[CES 2013] laptop & convertible nieuwsdiscussie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vorig jaar hadden we de NBBG topics waar ruimte was voor discussie. Maar alleen [NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook februari 2012 is nu nog actief. Daarom: een topic om over alle nieuwtjes van de CES te discussiëren. Op het gebied van
• laptops in alle soorten en maten
• ultrabooks
• convertibles

Om jezelf te vergapen aan de nieuwste schermtechnologieën suggereer ik [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen te gebruiken. Niet verplicht overigens.

De CES, Consumer Electronics Show, wordt dit jaar gehouden van 8 januaritot 11 januari. Maar vaak zijn er fabrikanten die een paar dagen te vroeg zijn. Om op de hoogte te blijven van het nieuws volg ik http://www.engadget.com/, http://www.anandtech.com/ en natuurlijk tweakers.net. Engadget heeft het volgende te melden over de laptops op de CES dit jaar:

http://www.engadget.com/2...ces-2013-preview-laptops/
The truth is, though, we know of at least three major companies that won't be announcing anything at CES (sorry, thanks to confidentiality agreements, we can't name names right now). That could be a result of Microsoft having a reduced presence at the show, but it also might be that mixed reviews of Windows 8 systems have led some companies to go back to the drawing board and retool whatever it was they had in the pipeline.
Zelf verwacht ik een aantal sliders en convertibles a-la XPS 12 / yoga / vaio duo te zien, op het gebied van schermen hoop ik dat er eigenlijk eens een keer 15.6" laptops komen met iets beters dan 1080p TN. Maar heel hoopvol ben ik eigenlijk niet. Of gaat dell de XPS 16 OLED nieuw leven in blazen? We gaan het de komende dagen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Er is eigenlijk al wat nieuws verschenen:

nieuws: Asus introduceert 15,6"-Zenbook met touchscreen en twee ssd's
De al bekende Asus U500 maar dan met touchscreen.

nieuws: Samsung komt met nieuwe Chronos en ultrabook met full-hd-touchscreen - update
Nieuwe 7 series van Samsung. Het valt me op dat die 13" versie aardig in de buurt komt van het series 9 topmodel. Ik verwacht dan eigenlijk ook dat Samsung op de CES een nieuwe series 9 gaan tonen, en ik ben dan ook erg benieuwd waar het verschil dan van moet komen. Deze series 7 heeft namelijk ook een pls scherm met zelfs een hogere resolutie dan de huidige series 9. Het gewicht is nog wel in het voordeel van de series 9, maar dat lijkt me te weinig om alleen hiermee onderscheidend te zijn. Zelf ben ik ook erg benieuwd naar de opvolger van de 15" 9 series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akineyle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-07 11:59
ik dacht dat CES 2013 van 8-11januari was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 19:44
Ik kijk ook echt uit naar wat er nog op vlak van ultrabooks gaat gebeuren. Vooral het feit dat Samsung aangeeft dat er tot 16GB RAM en een 256GB SSD in de Series 7 Ultra kan komen, doet me gelukzalig wegdromen. Dan is het natuurlijk nog maar de vraag of de fabrikanten daadwerkelijk het RAM erop gaan zetten, want ik geloof dat het nog altijd van het vastgesoldeerde type zou zijn. Maar met 8GB ben ik ook al blij :) Ik weet eigenlijk niet of RAM zoveel energie verstookt? Misschien dat in combinatie met de Y-Ivy Bridge CPU's het wel mogelijk is, we zullen zien!

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Anandtech heeft deze al gepost een paar dagen geleden:
http://www.anandtech.com/...s20-ultrabook-convertible

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/6540/MSI%20Slider%20S20_575px.jpg

Een soort van sony vaio duo, zonder wacom digitalizer, trackpoint en sheet batterij optie, maar wel 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Toch al een tijd geleden dat ik wat over Vizio had gehoord. Ze zijn een van weinigen die een thin and light 15" hebben. Misschien dat ze over een paar jaar een grotere speler zijn.
Ik kan verder ook uit ervaring spreken dat de Thinpad Edge serie niet de naam Thinkpad waard is. Ik snap niet waarom ze deze niet bijvoorbeeld gewoon onder de Ideapad serie doen. Ben je in een keer van het probleem af.
Dat werd eens tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.engadget.com/2013/01/07/intel-liveblog-ces-2013/

Ik weet niet of ik het goed lees. Maar het lijkt alsof ze vandaag 7-watt core pocessoren lanceren. De Yoga S11 bevat zo'n processor.

Was te verwachten, maar nog niet zo snel.
Edit: confirmed: http://www.engadget.com/2...n-core-processors-at-ces/

Ooh, and to be a Haswell Ultrabook, a product MUST have touch.
8)7
Intel makes Touch, Wireless Display mandatory components for Haswell Ultrabooks

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De reacties op engadget vond ik ook een behoorlijk schot in de roos:
Shame they can't make a really good trackpad a requirement. :(
Een touch screen spreekt vast veel mensen aan. Er zijn genoeg dingen die al 10 jaar op laptops zitten maar nog steeds niet universeel goed zijn uitgevoerd. Een goed scherm is ook een perfect voorbeeld.

Hoe lang hebben we hier op gewacht?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JhgY3hmIhoTzyo4uOXGGxzEs/full.png

Zie Verwijderd in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34" voor wat snelle sceenshots uit de AMD stream..

NEC lavie X
Een 15.6" ultrabook. Dunner dan de samsung 9 series, 1080p scherm, only in japan.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2013 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 00:27:
Een touch screen spreekt vast veel mensen aan. Er zijn genoeg dingen die al 10 jaar op laptops zitten maar nog steeds niet universeel goed zijn uitgevoerd. Een goed scherm is ook een perfect voorbeeld.
Klopt, men kijkt het meest naar het scherm en er wordt het meest op bezuinigd.

Nog zoiets: Zijn er eigenlijk laptops met fatsoenlijke opladers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50

[afbeelding]

Zie Verwijderd in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34" voor wat snelle sceenshots uit de AMD stream..
Eindelijk. Nu nog maar hopen dat ze ook daadwerkelijk leverbaar worden! Dat is vaak nog de grootste uitdaging... De batterij heeft ook genoeg capaciteit. Er zou een 48 Whrs in zitten. Een stuk meer dan in de Lenovo S405, die ook wel interessant lijkt, alleen op twee punten faalt: beschikbaarheid en batterij...

Wat ik alleen jammer vind is dat het budgetmodel (U38DT) weer wordt voorzien van een externe gpu (8550M). Houdt dan ook de prijs laag en geniet nog langer op een accu lading.

Het top model ziet er ook top uit! (U38N) Met onder andere:
  • A10-4655M
  • 1920x1080
  • SSD
  • 3 x usb 3.0 (geen 2.0 meer, als dat maar goed gaat met compatibiliteit!)
  • 1.55 kg incl. accu
Is er al iets bekend over prijs / beschikbaarheid?

[ Voor 30% gewijzigd door Stefanovic45 op 08-01-2013 09:05 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Lang. Hopen dat er meer gaan volgen en ik ben nu benieuwd wat de prijs wordt.

NEC lavie X
Een 15.6" ultrabook. Dunner dan de samsung 9 series, 1080p scherm, only in japan.
Leuk hoor weer die dikte "hype", maar ik lees niets over het gewicht en de lengte en breedte maat, die ik belangrijker vind dat enkel de dikte. Gezien dat deze een toetsenbord met numpad heeft lijkt het naar mijn idee dat deze nog wat groter is dan de Samsung, dat is ook logisch gezien het een 15,6" betreft in plaats van een 15,0" zoals bij de Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
nieuws: Samsung toont witte Series 9-ultrabook
Er gingen geruchten dat de fabrikant ook modellen met 1920x1080-resolutie wilde uitbrengen. De nieuwe Series 7 Ultra, die Samsung op de CES uitbracht, heeft namelijk een pls-touchscreen met resolutie van 1920x1080, maar het vlaggenschip op notebookgebied lijkt het dus voorlopig met een kleur-update te moeten doen.
8)7 Ik hoop voor Samsung nog wel met een 1920 x 1080 resolutie komt, wat dat is nu toch wel minimaal gezien ze zelf de series 7 dat ook hebben gegeven... maar daar lijkt het niet echt op. Ik keek uit naar de extra's die de nieuwe Samsung 9 series zou brengen, maar blijkbaar is er niets extra's behalve een ander kleurtje. Voor de rest alleen hetzelfde dus een achteruitgang.

Edit:
Prijs van de series 7 13" is € 1300... :o

pricewatch: Samsung Series 9 NP900X3C-A05NL ~€ 1350
pricewatch: Samsung Series 5 Ultra NP530U3C-A05NL ~€ 700

Met deze prijzen ha dik verwacht dat de series 7 goedkoper zou zijn, zeg zo ronde de € 1000.

[ Voor 25% gewijzigd door Regeneration op 09-01-2013 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
De Series 9 13,3" modellen gaan allemaal een full HD scherm krijgen, modelcode gaat van 900X3C naar 900X3E. Deze zullen in februari verkrijgbaar zijn.

Enkele redenen waarom de Series 7 Ultra niet helemaal in de lijn van die prijzen die jij noemt ligt in de toevoeging in dit model van het touchscreen en de externe AMD videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.engadget.com/2...13-1080p-screen-hands-on/
Dell has said the new higher-res XPS 13 will be available later this month, and the starting price for that model will be $1,299 (compared with $999 for the standard-res version).
Bleergh. En het dan nog niet standaard aanbieden ook. Als ik dit omreken naar de huidige prijs van de XPS 13 gaat het ding duurder worden dan de UX31A, en dan reken ik de kortingsbonnen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
arnoud_h schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 20:50:
De Series 9 13,3" modellen gaan allemaal een full HD scherm krijgen, modelcode gaat van 900X3C naar 900X3E. Deze zullen in februari verkrijgbaar zijn.

Enkele redenen waarom de Series 7 Ultra niet helemaal in de lijn van die prijzen die jij noemt ligt in de toevoeging in dit model van het touchscreen en de externe AMD videokaart.
Bedankt voor je info. Mag/kan je ook iets vertellen over de 15" 9 series?

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:50:
http://www.engadget.com/2...13-1080p-screen-hands-on/
Bleergh. En het dan nog niet standaard aanbieden ook. Als ik dit omreken naar de huidige prijs van de XPS 13 gaat het ding duurder worden dan de UX31A, en dan reken ik de kortingsbonnen mee.
Dat is wel fors, maar ik ben eerder benieuwd naar de paneel kwaliteit. De prijs zou nog wel wat zakken naar verloop van tijd. En misschien betreft het een model met betere specs met wellicht i7, 8GB RAM en 256 GB SSD ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Regeneration schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 14:14:
[...]
Bedankt voor je info. Mag/kan je ook iets vertellen over de 15" 9 series?
Ja hoor, daar mag ik best iets over vertellen: daar gaat niets mee gebeuren op korte termijn. Dit model is nog iets jonger dan de 13.3" Series 9 en dus nog niet aan een revisie toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
arnoud_h schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 13:53:
[...]

Ja hoor, daar mag ik best iets over vertellen: daar gaat niets mee gebeuren op korte termijn. Dit model is nog iets jonger dan de 13.3" Series 9 en dus nog niet aan een revisie toe.
Wederom bedankt. Jammer dat er voorlopig niets in de planning is voor dit model. Maar gezien de scherm ontwikkelingen van de andere Samsung notebooks, lijkt me dat het volgende 15" model met (minimaal) 1920 x 1080 pls scherm wordt uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:14
Dell heeft een update van de Inspiron lijn gemeld: het gaat om de 14,15 en 17 -R versies.

http://www.tomshardware.c...Laptops-Rs-CES,20300.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Inspiron 14R is 0.98 inches thin and 4.3 pounds, while its predecessor, the Inspiron 14R, is 1.0 inches thin and 4.4 pounds.
Knap dat ze dat voor elkaar hebben gekregen!

Ze zijn al te vinden op de dell website. Ik ga de specs even naast elkaar leggen. Zelfs de 17" bevat een ULV processor, wat ik een waardeloze ontwikkeling vind.

15R oud: gem. 32mm hoog, 2.74Kg, 48Wh, HD 7670m, quadcore optie.
15R new: gem. 25mm hoog. 2.32kg, 40Wh, HD 8730m, ULV, met 60Wh gem. 28mm hoog.

17R oud: gem. 34mm hoog. 3.28Kg, 48Wh, GT 630m, quadcore optie.
17R new: gem. 28mm hoog. 2.73Kg, 40Wh, HD 8730m, ULV, met 60Wh gem. 32mm hoog.

Standaard kleinere accu, veel lichter, iets hoger geklokte GPU. Overigens staat het gewicht van de new 15R/17R verkeerd in de specs onderin de pagina (2.22Kg). Andere bronnen melden weer ander gewicht..

Een kleine verbetering. Maar dan voornamelijk omdat de 15R en 17R sowieso al slechte keuzes waren met een i5 of hoger omdat de SE-varianten nauwelijks duurder waren met een veel beter scherm. Ik maak me alleen wel zorgen over de bouwkwaliteit. Goedkoop, licht en goed gebouwd gaan niet goed samen.

edit: het schijnt dat dell ook de gewone inspiron lijn heeft vernieuwd. inspiron 15 en inspiron 17. De afmetingen en de specificaties komen overeen. Het gewicht is net ietsje minder en de 'zilveren' rand om de body heen vervangen is weg. Vermoedelijk vervangen door een plastic behuizing uit een stuk in plaats van nog een poging te doen plastic te combineren met... een onbekend grijs materiaal.

En nog een plaatje van de accu:
Afbeeldingslocatie: http://i.dell.com/sites/imagecontent/products/PublishingImages/inspiron-17r-5721/images/laptop-inspiron-17r-5721-pdp-tooltip-2c.png

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2013 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:55:
[...]
Knap dat ze dat voor elkaar hebben gekregen!
:D
[...]
Een kleine verbetering. Maar dan voornamelijk omdat de 15R en 17R sowieso al slechte keuzes waren met een i5 of hoger omdat de SE-varianten nauwelijks duurder waren met een veel beter scherm. Ik maak me alleen wel zorgen over de bouwkwaliteit. Goedkoop, licht en goed gebouwd gaan niet goed samen.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe SE series. Eigenlijk ben ik benieuwder of Dell naast de XPS 13, grotere lichte compactere laptops komen. En nee, dat is in mijn ogen de XPS 14 en 15 niet, hoewel Dell zelf anders beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad. Het lijkt wel alsof alles met een ULV processor tegenwoordig als ultrabook wordt gemarket.

Verder hoop ik dat de de SE varianten laten zoals ze nu zijn. Er is weinig mis mee, en ze zijn spotgoedkoop voor iets met een 1080p scherm.

Als ze straks voor €800 weg gaan met een 1080p scherm zijn er een hoop mensen niet blij. Voor iets met een redelijk scherm betaal je bij de concurrentie gewoon veel meer.

Edit: ik heb nog wat verder gekeken. De nieuwe 15R/17R komt standaard met 65Wh accu. Dat vind ik niet gek: de 15R is te krijgen voor € 481 met i3 ULV en 65Wh accu. Daar kan je vast wel een aardige accuduur uit persen. Vreemd dat er op 2 verschillende locaties verschillende accucapaciteiten wordt vermeld.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 15:40:

Verder hoop ik dat de de SE varianten laten zoals ze nu zijn. Er is weinig mis mee, en ze zijn spotgoedkoop voor iets met een 1080p scherm.

Als ze straks voor €800 weg gaan met een 1080p scherm zijn er een hoop mensen niet blij.
Bedoel je hiermee als er een nieuwe versie uitkomt van de SE dat je denkt dat deze een stuk duurder zullen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een gigantische gok, maar als de SE-series vernieuwd worden ligt het voor de hand dat de prijzen stijgen. En dat zou ik erg jammer vinden. Er is genoeg in het €800-1000 segment, maar in het €650-800 segment heb je niets anders te kiezen dan de inspiron 15R/17R SE.

Anandtech over de nieuwe samsung line-ip: http://www.anandtech.com/...ungs-2013-notebook-lineup. Hij lijkt erg positief

Anandtech over de UX51V: http://www.anandtech.com/...-ux51v-my-ces-2013-laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.anandtech.com/...shows-off-2880x1620-panel

Acer showt een laptop met 2880x1620. Het gaat niet meer lang duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 17:42:
http://www.anandtech.com/...shows-off-2880x1620-panel

Acer showt een laptop met 2880x1620. Het gaat niet meer lang duren..
Nice. Ik ben wel wat terughoudender. Ik ben al blij als er dit jaar een thin and light laptop komt met een dergelijke resolutie. Dan kan het hopenlijk alleen maar meevallen. :P Het zullen verder ook wel de > 1300 euro systemen betreffen verwacht ik, maar dan kan wellicht eindelijk 1920 x 1080 ~ 15" thin and light laptops zo richting de 800 - 1000 euro gaan, hoop ik.
Pagina: 1