Intel i3-3225 + Kingston OC 1.65v 8gb, is dat mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Had Kingston Hyper X Gensis OC 1.65v 8gb geinstalllerd maar het liep niet lekker stabiel, het geheugen kan alleen op XMP instellen of automaat en daarna moet ik het geheugen op 1600 instellen, verder kan je niks instellen, alles gaat automatisch, en krijg vaak waarschuwingen van Asus Suite dat de spanning te hoog is, nu heb ik Kingston Grey 1.5v 4gb geinstallleerd en nu loopt het wel stabiel.

De vraag is kan Intel i3-3225 op 1.65v, heb verschillende forum groepen door gelezen, daar wordt ik ook niet veel wijzer van, was een keer aan het surfenen had wat tabbladen opstaan onder Firefox, plotseling starten de computer opnieuw op, in de Bios stond CPU Power Supplement en de harde schijf ging een hdsk uitvoeren, het was geen BSOD.

Maakt de snelheid wat uit 4gb(5.9) of 8gb(7.5) onder 4gb volgens Aida64 gemiddeld 50%, ingesteld op 384MB(grafisch geheugen). nog vrij 3641mb.

Aanvulling: Intel B75 chipset en Asus P8B75M LX Plus, december 2012 eerste relaese.

[ Voor 4% gewijzigd door brommer1 op 16-01-2013 23:21 ]

Verwijderd

Moederbord?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1.65V moet kunnen, hoger zou ik niet gaan, dat blijken niet alle bordjes even lekker hiermee werken.

Dat het niet stabiel loopt zou ik eerder aan je moederbord wijten. Asusborden staan er niet om bekend heel soepel te werken met alle geheugen.

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 16-01-2013 23:05 ]

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:33

Ultrapc

Anyone steak?

Kan je niks over je geheugen instellen in je bios? (In je andere Topic heb je TE veel in de bios zitten prutsen :) )
En zoals TERW_DAN al zegt, Asus borden zijn ietwat kieskeurig met geheugen (zeker met die 'hoge' voltages)
Succes!

Allround.

• brommer1
  • Niet online
Nee, ik kan daar niet veel doen, kan wel wat instellen, maar dat is te trickie, weet niet hoe dat gaat, het gaat met getallen, daar blijf ik ver van weg, ik heb alleen het grafische geheugen op automaat gezet, kijk of dat beter gaat, wat ik veranderd heb in de Bios heb ik opgeschreven en als het niet werkte zette ik het gelijk terug, nu staat alles weer goed.

• brommer1
  • Niet online
Op de website van Asus staat welk geheugen mag gebruiken, ik heb 1600 O.C. 1.65 van Kingston, moet ik ander geheugen kopen of loop het niet zo vaart??

2 x DIMM, Max. 16GB, DDR3 2200(O.C.)/2000(O.C.)/1800(O.C.)/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory Dual Channel Memory Architecture

http://www.asus.com/Mothe...M_LX_PLUS/#specifications

Verwijderd

ik heb een vraag mischien zit ik niet bij de goede maar heb een msi bordtje gekocht een Z77MA-G43 LEUK BORD MAAR KRIJG HET NIET AAN DE GANG SLUIT ALLES AAN PIEPT NIET GAAT AAN NAAR EEN PAAR SECONDE WEER UIT START WEER OP WEER UIT OM GEK VAN TE WORDEN WAT DOE IK NIET GOED HOOP DAT IEMAND MIJ KAN HELPEN HEB ALLES NIEUW OOK PROSESSOR MAAR BEN BANG DAT HET DAAR IN ZIT HEB EEN SOCKET 1155 CORE I3 WIE KAN MIJ HELPEN GR BETS :(

Modbreak:Doe eens even normaal :o

- niet andermans topic kapen
- NIET SCHREEUWEN!!!!
- graag zelf doen wat je kunt voor je hier een vraag stelt, en als je er niet uitkomt duidelijk aangeven wat je zelf geprobeerd hebt en wat er gebeurde.

Zie ook voor meer tips voor over hoe het hier werkt:
Het algemeen beleid

[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 18-01-2013 00:33 ]

• brommer1
  • Niet online
Heb ook zoiets gehad, met installeren paar pinnetjes verbogen, mijn vriend is 1 uur bezig geweest om alles weer goed tekrijgen(heb bibber vingertjes).

wil zo graag weer terug naar AMD, Intel bevalt me niet, nu heb ik weer verkeerd geheugen 1.65v O.C., dat mag niet en de waarde staan verkeerd 9-9-9-24, moet wezen 9-9-9-27, balen, kan niks instellen.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Au man, m'n ogen, nu kan ik niet meer kijken naar je probleem.

Brommer1, ik zou het niet speciaal ervoor kopen. XMP werkt al niet bij een aantal Asus 6x en 7x borden met uit zondering van de Z77's waar het altijd gaat, maar Asus is wat eikelig met allerhande geheugen dat niet op de QVL lijst staat, handmatig tunen van geheugen gaat echt alleen bij hun high end borden.

Ik heb het LX bordje nooit gebruikt, maar B75's kunnen vrijwel nooit echt goed geheugen overclocken, ik dacht dat 1600 uberhaubt van Intel uit de limiet was. Op Z77 helpt 1833 trouwens ook niet echt veel...

Je vraag over de snelheid volg ik trouwens niet... Maar 2x2GB of 4x2GB van hetzelfde geheugen maakt in bandbreedte niet uit, je hebt dan alleen gewoon meer geheugen... (waarschijnlijk BETS's schuld dat ik het niet meer snap)

Ik zou er gewoon "recent" "Ivy-Bridge" compatible geheugen in stoppen, net als dat fabrikanten toen met speciaal "sandy" geheugen kwamen is dat er namelijk. Die reepjes doen vaak iets van 1600mhz cl9 op 1.5V. Gewoon lekker stockvoltage dus en toch 1600mhz. Verwacht niet dat je geheugen het helemaal niet gaat doen, maar ik heb het wel eens gehad met non-QLV 1600 geheugen in een Asus H67 bordje dat het gewoon echt geen 1600 wilde doen, toen maar 1333 cl8 van gemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door djunicron op 17-01-2013 20:25 ]

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Haha, je eerste bericht op tweakers en dan plaats je een caps lock rage bericht in iemand anders zijn topic. Denk je werkelijk dat iemand je gaat helpen met zo'n schreeuwerig en opdringend bericht? Dacht het niet dus.

[ Voor 37% gewijzigd door Daanieyel op 17-01-2013 20:28 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

Verwijderd

sorry zo niet bedoeld

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Maak een nieuw topic aan, geef het topic een duidelijke naam, leg je probleem goed uit(benoem al je hardware) en gebruik geen caps lock ;)

Ryzen 3600 - GTX1060

• brommer1
  • Niet online
Het geheugen 1.65v kwam uit mijn vorige computer(AMD FX-6100), deze wou ik weer opnieuw gebruiken,
Met snelheid bedoelde merk je of je 4gb of 8gb gebruik, want ik heb nog Kingston 4gb 1.5v liggen.

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

brommer1 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 21:47:
Het geheugen 1.65v kwam uit mijn vorige computer(AMD FX-6100), deze wou ik weer opnieuw gebruiken,
Met snelheid bedoelde merk je of je 4gb of 8gb gebruik, want ik heb nog Kingston 4gb 1.5v liggen.
Grote kans dat als je het combineer je 1333 cl 9 (of slechter) op 1.5V krijg. XMP werkt bij een mix niet meer (veelal, of de traagste wordt gehanteerd).

Je zou het andere geheugen kunnen overvolten op 1.65V en dan op hoger kunnen forceren, maar dat gaat dus op B75 bordjes niet, in ieder geval niet die ik in handen had.

Afhankelijk van geheugen gebruik is 4GB hoge bandbreedte vaak te prefereren over 8GB lage bandbreedte.

Tot je natuurlijk in applicaties meer dan 4GB nodig hebt, als je onder Win 7 in PS een aantal 24mpix foto's gaat stitchen dan is 4GB gewoon te krap. Maar als je in Excel iets geavanceerds doet, dan zal je de 2GB vrijwel nooit overschreiden. 4GB is voor games vaak ook geen belemmering, hoewel er wel veel titels zijn die graag de volledige 32bit ruimte (~3GB) gebruiken, waarmee je dus een klein beetje in de knoei komt.

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 08:22
Ik snap niet helemaal wat er bedoelt wordt met de i3 op 1,65V zetten????

Het gaat er toch om dat je RAM op 1,65V moet lopen om stabiel te zijn.
Als je dat doet kan de geheugen controller in de CPU moeilijk gaan doen.
Het voltage aanpassen dat daarvoor zou zijn heb ik ook nog niet gezien op een B75.

Je CPU op 1,65V zetten lijkt mij een eenmalige actie en een kapotte CPU tenzij de safety net op tijd kan ingrijpen.

Je zou je Kingston RAM ook op 1333 kunnen laten lopen met een lagere CL waarde.
Dat is al snel gelijkwaardig aan 1600 op hogere CL en waarschijnlijk kan dat op std 1,5V.

[ Voor 17% gewijzigd door Double-X-L op 17-01-2013 22:22 ]

Verwijderd

sorry dat ik zo binnen kwam maar was niet de bedoeling hoop dat ik mijn vraag nog mag stellen gr bets

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:37
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 22:48:
sorry dat ik zo binnen kwam maar was niet de bedoeling hoop dat ik mijn vraag nog mag stellen gr bets
http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/7
Lees vooral eerst het 'let op:'

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 17-01-2013 23:08 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:05
Zit die timing niet gewoon ergens verstopt in het bios, dat je die eerst op manual kan zetten?

en dan gewoon lekker 1.5V draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door haarbal op 17-01-2013 23:10 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• brommer1
  • Niet online
Nee dat kan niet, het is een B75 Chipset, In de Bios bij de instelling XMP staat 1.65v-1.20v.
Bij geheugen instellingen staat alles goed(9-9-9-27) en heb het grafische geheugen ingesteld op automatisch.

Heb 2 uur getest 4gb 1.50v, maar met opstarten en verwerking is toch 8 gb 1.65v sneller, als ik opstart en op het buroblad komt worden de iconen eerst wit dan de normalen keur en met 8 gb 1.65v gaat dat veel sneller, ga gewoon proberen.

Windows-Index:

4gb 1.50v: 7.2, 5.9, 6.5, 6.5, 5.9
8gb 1.65v: 7.2, 7.6, 6.5, 6.5, 5.9

Windows 7 64x , 2 hardenschijven

Bedankt voor alle adviezen en raad _/-\o_

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Windows Index zegt werkelijk niets om objectief te vergelijken, maar zo te zien heb je je antwoord al.

Als het werkt en sneller is / over komt, go for it. Timing staat goed, daar kom je mooi mee weg dus.

Goed te weten dat de B75 LX plus wel enigsinds flexibel is. Zoals je inderdaad al aangaf, zelf de timing corrigeren / verbeteren is geen optie. Ik snap eigenlijk niet waarom dat eraf moest van Intel, maar goed.

• brommer1
  • Niet online
Je kan wel wat instellen, maar ik weet niet hoe het werkt.

High Presim Timer
Dram Timing Control, kan ik fast boot uitschakelen, is dat beter met 1.65v?
Intel amt
Cpu Bus Speed Dram Speed: Auto, 100:133, 100:100
iGpu Max Frequency: Auto, 1100-3000

[ Voor 13% gewijzigd door brommer1 op 18-01-2013 14:22 ]

• brommer1
  • Niet online
Hoeveel langzamer is het Kingston KVR16N11/8 ValueRAM Arbeitsspeicher 8GB 1600MHz, CL11, 1,5V geheugen tegen over wat ik nu in de computer zit(Kingston 1600 OC. 1.65v 9-9-9-27?

• NiwreK
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-08-2023
Ik wil niet dit topic kapen, maar begrijp ik nu goed dat een i3 3225 met geheugen met een spanning van 1.65v niet kan? Of dat het niet optimaal is? brommer1 attendeerde mij op dit topic omdat ik in een desktop advies topic deze combinatie heb gemaakt. Ik heb de i3 3225 met Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX geheugen klaar liggen om voor een nieuw systeem te gebruiken. Als moederbord heb ik een ASRock H77 Pro-4. Beter koop ik dus ander geheugen als ik het goed begrijp? In dat geval hoop ik dat ik het nog kan ruilen....

• haarbal
goeie kans dat er ook gewoon een 1.5V profiel in de spd staat.

• NiwreK
Ik heb het systeem nog niet in elkaar gezet, dus kan dat pas later bekijken. Maar bedankt. Is er een risico als ik dit geheugen gebruik terwijl het eigenlijk niet ondersteunt of aangeraden wordt? Processor of moederbord schade bijvoorbeeld? Ik zou graag zo lang mogelijk met mijn nieuwe systeem doen namelijk :)

En als ik het op 1.5V laat draaien. Zorgt dit dan voor prestatieverlies of iets dergelijks? Misschien kan ik toch beter de boel omruilen om er zeker van te zijn dat alles optimaal draait?

Dank!

• haarbal
intern geheugen heeft nauwelijks invloed op prestaties. 1.65V wordt niet aangeraden omdat het op lange termijn je cpu zou kunnen beschadigen, maar het is niet alsof je hem gelijk sloopt als je op 1.65V draait.

• NiwreK
Hmm oké dank. Met profiel in 'spd' bedoel je in het BIOS? Maar als het tot de mogelijkheden behoort misschien toch voor de zekerheid omruilen dus? Ik heb dit systeem echt gekocht met de hoop het pas over 10 jaar weer te hoeven vervangen. Heb met mijn huidige systeem 9 jaar gedaan :)

• haarbal
Als je even cpu-z download en opstart kan je naar het tabje SPD gaan, kan je zien welk voltage bij welke geheugensnelheid en timings hoort. Dat kan je idd in het bios instellen.

• NiwreK
Oké thanks. En als ik dat instel is er niets anders vergeleken met geheugen wat standaard op 1.5V werkt?
Pagina: 1