor.

This processor supports only DDR3-1066/1333, so
installing higher memory will force the system to run out of specifications, causing unexpected behaviors.
I strongly recommend using fully supported RAM, make sure it is 1.5 volts.

Bedoelde hiermee, dat je in het algemeen moet bekijken, bij alle Intels die 1600 1.50v heugen gebruiken en wat er kan gebeuren als het mis gaat als je 1600 1.65v geheugen gebruikt(1% of 2%).

• NiwreK
Maar wat er mis kan gaan daar heeft betrekking op de snelheid van het geheugen en niet het voltage. En de snelheid is het probleem niet.

• brommer1
  • Niet online
Je kan ook proberen in het Asrock forum vragen te stellen over het geheugen.

ASRock (Intel boards)
This is a brand new ASRock channel for discussion for Intel boards.

http://www.asrock.nl/support/forum.asp

http://forums.ocworkbench.com/forumdisplay.php?f=72

http://forums.tweaktown.com/asrock/

[ Voor 15% gewijzigd door brommer1 op 24-01-2013 12:58 ]

• jaapsander
Net als die supportlist van het geheugen in de manual van je MB geeft Intel een aantal specificaties waarop hardware gegarandeerd moet werken. Voor geheugen is dat afhankelijk van de CPU (geheugencontroller zit in de CPU) 1333MHz of 1600MHz op 1.5v (standaard spanning volgens jdec). Dit zegt helemaal niets over het feit dat andere snelheden of spanningen niet werken, alleen dat Intel garandeert dat dit WEL werkt.

Meerdere gebruikers ondervinden totaal geen problemen wanneer je 1600MHz geheugen op 1.65v laat werken. icm Ivy bridge CPU's. Dit zal ook geen enkele schade aan je CPU of MB toebrengen. Durf je het alsnog niet aan? Dan laad je in je bios de fase safe defaults en draai je je geheugen op 1333MHz en 1.5v. Niks aan het handje.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Voltage is belangrijker dan de snelheid. 1.5v ram wat sneller kan draaien, draait gewoon ook prima op lagere snelheden; beter zelfs, daar je onderklokt ram vaan strakkere timings kan geven.

• NiwreK
Dank voor de reacties. Ik lees toch veel tegenstrijdige berichten.
SB hasn't been out long enough for 1.65V on the RAM to start killing CPU's. It's not enough to wipe them out immediately, but that doesn't mean it's safe.
With the 3rd generation Intel® Core™ processors you want to use memory that is rated at 1.5v ±5% (1.425v to 1.575v). I have heard form a number of people who have used the 1.65v or high voltage and have damaged their processors on the other generation Intel Core processors.
I can see that too, but I was reading that 1.65V is the max, but it was couple of mo. back, it looks like it changed, as people are claiming that it shorts the CPU lifespan.
by Luis_Intel on Jul 30, 2012 8:32 AM

Yes is could affect your system, since this new technology of processors has the Memory Controller Hub (MCH) inside of them, so now the processor is the component that controls the memory. Specifically for your processor i7-3770K the MCH on it, was designed to support DDR3-1333/1600MHz memory at 1.5V. This information is on the following link; please check the paragraph that says memory specifications: http://ark.intel.com/prod...M-Cache-up-to-3_90-GHz%29

When we use memory out of specifications we can have two possible scenarios:

The memory is downclocked by the processor in order to be able to work with it; this means that the memory is working using a not correct voltage for it or simply it started to fail for the same reason.
The memory force the processor to reach the voltage of it, on this scenario the processor is overclocked by the memory, and this is the most dangerous scenario because eventually your processor could be damage.

Our recommendation is that you please try to change your memory, since based on the voltage that it uses to work, it is not compatible with the processor, and based on the previous scenarios I described this could be dangerous for your processor.
Intel has cleary stated running memory at over 1.5v +/- 5% (1.575v max) will damage the CPU and/or drastically reduce its lifetime.
I personally have talked to a couple people who have run memory and run into some problems and I have talked to some others who have not. The best advise that I can give you is to run at 1.5v
It can't damage it, but the worry is at lower voltages it will be unstable. That won't damage anything, but will be annoying.

If you run it at the higher voltage, you can damage the CPU (since the memory controller is integrated). That's the danger.
Maar aan de andere kant dus ook genoeg mensen die zeggen dat het geen problemen geeft
More to the point is that it is Intel being hyper-cautious and making it clear that will not warranty their chips when run out of spec. See here for more. Yet they promote the XMP profile memory, which means you are over-volting.
Dus wat moet ik met al deze tegenstrijdige informatie? Heb ik het risico dat mijn geheugen instabiel is wanneer ik het op 1.5V laat draaien? En is er een klein risico dat mijn processor het na een aantal jaar begeeft als ik het op 1.65V draai? Ik heb geen idee en al die tegenstrijdige informatie helpt hier dus ook niet veel bij :)

Ook staat dit geheugen dus niet bij de supportlist van mijn H77 Pro4-M, terwijl er wel heel veel soorten met bijna hetzelfde typenummer staan.

Ach ja... Misschien voor het gevoel dus toch maar gewoon ruilen....

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik zou gewoon even in je bios gaan en het geheugen op 1.5V en 1333 laten draaien.

Prestatieverschil is nihil en dit is de veiligste setting. Werkt dat niet dan kun je t setje altijd gaan ruilen. Maar ik durf te garanderen dat het niet nodig is :)

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• NiwreK
Dank voor het advies. Aangezien ik echter toch pas volgend week mijn systeem in elkaar kan gaan zetten probeer ik toch gewoon even het geheugen om te ruilen. Puur voor de zekerheid en gemoedsrust. Edit: heb net reactie gekregen en ik kan het nog omruilen.

Het wordt dan deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 42,90€ 42,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 42,90

Of deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill Ares F3-1600C9D-8GAB€ 45,30€ 45,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 45,30

Kan iemand mij vertellen of die G.Skill ook Low Profile is? Het staat er niet bij maar hij lijkt wel het zelfde formaat? Gezien ik nogal een flinke CPU cooler moet installeren zou het anders mogelijk niet gaan passen. Daarnaast staan beide soorten geheugen niet bij de support list van mijn ASRock H77 Pro4-M http://www.asrock.com/mb/Intel/H77%20Pro4-M/?cat=Memory
Maar dat lijkt me geen probleem toch?

Dank.

[ Voor 5% gewijzigd door NiwreK op 24-01-2013 14:50 ]

• brommer1
  • Niet online
Waarom koop je het geheugen niet wat ik had gekocht.

pricewatch: Corsair Value Select CMV8GX3M2A1600C11

• jaapsander
Zowel de Corsair vengeance als de G.Skill Ares gaat prima passen. Hebben beide geen omhoog stekende heatsinks dus geen probleem.

• NiwreK
Misschien een beetje een onzinnige reden, maar ik vind die blauwe geheugenreepjes wel mooi. En die 2 a 3 euro extra maakt me ook niet uit :)

Dank jaapsander.

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 22:44

Rordarok

De enige echte

Ik heb die Corsair ook en zijn inderdaad wel mooi. I.c.m. met mijn moederbord (Asrock H77 Pro4/MVP) werden die wel in eerste instantie op 1333mhz gezet, dus misschien dat je daar nog even naar kan kijken.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• brommer1
  • Niet online
Wat ik nu niet meer kan gebruiken(komt uit mijn vorige AMD systeem FX 4100):

http://www.alternate.nl/h..._GB_DDR3-1600_Kit/807418/ 1.65v

Voor reserve:

http://www.alternate.nl/h..._GB_DDR3-1600_Kit/862480/ 1.50v

[ Voor 18% gewijzigd door brommer1 op 24-01-2013 17:56 ]

• NiwreK
@Ortzamoa: ze werden in eerste instantie op 1333 mhz gezet zeg je. Maar je kon het gewoon naar 1600 zetten zonder problemen?

Kan iemand me nog vertellen of het iets uit kan maken als geheugen niet bij de support list van mijn moederbord staat? Waarschijnlijk geen probleem? Want zowel de G.Skills als de Corsair staan niet in die lijst.

http://www.asrock.com/mb/Intel/H77%20Pro4-M/?cat=Memory

• mitsumark
  • Nu online
99,5% van het geheugen werkt zonder problemen, degenen van de QVL lijst zijn getest door de moederbord fabrikant en dan weet je het 99,9% zeker (fictieve getallen, maar het zal in die richting zijn).

• brommer1
  • Niet online
Mijn nieuwste geheugen stond ook niet in de lijst en werkt perfect.

Eerste prijsvermelding: zaterdag 13 oktober 2012

pricewatch: Corsair Value Select CMV8GX3M2A1600C11

• cantate
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:01
Ik heb onlangs onderstaand setje aangeschaft voor mijn zus, precies dezelfde reden (youtube) en voornamelijk flashgames. so far so good: systeem werkt perfect, snel, etc. Verbruik rond idle is 20W, onder stress ergens rond de 35W (zegmaar 50-60% cpu load oid)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 117,40€ 117,40
1Gigabyte GA-B75M-D3H€ 67,30€ 67,30
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 17,99€ 17,99
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,20€ 16,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,14

reden voeding: 80+ bronze en 3 jaar garantie
reden moederbord: persoonlijke voorkeur
reden cpu: 3225 geeft niets iets meer gpu power dan de andere modellen, om het gat tussen de AMD's toch niet te groot te maken :)
Pagina: 1