Advies i3 3225 3d HTPC

Pagina: 1
Acties:

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik wil een HTPC aan gaan schaffen. Ik heb me flink verdiept en het volgende systeem samengesteld.

De HTPC gaat gebruikt worden voor:

- Full HD 3D Blu-ray's en MKV rips afspelen en streamen vanaf NAS (gigabit)
- Media centre; foto's, muziek (lossless, FLAC) etc (XBMC) op Win7 x64.
- Aansluiten op Onkyo SR605 receiver via HDMI voor bitstream DTS-HD audio
- Besturen via Android Tab/phone

Mijn vragen:

- Past dit (bij elkaar en in de kast:))
- Welk Mobo de beste keuze?
- Welke SSD
- Past deze voeding ook? Goede keuze? Ik lees dat de standaard voeding afgeraden wordt, maar weet niet welk alternatief goed is (voldoende power hebben ze makkelijk, maar past het en maken ze niet veel warmte/herrie)

-Op dit moment heb ik nog geen 3d TV en ik weet dat de Onkyo receiver geen 3d ondersteunt. Maar ik wil toekomstproof zijn.
Eerst zal een 3d TV volgen, dan sluit ik de HTPC via HDMI 1.4 aan op de TV voor het 3d beeld en een optical/coax voor audio naar receiver. Dan mis ik DTS-HD maar 2 hdmi outs (1.4 naar TV, andere naar receiver voor geluid) lijkt me niet mogelijk.. of wel?

Thanks!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 117,50€ 117,50
1ASRock Z77 Pro4-M€ 80,45€ 80,45
1Gigabyte GA-Z77M-D3H€ 80,45€ 80,45
1MS-Tech MC-1200€ 91,90€ 91,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,20€ 32,20
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 38,72€ 38,72
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 44,99€ 44,99
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 42,20€ 42,20
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,-€ 93,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 99,95€ 99,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 721,36

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Is er een reden waarom je voor ATX gaat ipv mini-ITX? Ik heb zelf zeer recent ook een HTPC gebouwd met vele hogere eisen en dit heb ik gedaan gebaseerd op mini-ITX zodat ik een lekkere kleine compacte PC had. Mijn eisen waren ook dat hij zeer zuinig zou zijn en niet hoorbaar.
Moet even eerlijk bekennen dat ik nu niet zo'n zin heb om veel te typen, maar als je hier eventueel meer vanaf wilt weten dan wil ik morgen graag meer informatie bieden.
Ik heb ook een build log bijgehouden (wel in het Engels), ik moet de laatste post nog maken maar je kunt wel alvast mijn overwegingen en keuzes bekijken: http://www.losias.net/sho...-Antec-ISK-110-based-HTPC

• TTZ
De reden dat ik voor dit mobo ga? Eigenlijk maakt het me niet uit, als het maar onder de 100 euro blijft, mooi in de behuizing past en voldoende functionaliteiten / aansluitmogelijkheden heeft (Intel i3 3225, HDMI, SATA600, Optical-out, USB 3.0, 8GB DDR3, SSD, Scythe fan).
Ik vind een mooie behuizing belangrijk, omdat de HTPC in het zicht staat naast de receiver. Deze MC-1200 ziet er wel goed uit vind ik, maar alternatieven zijn welkom. Het is belangrijk dat er een blu-ray speler in kan.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16
Ik zie eigenlijk weinig samenhang in je build. De reden voor uATX ipv ITX kan ik wel begrijpen, maar dit specifieke bord niet echt... Waarom een Z77-based bord?? In de taken die je beschrijft ga je die features helemaal niet gebruiken die erop zitten. Dan kan je dus prima met een simpelere / goekopere chipset af. Daarnaast kies je voor een i3, maar de logischere keuze lijkt mij eigenlijk een A8 of A10 Trinity voor dit doeleinde. Dan kan je af met een A85-based bordje zoals een Asus F2A85M-LE. Scheelt behoorlijk wat kosten, en qua performance zal de A8 of A10 mogelijk nog wel eens beter kunnen scoren voor dit doeleinde. Kies je voor een AMD-build, dan kan je dit gekozen geheugen prima gebruiken. Blijf je bij je keuze van een i3, dan kan je net zo goed DDR3-1333 nemen.
Ik mis ook nog je data-storage. ik neem aan dat je dat ergens op het netwerk hebt staan dan?? Een Samsung 830 of Crucial m4 maakt weinig uit; dat wat je het makkelijkst kan krijgen / beste prijs is.

Ik snap alleen je verhaal mbt aansluitingen niet helemaal.... Je hangt normaal gesproken je HTPC / DVD-speler etc op de HDMI-inputs van je receiver, en je TV op de HDMI-output; dan functioneert alles optimaal met zo min mogelijk kabels e.d.

iRacing Profiel

• kroegtijger
TTZ schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:11:
De reden dat ik voor dit mobo ga? Eigenlijk maakt het me niet uit, als het maar onder de 100 euro blijft, mooi in de behuizing past en voldoende functionaliteiten / aansluitmogelijkheden heeft (Intel i3 3225, HDMI, SATA600, Optical-out, USB 3.0, 8GB DDR3, SSD, Scythe fan).
Daarom lijkt een overstap naar een A10 en een A85-based bord me het meest logisch.
Ik vind een mooie behuizing belangrijk, omdat de HTPC in het zicht staat naast de receiver. Deze MC-1200 ziet er wel goed uit vind ik, maar alternatieven zijn welkom. Het is belangrijk dat er een blu-ray speler in kan.
Qua behuizing is er volop moois te krijgen. Zelf ben ik nogal fan van de Silverstone-cases. Niet goedkoop, maar wel erg fraai om te zien imho

iRacing Profiel

• TTZ
Tnx. Over de Intel/AMD keuze; ik heb er veel over gelezen en volgens mij zijn de conclusies:
- AMD goedkoper (bang/buck)
- AMD beter in 3d gaming
- Intel snellere CPU (op single thread, wat het meeste gebruikt wordt bij HTPC gebruik)
- Intel stukken zuiniger
- Intel meer compatible, bijvoorbeeld bitstream audio onder linux werkt niet onder AMD. Ik ga dan wel Win7 draaien, maar AMD komt wat kwalitatief minder op me over. Goedkoper, worden heter, driver problemen etc. Dus wat minder degelijk dan de Intel.

Daarnaast heb ik ook ergens gelezen (weet niet meer waar helaas) dat Intel een betere kleurweergave geeft met films / postprocessing. Nieuwe functionaliteit op deze i3's oid?

Ik ga niet gamen op de HTPC, dus heeft de AMD nog andere voordelen, behalve dat ze goedkoper zijn? Beter in filmweergave, sneller in XBMC browsen, 3d film weergave, blu-ray weergave, oid? Volgens mij doet de Intel wat dit betreft niks onder voor de AMD en is de Intel de degelijkere keuze.

Voor degelijkheid betaal ik graag wat extra, dit geldt ook voor de behuizing:

Die Silverstone kasten zien er ook niet verkeerd uit. Deze spreekt me wel aan:

pricewatch: Silverstone Grandia GD06B

Voldoende ruimte lijkt me en standaard geen voeding dus die kan ik zelf uitzoeken. Welke voeding is een goede keuze? 300W lijkt me wat overdreven, niet?

Voor de opslag wil ik een aparte Synology NAS aanschaffen, maar heb ik nog niet. Dit omdat de NAS altijd aan moet staan, wanneer ik de HTPC als NAS ga gebruiken door er een paar extra schijven in te plaatsen, zal deze altijd aan moeten staan. Dit zal een stuk meer energie verbruiken dan enkel de NAS aan en de HTPC enkel wanneer nodig.

Edit: Ik lees net een review over deze Silverstone kast. Positief maar het schijnt dat het systeem nogal luidruchtig is door de 3 fans. Kan iemand dit bevestigen / ontkrachten?

[ Voor 6% gewijzigd door TTZ op 04-01-2013 11:00 ]

• kroegtijger
TTZ schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:39:
Tnx. Over de Intel/AMD keuze; ik heb er veel over gelezen en volgens mij zijn de conclusies:
- AMD goedkoper (bang/buck)
- AMD beter in 3d gaming
- Intel snellere CPU (op single thread, wat het meeste gebruikt wordt bij HTPC gebruik)
- Intel stukken zuiniger
- Intel meer compatible, bijvoorbeeld bitstream audio onder linux werkt niet onder AMD. Ik ga dan wel Win7 draaien, maar AMD komt wat kwalitatief minder op me over. Goedkoper, worden heter, driver problemen etc. Dus wat minder degelijk dan de Intel.
De AMD's hebben veel meer grafische power aan boord; dat is dus niet direct alleen maar 3D-gaming, maar dat is wel een logisch gevolg ervan.
De intel i3 is (aanzienlijk) minder zuinig dan de AMD Trinity APU's, en is voor 3D-weergave krachtig zat als je een A8 of A10 neemt. Compatibility-issues ben ik er nog niet mee tegen gekomen, en ook qua temperaturen valt het met deze APU's heel erg mee. Daar gaan dus eigenlijk alle intel-argumenten als sneeuw voor de zon weg, wat dan ook als gevolg heeft dat de AMD's heel veel HTPC-doeleinden worden gebruikt.
Daarnaast heb ik ook ergens gelezen (weet niet meer waar helaas) dat Intel een betere kleurweergave geeft met films / postprocessing. Nieuwe functionaliteit op deze i3's oid?
Daar heb ik nog nooit wat van gehoord, en ook nog nooit gezien. Lijkt me eigenlijk ook een broodje-aap-verhaal te zijn. Het zal hooguit een driver-verhaaltje zijn wat je met settings naar persoonlijke voorkeur kan zetten.
Ik ga niet gamen op de HTPC, dus heeft de AMD nog andere voordelen, behalve dat ze goedkoper zijn? Beter in filmweergave, sneller in XBMC browsen, 3d film weergave, blu-ray weergave, oid? Volgens mij doet de Intel wat dit betreft niks onder voor de AMD en is de Intel de degelijkere keuze.
De AMD's zijn grafisch aanzienlijk beter, en de keuze qua borden (en de prijs van die borden) is een stuk groter. Daarnaast is de A85-chipset uitstekend voor je doeleinden, met uitsluitend SATA-III en USB3-poorten. Voor pakweg 65,- heb je een prima bordje voor dit doeleinde. Daar kunnen die intels nauwelijks tegenop
Voor degelijkheid betaal ik graag wat extra, dit geldt ook voor de behuizing:

Die Silverstone kasten zien er ook niet verkeerd uit. Deze spreekt me wel aan:

pricewatch: Silverstone Grandia GD06B

Voldoende ruimte lijkt me en standaard geen voeding dus die kan ik zelf uitzoeken. Welke voeding is een goede keuze? 300W lijkt me wat overdreven, niet?
De GD06B wordt inderdaad veel gebruikt; veel hangt af van persoonlijke smaak, dus daar zul je zelf het beste over kunnen oordelen.
Wat betreft voeding is 300W inderdaad ruim, maar er is nauwelijks kleiner te vinden. Dan kom je al gauw weer bij PicoPSU's uit, en die zijn, naast dat ze een stuk duurder zijn, ook qua wattage weer wat aan de krappe kant. Max 150Watt... Voordeel is wel weer dat ze compleet passief gekoeld zijn, en dus stil. Nu zijn er ook wel gewone ATX-voedingen te vinden die passief gekoeld zijn, maar dan ga je al gauw naar 120,- tot 150,- voor een voeding.
Als het puur een financiele overweging heeft kun je het beste voor een kwalitatief goede, niet te dure 300Watt voeding met hoog rendement kiezen dan voor een PicoPSU... Het rendement van een PicoPSU ligt erg laag, en het lagere verbruik is minimaal... Resultaat is dat je jaren lang 24/7 moet draaien wil je de meerprijs gaan terug verdienen.
Kies je voor stilte, dan is een PicoPSU een goede keuze als de investering binnen de perken moet blijven. Hou wel in gedachte dat deze vaak erg beperkt zijn. Wil je die beperkingen niet, maar toch 100% stilte van de voeding, dan kan je naar bijvoorbeeld een pricewatch: Silverstone Nightjar 400W wat een prima voeding is. 400Watt zonder fan (dus 100% stil) voor 130,- (deze voeding zou ik dan ook aanraden als het om stilte gaat).
Voor de opslag wil ik een aparte Synology NAS aanschaffen, maar heb ik nog niet. Dit omdat de NAS altijd aan moet staan, wanneer ik de HTPC als NAS ga gebruiken door er een paar extra schijven in te plaatsen, zal deze altijd aan moeten staan. Dit zal een stuk meer energie verbruiken dan enkel de NAS aan en de HTPC enkel wanneer nodig.
Dat lijkt me ook de beste manier van werken inderdaad. Mits goed geconfigureerd kan dat een prima basis vormen om je netwerk omheen op te gaan bouwen. Bezuinig dan ook niet te veel op je NAS, en zorg dat je nog kan uitbreiden hierop (dus neem een 4-bay model en/of een model waar je een extra disk-cabinet aan kan hangen), zodat je er nog even mee vooruit kan. Je hebt altijd meer storage nodig dan dat je denkt dat je ooit nodig gaat hebben ;)
Daarnaast is het nuttig om vooraf te gaan bedenken welke taken de NAS moet gaan afhandelen. De Synology's kunnen heel veel services die je op je netwerk wilt gebruiken afhandelen, zoals torrents / nzb's, maar ook o.a. sickbeard, couchpotato, headphones, subliminal etc. Volgens mij wordt er zelfs nog een vorm van LDAP op aangeboden. Het is dus meer een klein servertje dan pure storage wat dat betreft :)

iRacing Profiel

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 09:39

player-x

Disruptive by design

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 111,30€ 111,30
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 68,90€ 68,90
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,90€ 81,90
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 38,99€ 38,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 467,39

Dit is mijn algemene advies voor een HTPC, wat staat, staat ook bij mijn wenslijst.

CPU - A10-5800K
Waarom de A10-5800K over de A4-5300 of A6-5400?

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
  • De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave.
  • Voor games heeft de A10 heeft een snellere GPU.
  • Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
  • Langer bruikbaar van wegen krachtiger CPU en GPU.
  • Minder moeite met zware codec's, is mogelijk zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC:
Stroomverbruik van een systeem

Waneer een A4, A6 of A8 kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Gaming is nvt voor mij, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt
HDD
Persoonlijk als je geen server hebt, zou ik de 3 of 4TB versie kiezen, daar je dan energie bespaard, en later kan je HDD plaatsen/SATA aansluitingen te kort komen, maar een op het moment goedkopere 2TB werkt ook.

SSD - m4 64GB
Zou echt een SSD gebruiken, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zelfs de HDD uit de kast laten.

Heb exact deze HTPC zelf gebrouwd voor een vriend, alleen met een 3TB HDD, probleem alleen met deze kast is dat er geen plaats is voor de SSD, dat was simpel opgelost door dik dubbelzijdig tape te gebruiken, en hem voor de mobo in de kast te plakken, zit net zo goed vast als of hij ge schroeft is.

Behuizing
De Techsolo TC-2200 is een hele mooie behuizing die met een redelijk bruikbare AB komt, hij is dan wel niet zo netjes afgewerkt van binnen als sommige andere kasten, maar de front van de kast ziet er imho mooier uit dan de meeste andere, wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.

Voeding
De behuizing komt met een voeding maar dat is min of meer weg gegooid geld, daar een redelijk lawaaierig is, en tenzij je een fan mod er op doet, is de be quiet! SFX Power 300 Watt een veel betere optie.

Geheugen
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC

En een nas is tegenwoordig helemaal niet meer zuiniger dan een goed gebouwde server, beide verbruiken zonder HDDs ongeveer even veel.
Een HTPC - NAS oplossing is helemaal geen verkeerde oplossing, en zal qua verbruik minimaal gelijk of zelfs lager zijn, afhankelijk hoe lang je de HTPC gebruikt.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• kroegtijger
vanwaar je keuze voor dit gigabyte-bord en niet bijvoorbeeld een Asus F2A85M-LE? Het gigabyte-bord heeft imho alleen als voordeel dat je er 4 DIMM's in kan plaatsen, maar ga je dat ooit gebruiken op een HTPC? Qua support en betrouwbaarheid heb ik Asus toch iets hoger in mn lijstje staan eigenlijk.

iRacing Profiel

• player-x

player-x

Disruptive by design

Het stroomcircuit ontwerp van de D3H is wat efficiënter dan die van de LE, en het hele bord op de afschuwelijke blauwe kleur na is iets degelijker voor een vergelijkbare prijs.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

player-x schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:25:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 111,30€ 111,30
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,90€ 81,90
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 38,99€ 38,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 467,39

Dit is mijn algemene advies voor een HTPC, wat staat, staat ook bij mijn wenslijst.

CPU - A10-5800K
Waarom de A10-5800K over de A4-5300 of A6-5400?

Tijdens normaal HTPC gebruik is het verschil tussen een A4/A6 gelijk aan die van een A8/A10, er is dus qua warmte ontwikkeling (geluid), er is dan ook totaal geen verschil tussen welke APU je dan ook gebruikt uit de serie tijdens het afspelen van video.

Voordelen van een A10 (en A8) over een A4/A6.
  • De A4 en A6 ondersteunen geen 3D video weergave.
  • Voor games heeft de A10 heeft een snellere GPU.
  • Quad core ipv dual core met het zelfde verbruik.
  • Langer bruikbaar van wegen krachtiger CPU en GPU.
  • Minder moeite met zware codec's, is mogelijk zelfs stiller van wegen betere verdeling last.
  • En ja met games zal de Big Shuriken 2 misschien iets geluid maken, maar liever dat, dan een (te)lage frame-rate, en het geluid dat een Big Shuriken 2 maakt op volle belasting is nog steeds nihil.
Ja maar de 5800K heeft een TDP van wel 100 WATT, dat maakt niet echt veel uit, en TDP is nagenoeg irrelevant voor een HTPC tijdens normaal gebruik.

Lees dit topic over hoe TDP werkt, en waarom het irrelevant is voor een HTPC:
Stroomverbruik van een systeem

Waneer een A4, A6 of A8 kiezen.
  • 3D films en gaming is nvt voor mij, dan is de A4, of bij voorkeur de iets snellere de A6, een prima keuze.
  • Gaming is nvt voor mij, dan is de A8 is dan prima keuze.
  • Budget is beperkt
HDD
Persoonlijk als je geen server hebt, zou ik de 3 of 4TB versie kiezen, daar je dan energie bespaard, en later kan je HDD plaatsen/SATA aansluitingen te kort komen, maar een op het moment goedkopere 2TB werkt ook.

SSD - m4 64GB
Zou echt een SSD gebruiken, is een sneller, stiller en zuiniger, en als je een homeserver hebt, zelfs de HDD uit de kast laten.

Heb exact deze HTPC zelf gebrouwd voor een vriend, alleen met een 3TB HDD, probleem alleen met deze kast is dat er geen plaats is voor de SSD, dat was simpel opgelost door dik dubbelzijdig tape te gebruiken, en hem voor de mobo in de kast te plakken, zit net zo goed vast als of hij ge schroeft is.

Behuizing
De Techsolo TC-2200 is een hele mooie behuizing die met een redelijk bruikbare AB komt, hij is dan wel niet zo netjes afgewerkt van binnen als sommige andere kasten, maar de front van de kast ziet er imho mooier uit dan de meeste andere, wat ik persoonlijk belangrijker vind, vooral de netjes weggewerkte DVD bay is voor mij een grote plus.

Voeding
De behuizing komt met een voeding maar dat is min of meer weg gegooid geld, daar een redelijk lawaaierig is, en tenzij je een fan mod er op doet, is de be quiet! SFX Power 300 Watt een veel betere optie.

Geheugen
DDR3 1866 of zelfs 2000 heeft voordelen voor een Trinity APU als je games speelt, maar niet noodzakelijk als je geen spelletjes wild spellen op je HTPC

En een nas is tegenwoordig helemaal niet meer zuiniger dan een goed gebouwde server, beide verbruiken zonder HDDs ongeveer even veel.
Een HTPC - NAS oplossing is helemaal geen verkeerde oplossing, en zal qua verbruik minimaal gelijk of zelfs lager zijn, afhankelijk hoe lang je de HTPC gebruikt.
Ik ben het volkomen eens met dit systeem. Argumenten voor zijn keuzes zijn ook goed!

Het enige dat ik eraan zou veranderen is vooral persoonlijke voorkeur, zoals behuizing.
Over de SSD, de 64GB variant vind ik niet de meest aantrekkelijke keuze. Deze is prijs is in verhouding erg hoog, de opslag capaciteit is net te weinig voor een hoop dingen en de snelheid is ook nog minder. aan te raden is om voor een paar 10'tjes meer voor de 128GB variant te gaan.
qua voeding is dit: pricewatch: be quiet! System Power S6 300W
een goedkoper optie. Ik denk echter dat de -> be quiet! SFX Power 300 Watt, zoals player-X al heeft gekozen de betere voeding is. Maar mocht je wat willen besparen zou het een optie zijn.
Qua koeler heb je ook nog de scythe shuriken (zonder big) deze is iets goedkoper. Beide hebben deze koelers een ander formaat. Bij een kleine kast (weet niet welke de TS neemt) is het wel belangrijk om te kijken of de koeling zal gaan passen. Zonde als je er achter komt dat het net niet past ;)

Hier is trouwens nog een kleine behuizingen review: http://nl.hardware.info/r...w-klein-is-fijn-conclusie

我的名字是Mirno

• player-x

player-x

Disruptive by design

De be quiet! S6 gaat niet passen, je hebt echt een SFX die kleiner is nodig, ipv een ATX voeding voor deze kast.

Hij gaat een NAS gebruiken als algemene opslag, dan is 64GB meer dan voldoende, mijn eigen HTPC, heeft een oude 30GB Vertex 1 SSD als systeem schijf, en hoewel krap, nog steeds voldoende voor mijn doel.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Oke, goed om te weten in het vervolg ;)

Blijf 64GB toch te weinig bieden qua prijs/prestatie tegenover een 128GB :p

我的名字是Mirno

• player-x

player-x

Disruptive by design

ProductPrijs € / GB
Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 61,50€ 0,961
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 91,-€ 0,711
Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB€ 173,50€ 0,678

Prijs per GB is bijna gelijk, en in mijn boek is 82 euro netto nog steeds ongeveer 8 uur werken!

[ Voor 12% gewijzigd door player-x op 04-01-2013 21:15 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Waarom niet de 64GB variant?
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB ongeveer 65 euro
Voor 25 meer heb je het dubbele.

我的名字是Mirno

• player-x

player-x

Disruptive by design

Je hebt gelijk maar zelfs 30 euro is nog steeds geld, zeker voor iets dat je niet echt nodig hebt, uiteraard is het een overweging voor ieder op zich, om af te wegen.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Jaah dat is waar, daar heb je een punt. Zeker omdat dit ook een HTPC is zal er niet veel nodig zijn, dus het zou eigenlijk geld uitgeven zijn voor GB's die ongebruikt zullen blijven begrijp ik, vanuit dat punt is het idd zonde van de 25 a 30 euro jah ;)

Als gebruikend consument is de 128GB variant een stuk comfortabeler dan 64GB, dan zou ik zelfs de voorkeur geven aan 256GB. Maar dat is hier uiteraard niet het geval.
Misschien zou een caching SSD een optie zijn in dit geval?

我的名字是Mirno

• TTZ
Dank voor de reacties en hulp. Ik overweeg voor het AMD systeem te gaan. Ik heb het volgende samengesteld.

- Gaat dit goed samen en past het in die kast? Een standaard voeding schijnt iig niet te passen, deze is wat kleiner dacht ik.

- Welk geheugen kan ik het beste nemen? Die XMS3 reepjes draaien op hoger voltage terwijl Vengeance reepjes low-profile zijn en op 1,5v lopen. Is dat dan geen betere keuze? Hier lees ik trouwens dat het wellicht loont om sneller geheugen te nemen voor de A10, welk geheugen kan ik nou het beste pakken? Deze geschikt?

- Ondersteunt dit systeem HDMI 1.4 (3d) en bitstream audio over HDMI naar de receiver?

Thanks!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 112,50€ 112,50
1Silverstone Grandia GD06B€ 127,50€ 127,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,90€ 41,90
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 39,95€ 39,95
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 44,95€ 44,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 91,-€ 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,10

Edit: Hier komt de AMD niet zo best uit de bus...echt een gigantisch stuk extra stroomverbruik tov i3 maar goed dat is inmiddels wel duidelijk. 2 euro per watt per jaar (24/7, maar hier staat ie meer uit dan aan), is te overzien. http://techreport.com/rev...k-trinity-apus-reviewed/7
http://hexus.net/tech/rev...5800k-trinity-apu/?page=6

[ Voor 6% gewijzigd door TTZ op 05-01-2013 03:21 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

TTZ schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 02:04:
Edit: Hier komt de AMD niet zo best uit de bus...echt een gigantisch stuk extra stroomverbruik tov i3 maar goed dat is inmiddels wel duidelijk. 2 euro per watt per jaar (24/7, maar hier staat ie meer uit dan aan), is te overzien. http://techreport.com/rev...k-trinity-apus-reviewed/7
http://hexus.net/tech/rev...5800k-trinity-apu/?page=6
Je moet niet kijken naar load waardes maar naar de idle waardes, tijdens video weergave word de CPU/GPU minder dan 15% belast, dus ja op volle snelheid lust hij een aardige slok, daarnaast heb je daar ook een veel hogere FPS voor terug.

Maar voor HTPC gebruik is dat irrelevant, daar je daar bijna altijd op idle of nagenoeg idle draait!

Daarnaast ga je nu voor een andere kast en heb je geen speciale SFX voeding meer nodig, maar een gewone ATX voeding zo als de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W
- Ondersteunt dit systeem HDMI 1.4 (3d) en bitstream audio over HDMI naar de receiver?
Als het goed is wel, daar het gewoon pass-true is, en het onderdeel is van hdmi 1.4 standaard.

• TTZ
Wil het volgende systeem gaan bestellen, nog advies / opmerkingen?
Past alles? (cpu fan op mono icm ram en blu-ray speler) Voeding goed?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 110,95€ 110,95
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 67,20€ 67,20
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 83,45€ 83,45
1Silverstone Grandia GD06B€ 124,63€ 124,63
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 47,40€ 47,40
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 43,60€ 43,60
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,25€ 33,25
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 125,99€ 125,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,47

• player-x

player-x

Disruptive by design

De Samsung 840 series Pro 128GB is zwaar overkill voor jouw systeem, een m4 is een veel betere keuze qua prijs/prestatie.

Daarnaast is 64GB al waarschijnlijk voldoende voor je doel.

Daarnaast zou ik bij voorkeur een 4TB HDD gebruiken of iig een 3TB model, dat qua €/GB zelfs goedkoper is dan je gekozen HDD.

• TTZ
player-x schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 20:40:
De Samsung 840 series Pro 128GB is zwaar overkill voor jouw systeem, een m4 is een veel betere keuze qua prijs/prestatie.

Daarnaast is 64GB al waarschijnlijk voldoende voor je doel.

Daarnaast zou ik bij voorkeur een 4TB HDD gebruiken of iig een 3TB model, dat qua €/GB zelfs goedkoper is dan je gekozen HDD.
Nee ik wil echt een grotere SSD dan 64GB. De Pro versie is wellicht overkill idd. Ik heb in mn desktop een Samsung 830 128GB en die bevalt erg goed. Ik weet dat de 840 (non pro) trager is, maar ga ik dat merken aan boot time oid?

Verder blijft de vraag, is dat geheugen goed (1,65 of 1,5v en past het allemaal met de CPU fan op het mobo en in de kast? Ik heb nu het volgende systeem in gedachte, graag uw reactie :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 110,80€ 110,80
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 67,20€ 67,20
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 83,45€ 83,45
1Silverstone Grandia GD06B€ 123,-€ 123,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 47,40€ 47,40
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 43,60€ 43,60
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,-€ 33,-
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 625,45

• TTZ
Zie mijn vorige post, ik hoop dat iemand kan antwoorden:

- Waar merk ik verschil tussen de Samsung SSD Pro en non-pro versie?
- Heb ik het goede geheugen gekozen voor dit systeem?
- Past alles met de Big Shuriken fan, blu-ray drive etc in de behuizing?

Als dit systeem helemaal 'klopt' wil ik het gaan bestellen :)

• player-x

player-x

Disruptive by design

TTZ schreef op zondag 20 januari 2013 @ 14:39:
- Waar merk ik verschil tussen de Samsung SSD Pro en non-pro versie?
Nergens bij een HTPC
- Heb ik het goede geheugen gekozen voor dit systeem?
Ja, en het maakt niet veel welk geheugen je neemt als het maar laag is.
- Past alles met de Big Shuriken fan, blu-ray drive etc in de behuizing?
zou prima moeten passen.

Pagina: 1