Aanleggen bedraad netwerk icm coax

Pagina: 1
Acties:
  • 9.314 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:28
Ik ben van plan om een kabel te trekken vanuit de meterkast naar de woonkamer. (mede omdat een powerline setje (500Mb/s) niet boven de 10MB/s uit kwam en via een kabel toch echt iets van 75MB/s haalde.)

Ik wil een kabel trekken naar de coax(UPC) aansluiting in de woonkamer. Ik wil dan de contactdoos vervangen door 1 met coax en UTP aansluiting. link

Ook zag ik op een website dat er tegenwoordig ook een combinatie kabel is van coax en UTP (cat6) (link

(1) Nu vroeg ik me af of er mensen ervaring hebben om naast de coax kabel een UTP kabel te trekken? Of dat ik beter een combinatiekabel kan gebruiken (en de oude coax kabel eruit halen)?
(2) Welke kabels en eventueel andere apparatuur moet ik kopen om het aan te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Naast een bestaande kabel in een buis een extra kabel trekken is vragen om problemen. Je kunt het beste gewoon nieuwe kabel trekken, of je dat met een combikabel doet of niet maakt op zich niet zo heel veel uit. (Waarschijnlijk is een combikabel trekken iets makkelijker.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:53
Ik heb van het weekend nog een UTP kabel naast een coax kabel getrokken, en dat ging eigenlijk prima. Was ook niet heel veel, denk misschien een meter of 8. Laatste bochtje (van de vloer omhoog naar het stopcontact net boven de plint) ging wel iets lastiger, maar was goed te doen. Was allebei goede kwaliteit kabel, dus geen superdunne dropveters o.i.d.

De coaxkabel zat samen met een telefoonkabel (4 aders harde koperkern) in een buis. Aan de telefoonkabel heb ik een trekveer (nylon) geknoopt, en zo de telefoonkabel eruit, en de trekveer erin getrokken. Toen aan de trekveer een netwerkkabel geknoopt en sjorren maar.

Zorg wel dat je goede netwerkkabel trekt, zou jammer zijn als je met veel gewurg de kabel erin hebt zitten, en dat je dan maar een matige snelheid over de kabel haalt. Zie ook: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

En die combikabel die je linkt lijkt mij persoonlijk erg moeilijk om door leidingen te trekken. Hij is dubbel zo breed als een normale kabel, dus dat wordt erg lastig in bochten waarschijnlijk. Zeker omdat de coaxkabel al een massieve koperdraad in zich heeft, en de netwerkkabel ook. Erg stug om te trekken dus.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-07 23:02

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

De combi-outlet die je linkt is Cat5. Hiermee kan je maximaal 100 Mbit/s halen, wat dus praktisch neerkomt op maximaal 11 MByte/s. Je kunt beter zoeken naar een Cat6-outlet (of minstens Cat5e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
ERIKvanPAASSEN schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:58:
De combi-outlet die je linkt is Cat5. Hiermee kan je maximaal 100 Mbit/s halen, wat dus praktisch neerkomt op maximaal 11 MByte/s. Je kunt beter zoeken naar een Cat6-outlet (of minstens Cat5e).
Er staat volgens mij "Gigabit Ethernet RJ45 cat5 retourgeschikt." Dat is dan toch 1000 Mbit/s?

Ik kan geen combi Cat6-coax outlet vinden. Heeft er iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ThinkPad heeft mischien dikkere buizen dan gemiddeld? Want door een standaardbuisje trek je met moeite al twee dergelijke kabels tegelijk, laat staan als er al eentje in zit die moet blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-07 23:02

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

wilbert11 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:13:
Er staat volgens mij "Gigabit Ethernet RJ45 cat5 retourgeschikt." Dat is dan toch 1000 Mbit/s?

Ik kan geen combi Cat6-coax outlet vinden. Heeft er iemand nog een tip?
Cat5 is per definitie niet geschikt voor Gigabit-ethernet, Cat5e wel. Dat het in sommige, uitzonderlijke gevallen wel werkt over Cat5 wil niet zeggen dat je het dan maar als Gigabit-geschikt mag aanprijzen. En aan de handleiding te zien (in zo'n plaatje) is dit toch echt een Cat5-outlet.

edit: CyBeR, bedankt voor de correctie. Nooit geweten en blijkbaar altijd verkeerd onthouden. Je hebt helemaal gelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 02-01-2013 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ERIKvanPAASSEN schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:20:
[...]

Cat5 is per definitie niet geschikt voor Gigabit-ethernet, Cat5e wel.
Waar haal je dat vandaan? 1000BASE-T is gespecced voor gebruik over cat5 of beter. (Wel met alle acht aders aanwezig -- een 4-ader cat5 gaat niet werken.)

Om dit even voor eens en altijd de wereld (of tenminste dit topic) uit te helpen, een quote uit IEEE 802.3ab:
The 1000BASE-T PHY is one of the Gigabit Ethernet family of high-speed CSMA/CD network specifications. The 1000BASE-T Physical Coding Sublayer (PCS), Physical Medium Attachment (PMA) and baseband medium specifications are intended for users who want 1000 Mb/s performance over Category 5 balanced twisted-pair cabling systems. 1000BASE-T signaling requires four pairs of balanced cabling, as specified in ISO/IEC 11801:1995 (Class D) and ANSI/EIA/TIA-568-A-1995 (Category 5), and tested for the additional performance parameters specified in ANSI/EIA/TIA-568-B1 Annex D.
(Dat gezegd hebbende: de bovenstaande wcd werkt met schroefcontacten en dat is gewoon nooit een goed idee.)

[ Voor 64% gewijzigd door CyBeR op 02-01-2013 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Kijk ook eens naar POF netwerk is wellicht dunner en handiger ? (consumenten glas fiber)

Zou overgens erg sterk nadenken of je coax wel wilt verlengen ? elke afstand. connectie betekend signaal verlies .. en het is vragen om problemen met je TV/Internet etc.
Mijn partner wou perse de tv ergens in huis hebben staan, gezien dat ik niet zoveel tv kijk had ik zonder al te veel bij stil te staan tijdens het verbouwen van de woonkamer een kabel van 15m via plafond etc neergemikt. nadat we eenmaal er getrokken waren na verhuizing. Klaagde ze steen en been dat de TV het slechter deed dan "vroeger" .. goed.
Tv naast WCD van de CAI gezet, kort kabeltje TV werkt uitstekend .. (kabel dus gaar) conclusie nieuwe kabel neerleggen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
Ik denk er nu aan om de combi-kabel aan de "oude" coaxkabel vast te maken en dan de kabel te trekken. Is dat handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
Heeft er iemand een suggestie voor een wandcontactdoos waar de coax en utp (cat6) kabel gecombineerd worden?

Ik zit namelijk al even op internet te zoeken maar het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
CyBeR schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:24:

(Dat gezegd hebbende: de bovenstaande wcd werkt met schroefcontacten en dat is gewoon nooit een goed idee.)
Aangezien ik geen WCD met CAT6/5E zonder schroefcontacten kan vinden. Wat is dan de beste oplossing?

Optie1: De huidige WCD (2xcoax) laten zitten en dan een CAT6 kabel eruit laten lopen en daar een CAT6 keystonejack aan klussen?

Optie 2: Of de kabel helemaal doortrekken tot aan de router in de woonkamer en dan een connector eraan klussen en die in de router pluggen?

Optie 3: ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:53
CyBeR schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:16:
ThinkPad heeft mischien dikkere buizen dan gemiddeld? Want door een standaardbuisje trek je met moeite al twee dergelijke kabels tegelijk, laat staan als er al eentje in zit die moet blijven liggen.
Hmm zou kunnen. Ik weet dat je die gele PVC buizen in meerdere maten hebt. Ben nu niet thuis, dus kan het niet opmeten.

Moet wel zeggen dat de netwerkkabel stranded is, en niet solid (foei foei, jaja ik weet het, maar had niks anders liggen ;) ). Misschien dat dat nog wat scheelt in de diameter van de kabel. Hij is wel CAT6 (plastic strip zit erbij om de aderparen te scheiden).

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 22:24
wilbert11 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 18:50:
Heeft er iemand een suggestie voor een wandcontactdoos waar de coax en utp (cat6) kabel gecombineerd worden?

http://www.beslist.nl/pro...ntactdoos_modualair_RJ45/

Google zoekwoorden: rj45 coax wandcontactdoos

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-07 12:23
In veel huizen wordt dikkere (3/4" = 19mm = 16mm binnendiameter) pvc-buis gelegd voor coax aansluitingen, als de afstand een beetje groter wordt en er meer bochten in komen trekt coax niet lekker door standaard (5/8" = 16mm = 14mm binnendiameter) buis. In de 3/4" kun je eigenlijk altijd wel 1 of 2 utp-kabels bij trekken. Of: handiger is coax eruit trekken en dan alles tegelijk er weer in trekken, evt een beetje vet/olie eraan. Eerst de gewenste lengte uitrollen en alle slagen eruit halen helpt ook altijd.

[ Voor 1% gewijzigd door AtRi op 03-01-2013 13:07 . Reden: wijziging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
Thanks, heb er 1 besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:05
ideaal post. mag ik vragen of het nu gelukt is en wat je installatie is geworden? ik zit namelijk in dezelfde situatie. Nieuwe utp naast bestaande coax (nieuwbouwhuis, zal diameter leiding morgen opmeten) aanbrengen over 15m... Nog adviezen? Trekveer van nylon of ijzer bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

Metalen trekveer gebruiken en die aan de huidige coaxkabel binden en de verbinding netjes aftapen.
Daarna voorzichtig de coax terugtrekken en daardoor trek je de trekveer de buis in.

Vervolgens de utp en coax aan de trekveer binden. Als de utp en coax op verschilende lengtes eraan bind en het geheel weer netjes aftaped tot aan de trekveer dan krijg een hele mooie overgang die langzaam dikker word en niet meteen in elke bocht blijft hangen. Eventueel een beetje vaseline of glijmiddel eraan (3m heeft mooi spul op waterbasis) en trekken maar.

Kost een beetje moeite op deze manier maar in de praktijk blijkt vaak dat nog wel eens een leiding in de beton ligt die beschadigd is. Door het op deze manier te doen voorkom je gewoon problemen.

Wel handig om het met zijn tweeen te doen (invoeren en trekken) en kabels van boven naar beneden te trekken. Niet met grote halen maar voorzichtig het geheel er gelijkmatig doorheen trekken. Succes

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:05
Ik heb even snel opgemeten en ik zit met 5/8" leidingen.
De coax kabels zijn flinke groene kleurige jongens. Is dit type kabel erg stug? Want ik wil wel proberen om deze coax te laten zitten bij het doortrekken van een utp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, dat zijn dikkere leidingen dan normaal dus da's een voordeel.

Echter: groene coax kabel is 9 van de 10 keer de grondkabel van de lokale CAI en die zijn extreem stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBI
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-07 15:05

MBI

wilbert11 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 18:50:

Het is wat laat maar ik had een tijdje geleden dit forum ook bezocht, en nu kwam ik dit tegen. Deze hebben een modulair systeem met een keur aan connecties.

http://kleinspul.nl/index...nl&item_count_error_test=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Naar aanleiding van de laatste berichten (evenals van heel veel eerdere discussies hierover) vraag ik me af wat nou eigenlijk het wezenlijke verschil is tussen cat5 en cat5e behalve de opdruk. Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk dat het verschil verwaarloosbaar is. Misschien iets strikter omschrijving van het aantal twists per lengte-eenheid? In dat geval zou ik me zelfs kunnen voorstellen dat twee stukken van beide soorten maar twee fabricaten technisch in letterlijk niets van elkaar verschillen.
Sterker nog, is het misschien niet zo dat veel fabrieken (ergens eind jaren '90) gewoon gestopt zijn met het maken van de opdruk cat5 en gewoon doorgegaan zijn met veelal hetzelfde product dat vanaf toen cat5e heette? M.a.w. een product dat altijd al beantwoordde aan de norm cat5e.

Ik breng dit mede even ter sprake omdat ik zo heel af en toe constateer dat men er nogal een punt van maakt. Een bestaand stuk cat5e zou dan nog wel gaan, maar cat5? Nou nee, schijnt dan gedacht te worden, meestal (of altijd?) ten onrechte, dat is zo zwaar verouderd ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 10:20

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Klopt, het verschil is maar klein. CAT5e stelt iets strengere eisen. Goede CAT5 kabel voldeed daar toch al aan. De oorspronkelijke CAT5 was niet ontworpen voor gigabit snelheid. Door de marges iets nauwer te maken kan het wel.

[ Voor 34% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 24-05-2014 13:04 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 13:02:
Klopt, het verschil is maar klein. CAT5e stelt iets strengere eisen. Goede CAT5 kabel voldeed daar toch al aan. De oorspronkelijke CAT5 was niet ontworpen voor gigabit snelheid. Door de marges iets nauwer te maken kan het wel.
Jawel, zei het andersom. 1000BASE-T is ontworpen voor gebruik met cat5 kabel.

Zie IEEE 802.3ab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayant69
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-07 14:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 16:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervunderink
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-04 12:02
Met dit systeem is cat6 en coax te combineren. (mod. jack systeem)

http://www.rutenbeck.de/f...adapter_Keystone_2015.pdf

Incl de bijbehorende afdekplaatjes voor de schakelmateriaal merken: Gira, Busch Jaeger, Jung en Peha

[ Voor 30% gewijzigd door DJSmiley op 29-08-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 11:31
sandervunderink schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:45:
Met dit systeem is cat6 en coax te combineren. (mod. jack systeem)

https://www.sandervunderi...ia-45/multimedia-wit.html

Incl de bijbehorende afdekplaatjes voor de schakelmateriaal merken: Gira, Busch Jaeger, Jung en Peha
Idd zelf heb ik alles van Busch Jaeger onlangs gekocht en vanavond de keystones besteld in duitsland (scheelt nogal met Nederland....), ik heb voor de zekerheid ook 4 keystones voor coax mee besteld denk niet dat ik ze ga gebruiken (glasvezel) maar mocht ik ze toch nodig zijn dan heb ik ze alvast.

http://www.kabelmeister.d...hse--Delock---86300-.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:38
Oud topic, zal ongetwijfeld inmiddels wel opgelost zijn..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.