Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Maar vooralsnog is er nog geen "thuis netwerk" standaard die daar aan voldoet
Alle netwerk kabels zijn backwards compatible, dus dat is geen probleem
Tenzij de kabels ingemetsteld worden en nooit meer vervangen kunnen worden zou ik gewoon cat 5e nemen.
Daarmee haal je +-90MB/s en daarmee voldoe je aan alle wensen die een "normaal" iemand de eerst komende X jaren zal hebben.
(waarbij ik verwacht dat x>5 is, maar geschiedenis leert dat de toekomst voorspellen kwa techniek niet makkelijk is
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Gebruik wel installatiekabel met harde kern ipv soepele kabel en pas op voor goedkope CCA bekabeling.
@_JGC_ Zal nog tijdje duren voordat ik een verbinding en apparatuur heb die zo'n snelheid nodig hebben.
Wat betreft afstand: ik moet zo'n 35 à 40 meter overbruggen.
Zijn er ook bepaalde merken waarvan ik zeker weet dat ze goed zijn? En waar zouden die te koop zijn?
Merken die sowieso goed zijn: Belden, Draka.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
http://www.ebay.com/itm/3...3D310454242448%26_rdc%3D1
Maar kabel is vrij zwaar, dus dat is meestal niet rendabel om van ver te halen.
Er zijn wel ook wat leuke duitste sites
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Wat kunnen de effecten zijn als ik een goedkopere 40m op ebay zou kopen, is dat dan veel snelheidsverlies of gewoon kortere levensduur?
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
CCA = alu kabel met kopercoating. Die kabels halen de specs niet waaronder ze verkocht worden en worden vaak voor een habbekrats aangeboden.timmie1 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:55:
Wat bedoelen jullie eigenlijk met goedkope CCA?
Wat kunnen de effecten zijn als ik een goedkopere 40m op ebay zou kopen, is dat dan veel snelheidsverlies of gewoon kortere levensduur?
Verder moet je je afvragen of je restjes kabel uit het buitenland wilt halen van ebay, de besparing die je doet door "2dehands" kabel te kopen weegt niet op tegen de verzendkosten.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Dan is het simpelweg fraude. CCA (en CCS, idem maar dan staal) kabel kan de specs wel degelijk halen, alleen zijn de marges vaak marginaal; het is een budgetproduct. De connectoren zijn vaak ook van mindere kwaliteit. Ik zou het spul niet aanschaffen, maar het is ook te kort door de bocht om het meteen slecht te noemen. Edit: zie de discussie hieronder._JGC_ schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:00:
[...]
CCA = alu kabel met kopercoating. Die kabels halen de specs niet waaronder ze verkocht worden en worden vaak voor een habbekrats aangeboden.
Ik zou voor een thuisinstallatie voor het hoogste kabeltype gaan dat geen significante meerprijs heeftt. 10 GbE is niet relevant, niet omdat het nooit zal komen thuis, maar omdat de installatie eisen zo hoog zijn dan de thuisinstallatie naar alle waarschijnlijkheid toch niet aan gaat voldoen
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Maar goed, ik ben dus op zoek naar 50 meter netwerk kabel voor op m'n slaapkamer. Ik moet van zolder naar beneden en denk er met 25 meter wel te komen. Die extra 25 meter kan ik gebruiken om van de meterkast naar boven te gaan, als ik m'n vader ervan kan overtuigen dat stukje ook te vervangen.
Het blijft alleen lastig, welke kabel moet ik nou hebben? Ik lees overal wat anders, naast Cat5e en Cat6 als optie, heb je ook nog FTP/SFTP/UTP. Ik ben zeker geen netwerk expert, dus misschien hebben jullie wat tips voor me? Niet alleen welke kabel, maar ook waar ik de kabel en connectors het best kan bestellen.
Nurp.ijdod schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:37:
[...]
Dan is het simpelweg fraude. CCA (en CCS, idem maar dan staal) kabel kan de specs wel degelijk halen
In de specs staat namelijk letterlijk "100% koper", samen met bepaalde soortelijke weerstanden per meter die koper wel en andere metalen niet halen.
In theorie kun je de specs (qua signaaloverdracht; aan het vereiste voor koper doe je nog altijd niet natuurlijk) met goud of zilver wel halen maar dat gaat het doel van goedkopere kabel voorbij.
[ Voor 38% gewijzigd door ijdod op 03-01-2013 11:50 ]
Even voor de goede orde, het is een weid-en-zijd verspreid misverstand dat qua geleiding goud beter zou zijn dan koper. In tegendeel, er is maar één metaal dat een heel klein beetje beter geleidt, dat is zilver. Het verschil is evenwel zo klein, dat de veel hogere kostprijs niet opweegt tegen koper dat desnoods een heel klein beetje dikker is.CyBeR schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 20:32:
[...]
Nurp.
In de specs staat namelijk letterlijk "100% koper", samen met bepaalde soortelijke weerstanden per meter die koper wel en andere metalen niet halen.
In theorie kun je de specs (qua signaaloverdracht; aan het vereiste voor koper doe je nog altijd niet natuurlijk) met goud of zilver wel halen maar dat gaat het doel van goedkopere kabel voorbij.
In een eerder bericht stelde iemand dat CCA en CCS nog best aan de specificaties kan voldoen. Wel, voor CCA geldt dit heel erg op het randje (b.v. voor hedendaagse snelheden absoluut geen 100 meter overdracht haalbaar), maar CCS is letterlijk in alle gevallen inferieur. Voor een deel van wat als zo danig in de handel is, is dat van de 8 aders er 4 wel van koper zijn, de andere 4 van ijzer. Dit met de gedachte dat tot 100Mb/s er toch maar 4 aders nodig zijn en de andere 4 er overbodig bij liggen. Die gedachte is echter al jaren achterhaald.
En dan heb je ook dit nog: http://rj45s.com/uploads/...ice_on_CCA_Conductors.pdfijdod schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:32:
Ik had het idd voornamelijk over signaaloverdracht, maar verkeerde onterecht in de veronderstelling dat het wel toegestaan was. Nu zijn er wel meer dingen die gebeuren maar niet zijn toegestaan, maar da's een ander verhaal. Overigens is het een lastige standaard om zelf door te nemen; zit doorgaans achter een paywall, en er zijn 3 verschillende interpretaties (ISO/IEC, ENELEC en TIA/EIA) die niet op alle punten identiek zijn. Voor de liefhebbers:Cat6A is net niet hetzelfde als Cat6A.
Zit niet achter een paywall gelukkig.
Saved by the buoyancy of citrus
Je hoort vaak mensen roepen dat je met je kabels in e-buis gewoon nieuwe kabels kunt trekken op het moment dat het nodig is. Maar dat is vaak lastiger dan je zou denken. Niet elk huis laat het toe om alles mooi weg te werken zonder veel bochten in te bouwen, daar nog een kabel doorheen krijgen is niet altijd makkelijk. Dan zou ik nu liever €50 of €100 meer uitgeven voor kabels die mogelijk in de toekomst ook nog mee kunnen.
Het vaakgehoorde argument dat 1gbit ruim voldoende is vind ik in ieder geval erg kortzichtig en niet erg tweaker-waardig. Hoe lang geleden is het niet dat de meesten van ons gewoon nog om 100mbit zaten? De SSD's worden steeds sneller en groter, foto-bestanden nemen alsmaar toe, steeds meer apparaten die in het netwerk worden gehangen, steeds meer apparatuur met een hd, steeds meer centrale opslag. Dat moet allemaal over een netwerk gepompt worden.
En ja, het is nog verre van zeker dat de CAT7 kabels die je nu koopt ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd zoals de standaard voor 10Gbit straks vastgelegd. Aan de andere kant, CAT6 is dat zeker niet.
[ Voor 17% gewijzigd door HvB83 op 03-01-2013 21:35 ]
bedankt voor het meedenken. Ik heb nu voor de gemakkelijkste en goedkoopste weg gekozen:
Ik vond in de kamer met alle pc's en stuff een oude, buitengebruikgestelde coaxaansluiting.
Die Coax loopt al door heel het huis heen, net als de oude UTP Cat5. Echter laatste stukje liep anders, dus Coaxkabel wat omgelegd en met versterker aan AOP aangesloten. In de techroom het Cisco modem aangesloten aan de Coax, Kort UTPtje Cat6 tussen router[s](bijgeleverd bij switch, merk IBM). Et voilà!
Totale kosten: EUR 3,50
Totale tijdsbesteding : 10 min
Nu halen we iig de snelheid van ons abo weer! Interne snelheid nog niet gemeten, NAS is defect.
Leek me voorlopig de beste keuze hier in huis, mijn ouders klaagden al dat het zo lang duurde en dat de kabels zo duur waren. Ook heb ik nu voorlopig een netwerk in diezelfde kamer, met uitzondering van de LCDtv en WiFi-AP's. Hoge snelheden nu nog niet nodig aangezien ik bijna geen tijd heb om met andere dingen bezig te houden dan studie.
Gewoon uit interesse: Wat voor netwerken hebben jullie thuis dan? Cat7 bedraad Gigabit?
[ Voor 10% gewijzigd door timmie1 op 04-01-2013 23:51 ]
Zegmaar:
Modem van Ziggo > Gigabit router met wireless N
\_ Gigabit switch
\_ Cat6 door heel het huis
\_ Simpele WD NAS
\_ Mediaserver
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Het prijsverschil valt wel mee.
Zijn er mensen die dit al gebruiken?
Hoe zijn de ervaringen met aanleg/aansluitingen?
Wanneer ik CAT7-bekabeling aanleg, zal dit volgens mij gewoon gaan werken op mijn huidige gigabit-switch?
Ik kon overigens niets vinden over verschillende manieren van de kabels monteren t.o.v. cat5/6. Klopt dit?
Alvast Bedankt
Duh dat dat werkt. Verder is 't een stuk dikker dus je krijgt 't niet in een 8p8c maar alleen in wcd's en patch panels.
Zijn er geen CAT7-RJ45-pluggen beschikbaar dan?CyBeR schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 11:40:
Nee voor cat7 heb je een 10 gigabit switch nodig.
Duh dat dat werkt. Verder is 't een stuk dikker dus je krijgt 't niet in een 8p8c maar alleen in wcd's en patch panels.
Jawel, maar een "conventionele" 8P8C connector (RJ45 is een volksmond term, tevens incorrect) wil je niet aan een Cat7(a) kabel monteren want dan doe je eigenlijk het nut van de kabel grotendeels teniet.pitchdown schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 12:05:
Zijn er geen CAT7-RJ45-pluggen beschikbaar dan?
Hogere categoriën kabel hebben betere afscherming. Deze afscherming wil je ook doorvoeren in de connector aan het einde van de kabel, anders vind de overspraak simpelweg daar plaats.
Daarvoor zijn "betere" connectors beschikbaar.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Nee de overspraak daarvan is te groot.pitchdown schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 12:05:
[...]
Zijn er geen CAT7-RJ45-pluggen beschikbaar dan?
Wikipedia: GG45
Ok, waar het dus op neerkomt is om de juiste "rj45"-connectoren aan te schaffen bij de betreffende kabel.Ultraman schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 12:18:
[...]
Jawel, maar een "conventionele" 8P8C connector (RJ45 is een volksmond term, tevens incorrect) wil je niet aan een Cat7(a) kabel monteren want dan doe je eigenlijk het nut van de kabel grotendeels teniet.
Hogere categoriën kabel hebben betere afscherming. Deze afscherming wil je ook doorvoeren in de connector aan het einde van de kabel, anders vind de overspraak simpelweg daar plaats.
Daarvoor zijn "betere" connectors beschikbaar.
Gebruik jij al CAT7?
Nee, geen volksmondterm, het is een correcte aanduiding voor het model. Een verzamelnaam dus. Die 8P8C is een nadere specificatie.Ultraman schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 12:18:
[...]
Jawel, maar een "conventionele" 8P8C connector (RJ45 is een volksmond term,....
Nee, niet waar. RJ-45 is een telecom (als in telefonie) specificatie met een extra key en een weerstand. De basis daarvan is een 8p8c modulaire connector, en dát is de volledige naam voor zo'n ding.Techneut schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 12:43:
[...]
Nee, geen volksmondterm, het is een correcte aanduiding voor het model. Een verzamelnaam dus. Die 8P8C is een nadere specificatie.
"RJ45" is niet anders te omschrijven als "fout" wanneer je het over ethernet hebt.
Heb al besloten dat het cat6 word en ik deze lekker zelf ga knijpen (heeft volgens mij geen effect op prestatie als je het goed doet, wat we nog even uit gaan zoeken hoe je dan het beste knijpt qua draadvolgorde enzo)
Maakt het nu nog uit of je harde of soepele kern neemt (gezien bij kabeltje.com) het enige verschil wat ik kan zien is dat vast vaak gebruikt word voor in de muur en flexibele kern voor tussen pc en router bijvoorbeeld of om even snel een kabel ergens tussen te hangen.
Heb ik het dan een beetje goed?
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Is het dan niet handiger om direct voor cat7 te gaan omdat het prijsverschil gering is?Rubman schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 13:29:
Ben zelf ook ivm verhuizing aan het kijken om alle kabels maar eens te vervangen.
Heb al besloten dat het cat6 word en ik deze lekker zelf ga knijpen (heeft volgens mij geen effect op prestatie als je het goed doet, wat we nog even uit gaan zoeken hoe je dan het beste knijpt qua draadvolgorde enzo)
Maakt het nu nog uit of je harde of soepele kern neemt (gezien bij kabeltje.com) het enige verschil wat ik kan zien is dat vast vaak gebruikt word voor in de muur en flexibele kern voor tussen pc en router bijvoorbeeld of om even snel een kabel ergens tussen te hangen.
Heb ik het dan een beetje goed?
Waarom dan Cat6, 5e is dan ook voldoende, soepeler, dunner (dus meer door een buis als het nodig is)Rubman schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 13:34:
Gezien het om een huurhuis gaat en ik niet van plan ben om binnekort alle apparatuur als switches en routers te vervangen door spul wat boven de 1gbit aankan lijkt me dit niet zo nodig.
Alleen de keuze tussen UTP en de andere varianten geen idee wat ik daarmee moet doen.
[ Voor 29% gewijzigd door Rubman op 28-02-2013 13:48 ]
De juiste 8P8C connectoren inderdaad.pitchdown schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 12:29:
Ok, waar het dus op neerkomt is om de juiste "rj45"-connectoren aan te schaffen bij de betreffende kabel.
Nee, nog niet en ik verwacht ook dat dat nog wel even zal duren.Gebruik jij al CAT7?
CAT7 in huis is, mijn mening, overkill op dit moment. CAT5e is op dit moment nog voldoende voor vrijwel alle huis-tuin-keuken toepassingen. Gbit wordt vrijwel altijd gehaald als je een goede kwaliteit kabel gebruikt en deze correct termineert met 8P8C connectoren.
CAT5e kan volgens mij zelfs 10Gbit halen, al heb ik dat niet in werking gezien. Maar in theorie kan het volgens mij als de kabel van goede kwaliteit is en de omstandigheden goed zijn (shielded kabel of aders en afstand niet te lang). Let ook op het type kabel. In de muur wil je bijvoorbeeld CAT5e SFTP kabels leggen, stevig en met geaarde 8P8C connectoren voor de shielding.
Terwijl je bijvoorbeeld vanaf een wandcontactdoos CAT5e UTP gebruikt met conventionele plastic connectoren, want goedkoop en voldoet.
CAT6 en, nog beter, CAT6a kan meer zekerheid bieden dat je in de toekomst 10Gbit over die kabel daadwerkelijk zult halen. Ga je nu kabels leggen en er zitten niet teveel bochten of scherpe bochten in, CAT6(a) is namelijk stugger, dan kun je daar in investeren. Wanneer je kabels in de muur trekt wil je dat waarschijnlijk in één keer goed doen. Vandaar dat CAT6(a) vaak aangeraden wordt als je nu kabels gaat trekken.
Verder hangt het natuurlijk ook van de omstandigheden af. Jij weet waarvoor je de kabel in de muur wilt gaan inzetten. Op de slaapkamer hoef ik bijvoorbeeld geen 10Gbit te halen. Terwijl je de mogelijkheid wellicht wel wilt hebben tussen een plek waar je je server plaatst en waar je PC staat.
CAT5e kan wel degelijk Gbit aan. Hier in het studentenhuis waar ik zit ligt voor zover ik weet alleen maar CAT5e welke ik zelf aangesloten heb, en er worden keurig Gbit links over gehaald.Rubman schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 13:47:
Alleen kan 5e toch geen gbit aan maar gaat maar tot 100mbit. Dat is althans zo bij de kabels die ik vind.
Mijn server bij mijn ouders thuis hangt ook aan Cat5e en haalt daar in huis ook prima Gbit waarbij die snelheid ook gehaald wordt als je er in huis wat vanaf kopieert.
[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 28-02-2013 13:50 ]
Daarom waarschijnlijk mijn keuze voor cat7. Eventueel de juist buizen kan ervoor zorgen dat ik in de toekomst de kabel kan vervangen van cat6 naar cat7. Maar aangezien het prijsverschil gering is...zou ik ook niet kunnen zeggen waarom je geen cat7 zou nemen.
Kan tot 100Meter prima gigabit aan.
En wanneer er ooit een 10Gbit standaard komt kan die goed al op cat8 vragen ofzo.
Op de toekomst voorbereid? (---> Koophuis)heuveltje schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:00:
Maar waarom dan geen cat5e ?
En wanneer er ooit een 10Gbit standaard komt kan die goed al op cat8 vragen ofzo.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Je bedoelt 10GBASE-T wat al een paar jaartjes bestaat en gespec't is op 100 meter over cat6a?heuveltje schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:00:
Maar waarom dan geen cat5e ?
Oké, strikt formeel heb je gelijk.CyBeR schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 13:24:
[...]
Nee, niet waar. RJ-45 is een telecom (als in telefonie) specificatie met een extra key en een weerstand. De basis daarvan is een 8p8c modulaire connector, en dát is de volledige naam voor zo'n ding.
"RJ45" is niet anders te omschrijven als "fout" wanneer je het over ethernet hebt.
En de noodzaak... ach, een paar jaar geleden kon ook niemand zich voorstellen ooit 1gbit thuis nuttig te gebruiken. En nu doen we het eigenlijk allemaal, 100mbit is voor bijna iedereen een reden om een switch of apparaat te vervangen.
Eens...dus minimaal CAT 6a. Maar misschien cat7 ook een optie?HvB83 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 16:55:
Met een koophuis waar je op dit moment van plan bent om langere tijd te blijven wonen zou ik alle kabels die je door wanden/vloeren trekt gewoon 6a doen. Dan heb je tenminste enige zekerheid dat je met een jaartje of wat als 10gbit een beetje betaalbaar is dat ook kunt doen. Voor het prijsverschil hoef je het echt niet meer te laten.
En de noodzaak... ach, een paar jaar geleden kon ook niemand zich voorstellen ooit 1gbit thuis nuttig te gebruiken. En nu doen we het eigenlijk allemaal, 100mbit is voor bijna iedereen een reden om een switch of apparaat te vervangen.
Dus misschien toch maar cat 6a?HvB83 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 22:14:
Tja, hangt er vanaf. Brengt ook wel weer een hoop praktische bezwaren, cat7 past zelfs niet fatsoenlijk door een 19mm buis (16mm is standaard). Zelf heb ik het wel gedaan, maar puur omdat ik nu m'n nieuwe huis verbouw en de leidingen in de dekvloer heb ingefreesd en de dozen opnieuw heb laten instucen. Achteraf eruit halen voor glas is niet zo'n punt, maar achteraf nieuwe cat7 (dubbel) inbrengen is vrijwel niet te doen als er een paar bochten in zitten.
Ik heb bij wat leveranciers navraag gedaan, maar volgens mij bied cat 6a volledige 10Gbit-verbinding en zijn zowel de kabels als RJ45-connectors goed verkrijgbaar.
Ik heb dat dan ook nog gewoon in 6a aansluitmateriaal gekocht met cat7 kabels, mocht het ooit betaalbaar worden om boven 10Gbit te gaan dan kan dat hopelijk zonder dat ik nieuwe kabels hoef te trekken. Maar het blijft gokken op een technologie die nog zou kunnen veranderen...
https://netwerkproducten.com/
Ben een wezen kijken in de winkel en als ik kijk wat ik wil/nodig heb voor mijn nieuwe situatie waar ik alle kabels door goed afgemeten gelijke kabels wil vervangen kom ik hier op uit, wat wel lekker goedkoop is.

Zit alleen nog te twijfelen om voor Cat6a te gaan, maar dan moet ik volgens mij alle componenten aanpassen en word het toch even wat duurder. Daarbij kan ik die in deze winkel enkel stug vinden en dat is voor kabels gewoon los tussen apparaten niet echt verstandig lijkt mij.
[ Voor 11% gewijzigd door Rubman op 01-03-2013 14:58 ]
Waarom moet je voor CAT6a componenten aanpassen?Rubman schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 14:56:
Heeft er iemand ervaringen met deze winkel?
https://netwerkproducten.com/
Ben een wezen kijken in de winkel en als ik kijk wat ik wil/nodig heb voor mijn nieuwe situatie waar ik alle kabels door goed afgemeten gelijke kabels wil vervangen kom ik hier op uit, wat wel lekker goedkoop is.
[afbeelding]
Zit alleen nog te twijfelen om voor Cat6a te gaan, maar dan moet ik volgens mij alle componenten aanpassen en word het toch even wat duurder. Daarbij kan ik die in deze winkel enkel stug vinden en dat is voor kabels gewoon los tussen apparaten niet echt verstandig lijkt mij.
Inderdaad. Zo zie ik dat ook.HvB83 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:40:
Hij heeft nu waarschijnlijk cat6 of 5e componenten geselecteerd. Zou ik persoonlijk niet doen, met 6a weet je tenminste zeker dat je ook bij 10gbit zo door kan zonder dat je iets hoeft te vervangen. Tenzij je weet dat je met nu en 3 jaar gaat verhuizen ga je anders 2x geld uitgeven en er werk aan hebben...
Ik heb wat prijzen opgevraagd m.b.t. CAT 6a.
Hieruit is de kabel iets duurder, echter de connectoren zijn wel een stuk duurder.
Zal dit te maken hebben met de dikte van de kabel?
De connectors moeten namelijk ook meer afscherming bieden tegen interferentie, net als de kabel.
Bedankt voor de info, en dat verklaard dus de prijs van de connectoren.Ultraman schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:39:
O.a. en omwille van wat ik eerder vertelde: de gehele kabel inclusief de connectoren moeten van goede kwaliteit zijn. CAT6a legt de normen voor cross-talk en vatbaarheid voor andere vormen van interferentie een stuk hoger dan CAT5e. Knijp je conventionele plastic 8P8C connectors aan je CAT6a kabel dan doe je voor een flink deel het voordeel van CAT6a teniet en had je net zo goed CAT5e kunnen gebruiken.
De connectors moeten namelijk ook meer afscherming bieden tegen interferentie, net als de kabel.
Kan ik wel dezelfde kabeltang gebruiken voor het bevestigen van de connectoren als voor cat 5e?
Dit is een behoorlijk dikke kabel, daarnaast begreep ik dat 6A volledig afgeschermd misschien nog iets dikker is.
Netto zou dit betekenen dat je maximaal 1 kabel door een Pvc-buis kunt trekken.
Zijn er mensen die tegen deze situaties zijn aangelopen en welke keuzes zijn er toen gemaakt m.b.t. kabels en pvc-buizen?
Alvast Bedankt.
Maar met 1 kabel kan je ook vaak prima uit de voeten lijkt me...
De keuze hangt er ook vanaf hoe lang je daar denkt te blijven wonen. Als je weet dat je met een jaar of 5 wel weer verder bent, dan zou ik me de moeite besparen en lekker voor 6 gaan.
[ Voor 28% gewijzigd door HvB83 op 29-03-2013 13:27 ]
Moet nu een keuze maken tussen cat5e type FTP of cat6 zonder type FTP.
Nog mensen met een mening hierover?
De meerwaarde lijkt meer in ftp te zitten dan in cat6?BlackWhizz schreef op maandag 01 april 2013 @ 18:07:
Ik zou t praktisch houden. Cat5e als je veel kabels door dunne buizen moet trekken. Cat6 waar het kan.
Stukje van de wikiP:Foiled twisted pair (FTP) De FTP kabel is eigenlijk een UTP kabel omringd door een folie ("shield") waardoor de bescherming tegen elektromagnetische interferentie toeneemt.
Zou gewoon gaan voor unshielded kabel cat6.
Oke, daar zit dus de afweging.The Fatal schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 06:49:
waarom heb je voor thuis gebruik afgeschermde FTP kabels nodig? Ook al zou je 2 kabels in 1 buis proppen maakt het nog niet uit. Ze liggen allemaal al in een aparte buis. Als je ze door kabel goten gaat leggen, en ook met grote aantallen dan zou het een ander verhaal worden.
Stukje van de wikiP:Foiled twisted pair (FTP) De FTP kabel is eigenlijk een UTP kabel omringd door een folie ("shield") waardoor de bescherming tegen elektromagnetische interferentie toeneemt.
Zou gewoon gaan voor unshielded kabel cat6.
Ben aan het kijken of ik meerdere (3/4 kabels) in 1 buis kan doen.
Kwa dikte van de kabels is cat5e FTP even dik als cat6 unshielded.
Kwa performance zou dit niet heel veel uit mogen maken?
Eventueel m.b.t. de keuze voor de wandcontactdozen?
Ik zit daarnaast nog met de vraag of ALLE RJ-45-wandcontacten LSA-stroken gebruiken of niet? Wanneer dit altijd LSA-stroken zijn, zal ik voor een stugge kabel moeten kiezen omdat anders de kabels niet te monteren zijn op de wandcontactdoos.
Iemand ervaring hiermee?
Alvast Bedankt
Goede tip denk ik.BlackWhizz schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:50:
Elk zichzelf respecterend merk gebruikt LSA stroken. Zelfs de cheap ass doosjes die ik heb hebben die dus. Let erop dat je als je Cat5e koopt dat je goed kijkt of er echt wel koper in de kabel zit. Cat6 zit volgens mij altijd koper in.
Bedankt!
In cat5 en cat5e ook, anders mag het niet als zodanig worden aangeduid. Ook moet het minimaal aan de dikte AWG24 voldoen. Het onterecht voeren van die aanduiding is gewoon ordinair bedrog en hoef je niet te accepteren.BlackWhizz schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:50:
Elk zichzelf respecterend merk gebruikt LSA stroken. Zelfs de cheap ass doosjes die ik heb hebben die dus. Let erop dat je als je Cat5e koopt dat je goed kijkt of er echt wel koper in de kabel zit. Cat6 zit volgens mij altijd koper in.
Ik heb uiteindelijk maar 6 Haiqoe CAT6 kabels meegenomen. Nu maar hopen dat de kwaliteit beter is dan de naam doet vermoeden...
Mijn vermoeden is dat cat5e sneller is. Dit is overigens al jaren de standaard.readytoflow schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 17:31:
Zit er nu wel of geen verschil tussen CAT5 en CAT5e? Ik was pas geleden in een (gerenomeerde) computerzaak om daar wat kabeltjes te halen. CAT 5e of 6 vroeg ik. Afhankelijk van in welke kleur ze beschikbaar waren. Maar daar zeiden ze dat ze alleen 5 en 6 hadden omdat de CAT5 kabels van nu ook allemaal gigabit aan kunnen? Dat 5 en 5e hetzelfde is dus?
Ik heb uiteindelijk maar 6 Haiqoe CAT6 kabels meegenomen. Nu maar hopen dat de kwaliteit beter is dan de naam doet vermoeden...
Met CAT5e kun je tot 100m 1GBit overbruggen. Met CAT5 is de maximale afstand korter. In een thuissituatie zal het gezien de geringe afstanden niet zo gek veel uitmaken. Ik heb nu ook een CAT5 tussen modem en router met een 1Gbit link. Het is maar een meter kabel, dus geen enkel probleem.readytoflow schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 17:31:
Zit er nu wel of geen verschil tussen CAT5 en CAT5e? Ik was pas geleden in een (gerenomeerde) computerzaak om daar wat kabeltjes te halen. CAT 5e of 6 vroeg ik. Afhankelijk van in welke kleur ze beschikbaar waren. Maar daar zeiden ze dat ze alleen 5 en 6 hadden omdat de CAT5 kabels van nu ook allemaal gigabit aan kunnen? Dat 5 en 5e hetzelfde is dus?
You only live once, so live to the max's
Ik ga deze in de meterkast afmonteren in een patchpaneel.
Nutoe heb ik rekening gehouden met wandcontactdozen waar schroeven in zitten i.p.v. LSA-stroken.
Weet iemand of ik een "stugge" cat6-kabel zonder problemen/performance-verlies met deze schroeven kan vast zetten?
Zijn er tweakers die ervaring hebben met deze combinatie?_JGC_ schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 10:06:
Zou gewoon moeten kunnen, maar WCDs met schroeven zijn sowieso al van discutabele kwaliteit. Als je performanceproblemen krijgt weet je iig waar je als eerste naar moet zoeken.
Als het schroefconnectoren zijn zijn het waarschijnlijk ISDN aansluitdoosjes.
Koop goede dozen. Deze hebben allemaal een LSA of M110 aansluitstrookje.
LSA en M110 lijken heel erg op elkaar maar verscchillen wel degelijk.
Door elkaar halen met afdoggen resulteerd vaak in een beschadigde connector.
[ Voor 25% gewijzigd door Fidel op 16-04-2013 16:47 ]
Van hoge bomen, zaagt men lange planken
Ik kon tot op heden weinig vinden m.b.t. M110...Fidel schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:46:
Mijn ervaring is dat je Gigabit op schroefconnectoren kunt vergeten.
Als het schroefconnectoren zijn zijn het waarschijnlijk ISDN aansluitdoosjes.
Koop goede dozen. Deze hebben allemaal een LSA of M110 aansluitstrookje.
LSA en M110 lijken heel erg op elkaar maar verscchillen wel degelijk.
Door elkaar halen met afdoggen resulteerd vaak in een beschadigde connector.
Als je kabels gaat trekken raad ik Ca5e aan.
Mindere kabel kan geen gigabit Ethernet aan. Cat6 kan ook maar is dikker en moeilijker en heeft nu geen voordelen boven Cat5e.
Cat7 is nog dikker en daar kan je geen RJ45 stekker aan vast maken dus moet je paneeltjes gebruiken. Heeft nu ook geen voordelen boven Cat5e.
Als je op de toekomst voorberijd wilt zijn trek je optische vezels of laat je wat ruimte vrij in je buizen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Een andere mogelijke nuttigheid is als je glasvezelinternet hebt wat op een onhandige plek is aangelegd, om 't dan te verlengen.
Waar ik aan dacht was een ander topic in dit forum, kort geleden, waar sprake was van een grote afstand op eigen terrein, veel te lang voor UTP en geen mogelijkheid aanwezig voor halverwege een repeater of zoiets. Daar stelde ook iemand voor om glasvezel te gebruiken, waarop ik dezelfde vraag stelde m.b.t. de financiële haalbaarheid.
Bij die toepassingen ontdek je trouwens snel dat de kosten van kabel en NICs redelijk verwaarloosbaar zijn tov de kosten van aanleg (graafwerk enzo).
Oslik blyat! Oslik!