Denon PMA-700v balans potmeter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 16:18
Hallo,

Voor weinig heb ik een Denon PMA-700V op de kop kunnen tikken. De versterker heeft echter één probleem, de rechterkant kraakt en geeft weinig geluid. Volgens mij komt dit door de balanspotmeter. Af en toe werkt het even goed en als ik er een beetje mee speel af en toe ook.

Ik heb de versterker uit elkaar gehaald en gekeken of ik een nieuw balansknopje kan bestellen, deze zijn echter niet meer te verkijgen. Althans, ik heb ze niet gevonden.

Het vreemde is, denk ik, dat het balansknopje 3 polen heeft, die met een kabeltje naar de volume print gaan.
Op de foto's is het duidelijk te zien.

Alle balance potmeters, die ik vind hebben er 6.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? En is het ook mogelijk om de balans te omzeilen?
Mijn multimeter is kapot, een nieuwe wordt morgen geleverd dus dan kan ik ook dingen doormeten.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2uo2kbr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/24g6re0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Even de potmeter doormeten lijkt me het gemakkelijkste.. Een stand zoeken waarin je versterker wel optimaal werkt, de weerstanden meten door alle polen en je weet wat je wel en niet moet hebben.

Volgens mij is dit een potmeter met 2 sleepcontacten, maar hoe de precieze werking is durf ik niet te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-05 23:27
Ik weet wel dat je die dingen kunt smeren maar of je zo'n gesloten potmeter er makkelijk bij kan zou je zelf kunnen uitproberen want ik heb ze thuis niet meer liggen.
Googel eens op 'potmeter smeren', dan zie je genoeg tips daarover

edit:
Part heeft gelijk :
http://eastwoodamps.com/potmtetertip.html

Ik heb ook net even op denon gezocht en kwam gewoon op tweakers uit. Daar werd ook beweerd dat na zoveel jaar de elco's uitgedroogd kunnen zijn (?)
Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2

sorry, over die elco staat hier

en over die 3 pootjes op de potmeter: een verklaring daarvoor zou terug te vinden moeten zijn op het schema die je hier kunt vinden : http://www.scribd.com/doc...N-PMA-700V-Service-Manual

Succes ermee alvast :)

[ Voor 86% gewijzigd door kitao op 27-08-2012 23:23 . Reden: de vorige manuals waren niet compleet, die van scribd. wel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:41

Part

Helemaal niets.....

Even door spuiten met (Isopropyl) alcohol of tunerspray.
De potmeter is gewoon open.

• Taartvarken
Na doormeten van de potmeter lijkt deze vooralsnog toch wel in orde te zijn. Omdat ik dit sowieso al van plan was wil ik graag de voedingselco's vervangen om te kijken of dat het probleem oplost.

Deze hebben de waarden: 63v en 8200uF. Moet ik exact dezelfde exemplaren er in zetten, of mogen de waarden bijv. ook hoger zijn?

Dank.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Spanning mag sowieso hoger zijn. Capaciteit mag bij zulke waardes meestal ook wel hoger zijn, al zou ik het niet te extreem maken (vanwege inschakeleffecten enzo).

• kitao
Waarom zou je een andere nemen ?
Dezelfde kun je gewoon bestellen bij farnell

edit
En natuurlijk, per stuk 12,50 is niet mals en zeker niet als je niet weet of dat daarmee het probleem is opgelost.
En dat roept trouwens een vraag bij me op: hoe kun je weten of een elco versleten is ?
En dan bedoel ik natuurlijk niet dat het inwendige zichtbaar naar buiten lekt.

En Wiert, heb je nog iets gehad aan het schema wat ik in verband met dit topic heb opgezocht of had je die al ?

edit2
en om mn eigen vraag (gedeeltelijk) te beantwoorden, er schijnt een ESR meter te zijn waarbij je de elco kunt doormeten zonder los te solderen.
zie onderaan deze link

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/onvdvl.jpg
http://www.peakelec.co.uk/acatalog/jz_esr60.html

[ Voor 77% gewijzigd door kitao op 30-08-2012 19:16 ]

• Taartvarken
Dat weet ik natuurlijk niet, maar die dingen mogen sowieso wel eens vervangen worden lijkt me zo. Verder is het zo dat alle ingangen goed zijn, en zowel Speaker A als Speaker B dezelfde storing vertoont dus het zijn ook niet die versterkerdingen die op dat koelblok zitten... Die op Farnell had ik al gevonden maar die vond ik inderdaad erg duur...

• Part
  • Laatst online: 18:41

Part

Helemaal niets.....

De klacht die je beschrijft komt niet echt overeen met slechte elco´s.
Kijk eerst eens na het relay die de uitgangen schakelt en de rest van de potmeters.

De potmeter of relay´s door meten heeft helaas geen zin bij dit soort fouten. Wat er gebeurd is dat eer een zeer dunne film van vet en vuil is ontstaan op het loopvlak of contacten. Zodra de spanning hoog genoeg brand het vuil of vet even weg en kruipt weer terug als de spanning lager is. Het effect is dat harde muziek vaak nog wel goed te beluisteren is en zeer zachte gaat kraken of wegvalt. Dat is ook de reden dat fabrikanten van signaal relay´s ook altijd een minimale stroom op geven. Onder die stoom een een goed contact dan niet gegarandeerd.
De reden dat je deze fouten met een multimeter vaak niet kan vinden is dat de multimeter veel meer stroom door de contacten laat lopen als de stroom van een muziek signaal.

Dus gewoon even alles schoon maken. Indien de versterker meerder uitgangen (A B ) heeft die via aparte relay´s of schakelaar geschakeld worden kun je de luidsprekers even op het B kanaal aansluiten om een defect relay of schakelaar uit te sluiten.

[ Voor 75% gewijzigd door Part op 30-08-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Ik heb weer e.e.a. ontdekt en uitgezocht.

Als ik de mono-knop indruk blijft de ene speaker niet / slecht werken.
Als ik de kabels via processor-loop aansluit, bypass je volgens mij de relays en blijft de ene speaker ook niet goed werken.

Ook op Speaker B werkt de ene kant niet goed...

Ik ga tunerspray bestellen en kijken of dat iets uithaalt. Iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tja, het klinkt lullig maar soms - als die tunerspray ook niet helpt - dan kun je niet anders als een vakman erbij halen of anders de kliko in :/
Problemen met uw audio apparatuur? Niet te repareren?
Waarom is het toch verstandig om uw 30 jaar oude versterker te laten repareren? "Oude" audio-apparatuur klinkt toch vaak beter dan kleine, moderne alleskunners die bij elke audiozaak voor weinig geld te koop zijn.
Bel Oscar's Service Center voor professionele audio reparatie!
Desgewenst onderzoek waar U bij bent met duidelijke uitleg.
Voor betaalbare restauratie van uw vintage apparatuur! Bel vrijblijvend voor een afspraak, informatie of advies! Schroom niet om 's avonds of in het weekend te bellen!
http://www.audio-reparatie.nl/

Vraag een offerte aan vantevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 15-05 14:06

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb ook iets van Denon gerepareerd: Bas z'n knutselblog: [Repair] Versterker Denon PMA-1500R en bij deze was het uiteindelijke probleem een losgebroken soldeerpunt op de print. Alles even opnieuw gevloeid en extra tin gegeven en de versterker deed het weer prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Blijkbaar had mijn versterker hetzelfde probleem, na enige tijd kloppen merkte ik dat als ik in een bepaalde hoek klopte de speaker anders ging kraken. Na alle soldeerpunten daar nagesoldeerd te hebben en wat tin erbij gedaan te hebben werkte het kanaal in eens weer goed.

Ik heb echter nog steeds het gevoel dat het kanaal iets zachter/anders klinkt dan het andere kanaal. Kan ik mijn voltmeter op een bepaalde manier eraan hangen zodat ik aan de cijfers kan zien of dit inderdaad het geval is? Ik kan het niet heel duidelijk horen, dus het kan ook best goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Hoe je een uitgangssignaal gemakkelijk kunt meten?? Zorg dat je een stukje geluid afspeelt waarin het geluid 50 hertz is, dan je ongeveer dezelfde sinus als de spanning in huis en kun je gewoon jemstandaard voltmeter gebruiken.
Heb je links en rechts verschillende spanningen, dan is er iets niet goed.

PS, je kunt ook een toongenerator probereb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Ok, het slechte kanaal geeft 0,3 volt lager dan het goede kanaal.
Overigens merk ik nu ook dat het goede kanaal af en toe een beetje kraakt en wegvalt.

Ik ga eerst de soldeerpunten nog maar wat bijwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Precies, het is een rotklus maar systematisch heel de print doorsolderen is de eerste stap.

Dan kun je luisteren. Wissel ook eens je speakers om, kijk of dat uitmaakt. En of je bronbestand wel 100% symmetrisch is.

Daarna ga je naar condensatoren kijken, en als laatste naar de transistoren in de uitgangstrap.

Wat handig is, als je toch aan het meten bent is eerst kijken of het probleem in de voor- of eindversterker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Het probleem zat in het gebied waar de balansmeter op aangesloten is, volgens mij is dat de voorversterker. Links en rechts verschillen nu nog maar 0,1 volt. Het kanaal wat aanvankelijk niet goed werkte geeft 0,1 volt hoger op de multimeter, gemeten met dezelfde speaker bij 50hz, op dat kanaal is er af en toe ook nog wat geruis. Dit neemt af en aan.

Ik hoor overigens op beide kanalen wel geruis door die 50hz toon, zeker als ik de versterker wat harder zet.

Als ik aan de balanspot draai hoor ik ook geruis, deze moet ik dus denk ik maar eens schoonmaken. Kan ik die tunerspray of vergelijkbaar ergens in Utrecht halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
http://www.radiocentrum.com/Hoofdmenu/Contact

(leuke blog sebastius 8)

[ Voor 25% gewijzigd door kitao op 03-09-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Ah, zo'n winkel had ik na mijn eerste jaar studeren nog niet gevonden... Ik ga tunerspray halen..

Update:

Ik heb er nu wat tunerspray ingespoten en wat heen en weer gedraaid, maar nu blijf ik een soort soppend geluid horen... ik heb er niet heel veel ingespoten, moet ik gewoon wachten totdat het helemaal is verdampt?

Ik durf de versterker eigenlijk nu niet te gebruiken...

[ Voor 60% gewijzigd door Taartvarken op 03-09-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
We zijn nu bijna een week verder Wiert, is de spray inmiddels verdampt en welk resultaat heeft het gehad als ik vragen mag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
Hij doet het, maar nu kraakt het rechter kanaal nog af en toe dus daar moet ik nog even naar kijken.

Zou het nog iets uitmaken als ik de voedingselcos vervang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Voor het kraken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mogge,

misschien heb je hier wat aan, onderaan die bladzijde staan een paar links naar pluggen,solderen,kabels,brom, ruis,ratel,kraak enzovoort.
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_adapters.php
Pagina: 1