Mijn vader heeft me een Akai AA-39 radio/versterker cadeau gedaan (niet voor nieuwjaar, silly
) waarvan het geluid kraakt. Hij had al even gebeld naar de winkel waar ze hem vertelden dat dit hoogstwaarschijnlijk aan de potentiometer voor het volume ligt (wat ik ook wel vermoed). Herstellingskosten in de winkel zouden belachelijk hoog zijn voor zo'n antiek ding, puur door de werkuren.
Nu heb ik ondertussen de service manual gevonden voor het ding, met stukkenlijst, schema's enz.
Helaas wordt ik uit de stukkenlijst niet echt wijzer:
Die VR staat voor variable resistor, maar verder haal ik er niets uit.
Verder staat op het stuk zelf:
382M Mal (A)
100kohm Bx2
Mal zal wel Malaysia zijn, en de 382M het typenummer. Verder kom ik met 100kohm bx2 op potentiometers van merk alps uit. Het is trouwens een gemotoriseerde potentiometer, alles samen gemount op een PCB.
Iemand een idee hoe ik best aan een vervanginsstuk geraak?
Nu heb ik ondertussen de service manual gevonden voor het ding, met stukkenlijst, schema's enz.
Helaas wordt ik uit de stukkenlijst niet echt wijzer:
code:
1
2
| Part No.: EV-415032M (dit zal wel Akai specifiek zijn) Description: VR SPL EUWM HD003 B15 B104X2 |
Die VR staat voor variable resistor, maar verder haal ik er niets uit.
Verder staat op het stuk zelf:
382M Mal (A)
100kohm Bx2
Mal zal wel Malaysia zijn, en de 382M het typenummer. Verder kom ik met 100kohm bx2 op potentiometers van merk alps uit. Het is trouwens een gemotoriseerde potentiometer, alles samen gemount op een PCB.
Iemand een idee hoe ik best aan een vervanginsstuk geraak?
ASSUME makes an ASS out of U and ME