Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-04 20:55

Ultimation

Het is als Appels en peren

Topicstarter
Ik denk dat je binnen de IT aardig wat ruimte hebt om een aantal stunts te doen. De IT staat, vind ik, voor rappe vernieuwing, moderne technieken en heeft een trendy laagje.

Nu vraag ik mij af hoe de (werkgevende) Tweaker hierover denkt. Wat is acceptabel? Zijn er nog andere leuke voorbeelden, of iets wat iemand zou doen?

Een aantal leuke voorbeelden:

- Voor een sollicitatie een informele e-mail sturen waarin interesse word getoond voor (openstaande) functie x en een link naar je LinkedIn profiel.
- Via sociale netwerk aangeven dat je werkzoekende bent, zorg dat jij gevonden word door een bedrijf.

Wat iemand eens meegemaakt heeft:
- Na een positief sollicitatie gesprek de gene de hand schudden en zeggen; "Tot maandag, zorg jij ervoor dat de koffie klaar staat?" en weglopen. (de persoon is aangenomen _/-\o_)

Ik ben dan wel geen werkgever slechts een student, maar persoonlijk hou ik wel van wat brutaliteit. Zoals die informele e-mail met een link naar je LinkedIn is iets wat ik zou doen.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het klinkt in mijn ogen als unwarranted self-importance als je alleen terloops naar je LinkedIn-profiel verwijst :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Eén ding is zeker: van die sollicitatieplicht figuren die zoiets sturen:
quote: (échte mail, anonymized)
Hallo
Ik heb een vraagje of jullie vacatures hebben voor productie
ik heb ervaring in solderen en inleggen van printplaten
Groetjes Jane Doe
Die krijgen niet eens een reply en een enkeltje prullenbak :w

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wat volgens mij altijd nog op moet gaan, is dat je sollicitatiewijze moet 'passen' bij jezelf en ook niet onbelangrijk, het bedrijf waar je wilt werken. Toneel spelen is wat mij betreft nooit goed (een beetje hoort er natuurlijk bij, maar blijf jezelf).
dat je met 'tot maandag' wordt aangenomen, zal echt niet per se liggen aan die uitspraak van de sollicitant, maar bij het feit dat de werkgever het wel zag zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:29
Ik was al een tijd opzoek naar een nieuwe werkgever en zag geen openstaande vacatures, dus ik heb me stoute schoenen aangetrokken en een open mail gestuurd wat ik kan bieden en wat ik zoek bij een nieuwe werkgever en de reden waarom ik van werkgever wil wisselen, en sinds kort ben ik werkzaam bij dit bedrijf. :*)
Maar geen CV of LinkedIn erbij toegevoegd, deze informatie heb ik pas later aangeleverd.

[ Voor 12% gewijzigd door Hari-Bo op 02-01-2013 12:03 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
nare man schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 11:58:
Het klinkt in mijn ogen als unwarranted self-importance als je alleen terloops naar je LinkedIn-profiel verwijst :)
Ook als je bij een bedrijf solliciteert die zich richt op bijvoorbeeld web applicaties? Hangt ook van de image van bedrijf af. LinkedIn is min of meer een CV 2.0.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultimation op 02-01-2013 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ultimation schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 12:17:
LinkedIn is min of meer een CV 2.0.
Nee, LinkedIn is hooguit een aanvulling op je CV 1.0 IMHO.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ultimation schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 11:56:
Ik denk dat je binnen de IT aardig wat ruimte hebt om een aantal stunts te doen. De IT staat, vind ik, voor rappe vernieuwing, moderne technieken en heeft een trendy laagje.
Oh? Dit klinkt als wat een reclamemannetje er van zou maken ;) . Ik ben benieuwd hoe je de boekhouders en accountants beschrijft :p
[...]
Ik ben dan wel geen werkgever slechts een student, maar persoonlijk hou ik wel van wat brutaliteit. Zoals die informele e-mail met een link naar je LinkedIn is iets wat ik zou doen.
Dergelijke grappen kunnen alleen degenen uithalen die een ijzersterk CV hebben en in staat zijn zichzelf te verkopen. Voor de meeste posities hoef je dit niet te proberen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. Als iemand al te lui is om een gepersonaliseerde CV te maken (to the point, nadruk op gevraagde ervaring!) en ik juist meer moeite moet doen (LI openen), waarom zou ik die dan niet juist onderaan de stapel leggen? ;)

offtopic:
Een goede sollicitatiebrief heeft 0 taalfouten. Dat is in ieder geval iets om aan te kunnen werken ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Je zult eerst moeten weten hoe je in de markt ligt. Hoe meer je waard bent, hoe minder moeite je hoeft te doen. Begint bijvoorbeeld bij nette correctie CV+ABN brief aan het begin van de ladder, eindigt bij alleen je CV want met wat daar staat aan functie(s) hoeven ze je brief niet meer te lezen - praktisch al aangenomen.

Ook zul je rekening moeten houden met je positie. Wat voor persoonlijkheid zoeken ze. Zoeken ze iemand voor PR, dan is brutaliteit niet de slimste aanpak. Maar als (ver)koper, dan willen ze misschien wel liever iemand die meer uitgesproken is.

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 02-01-2013 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Brutale sollicitaties? Jouw voorbeelden zijn eerder laf dan brutaal :P

Ik heb ooit eens een brutale sollicitatie gedaan, met succes ook. Toendertijd was ik 22 jaar oud en zocht een baantje.. toen zag ik dat een computerwinkel verkoopmedewerkers zocht. Dat was niet mijn ding, maar wat mij opviel was de ontzettend brakke website van het bedrijf.

Dus ik stuurde een e-mail naar de directeur waarin ik uitlegde hoe gaar zijn website was en wat ik er allemaal aan kon verbeteren, met als hoofdpunt het automatisch vernieuwen van prijslijsten en het assortiment. Ik vond het redelijk hopeloos dat zo'n bedrijf niet eens actuele informatie op zijn website had.

Een week later zat ik daar en ging ik aan de slag met zijn website ;)

Jammer voor het bedrijf was wel dat ik amper een week later een veel beter aanbod van een andere werkgever kreeg en na die week dus niet meer kwam opdagen. Maar goed, dat is een ander verhaal :+ Ik was binnen iig.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
- Voor een sollicitatie een informele e-mail sturen waarin interesse word getoond voor (openstaande) functie x en een link naar je LinkedIn profiel.
- Via sociale netwerk aangeven dat je werkzoekende bent, zorg dat jij gevonden word door een bedrijf.
Als je eenmaal begrijpt hoe een recruiter werkt dan zie je dat dat eerste niet gaat werken. Je mail wordt niet gelezen, evenmin je profiel. Je krijgt wel een reactie, om gewoon een CV in Word formaat te sturen, zoals het hoort, en zoals iedereen doet.
Dat van je sociale netwerk werkt natuurlijk niet. Werkgevers moeten jou maar gaan zoeken? Niet in deze maatschappij.
Wat iemand eens meegemaakt heeft:
- Na een positief sollicitatie gesprek de gene de hand schudden en zeggen; "Tot maandag, zorg jij ervoor dat de koffie klaar staat?" en weglopen. (de persoon is aangenomen _/-\o_)

Wil je weten wat brutaal is kijk dan eens naar de creatieve industrie, reclamebureau's en dergelijke. Maar bedenk ook dat de ICT nogal conservatief is, jouw houding past maar bij een paar bedrijven. Bij IBM kom je zo echt niet binnen, om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Free rider schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 14:00:
[...]
Dat van je sociale netwerk werkt natuurlijk niet. Werkgevers moeten jou maar gaan zoeken? Niet in deze maatschappij.
Het werkt in ieder geval niet als je onervaren bent.

Ik krijg door mijn LinkedIn profiel wel vanzelf recruiters achter mij aan, en dan staat mijn status niet eens op werkzoekend.

Maar dat heeft alles te maken met werkervaring en het vakgebied waarin je werkzaam bent en is ook zeker niet de manier waarop ik zelf zou solliciteren.

Als ik een baan nodig heb, dan benader ik zelf bedrijven en dan krijgen ze altijd een net en bijgewerkt CV van mij.

Het enige waarin ik een beetje koppig of laks in ben, is hoe ik mij presenteer. Ik kom gewoon rustig in spijkerbroek en t-shirt opdraven, want dat is ook zoals je mij zal zien op kantoor. Dus een pak aantrekken zal ik zo snel niet doen.

Brutaal ben ik meer in de zin van mijn mening uiten over dingen. Zo heb ik bij mijn huidige werkgever aangegeven dat ik uit principe niet met VB6 zal gaan werken. En daar heb ik hem netjes aan gehouden de afgelopen 5 jaar :D

En zo is er altijd wel iets hehe. Toen ik bij mijn vorige werkgever solliciteerde had ik tijdens het eerste gesprek een hele discussie met de senior developer over .NET en het feit dat ik het nogal slecht vond performen. En dat wordt dan als .NET developer aangenomen _O-

De directeur vond het toen helemaal geweldig dat ik er zo mee bezig was en ook wat tegengas gaf. Mijn achtergrond in C en C++ was wat dat betreft ook wel een voordeel natuurlijk.

Uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf kunt verkopen. Mensen moeten het gevoel hebben dat ze iets aan jou hebben en dat jij weet waar je het over hebt. En dan sta je al met 1 been binnen. Vaak nemen ze dan de rest voor lief.

Zoals iemand een keer tegen mij zei: "iedereen heeft een gebruiksaanwijzing". Ze vinden het gekker als je overal maar ja en amen op zegt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-07 15:29

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Zeker als developer met skills kan je best 'cocky' zijn tijdens een gesprek, dat moet je wel liggen anders prikken ze direct door je image en is de kans dat je de baan krijg zeer klein. Kans dat je later erop afgerekend wordt is natuurlijk wel aanwezig.

Een groot deel van onze generatie (20-30 jaar) is gewoon in een vragende markt en dat verpest wel de mensen die er niet mee om kunnen gaan. Na mijn afstuderen had ik 3 onbepaalde tijd contracten naast elkaar liggen en dat na 4 gesprekken, dat doet toch wat met je...

Ik vind het zelf niet kunnen om brutaal te doen tijdens een sollicatie gesprek, je kent de mensen niet eens! Wees jezelf en regel die baan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
[...]

Je krijgt wel een reactie, om gewoon een CV in Word formaat te sturen, zoals het hoort, en zoals iedereen doet.
Zoals het hoort is dus iets wat je kan ondermijnen door het juist niet zo te doen. Hierdoor kan (of dat nu positief of negatief is) je opvallen. Het is aan de recruiter of de gene die over HR gaat wat hij er van vind.
[...]

Wil je weten wat brutaal is kijk dan eens naar de creatieve industrie, reclamebureau's en dergelijke. Maar bedenk ook dat de ICT nogal conservatief is, jouw houding past maar bij een paar bedrijven. Bij IBM kom je zo echt niet binnen, om maar wat te noemen.
ICT conservatief? Ik denk dat het dan ook weer ligt aan het type ICT bedrijf.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultimation op 02-01-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:53

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik denk dat dergelijke dingen eerder als desinteresse zullen worden geinterpreteerd dan als brutaal of gewaagd. Het voorbeeld wat je noemt met betrekking tot "tot maandag.." lijkt mij helemaal een uitzondering, bij de meeste bedrijven waar ik heb gewerkt ben je met zo'n houding tijdens een sollicitatie totaal kansloos. Veel bedrijven en afdelingen die binnen de ICT opereren zijn redelijk conservatief als het op normen en waarden aankomt.

Andere voorbeelden hier als een open solliciatie vind ik niet echt een voorbeeld van burtaal of een vernieuwende aanpak.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hier op kantoor is iemand die op papier niet heel veelbelovend uitzag tóch uitgenodigd omdat hij op z'n CV had gezet dat hij (als Europeaan) de Nobelprijs voor de Vrede had gekregen. Dat gevoel voor humor zou wel kunnen passen binnen ons team/bedrijf. Uiteindelijk was toch de eerste indruk correct, maar hij heeft er wel een uitnodiging voor een gesprek aan overgehouden die hij anders niet gehad had. Een stukje "brutaliteit" kan dus bij het juiste bedrijf zeker een toevoeging zijn.

Dat gezegd hebbende: het moet altijd een aanvulling zijn, en tenzij je voorkennis hebt over het bedrijf kun je dat soort stunts beter bewaren tot je sollicitatiegesprek omdat je dáár pas echt een beeld hebt bij degene die je aan moet nemen. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Lethalis schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 14:21:
[...]
Het werkt in ieder geval niet als je onervaren bent.
Ik krijg door mijn LinkedIn profiel wel vanzelf recruiters achter mij aan, en dan staat mijn status niet eens op werkzoekend.
Maar dat heeft alles te maken met werkervaring en het vakgebied waarin je werkzaam bent en is ook zeker niet de manier waarop ik zelf zou solliciteren.
Ik heb sterk het idee dat TS met "sociale netwerken" sites als Hyves en Facebook bedoelt, en dat gaat niet werken. LinkedIn werkt inderdaad wel, mits je de juiste woorden noemt.
Maar als je je wilt beperken tot het maken van een profiel: Monsterboard is (volgens mij) nog altijd de beste, maak een profiel met de juiste woorden en je krijgt binnen een week of twee een handvol reakties van recruiters.
Ultimation schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:35:
[...]
Zoals het hoort is dus iets wat je kan ondermijnen door het juist niet zo te doen. Hierdoor kan (of dat nu positief of negatief is) je opvallen. Het is aan de recruiter of de gene die over HR gaat wat hij er van vind.
Je begrijpt echt niet hoe een recruiter werkt. Hij ziet iedere dag honderden mailtjes en CVs voorbijkomen. Als jij denkt dat je iets bijzonders schrijft zodat je meer van zijn tijd opeist, dan komt het er op neer dat je hem in zijn werk belemmert. En dat is niet positief.
ICT conservatief? Ik denk dat het dan ook weer ligt aan het type ICT bedrijf.
Ik werk bij een bedrijf in marketing en sales, en als je dat vergelijkt met ICT - medewerkers van ICT-bedrijven zijn toch erg saaie en introverte mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

Ik zit dan niet in de IT, maar door mezelf te zijn krijg ik toch altijd leuke banen en klussen in mijn schoot geworpen (meubelmaker/interieurbouw). Als ik zin heb ik een leuke klus loop ik een willekeurige zaak binnen en bekijk hoe het gemaakt is, als er dan iemand vraagt wat ik aan het doen ben is het een simpele "kijken hoe het in elkaar zit, wie heeft dit trouwens gemaakt ?" en dan krijg je dat te horen, gevolgd door een waarom. Dan zeg ik dat ik meubelmaker/interieurbouw doe en je hebt 9/10 een klus.
@Rob3, je zou brieven van stagairs moeten lezen, je ligt dubbel (scheelt ook weer een yoga les)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32279

Gisteren met mijn oom gesproken (directeur) en die heeft altijd veel lof over mensen die gewoon naar het bedrijf toekomen, bij de receptie vragen of er iemand van personeelszaken (ofzo) is en vertellen wie ze zijn en vraagt wat ze voor elkaar kunnen betekenen.

Die mensen neemt hij meestal aan, op brieven e.d. zit hij niet echt te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Anoniem: 32279 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 18:30:
Gisteren met mijn oom gesproken (directeur) en die heeft altijd veel lof over mensen die gewoon naar het bedrijf toekomen, bij de receptie vragen of er iemand van personeelszaken (ofzo) is en vertellen wie ze zijn en vraagt wat ze voor elkaar kunnen betekenen.

Die mensen neemt hij meestal aan, op brieven e.d. zit hij niet echt te wachten.
Een druk bezette PenO afdeling zit daar volgens mij echt niet op te wachten, nog afgezien van het feit dat de meeste bedrijven gewoon geen vacatures hebben. Kans op slagen lijkt mij erg klein maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40104

De simpele reden waarom brutale sollicitatie naar jouw voorbeelden simpel of nooit werken is omdat deze niet langs de HR afdeling komen. Je moet al solliciteren bij een zeer klein bedrijf wil je worden opgemerkt bij iemand die dat eventueel zou kunnen omdraaien.

Ik speel persoonlijk een grote rol in het aannemen van hoog opgeleid technische personeel met de nodige ervaring bij een jong en goedlopend bedrijf maar er word hier 0,0 waarde gehecht aan linkedin referenties of andere zaken. Er word wel kort even gekeken naar sociale media maar dat zal zelden een positieve draai geven aan je sollicitatie, als je een sollicitatie hebt lopen dan zou ik dergelijke accounts niet publiekelijk toegankelijk hebben staan. Het is in meerdere gevallen een middel geweest om één kandidaat te elimineren in een tie-breaker als er op basis van het gesprek en de CV alleen geen nadrukkelijke keuze kan worden gemaakt uit twee of meerdere personen.

Een nette CV en brief in PDF formaat (niet Word), een goed en voorbereid gesprek en een verzorgde (geen pak) uitstraling laten de beste indruk en kans op een baan achter bij ons. Zorg er ook voor dat als je LinkedIn wel publiek is of wanneer je iedereen accepteert als kennis, dat de informatie op zo'n account overeen komt met wat er in de CV staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 40104 op 02-01-2013 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat wel of wat juist niet werkt, heeft volgens mij vooral te maken met waar je staat in je loopbaan. Als net afgestudeerde HBO-er zul je in het algemeen aan moeten passen aan het gewenste. Goede brief (dus niet 'ik ben enorm flexibel, een teamplayer en zeer zelfstandig'), korte cv, pak aan etcetera.

Ben je wat ervarener, dan verandert dat. In het algemeen heb je wat meer te bieden, je cv wordt belangrijker, je diploma wat minder. Je hebt een netwerk, een track record etcetera. Dat maakt solliciteren makkelijker. Over het algemeen ga je wat gelijkwaardiger het gesprek in ('passen we bij elkaar?' tov 'mag ik hier aub werken').

Ik denk dat er ook vaak overschat wordt hoeveel serieuze reacties er zijn op de wat zwaardere vacatures. Serieus in de zin van, voldoende ervaring en aantoonbaar op niveau voor de functie. Voor de wat zwaardere functies valt dat, in mijn praktijk (geen ict) echt heel erg tegen. Dat zorgt er dus voor dat je als geschikte kandidaat dus ook een veel gelijkwaardigere gesprekspartner bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik heb zelf wat sollicitatie ervaring, ben nu aan mijn 3e baan in 11 jaar bezig en tijdens het jobhoppen best veel brieven verstuurd en gesprekjes gehouden..

Wat mij opvalt is dat je moet opvallen bij de nieuwe werkgever..
5-6 jaar geleden was ik een skilled helpdesker met wat systeembeheertaken.. Ik wilde graag systeembeheerder worden maar alle vacatures vroegen om HBO + ervaring en ik was maar een MBO'er met 6 jaar servicedesk ervaring..
Na 10 brieven en afwijzigingen ben ik gaan bellen waarom ik afgewezen werd, kreeg als opmerking dat er betere kandidaten waren en dat mijn CV niet toereikend was..

Vervalsen zou een optie zijn maar hier zou je uiteindelijk mee door de mand vallen.
Ik ging me dus afvragen hoe ik de ervaren personen voor kon zijn en er toch tussenuit kon springen.

Ik ben toen gaan bellen met de bedrijven die een vacature open hadden staan, vroeg naar meer info omtrent de vacature en 9 van de 10x krijg je dus ook iemand van de IT aan de telefoon die betrokken is bij de sollicitatie procedure, zoals een IT manager oid..

Ik vroeg om info betreft werkzaamheden en de afdeling waar ik evt zou komen te werken, ook de wensen en eisen die ze zoeken in een persoon, vaak mond dit wel uit in een kort sollicitatie gesprekje waarin je een klein beetje wat kunt vertellen wie je bent en wat je zoal gedaan hebt..
Na afloop van het telefoon gesprek benadruk je nogmaals dat je een brief gaat sturen en zorgde ervoor dat ze mijn naam niet vergaten.
Ik maakte nog wel eens een opmerking "Weet je mijn naam nog?" en volgde dan vaak een eeuuuhh...... En dan vertel je nogmaals je naam en dat je graag jezelf verder wilt presenteren tijdens een persoonlijk gesprek..

Als die persoon dan de brieven gaat bekijken en hij ziet jou naam ertussen zal hij zeker terug denken aan het telefoongesprek en misschien met een positief gevoel jou uitnodigen, ook al voldoe je niet 100% aan de gestelde creteria..

Het gaat er gewoon om dat je opvalt en eerste indrukken..

Zo heb ik het zelfs voor elkaar gekregen om na de sluitingsdatum mezelf nog in de sollicitatie ronde te lullen..

Ook bij de 2e jobhob van me heb ik maar 4-5 brieven gestuurd en van te voren even gebeld en bij 1 ben ik niet uit genodigd, de rest allemaal wel..

Voordat je gaat solliciteren moet je 100% lopend verhaal hebben, wees voorbereid op alle soorten vragen, zorg dat je al je ervaring paraat hebt en precies kunt verwoorden en je rol kunt omschrijven binnen je werkzaamheden.

Dus heb je bv een exchange migratie meegemaakt, weet dan precies wat je rol is geweest in dit project en voor welke werkzaamheden je verantwoordelijk was en hoe je dit aangepakt hebt..
Het gaat niet om technische details, maar om te laten zien dat je een bepaalde werkmethode of techniek beheerst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Draait het uiteindelijk niet gewoon om een aantal dingen? Met name:

1. Het bedrijf zoekt iemand met jouw skills en niveau;
2. Jij maakt duidelijk dat jij deze skills bezit;
3. Je komt voorbij de eerste menselijke filter (vaak HR).

Kortom: als ze niemand zoeken maakt het niet uit wat je stuurt. Als jij niet kan wat ze wel zoeken maakt het ook niet uit wat je stuurt. Als de eerste persoon die jouw e-mailtje leest jouw manier van communiceren niet aanstaat dan maakt het ook niet uit wat je stuurt, want dan komt jouw mooie brutale CV terecht in een prullenbak...

Tips:

1. Schrijf een korte motivatie;
2. Schrijf kort waarom jij geschikt bent voor de functie;
3. Stuur je CV mee in PDF of Word-formaat;
4. Onderteken de e-mail met je naam, e-mailadres, telefoonnummer, en LinkedIn profiel.

En als je een week later nog niks hebt teruggehoord bel je er gewoon achteraan. Het zou zomaar kunnen dat je e-mailtje in een spamfolder terecht is gekomen. Daadwerkelijk bellen geeft ook aan dat jij zelf niet stil zit en bij de pakken neerzit, maar proactief kan zijn.

Brutaal zijn werkt alleen als jij je positief kan onderscheiden tussen enkele of vele deelnemers. Ik zou dit proberen in te schatten tijdens het eerste gesprek. Stel jezelf rustig op, wees goed voorbereid, wees vriendelijk maar ook zakelijk, zeker in het begin van het gesprek. Word wat meer familiair met je gesprekspartner als je merkt dat het gesprek dit toelaat.

Meestal is de situatie "voor jou 10 anderen" :+ Dus je hebt er weinig aan om mensen tegen de borst te stuiten door brutaal of dominant over te komen. Je kent de andere partij niet. Als je goed genoeg bent nodigen ze je toch wel uit.

TL;DR: Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-07 08:57
Ik wilde een nieuwe topic aanmaken omdat ik mijn verhaal kwijt wilde maar het blijkt dat deze prima past in deze topic, hoop ik.

Ik ondervind nogal problemen tijdens het solliciteren naar een functie in de IT, of eigenlijk meerdere.

Kort vooraf: Ik ben als eind 15 jarige jongen met toestemming naar het mbo gegaan om mijn droom achterna te gaan. Zo ver mogelijk in de it te komen. Helaas hield die droom na anderhalf jaar op omdat het geld op was en mijn ouders in de schuld sanering kwamen.
Omdat ik dacht dat ik mijn opleiding wel kon betalen van mijn bijbaan ben ik gaan werken bij Albert Heijn. Helaas kwam dat bedrogen uit als je eigen moeder je salaris inneemt om brood op tafel te kunnen krijgen. Ik deed deze opleiding omdat ik als 8 jarig jongentje met computers begon, software, hardware, etc.

Eigenlijk nooit mijn droom opgegeven en altijd mijzelf verdiept in alles en nog wat om ervaring op te doen, kennis bij te leren en hedendaags probeer ik dat nog steeds te doen.

In 2010 ergens een in weg gevonden om van onzekere uitzendbureau baantjes in de bouw, horeca en ander soort werk naar een opleiding te gaan in de Beveiliging. Inmiddels werk ik hier al drie jaar en ben daarnaast sinds begin 2012 begonnen aan een eigen bedrijf in de it. Dit puur en alleen omdat, waar ik ook maar solliciteerde, niemand mij geloofde dat ik 'kennis' en 'ervaring' beheers.

Ik lijk volgens mij een beginner in deze wereld als het gaat om te zien over er mogelijkheden zijn om met iemand in contact te komen die het minst naar papieren kijkt en meer naar kennis, ervaring en overtuiging.

Ik zou eigenlijk zeer zwaar een baan in de it willen, mijn passie en ambitie optimaal geven, zoals ik dat wil.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:21
Dat eigen bedrijf, hoe loopt dat? Als je eigen zaak goed loopt dan is het vanuit die positie veel makkelijker om bij een klant of relatie in dienst te gaan. Als je dat nog zou willen tenminste; een goedlopende zaak is vaak leuker dan een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:33

Tuxie

En WeL nU!

Of een brutale sollicitatie aanslaat hangt heel erg van de tent af: is het een startup met VC, is het een goedlopend MKB bedrijf of een reus met een traditionele staf en lijnorganisatie?

Je moet de strategie toepassen waarvan jij verwacht dat het resultaat optimaal is. En dan moet je het nog uit kunnen voeren, dus het moet wel bij je passen. In sommige situaties kan een brutale strategie wel werken, maar zeker niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Laatst online: 13:22
Je werkt in beveiliging ... ik weet van verschillende mensen die daar weekenddienst zijn gaan draaien of wat nachten, dit gecombineerd met een studie.
Om het çru te stellen - die hadden tijdens hun dienst genoeg tijd om te studeren.

In België had je (zou nu ook te laat zijn) hebben kunnen aankloppen bij het ocmw om op eigen pootjes gezet te worden, onderdak te krijgen + je studie te kunnen aangaan.
(als je ouders je geld natuurlijk nodig hebben om van te leven is dat natuurlijk niet direct een optie)

Maar je mist ervaring dit gecombineerd met de huidige economische situatie maakt het lastig, bedrijven willen nu liever mensen met een paar jaar relevante ervaring.
Dat eigen bedrijf kan eventueel ook wel iets worden, maar dan gewoon langzaam wat opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
chime schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 08:18:
Je werkt in beveiliging ... ik weet van verschillende mensen die daar weekenddienst zijn gaan draaien of wat nachten, dit gecombineerd met een studie.
Om het çru te stellen - die hadden tijdens hun dienst genoeg tijd om te studeren.
Waar beveiligden deze mensen dan? Als ik naar mijn broer kijk heeft hij het druk genoeg op een nachtje.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultimation op 04-01-2013 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narev
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-07 21:45
Ik zie hier heel veel reacties die op mij redelijk negatief overkomen tov linkedIn en ik vraag me af waarom eigenlijk? Wat is er mis om je linkedIn profiel te gebruiken als een CV? Waarom zou dat niet afdoende zijn? Ik kan me voorstellen dat een CV die helemaal aangepast is naar een bepaald functieprofiel een betere indruk wekt maar een algemene CV vs een linkedIn profiel whats the difference?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kort antwoord: zie de reacties boven je ;)

Er is niets mis met LinkedIn, maar niet in plaats van het opsturen van brief / CV.

Argumenten zijn al langs gekomen: voor jou 100 anderen, redelijke kans dat iemand in de keten niet de moeite zal nemen te kijken / het niet waardeert dat jij niet de moeite hebt genomen een CV te maken. Daarnaast is een algemeen CV sowieso minder kansvol dan een baan-specifieke, het is onterecht te vergelijken met een generiek CV.

Vraag terug: waarom zou LI beter zijn dan 'gewoon' een PDF opsturen? Meer opvallen doe je niet, aspecten waar je zou opvallen werken evengoed met meegestuurde CV. Ook LI is een ander verhaal. Dat is hoe dan ook handig zodat mensen jou kunnen (terug)vinden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Ultimation schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:24:
[...]

Waar beveiligden deze mensen dan? Als ik naar mijn broer kijk heeft hij het druk genoeg op een nachtje.
Dat is dan vaak nachtwaker in een bedrijf ofzo (waar 's nachts niemand zit)
Uiteindelijk is dat monitoren van de detectors en om de zoveel tijd een ronde lopen ... sta je aan een deur of beveilig je een evenement dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Narev schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:15:
Ik zie hier heel veel reacties die op mij redelijk negatief overkomen tov linkedIn en ik vraag me af waarom eigenlijk? Wat is er mis om je linkedIn profiel te gebruiken als een CV? Waarom zou dat niet afdoende zijn? Ik kan me voorstellen dat een CV die helemaal aangepast is naar een bepaald functieprofiel een betere indruk wekt maar een algemene CV vs een linkedIn profiel whats the difference?
Vrij simpel ... het komt mij tam over.

Komt erbij dat ik bijvoorbeeld via linkedin mij ook alleen maar connecteer men mensen die ik face 2 face heb gesproken (ik ben dus niet zo'n mongool met een paar 1000 connections)

Het linkedin profiel gebruiken als een "extra" kan dan weer wel (gewoon de link opnemen in je cv).
Maar dan is het voor de rekruteerder een manier om wat extra info over je in te zamelen als de interesse gewekt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Blue-eagle schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 01:56:
Draait het uiteindelijk niet gewoon om een aantal dingen? Met name:

1. Het bedrijf zoekt iemand met jouw skills en niveau;
2. Jij maakt duidelijk dat jij deze skills bezit;
3. Je komt voorbij de eerste menselijke filter (vaak HR).

Kortom: als ze niemand zoeken maakt het niet uit wat je stuurt.
Dit is onzin. Het feit dat ze niemand zoeken wil niet zeggen dat ze niet open staan voor nieuw jong talent. Dit geldt natuurlijk lang niet voor alle bedrijven, zeker niet in deze tijden, en je moet weldegelijk een meerwaarde hebben boven andere standaard sollicitanten. Maar het feit dat ze niemand zoeken is geen reden om dan maar gewoon niet te solliciteren (want dat is wat je impliceert als je zegt dat het toch niet uitmaakt wat je stuurt).

Overigens een anecdote, mijn eerste sollicitatiebrief ging ongeveer als volgt:
Subject: Open sollicitatie
Attachment: cv.doc

Hallo,
Ik zou graag willen solliciteren als software engineer. Bijgevoegd is mijn CV.

Met vriendelijke groet,
Ze zochten niemand. Ik werd aangenomen. Ik werk er inmiddels 8,5 jaar. :Y)
(Goed, ik was destijds de 8e werknemer, dat dan weer wel)

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 04-01-2013 12:55 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik ben van mezelf nogal assertief aangelegd om het maar even zo uit te drukken. Heb dus ook behoorlijk "brutale" sollicitatie gesprekken gehad. Ik geloof van de 12 kreeg ik er bij 10 een aanbod. Deze heb ik met elkaar laten concureren waardoor ik een boel meer mogelijkheden voor mezelf heb kunnen creeren. Lees: Diploma's halen, jaarcontract, goede CAO, en 45% meer loon dan in de eerste aanboden.

Gelukkig had ik wel een bepaalde achtergrond die veel mensen zochten op dat moment. Daardoor maak je jezelf "uniek" tot in hoever dat mogelijk is. Ik zou het als werkgever wel leuk vinden om een brutaler persoon zoals eerder genoemd met wat tegengas aan te nemen. Recht voor de raap en niet van dat achterbakse gedoe. Bah!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narev
  • Laatst online: 13-07 21:45
F_J_K schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:35:
Vraag terug: waarom zou LI beter zijn dan 'gewoon' een PDF opsturen? Meer opvallen doe je niet, aspecten waar je zou opvallen werken evengoed met meegestuurde CV. Ook LI is een ander verhaal. Dat is hoe dan ook handig zodat mensen jou kunnen (terug)vinden.
Een "standaard"LinkedIn profiel met een beschrijving "ik ben piet en ik doe metaal" is natuurlijk niet genoeg, maar ik denk dat je er veel meer uit kan halen dan op een statische cv? Wanneer je alles ingevuld hebt, heb je een veel completer overzicht, je krijgt tezien wat werkgevers van een persoon vinden en je kan bovendien ook je cv aan je linkedIn profiel toevoegen.

Ik snap wel dat je jezelf in de vingers snijd wanneer je geen CV meestuurt omdat de huidige cultuur daar op dit moment nog naar is, maar als ik er goed over nadenk is een compleet LI profiel net zo waardevol al dan niet waardevoller dan een CV.
chime schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:49:
[...]
Vrij simpel ... het komt mij tam over.
Dat hangt er maar vanaf hoe actief je linkedIn profiel bijwerkt/invult en dat geldt net zo voor je CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

Na 2 sollicitatiegesprekken met de werkgever hadden we een mondeling akkoord over het salaris en kon ik beginnen. Ging wel beetje vreemd, hij vroeg mijn salariseis (beetje hoog ingezet) en dat was meteen akkoord. Arbeidsovereenkomst zou later opgesteld worden, maar zij wilde dat ik snel zou beginnen en ik had toch geen ander werk, dus prima. Paar weken later ontving ik de arbeidsovereenkomst, ruim 200e per maand lager dan was afgesproken! Voor een starter is dat nogal wat. Ik heb gezegd als ze dat niet binnen een dag op orde maken ik alles inlever bij het hoofdkantoor (leaseauto etc) en terug ga naar mijn vorige baas. De volgende dag was alles netjes geregeld, zelfs iets boven mijn salariseis.
Later hoorde ik dat ze dit trucje ook bij collega's hadden geflikt, maar die waren minder assertief..

Inmiddels allang weg daar ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 04-01-2013 20:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Narev schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:11:
[...]

Een "standaard"LinkedIn profiel met een beschrijving "ik ben piet en ik doe metaal" is natuurlijk niet genoeg, maar ik denk dat je er veel meer uit kan halen dan op een statische cv? Wanneer je alles ingevuld hebt, heb je een veel completer overzicht, je krijgt tezien wat werkgevers van een persoon vinden en je kan bovendien ook je cv aan je linkedIn profiel toevoegen.
Zo heb ik op mijn LinkedIn ook alle projecten opgenoemd die ik gedaan heb tijdens mijn opleiding. Klasgenoten waar ik samen meegewerkt heb hebben een daar weer een stukje onder geschreven over de samenwerking. Die referentie kan je moeilijk op je C.V zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:21
Ultimation schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 12:00:
[...]

Zo heb ik op mijn LinkedIn ook alle projecten opgenoemd die ik gedaan heb tijdens mijn opleiding. Klasgenoten waar ik samen meegewerkt heb hebben een daar weer een stukje onder geschreven over de samenwerking. Die referentie kan je moeilijk op je C.V zetten.
Is dat niet alleen relevant als je nog geen werkervaring hebt ?
Persoonlijk denk ik dat brutale sollicitaties alleen gepikt worden als er schaarste op markt is en dan kan het nog tegen je werken. (tenzij het voor de betreffende functie als een + word gezien)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:52

Bolletje

Moderator Harde Waren
[...]

Op mij komt dit nu meer over als het opvullen van je cv. Wellicht als je iets groots hebt gemaakt dan kan je het noemen ja, maar alles? Misschien ligt het aan mij, maar zoveel waarde zou ik niet hechten aan een paar van die projecten met klasgenoten.

[ Voor 9% gewijzigd door Bolletje op 05-01-2013 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

[...]

Komt een beetje over als dat collega's elkaar endorsen voor skills op linked in als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb mijn CV op de nationale vacaturebank gezet, binnen een week werd ik gebelt voor het eerste gesprek. Dezelfde dag kreeg ik te horen of ik door was voor het tweede gesprek, deze had ik gehaald en het tweede gesprek ook.

Vervolgens een interne opleiding gedaan en nu ben ik aan de slag bij de opdrachtgever.

Voordeel was dat ze afgestudeerde HBO studenten zochten met een IT achtergrond, of mensen die veel met de IT werken en enigsinds weten wat ze doen. En alles wat op mijn CV stond was geloofwaardig en ik kon er lekker over kletsen, dus dit was de makkelijkste manier ooit om toch bij één van de grootste Nederlandse bedrijven aan de slag te kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Bospa01 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:15:
[...]

Is dat niet alleen relevant als je nog geen werkervaring hebt ?
Persoonlijk denk ik dat brutale sollicitaties alleen gepikt worden als er schaarste op markt is en dan kan het nog tegen je werken. (tenzij het voor de betreffende functie als een + word gezien)
Bolletje schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:20:
[...]

Op mij komt dit nu meer over als het opvullen van je cv. Wellicht als je iets groots hebt gemaakt dan kan je het noemen ja, maar alles? Misschien ligt het aan mij, maar zoveel waarde zou ik niet hechten aan een paar van die projecten met klasgenoten.
Als je net van school afkomt is het zeker wel relevant. Waarom zou dat niet relavant zijn? Laat toch een aantal eigenschappen zien die ook nodig zijn bij het uitvoeren van een project binnen een bedrijf. Als jij kwaliteiten hebt als projectleider (die je kan onderbouwen via je LinkedIn profiel) dan voegt LinkedIn genoeg toe als je het mij vraagt.
Bor de Wollef schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:51:
[...]

Komt een beetje over als dat collega's elkaar endorsen voor skills op linked in als ik eerlijk ben.
Tsja dat gebeurd, maar als jij kan aantonen dat je die skills wanneer je solliciteert/gesolliciteert hebt in je proefperiode, dan is daar toch niets aan gelogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Die wil je dan ook niet daar. Referenties van collega's en klasgenoten zijn irrelevant. Dat is allemaal elkaar veren in de reet steken, daar schiet je niks mee op.

LinkedIn is een van de grootste valkuilen op dit moment. Je stuurt je CV in PDF en vervolgens gaan ze hier op selecteren. Dan gaan ze je online opzoeken, kijken wat er te vinden valt. Zit je LinkedIn kneuzig in elkaar, heb je enkel endorsements op skills van klasgenoten en collega's die jij ook weer endorsed hebt en hebben enkel klasgenoten neergezet wat ze van jou vonden dan heb je alweer minpunten. Met LinkedIn kan je prima zien wie professioneel in elkaar steekt en weet hoe het wereldje werkt en wie aanprutst en voor bladvulling gaat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Vergeet ook je hyves en facebook niet waar menig potentieel werkgever op gaat koekeloeren. Je zal niet de eerste zijn die door zijn uitbundigheid afgewezen wordt..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarom neutrale profielfoto (niet dezelfde als LinkedIn, dus niet in pak) en alles verder compleet afschermen voor de buitenwereld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Tegenwoordig hebben ze je inderdaad zo op internet gevonden. En qua amateurheid van Linkedin, sommige recruiters enzo, weten zelf misschien ook niet echt hoe het werkt. Ik heb nu vooral connecties, heb als student nog niet echt wat te melden. Maar daar zal straks wel wat anders mee gaan gebeuren.

Daarnaast, inderdaad, als ze je hyves/facebook zien, kan je het al redelijk schieten. Een paar leuke statusupdates en ze klikken rechtsboven en laten niets meer horen. Er is nog iemand die exact dezelfde naam heeft als mij, maar als je mij google. Krijg je slechts een kut filmpje van de middelbare school (boksend met de gymdocent), dat neem ik dan maar voor lief.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een recruiter die niet met LinkedIn om kan gaan zal hopelijk niet lang op die plek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Tsurany schreef op maandag 07 januari 2013 @ 08:52:
Een recruiter die niet met LinkedIn om kan gaan zal hopelijk niet lang op die plek zitten.
Dus als jij mensen moet werven, functioneer jij alleen naar behoren als je Linkedin onder de knie hebt?

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 09:53

ShadowBumble

Professioneel Prutser

LED-Maniak schreef op maandag 07 januari 2013 @ 01:36:
Vergeet ook je hyves en facebook niet waar menig potentieel werkgever op gaat koekeloeren. Je zal niet de eerste zijn die door zijn uitbundigheid afgewezen wordt..
Kennis van mijn is een recruiter en daar geven ze zelf al aan bij intresse is

- facebook
- hyves

het eerste wat ze controleren ze hebben namelijk geen zin in ongemotiveerde mensen die op Maandag ochtend posten " weer flink gezopen meld me maar ziek want ik heb een kater " of andere ongein hun redenatie is simpel als hun het kunnen vinden kunnen potentiele opdrachtgevers dat ook.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RickvN schreef op maandag 07 januari 2013 @ 08:55:
[...]

Dus als jij mensen moet werven, functioneer jij alleen naar behoren als je Linkedin onder de knie hebt?
Ja. Als recruitment echt je vak is kan je niet fatsoenlijk functioneren zonder dat je weet hoe LinkedIn werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ShadowBumble schreef op maandag 07 januari 2013 @ 08:56:
[...]

- facebook
- hyves

het eerste wat ze controleren ze hebben namelijk geen zin in ongemotiveerde mensen die op Maandag ochtend posten " weer flink gezopen meld me maar ziek want ik heb een kater " of andere ongein hun redenatie is simpel als hun het kunnen vinden kunnen potentiele opdrachtgevers dat ook.
Daarom heb ik geen collega's op mijn facebook en zijn mijn posts alleen zichtbaar voor vrienden..
Hyves heb ik niet..

En als je mijn naam googled, kom je wel veel fora tegen waar ik actief ben maar dat is niet iets schokkends..

Ik maak me dus geen zorgen als een mogelijk nieuwe werkgever mij googled..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Toevallig heb ik afgelopen weekend een vergelijkbare discussie gevoerd, omdat mij werd verweten dat ik nergens van op de hoogte ben omdat ik geen hyves of facebook heb. Dat weiger ik ook pertinent, en de redenen daarvoor zijn heel simpel samen te vatten:
  • Eens op internet, altijd op internet.
  • Je hebt zelf _geen_ controle over de gegevens die online staan.
  • De wereld is (te) klein.
Met name de laatste 2 punten zien veel mensen niet zoals ik die zie. "ja maar ik scherm mijn gegevens af, en die kunnen alleen vrienden zien! Mijn baas zit daar niet tussen!" Dat kan best zijn, maar jouw baas heeft ook vrienden. (Een van de eigenschappen van een goede HR-medewerker is dat deze goed is in netwerken en ontzettend veel mensen kent) En misschien hebben jullie zelfs wel gemeenschappelijke vrienden. Dat bedoel ik met "de wereld is klein". Dus zelfs al hebben alleen jouw vrienden directe toegang tot jouw online-profielen; zij zijn niet de enigen die het zullen zien.
Heel simpel gezegd: als 2 mensen van een geheim weten, is het geen geheim meer.

Denk er ook aan dat je zelf wel voorzichtig kunt zijn dat je geen dronken foto's online gooit; je vrienden zijn dat misschien (waarschijnlijk?) niet. En jij wordt vervolgens weer getagged op die foto's waar je toevallig op staat...
Anoniem: 35872 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 09:07:
[...]

Daarom heb ik geen collega's op mijn facebook en zijn mijn posts alleen zichtbaar voor vrienden..
Hyves heb ik niet..

En als je mijn naam googled, kom je wel veel fora tegen waar ik actief ben maar dat is niet iets schokkends..

Ik maak me dus geen zorgen als een mogelijk nieuwe werkgever mij googled..
Hier ben ik het dan ook niet mee eens. Sorry. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Seraphin

Meep?

Tsja, als je zover doorredeneert ben je altijd de sjaak. Want ook al heb jij geen enkel online profiel, je vrienden kunnen nog steeds dronken foto's van jouw posten en je naam er onder zetten.

Of nog leuker: een fake profiel van jou maken en daar "avonturen" op posten... ;)

Maar goed, meer on-topic;

"Brutale" sollicitaties kunnen effectief zijn indien de brutaliteit zich uit in initiatief, lef en een zekere dosis humor. Zodra "brutaal" alleen maar brutaal blijft, denk ik dat je kansen aanzienlijk slinken.

Oftewel: bij een bedrijf naar binnen lopen, jezelf bij de directeur naar binnen lullen en stante pede een sollicitatiegesprek aangaan, kan inderdaad goed uitpakken. Een mailtje sturen met de mededeling "hier is mijn Linkedin profiel" zou ik persoonlijk gewoon als luiheid interpreteren.

Ik las hierboven iets over iemand die "winnaar van de Nobelprijs voor de vrede" op zn CV had gezet (als ingezetene van de EU); ik vind dat enorm grappig, en het zou hem/haar bij mij zeker punten hebben opgeleverd. Maar ik ken ook collega's die zoiets niet zouden waarderen (of überhaupt de clou niet begrijpen).

[ Voor 60% gewijzigd door Seraphin op 07-01-2013 15:01 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 04:37
Ik ben van mening dat een brutale sollicitatie alleen kan werken als je jezelf al hebt bewezen op de arbeidsmarkt en dat kan onderbouwen door een passend C.V.

Verder maak ik me persoonlijk niet druk over wat er over mij te vinden in op de sociale media.
Wat ik in mijn vrije tijd doe heeft niks te maken met mijn skills als werknemer en als een potentiële werkgever er problemen mee heeft dat ik in het weekend mijn zuur verdiende geld er doorheen feest, of dat ik soms een dag vrij neem omdat ik de avond er voor een feestje heb. Dan zal ik niet snel voor die werkgever gaan werken.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jaapio_B schreef op maandag 07 januari 2013 @ 15:45:
Ik ben van mening dat een brutale sollicitatie alleen kan werken als je jezelf al hebt bewezen op de arbeidsmarkt en dat kan onderbouwen door een passend C.V.

Verder maak ik me persoonlijk niet druk over wat er over mij te vinden in op de sociale media.
Wat ik in mijn vrije tijd doe heeft niks te maken met mijn skills als werknemer en als een potentiële werkgever er problemen mee heeft dat ik in het weekend mijn zuur verdiende geld er doorheen feest, of dat ik soms een dag vrij neem omdat ik de avond er voor een feestje heb. Dan zal ik niet snel voor die werkgever gaan werken.
Ik heb laatste jaren enkele sollicitaties moeten voeren (als werkgever), en elk geschikte kandidaat ging zeker wel door facebook, hyves etc..
Bij enkelen toch veel dronken foto's gezien.. Dit schrikt mij niet af, integendeel het laat ook zien hoe iemand is in de sociale omgang.
Tuurlijk geeft het een bepaald beeld, maar ik kijk ook naar de skillz en ervaringen. Als er tijdens een gesprek een klik is dan volgt er een 2e gesprek,
Maar heb ook wel mensen op gesprek gehad die de avond voor het gesprek posten op facebook "Morgen weer een sollicitatie gesprekje.. kiek'n wat 't word"

Geeft mij natuurlijk genoeg munitie om te kijken hoe graag hij deze baan wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Toen ik net afgestudeerd was, was er een klasgenoot van me die dolgraag bij een bank wilde werken. Dus schreef hij een nette sollicitatiebrief gericht aan bank A ("Geachte personeelsdienst van bank A... bla bla bla", zoiets).

Vervolgens nam hij er 15 kopies van en stuurde die naar bank B, bank C, bank D,...

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Seraphin

Meep?

demichel schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:12:
Toen ik net afgestudeerd was, was er een klasgenoot van me die dolgraag bij een bank wilde werken. Dus schreef hij een nette sollicitatiebrief gericht aan bank A ("Geachte personeelsdienst van bank A... bla bla bla", zoiets).

Vervolgens nam hij er 15 kopies van en stuurde die naar bank B, bank C, bank D,...
Bedoel je daarmee dat in de brieven die hij naar Bank B, C, D, etc verstuurde, nog daadwerkelijk de aanhef "Geachte Bank A", stond? In dat geval durf ik wel aan te nemen dat hij weinig succes had.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ShadowBumble schreef op maandag 07 januari 2013 @ 08:56:
[...]

- facebook
- hyves

Goeie tip.

Ik ga maar eens heel snel een facebook-account maken, en elke vrijdag zeggen da ik baal dat ik moest nokken omdat de tent dicht ging, tewijl ik leiver 15-30 minuten door had gegaan om maandag weer fris te kunnen starten.

En zondags: Zo, die saaie dag ook weer gehad, en morgen weer lekker productief wat nuttigs doen.

Of zou dat opvallen en ongeloofwaardig zijn? :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dan lijk je iemand die niet van zijn werk kan afschakelen en tegen een burn-out aanloopt. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Er zijn veel mensen die verplicht moeten solliciteren, om hun uitkering te behouden, maar niet altijd echt zin hebben hier werk in te steken. Zo'n informele sollicitaties klinken als wat je in de TO beschrijft, en je die mensen hoort doen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Seraphin schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:36:
[...]

Bedoel je daarmee dat in de brieven die hij naar Bank B, C, D, etc verstuurde, nog daadwerkelijk de aanhef "Geachte Bank A", stond? In dat geval durf ik wel aan te nemen dat hij weinig succes had.
Inderdaad.

En inderdaad, hij oogstte weinig succes.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Na een positief interview:
- Wanneer kun je beginnnen?
> Nu.
- Ok. Dan zoeken we een bureau voor je.
> Win :)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07 09:09

Mystikal

It never hurts to help!

Een goede vriend van me had voor een sollicitatie een complete facebook pagina na gebouwd en zich middels dat format voorgesteld. Inclusief polls, tijdlijnberichten, allemaal in de geest van het bedrijf. Het bedrijf wil zich meer richten op social media en hij heeft de baan gekregen. Let op, dit was een persoon van net onder de 40 en met een (zeer) goede functie en bijbehorend salaris (5500?). Ik vond het lef hebben. Ik had het zelf niet gedaan, maar voor hem heeft het gewerkt.

Het was de bouwsector / project ontwikkeling.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Mystikal schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:31:
Een goede vriend van me had voor een sollicitatie een complete facebook pagina na gebouwd en zich middels dat format voorgesteld. Inclusief polls, tijdlijnberichten, allemaal in de geest van het bedrijf. Het bedrijf wil zich meer richten op social media en hij heeft de baan gekregen. Let op, dit was een persoon van net onder de 40 en met een (zeer) goede functie en bijbehorend salaris (5500?). Ik vond het lef hebben. Ik had het zelf niet gedaan, maar voor hem heeft het gewerkt.

Het was de bouwsector / project ontwikkeling.
Dat is niet lef, dat is gewoon slim.

Je toont daar mee aan wat je kan.
Ook is het vele male origineler dan andere solicitaties, waardoor de kans ook veel groter wordt dat je op gesprek mag komen.

Je zou van lef kunnen spreken als hij de pagina had gemaakt zonder specifiek op 1 firma/solicitatie te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07 09:09

Mystikal

It never hurts to help!

Okay, je hebt gelijk. Maar toch wel een portie lef, omdat je niet zeker weet hoe het valt. Je valt buiten de normale sollicitaties en dat kan positief of negatief uitpakken.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Mystikal schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:32:
Okay, je hebt gelijk. Maar toch wel een portie lef, omdat je niet zeker weet hoe het valt. Je valt buiten de normale sollicitaties en dat kan positief of negatief uitpakken.
Bij de meeste bedrijven zal dat toch wel positief uitvallen ... of je moet echt iets maken dat er niet uitziet of je moet te maken hebben met een bedrijf waar "out the box" denken niet is toegestaan en strikt verboden (of je daar wilt werken is weer een andere vraag natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 23:02

pim

Ik vind persoonlijk, voor een soliciatie gesprek als programmeur, een ontzettend formeel gesprek een beetje gedateerd..

Mocht je bij een bedrijf terecht komen waar een informele sfeer hangt, dan zou ik graag ook een solicitatie gesprek hebben met een informele sfeer.. Waar je open en eerlijk vertelt over je kunnen, en waarbij het bedrijf ook open is over wat er van je verwacht wordt, zonder al teveel blabla.

Is het een match, nice! Ben je geen goede match, ook prima. Programmeurs zonder passie of ervaring pik je er zo tussen uit.

Die attitude is wel alleen mogelijk als je zeker bent over je eigen kunnen.. (of eigen baas bent:P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

LED-Maniak schreef op maandag 07 januari 2013 @ 01:36:
Dit. Ik doe dat persoonlijk ook áltijd. En geloof me, ik heb er mensen door afgewezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 17-07 22:26
Zelf heb ik ook wel interviews afgenomen, en mij viel op dat veel kandidaten domweg geen research doen naar waar ze gaan werken. Je gaat toch ook niet naar Disneyland zonder dat je de folder leest?

Zelf solliciteer ik pas als ik er 100% zeker ben dat er aanknopingspunten zijn, zoals voor mij bekende technieken, of een core business of klantenkring die me aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Sinner schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:04:
[...]

Dit. Ik doe dat persoonlijk ook áltijd. En geloof me, ik heb er mensen door afgewezen..
Waarom/op wijs je ze dan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Free rider schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:58:
Ik werk bij een bedrijf in marketing en sales, en als je dat vergelijkt met ICT - medewerkers van ICT-bedrijven zijn toch erg saaie en introverte mensen.
Ter illustratie een paar voorbeelden van de creativiteit en brutaliteit in marketing:
http://www.digiday.com/ag...eative-ad-agency-resumes/
(OK, OK, de laatste is inderdaad een programmeur...)

Maar als je open sollicitaties wil doen dan zijn dit wat ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-07 15:17

Basszje

Reisvaap!]

Ultimation schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:42:
[...]
Waarom/op wijs je ze dan af?
Domme reacties of iemand die in incorrect Nederlands om 3 uur 's nachts op allerlei openbare fora loopt te blaten?

Vergeet niet hoe belangrijk informatie is en de persoon achter de brief trouwens ook.

Ik heb ( zijstraat ) ook een keer een interview 'overgenomen' van een journaliste die op haar hyves had gezegd waar ze allemaal was geweest ( een hoop als je voor de reiskatern werkt :P ) dus ik opende met de vraag hoe het was op Sri Lanka. Het ging toen over politiek toen en vanuit een positie waar ik meer wist over haar dan zij over mij zijn de rollen dan ook ineens heel anders.

Andersom kan dat natuurlijk ook werken als je je recruiter kan vinden ergens. Of als je werkgever op je twitter ziet dat je op de hoogte ben van de laatste ontwikkelingen op je vakgebied.

Onderschat niet de kracht van het weten waar het bedrijf doet, waar ze recentelijk borstkloppersberichten over hebben uitgegeven etc. " Ik las over project blabla, ik vind het wel interessant om te weten hoe je blabla techniek daar hebt gebruikt " (ofzo)

[ Voor 12% gewijzigd door Basszje op 08-02-2013 17:44 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 20:26
RaZ schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:51:
[...]

Goeie tip.

Ik ga maar eens heel snel een facebook-account maken, en elke vrijdag zeggen da ik baal dat ik moest nokken omdat de tent dicht ging, tewijl ik leiver 15-30 minuten door had gegaan om maandag weer fris te kunnen starten.

En zondags: Zo, die saaie dag ook weer gehad, en morgen weer lekker productief wat nuttigs doen.

Of zou dat opvallen en ongeloofwaardig zijn? :P
Werk je toevallig bij Centric? Want daar doen ze dit allemaal. Zoveel billenlikkers bij elkaar heb ik nog nooit meegemaakt, zelfs niet bij BDO en KPMG. Het lijken net mieren die geen andere uitweg kunnen vinden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Haha, ja die berichten lees ik ook steeds vaker op LinkedIn. "poe hee wat heb ik hard gefitnesst, behalve mentaal moe ben ik nu ook fysiek moe ! morgen mag ik weer hard werken !"

Ik zal je een voorbeeld geven van een sollicitatie die mislukte omdat de sollicitant alles wat hij meemaakte op een forum zette, waar de werkgever natuurlijk ook meelas. deze ik ken degene die toen is aangenomen omdat hij alles kon lezen van wat zijn mede-sollicitant op internet kwakte :)

ICT & Reizen

Pagina: 1