Advies beginnende Hifi'er

Pagina: 1
Acties:

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:44
Laten we beginnen met het feit dat ik voor het eerst serieus aan het kijken ben voor een mooie set. Een set om mee op te starten. Onze woonkamer is ongeveer 10mx4m (appartement).

De volgende apparatuur staat in huis:
- Playstation 3
- Wii
- AppleTV 3
- iMac (voor Airplay Mirroring)

Ik ben op zoek naar een mooie receiver die voorbereid is op toekomstige uitbreiding. Ik heb op dit moment geen zin om kabels te trekken en neem voor nu genoegen met een 2.0/2.1 set. In dit toekomst zou ik dit wel uit willen breiden. Qua speakers zijn zuilen uit den boze. Ik hou het liever wat kleiner.

Afgelopen vrijdag bij Hobo Hifi geweest in Amersfoort. Uiterst vriendelijk personeel. Verschillende opties voorgeschoteld gekregen. Basiskennis over receivers, maar over speakers vrij weinig. Het zijn er veel te veel. Grote prijsverschillen, afmetingen etc.

We zijn begonnen met het zoeken naar speakers bij Hobo. Gekomen tot de volgende sets:
- Monitor Audio R90HD (http://www.monitoraudio.co.uk/products/radius-hd/r90hd/)
- Monitor Audio RX1 (http://www.monitoraudio.co.uk/products/silver-rx/rx1/)
- B&W 686 (http://www.bowers-wilkins...audio/600_Series/686.html)
- Scandyna Drops (http://www.podspeakers.dk/product/the-drop/)
- Scandyna Minipods (http://www.podspeakers.dk/product/minipod-mk2/)

Aantal jaar geleden iemand ontmoet op de kunstacademie die stage liep bij Scandyna. Ik ben bijzonder gecharmeerd van deze modellen. Daarnaast stonden ze bij Hobo voor een mooie prijs. Hoe verhouden met name de Scandynas zich tot de andere speakers? Betaal je niet voor het leuke? Wat zouden jullie mij aanbevelen?

Uiteindelijk hebben we de keuze gemaakt om verder te kijken naar een geschikte receiver met de Scandynas en B&W. Ik had in mijn hoofd de Pioneer VSX527 of de Onkyo 414. Uiteindelijk kwamen we bij Denon. Pioneer was namelijk vloeken en Onkyo toch een stapje lager. Ik was vergeten de receivers van tegenwoordig ook Airplay ondersteunen. Bijzonder prettig dat ik zonder tussenkomst van mijn AppleTV in ieder geval muziek kan streamen! In eerste instantie kwam de beste man met AVR1513. Met maar 3 hdmi inputs iets te karig. Model hoger was een 2113. Zag er prima uit. De 1713 stond er volgens mij niet.

Gezien de kosten die snel oplopen laat ik een subwoofer voorlopig even achterwegen. Ik kom van tv-speakers, dus ik ga er redelijk op vooruit volgens mij! ;)

Ik heb veel nieuwe dingen geleerd en denk dat mijn keuze op de 2113 is gevallen, maar suggesties zijn welkom. Mooi en kundig apparaat, voorbereid op de toekomst. Over de speakers twijfel ik.

Nog een issue is prijs. Ik had gehoopt wat minder kwijt te zijn, maar wil ik ook niet met het halve werk beginnen. Ik kan het wel missen, maar mijn vrouw twijfelt daar toch nog wel over. Bedankt alvast en brand vooral los! :)

[ Voor 7% gewijzigd door aschja op 30-12-2012 19:34 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46
Laat je niet teveel aanpraten door verkopers. Pioneer en Onkyo zijn ook prima.
Speakers kies je verder op gehoor met eigen muziek. Dat wat het beste klinkt moet je nemen. Vrijwel alles wat in een hifi winkel staat is prima kwaliteit.
Loop ook eens langs besthomecinema, een paar straten verderop, dat is iets minder 'blabla' (ik ben niet zo'n fan van Hobo Amersfoort ;) )

Mijn Home Cinema in aanbouw

• aschja
Ik heb dat gevoel bij BestHomeCinema. Iets te veel sjonnie-gehalte als je het mij vraagt. Ook het advies vind ik stukken slechter. Ze wilde me daar een simpel Harman Kardon aansmeren voor €700,-. Dan geef ik liever wat meer uit voor wat fatsoenlijks. Ik denk dat een BestHomeCinema ook mikt op een iets ander publiek, want bij Hobo was geen HK te bekennen.

Verwijderd

De Rx1 van Monitor Audio zijn luidsprekers die zich makkelijk aan laten sturen. En ook nog eens met veel soorten muziek goed klinken. In eerste instantie ook geen sub bij nodig. En bij een Denon klinken deze jongens prima:)

• Nicklazzz
  • Laatst online: 14:56
Heb zelf de B&W 686 als rears, nu nog aangestuurd door een onkyo. Prijs kwaliteit ben ik hier tevreden van, volgende versterker is besteld. Ik ga wellicht nog een stel 686'ers erbij kopen voor een 7.1 opstelling, heb zelf in twijfel gestaan om de 685 te nemen maar ik gebruik ze toch als rears.

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:15
Ik weet niet precies wat ie budget is, maar ik zou zeker ook de Dali Zensor 1 even beluisteren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beetje typisch, ik zou ook zeker naar Kef hebben wilen luisteren. Of had Hobo die niet staan? kan me nauwelijks voorstellen.
Anyway, ik neem aan dat je met je eigen muziek geluisterd hebt. Zo niet: terug en alsnog doen. Alleen dan weet je hoe iets met je eigen favo herrie klinkt.
Ik kwam destijds zelf bij Klipsch uit. Had ik toen vaag ooit eens van gehoord, maar in een luistersessie speelden ze voor mijn gevoel een Kef en een B&W compleet weg. Scheelt ook dat ik veel (euro)house, en psytrance draai, maar die Klipschen vreten alles.

Wat draai je zelf veel? De combi Denon / Kef of Denon / B&W wordt veel voor rock en jazz geadviseerd. The Prodigy klinkt op Denon / Kef ook prima, maar op B&W weer minder (voor mijn gevoel).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Ga vooral niet blind af op het advies van 1 zaak. Dan wordt je toch altijd naar hun voorraad gepraat. Logisch natuurlijk, maar verschillende winkels langs gaan en verschillende meningen horen is een must.

Wat ik altijd een leuke site en blad vind is whathifi.com van onze buren. Daar zijn nu de Awards 2012 gegeven voor beste product. Leestip: http://www.whathifi.com/awards/2012

Als je de Scandya leuk vindt met apart design; dan is de KEF LS50 ook misschien wel wat voor je. Hun 50th anniversary model.

Kijk ook eens naar een streamer + amp in plaats van een reciever. Hier is laatst de reciever de deur uitgegaan want zoveel meer keuze met een streamer, vooral de buitenlandse radiostations zijn geweldig. En Spotify natuurlijk! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://images.cdn.whathifi.com/sites/whathifi.com/files/imagecache/reviews_high_resolution/images/kef/KEF_LS50b.jpg

• fgrs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
Qua receiver heb ik de Sony STR-DN1030 net geinstalleerd. Naast een goed geluid heeft deze ook ingebouwde wifi en airplay

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-01 20:42
Idd actieve speakers met een eigen dacje, en dan een pctje of macje eraan. Ben je meteen klaar :-)

mixing a drink and music

Verwijderd

Suggestie: Marantz SR5006 + KEF iQ900 klinkt ook erg goed! Maar vooral je eigen muziek meenemen en zelf gaan luisteren. Ik ben toen gaan luisteren naar de B&W full range zuilen. Worden erg aangeprezen, maar ik vond dat er teveel bass inzit. Spreek een max prijs met jezelf af en ga dan eerst boxen luisteren. Vervolgens zoek je daar een versterker bij.

Als je geen zuilen doet, controleer dan goed hoe het met de bass zit en sluit ter test een subwoofer aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2012 18:52 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op maandag 31 december 2012 @ 16:16:
Beetje typisch, ik zou ook zeker naar Kef hebben wilen luisteren. Of had Hobo die niet staan? kan me nauwelijks voorstellen.
Hobo heeft een tijd bepaalde merken niet meer gevoerd, denk aan een KEF maar ook Onkyo. Reden voor die keuze is niet even duidelijk. Hobo Den Bosch vertelde mij dat deze merken niet meer voldeden aan de kwaliteit die ze ooit hadden en dat ze het daarom niet meer voerden. Onkyo is met de modellen van 2012 wel weer in het assortiment opgenomen. Dat KEF met de R-serie er niet tussen staat is wel wat typisch, want dat zijn best nette speakers.
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2012 @ 17:21:
Wat ik altijd een leuke site en blad vind is whathifi.com van onze buren. Daar zijn nu de Awards 2012 gegeven voor beste product. Leestip: http://www.whathifi.com/awards/2012
WhatHiFi is niet echt de meest objectieve website. Alles wat maar van Engelse bodem is vinden ze helemaal geweldig, idem met (bijna) alles van Sony. Geldt overigens niet alleen voor WhatHiFi, maar voor veel van dit soort sites en magazines. Ook het Nederlandse HiFi.nl vind echt alles goed wat ze maar mogen testen. Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van Stereoplay.de en AreaDVD.de.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• omniaqwerty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08-2020
^^ We dwalen enigszins OT??

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

Niets is zo offtopic dan alleen melden dat er offtopic wordt gegaan. Tevens beantwoord ik gewoon vragen en posts uit het topic.

Dus...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Bestla

Viking Kvinne

Even een voetnoot bij de opmerking dat er geluisterd moet gaan worden bij hifizaken. Nu kan het zo zijn dat een type speaker bij de hifizaak geweldig klinkt, maar bij je thuis absoluut niet.

Probeer daarom speakers op proef mee te krijgen, of een goede inruil/teruggeef afspraak te maken.

Verwijderd

FeaR schreef op maandag 31 december 2012 @ 19:00:
[...]
.
[...]

WhatHiFi is niet echt de meest objectieve website. Alles wat maar van Engelse bodem is vinden ze helemaal geweldig, idem met (bijna) alles van Sony. Geldt overigens niet alleen voor WhatHiFi, maar voor veel van dit soort sites en magazines. Ook het Nederlandse HiFi.nl vind echt alles goed wat ze maar mogen testen. Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van Stereoplay.de en AreaDVD.de.
Dat is te gemakkelijk gezegd. Misschien iets van vroeger? WhatHifi zaagt nu genoeg poten door, ook van producten van Engelse bodem zoals bijvoorbeeld Linn die laatst klop kreeg. Ze zijn absoluut kritisch en het lezersforum daar is ook bijzonder informatief en leuk om te volgen.

Over Hifi.nl ben ik het met je eens, dat is een groot advertorial. Eigenlijk alleen leuk om te volgen welke nieuwe producten er verschijnen. Duitse bladen zijn mij weer vaak iets teveel gericht op benchmarking en vooral voer voor de cijfer-fetjisten. Idee is natuurlijk meerdere recenties te nemen, 1 zwaluw is nog geen zomer.

• aschja
Zal morgen wat uitgebreider antwoorden, maar heb net bij mn pa een set oude Jamo's SL70 (1980) op zolder gevonden. Misschien toch wel aardig om mee te beginnen als ze nog voldoen! :)

• aschja
We zijn vanmiddag terug gegaan om te luisteren! Uiteindelijk lagen de B&W 686 en de Scandyna Minipods volgens mijn oor redelijk dicht bij elkaar. Staat hier nu mooi te pronken. Prachtig geluid & mooi design icm de Denon AVR-2113! Bedankt voor alle input guys! Appreciate it!

Mijn tv ondersteund geen HDMI ARC. Maar ik heb ook geen Optical Audio poort op mijn tv?! Hoe los ik dat? Want ik heb nu geen tv-geluid van de Minipods? Zonde!

Daarnaast heb ik geen flauw idee waar ik de Wii op moet aansluiten?! Ik heb een geel/wit/rode-kabel. In welke poorten moeten deze kabels? En als ik het goed heb moet ik er dan ook een gele kabel van de tv naar de uitgang op de Denon?

• aschja
Wii probleem inmiddels opgelost.

Maar wel weer een volgende vraag:
Is het mogelijk wanneer ik met de afstandbediening van de tv de tv aanzet ook gelijk de receiver aanzet? Uit gaat namelijk wel op die manier!

Daarnaast heb ik een ci+ module. Dus wanneer ik van tv kijken een spelletje wil doen moet ik switchen naar hdmi1 voor de receiver. Nu lijkt het alsof ik met een ziggo kastje beter af ben omdat ik dan op hdmi1 kan blijven en alleen met de afstandbediening hoef te switchen. Of mis ik wat?

[ Voor 48% gewijzigd door aschja op 02-01-2013 23:24 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 14:15
Pagina: 1