Toon posts:

Coax kabel vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste netwerkexperts :)

Mijn nieuwe pc staat op mijn kamer, alles werkt maar hij staat alleen op de rand van ons wifi netwerk, 100kb/s is max download. Omdat op mijn kamer een coax ingang is lijkt het me handig op die te vervangen door een cat6/5e kabel. Het enige nadeel is dat ik 16 ben en geen ervaring heb met kabels trekken etc. Mijn vader/mensen in de buurt zijn niet echt technisch om zacht te zeggen dus hun hulp in roepen is geen mogelijkheid. Dan maar zelf doen. Heb de afgelopen dagen op internet gezocht en kwam op netwerkproducten.com en het plan is daar een cat5e rol te kopen, wandconnector etc te kopen. Een vraag daar over, ik zag bij rj-45 connectors een [url="http://https://netwerkproducten.com/webshop/gereedschaps-vrije-rj45-connector-p-2048.html"]connector[/url] waarbij je geen tang nodig hebt aangezien ik er maar 4(?) nodig heb, is het een paar euro goedkoper dan normale rj-45 en een tang. Iemand ervaring met dit soort dingen of is zelf vast maken beter. Verder nog een vraag over de coax kabel. Hoe weet ik welke kabels uit mijn kamer komen en hoe vervang/verwijder ik hem. Ben verder nog aardig een noob :) dus alle kleine tips en dingen waar ik op moet letten worden gewaardeerd.

Alvast bedankt, theneel

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2013 19:56 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Bind aan een kant van je COAX kabel een stevig touwtje vast, en maak daar de CAT5/CAT6 whatever kabel aan vast, terwijl je de COAX kabel er uit trekt, trek je de CATx kabel er doorheen ;) zelf ook al een keer zo gedaan.

Wat betreft dat gereedschapsloze RJ45 gedoe: Niet doen. Ik heb er persoonlijk een erg slechte ervaring mee, en er is een reden dat fatsoenlijke IT'ers dat soort meuk niet gebruiken :+ .

Edit: De kabel die je verwijderen moet zul je moeten doormeten.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 04-01-2013 19:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Als je geen kabels wilt trekken, kan je ook dit kastje nemen, dit doet UTP over coax:

www.hirschmann-multimedia.nl/montagefilmmoka16

Deze Moka kost +/- 78 euro per stuk (je hebt er twee nodig). Ja.... het is prijzig, maar dan heb je het binnen 10 minuten klaar. Met kabels trekken, en aansluiten (en zonder tester), ben je zeker een halve dag (misschien meer) wel zoet....

Hirschmann Multimedia introduceert de Moka 16 unit. Een Multimedia over Coax Adapter voor uitbreiding van het aanwezige coaxnetwerk met High-speed Ethernet.
Door het installeren van de Moka 16 unit heeft u door het hele huis beschikking tot betrouwbaar internet en televisie, zonder dat u opnieuw bedrading hoeft te trekken. De Moka 16 stuurt het IP-signaal over de coaxkabel, zonder enig verlies van kwaliteit. De Moka 16 is aan te sluiten op het bestaande coax netwerk.

Voordelen van de Moka 16
• Geen extra UTP-bekabeling nodig, dus geen extra draden trekken door het huis
• Data snelheden tot 175 Mbps (30 Mbps bij Powerline, 10-40 Mbps bij WiFi)
• Betrouwbare en storingsvrije signaaltransport op bijna ieder Kabel Keur goedgekeurd coaxsysteem
• Eenvoudige installatie: plug & play
• Is ontworpen voor meerdere HD-TV streams en is in iedere ruimte in huis toe te passen (maximaal 16 units)
• Maakt gebruik van MoCa 1.1, een wereldwijde standaard
• Entropic embedded
• Heeft geen 230VAC fase koppelingen nodig

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ik zeg niet dat het bovenstaande niet werkt, maar met een halve dag werk heb je fatsoenlijk stabiel 1Gbit , en betaal je nog niet eens 1/5e van dat geld.

Verwijderd

Topicstarter
Yep de moka klinkt goed maar het is me een tikkeltje te duur.
@D4NG3R hoe en waarom moet je de kabel doormeter? De kabel is, zo lang we hier wonen (16 jaar) niet gebruikt.

Trouwens, hoe weet ik welke kabel ik moet verwijderen want ik zie er in de meter kast een stuk of 4, waarvan er 2 uit m'n kamer of 1 en buiten meterkast opgesplitst. Als dat kan.

Edit 2. Aan welke kant moet ik de kabel trekken? In de meterkast aan de kabel trekken en de cat aan de kant van de kamer vast maken of andersom?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2013 20:46 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:33:
Yep de moka klinkt goed maar het is me een tikkeltje te duur.
@D4NG3R hoe en waarom moet je de kabel doormeter? De kabel is, zo lang we hier wonen (16 jaar) niet gebruikt.
Trouwens, hoe weet ik welke kabel ik moet verwijderen want ik zie er in de meter kast een stuk of 4, waarvan er 2 uit m'n kamer of 1 en buiten meterkast opgesplitst. Als dat kan.
Hierom dus :+ .

Enige manier om er achter te komen welke kabel je moet hebben als je niet weet welke waar naartoe gaat.
Edit 2. Aan welke kant moet ik de kabel trekken? In de meterkast aan de kabel trekken en de cat aan de kant van de kamer vast maken of andersom?
Whatever jij wilt. Plak wel de CAT kabel af zodat deze niet ergens achter blijft hangen. En zorg er voor dat het touw STEVIG vast zit, anders zul je alsnog moeilijk moeten gaan doen met bijv een trekveer.

Leuk leesvoer, en ook nog een alternatief:
http://computertotaal.nl/...els-trekken-en-maken.html

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 04-01-2013 20:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mm klinkt goed. Alleen hoe kan ik een kabel doormeten zonder multimeter? Op google zag ik iets van batterij aan ene kant lamp andere kant. Werkt dit ook voor coax? Of is er een makkelijkere/betere manier?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je geeft boven een ruk aan de kabel en beneden kijkt iemand welke beweegt, simpel

Als je de nieuwe kabel gaat trekken trek dan van boven naar beneden. dan helpt de zwaartekracht mee ipv tegen. als het moeilijkgaat boven rustig duwen en beneden blijven trekken

[ Voor 53% gewijzigd door Fish op 04-01-2013 22:48 ]

Iperf

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

fish schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:46:
je geeft boven een ruk aan de kabel en beneden kijkt iemand welke beweegt, simpel

Als je de nieuwe kabel gaat trekken trek dan van boven naar beneden. dan helpt de zwaartekracht mee ipv tegen. als het moeilijkgaat boven rustig duwen en beneden blijven trekken
Even een toevoeging aan wat ik eerder zei: Als je er achter bent welke COAX kabel je moet hebben, bind dan beneden een touwtje vast hieraan. En trek hem met touwe en al naar boven er is een vrij grote kans dat het touwtje anders in het midden ergens los laat.

Daarna bind je het touw wat nu in de buis zit aan je CATx kabel en trek je hem met het touw naar beneden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:06
fish schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:46:
Dat, of je sleept even een TV naar boven, zet het geluid wat harder, vervolgens haal je in de meterkast de coax kabels los tot het geluid verandert in ruis. Ook simpel.
Precies, en doe het daarom ook met z'n tweeen. Jij trekt en tegen die ander zeg je dat hij alleen maar hoeft te duwen. En in de categorie andere nuttige tips:
• gebruik altijd een trekveer. Als je wilt weten waarom zie o.a. Kabel tijdens trekken vastgeraakt en geknapt, wat nu?.
• koop gewoon een UTP tang. Dat ding dat ga je nog jaren gebruiken.
Klussen begint en eindigt met het juiste gereedschap.

Als het trekken van de kabel met de trekveer trouwens erg soepel gaat dan zou ik proberen om in plaats van alleen de UTP er doorheen te trekken de UTP+COAX te doen. Scheelt voor de toekomst weer gedoe. Als je echter weinig ervaring hebt met leidingen trekken dan moet je dit alleen doen wanneer het echt soepel gaat.

Tensloltte:
• absoluut geen zeep als smeer- of glijmiddel gebruiken. Als dat opdroogt worden het harde klonten die je buis verstoppen. Alternatieven zijn talkpoeder of contact spray.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 04-01-2013 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tips. Is een trekveer een must of kan de touw truc ook gewoon het werk doen? Geld is voor mij ook een belangrijke factor dus ik neig naar de touw truc want een trekveer kopen is nog best wel duur. Ik zag ook dat je er bij bv de gamma een kan huren voor een wat vriendelijkere prijs. Is dat een betere oplossing?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

korte leidingen kun je zelfs zonder trekveer/touw/whatever doen.

Maar wat wil je horen, goed gereedschap is nou eenmaal het halve werk.

Het voordeel van een trekveer tov een touw is dat je hem een leiding in kan proppen en dat hij er aan de andere kant uitkomt. Dat kun je met een touw wel vergeten

en de staaldraad is nou eenmaal sterker dan het gemiddelde touw , er zit geen rek op etc

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 05-01-2013 01:04 ]

Iperf

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:46
Trekveren kosten bijna niets! Je zult er nog een boel plezier van hebben, maar zonder kan ook hoor!
Gewoon de UTP vast tapen aan de COAX en vervolgens de COAX terugtrekken. Vervolgens ff connectoren installeren en klaar ben je :). Een touwtje kun je eventueel wel door een leiding blazen (of zuigen met de stofzuiger, werkt erg goed). Maar zoals gezegd, goed gereedschap is het halve werk ;)

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik weet wat ik ga doen. Utp tapen aan coax en dan trekken maar. Nog een laatste misschien wat domme vraag :) als ik dit aanleg moet ik dan de stroom er afhalen?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 02:00:
Ik denk dat ik weet wat ik ga doen. Utp tapen aan coax en dan trekken maar. Nog een laatste misschien wat domme vraag :) als ik dit aanleg moet ik dan de stroom er afhalen?
Lees dit topic eerst Kabel tijdens trekken vastgeraakt en geknapt, wat nu?

Nee de stroom hoeft er voor coax niet af hoor

Iperf

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2013 03:44 ]

Verwijderd

zoek ander eens een paar powerliners op , heb zelf een setje en ben er echt wel tevreden over !

gr jason

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
best wel een slecht artikel van ComputerTotaal al zeg ik het zelf... groene zeep aanbevelen enzo

Als je alleen maar een enkel UTP kabeltje door die leiding hoeft is het allemaal niet zo heel ingewikkeld. Gewoon erg voorzichtig zijn met de COAX kabel eruit trekken, en GEEN zeep gebruiken. Verder zou ik zeker niet alleen op tape vertrouwen om die COAX aan de UTP vast te maken. Evt heb je bij de bouwmarkt ook nog kunststof trekveren voor 4 euro en een beetje. Niet aan te raden voor als het moeilijker wordt, maar voor 1 simpel UTP kabeltje gaat dat makkelijk (tot 10 meter). Voordeel is dan dat je het ook beter aan elkaar kan knopen. Als je aan de kabel hebt moeten trekken om hem erdoor te krijgen trek hem dan ook minstens een halve meter door en knip dat af.

en regel een tweede persoon, zelfs iemand met twee linkerhanden kan nog wel ervoor zorgen dat een kabel erin geleid wordt.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 19:48
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 00:42:
Dank voor de tips. Is een trekveer een must of kan de touw truc ook gewoon het werk doen? Geld is voor mij ook een belangrijke factor dus ik neig naar de touw truc want een trekveer kopen is nog best wel duur. Ik zag ook dat je er bij bv de gamma een kan huren voor een wat vriendelijkere prijs. Is dat een betere oplossing?
Indien de buizen netjes gebogen zijn, en lange rechte stukken hebben is het geen probleem om de utp stevig aan de coax te tapen.. Dan voozichtig de coax uit de buis trekken en gelijk de utp er mee in. Zorg ervoor dat bij het tapen het eindje wat je in de buis duwt netjes schuin afgetaped is zodat het nergens kan blijven haken in de buis.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik eens geluk heb. Op mijn kamer zitten 2 coax ingangen. Ik dacht dat ze uit de zelfde buis kwamen, is niet zo. Kan ik nu eentje er gewoon uithalen en kijken in wat voor staat deze is? Als deze in zeer barmhartige staat is koop/huur ik er een trekveer bij de gamma.
Over de utp+coax. Voorzover ik weet gebruiken we hier geen coax ingangen dus het zou een beetje nutteloos zijn als ik er een meetrek.
Ik was zelf ook al op de powerline adapters gekomen. Helaas hebben we er 3 van kpn in gebruik voor onze 2 tv's en er kunnen maximaal 3 dingen in 1 circuit zitten. Een nieuwe set kopen is geen oplossing want deze powerline adapters mogen niet in een contactdoos zitten en in de meterkast past er niet nog eentje want die van kpn is zo groot dat hij 1 1/2 stopcontact in bezit neemt en wij hebben er maar 2 inzitten. Bovendien wil ik nu zelf een utp aanleggen. Nieuwsgierig en benieuwd of me het lukt :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:08:
Ik denk dat ik eens geluk heb. Op mijn kamer zitten 2 coax ingangen. Ik dacht dat ze uit de zelfde buis kwamen, is niet zo. Kan ik nu eentje er gewoon uithalen en kijken in wat voor staat deze is? Als deze in zeer barmhartige staat is koop/huur ik er een trekveer bij de gamma.
Over de utp+coax. Voorzover ik weet gebruiken we hier geen coax ingangen dus het zou een beetje nutteloos zijn als ik er een meetrek.
Ik was zelf ook al op de powerline adapters gekomen. Helaas hebben we er 3 van kpn in gebruik voor onze 2 tv's en er kunnen maximaal 3 dingen in 1 circuit zitten. Een nieuwe set kopen is geen oplossing want deze powerline adapters mogen niet in een contactdoos zitten en in de meterkast past er niet nog eentje want die van kpn is zo groot dat hij 1 1/2 stopcontact in bezit neemt en wij hebben er maar 2 inzitten. Bovendien wil ik nu zelf een utp aanleggen. Nieuwsgierig en benieuwd of me het lukt :)
Waarchijnlijk heb je een doorlusdoos. Dus met een ingebouwde splitter/aftakking die naar het volgende aansluitpunt gaat. normaal gesproken gaat er namelijk 1 kabel naar een aanluitdoos die word dan gefilterd in een laagfrequent gedeelte (radio) en hoogfrequnt (tv).

Het is hoogst ongebruikelijk om 2x dezelfde coax naar dezelfde aansluiting te leggen (ook nuttelloos)

Wannneer je ergen een kabel bij wil trekken (naast de bestaande) is het aan te bevelen om de alle oude kabels te verwijderen en te vervangen voor nieuwe. de oude kabel laten zitten is meestal geen optie omdat dit het trekken ven de nieuwe moeilijker maakt en ook kan beschadigen daardoor

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 05-01-2013 12:44 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Nope echt 2 kabels voor 2 uitgangen als ik de wandcontactdoos er af haal zie ik twee kabels die in twee aparte buizen gaan. :9 Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/UNxab Ik ga er gewoon eentje uithalen en de ander vervangen met trekveer zo nodig. Wat kan er nou misgaan? :P

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

De ene kabel komt van de meterkast en de andere kabel loopt waarschijnlijk naar de volgende WCD. Ik kan me echt niet voorstellen dat je 2 aparte kabels van WCD#1 naar de meterkast hebt.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net gekeken welke kabel ik moet hebben d.m.v. aan de kabel te trekken. In de meterkast zitten 3 coax kabels in een pvc buis en waaronder de kabel die ik wil vervangen. Ze zitten alleen erg aan elkaar vast geplakt ofzo ik kan er amper aan trekken. Kan ik de kabel boven aan de buis afknippen/snijden zodat ik geen last heb van die minder prettige buis :( ?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:33:
Nope echt 2 kabels voor 2 uitgangen als ik de wandcontactdoos er af haal zie ik twee kabels die in twee aparte buizen gaan. :9 [afbeelding] Ik ga er gewoon eentje uithalen en de ander vervangen met trekveer zo nodig. Wat kan er nou misgaan? :P
nou dat je gewoon geen tv meer hebt in een andere kamer ?

Je hebt gewoon een doos met een ingebouwde splitter dat is heel normaal, en noemen we een doorlusdoos

Meestal zie je dan wel iets als een pijltje die naar binnen wijst (in) en een pijltje die naar buiten wijst (out)

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrooke.nl/contents/media/13%20berker%20basis.jpg
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:44:
Ik heb net gekeken welke kabel ik moet hebben d.m.v. aan de kabel te trekken. In de meterkast zitten 3 coax kabels in een pvc buis en waaronder de kabel die ik wil vervangen. Ze zitten alleen erg aan elkaar vast geplakt ofzo ik kan er amper aan trekken. Kan ik de kabel boven aan de buis afknippen/snijden zodat ik geen last heb van die minder prettige buis :( ?
Bedoel je dat ze uit drie buizen komen en dan in de meterkast nog een stukje door 1 buis gaan ?
dan wel

maar zorg dat je geen sluiting maakt dan gaat de impedantie naar de klote, en eventueel ook het beeld op de tv's

het beste is dan ook om de kabel ook op de splitter los te maken en daar een afsluitweerstand op te zetten, (niet perse nodig maar wel het beste, wanneer je net te weinig singaal hebt kan het net schelen. het voorkomt ook refelecties/storing)

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 05-01-2013 18:40 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Mm na nader onderzoek heb ik gewoon een doorlusdoos :X . Leek me al sterk dat ik het beter wist dan de mensen hier :P
Net ook even aan m'n vader gevraagt, we gebruiken geen coax meer dus geen zorgen over andere tv's, ze hingen gewoon nog een beetje rond. Dus moet ik de doorlus kabel in een einddoos doen of kan ik hem ook daar in de muur laten hangen? En yep eerst aparte buizen dan in 1, dat scheelt weer.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

fish schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:32:
[...]

nou dat je gewoon geen tv meer hebt in een andere kamer ?

Je hebt gewoon een doos met een ingebouwde splitter dat is heel normaal, en noemen we een doorlusdoos

Meestal zie je dan wel iets als een pijltje die naar binnen wijst (in) en een pijltje die naar buiten wijst (out)

[afbeelding]

[...]

Bedoel je dat ze uit drie buizen komen en dan in de meterkast nog een stukje door 1 buis gaan ?
dan wel

maar zorg dat je geen sluiting maakt dan gaat de impedantie naar de klote, en eventueel ook het beeld op de tv's

het beste is dan ook om de kabel ook op de splitter los te maken en daar een afsluitweerstand op te zetten, (niet perse nodig maar wel het beste, wanneer je net te weinig singaal hebt kan het net schelen. het voorkomt ook refelecties/storing)
Wat je hier ziet is afaik TV + Radio via de kabel. En niet wat jij noemt:
Afbeeldingslocatie: http://www.fabertronics.nl/media/catalog/product/cache/1/image/300x/e882461031c08ce97eb1eec3f33f2566/c/x/cx_wallbox2_3.jpg

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 21:40:
Mm na nader onderzoek heb ik gewoon een doorlusdoos :X . Leek me al sterk dat ik het beter wist dan de mensen hier :P
Net ook even aan m'n vader gevraagt, we gebruiken geen coax meer dus geen zorgen over andere tv's, ze hingen gewoon nog een beetje rond. Dus moet ik de doorlus kabel in een einddoos doen of kan ik hem ook daar in de muur laten hangen? En yep eerst aparte buizen dan in 1, dat scheelt weer.
als je helemaal geen coaxkabel meer gebruikt dan hoef je er niet over na te denken en kun je wat mij betreft rucksichloss alles uit de muur trekken.

klinkt niet handig voor evetueel in de toekomst maar kan gewoon

Iperf

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

D4NG3R schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:06:
[...]

Wat je hier ziet is afaik TV + Radio via de kabel. En niet wat jij noemt:
[afbeelding]
help ff je reargeert op 2 reacties, ik snap het niet

Die doos die jij laat zien in het plaatje is hetzelfde als wat ik laat zien. bij mij zie je de aansluitingen en weet ik dat het een doorlusdoos is. En bij jou moet ik maar raden of het een einddoos of een doorlusdoos is

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Is er trouwens een makkelijke manier om te weten hoelang je kabel moet zijn? Of is het gewoon een beetje gokken waar de buizen lopen en zo ongeveer het uitmeten?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

yup . de coax meten die je er uit trekt

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Net geprobeerd de oude coax kabel eruit te trekken. Na 20cm zit hij gewoon vast en zit er amper beweging in. Alleen als ik zo hard mogelijk trek, kom ik iets van 1cm verder. Vanuit de meterkast trekken heeft al helemaal geen zin, daar zit echt geen beweging in. Is het mogelijk dat voordat de kabel op mijn kamer komt nog eerst uit een ander contactdoos komt dus dat er nog een doorlusdoos voor die van mij zit? Of moet er een andere reden voor zijn dat aan alle draden in de meterkast geen beweging zit en ook niet die op mijn kamer uit komt?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh, ja

Je hebt een doorlusdoos die door loopt naar een volgende. jouw doorlusdoos kan op een andere doorlusdoos zijn aangesloten ;)

Iperf

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Je weet ook niet of de kabel helemaal in buis ligt, kan best dat ie los op het plafond ligt.
Pagina: 1